'Gijsen stuurde geen eigen rapport over kerk naar Vaticaan' IÏTïïTI TAFEL Mormoonse kerk in opspraak door stilzwijgen over oorsprong Êeidóe Somcml deidóc Somortt kerk wereld beroepingen Chinese katholieken wensen concreet beleid van paus RECORD-TEKORT BU VATICAAN VERWACHT Zui ACHTERGROND DINSDAG 12 NOVEMBER 1985 PAGINA NNI Ierse liep dure brandwonden op in de kerk Een rechtbank in de Ierse hoofdstad heeft na een juridische strijd van twee jaar een thans elfjarig meisje een schadevergoe ding toegekend van 300.000 gulden. Bij het opstellen van een kaars voor een altaar in haar parochiekerk was zij deerlijk ver brand geraakt toen de standaard, waarop al talrijke kaarsen waren geplaatst, het begaf. Naar het oordeel van de rechtbank heeft de standaard een „verborgen gebrek" vertoond waarvan het meisje de dupe is geworden. De met het toezicht op de de votiekaarsen belaste priester heeft verklaard nog niet te weten of hij in hoger beroep zal gaan. Wel is waarschijnlijk dat zijn collega's zich ijlings van de deugdelijkheid van het door hen gebruikte ijzer- en koperwerk zullen overtuigen. SGP wil vloekverbod in Gelderse gemeenten De SGP-fractie van de provinciale staten van Gelderland wil aal het college van g.s. terugkomt op het onlangs genomen be sluit het vloekverbod dat enkele Veluwse gemeenten in hun algemene politieverordening hadden opgenomen, ter vernieti ging voor te dragen bij de Kroon. De SGP wil het Gelderse bestuur een uitspraak ontlokken in de door de fractie gewenste zin. De RPF wil de provinciale bijdrage aan de Bond tegen het Vloeken verhogen. De RPF meent dat door het optreden van g.s. tegen vloekverboden „de taak van deze bond op zijn minst is verzwaard". Beide fracties wijzen overigens provinciale on dersteuning van (niet-commerciele) popmuziek af, omdat zij deze muziek „slecht achten voor de geestelijke en de lichame lijke gezondheid". ROERMOND De woordvoerder van mgr. Gijsen ontkent pertinent dat de Roermondse bis schop samen met zijn hulpbisschop, mgr. A. Castermans, een eigen antwoord hebben gege ven op de enquête van het Vaticaan naar de doorwerking van het Tweede Vaticaanse Con cilie. Volgens de Volkskrant heb ben beide bisschoppen buiten medeweten van de overige le den van het Nederlandse bis schoppencollege zelf een do- t opgesteld over de ont wikkelingen in de Nederland se katholieke kerk. Hierin distantiëren zij zich van rap port dat mgr. Lescrauwaet heeft gedistilleerd uit de ant woorden van de overige bis schoppen. Kardinaal Simonis liet bij het verschijnen van dat gemeenschappelijk ant woord weten dat mgr. Gijsen onder meer om reden van tijd niet was toegekomen aan de beantwoording van de enquê te. Mgr. Gijsen liet toen wel weten dat hij zich distantieer de van het rapport zoals dit door de bischoppenconferen- tie was opgesteld. Volgens woordvoerder Ad Jansen van het bisdom Roer mond zou het ook niet logisch als Gijsen en Castermans op eigen gezag de enquête had den beantwoord, aangezien dit gevraagd was aan de bis schoppenconferenties en niet aan bisschoppen afzonderlijk. Volgens de Volkskrant wordt in het antwoord van Gijsen en Castermans scherpe kri tiek geuit op de opvattingen van de overige bisschoppen over de toegenomen persoon lijke geloofsbeleving van ka tholieken. In het rapport van de bisschopppenconferentie wordt een redelijk positief beeld gegeven van de kerke lijke situatie. Daarnaast wordt kritiek geuit op het feit dat het Vaticaan te weinig reke ning houdt met van de plaatselijke kerk. De rapporten van de nati le bisschoppenconferenties dienen als basis,voor de Bui tengewone Bisschoppensyno de die eind november in Rome zal plaats hebben. Collegialiteit Collegialiteit, het delen van macht op alle niveaus in de Rooms-Katholieke Kerk, zal het belangrijkste onderwerp zijn van de buitengewone bisdschoppensynode. Deze verwachting heeft bisschop James Malone van Young- stown, voorzitter van de 'Amerikaanse bisschoppencon ferentie, gisteren uitgespro ken. In de Verenigde Staten is bij veel rooms-katholieken onge rustheid ontstaan over de mo gelijkheid, dat de bijzondere bisschoppensynode een po ging zal wagen de hervormin gen in de Kerk, ingevoerd na het Tweede Vaticaans Conci lie, terug te draaien. Niet on opgemerkt is gebleven, dat in hoge Vaticaanse kringen arg wanend wordt gekeken naar de verrichtingen van nationa le bisschoppenconferenties, waarbij de vrees voorzit dat die de autoriteit en autonomie van diocesane bisschoppen zullen ondergraven. Bisschop Malone liet er maan dag geen twijfel over bestaan, dat de door het Concilie inge luide hervormingen in krin gen van de Amerikaanse cle rus een „genade en gave" worden gevonden, alsmede een „stimulans voor pastorale en theologische vernieuwing". Daarom zullen de bisschoppen uit de Verenigde Staten zich eendrachtig keren tegen het terugdraaien hiervan. Wat de bisschoppenconferen ties betreft zou voorzitter Ma lone zelfs graag nog wat ver sterking en ontwikkeling van haar gezag willen zien. „Ik geloof rustig uit uw naam te kunnen stellen, dat het colle- gialiteitsprincipe en de ma nier waarop dat hier tot uit drukking komt, grote waarde heeft", aldus bisschop Malone. Malone verklaarde Jat de Amerikaanse afvaardiging naar de bijzondere bisschop pensynode meer oecumeni sche initiatieven zal bepleiten, tot stand komend tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de protestantse Kerken ener zijds, en de Orthodoxe chris tenen anderzijds. Vaak ziet men iets honderd keer, soms duizend keer, vóór men het voor de eerste keer werkelijk ziet Dr. E. Emmen overleden Op 83-jarige leeftijd is overle den dr. E. Emmen, van 1945 tot 1967 secretaris-generaal en scriba van de synode van de Nederlandse Hervormde Kerk. Dr. Emmen studeerde theolo gie te Utrecht, Marburg en Groningen, waar hij in 1928 zijn doctoraal examen aflegde. In 1935 promoveerde hij te Groningen tot doctor in de theologie op een proefschrift getiteld „De Christologie van Calvijn". Dr. Emmen diende de her vormde kprk als predikant achtereenvolgens te Kuinre, Noordhorn, Breda en Haar lem, in welke laatste plaats hij van 1939 tot 1946 stond. Hij is vice-voorzitter geweest van de Wereldbond van Hervorm de en Gereformeerde Kerken en voorzitter van de Confe rentie van Europese Kérken. Daarnaast bekleedde hij tal van andere functies, zoals het voorzitterschap van de Stich ting Oecumenische Hulp aan Kerken en Vluchtelingen en van de Hervormde Raad voor het verband met andere Ker ken. Hij was ook zeer actief in de internationale oecumeni sche beweging. Woensdag zal in de Sint Walburgskerk te Zutphen de herdenkings dienst worden gehouden, ge volgd door de begrafenis in besloten kring. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Lekkerkerk, ('t Venster), C. Quist te Middel- harnis; te Akkrum, mevrouw H. P, Hummel kandidate te Groningen; te Heerlen, drs. G. H. J. Gerelins kandidaat te Leiderdorp; te Vinkeveen en Demmerik, J. H. C.Olie te Op- heusden; te Wijnjeterp-Buurs- woude toezegging, A. D- Poortman te Echteld. Aange nomen naar Krimpen ad IJ- sel, W. J. J. Koelewijn te Woubrugge. Bedankt voor Capelle a.d. IJsel, R. van Koo- ten te Zeist: voor Wijk bij HeuSden, W. Arkeraats te Giesendam- Nederhardinxveld. Gereformeerde Kerken vrij gemaakt Beroepen te Heemde, A.de Snoo te Harderwijk. Om breuk met Vatciaan te herstellen De rooms-katholieken in Chi na verwachten concrete voor stellen van de paus wat be treft herstel van de relaties tussen het Vaticaan en de Rooms-Katholieke Kerk van C^hina. Dit bleek uit een reactie van het bureau voor religieuze aangelegenheden van de volksrepubliek China te Pe king, op uitlatingen van de paus. Tijdens een ontvangst van rooms-katholieke bis schoppen van Taiwain zei de paus dat hij dagelijks bidt om herstel van de gemeenschap met de „broeders in het geloof in China". De paus vermeed zorgvuldig onderscheid te maken tussen nationalistisch- en rood-China en sprak slechts over „het grote Chinese gezin", in welks cultuur het christendom zijns inziens zeer wel kan worden ingebed. Naar de mening van de paus betekent omhelzing van het christelijk geloof voor een Chinees geenszins een breuk met de eigen cultuur, „laat staan een verminderde loyaliteit tot het vaderland". Op de bisschoppen van Tai wan deed hij een beroep, zich ware missionarissen te tonen van de grote Chinest familie. De breuk tussen de Chinese RK Kerk en het Vaticaan da teert van 1957, toen de „Vere niging van de patriottische katholieken van China" tot stand kwam. Een woordvoerder te Peking klaagde afgelopen weekeinde, dat er tot dusver nog geen concrete voorstellen van het Vaticaan tot heling van de breuk zijn ontvangen. Zoals het er nu uitziet stevent het Vaticaan af op het groot ste tekort uit zijn bestaan. Was het tekort op de lopende re kening van 1985 al begroot op 110 miljoen guldèn, voor 1986 zal dat uitkomen op ongeveer 165 miljoen gulden. Het financiële gat van het lopende jaar kon goeddeels wor den gedicht door de opbrengst van de in juni in de rooms- -katholieke kerken gehouden Pieterspenning-collecte. Die bracht rond 77 miljoen gulden op. Een uit veertien kardinalen samengestelde Raad die zich bezig houdt met de organisatorische en economische aange legenheden van het centrale apparaat van de Rooms-Ka tholieke Kerk vergadert op 19 en 20 november in Rome. Met spanning wordt uitgezien naar de hervormingen, die hij in het bestuur van de Kerk zal aanbrengen. Het gestegen tekort hangt nauw samen met de nieuwe op bouw van de salarisstructuur van het Vaticaanse apparaat, waarbij de personeelskosten aanzienlijk zwaarder zijn gaan drukken. Niet betrokken bij dit alles is de Vaticaanse Bank IOR, die eert eigen beleid voert en geen bemoeienis heeft met de uitgaven van het Vaticaan. Onder de enorme vlagge- mast op het Tempelplein in Salt Lake City, waar de Amerikaanse vlag en de vlag van de staat Utah naast elkaar halfstok in de wind wapperen, spreekt Lenore Black- ham, een nerveuze, grijs harige Mormoonse „hos tess", vol lof over Spen cer Woolley Kimball, de onlangs overleden presi dent-profeet van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der laatste da gen. „Hij was een heilig man, on der wiens leiding de Kerk twee maal zo groot is gewor den", zegt Blackham, starend naar de de indrukwekkende tempel aan de andere kant van het plein, het symbool voor de solide grondbeginse len van de kerk, die in op dracht van de tweede Mormo nen profeet Brigham Young in 1847 werd gebouwd. Het fundament van de tempel heeft de laatste tijd echter heel wat schokken te verwer ken gekregen. Half oktober werd Salt Lake City, een van Amerika's veiligste steden, opgeschrikt door een reeks bomaanslagen, waarbij twee leiders van de kerk omkwa men en een handelaar in his torische documenten ver minkt werd. De bomaansla gen zijn in verband gebracht met de vondst eerder dit jaar van een honderdvijftig jaar oude brief, waarin de stichter van de Mormoonse kerk, Jo seph Smith, afgeschilderd wordt als een magiër, die zwarte-kunst-praktijken aan wendde om verborgen schat ten op te sporen. Deze brief heeft de kerk ernstig in verle genheid gebracht en ligt in middels veilig opgeborgen in de archieven van de kerk. „Nee, de kerk was niet ver antwoordelijk voor de bom aanslagen", zegt Blackham fel. Het feit dat deze trouwe volgelinge van de leer van Smith zelfs maar aan deze mogelijkheid denkt, is bewijs genoeg voor de verwarring en opwinding die de bomaansla gen in deze hechte gemeen schap hebben veroorzaakt. Oudste apostel Alsof het geweld en de discus sies over de beginselen van de kerk nog niet genoeg zijn, zien de Mormomen zich nu tegenover een nieuwe moge lijk traumatische zaak ge plaatst. Het college van twaalf apostelen van de kerk het hoogste leidende orgaan in de kerk heeft zondag de kras se 86-jarige Ezra Taft Benson, ooit Amerikaans minister van landbouw, tot opvolger van Kimball benoemd. In Salt Lake City erft de oudste on der de „apostelen" automa tisch de titel en het gezag van president-profeet der Mormo- Een aantal gematigde Mormo men, onder wie een professor aan de Bringham Young uni versiteit („geen naam, alsje blieft, ik wil mijn baan niet verliezen"), vindt dit veront rustend. „Benson heeft sociale voorzieningen afgeschreven als wettelijke diefstal en de natie als een goddeloze maat schappij veroordeeld". Peggy Fletcher, uitgeefster van het onafhankelijke Mor- weekblad Sunstone, voegt hieraan toe: „Hij is een zeer conservatieve man, voor wie het conservatisme een re ligieus credo is. Als hij in 1978 president-profeet was ge weest, in plaats van Kimball, die toen het verbod op zwarte priesters ophief, zouden er hier nog steeds geen zwarte priesters zijn". Het standpunt van Benson in zake het gezag en de positie van president-profeet komt duidelijk naar voren in een redevoering uit 1980: „De pro feet is de enige man die in alle zaken uit naam van de Heer spreekt", zo verzekerde hij zijn publiek. „De levende profeet is belangrijker dan de standaardwerken van onze kerk diegenen die de pro feet uit het bestuur zouden willen hebben, willen God uit de regering halen". Geen wonder dat zijn benoe ming in sommige secties van de gemeenschap voor onrust heeft gezorgd. Nu Benson eenmaal president-profeet, kunnen ook zijn elf collega's in de raad zijn aartsconserva tisme niet meer stoppen of af zwakken, zoals tot nu toe het geval was. Het hoofd van de Mormoonse kerk heeft godde lijk gezag, krijgt zijn inspiratie van God, gewoonlijk in de vorm van visioenen. Zo werd Kimball geïnspireerd tot het toelaten van zwarten tot het priesterambt en tot zijn verzet tegen de MX-raketten, die president Reagan in Utah wil de plaatsen. Zijn opvolger Benson zal een groot aantal problemen moe ten oplossen. Bovenaan staan de bomaanslagen en de docu menten, die suggereren dat de wortels van de kerk mis schien in de zwarte kunst lig gen. Maar ook andere funda- Ezra Taft Benson (midden), de omstreden dertiende president van de Mormoonse Kerk. Naast hem zitten zijn naaste adviseurs. mentele kwesties zoals de rol van de vrouw, de toenemende witte-boorden-criminaliteit in de Mormoonse gemeenschap, de financiële geheimen, het Derde Wereldbeleid van de kerk en het voortbestaan van het „meervoudige huwelijk" onder dissidente groepen, zijn problemen die aangepakt die nen te worden. Gezond Het geweld van de laatste we ken is absoluut niet kenmer kend voor het leven in Salt Lake City, de beleefde en ge zonde hoofdstad van Utah, waar de jeugd er kortgeknipt en frisgewassen bijloopt, taxi chauffeurs voor overstekende voetgangers stoppen, voorbij gangers die je de weg wijzen je de hand schudden, de stad waar je zonder gevaar 's nachts door de onberispelijk schone straten kan wandelen. Gevreesd wordt nu dat het aan het licht komen van de inhoud van brief over de stichter Smith sommige groe peringen binnen de kerk over de rode streep heeft gedreven. Uit de brief kan de conclusie getrokken worden dat Joseph Smith en zijn goede vriend Martin Harris mystici waren, die zich bezig hielden met oc culte praktijken. Peggy Fletcher: „Het is alle maal nog veel geheimzinniger geworden de kerk is het slachtoffer geworden van haar eigen stilzwijgen. In haar poging ongewenste gebeurte nissen uit te wissen door do cumenten op te kopen en ze te verbergen in de archieven, heeft de kerk het geweld mis schien juist aangemoedigd". Ook de golf van witte-boor- den criminaliteit heeft de mo rele veerkracht van de Mor monen ondermijnd. In de af gelopen drie jaar zijn inves teerders in Utah voor tachtig miljoen dollar opgelicht. Mor monen willen graag rijk zijn, omdat de kerk leert dat rijk dom een deugd is. Het blijkt echter een kostbare vergissing te zijn bij het vergaren van die rijkdom alle leden van de kerk te vertrouwen. Inmiddels worden ook de fi nanciële praktijken van het college van apostelen met wat meer wantrouwen bekeken, vooral wanneer het gaat om de besteding van de „tiende" het één tiende deel van hun inkomen dat Mormomen over de hele wereld aan de kerk afstaan. De afgelopen twaalf jaar is het aantal Mormonen van 3,2 naar 5,8 miljoen geste gen. Veel Mormonen zouden graag wat meer openheid wil len hebben in hun maatschap- pij- Het standpunt van de kerk over de positie van de vrouw zij hoort thuis te blijven heeft de kerk al een aantal malen in de publiciteit ge bracht. Een Mormoonse vrouw uit Washington werd geëxcommuniceerd, omdat zij campagne voerde voor gelijke rechten voor man en vrouw. De strenge controle van de kerk op het onderwijzen van geschiedenis en de natuurwe tenschappen veroorzaakt eveneens spanningen. Het on derwijs mag niet afwijken van wat er in het Boek van Mormon en het bijbelse scheppingsverhaal geleerd wordt. Liberale Mormonen maken zich bovendien onge rust over het feit dat de kerk in Derde Wereldlanden op één lijn lijkt te staan met dic tatoriale regimes en apart heid. ALEX BRUMMER Copyright The Guardian be )UTEN idige k rkiezinj iding (1 spreel De wereld om op te wonen De milieuorganisaties in ons land hebben uitgerekend, d het economisch interessant is de zure regen voortvarend bestrijden. Ze hebben een vijfjarenplan opgesteld, waarbij j^arn investering van twintig miljard gulden, via lagere energ ken e kosten, meer arbeidsplaatsen en dergelijke, ruimschoi ir zet- wordt terugverdiend. In een rapport van de milieuorganisaties gaat het om m4t CDA dan de financiële voordelen van een forse aanpak van 1 kt die 1 probleem. Er staat bijvoorbeeld ook in dat het betreffen Po: plan van de regering op korte termijn te weinig result*1 te heeft: het milieu lijdt daardoor te erg. Het is tekenend het economisch voordeel uit het rapport wordt besproken hét nieuws: milieubeheer levert geld op. En de verwacht! dat een voordelig saldo de beste kans biedt op uitvoeri door regering en parlement lijkt een realistische strategie! zijn. Het gaat er immers uiteindelijk om of iets betaalbaar Het is van belang te beseffen hoe op deze wijze een leven belangrijk probleem dreigt te worden gereduceerd tot kensom. De (politieke) haalbaarheid van de maatregelen de milieuorganisaties voorstellen, wordt bepaald door vraag hoeveel geld die kosten of opleveren. Bij het oplos van milieuproblemen speelt het geld vaak een hoofdrol, perking van uitstoot door fabrieken bijvoorbeeld is technis gezien mogelijk, maar economisché motieven verhinder een passende wetgeving. De werkelijkheid van het milieu omvat echter veel m dan een rekensom. Wie zich dat niet realiseert, verengt werkelijkheid. Want het milieu valt niet samen met cijfi Bijvoorbeeld: het milieu bepaalt mede de waarde (kwaliti van het leven nu en in de toekomst. En voor de gelovil heeft het milieu alles te maken met Gods scheppende hai die de mens een opdracht gunt. Zo gezien is het economii motief niet het eerste en het laatste. Het gaat er om rei meester te zijn, die zich verantwoordelijk weet wereld. Dat betekent: proberen de schepping tot haar recj te laten komen. DaN zal blijken dat zo'n beheer pas wérkelijk economii is. Rekensommen van het verleden, waarbij het verstopj van afvalstoffen in de grond economisch het aantrekkelijk was, blijken een misrekening te zijn: zowel in materiële geld als in immateriële zin de leefwaarde van toekomst. Het is te hopen dat onze samenleving van deze heeft geleerd, dat de aarde leefbaar blijft als mensen h* beheren als Gods wereld. Dan krijgt het woord verwant aan „oekumene", ook zijn ware betekenis terug: wereld om op te wonen. N H 'insem ireid age c •le ge ■rege te b] miss 'er hel gister 'dA ii VOi in de ;n van aanz ïid in te g; Vrij koud Zuid-Frankrijk, Italië, Joe slavische westkust: droog zonnige perioden. Middagte peratuur rond 18 graden, noord-Italië rond 13 gra< met kans op mist. ge\ dar DE BILT (KNMI) De actie ve depressie die gisteren voor zoveel winterse buien zorgde is snel naar de Oostzee wegge trokken. Toch bleef de invloed van de depressie vandaag nog de hele dag merkbaar. Ook morgen, kan er nog een enkele lokale bui vallen. De dagen daarna wordt het rustig en droog weer onder invloed van een hogedrukgebied, dat zijn zwaartepunt verlegd van Ier land naar Midden-Europa. Dit rustige en bewolkte weer houdt waarschijnlijk tot en met het weekend aan. Het is daarbij aan de koude kant, overdag een graad of 4, 's nachts rond het vriespunt. Weersvooruitzichten voor di verse Europese landen, mede gedeeld door het KNMI, geldig voor donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië: aan de westkust een enkele winterse bui, overigens droog, 's Nachts lichte tot matige vorst, over dag rond het vriespunt of iets er boven. Britse Eilanden: donderdag op veel plaatsen regen, vrijdag al leen in Ierland en Schotland. Middagtemperatuur van 5 gra den in Schotland tot 9 graden in Zuid-Engeland. Beneluxlanden. noord- en midden-Frankrijk: droog en wolkenvelden, 's Nachts rond het vriespunt, overdag om streeks 4 graden. UTRE overb landb regen ter en Duitsland en Alpenland 1 donderdag in zuid-Duitsl en aan de noordkant Alpen nog een lokale sneeilyaair bui, overigens droog, wolk x velden en kans op m 's Nachts lichte vorst, overJ iets boven nul. NulgraadJ veau rond 600 meter. Feestelijke zuurkoolschotel karamelvla Nodig voor twee personen: Vt tot 1 kg aardappelen, zout, zachte margarine, 500 g zuurkool, 100 g gekookte schouderham, 100 g pittige kaas, 25 g margarine, 25 g bloem, 2,5 dl melk, scheut je melk voor de puree, pe per, nootmuskaat, 2 kleine bananen; 75 g suiker, 0,5 liter melk, 25 g maizena, half pakje vanillesuiker, paar schuimpjes of gekleurde taartgarnering. Zet de kleiner gesneden aardappelen op met weinig water en zout. Vet de rand van een ovenschaal in met (zachte) margarine. Zet de zuurkool op met weinig ko kend water. Snijd de ham klein en rasp de kaas op een grove rasp. Zet margarine, bloem en melk klaar. Giet de gaargekookte aardappelen af, stamp ze fijn en roer er veel melk door dat er soepele puree ontstaat. R de aardappelpuree it paar minuten luchtig t er naar smaak peper, muskaat en zo nodig zout Zet de pan met puree o\ nog kokende zuurkool een warmhoudplaat. de margarine, roer bloem door en voeg in deel ten (laat de saus ste koken en roer haar glad) melk toe. Laat de dikke s een paar minuten wa staan en roer er vervolgt vendijl de helft van de kaas door ingenii Leg de zuurkool zont bureai kooknat in de ovensch meger met daarop de gepelde en ontvar de lengte doorgesneden nanen. Strooi daarover ham en schenk er dan saus op. Bedek haar met vc gladde laag puree en str v* daarover de rest van de ks 9' Bak de kaas onder een h grill of in een hete ov| goudbruin. Laat de suiker in een drfT braadpan op een matig vi smelten en vervolgens lie bruin worden. Voeg een pel koud water toe, als helft van het suikeropp vlak bruist, en daarna melk. Laat de karamel rui oplossen en bind de vloeis dan met de met koud wa aangemengde maizena. Vt n vanillesuiker toe en vers Lf de koude vla met schuim of taartgarnering. C JEAN. I. de Or

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2