Kunstreisboek Zuid-Holland geeft
vooral beeld van architectuur
k eint es
Mensen laten lachen om
bizarre avonturen
3
bioscopen
KUNST
£eidóc6ommtt
ZATERDAG 16 NOVEMBER 1985 PAGINJ j*p(|
Na zwakke Mozart
sterkere
Honegger
Haags Toonkunstkoor o.l.v. Oane
Wierdsma met de Mis in C van Mo
zart en „Le Roi David" van Arthur
Honegger. Solisten Turid Karlsen,
door het Haags Blazersensemble
Oktopus o.l.v. Bastiaan Blomhert.
Kon. Conservatorium, Den Haag.
Het devies „Ik worstel en kom
boven" geldt voor tal van ko
ren, het Haagse Toonkunst-
koor niet uitgezonderd. Nie
mand kan ontkennen dat de
vocale ensembles een moeilij-
ke tijd achter de rug hebben.
De dirigenten gingen terecht
hogere artistieke eisen stellen.
Door middel van selectie en
stemvorming vielen stemmen
af en krompen de koren in,
het repertoire werd ver-
nieuwd, de oratoriumkoren
gingen ook a capella zingen en
r daarbij kwam dan nog het ge-
vecht om subsidie en om de
gunst van het publiek.
- Oane Wierdsma, de dirigent
van het Haagse Toonkunst,
heeft zijn koor in de loop van
de jaren danig onderhanden
genomen. Hij werkt
s teel met zestig zangers
- geressen, koorleden
hij de eis heeft gesteld: a ca-
»- pella zingen in een Mis van
Mozart en een werk uit de 20e
eeuw, het oratorium „Le Roi
David" van Arthur Honegger.
Mozarts Mis in C. KV 115, is
een onvoltooid jeugdwerk dat
echter door Bernard Paum-
gartner werd voltooid. Een
spontaan opus en Oane
Wierdsma streefde naar een
*- vertolking in deze blijmoedige
c en levendige geest. Dat lukte
- matig omdat de meeste koorle-
den worstelden met de materie
s nu zij het zonder orkestbege-
leiding moesten stellen.
Wierdsma bezit echter vol-
doende deskundigheid om zijn
1 koor niet op de klippen te la-
ten lopen. Óndanks het mage-
v- re resultaat toch een compli
ment voor de wil om a capella
- te zingen.
è-Voor de vertolking van Ho-
negger's oratorium „Le Roi
David" (een meesterwerk)
koos Wierdsma voor de oor-
r- spronkelijke, kleine bezetting
van het orkest. De dirigent
wist bij het Ensemble Oktopus
het onderste uit de kan te ha-
-- len, het geheel klonk transpa-
I rant en bijzonder suggestief.
Toonkunst was in dit werk
uitstekend op dreef, Wierdsma
kon nu zijn intenties verweze-
lijken en bewees dat hij uit het
v: goede dirigentenhout is gesne
den. Voor de belangrijke reci-
- tant-partij koos hij voor de Ne-
derlandse tekst omdat - naar
hij vertelde - de toehoorder
meer bij het verloop van het
verhaal betrokken is. Bernard
Kruysen zegt deze partij op
een fascinerend Frans maar
- ook in het Nederlands kreeg
zijn aandeel inhoud. Ook een
enkel koorgedeelte werd
het Nederlands gezongen
dat was minder
Mede dank 2ij Turid Karlsen
Margareth Beunders en Robert
Coupe groeide „Le Roi David"
uit tot een fascinerend en aan
grijpend gebeuren.
ADRIAAN HAGER
Acteur Ab Hofstee
(boer Voorthuizen)
overleden
AMERSFOORT Ab Hofstee, bekend als boer
Voorthuizen in „Stadhuis op stelten" is gisteren op
66-jarige leeftijd overleden in zijn woonplaats Amers
foort. Hofstee werd in 1919 in Kampen geboren. Hij
werkte onder meer mee aan het Volkstoneel van Bep
Nooy en aan Europese tournees van Holiday on Ice.
Zijn grootste bekendheid kreeg hij echter als boer
Voorthuizen in de KRO-televisieserie „Stadhuis op
stelten" in 1966. Tot 1974 was hij regelmatig bij de
KRO te zien en te horen, als zanger bij het radiopro
gramma „De boertjes van buten", als postbode Paulus
in de jeugdtelevisieserie „Oebele" en in de televisiese
rie „Kunt u mij de weg naar Hameien vertellen".
Ab Hofstee als postbode Paulus.
Overeenstemming over
afvloeiingsregeling toneel
RIJSWIJK Het ministerie van WVC heeft met alle betrok
kenen overeenstemming bereikt over een afvloeiingsregeling
voor het personeel van toneelgezelschappen dat tijdens de laat
ste reorganisatie van het toneelbestel is verdwenen. Dit is gis
teren door het ministerie bekend gemaakt.
Het ministerie heeft steeds geweigerd deel te nemen aan een
afvloeiingsregeling, omdat dit ten koste zou gaan van het be
schikbare geld voor nieuwe toneelgroepen en initiatieven. De
AROB-rechter was echter van mening dat de minister de ge
zelschappen enigszins tegemoet diende te komen.
Het op grond van deze uitspraak gevoerde overleg resulteerde
in een akkoord over een eenmalige afkoopsom van 1,2 miljoen
gulden, waaruit toneelwerkgevers en -werknemers een door
henzelf overeen te komen afvloeiingsregeling kunnen bekosti
gen, aldus de bekendmaking.
DEN HAAG De naam
is enigszins misleidend:
..Kunstreisboek van Zuid-
Holland". Ze doet veron
derstellen dat alles wat op
het gebied van beeldende
kunst in deze provincie
het bekijken waard is erin
is opgenomen. Wie er een
maal vrede mee heeft dat
met kunst in dit geval
vooral de architectuur van
door hun historie of voor
komen interessante ge
bouwen of stadsdelen
wordt bedoeld, kan aan
het „Kunstreisboek" een
aardige reisgenoot heb
ben.
Het boek werd gisteren in de
Lairessezaal op het Binnenhof
door commissaris der koningin
in Zeeland dr. C. Boertien
overhandigd aan zijn Zuidhol
landse collega mr. S. Patijn,
die binnenkort op zijn beurt
weer een exemplaar mag
overhandigen aan de Noord
hollandse commissaris drs. R.
de Wit. Zo zal het Kunstreis-
boek van Nederland, sinds
kort vanwege de handzaam
heid opgesplitst in elf delen,
alle provinciehoofdsteden van
ons land aandoen.
Het Kunstreisboek Zuid-Hol
land is bedoeld voor iedereen
die in architectuur en beelden
de kunst is geïnteresseerd. Het
biedt per plaats een bondig
overzicht van de bouwwerken,
met gegevens over de archi
tect, het bouwjaar, de stijl en
het interieur, zonder dat daar
bij een waarde-oordeel wordt
geveld. „Enthousiasme of af
schuw worden bij het bezoek
ter plaatse aan de lezer over
gelaten", aldus een begelei
dend schrijven. Hetgeen bete
kent dat de teksten in alle op
zichten sober te noemen zijn.
Geen superlatieven, geen af
keurende opmerkingen,
slechts feiten zijn in het boek
opgenomen. Dat zal de aan
normale reisboeken gewende
liaöSilii
Het Haags Filmhuis en de kiosk aan het Buitenhof in Den Haag, beiden opgenomen in het „Kunstreisboek van Zuid-Holland".
lezer, wiens mening altijd
werd beïnvloed door daarin te
onpas terugkerende
als „pittoresk' en „bij
zonder waardevol", nog wel
eens in verwarring brengen.
Moet hij het nou wel of niet
mooi vinden?
Monnikenwerk
Duidelijk is in ieder geval wel
dat in dit geval met recht ge
sproken kan worden van mon
nikenwerk. Hoewel de auteur,
de Amsterdamse architectuur
historicus drs. P. Don, in zijn
verantwoording bij het boek
zegt dat er wel degelijk sprake
is geweest van selectie, is daar
in ieder geval weinig van te
merken. Op de vaak aange
haalde regel dat een dergelijk
boek nimmer volledig kan zijn
lijkt het „Kunstreisboek van
Zuid-Holland" de uitzondering
te vormen. Geen gebouw met
enigszins waardevolle, afwij
kende of opmerkelijke ken
merken wordt overgeslagen.
Wat Den Haag bijvoorbeeld
betreft besteedt de auteur zo
wel aandacht aan een pand in
de Boekhorststraat als aan
Huis ten Bosch, de kiosk op
het Buitenhof en het Haags
Filmhuis.
Don beperkt zich bij zijn keuze
niet tot het verleden. Ook ge
bouwen die in de laatste de
cennia tot stand zijn gekomen
en architectonisch opmerkelijk
genoeg zijn, komen in zijn
boek aan bod. Zo vond hij ook
het Congresgebouw en het
Centraal Station in Den Haag
opmerkelijk genoeg voor en
kele regels.
Den Haag krijgt overigens
toch de meeste aandacht in
„Kunstreisboek van Zuid-Hol
land". Don doet dat, na een
uitvoerige inleiding over de
stedebouwkundige opzet en de
historie, rubrieksgewijs. Begin
nend bij het Binnenhof, leidt
hij de lezer via de Haagse
poorten, gedenktekenen, de
gebouwen in- en buiten het
centrum, de kerken, wijken en
winkels, naar de villa's, hofjes
en musea. Van de laatste be
schrijft hij alleen de bouwkun
dige aspecten. „Ondanks het
woord kunst in de titel, zijn
musea alleen opgenomen in
dien zij als gebouw vermelding
verdienen; aan hun collecties
wordt geen aandacht besteed.
Daarover bestaan verscheide
ne publicaties", aldus Don in
zijn verantwoording.
De lezer die werkelijk geïnte
resseerd is in de historie van
zijn provincie zal het weinig
uitmaken. Die zal alleen be
treuren dat het Kunstreisboek
niet alleen sober is in zijn be
schrijvingen, maar ook in het
illustratiemateriaal. Het aantal
foto's op de 388 pagina's is
nogal beperkt en in veel ge
vallen is gekozen voor bouw
tekeningen als illustratie. Dat
biedt wel veel informatie maar
weinig kijkplezier. Het is de
enige smet op een boek dat
kan dienen als oriëntatiepunt
in architectonisch Zuid-Hol
land.
KOOS VAN WEES
Jalent
'jet aai
CINEMA IV: Porky*» revenge (16); 19.00, 20.30. za. zo. wo.
NACHTVOORSTELLINGEN
EUROCINEMA I Runaway (16); za. 24.00. EUROCINEMA II:
ache kunstjea (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Live force (16);
24.00. EUROCINEMA IV: Woman at play (18); za. 24.00.
sturen
uro ondt
LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19, tel. 071-121239): Amadeus (al) ,,,-j
14.00, 20.00. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel.124130): Prizzlï auu.a'
honor (12). Mad Max in de donderkooi (12), All of me (al); 14.30, 19 00 snel ie
iltale
sponso
regio
gingen
opleid i
veel
verwa;
komst
wijn n
di. 19.00, 21.15. cmmidde
city i. city theater nt kenter
KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30, tel. 01718-74075): Rarnb»
(12); do. vr. za. zo. wo. 14 45, 19.00,
THEATER II: The laat breed (16); tijden
CITY THEATER IV: Young Warriors (11
20.15. Via degli specchi(1(
ifji'
ei kin
r; u moetei
daarin
WASSENAAR ASTRA (tel. 01751-13269): Rambo, First blood II (1? talent,
tou m
strc
nioren
Leider
de
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27, tel. 463500): Prizzi'a honor (12); 14.00 Hnnr l
18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel uu
463500): St. Elmo's fire (al); 14.00, 19,00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00 Wezen
21.30. ASTA 3: Poulet au vinaigre (16); 14.00, 19.15, 21.45. zo. 13.4j men
15.45, 19.15, 21.45. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 4716.c*1
Kis of the apiderwoman (12); 14.00, .19.00, 21.30. zo. 13.15, 15.
19.00, 21.30. BABYLON 2: The breakfast club (al);
21.30. zo. 13.30, 16.00. 19.15, 21.30. BABYLON 3: Year of the dn
.00. 18.45, 21.30. zo. 13.00, 15.45, 18.45, 21.30. CINEAC i|jei
(Buitenhof 20. tel. 630637): The atory of „O" part 2 (16); 14.00. 18.45 pP,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Mad Max in de doivj,
derkooi (12); 18.45, 21.30. do. vr. ma. di. 14.00. CINEAC 3: A view
a kill (12); 14.00, 18.45. 21.3. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. EURCX
NEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Mad Max in de donderkooi (12jdl
ma.dl. do. 14.00, 20.00. wo. alleen 20.00. vr. 14.00, 19.00, 21.30.
TROPOLE 1 (Carnegielaan, tel. 456756): Legend (al); 14.00, 18.
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e METROPOLE 2: Carmen
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. e METROPOLI
Brewstera millions (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.
21.30. METROPOLE 4: Cocoon (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.l4Speeld
16.00. 18.45, 21.30. METROPOLE 5: King David (12); J
14.00. 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ma. t/m v>
ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Gotchal (al); 13 45. 18.
21.30.
13.15, 16.00, 18.45.'21.30. ODEON 2: Lifeforce (16); 18.4J derlanc
LE PARIS 1 (Ke
12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. PASSAGE (Passage 6
tel. 460977): First blood, part II (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1
HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 4599<X)
i hallucinatie; 14.00, 19.30, 21.fi
n 14 nn 7aal O- llntro ,-Juuue
[Otnenc
'erw
spr.
Jacob
randaai
iketb
leide
aan Re
l6:gaat R
des nc
De br<
vereni
lijnlai
ngsv
zetten.
4716S6)
19 15 Met i
E
•LE 3 blJ
spreekt
xiode
ilj Leii
i. The smimmer;
i. Vuurpaerden; di. De boom d
NACHTVOORSTELLINGEN:
e CINEAC 1: Clockwork orange (16); za. 00.15. CINEAC II: Mad k
in de donderkooi (16); za. 00 15. CINEAC III: Cheech Chong r
dreams (16); za. 00.15. EUROCINEMA: Forbidden fantasies (18); j
za. 00.02. LE PARIS III: Baby d'amour (18); vr. zi
KINDERVOORSTELLINGEN:
CINEAC II: De wonderlijk» wereld van OZ; za. w
16.00. EUROCINEMA: Lucky Luke. De ballade
071-122244
LEIDSE COURANT
AUTOMARKT
40 stuks MERCEDES lichte bedrijfswagens
Theo Stet b.v. Tel. 02207-18088 toestel 19.
BMW 2002 Touring
1973, 53.000 km. ree. k
aanw. goede banden, nwe.
2900,-. Tel. 071-143889.
Theo Stet B.V.
THEO STET B.V., grootste
adres in kwaliteit aanhangwa
gens, boottrailers, nieuw en ge
bruikt. Keuze uit voorraad. 500
I 1/2 t
s T.S. 1
r 2.595,-; T.S. auto
ambulance 3.995,-; T.S.
paard-trailer 4.990,-. Tevens
div. gebruikte tegen opruimprij-
zen. Zelfb. aanh.wag. 2.00x1.00
m 695,-; boottrailers
575,-; gebruikte v.a. 375,-;
assen'450 kg 195,- 850 kg
- 295,-; neuswielen 49,75;
stekkers 2,50; achterlichten
5,-; spatborden 29,-; koppe-
lingslot 10.- en. Alphen a/d
Rijn: Steekterweg 78. 01720-
93844; Heerhugowaard 02207-
18088, 8 lijnen.
BMW 320/4 bj. '77
Aut. BMW 320, aug. '76. 4-cil.
zwart, get. glas, sportwielen, al!
nieuw 4950,-. 071-760876.
DS 20 '70, i.z.g.st., vr.j
6.500,-. Tel. 070-802437
874134.
B.M.W. 200
BMW 316'79
BMW 320, 6 cil., autom., bjr.
'80, champagne met., radio-
sass., sportvelgem Vr. pr.
11.500,-. Tel. 01715-1321.
BMW 525 bj. okt. '81
150.000 km, gas, kleur beige.
Pr. 7500.-. Tel. 079-418250,
kant.uren 079-166740, tst. 19.
Ford Sierra 2.0 L sept. '83
bl. metall., gas, 105.000 km. Pr.
15.800,-. Tel. 079-418250,
kant.uren 079-166740, tst. 19.
Honda Accord
Mazda 626 GLX 2.0 Coupé
6-'84, Ipg, trekhaak, veel ex-
Nw.pr. ƒ33.000,-. Vr.pr.
21.500,-. Tel. 070-873895 v.a.
4.00 uur.
Mazda 929 L1982
>t. 2e eigenaar, 136.000
km, Ipg, ƒ6250,-. Tel. 079-
169357.
Renault 5 jan. '83
Mercedes 220 diesel '75
Opel Rekord 2.0 S Station, '82
5-drs., Ipg-onderb., 85.000 km.
Vr.pr. 11.500,-. Tel. 070-
239875.
OPEL Rekord 2.3 Station Diesel
'84, km.st. 40.000, open dak,
trekh. alarm, radio-cass.
23.600,-. Tel. 070-607906 tus
sen 08.00 en 17.00 u.
Peugeot 305 GR 1983
metallic gold, in uitst. conditie,
63.000 km 12.900,- of prijs
n.o.t.k. Tel. 01751-16482.
PEUGEOT 505 SR. aut., 1982,
65.000 km, goud met., elektr.
schuifdak ramen 13.000,-.
Tel. 071-312518.
Renault 5 Parisiênne 2
bj. '84.32.000 km, veel access.,
T.pr. 10.950,-. Tel. tussen 9
tn 17 uur: 070-661060 na 17
tor: 01745-16993.
Renault 14 GTL1980
Tel. 070-451514.
Renault 18 TL beige 1979
Renault 9 TL oktober'82
52.000 km. donkerrood, radic
cassette, goed
11.500.-. 079-315988.
Suzuki Alto 1983
part., 6000 km, rood, als
w 7800,-. Norgstr. 193.
Tel. 070-670383.
Toyota Carina 1.8 diesel
Toyota Starlet bj. 1979
met. blauw. 73.000 km, 1e eig.
Vr.pr. ƒ4250,-. Tel. 01717-
2303.
Wegens omstandigheden TOY
OTA Camry 1.8, liftback GL met
Ipg, km.st. 68.000,1.blauw met.
I„ 1983. Tel. 070-558479.
GOLF GLS, aut., eind '79, get.
glas, sportvelgen, Pullman be
kleding, spoiler, enz. Zeer goed
onderhouden. Vr.pr. 8250,-.
Tel. 070-961756. Ocarinalaan
36, Rijswijk.
AUTO's T/M 3500
II
AUDI 80 GLS bj. 1978, blaui
met schuifdak. i.z.g.st, getint
glas. Tel. 070-647021
Wegens vertrek buitenland.
MINI 1100 bestel. '76. sp.vel-
gen. sportstuur, 500,-. Tel,
861729. Vr.pr. 2900,-.
HONDA Civic, bjr. '77. i
.cass., sportvelgen. vi
1.700.-- Tel. 079-310412.
VW KEVER 1200, 1971,
uitlaat, prima staat.
750,-. Tel. 070-254306.
AUDI 50 bjr. '76. Vr.pr. 7i
Tel. 070-868542 na 18.00 u
18.00 u. 070-899083.
RENAULT 18 TL '79 l.g.st.
motor, Ipg en trekhaak, 2000,-
Tel. 070-860674.
VOLVO 164 GL, fuel injection.
Tel. 01751-12429.
V.W. GOLF S aul
kenteken '76. Tel. t
070-272314.
01751-13122.
Vr.pr. 1.450.-. Tel. 070-
r 070-87.03.37.
gekeurd, 3.000.-. Telf. 071-
LESSEN EN CLUBS
irsschool
Tempo
31,90 per les. div. auto's, ook
automaat. Tel. 01717-4823,
g.g. 070-457626.
1e les/3,95
AVONDCURSUSSEN, ook pri
vé. Management, personeels
beleid, gesprek/vergadertech
niek, persoonlijke vorming, sol
liciteren, assertiviteit. Max.
pers.; 50.- p. les p.p.; examer
certificaat. 3 G-M-Kring.
T.k. gevr.: postzegels en verza
melingen van WEST-EUROPA,
ook FDC's. Tevens t.k. gevr.
gouden
602113, b.g.g. 230160. Geo
pend van 9.00-17.30 uur, do.
van 9.00-21.00 uur. woe. geslo-
Tel. 01112-1778.
Tel. 070-978452.
Te koop aangeboden leuke
zwarte POEDELPUPS 'ingeënt'
met stamboom. Tel. 0.1719-
19523.
Te koop wegens verhuizing lieve
LABRADORTEEF, goudblond,
10 mnd. oud met paspoort en
nentingsbewijs 350,-. Tel. na
070-85.45.96.
I DOE-HET-ZELF
Tel. 070-974317, na 19.00 u
EGYPTE, trektocht 13 dagen.
Vertrek 22/12 1.545,-; 20 da-
ANGELA CARTER SCHRIJFT „CIRCUSNACHTEN'
AMSTERDAM Het
achtste boek van de En
gelse schrijfster Angela
Carter en tevens het eer
ste dat in het Nederlands
wordt vertaald, heet „Cir
cusnachten". Het valt niet
gemakkelijk om de in
houd van het werk te ka
rakteriseren, maar het is
in ieder geval „leuk en bi
zar". Het moest mensen
aan het lachen kunnen
maken, aldus de schrijf
ster, die daarmee bepaald
niet de bedoeling heeft
gehad een oppervlakkig
boek te schrijven, ver-
speend van symboliek.
Angela Carter (45), de afgelo
pen week in Nederland, zit die
avond ontspannen in de hoek
van een salonbankje. Haar
verschijning, lang, gestoken in
een blauw wollen jurk, getooid
met een warrige bos grijs haar
en een grote zwarte bril, is
niet geheel in overeenstem
ming met het breekbare en
elegante Lode wijk XVe-uiter-
lijk van de Amsterdamse ho
telfoyer. Ze luistert waarde
rend naar de staartklok die
met zijn sonore stemgeluid het
gesprek hinderlijk weet te
overstemmen. De klok kan er
zeker van zijn nog eens een
plaatsje in een van haar boe
ken te krijgen.
„Toen ik Circusnachten, nadat
het was gedrukt, opnieuw las,
vond ik eigenlijk wel dat ik er
in geslaagd was een grappig
verhaal temaken", vertelt
Carter, bijna verlegen lachend,
alsof je dat niet van een eigen
werk zou mogen zeggen. Maar
Circusnachten is niet zomaar
„leuk"; het is een bizar ver
haal, soms surrealistisch, hier
en daar vulgair met geflipte
personages in et
avontuur.
Hoofdpersoon is Fere (afgeleid
van het Engelse feathers dat
veren betekent) een kolossaal
vrouwspersoon met een ge
zicht als een enorm bord vlees,
een stem als een vuilnisbak
deksel en ze heeft twee vleu
gels op haar rug. Fere is de al
lesoverheersende artiest var.
het circus; ze is trapezewerker
en vormt de ware heldin van
het verhaal. Een avontuur
overigens dat zich afspeelt in
1899 „want dat gaf de moge
lijkheid om de personages uit
het verhaal de keuze te laten
maken of ze wel in de twintig
ste eeuw wilden stappen", al
dus Carter.
Daar is ook nog Jack Walser,
een wat bleu verslaggevertje,
die weliswaar geschokt, zich
door haar laat imponeren en
met het circus meereist door
Siberië. Hij wordt er wel wat
wijzer op. Fere zelf mag dan
wel verleid worden door he
ren van twijfelachtig allooi en
een van haar vleugels mag
dan breken, het avontuur ein
digt met een wild schallende
lach, die zich over heel Siberië
verbreidt.
Berenjacht
Een kleurrijk verhaal dus, rijk
aan fantasie „maar de perso
nen zijn wel levensecht", aldus
Angela Carter. Vanaf de tijd
dat ze leerde schrijven, zette ze
haar verhalen op papier. Klad
blokken en pennen waren er
genoeg in huis: haar vader was
journalist. Ze schreef stukjes
over katten en over de jacht
op beren. „En er waren hele
maal geen wilde beren in Lon
den.." Maar ondanks die fanta
sie vond ze haar verhalen tot
aan haar studie van de Engel
se literatuur „dodelijk saai".
Carter: „Iemand zei toen: Ga
toch schrijven zoals je praat in
plaats van anderen te imite
ren. Sindsdien gooi ik er, als
dat nodig is, vulgariteiten
doorheen. Dan is het tenmin
ste niet saai meer..." Ze grin
nikt even jongensachtig, maar
wordt snel weer serieus. „In
de loop van de twintig jaar dat
ik schrijf, is de stijl veranderd,
want ik ben zelf veranderd.
De grootste invloed is geweest
een verblijf in Japan van bijna
drie jaar. Ik realiseerde me
daar dat Engeland toch maar
een klein moppie op de we
reldkaart is. En dat is voor een
Brit, die over het algemeen
nog denkt het centrum van de
wereld te vormen, heel wat".
In Japan, waar blijkens enquê
tes ruim zestig procent van de
vrouwen als man geboren had
willen worden (omdat de man
nen veel meer rechten en vrij
heid hebben), werd Carter
zich bewust van de ongelijk
heid tussen de sexen. En
de onrechtvaardheid var
ongelijkheid. Vanaf die
('69 - '72) verwerkt zij fem
tische ideeën in haar verhi.
Begin volgend jaar verschi
nog twee vertaalde wei'
van Angela Carter: „the Sa
an woman" (Ned. vert,
niet bekend) en „In gezels
van Wolven", een collage
korte verhalen, onder
over weerwolven. „H._
hè, stille avonden langs
donkere klamme grac
hier in Amsterdam en de
die uit het water opstijgt"
dus Carter bij de deur van
hotel „Het doet me
aan Londen en aan
JOOS PERSd
Angela Carter „Circusn
ten"
Uitgeverij Kontakt, Ami
dam
350 pag. 34,50 gulden
Ned. Operastichting
last Glass-opera af
AMSTERDAM De Neder-
landse Operastichting heeft
zich genoodzaakt gezien de
voorstellingen van de opera
„De vertegenwoordiger van
planeet 81" van Philip Glass te
schrappen. Volgens een mede
deling van de Operastichting
konden de decors en kostuums
niet op tijd worden ontworpen.
De première van de opera was
gepland voor 31 maart ir
Circustheater in Schevi
gen. Aanvankelijk had de
rastichting de opdracht
voor aan de Brit David Hj
ney gegeven maar hij rij
enkele maanden geleden
gens ziekte verstek laten
Na veel moeite werd een
panse vrouw bereid gevoil
Hockney te vervangen. T
gelopen weken is volge;
Operastichting echter t-,
lijk geworden dat ook zi!
ontwerpen niet op tijd1
presenteren.
r
„Pervola" krijgt Franse filmprijs
ORLEANS De film „Pervola" van de Nederlandse filmer^
low Seunke heeft op de Internationale filmdagen van Orl^
de publieksprijs gekregen. De prijs bestaat uit een medaille,
dus de organisatie. Eerder viel ook „De Illusionist" van Josïj
ling op het filmfestival in de prijzen.