Gereformeerde discussie over steun aan volkspetitionnement lïTïïTl TAFEL kerk wereld GERNERALE SYNODE BIJEEN IN LUNTEREN Rome en Wereldraad diepgaand verdeeld over bevrijdingstheologie Prof. Vergote over een vernieuwde spiritualiteit Antonov ontkent bewijzen van Agca beroepingen £eidóe weer ACHTERGROND CeidócSouiant DINSDAG 8 OKTOBER 198S PAGIh Nansen-medaille voor Braziliaanse kardinaal De aartsbisschop van Sao Paulo, kardinaal paulo Evaristo Arns, heeft maandag de Nansen-medaille gekregen voor zijn werk op het gebied van mensenrechten. De medaille is een on derscheiding die wordt gegeven door de Verenigde Naties. De kardinaal is oprichter van de commissie voor rechtvaardig heid en vrede in Sao Paulo en heeft zich ingezet voor mensen die in verschillende Zuidamerikaanse landen verdwenen, vaak na te zijn ontvoerd door het leger of de politie. De medaille werd hem gegeven door de hoge commissaris voor vluchtelingen Poul Hartling. CDA'ers tegen kruisraketten bezinnen zich Voor een dag van appèl en bezinning komt de beweging „CDA'ers tegen plaatsing van kruisraketten" zaterdag 12 okto ber in de Haagse Kloosterkerk bijeen om het vredes- en veilig heidsbeleid van de partij te bespreken. Een vijftigtal Duitse CDU-leden en een aantal Belgische CVP'ers die zich hebben uitgesproken tegen plaatsing, zullen daarbij aanwezig zijn. Na een meditatie van ds. C. B. Roos, oud-voorzitter van de Her vormde synode, spreken o.a. drs. M. Beinema over „CDA-poli- tiek vandaag". R. Chanterie brengt een boodschap over van de Belgische Christelijke Volkspartij, en het CDU-lid Franz Alt, politiek journalist, met een ethische beschouwing over: „Frie- den ist möglich". Men moet wél zelf zijn geluk smeden, maar niet anderen daartoe als aambeeld gebruiken C. J. WIJnaendts Francken De synode van de Gere formeerde Kerken heeft gisteren nog geen beslis sing genomen over het wel of niet aanbevelen van het Volkspetitionne ment. Vandaag worden de beraadslagingen daar over voortgezet. Wel werd besloten dat het nieuwe deputaatschap (werkgroep) voor bestu dering van het oorlogs- vraagstuk geen studie-op dracht moet hebben. De synode meende dat met het verschijnen van het studierapport „Vrede, vraag voor kerk en sa menleving", in septem ber. het deputaatschap aan zijn opdracht tot fun damentele studie heeft voldaan. Het deputaatschap voor het oorlogsvraagstuk is de laatste jaren gekenmerkt door grote tegenstellingen tussen aan hangers van het Interkerke lijk Vredesberaad (IKV) en het Interkerkelijk Comité Tweezijdige Ontwapening (ICTO). Dat leidde er onder meer toe dat in het studierap port een meerderheid der de- putaten zich uitsprak tegen zowel bezit als gebruik van kernwapens en dat een min derheid van de deputaten meende dat de afschrikking met kernwapens op dit mo ment nog als moreel aan vaardbaar kan worden be schouwd. De synode heeft de besluit vorming nog niet afgerond. Zij zal vandaag nog moeten stemmen over een amende ment, waarin de synode de gereformeerden het volkspe titionnement tegen de plaat sing van kruisraketten uit drukkelijk aanbeveelt als mo gelijkheid „om de morele ver ontrusting op dit specifieke onderdeel van het regerings beleid kenbaar te maken". Behalve stemmen om als sy node de ondertekening aan te bevelen, werden ook IKV- -kritische geluiden gehoord. Met name de eenzijdige in druk die het IKV via de me dia opwekt riep wrevel op. Deputaten hadden al te ken nen gegeven zich zorgen te maken over de beeldvorming op grond van wat i de kranten lezen. Prof. dr. J. van Putten, voor zitter van het IKV, reageerde fel op deze kritiek. Synode-af gevaardigden gingen zich nu ineens druk maken om de beeldvorming rond het IKV. Maar dat er sinds maart 1984 weer nieuwe kernwapens gertstalleerd zijn en dat het mand over, meende hij. „De meesten van u praten over beelden van het IKV en niet over de voortgaande be wapening", zo redeneerde hij. „Het IKV lijkt wel weer de kop van Jut, geschikt om het onbehagen op af te reageren". Daarmee wilde de IKV-voor- zitter aangeven dat verschil lende gereformeerden zich drukker schijnen te maken om het IKV en zijn beleid dan om dat waar het eigenlijk al lemaal om begonnen zou moe ten zijn volgens Van Putten: de schrikbarende toeneming van het aantal wapens en wapenssystemen. DDR Verrassend was de aanwezig heid van een afvaardiging uit de DDR. Met het oog op de consultatie van de Bond van Evangelische Kerken uit de DDR en de Raad van Kerken, gisteren en vandaag in Amersfoort, is een delegatie van Oostduitse predikanten in Nederland op bezoek. In maart 1984 was er een eerste contact in Potsdam. Nu vindt het vervolg op die ontmoeting plaats. Bisschop dr. W. Gienke van de Landeskirche Greifwald sprak de synode toe en noem- Dr. J. van Putten: „Niemand maakt zich zorgen over Star Wars" de de inzet van de Gerefor meerde Kerken voor de vrede bemoedigend, ook voor de kerk in de DDR, die zich be wust is van de enorme schuld, die Duitsland heeft in te los sen na de Tweede Wereldoor log. Dr. Gienke noemde de zaak van oorlog en vrede het cen trale vraagstuk van het getui genis van Jezus Christus. De persoonlijke betrokkenheid vanuit het geloof in die Chris tus moet ook worden omgezet in een politieke daad. Niet dat dan de christenen in Oost en West hetzelfde kunnen doen. Maar ze kunnen wel elkaar aanvullen en bemoedigen. De Rooms-Katholieke Kerk en de Wereldraad van Ker ken verschillen „diepgaand" over de bevrijdingstheologie. Dit is de afgelopen week op nieuw gebleken tijdens de vergadering van de gemeen schappelijke werkgroep van RK Kerk en Wereldraad in Vaticaanstad. Daarbij was het tot een openhartige en nutti ge discussie over de bevrij dingstheologie gekomen. Dit zei de Franse predikant Jacques Maury, namens dg Wereldraad voorzitter van de werkgroep, tijdens een slot bijeenkomst, die door paus Johannes Paulus II werd bij gewoond. Maury sprak daar bij de hoop uit dat de huidige discussie ertoe zal leiden dat de positie van de armen in de wereld erdoor zal verbeteren. Tussen de Wereldraad en Rome kwam het deze zomer tot een felle controverse over de bevrijdingstheoloog toen de secretaris-generaal van de Wereldraad, dr. Emilio Ca stro (Uruguay), het spreek verbod, dat het Vaticaan de Braziliaanse bevrijdingstheo loog Leonardo Boff heeft op gelegd, scherp veroordeelde. „Die maatregel heeft negatie ve gevolgen voor de verkon diging van het evangelie in Latijns-Amerika." Castro, die sprak tijdens de vergadering van de Wereld raad te Buenos Aires, werd daarop bekritiseerd door de waarnemer van het Vaticaan, mgr. Basil Meeking, die het spreekverbod een „interne R.-K. aangelegenheid" noem de. Castro erkende dat hij wellicht wat teveel als Latij namerikaan had gesproken, maar handhaafde desalniet temin zijn kritiek. Protest tegen film „Je vous salue Marie" In New York heeft de Amerikaanse première van de geruchtmakende film „Je vous salue Marie" van Jean-Luc Godard, tot felle protesten geleid bij katholieken. In de St. Lucy-parochie in de Bronx werd een protestdemonstratie gehouden. De deelnemers uitten vla borden en spandoeken hun bezwaren tegen o.a. het naakt optreden van de Maria-figuur In de film die In Amerika „Hall Mary" heet. "Het probleem van veel chris tenen is niet te weten wat de kerk in deze wereld betekent, die zulke uiteenlopende en zelfstandige wegen volgt. Wat heeft het geloof daar te bie den? Hoe verhouden deze veelvormige realiteit van de wereld en het christelijk ge loof zich tot elkaar? Wat is de wezenlijke aanwezigheid van het christendom in de cul tuur?" Het bovenstaande is een in druk uitgegeven passage uit een toespraak die de Leuven se godsdienstpsycholoog An- toon Vergote vorig jaar hield voor op een bijeenkomst van de Radboudstichting, getiteld Katholieken en Cultuur. Vergote probeerde bij die ge legenheid een aanzet te geven voor de beantwoording van de vraag hoe een spiritualiteit voor mensen van vandaag er uit kan zien. Dat Vergote ge kozen heeft voor het woord spiritualiteit wijst erop dat Personalia Dr. Th.J.C. van Bilsen, iu- dex prosynodale (rechter) van de kerkelijke rechtbanken van de Nederlandse RK Kerkprovincie en het aarts bisdom Utrecht, is benoemd tot auditeur (rechter) van de Romeinse Rota. Van Bilsen, lid van de Orde der Franciscanen, is de eerste Nederlandse auditeur in de geschiedenis van de Rota. Hij is mede bekend geworden door.de kritiek die hij in zijn boek „Kerkelijk ambt in dis cussie" heeft uigeoefend op de opvattingen van de Nijmeegse theoloog prof.dr. E. Schille- beeckx over het priesterambt. Behalve Van Bilsen zijn ook de Braziliaanse Salesiaan Gio vanni Corso en de Italiaanse priester Vittorio Palestro tot rechter van de Rota benoemd. De Rota is een door de H. Stoel ingestelde kerkelijke rechtbank voor zaken in ho ger beroep. Zij telt ruim twin tig rechters. een in- de-wereld-staan van christenen, die ter zake is, geen louter rationele aangele genheid is. Spiritualiteit ver wijst daarbij ook niet naar de spiritualiteit van een opmer kelijke persoonlijkheid die in de geloofsgemeenschap voort leeft men denke aan Au- gustinus, Benedictus of Fran- ciscus maar naar een ge loofshouding die aansluiting vindt bij de westerse cultuur. Vergote verdiept zich vervol gens eerst in ae vraag waar om de geloofservaringen van vroegere generaties hun aan trekkingskracht hebben ver loren. Centrale woorden daar bij waren "verlossing" en "verplichting tegen God De godsdienst die haar bood schap in deze terminologie verwoordt, komt volgens Ver gote vervreemdend over. De religieuze praktijk was vroe ger sterk gemotiveerd door het bewustzijn tot een dienst van eerbetuiging aan God verplicht te zijn en door het besef in het aanschijn van Gods een zondig mens te zijn en dus de 'verlossing' nodig te hebben. Die basisgedachte is, aldus Vergote, verdwenen. Dit gevoel van verplichting tegenover God volgde uit de erkenning dat God de Heer is. Dit religieuze verplichtingsbe- wustzijn kon nog versterkt worden door de vrees dat God als de almachtige Heer zich zou wreken wanneer men zijn heerschappij niet erkende en hem de vereiste eredienst niet bewees. Deze vrees heeft de christelijke eeuwenlang t Volgens Vergote geldt het zelfde voor het woord verlos sing. Het woord verlossing roept de idee op dat God de mens eerst had overgeleverd aan de ondergang, dat Hij hem van zich af had kunnen stoten, maar dat Hij hem door de greep van een redder uit de macht van het kwaad be vrijdt. Dit komt volgens Ver gote over als een willekeurige gedraging en geeft van Gods heerschappij een beeld dat er gert. De gehele thematiek van de verlossing spreekt ook niet meer aan omdat de heden daagse mens pragmatisch en realistisch is en zich afvraagt waarin de verlossende veran dering in feite bestaat. Zolang men kon denken dat door de verwezenlijkte verzoening Gods oordelende houding te genover de mens veranderd is, kon men een inhoud geven aan de idee van verlossing. De idee van de verlossing doet nu aan als een mytholo gische verhandeling over een bovenwerelds gebeuren dat geen band heeft met de reali teit van de geschiedenis. Horizon Wie probeert een eigentijdse spiritualiteit te formuleren, moet rekening houden met dit levensgevoel, hoewel dit ook niet onkritisch hoeft te gebeuren. Het is essentieel dat een nieuwe spiritualiteit de de wereld die de horizon is van de geschiedenis-makende mens. De integratie bestaat erin, aldus Vergote, dat wij erkennen dat Gods schepping zich actueel voortzet in de mens. De schepping van de mens is volgens Augustinus een vocatio, een roeping. Maar die roeping is niet enkel een persoonlijke heilsbestem ming. Zij is ook de boven-in- dividuele historische bestem ming om de oorspronkelijke schepping te voltooien. Volgens Vergote moet een nieuwe spiritualiteit niet in gaan tegen de vermaatschap pelijking van het leven. Hier zijn wetmatigheden in het spel die men niet zo maar kan veranderen. Wel moet men kritisch staan tegenover de nieuwe verlangens van voor uitgang en nuttigheid die door de huidige beschaving wor den gevoed. Daarbij kan men van de nood een deugd ma ken: de godsdienst is heden- tendage geprivatiseerd, haar publieke functies 'zijn verdwe nen net zoals dat het geval was in de eerste tijd van het christendom, maar deze gepri vatiseerde godsdienst kan net als indertijd juist zijn kracht vinden in het vrij zijn van die publieke functies. Volgens Vergote is er vandaag de dag ook wel degelijk ruimte voor spiritualiteit die kritisch staat tegenover deze ideologie van de vooruitgang die beslag legt op de mens ten koste van zijn persoonlijkheid. Een hedendaagse spiritualiteit moet volgens Vergote aanslui ten bij het streven naar heel heid en zelfverwezenlijking dat de hedendaagse mens zo zeer beoogt. De kernvraag daarbij is hoe het heil dat God verwezenlijkt in Christus bij draagt tot de zelfverwezenlij king van de mens en van de wereld. Door de eenwording van de wereld worden haar verschillen juist meer zicht baar. Zij heeft behoefte aan een eenheidsbeginsel en het christendom zou haar kunnen geven. Het thema integratie en heelheid voegt zich in deze beweging. Het christendom heeft een universele roeping en het zou alle godsdienstige en menselijke waarden van alle tijden kunnen integreren. Dit is echter verre van reali teit. De wereld vormt immers geen eenheid en de geschiede nis blijft een open avontuur. Maar in het geloof kan men een eenheid of integratie vin den. Dit is niet abstract. De doeltreffendheid van het christendom in de wereld is een geloofsgegeven en geen ervaringsgegeven. De sociale, politieke en economische wer kelijkheid hebben hun eigen zelfstandigheid, de invloed van christenen is een invloed die niet altijd waarneembaar is omdat het geloof niet tot de categorie van het nut behoort, aldus prof. Vergote. De brochure Profielen van een hedendaagse spiritualiteit kan besteld worden bij de Radboudstichting, Aloysius- laan 2, Vught. I gedomineerd. Stichting Bisschop Bekkers besteedt gelden inzameling De Stichting Bisschop Bek kers die vorig jaar via een landelijke voorlichtingscam pagne aandacht heeft besteed voor de noden van geestelijk gehandicapten in de Derde Wereld, is er in geslaagd met haar actie van vorig jaar /733.000,- bijeen te brengen. De voorlichting gebeurde on der meer aan de hand van een documentaire van KRO- Brandpunt van Willibrord Frequin over de situatie van de gehandicapten in Bangla desh en Nepal. Dit laat de Stichting Bisschop Bekkers weten. Tot nu toe heeft twee derde van de gelden een be stemming gevonden. Voor een efficiënte en verant woorde verdeling en beste ding van de gelden werd een Vormings- en Trainingscen trum opgericht. Daarnaast werd een Adviesgroep gefor meerd waarin het gehele veld van de zwakzinnigenzorg in Nederland is vertegenwoor digd. Vanuit het Vormings- en Trainingsfonds werden on der meer de volgende objec ten gerealiseerd: In Bangladesh is gestart met de voorbereiding van de bouw van een centrum voor geestelijk gehandicapte kinde ren en van een kliniek op het platteland. In Nepal werd een Bekkers Children's Unit geo pend, een minibus geschon ken en de opleiding van des kundige onderwijzers moge lijk gemaakt. De Bulgaar Sergei Ivanov Antonov heeft onder indrin gend verhoor ontkend dat hij de Turk Mehmet Ali Agca ooit had ontmoet en dat de ge gevens die de Turk naar vo ren heeft gebracht juist zijn. Het was de derde dag van net verhoor van Antonov. De hele zaak tegen Antonov en anderen die verdacht wor den van samenzwering om paus Johannes Paulus II te vermoorden is aan het rollen gebracht door uitspraken van Agca, die een levenslange cel straf uitzit wegens het plegen van de aanslag op de paus in 1981. In totaal staan drei Bul garen en vier Turken terecht voor medeplichtigheid. Het openbaar ministerie zegt dat de uitspraken van Agca geloofwaardig waren, omdat ij uitgebreide beschrijvingen gaf van de hobby's en ge woontes van zijn vermeende medeplichtigen. Antonov ontkende al de hem toegedichte eigenschappen. Agca zelf heeft zijn uitspra ken herhaaldelijk gewijzigd, heeft toegegeven dat hij gere geld heeft gelogen en heeft een aantal keren gezegd dat hij Jezus is. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Vinkeveen, J. Maasland te Waddinxveen; te Hummelo, toez. J. A. D. van der Boon, kandidaat te Leiden; te Vinkeveen en Demmerik J. Maasland te Waddinxveen. Aangenomen: naar Stad aan 't Haringvliet J. de Rijke, kandidaat te Vlissin- gen; naar Ouderkerk a.d. IJs- sel G. Hendriks te 's-Grevel- duin-Capelle; het beroep tot predikant voor buitengewo nen werkzaamheden (belast met de arbeid ten dienste van de protestantse geestelijke verzorging bij de Koninklijke Marine) J. Mooij, kandidaat te Leiden. Gereformeerde Kerken Aangenomen: naar Enkhui zen, H. van Andel te Grouw; naar Vaassen, drs. J. D. de Haan te Midwolda (Old). Christelijke Gereformeerde Kerken Aangenomen naar 's Graven deel, P.van Dolderen kandi daat te Nunspeet, die bedank te voor Noordscheschut. Be roepen te Elburg J. Veenen- daal te Barendrecht. Bedankt voor Vlaardingen R. van Beek te Veenendaal (Pniël- kerk). Gereformeerde Gemeenten Bedankt voor Den Haag-Zuid en voor Oud Beijerland J. J. van Eckeveld te Zeist. ■aud< Nieuwe vorm van terrorism! [MSTERl je reche tv K m heeft MET de kaping van de „Achille Lauro" is zeeroverij toejjn de R voegd aan de al bekende vormen van misdadige, polities verden afpersing: vliegtuig- en treinkapingen en het gijzelen van $et hypo schuldigen in autobussen en gebouwen. Gevreesd moet w ®'j..zïjr den, dat het bij deze ene scheepskaping niet zal blijven, ^eeft" veiligheidscontrole bij schepen is veel moeilijker dan bijvo;n voor beeld bij vliegtuigen. Dat geldt zeker voor een cruisescl n tot tv* waarvan de passagiers immers tijdens de tocht vele majn verdi uitstapjes maken aan land en op uiteenlopende tijden in ni ongedwongen sfeer aan boord terugkeren. Bovendien vol de uitgebreide bemanning van een schip, die veelal uit v >rg.pers( schillende nationaliteiten bestaat, een onzekere factor, f Dank zij een gelukkig toeval bevonden zich op het „Meid< ment van de kaping slechts ongeveer 450 opvarenden ajnno» boord van de „Achille Lauro". Het hadden er meer dan d|PIld zend kunnen zijn. Hoewel het aantal gegijzelden overe*pJ^0i komt met het aantal passagiers van een volgeboekt Jumf vliegtuig, moet gevreesd worden dat deze piraterij door lestijnen waarschijnlijk veel meer effect zal sorteren dj vroegere vliegtuigkapingen. [EU WE andere voorzieningen, waardoor de kaping vele dagen t kure kunnen voortduren. Het propagandistisch resultaat, dat el mog overvallers beogen naast de vrijlating van vijftig Palestiji ndspakl gevangenen door Israël, zal daardoor groter kunnen zijn. 2 nomen- ker ook als elkaar beconcurrerende tv-stations met klei arj"ge^ schepen en vliegtuigen in de buurt van het schip zul Schans trachten te kómen en op dramatische wijze dienst zuil kam> doen als spreekbuis van de kapers. >'66), DA). P ■Ti Spiek( ÜjEN actie om een schip in volle zee van een zelfmoordco^ Qp mando te bevrijden is zeker overdag veel moeilijl iurcent dan bijvoorbeeld een verrassingsaanval op een geparke< rscheid vliegtuig. Alleen 's nachts zal het de gijzelaars niet meev tden. len met slechts zeven man een groot schip als de voormali ver] „Willem Ruys" voldoende te bewaken. Een ander lichtpv^t kuui is, dat het zeker grote deskundigheid vereist om zo'n schip hans e« korte tijd tot zinken te brengen. elf,n >ndheid VOORLOPIG zijn we echter nog in het stadium, dat re^ak vai ringen in spoedvergaderingen bijeenkomen, crisiscentra cernem richten en achter de schermen druk overleg plegen. Het a "linc raëlische kabinet, dat nog nooit op eisen van terroristen ina^1|? ingegaan, staat opnieuw voor de zware opgave een beslissi ,n in te nemen over de eis tot vrijlating van vijftig Palestijnse 'dus Mi vangenen. Onder hen bevindt zich een berucht leider v een zelfmoordcommando en leden van „Eenheid-17" vanj!evrou\ PLO, die onder meer verantwoordelijk i$ gesteld voor de adrukk cente moordaanslag op drie Israëliërs op het eiland Cypr|^nh^ Menigeen zal zich in dit verband de daarop volgende Israè orcjen sche luchtaanval op het PLO-hoofdkwartier bij Tunis nfildgroe eens voor de geest halen, hoewel Arafat en zijn mannen ederlai keer kennelijk niet zijn betrokken bij de scheepskaping. eersi enbad j-v Ordt JJE VS hebben inmiddels aangekondigd, dat indien de Ifeatssec lestijnen het dreigement uitvoeren om allereerst AmerikaaEZ) geo se en Britse passagiers te vermoorden, zij hun gerechte st| niet zullen ontlopen. Dat heeft in hetzelfde Amerika al u het bittere commentaar geleid, dat sommige regeringen <v derhandelen met terroristen, andere landen ze bedreig? r> terwijl slechts een enkel land ze bestrijdt. Weer buien DE BILT (KNMI) Ook morgen in de ochtend komt een storingsgebied van de oceaan ons buien brengen. In de middag komt es hier en daar een zonnetje door. Het ziet er naar uit dat het na mor gen overwegend droog zal zijn. De temperaturen bewegen zich dichtbij de normale tem peratuur, dat wil zeggen een minimumtemperatuur van rond 9 graden, en een middag- temperatuur van ongeveer 16 graden. Het hogedrukgebied bij de Azoren breidt zich don derdag boven onze omgeving uit. Tegelijkertijd ontstaat er boven de Britse Eilanden een nieuw hogedrukgebied, dat zich sterk gaat opbouwen. In deze tijd van het jaar is er in zo'n situatie grote kans op vor ming van mist Malaga Malta X. SUST zijn ii scheri twinti bruik gestor gelsta Gewe giftig. middi dierei ramp dend ter b Stich heer Kom. stichl Gegratineerde macaronischotel met wortelsalade Als u met z'n tweeën bent dan heeft u nodig: 250 g macaroni, zout, 1 ui, 15 g margarine, 200 g gehakt, 1 prei, peper, 20 margarine, 20 g bloem, 2 dl bouillon (blokje of tablet), tomaten puree naar smaak, papri kapoeder, basilicum, wor- oestersaus, tabasco, aroma, 150 g geraspte kaas; 250 g winterwortel of was- peen, 100 g druiven, 1 lepel azijn, zout, peper, suiker, moster, 1 lepel olie, peter selie. Kook de macaroni gaar vol gens de gebruiksaanwijzing op het pak en doe hem in een ingevette overschaal. Fruit de kleingesneden ui lichtbruin in de margarine. Voeg er het gehakt aan toe en bak het vlees al roerende mee tot het gaar is, het ziet dan grijs. Doe er de zeer fijn gesneden prei bij, breng van mengsel op smaak met za mons en peper en spreidt het i vrag< over de macaroni. 1 roof\ „De vond bindi de t jaar Laat de twintig gram mar± rine smelten, roer er bloem door en verdun I mengsel met scheutjes bou Ion, onder voortdurend gl roeren. Laat de saus een pi minuten trekken en bre haar pittig op smaak meij matenpuree, paprikapoed basilicum, worcestersaus, i basco, aroma en de helft v de kaas. Schenk de saus ov het groenten-vleesmengsel de schaal. Strooi er de r van de kaas over. Zet e warm gevulde schaal kt onder een hete grill voor e korstje. Reken voor het i warmen van de schotel een korstje krijgen een h uur in een oven die op 5 200 staat. (Leg het eert- kwartier een deksel of al miniumfolie op de schaal). Borstel de wortels schoon schrap ze. Was de druivt ontvel en ontpit ze. Rasp wortels grof en meng ze n de druiven en een sausje v azijn, zout, peper, suikt mosterd, olie en fijngekni} peterselie. Bij deze maaltijd ontbret een nagerecht, omdat hoofdschotel door de com natie van vlees met kaas v doende „vult" en voedii waarde heeft. JEA. In d vaak slack jager voel vent In I voor alari yfFRII s VI 12:109

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2