a „Het geweld in mijn films blijft nog zeer beperkt" Feestconcert van Haags politiekoor Michael Cimino (Het jaar van de draak): herstelt zich na flop met Heavens Gate Ewald Koperensemble presen teert zich goed in Haags Museon KUNST Ccidóc Somont ZATERDAG 5 OKTOBER 1985 PAGINAh Oï Cannon ziet af van bijdrage Produktiefonds aan „De aanslag" AMSTERDAM Het Pro duktiefonds voor de Neder landse Film is bang dat een van de grootste filmproducen ten in ons land. Cannon Tu- schinski BV, zich niet wil hou den aan het „zorgvuldig ont wikkelde afsprakenstelsel" ten aanzien van de distributie in eigen land van Nederlandse films. Het fonds leidt dit af uit het feit dat Cannon geen prijs meer stelt op een bijdrage van 750.000 gulden ten behoeve van de film „De Aanslag" van Fons Rademakers. Producent Cannon was eerder al ontevreden over de voor waarden die het door het rijk gesubsidieerde produktiefonds koppelde aan de toegezegde steun. Het fonds heeft de afge lopen maanden enige van die voorwaarden laten vallen om de miljoenenproduktie van „De Aanslag" niet in gevaar te brengen. De gebruikelijke eis tot een aparte distributierege ling voor Nederland bleef ech ter overeind, omdat alleen op die manier controle mogelijk is op de vertoning van films in Nederland. Die eis is kennelijk onverteerbaar voor Cannon, aldus het fonds. Het Produktiefonds vreest dat het sterk groeiende internatio nale concern Cannon, geleid door Menahem Golan en Yo- ram Globus, als „potentieel niet onaanzienlijke producent" zich ook in de toekomst buiten het Nederlandse afspraken- stelsel zal opstellen. Dat stelsel heeft in het verleden in be langrijke mate bijgedragen tot de bevordering - uit gemeen schapsgelden - van de Neder landse filmcultuur, aldus het fonds. De woordvoerder van Cannon, dat Tuschinski over nam, verbleef in het buiten land en was onbereikbaar voor commentaar. Willem Ruis' „Sterrenshow" mag doorgaan AMSTERDAM - Het nieuwe Vara-televisieprogramma „Sterrenshow" met Willem Ruis mag ondanks protesten van Tros en Avro gewoon doorgang vinden. De vice-pre sident van de Amsterdamse rechtbank, mr. R.C. Gisolf, gaat ervan uit dat de Vara zich aan haar belofte houdt van het nieuwe programma geen gel dinzamelingsactie te maken. De Vara zei dit toe tijdens het kort geding dat door de Stich ting Tele-aktie, Tros en Avro deze week was aangespannen. De protesterende omroepen steunen zelf rond de jaarwisse ling met 12 uitzendingen een fondsenwervingsactie („Tele- lot") voor diverse goede doel einden. Wanneer de Vara van het nieuwe „Sterrenshow" - van 30 oktober tot half april volgend jaar op de buis - ook een duidelijke inzamelingsac tie zou maken, zou dit een ne gatieve invloed hebben op de opbrengsten van de actie Tele- lot. Tros en Avro vinden dat de Vara met een geldinzame lingsactie onrechtmatig han delt, omdat er door de omroe pen onderling is afgesproken dat nu Tros en Avro aan de beurt zijn voor een dergelijke onderneming. Dat onderling overleg is juist bedoeld om te zorgen dat er niet om de ha verklap geld via de tv ingeza meld wordt. De Vara liet ech ter weten helemaal niet van plan te zijn met Willem Ruis' „Sterrenshow" geld in te za melen. Het wordt een amuse mentsprogramma waarin slechts drie maal twee minu ten is ingeruimd voor een kansspel, gekoppeld aan een publieksloterij, aldus de Vara. AMSTERDAM Zijn laatste film zorgde voor een unicum in de Ameri kaanse filmhistorie. De draaitijd en kosten van „Heavens Gate" stegen zo de pan uit dat het 't einde betekende van filmmaat schappij United Artists. Zijn dwangmatige hang naar perfectie, waarbij hij wachtend op de juiste zonsondergang enkele op names dagenlang uitstel de, stuwden de kosten op tot 40 miljoen dollar. De opbrengst van deze vooral door de Amerikaanse pers vernietigend ontvangen film valt daarbij in het niet. Michael Cimino, daarvoor met vijf Oscars nog uitvoerig gelauwerd voor zijn wrede, maar boeiende Vietnam-epos „The Deer Hunter", wordt dan ook publieke lijk neergesabeld. Amsterdam, drie jaar later. In de bioscoop Cinema Interna tional verzamelt zich de Euro pese filmpers om „Het jaar van de draak" te zien, Cimi- no's lang verwachte herrijze nis uit de puinhopen van „He avens Gate". De jonge Ameri kaanse filmregisseur, die met slechts drie films („Thunder bolt and Lightfoot", „The Deer Hunter" en „Heavens Gate") wist door te dringen tot de we reldtop, geeft met filmprodu cent Dino de Laurentiis, goed voor de productie van meer dan 500 films, een persconfe rentie. Het wordt een eenzijdig gebeuren, waarin de pers in langdurige monologen de na druk legt op het geweld in de film en op de smet die hij daarmee werpt op de Chinese gemeenschap in de Verenigde Staten, waarin de film zich af speelt. Cimino antwoordt koel met de standaard-mededeling dat iedereen recht heeft op zijn eigen mening „Ik ben Italiaan, maar ik heb me nooit beledigd gevoeld door de vele maffia-films die er gemaakt zijn. Het wisselt: dan zijn het de Duitsers, dan de Italianen en nu zijn het de Chinezen. Zo gaat dat". Een paar uur later, in de be slotenheid van een Amster dams hotel, gaat Cimino wat dieper in op de kritiek die ook deze film weer heeft opgeroe pen. „Het jaar van de draak" handelt over een New Yorkse rechercheur die in de wijk Chinatown keihard ten strijde trekt tegen de door triaden be heerste drugshandel. Het bloed vloeit soms rijkelijk, in scènes die tot ver na de film in je ge heugen .gegrift blijven. Cimi no, nog duidelijk worstelend met de vermoeiende reis die hij die dag vanuit New York achter de rug heeft, wijst de kritiek zoals te verwachten is van de hand. Cimino: „Ik geloof dat geweld in films geaccepteerd wordt zolang het niet gebeurt met personen waarmee je je ver bonden voelt. Op het moment dat de karakters werkelijkheid worden voor de mensen in de zaal krijgt dat geweld een veel grotere impact. Ik denk dat journalisten niet eerlijk zijn te genover zichzelf als ze zeggen dat er zoveel geweld in zit. Neem een stopwatch in de hand en tel de momenten dat er geweld in zit bij elkaar op. Ik voorspel je, dat valt alles mee. Wat ze zich niet realise ren is dat geweld een film niet verkoopt, het stoot juist een groot aantal mensen af. Geen zichzelf respecterende filmma ker stopt geweld in de film om deze meer succesvol te maken. Want er zijn mensen die de bioscoop verlaten op het mo ment dat er teveel geweld in zit. Het gekke is: Niemand praat over het geweld in „The Texas Chainsaw Massacre", maar als je „The Deer Hunter" neemt, of „Het jaar van de draak", dan valt de kritiek er over, terwijl het geweld veel minder is". Geen wrok Cimino is na „Heavens Gate" ongenadig onderuit gehaald door de Amerikaanse pers. Hem werd verweten aan grootheidswaanzin te lijden en zijn film werd algemeen afge daan als een niemendalletje, in geen enkel opzicht de kosten waard die Cimino had ge maakt. De Amerikaan van Ita liaanse afkomst houdt zijn contacten met de Amerikaanse pers dan ook uitermate be perkt, al heeft dat volgens zijn zeggen meer te maken met de wijze waarop deze zijn werk doet dan met de kritiek op „Heavens Gpte". Cimino: „Je vindt het mis schien moeilijk te geloven, maar ik voel geen work tegen over de pers. Ik voel me alleen dankbaar dat ik heb kunnen doen wat ik gedaan heb. Je kan als regisseur natuurlijk niet echt klagen. Ik vergelijk het wel eens met boksen. Als je een bokser wilt zijn en je stapt in de ring dan word je geraakt. Dan mag je niet kla gen. Je moet alleen proberen zo goed mogelijk te boksen en bereid zijn klappen te incasse- „Naar aanleiding van „Het jaar van de draak" heeft de Amerikaanse televisie me ge vraagd voor interviews. Ik heb het niet gedaan. Ik doe alleen nog interviews in Europa, om dat de journalisten daar over de film zelf praten, met een serieuzere benadering. Er is mij in Europa nog nooit een vraag gesteld gebaseerd op roddel. In Amerika hebben we veel mensen die schrijven over film maar er niet van af weten. Het is een beetje als de operacriticus die niets van mu ziek weet en „Carmen" alleen beoordeelt op haar verhouding met de andere personen. Veel critici zijn daarnaast al bevoor oordeeld over wat ze al of i goed vinden. Kritiek Mickey Rourke (links) en Joe Lone als respectievelijk de politieinspecteur Stanley White en de bendeleider Joey Tai in „Het jaar van de draak". kan alleen goed zijn als er een zekere kennis achter zit, als er een poging wordt gedaan om het werk te begrijpen. Dan heb ik er geen moeite mee als mensen tegen een film ingaan. Daar kan je zelfs nog iets van leren. Maar dat zie je zelden in Amerika". Immigranten „Het jaar van de draak" speelt opnieuw in het milieu van im migranten. Datzelfde was het geval met „The Deer Hunter" en „Heavens Gate". Cimino, zelf een kleinzoon van een naar Amerika geëmigreerde Italiaan: „De geschiedenis van Amerika is onverbrekelijk verbonden met immigranten. De rol die zij speelden in de opbouw i£ altijd veronacht zaamd. Dat boeit me. In „Het jaar van de draak" wordt voor het eerst in een film gespro ken over de rol die de Chine zen hebben gespeeld bij bij voorbeeld de aanleg van de spoorlijnen, de miserabele om standigheden waarin zij leef den, de stelselmatige weige ring van de regering ze het Amerikaans staatsburgerschap te geven. Ik heb niet de illusie met een film in een keer de vooroordelen weg te nemen, maar ik constateer een toene mende belangstelling voor de rol van Chinese immigran ten". Voor „Het jaar van de draak" heeft Cimino gebruik gemaakt van nauwelijks bekende ac teurs. Waarom? „Dit genre film is al door veel regisseurs gedaan. Een van om het nieuw, anders te ken, was acteurs te gebruiken die de mensen nog nooit eer der gezien hebben. Ik kon geen acteurs gebruiken die al veel in politiefilms te zien wa ren. Hetzelfde gold voor de omgeving. Zoveel films zijn al gemaakt in New York, zoveel films tonen de sky-line, dan is het heel moeilijk iets unieks te maken, iets speciaals. Ik moest iets unieks laten zien. China town was daarvoor de goede omgeving". Cimino staat bekend om zijn uitvoerige voorbereidingen en de soms ellenlange discussies met zijn acteurs. Hij heeft dan ook een speciale verstandhou ding met ze. „Ik ben het totaal niet eens met wat Hitchcock over ze zei: „Acteurs zijn vee". Het is niet waar. De meeste ac teurs zijn ook buitengewoon intelligent. De grootste mede standers in het werken aan een film zijn je acteurs. Nie mand is meer bezorgd over het uiteindelijke resultaat dan zij. De echte eerste klas acteurs herken je aan de diepgaande voorbereiding. Zij begrijpen ook de voorbereidingen die een regisseur moet treffen. Ik ben altijd heel gelukkig ge weest met mijn acteurs, ik kon met iedereen goed overweg. Ze waren alemaal heel ver schillend, maar wat de beste onder hen kenmerkt is hun vrijgevigheid ten opzichte van andere acteurs. Ze willen dat iedereen even goed tot zijn recht komt. Ze weten dat zij beter zijn als ook de anderen beter zijn. Ze stimuleren el kaar. Alleen slechte acteurs willen een solo maken". KOOS VAN WEES Voor een uitgebreide agen da, ook voor de komende dagen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. kunstagenda Zaterdag 5 oktober DEN HAAG Koninklijk* Schouwburg (Korte Voorhout 3 tel. 469450) 20.15. Henk van Lflsen en Rick Nicolet: 'Het beest uit de jun gle' van Marguerite Duras; regie Joanna Bllska. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 20.15: Jango Edwards: 'Nightmlrrors-Tales trom the Twit'. Koninklijk Conservatorium (Julia na van Stolberglaan 1. tel. 814251) 15.00: Orquesta de Instrumentos ODILA; 20.15: BABYLON 1 (naast Centraal Sta-[TAALC tlon. tel. 471656): Pal* rider (al); f 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, LyOND 15.45. 18.45, 21.15. BABYLON 2:K.I.i# The breakfast club (al); 14.00,^^™ Q 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00.w F, 19.00, 21.30. BABYLON 3: TheEp. emerald forest (12); 14.00. 18.45, zo. 13.30, 15.45. 18.45.rr_.oww CINEAC 1 (Buitenhof 20ifczwïollo-F (16);,gambuur, ll-SC 21.15,. 21.15. tel. 630637): Flesh I 14.00. 18.45, 13.15.,: CINEAC 2:E Asperen (clavecimbel); werken kastelen'. Poppentheater Guido van Deth (Nassau Dillenburgstraat Poppentheater Frank Kooman (Frankenstraat 66 tel. 559305) 14.30: poppenspel voor de jeugd: 2 (al); sag* to India (al); 20.00. do. ma. dl. 14.00. EUROCINEMA jrl^n'te-G (Leyweg 910, tel. 667068): Ama-L F_yenoc deus (al); za. wo. 20.00. zo. 16.00, f 20.00. overige dagen 14.00, 20.00.1, Bosc METROPOLE 1 (Carneglelaan, tel. 456756): Cocoon (al); 14.00, JJ.™ 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, v Hl 18.45, 21.30. METROPOLE 2: Ai» Gra£ view to a kill (12); 14.00. 18.45,tr.'u^ 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45,060 Maag 21.30. METROPOLE 3: De- droom (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.w 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ME TROPOLE 4: Carmen (al); 14.00, 20.30. METROPOLE 5: Pervola,» sporen in de sneeuw (al); *40°.^nDAAG 1&45, 221130° OÖEON l' (Heren-Mrtd gracht 13. tel462400^ tderland 5poi even uren Het Grote Barr De witte Kakatoe (Daml. 36, Leid- schendam) 20.15: Toneelgr. De Ge- school (al); 13.45, 18.45, 21.30. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODE-P ON 2: Porky's wraak (16); 13.45, Pr',* N_, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. jgJJ JZZ 18.45, 21.30. ODEON 3: FirstKlS? |Sa»I blood, part II (12); 13.45. 18.45,Ff'* 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45.P°c 21.30. ODEON 4: Maak (al);P 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15.ffJJ 90 16.00. 18.45. 21.30. LE PARIS Iv'j.fTf (Kettingstraat 12b, tel. 656402): ™"7", Meisjes voor extra wensen (18):EXJ 12.00 tot 22.30. zo. v.a. 13.30.FfgJ LE PARIS 2: I wanna be teased®*.,^? <18h 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.45.F*'*™ LE PARIS 3: Gewaagd liefdes- .pel (18); 12,30 tot 23.00 ,0. 14.00. vr. ia. 23.00. PASSAGE «fP0 Peter Goedhart: 'Ze zijn zo knap Zondag 6 oktober 13.15, 16.00, 18.45,1, e HAAGS FILMHUIS (Den-jS,.,, 56, tel. 459900): Zaal 1: Vi-CT i Jr in Italia; (beh. za.) 14.00.L*L1U,JU aggio in Italia; (beh. 19.30. Amore; (beh. za.) 16.15, 21.45. Zaal 2: Jbeh. za.) 16.15.1415 rv, 11.30 19.15, 21.30. Rome. een ope n CC' IV® vr. Europa '51; zo.** Chan' Stromboli; di. La£y Iky Chant 469450) 20.15: Henk van Ulsen en Rick Nicolet: Het beest uit de jun gle' van Marguerite Duras; regie Joanna Bilska. Diligentia (Lange Voorhout 5 tel. 464308) 11.30: Else Krijgsman, iet Wielick en Paula Giese (piano); stad; i Francesco; r NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: Chevy Chase Fletch (16); vr. za. 00.15. CINE-*» ^nanr AC II: Flesh blood (16); za.10 00.15. CINEAC III: The bluesinBrF>. brothers (16); za. 00.15. EURO-,om,jCW CINEMA: De Tiroler sex-expree. _r,_nrt (16); ra nnno .if paris mi-!*0*™""0 gaat zij helemaal alleen 14 qo KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC III: Donald Duck's ver jaardagspartijtje; za. wo. 14.00. zo 13.15, 16.00. EUROCINEMA: Bil- lie Turf contra Kwel; za. zo. wo d Jport lederland hort. Museon Gemeentemuseum (Stad houderslaan 41. tel. 514181) 14.15: Finale Concours 50 Berlage. v Lydia Poolman (piano) -tin Bubbert (bas); werken v£ Gluck, Mendelssohn, Stolz t de jeugd: 'De muizentemmer'. Theater Zeebelt (Willemstr. 7) 14.30: Wim Akkermans: 'Het sprle- Omniversum (Pres. Kennedy!. 5) Juitsland LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19.)avis Cup tel. 071-121239): Striking backjuitsland (16); ma. t/m vr. 19.00, 21.15._za.|portschai BC 2, 13. TRIANONIBC 2, 22 (Breestraat 31. tel. 123875): Ths'rlx. cotton club (16); 14.30, 19.00,TV, 13.30 21.15, zo. 14.15, 16.30, 19.00,Btiek. 21.15. REX (HaarlemmerstraatTV, 14.30 52, tel. 071-125414): Lekkere spel-lky Chan letjes (16); 14.30, 19.00, 21.15. tan footb: LIDO: Sneeuwwitje (al); tok H Poppentheater Jacobus 'Berenverjaardag'. bioscopen 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 13.45, 15.45, 19.15, 21.15. VOORSCHOTEN GREEN WA Y-i, Beverly Hills cop (al); do. t/m zo.ÜDEN - 17.00. za. zo. wo. 15^45. Falling inn de ba: enigst Iblok va idstrijde o.l Den E 14.00. WASSENAAR ASTRA:30 De uit-Kï[?" roeier (12); do. t/m zo. 20.00.' DiessL Doem der verdenking (12); ma. 10°n 'isieploe Wereldmuziekdagen geopend «g^ Ha AMSTERDAM - In aanwezigheid van prins Claus zijn vrijdags njet j, vond in het Amsterdamse Concertgebouw de Wereldmuziekdijjeler gen van de ISCM (International Society voor Contemporary steeds Music) geopend met een concert van het Radio Kamerorkest orfjtajr te. der leiding van Ernest Bour. Tijdens de Wereldmuziekdagem blessi die van 4 tot en met 13 oktober gehouden worden, zullen 11) gevolg composities van hedendaagse componisten uit ruim dertig lanLj Hari den worden uitgevoerd. De concerten worden gegeven in Anib ajs Sp( sterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Hilversum. De NOajjUnner -radio verzorgt van 5 tot en met 12 oktober op Hilversum 4 sa zeker menvattingen van de Wereldmuziekdagen van middernacht tm^ en j één uur. De NOS-radio kreeg hiervoor gisteren toestemmin|gren Cp van de regeringscommissaris, na een positief advies van de Om roep raad. WK op h De vijf blazers van het in 1982 in Utrecht opgerichte Ewald Koperensemble, twee trompet ten, hoorn, trombone en tuba, versterkt met een derde trom pet, presenteerden zich gister avond voor het eerst in Den Haag. Zij deden dat in een van de concerten die in het nieuwe Museon worden gegeven om het vijftigjarig bestaan van de muziekafdeling van het Ge meentemuseum extra reliëf te geven. Zij hadden daartoe, sa men met pianist Bouke van der Meer, de sopraan Thea van der Putten, de bariton Ernst Daniel Smid en verteller Jan Anne Drenth, muziek uit gezocht die helaas niet tot het sterkste behoort dat Neder landse cbmponisten uit het jongste verleden hebben ge produceerd. Het quintet van Lex van Delden en de piano suite van Alexander Voormo len leunen sterk tegen het Franse impressionisme aan, de liederen uit een Kinderleven en de bewerking tot een dra matische cantate van de opera Thijl van Van Gilse is verwant aan de laat-Duitse romantiek. Het koperensemble bleek ruimschoots tegen zijn taak opgewassen en wist zijn spel in de ook bij deze rijke klank semble. Museon, Den Haag. Vrijdag- goed meewerkende Museon- zaal, uitstekend in te passen. Ongetwijfeld het meest inte ressant was de sterk verkorte bewerking die Hendrik Lindt maakte van Van Gilse's opera. Geheel los van de vraag in hoeverre deze compositie de opera in stijl en effect weer geeft, valt te betwijfelen of deze cantate voor twee zan gers, verteller en vijf koper blazers autonoom een interes sant en goed stuk is geworden. De eerste indruk is gemengd. Het koper en de zangstemmen mengen zich niet goed, dat wil zeggen dat bij forte spel alleen nog de fortissimo zingende Thea van der Putten zich hoorbaar kon maken, terwijl het formidabele geluid van Ernst Daniel Smid dan ten on der ging. Hoewel een goede zanger, is hij een slechte spre ker en ook zingend slecht ver staanbaar. Het meest treffend waren treurige legato gespeel de stukken en de aan de angst en ondergang van Thijls vader gewijde aria. BESIER Dirigent Aad Vos voor het jubilerende politiekoor „Entre Nous" in de Nieuwe Kerk. Cliff Richard komt niet naar Ahoy ROTTERDAM - De Britse zanger Cliff Richard mag van B W van Rotterdam wèl op treden in de Ahoyhal, maar komt toch niet. Na protesten van het Comité voor Zuidafri kaans Oorlogsverzet (CO- SAWR) tegen Richards optre den op 7 oktober, kwam het Rotterdamse college na onder zoek tot de slotsom dat de zan ger geen aanhanger is van apartheid. Het concert gaat niettemin niet door omdat Cliff Richard nog niet geheel is genezen van een aandoening aan de stembanden. De popzanger zou een Europe se toernee maken. De eerste twaalf concerten moesten wor den afgelast, omdat hij knob beltjes op zijn stembanden had. Zijn artsen hebben hem nóg eens vier dagen volledige rust voorgeschreven, zodat ook op tredens in Brussel, Munster en Rotterdam vervallen. Het eer ste concert van Cliff Richard is op 9 oktober in het West- duitse Essen. Jubileumconcert door de 75-jarige 's-Gravenhaagse Politiemannen- zangvereniging „Entre Nou9" o.l.v. Aad Vos en m.m.v. Hét Dordrechts Dameskoor, The Suffolk Constabu lary Male Voice Choir (dirigent Co lin Edgar), pianist Eric Noya en vo cale solisten. Nieuwe Kerk, Den Naast felicitaties en compli menten mocht Bas Nugteren als voorzitter van de 75-jarige 's-Gravenhaagse Politieman nen-zangvereniging „Entre Nous" gisteravond in een stampvolle Nieuwe Kerk uit handen van hoofdcommissaris J.L. Brand geluidsapparatuur in ontvangst nemen. Het jubi leumconcert was één van de hoogtepunten van een feest jaar waarin het koor in april j.l. reeds werd onderscheiden met de Penning van Bijzonde re Verdiensten en de Erepen ning van koningin Beatrix. Dirigent Aad Vos had eert uit voerig programma samenge steld met voornamelijk koor gedeelten uit diverse opera's met Verdi als voornaamste vertegenwoordiger. De ver dienste van deze dirigent is dat hij zijn koren met enthousias me en overgave laat zingen. De mannen van „Entre Nous" en de dames van het Dor drechts Dameskoor „Kunst Na Arbeid", een koor dat dit jaar het 35-jarige jubileum vierde, zingen levendig en spontaan, het wordt de toehoorder dui delijk dat zij plezier hebben in het zingen en zo hoort het ook. De kritische toehoorder mag daarnaast dan wel kunnen vaststellen dat op koortech- nisch-gebied nog wel zo één en ander gedaan kan worden, het was per slot een feestconcert en die opmerkingen horen dit maal dan ook achterwege te blijven. Op het podium en in de kerkruimte brachten Verdi, Mozart, Bizet en al die ande ren muzikale verpozing en daarvoor was iedereen geko- Uit het Engelse Suffolk kwam ge hout heetste speeld. een klein politiemannenkod plaats. dat onder aanvoering van Cq-heeft I lin Edgar even bescheiden a| opgest* fijnzinnig enkele songs en né men a gro-spirituals uitvoerde. Hé tv-mai koor was al in 1978 te gast bj zendre „Entre Nous" en die samen joenen werking was zo vruchtbaJ Overig dat de Engelse mannen en hut protest vrouwelijke soliste op dit feei verse thuishoorden. die Eric Noya was de volijverig door l piano-begeleider zowel van 0 ken vi koren als van de vocale solis ben ten Margaret Roest, Antof voorzo Trommelen en Lieuwe Vissej fen V3i Margaret Roest heeft bij hé waarop Stadttheater Oberhausen weiden ge ervaring opgedaan en had aandeel was daarvan eet weerspiegeling. Anton Trorr Voet melen is een veelzijdig zangjj n:ffr. hij voelt zich bij het oratoriüv Uilot maar ook bij de opera thuif 24. Lieuwe Visser stal de shói^e met onder meer een gloedvol» vV. vertolking van een aria 4™*™] Rossini's „II Barbiere di Si ADR. HAGEf^ he

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8