TAFEL Gereformeerde studie weerspiegelt onenigheid over oorlog en vrede BI ÊeidoeSoiwcwit1' lïTïïTl Huwelijk onderwerp van gesprek in bisdom Rotterdam kerk en wereld Publicatie heeft lange voorgeschiedenis Nu kort geding tegen Goeree's Raad van Kerken roept op tot gebed voor Zuid-Afrika b\ 'h ACHTERGROND CckiócQomant WOENSDAG 4 SEPTEMBER 1985 PAGINJ&I] De nota over het huwelijk, opgesteld door de Haagse sectie van de Diocesane Pastorale Raad (DPR) van het bisdom Rotterdam, wordt gespreksonderwerp in het hele bisdom. Dat heeft de DPR besloten. Vergezeld van een aanbevelingsbrief van bisschop R. Ph. Bar gaat de nota naar pastores, schoolcatecheten, dekenale- en pa rochieraden met verzoek of bezoekgroepen zich ermee willen bezighouden. Een ad hoe comissie zal proberen na te gaan hoe de nota functioneert. Na een eerste bespreking in de DPR in oktober 1981 is de nota, die oorspronkelijk „Echtscheiding" heette, enige malen her schreven en geactualiseerd. Het gevolg was dat de nota nu niet meer uitsluitend over echtscheiding handelt, maar over het hu welijk in deze tijd, inclusief alle factoren die leiden tot een cri sis van dit instituut. Na een gedeelte waarin het huwelijk wordt beschreven wordt een opsomming gegeven van de factoren, die het huwelijk in een crisis hebben gebracht. Ook de verschillende visies op het huwelijk worden beschreven alsmede in welke situatie mensen -maatschappelijk, psychologisch en kerkelijk - geraken „als het mislukt" De mens is vrijgeboren en toch is hij aan alles geketend J. J. Rousseau Hoe vrede te vinden, blijft een vraag voor kerk en samenleving. Dit is de conclusie die iedere lezer zal trekken uit het studie- rapport van deputaten Oorlogsvraagstuk van de Gereformeerde Kerken in Nederland, dat van daag wordt gepresen teerd. Het heeft als titel: „Vrede, vraag voor kerk en samenle ving". De deputaten de wergroep die van de synode opdracht tot het schrijven kreeg zijn er niet in ge slaagd tot een gezamenlijk rapport te komen over oorlog en vrede. Het is daarom een lijvig stuk geworden met drie verschillende visies. Dit wordt nu gereed gemaakt voor het gesprek in de ge meenten Nog dit najaar zal het materiaal daarvoor ver schijnen. Het is geen wonder dat de de putaten niet tot overeenstem ming zijn gekomen. Het depu- taatschap werd immers zo sa mengesteld. dat alle posities van de kerkleden weerspie geld zijn. Het gesprek tussen de leden van de werkgroep is zeer moeizaam geweest. Zij hoopt dat de lezers als het ware zullen -deelnemen aan dit gesprek en het wellicht verder zullen brengen. Ze uit de wens dat dit gesprek in de kerken boven de partijschap pen zal uitstijgen. Het feit dat de deputaten on derling niet tot één rapport konden komen, belooft echter weinig goeds voor het gesprek in de kerken. De kans dat de gespreksdeelnemers blijven steken in al reeds lang inge nomen standpunten, is groot. Menig gemeentelid zal den ken: als de deputaten er al niet uitkomen, hoe zullen „ge wone" kerkleden het gesprek verder kunnen brengen? Deze maand zullen we her haaldelijk bekogeld worden met uitspraken van het IKV en het ICTO in verband met het volkspetitionnement te gen het plaatsen van kruisra ketten. De standpunten lijken muurvast te liggen. Daar komt alleen beweging in, als we erin slagen vanuit een nieuw gezichtspunt naar het probleem van oorlog en vrede te kijken. Zoals wan neer iemand een toren be klimt, en plotseling de hem zo bekende stad op een nieuwe wijze ziet. De deputaten zijn er niet in geslaagd een nieuw gezamenlijk uitzichtspunt te vinden en aan de kerken aan te bieden. Het studierapport geeft wel een helder zicht op wat de huidige standpunten zijn. Wie weet. of dit rapport zo toch een opstapje wordt tot het vinden van een nieuwe invalshoek. Duidelijk geluid Het studierapport bestaat uit een meerderheidsrapport, een bijdrage van ds. W. F. Bolt, waarvoor hij persoonlijk ver antwoordelijk blijft, en een minderheidsrapport De bij drage van ds. Bolt is kort en krachtig. Als pacifist wijst hij de conventionele wapens af en dus ook nucleaire, bacte riologische en chemische wa pens. Het lijkt hem ongerijmd, dat christenen uit allerlei na ties die eens de bruiloft van het Lam zullen vieren, zich nu als militairen laten trainen om elkaar zo nodig te doden. Er is geen internationale in stantie om te oordelen of een oorlog rechtvaardig is. Boven dien vervalt zelfs in een oor log met conventionele wape nen het verschil tussen mili tairen en burgers. Het risico van overheersing door een communistisch bewind moet worden afgewogen tegen de risico's van voortgaan op de weg van de afschrikking. De lezer die niet reeds wat er varing heeft opgedaan in het debat over de kernbewape ning, zal de tekst van ds. Bolt wat mager vinden. Er is ech ter elders veel materiaal te vinden dat de visie van ds. Bolt ondersteunt. Het meerderheidsrapport heeft veel sympathie voor zijn radicale standpunt. Het is rechtmatig en actueel. Er moet nog maar bewezen wor den dat het gebruik van ge weld toch niet geheel uitge sloten kan worden. Als be zwaar wordt gevoeld, dat christenen verantwoordelijk heid is gegeven voor de huidi ge gebroken wereld; het standpunt van het christelijk pacifisme lijkt te radicaal. Maar ds. Bolt staat dus sterker dan de niets vermoedende le zer op het eerste gezicht denkt. Ik vraag me af of hier niet een mogelijkheid was ge weest voor de deputaten om tot een nieuw uitzichtpunt te komen. De drie rapporten suggereren dat christenen een grote ver antwoordelijkheid hebben bij het dragen van de huidige sa menleving. De laatste zeven tienhonderd jaar hebben we inderdaad geleefd in een maatschappij die zei uit te gaan van de christelijke le vensovertuiging. Maar in West-Europa worden christe nen snel een kleine minder heid De waarden van onze samenleving zijn niet christe lijk. Biedt dit christenen geen mogelijkheid om zich vrijer tegenover die samenleving op te stellen'' Kunnen ze wellicht een radicaler en kritischer standpunt innemen? Dit hoeft geen terugkeer naar het ghet to te zijn, als christenen tege lijk in gesprek blijven met niet-christenen. Een discussie hierover zou het gesprek over oorlog en vrede in een nieuw licht kunnen plaatsen. Afschrikking afgewezen De lezer moet lang wachten voor hij toekomt aan de con clusie van het meerderheids rapport „niet alleen het ge bruik, maar ook het bezit van kenwapens is moreel niet te rechtvaardigen". Deze conclu sie berust op het gegeven dat de huidige afschrikking de in stabiliteit in stand houdt. Bo vendien is de bereidheid eventueel kernwapens te ge bruiken moreel verwerpelijk. Het al of niet gebruiken van conventionele wapens blijft buiten beschouwing. Aan deze conclusie gaat een lange discussie vooraf over de maatschappelijke samenhang, de bijbelse theologie en de ethiek. Het verband tussen de conclusie en deze hele discus sie is niet erg helder. De dis cussie is eerder een afspiege ling van de moeizaamheid van de dialoog. Ik maak een paar kleine opmerkingen bij deze discussie. Het verbaast rhe dat het meerderheidsrapport de theo rie van de rechtvaardige oor log nog steeds bruikbaar vindt. Bijna overal is zij al lang verlaten De deputaten hebben het zich moeilijk ge maakt door uit te gaan van het bijbelse sleutelwoord „verzoening". De bijbel is concreter en praktischer dan de deputaten schijnen te den ken. Zij heeft er weet van dat er twee soorten vrede bestaan. De eerste is de messiaanse, waarin inderdaad alle mensen met elkaar verzoend zijn. Maar vaak moeten we tevre den zijn met een vrede, die voorkomt dat het oorlog wordt. Zo worden in Handelingen 6 de Grieks sprekende christe nen gescheiden van de Ara mees sprekende gelovigen. Dat is dan geen messiaanse vrede, geen volledige verzoe ning. maar het helpt conflic ten te regelen De deputaten hadden beter kunnen uitgaan van hun eigen suggestie, dat de nieuwtestamentische tek sten ons kunnen oefenen in het oplossen van bestaande conflicten. Het Nieuwe Testament, met name de bergrede, roept op tot verwerping van weder zijds geweld Aan ons de vraag hoe deze oproep hier en nu te verwezenlijken. Terecht komt het meerderheidsrap port uiteindelijk op grond van een analyse van de situatie waarin wij ons bevinden, tot afwijzing van een veiligheids systeem gebaseerd op af schrikking Teleurstellend Het minderheidsrapport vind ik zonder meer teleurstellend. Niet eens zozeer, omdat het in de huidige omstandigheden afschrikking door kernwa pens moreel aanvaardbaar vindt. Ik had graag een goede motivering van dit standpunt gelezen. Het rapport wemelt echter van anthropologische, historische, economische en exegetische fouten. Ik kan hier slechts een paar voor beelden geven. Aan het kapitalisme wordt ten onrechte toegeschreven dat de vorige eeuw de ver paupering van Europa verhol pen heeft. Niet wordt ver meld dat deze verpaupering juist het gevolg was van de opkomst van het vrije onder nemersschap dat mensen als concurrenten en rivalen te genover elkaar zet. De proble men van de derde wereld worden zonder meer op de schouders van deze landen zelf gelegd. Hoewel het rapport toegeeft dat de tekst van Rom. 13 („de overheid draagt het zwaard niet voor niets") gaat over de politietaak van de overheid, wordt deze toch gebruikt om het recht te handhaven zich te verdedigen tegen een bui tenlandse aanval. De uit spraak van Jezus: „allen die naar het zwaard grijpen, zul len door het zwaard omko men" zou slechts van toepas sing zijn op de enkeling Pe trus. Oost-Europa is voor dit rap port de grote zondebok terwijl het Nieuwe Testament juist het aanwijzen van zondebok ken afwijst. Het rapport sluit een goed gebruik van geweld niet uit. de vijandsbeelden moeten blijven bestaan, geloof moet (gewapend) strijd voeren tegen ongeloof. Dit rapport doet mij geloven, dat een goede motivering voor het handhaven van het afschrikkingssysteem niet be staat. Toch zou een goede dis cussie mogelijk zijn over de vraag of een (plotselinge) op heffing van het huidige af schrikkingsysteem de span ningen in de wereld nog niet hoger zou doen oplopen. We hebben een nieuw uit gangspunt nodig om de partij schappen in de christelijke kerken te overwinnen. Dit wordt ons welicht gege ven door de Franse katholiek René Girard die van de gere formeerde Vrije Universiteit op 21 oktober een eredocto raat zal ontvangen. Als het aan mij ligt, worden de depu taten verplicht zijn werken te bestuderen. Daarin vinden we een wetenschappelijke bena dering van het geweldsme- chanisme, die mede tot stand is gekomen door lezing van het Nieuwe Testament. DR. A. F. LASCARIS (Dr. A. F. Lascaris, domini caan, is theoloog en publi cist. Hij schreef onder meer het boek „De tweede mijl - wegtrekken uit conflicten", Hilversum, 1982). „Vrede, vraag voor kerk en samenleving" is de titel van een studierapport dat vandaag in Leusden is overhandigd aan dr. H. J. Kouwenhoven, voorzitter 'van de synode van de Ge reformeerde Kerken. Het rapport is geschreven door deputaten voor bestude ring van het oorlogsvraag stuk (een door de synode ingestelde werkgroep) Deputaten hebben vele ja ren aan het studierapport gewerkt. De gereformeer de synode besprak in maart 1982 een eerste con cept. Na forse kritiek uit de synode besloten de de putaten op advies van het synodebestuur het rapport voor nader beraad terug te nemen. In april vorig jaar kwamen de deputaten met een nieuwe tekst. Hierin kwam een meerderheid van de deputaten tot de conclusie dat niet alleen het gebruik, maar ook het bezit van kernwapens ethisch met te verdedigen is. Een minderheid van vier deputaten. soms ge steund door prof. I. A. Die penhorst. bleek met de overige deputaten op voor al drie punten van mening te verschillen: de waarde ring van de huidige poli tieke en maatschappelijke situatie, de ethische en theologische benadering van het oorlogsvraagstuk en de mogelijkheden en taak van de kerkelijke ge meente. De minderheid had haar visie in kantte keningen bij drie hoofd stukken naar voren ge bracht. Op verzoek van de synode hebben de vier de putaten hun visie in het definitieve rapport uitge werkt. De meerderheid der deputaten heeft ook wijzigingen in de tekst aangebracht zonder het betoog op essentiële pun ten aan te tasten. Vorig jaar hadden vele synodele den en synode-adviseur drs. M. H. van Es vooral kritiek geuit op het on zorgvuldig omgaan met Schriftgegevens. De minderheid der depu taten heeft de hulp gehad van een aantal adviseurs, onder wie de Amsterdam se prof. dr. H. M. Kuitert en dr. J. Vlaardingerbroek uit Rotterdam. Religieuze opmerking Gorbatsjov zaait verwarring De Italiaanse pers heeft gisteren veel ophef ge maakt van het feit, dat de Russische leider Gor batsjov in zijn vraagge sprek met het Ameri kaanse weekblad Time het woord God in de mond heeft genomen. Zijn uitlating gaf aanlei ding tot een heftige dis cussie over de vraag of Gorbatsjov godslastering heeft begaan, of een wit voetje wilde halen bij het godvruchtige deel van de Amerikaanse bevolking. Een stukje van het Heilige Rusland komt boven in de atheïst, luidde de kop boven het voorpagina-artikel van de Corriere della Sera over het Time-interview. De op merking die Gorbatsjov zich tegenover Time liet ontval len. luidde: „De hoge God heeft toch zeker niet nagela ten om ons genoeg wijsheid le schenken een manier te vinden om tot een verbete ring in onze betrekkingen te komen". De opmerking werd niet weergegeven door het offi ciële Russische persbureau Tass of door andere media in de Sovjet-Unie. Niettemin worden .uitdrukkingen waar de naam God in voorkomt, in Rusland in de dagelijkse om gang veel gebruikt. „Zeg niet dat het geen nieuws is", aldus het communistische blad Paese Sera. „Het is hetzelfde als wanneer de paus in een interview met Time zich een godslastering laat ontvallen". ZEVEN JOODSE ORGANISATIES NAAR RECHTER Zeven joodse organisaties hebben een kort geding aangespannen tegen het oud-Emmer evangelisa tie-echtpaar Lucas en Jenny Goeree uit Zwolle. Het kort geding dient a.s. vrijdag voor de vice-pre sident van de rechtbank in Zwolle. De organisaties eisen een on middellijk verbod van de ver spreiding van het evangelisa tieblad Evan en andere „dis criminerende" publicaties op straffe van 100.000 gulden per overtreding. Het Nederlandse Auschwitz-comité en de Anne Frank-stichting in Amster dam, het Overlegorgaan Jo den en Christenen in Neder land (OJIC), het Centraal In stituut Documentatie Israël in Den Haag (CIDI), de Joodse gemeenten in Zwolle, Utrecht en Emmen en een aantal in woners uit Harderwijk en Amsterdam voelen zich door de „anti-Semitische opmerkin gen" ernstig vernederd. Op grond van art. 1401 van het wetboek van strafrecht willen de organisaties de versprei ding van de gewraakte folders stoppen. Dat artikel acht een daad onrechtmatig als hij in strijd is met de goede zeden en het algemeen fatsoen. Directeur R. Naftaniel van het CIDI heeft met andere or ganisaties eerder een straf klacht ingediend bij de recht bank in Zwolle, waarvan ver wacht wordt dat de zaak eind september voorkomt. Nu de Goeree's deze week opnieuw een uitgebreide campagne be ginnen, is de maat voor hem vol. Een landelijke folder ver schijnt in een oplage van 20.000 exemplaren in onder meer Emmen, Zwolle en Am sterdam. „Het is toch te gek dat een gewone burger met zulke uitermate beledigende taal tegenover joden wordt geconfronteerd. Moet men dat zomaar pikken? Mensen met een oorlogstrauma kun je mis schien zo opnemen in een zie kenhuis. Voor hen zijn de fol ders verschrikkelijk". Volgens de Goeree's zijn de joden verantwoordelijk voor hun eigen uitroeiing in de tweede wereldoorlog omdat ze de Verlosser hebben ver moord. Alleen bekering tot het christendom kan hen nog redden, stellen zij in de fol der. Vooral deze opmerkingen kwetsen de joodse organisaties diep. HENK VAN ESS Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen te Losser mevr. M. Sudhölter-Russchen, kandi daat te Boekelo, die dit be roep heeft aangenomen. Gereformeerde kerken Beroepen: te Maarssen A. C. kandidaat te Amstelveen. Be noemd te Surhuisterveen als bejaardenpastor R. de Vries, emiritus predikant te Frane- ker, die deze benoeming heeft aangenomen. De kerken die zijn aangesloten zijn bij de Raad van Kerken in Nederland, hebben alle plaatselijke gemeenten en paro chies opgeroepen in het weekeinde van 7 en 8 september te bidden voor Zuid-Afrika. De kerken hebben met grote zorg kennis genomen van de gebeurtenissen in Zuid-Afrika sinds het uitroepen van de noodtoestand in 36 districten. Voor de Nederlandse kerken is deze bezorgdheid des te in dringender omdat het de Zuidafrikaanse kerken zijn die de Nederlandse kerken bij de situatie in Zuid-Afrika bepalen en hulp inroepen. In de brief die is vergezeld van een aanbeve ling van het bestuur van de desbetreffende kerk, wordt de gemeenten en parochies gevraagd de gevangenen, de familie leden en hen die omgekomen zijn, in de voorbeden te geden ken en te bidden voor een toekomst in Zuid-Afrika in vrede en gerechtigheid. Op zes plaatsen in Nederland worden zondagavond 8 septem ber oecumenische gebedsdiensten gehouden. Mediagerecht valt verkeerd^ De aankondiging van een derde televisienet voor NOS^n v kleine zendgemachtigden, te financieren uit zwevende blócrei ken STER-reclame, heeft kennelijk als aperitief moeten qi nen voor het als onverteerbaar ontvangen ontwerp medf"te* wet. Minister Brinkman zal als bereider van dit gerecht iun1 meer hebben verwacht dan de kale pluim van PvdA-o^rkc roepspecialist Kosto dat de indiening van het wetsontw^nds op zich een prestatie is. tn e '"li HET ontwerp omvat naast de opsplitsing van de NOS ,t v< zendgemachtigde en technisch bedrijf een veelheid ainsl bepalingen die als compromissen tussen de twee coalitiepa] ners kunnen worden beschouwd en tenslotte een dosis ov« heidsbemoeienis in de vorm van een commissariaat vA r de omroepen waarvan Hilversum niet kan inzien dat ten dienste staat aan de bescherming van het bestel. Het f heel is trouwens een zo complex geheel geworden dat het,p vraag is of deze Kamer de behandeling ervan voor de ver kiezingen van volgend jaar kan afronden. BRINKMAN reageert, zoals bij hem gebruikelijk, nogal koniek op de vaak vernietigende kritiek die over hem wol uitgestort. Van omroepzijde wordt hem verweten dat hij ar deur openzet voor commercie, waardoor het bestel, een fcjjjj pisch stukje Nederlands cultuurgoed, sneller in gevaar koian dan de bewindsman nu voorziet. Hilversum valt ook over 5 j; ongewenste greep die de overheid zich verschaft op het o^ei roepbeleid en op de splitsing van de NOS, waardoor de ojejc roep de zeggenschap over de techniek verliest; een maatre^jjf trouwens waarvan nog moet worden afgewacht of zij kost^^c besparend zal zijn en of zij het technisch bedrijf wel leveren vatbaar zal houden. |en| A Cn AL met al zaken die een zorgvuldige afweging noodzakelten maken. De bewindsman heeft trouwens zich al eerder lattijn kennen als een man die zich door het parlement niet snel 180. wet laat voorschrijven. Er is dus alle reden voor de Kannac de tijd te nemen voor de behandeling. De belangen van han huidige omroepbestel, met zijn waarborgen tegen de maoBge van het getal en van het geld, mogen niet ondergeschflaa worden aan de wens van de minister deze kabinetsperioderan te sluiten met een veelomvattend stuk mediawetgeving. )ve late soepelheid van Brinkman ten aanzien van Veronica {an een nog leeg derde televisienet ten spijt. Eur Verwerpelijk optreden [4 leid LJP allerlei manieren wordt in de hele wereld geprotesteePng tegen de apartheid in Zuid-Afrika. Dat gebeurt al vele jar|al en al heeft dat dan geen direct effect, de mensen worden fam door wakker geschud, zullen de actievoerders terecht deijet ken. Het gaat er nu alleen maar om, wat voor acties er w<j,erT den gevoerd. Demonstraties trekken veelal wel aandacjlub maar het effect gaat door de veelheid van dergelijke mapegi festaties dikwijls verloren. Niettemin er er alle sympatH^^' voor op te brengen. A ',tJ ANDERS wordt het als men de aandacht op onderdrukken in Zuid-Afrika gaat vestigen door in Nederland particulii te treffen, die niets met het apartheidsregiem te maken h» ben. Zoals vannacht het zogenaamde Steve Biko Komm; heeft gedaan bij een garagebedrijf in Den Haag. Ome Volkswagen „alle belang zou hebben bij de orde en rust Zuid-Afrika" heeft het „kommando" achtenveertig auto's t schadigd door ze met een afbijtmiddel te bewerken. Het re liseert zich bij zo'n actie niet dat de verzekering hier wel: waar de schade dekt, maar dat de gemiddelde Nederland^ toch uiteindelijk via de premies de rekening krijgt gepreset^/ teerd. Een verwerpelijk optreden van een groep mensen, d maar in het wilde weg iets doet en niets heeft begrepen vj^a| de spelregels in onze maatschappij, waaraan ook actievoe ders zich dienen te houden. [)g Indische vlees- groen tenschotel met rijst en kroepoek vla- flip Voor twee personen heeft u nodig: 2 Vz dl water, half bouillontablet, 200 g run- derpoulet, 1 ui, knoflook, 1 lepel olie, sambal, laos, 150 g sperziebonen, 250 g spits kool, 1 paprika, 1 lepel ge malen kokos of santen, ketjap, bruine basterdsui ker, zout; 250 g droogkokende rijst, 4 '/z dl water, zout; kroepoek; 2 '/z dl yoghurt, circa 100 g bramen, 1 theelepel aard appelmeel, suiker naar smaak, 2 l/z dl gele vla (2 Vz dl melk, 12 g custard, 15 g suiker). Breng het water met het k bouillontablet aan de kocdaa leg er het poulet in en tril ai (is heel zacht koken) dat jch twee uren gaar. Fruit kleii gesneden ui en knoflook 1 de olie goudgeel, doe er -m fruitende sambal en laos b Voeg vervolgens de bouillc en het zo nodig kleiner g sneden vlees toe. Kook het geurige vleesmengsel sperziebonen tien minutf voor en voeg vervolgens fijngesneden kool toe. Lagg het gerecht acht minutt doorkoken en doe er dP stukje paprika en de kokV°' of santen bij. Laat de mas£c' nog twee minuten koken breng haar vervolgens smaak met ketjap, bruiDe basterdsuiker, zout en evegel tueel sambal of laos. var Koop de kroepoek kant f>m klaar of bak zelf de stukf"e in frituurvet. Pro Kook de bramen in weir£° water in een paar minute0i zacht. Wrijf de vruchtPe! door een zeef, bind het s^L met aardappelmeel tot e<jn^ dunne vla en doe er suikj-)e bij. Doe de yoghurt in Ao^pr glazen, leg er de afgekoel\eT bramenvla op en bedek 4na met de gele vla. Garneer nJDa een enkele achtergehoudene braam. -ve JEANKDe -val zakelijk uit zuid tot zuidwgijb in de middag draaiend ni-in noordwest. ter Onbestendig msterdam regenbui 19 13 8 NeV '-fta Eelde Eindhoven Den Helde Rotterdam Vlissingen zw.bew Zd. Limburg zw bew Aberdeen h.bew. Athene onbew. DE BILT (KNMI) Morgen wordt het een regenachtige dag. De oorzaak hiervan is een depressie bij Ierland, die rond het middaguur dichtbij ons land wordt verwacht. Van avond gaat de eerste regen vallen. Pas in de middag als de depressie zich via noord-Duits- land verwijdert, gaat het wat opklaren. Maar ook dan zijn nog buien mogelijk. Bij lang durige regen lopen de tempe raturen niet hoog op. Gemid- }c°P«tnha8en Iwtbew- deld over het land zal 17 gra den worden bereikt, in het noorden enkele graden lager dan in het zuiden. Er staat een vrij krachtige wind, aan de kust en op het IJsselmeer af toe krachtig of hard. hoofd- ?lei< 9 ma '?de Bordes Brussel Dublin Helsinki Innsbruck Klagenfurt 1 b 18 13 17 ibui 17 11 29

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2