Maak het thuis gezellig Bizarre meubels met gevoel voor humor ÉVoon- omfort rjooroog oor zij ervan overtuigd dat zij wat dat betreft aansluiten bij een zwijgende meerderheid van mensen die altijd hun eigen gang zijn gegaan bij het inrichten van hun woning. Mensen die hun huizen rustig hebben volge- zet met spullen die voor hèn nu eenmaal de juiste uitstraling had den. Beroering Memphis, een woord dat is gekozen vanwege zijn vele associaties en herinneringen aan verschillende plaatsen en culturen, maakt zijn naam waar. De ontwerpen waarmee deze groep de internationale inte rieurwereld in beroering heeft ge bracht, roepen steevast vele herin neringen op. Een stoel met voeten onderaan de poten, een fauteuil die zó rijk gedecoreerd is dat de „be zitter" zich een Lodewijk-vorst voelt, een typemachine in felle kleu ren, waarvan de koffer na verwijde ring van de machine een prullenbak is en een televisietoestel in de vorm van een satellietbij Memphis kan het allemaal. Bij die ontwerpen weet je nooit waar de humor op houdt en de kunst begint. In de korte periode van zijn bestaan heeft Memphis al een onuitwisbaar stempel gedrukt op de vormgeving van interieurprodukten, ook die in Nederland worden gemaakt. Een tafel hoeft geen rechte poten meer te hebben en hoeft zeker niet meer „jasmijn-wit" te zijn. Uitbundig leven De extreme kantjes worden er voor het bredere publiek afgelaten, maar DONDERDAG 26 SEPTEMBER 1985 E: tapijt aan vervanging toe? al men zich bij het kiezen van tapijt in eerste instantie laten door het oog. Pas daarna en prijs en kwaliteit. Hetzelfde op voor gordijnen. Tapijt en lijnen zijn echter niet alleen een -Jng voor het oog, ze zijn ook ■^genot voor het oor. Gordijnen apijt verbeteren namelijk de a- ^ttiek in een ruimte. Daarnaast i^en ze nog een besparing op de (kkosten op. jeluidsabsorptie van zacht tapijt gd op een betonnen ondervloer eel beter dan die van linoleum, iet of marmer. De dichtheid van looi van het tapijt is daarbij van S^Oig belang, de poolhoogte daar- XN^gen wel degelijk. Ook het toe- van een ondertapijt geeft --^<jrierkelijk betere akoestische re- aten. Daarbij is gebleken dat goed zacht ondertapijt bij- rekt) rbeeld van vilt betere resul- ^^n geeft dan een tapijt voorzien een foamrug. Bovendien blijft tapijt langer mooi als een goed iN-GUHNs^P'jt is toegepast. dijnen werken uitstekend als lidvreter. Het voordeel hierbij is, Ook gordijnen werken uiisiekend als geluid mier. dat men met bepaalde structuren, dikte en plooivorming de akoestiek „naar maat" kan aanpassen. Bij dikkere stoffen, zoals bij gordijnve- lours, werkt de luchtlaag die zich tussen het gordijn en de glaswand bevindt, als het ware als een dikke poreuze laag, die de geluiden in het vertrek en de van buiten komende geluiden opslorpt. Naar mate het gordijn meer is geplooid, neemt de geluidsabsorptie toe. Voetwarm Het zal niemand verbazen dat wooncomfort mede afhankelijk is van hoe een bepaalde vloer aan voelt. Is de vloer hard of zacht, is de vloertemperatuur goed? Dat wil zeggen hoe wordt de vloertempera tuur ervaren als men er met de blo te voeten op staat. Een houten vloer vindt men meestal redelijk „voetwarm", een stenen vloer voelt vrijwel altijd koud aan. Zo'n vloer moet namelijk minimaal een tempe ratuur van 24° C bezitten wil hij warm genoemd kunnen worden. Dit is alleen met vloerverwarming te bereiken. Een vloer bekleed met ta pijt en met name met wollen ta pijt voelt al bij een veel lagere vloertemperatuur behaaglijk aan. Dat betekent dat met tapijt op de stookkosten bespaard kan worden. Levert het tapijt al een reële bijdra ge aan de energiebesparing het geen vooral belangrijk is boven koude kruipruimten en kelders bij goed opgehangen, gesloten gor dijnen is de invloed op het warmte verlies door glas van nog grotere betekenis. Gordijnstof zal tezamen met de luchtspouw die zich tussen het glas en het gordijn bevindt een extra warmteweerstand creëren. Deze warmteweerstand heeft even eens een vermindering van energie verlies tot gevolg. Een extra effect van gesloten gordijnen ontstaat doordat de stralingstemperatuur in de ruimte wordt verhoogd. Het spreekt vanzelf dat stofdikte en plooiing van de gordijnen, alsmede de wijze van ophangen van invloed zijn op het energiebesparingseffect. Een rijk geplooid velours gordijn, dat aansluit aan plafond en venster bank en waarvan de beide gordijn- delen in gesloten toestand elkaar iets overlappen heeft meer effekt dan een plat geweven, vrij dun ka toenen gordijn. Al is dat natuurlijk altijd nog beter dan helemaal geen gordijn. zuiver functioneel voorwerp vertelt het verhaal van ontzag voor tech niek en constructie, maar ook het verhaal van saaiheid en fantasie loosheid of je dat wilt of niet. Huisgenoot De Italiaanse ontwerpers die zich hebben verenigd in Memphis, gaan deze taal van de voorwerpen juist uit de weg. Voor hen is een stoel geen „machine om in te zitten", zo als de functionalist Le Corbusier het uitdrukte, maar een huisgenoot om naar te kijken, om in te leven, om van te houden. Memphis mist ook de strengheid van de functio nalistische ontwerpers. Le Corbusier vond dat de mensen die in de door hem ingerichte hui zen kwamen wonen, „opgevoed" moesten worden om de door hem gecreëerde leefomgeving te leren waarderen. Toen ze na enkele maanden „zijn" woonkamers had den volgezet met foto's, snuisterij en en wat zich maar aan persoon lijks laat denken, ontstak hij in heili ge toorn. Dat zal Sottsass en de zijnen niet zo makkelijk overkomen. Humor, persoonlijke beleving, cultuur, asso ciaties, zinnelijkheid en traditie zijn voor hen de wezenlijkste onderde len van een interieur. Overigens zijn niet het gevoel van zuiver- Leideen Puurheid dat heerst in de 13 re woninginrichtingszaak? De jrheid van vormen, die er geen el over laat bestaan dat degene geld besteedt, behoort van de goede smaak, gevoel kent, heeft zich mis- ook wel eens afgevraagd het „betere" interieur altijd ingetogen uitstraling moet Een uitstraling, die het er straks een paar kinde een hond over de bank rolle- tot een van de grootste on- jse steilheden doet behoren. Wie Ortho dat ook heeft afgevraagd, be- t zich in goed gezelschap. Itali- te ontwerpers met een carrière U er zich, waardoor ze zich in de ussie mogen mengen, hebben HÉfe verenigd onder de naam P^ftnphis" en hebben besloten dat MifPiu maar eens uit moet zijn met jtrikt aan regels gebonden inte- woordvoerder is hem heb- ontwerpers alles strikt benaderen vanuit of het nu om het ont- van een wolkenkrabber of een gefaald. Zij hebben omgeving onleefbaar koud, abstract, rationeel zegt Sottsass. Elk ontwerp een verhaal, vindt hij. Een ook het nieuwste aanbod op de Ne derlandse interieurbeurzen laat zien dat de „zo hoort het"-interieurs plaats gaan maken voor vertrekken waar uitbundig geleefd wordt. Nederlandse ontwerpers en fabri kanten blijken daarbij een groot ta lent te hebben om meubels in de Peter Shire: Hollywood 1983 „Memphis-traditie" een onverwacht aantal gebruiksmogelijkheden mee te geven. Tafels die zich in de gek ste vormen laten uitklappen, bank jes die zoveel standen kennen dat er inderdaad op geleefd kan wor den, het zijn typisch Nederlandse vertalingen van het taboedoorbre kende werk van Memphis. Showroom Til niet te zwaar aan stijlzuiverheid. Niets is zo onpersoonlijk, doods en ongezellig als een interieur dat zó gecopieerd is van de showroom van de woninginrichter. Sommi ge mensen kunnen mateloos gehecht zijn aan een bepaalde stoel, vanwege het com fort, vanwege herinneringen of omdat ze bijvoorbeeld de maker nog hebben gekend. Zo'n stoel kan met een nieuw stofje er over heen vaak een zeer plezierige, eigentijdse aanblik bieden en vertelt daarmee boven dien iets over de genegenheid die zijn eige naar er voor bezit. Dat overstofferen van een oud zitmeubel kan natuurlijk volgens de officiële meubelmakersmethode, maar hele leuke effecten kunnen ook bereikt worden door gewoon een mooi afgewerkte lap stof los over een stoel of bank te draperen. Met lusjes, elastiek of klittenband kan zo'n lap op zijn plaats worden gehouden. Het is een heel eenvoudige en vaak zeer fraaie manier om een zitmeubel een ander aanzien te ge ven. Bovendien bevindt men zich dan in goed gezelschap: vooraanstaande Italiaanse meubelontwerpers draperen de laatste tijd ook losse lappen stof, vaak heel mooi con trasterend afgebiesd, over hun zitmeube len. Modekleuren veranderen Ook antiek laat zich uitstekend combineren met moderne interieurartikelen. Zo kan het een bekroning van interessant speurwerk zijn om juist dat moderne kastje te vinden dat zo goed bij die antieke klok past; alsof de twee voor elkaar zijn gemaakt. Of an dersom natuurlijk. Tenslotte: durf bij het kopen van interieur artikelen een eigen smaak te ontwikkelen en durf te experimenteren, want alleen op die manier laat een smaak zich ontwikkelen. Let bij het kopen van meubelen en stoffe ring eerder op of het u echt aanspreekt, of de vormgeving en materialen u bevallen en of de kwaliteit is afgestemd op uw woon wensen, dan of het in de juiste modetinten is uitgevoerd. Goede kwaliteiten en ontwer pen blijven plezierig om te hebben, mode kleuren veranderen. Dat verschillende stijlen zeer wel kunnen samengaan, bewijst deze combinatie. Ettore Sottsass: Deneb 1982 Gezelligheid is een vaak vergeten onder werp in de moderne woninginrichting. Er wordt gepraat over kleurschema's en vor men, maar niet over gezellig of leuk. Textiel en behang zijn produkten die bij uitstek ge schikt zijn om juist deze aspecten binnens huis te halen. Wie van beslotenheid en knusheid houdt, kiest gerust warme kleuren. Of neem een gekke, grappige stof waaraan visueel wat te beleven valt. Er is geen enkele reden waar om stoffen en behang een neutrale achter grond zouden moeten vormen. Ze mogen best interessant, kunstzinnig, provocerend, fris of gezellig zijn. Een interieur is ook om naar te kijken en om naar te laten kijken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 3