^vallen v erpieegkundigen bang voor vervolging
Zes uur Koning Arthur
aan oever van de Maas
Vroli jke opera van Cavalli
voldoet niet in concertvorm
Tentoonstelling in
dierenpark Wassenaar
NEDERLANDSE FILMS SLECHT Dure scheiding
ONTVANGEN IN VENETIË
NA STERF- T7111* 1 1
Prijs voor Petra Veenswijk
op Nationaal Orgelconcours
KUNST
CcidócOouAfuvt
MAANDAG 2 SEPTEMBER 1985 PAGINA 6
ROME Als de filmrecensen
ten van de Italiaanse dagbla
den moeten beslissen wie het
filmfestival in Venetie wint,
valt Nederland waarschijnlijk
niet in de prijzen. De kritieken
in de kranten op „A strange
love affair" van Eric De Kuy-
per en Paul Verstraeten en
..Flesh and blood" van Paul
Verhoeven zijn vere van en
thousiast.
„Inderdaad een heel vreemde
liefdesgeschiedenis", schrijft
de Repubblica over de eerste
film. De Stampa vindt de film
„merkwaardig en interessant".
De Corrière de la Serra is niet
„kapot" van deze liefdesge
schiedenis. De „Messagero"
ziet zelfs helemaal niets in de
film, haar filmrecensent gaat
er aan voorbij.
Verhoevens „Flesh and Blood"
lijkt volgens de beschrijving in
de „Repubblica" regelrecht uit
het abattoir gekomen. De scè
nes zijn bloedig, boordevol in
stukken gehakte lichamen,
rottende lijken en ander rea
listisch geweld. Een eigenaar
dige film, met aardige toespe
lingen op het heden, schrijft
de Repubblica. Hoofdrolspeler
Rutger Hauer zal volgens deze
krant evenals andere filmster
ren altijd achtervolgd blijven
door een vorige rol, met name
die in „Bladerunner". Andere
kranten besteden nauwelijks
of geen aandacht aan dit Ne
derlandse filmepos. „Flesh and
Blood" werd in de nacht van
vrijdag op zaterdag vertoond,
toen de kranten al lang ge
drukt waren. Orlow Seunkes
„Pervola" wordt woensdag
middag in Venetië vertoond.
voor TV-ster
Johnny Carson
LOS ANGELES Johnny Carson, de best be
taalde televisiepersoonlijkheid van de Verenig
de Staten, moet de scheiding met zijn derde
vrouw Jona duur betalen. Volgens de 80 pagi
na's tellende echtscheidingregeling krijgt Jona
eertslordige 7 miljoen gulden, alsmede drie hui
zen, twee auto's en een pakket aandelen. De
58-jarige Carson en zijn 15 jaar jongere vrouw
zijn 13 jaar getrouwd geweest, maar leefden de
afgelopen drie jaar gescheiden wegens „onover
komelijke problemen". Het jaarinkomen van
Carson, gastheer van het praatprogramma „The
tonight show" en eigenaar van enkele onderne
mingen, bedraagt per jaar ongeveer 15 miljoen
dollar, bijna 50 miljoen gulden.
UTRECHT De Vlaamse
countertenor René Jacobs pre
senteerde gisteravond in de
dubbele functie van muzikaal
leider en hoofdrolvertolker de
opera „Xerse" van Francesco
Cavalli. En dit niet scènisch,
maar in concertvorm.
Cavalli, leerling van Monteverdi,
kennen we tegenwoordig nauwe
lijks als componist van uitstekende
kerkmuziek en als operacomponist
kennen we hem niet veel langer
dan een jaar of vijftien. In 1972
kwam de Nederlandse opera met
zijn „L'Ormindo" (later nog eens
herhaald in een beter reconstructie)
en in 1974 met zijn „L'Erismena".
Het muziektheater van gisteravond
bracht de Perzische koning Xerxes
ten tonele, die de hele wereld van
zijn tijd wilde veroveren en tijdens
deze handeling in het Egyptische
Abydos verbleef.
De opera is een vrolijk werk, dat
lichtelijk de spot drijft met overdre
ven heroïek en pathetiek, waarmee
verhalen uit ae antieke wereld
vroeger doorgaans gepaard gingen.
Het Venetiaanse publiek amuseerde
er zich bij de première in 1655 kos
telijk mee, te meer waarschijnlijk
omdat zowel de componist als de
Koning Arthur is in. Al
thans, op zoek naar oude
mythen om opnieuw te
vertellen, op te vullen
met hedendaagse bood
schappen stuiten schrij
vers blijkbaar herhaalde
lijk op de stof van de rid
ders van de Ronde Tafel,
hun Graal-ideaal en de to
venaar Merlijn. Het stikt
op het ogenblik van de
Arthur-literatuur.
De Duitse toneelschrijver Tan-
kred Dorst gebruikte de Art-
hur-mythologie om een beeld
van de „Werdegang" van de
mensheid te schetsen. Dat
deed hij in een immens thea
terstuk, geschreven in op
dracht van de Duitse topregis-
seur Peter Zadek, die het oor
spronkelijk in een leegstaande
vishal van Sankt Pauli (Ham
burg) wilde ensceneren, al
kwam de première toch in een
„normaal" theater tot stand.
Het Rotterdamse RO-theater
pikte de oorspronkelijke ge
dachte op en projecteerde het
stuk op het Utopia-terrein, bij
de oude Watertoren aan het
eind van de Maasboulevard.
De bekorte versie van
„Merlijn, of 't barre land" die
daar te zien is duurt zes uur en
speelt zich af in een grote hal
en een loods, die gedeeltelijk
over een van de waterbassins
is heengebouwd.
Op zichzelf is het goed voor
een bijzonder uitje: de entou
rage is uniek, zo'n hal aan een
kant volgezet met stoelen in
allerlei formaten .zo van de
rommelmarkt leunstoelen,
rechte ruggen, hangfauteuils
en pluchen bankjes en die
loods waar enkele van de ac
teurs in het water duiken. En
de regie van Uitdehaag en
Thie past zich op veel meer
momenten aan: „special ef
fects" in het voetspoor van de
film, een heus paard dat even
door de hal rijdt, een taxi-Mer-
cedes die de duivel aan- en af
voert, een heuse fontein, en zo
voort. Wie zich naar Rotter
dam begeeft voor deze voor
stelling, heeft in elk geval iets
om over te praten. Zelfs als je.
zoals ondergetekende, het al
na een uur of vier voor gezien
houdt en de lange weg huis
waarts kiest.
Te lang
Of je briljant, of gewoon goed,
of alleen maar wezenlijk inte
ressant toneel ziet, is een twee
de. Het stuk van de Duitse
schrijver Dorst is - zelfs in de
bekorting - lang, te lang. Dorst
RO-Theater, Rotterdam: Merlijn of 't
barre land. Auteur. Tankred Dorat.
Vertaling: Martin Hartkamp. Regie:
Antoine Uitdehaag en Jos Thie. Met
Jaap van Donselaar, Hubert Fermin,
Pieter Lutz, Pauline van Rhenen,
Huub Stapel, Adriaan Olree, Lineke
Rijxman, Jaap Hoogstra. Gezien:
31/8. Te zien t/m 29/9.
volgt de rijke Arthur-mytholo-
gie, op zichzelf al een meng
vorm van allerlei culturen en
motieven, tamelijk correct.
Dus je ziet ze allemaal, zoals ze
via Mallory de Engelse litera
tuur in dwaalden en ze via de
hoofse traditie van de ridder
romans ook bij ons terecht
kwamen: Koning Arthur, zijn
vrouw Guinevere, haar min
naar Lancelot, diens kind Ga
lahad bij Eileen, de ridders
Parsifal, Gawain en broers en
uiteraard Merlijn. Zijn de Art-
hurverhalen al een lappende
ken van heidense thema's.
Christelijke motieven (de
Graal zou tenslotte de beker
van het Laatste Avondmaal
zijn, waarin Jozef van Arima-
thea later het bloed van Jezus
opving nadat die aan het kruis
door een lans was getroffen)
en de romantiseringen van de
vele vertellers die aan de uit
eindelijke op-schrift-stelling
vooraf gingen, Dorsts theater
stuk maakt er helemaal een
soort wereldomspannend can
vas van. Arthur en de Graal
ridders als de bewoners van
een super-Dynasty, strijdend,
konkelend, belerend, dro
mend, goedwillend, kwaadaar
dig, nietige schepsels die zich
zelf tot mythische proporties
opblazen, die steeds weer een
heilsleer creeren met steeds
weer een Messiasverwachting,
idealen om wier wille dood en
verderf wordt gezaaid. „Mer
lijn, of 't barre land" is in de
eerste plaats de kroniek van
die ondanks alles onverwoest
bare mens.
Dorst houdt niet op er van al
les bij te slepen. Naast prachti
ge passages levert dat even
goed ook bij het lezen ir
ritaties op en je wordt wel heel
erg met je neus op de diepere
bedoelingen gedrukt. Dorst
slaat ie bijna om de oren met
zijn: denk er om, die Graalrid
ders zijn wij, dit is de wereld
en dat is mijn boodschap. De
jonge regisseurs Uitdehaag en
Thie hebben niet echt een
freep op het geheel gekregen,
e illustreren Dorst op allerlei
manieren, soms met vinding
rijke theaterfantasie, soms met
smakeloze Hollywood-effec-
ten, maken de tekst helaas
NOG duidelijker dan hij al is,
door van bijna alle figuren ka
rikaturen te maken en hebben
Scène uit „Merlijn, of 't barre land" van het RO-Theater.
nergens ook maar even de
handrem willen grijpen.
Dat je zo'n spektakelstuk
(want dat is het, al wilden Uit
dehaag en Thie dat volgens
het programma niet) nauwe
lijks adequaat kunt bezetten is
een tweede. Hele en halve
amateurs moeten het gebrek
aan echte acteurs opvangen en
dat levert pijnlijke momenten
op. De goede springen er dan
ook extra uit (enige voordeel):
Pieter Lutz als clown, Lineke
Rijxman als Vivian, Hubert
Fermin als Parsifal, Pauline
van Rhenen als zijn moeder
Herzeloide, Huub Stapel als
Gawain-met-vetkuif en vooral
Adriaan Olree als Merlijn, de
tovenaar en satanszoon, die
tussen goed en kwaad in, met
de wereld, die niet luisteren
wil, aan het goochelen is.
Dat je aan de vele uren toch
iets van een kermisachtig sch
ouderophalen overhoudt, iets
van: ach, 't was wel gek, is te
kenend. „Merlijn, of 't barre
land" kan je niet wezenlijk be
roeren, laat staan ontroeren.
BERT JANSMA
tekstdichter het Italiaans doorspek-,
ten met zogenaamde madrigalis-
men, die toen in de opera opgeld de-s
den. 5
I
Hoewel er door de negen solisten t
uitstekend is gezongen en de tienjf-
instrumentalisten op oude instru-^
menten bijzonder zorgvuldig en r
toch geïnspireerd speelden, kon de(
concertuitvoering de opera niet ge-v
heel recht doen. Uit de voordracht t
bleek wel duidelijk dat het om eend
vrolijke opera ging, maar de typisch g
parodistische elementen kwamenv
door gebrek aan actie, kostumering^
en decors lang niet altijd duidelijks
genoeg over.
Zingen achter lessenaars
maakt van een opera onver
mijdelijk een oratorium, tenzi.
de dirigent erin slaagt de actie
in het musiceren markant tol
uitdrukking te brengen. Dal
nu lukte René Jacobs niet.
In het afgelopen weekeinde is
op het Utrechtse festival ook
de eerste van een serie wèl'
scènische opvoeringen gege
ven van een stuk geestelijk
muziektheater dat nog een
halve eeuw ouder is dan de
„Xerse". Het heet „Rappresen-
tatione di Anima e di Corpo"
een muzikale dialoog tusser
een ziel en een lichaam die op
weg zijn naar de hemel en be
laagd worden door het kwaad
Dit voorjaar is deze voorstel
ling van het Haagse Conserva
torium door koningin Beatrix
meegenomen op een statiebe
zoek naar Italië. Zij heef
daarmee veel eer ingelegd er
het lijdt geen twijfel dat d(
Utrechtste heropvoeringen
ook veel waardering zullen
krijgen.
Er waren dit weekend
Utrecht meer dan 20 concerten
en andere muzikale manifesta
ties, zoals een Oude Muziek
markt, waar bouwers
muziekinstrumenten, uitge
vers van boeken en bladmu
ziek en handelaren in gram
mofoonplaten ook heel wat te
verwerken kregen. De publie
ke belangstelling voor het Fes
tival Oude Muziek zal dit jaar
de toch al grote toeloop van
1984 nog overtreffen.
JOHN KASANDER
Geen krant ontvangen?
tussen 18.00 en 19.00 uur, za
terdags tussen 14.00 en 15.00
telefoonnummer 071-122246^
en uw krant wordt nog dezelf-j
de avond nabezorgd.
DEN HAAG „Zelf was ik ook bij de voor
bereidingen van een euthanasiegeval betrok
ken. Zo'n kwestie wordt onderling bespro
ken en er wordt nog eens intensief overlegd.
Je denkt dan: het zal wel goed zijn. Nu blijkt
echter plotseling dat je strafbaar bent en de
kans bestaat zelfs dat je wordt vervolgd".
Verpleegkundige Wil Bos (36)
uit Den Haag is de initiatief
neemster van het Red-comité
Verpleging Nederland. Samen
met vijf anderen zamelt ze
geld in voor onder meer de
proceskosten van de 33-jarige
ex-hoofdverpleegkundige van
het Haagse verzorgingshuis
De Terp. Daarnaast beijvert
zij zich voor de rechtspositie
van de verpleegkundigen bij
gevallen van euthanasie. Er
zijn al veel reacties binnenge
komen. Allemaal positief, al
dus Wil.
Zoals bekend werd een 32-ja-
rige huisarts onlangs tot een
jaar gevangenisstraf veroor
deeld voor de moord op drie
bejaarden in De Terp. De
huisarts gaat in hoger beroep
omdat hij van mening is dat
er sprake was van euthanasie.
In verband met deze zaak
werd ook de hoofdverpleeg
kundige gearresteerd op ver
denking van medeplichtig
heid aan de moord op twee
bejaarden. Ook zou hij mede
werking hebben verleend aan
het onjuist invullen van de
overlijdensverklaringen. Na
negen weken voorarrest werd
hij voorlopig op vrije voeten
gesteld. Vermoedelijk in okto
ber wordt de zaak behandeld
door de Haagse rechtbank.
Twee maten
Het bestuur van De Terp
heeft de hoofdverpleegkundi
ge inmiddels ontslagen. Wil:
„Er wordt met twee maten
gemeten. De arts is veroor
deeld, maar hij is weer druk
bezig in zijn praktijk. De twee
zieken verzorgsters die de va-
lium-injecties voor de arts
hebben klaargelegd worden
niet vervolgd. De hoofdver
pleegkundige is nu zijn baan
kwijt en ik betwijfel of hij
ooit nog werk in de gezond
heidszorg kan vinden. En dit,
terwijl de huisarts voor de
rechtbank heeft verklaard
alle schuld op zich te nemen".
Wil, die werkzaam is in een
ander Haags verzorgingshuis,
kent de hoofdverpleegkundi
ge al enige jaren. Als be
stuurslid van de Abva/Kabo
hielp hij een ondernemings
raad in dat verzorgingshuis op
poten te zetten, waarvan Wil
lid is. De initiatiefneemster is
niet van mening dat zij te ma
ken heeft met een verdachte,
die volgens het wetboek van
strafrecht een misdaad heeft
begaan en daarvoor moet
worden vervolgd. „De politie
is veel teveel ingegaan op de
roddelverhalen die over de
broeder de ronde hebben ge
daan. Justitie heeft zich laten
misleiden. En het bestuur van
De Terp had een zondebok
nodig. Ze hebben de broeder
verweten dat hij de euthana
siegevallen niet heeft gemeld.
Er lopen daar echter heel veel
huisartsen rond. Je kunt niet
alle handelingen melden die
de artsen bij patiënten hebben
verricht". Ook niet als het
volgens de Haagse rechtbank
om moord gaat? Wil: „Er be
staat ook nog iets als een be
roepsgeheim. Het zou toch
een vreemde zaak zijn wan
neer je alles waar je het wel
en niet mee eens bent aan het
bestuur vertelt. Er zijn door
het bestuur van De Terp ook
nooit richtlijnen gegeven. En
die hoort met de medisch ad
viseur het beleid te maken"
Mank
Wil is al veertien jaar gediplo
meerd verpleegkundige. Ze
weet, en met haar vele ande
ren, dat in ziekenhuizen en
verpleeghuizen passieve of ac
tieve euthanasie wordt toege
past zonder dat daar ooit een
haan naar kraait. „Dat hoor je
van collega's of je maakt het
zelf mee. Maar waar is de
rechtspositie van de verpleeg
kundige in deze? Uitgebreid
wordt gesproken over de arts,
maar hoe zit het met de ande
re hulpverleners? Het wordt
tijd dat hier eens een duidelij
ke uitspraak over wordt ge
daan. Ik heb gehoord dat er al
verpleegkundigen zijn
door deze hele toestand uit
het vak willen stappen, omdat
ze er niets voor voelen in de
gevangenis terecht te komen.
Tijdens de opleiding wordt er
Wil Bos: „Er zijn al verpleegkundigen die door deze hele toestand uit het vak willen stappen". ook nooit over gesproken. Als
je nu bij een euthanasiegeval I
aanwezig bent, zou je straf-1
baar zijn. Maar dan zouden
familieleden die toestemming
hebben gegeven ook moeten
worden vervolgd. Je ziet: deze I
zaak gaat op alle punten
mank".
Wil bladert door het rapporti
van de Staatscommissie Eut-I
hanasie. Dit lijvige werk ver-I
meldt dat tijdens de sollicita-*
tieprocedure moet worden
verteld welk beleid de werk
gever voert. Ook moeten ver-
pleegkundigen worden uitge-
sloten van strafvervolging
wanneer bij een euthanasiege- -
val door de arts aan alle voor
waarden is voldaan. Alleen 1
als de verpleegkundige eutha-
nasie uitlokt of op eigen initi-
atief toepast kan hij of zij
worden vervolgd. Een voor
wetsontwerp van de Commis-
sie Beroepen in de Gezond-LI
heidszorg heeft het over deLe
zogeheten „theorie van detei
verlengde arm", met als in-aa,
houd dat een verpleegkundige
alleen verantwoordelijk kaniy
worden gesteld voor de tech-Va
nische uitvoering. „En diena;
theorie", besluit Wil, „wordtpo]
volgens het wetsontwerp inWe
brede kring aanvaard".
LOEK MOOR?*
LEIDEN Het eerste
Nationale Orgelconcours
voor studenten aan de Ne
derlandse conservatoria,
vorige week in de Sleutel
stad georganiseerd door
de Stichting Orgelstad
Leiden, is zaterdagavond
feestelijk beëindigd in de
Pieterskerk. Overdag was
de finale van het concours
gehouden in achtereen
volgens de Hooglandse
Kerk (categorie renaissan-
ce-barok-rococo), de Har-
tebrugkerk (categorie ro
mantiek) en de Marekerk
(categorie 20e eeuw).
Drie van de kandidaten kon
den hierna door de jury als ge
lukkige winnaar in één van de
categorieën worden aangewe
zen. Het lot wilde dat ze alle
drie uit de provincie Zuid-Hol
land. komen. De winnares mo
derne muziek, Petra Veens
wijk, is zelfs een geboren en
.getogen Leidse. De categorie
oude muziek werd gewonnen
door Paul Kievit uit Sommels-
dijk, terwijl Anton Doornhein
uit Rijnsburg eerste werd in de
categorie romantiek.
De drie winnaars mochten het
presentatieconcert in de Pie
terskerk verzorgen. Voorwaar
geen gemakkelijke opgave,
want ze wisten ieder maar en
kele uren tevoren dat ze 's a-
vonds een concert moesten ge
ven, en hadden dus nauwelijks
tijd om met het zeer moeilijk
bespeelbare orgel vertrouwd te
raken.
Zeker in dit licht gezien, wa
ren de geleverde prestaties be
wonderenswaardig. Petra
Veenswijk opende het concert
met „Sonate III" van Paul
Hindemith en de „Tanz Tocca
ta" van Anton Heiller. Hoewel
het Pieterskerkorgel in wezen
minder geschikt is voor dit
soort muziek, wist zij er door
haar heldere voordracht &ch
een boeiend geheel van te ma
ken.
Paul Kievit vervolgde met
twee koralen van J.S. Bach,
„Vater unser ins Himmel-
reich", en „Dies sind die heili
ge zehn Gebot" en de „Toccata
in d-moll" van D. Buxtehude.
Anton Doornhein besloot de
rij met de geweldige „Fantasie
en fuga over b.a.c.h." van Max
Reger.
Hierna reikte de burgemeester
van Leiden, mr. C.H. Goe-
koop, aan de drie winnaars
een geldprijs en een bos bloe
men uit. Alle deelnemers ont
vingen uit handen van Folkert
Grondsma, voorzitter van de
jury, een oorkonde. Grondsma
toonde zich zeer tevreden over
het niveau waarvan men tij
dens het concours had blijk ge
geven. Hij benadrukte, dat de
verschillen tussen de deelne
mers vaak minimaal waren,
maar dat er helaas maar 3 prij
zen beschikbaar waren.
ANNETTE JASPEftSE
Fietser gewond
LISSE Een 11-jarig jongetje
uit Sassenheim is gisteren na
,een aanrijding met schaafwon
den, kneuzingen en een open
kin overgebracht naar het St.
Elisabethziekenhuis in Leider
dorp. De jongen was volgens
de politie op zijn fiets vanuit
de uitrit van het sportcomplex
aan de Spekkelaan in Lisse de
weg op komen rijden. Een 47-
jarige automobilist uit Noord-
wijkerhout kon hem niet meer
ontwijken.
Dansfestijn
in Sassenheim
SASSENHEIM Het dansfes
tijn zaterdagmiddag voor het
postkantoor in de Hoofdstraat
op initiatief van de onderne
mersvereniging, georganiseerd
door Dansschool v.d. Geest, is
een groot succes geworden.
Om half twee werd begonnen
met een „quick-step prestatie-
dans" door leerlingen uit Sas
senheim en omgeving. Hier
voor hadden zich 32 paren ge
meld, van 15 tot 20 jr., die op
een v&k van 70 m. 25 rondjes
moesten dansen om aan de
vereiste 4 km. te komen.
Het eerste paar dat de 4 km.
vol maakte werd gevormd
door Robert Jan Booy en Ger-
trud v. Leyen. Hierna zorgden
vijf paren voor een fraaie de
monstratie met een spectacu
lair karakter. Dit begon met
het Leids paar Lissi Sassen-
/Rob Leemans dat magnifiek
een „Latting", een „Rumba"
en een „Samba" danste. Dit
werd gevolgd door het forma
tieteam van Ponne uit A'dam,
die met 4 paren grandioos een
„Rock en Roll" optreden ver
zorgden. Behalve ovationeel
applaus van het enthousiaste
publiek kregen de 5 paren na
afloop bloemen en een fles
wijn.
Vrouw gewond
ALPHEN AAN DEN RIJN
Een 64-jarige inwoonster van
Alphen is zondagmiddag ge
wond geraakt na een aanrij
ding met een auto. De vrouw
fietste over de kruising Prins
Bernardlaan Tolstraat omdat
haar verkeerslicht op groen
stond. Een 28-jarige automobi
list uit Baarn reed echter door
rood licht en raakte de vrouw,
die rug- en knieletsel opliep en
overgebracht is naar zieken
huis Rijnoord.
„RECORDHOUDERS IN HET DIERENRIJK"
bli
sfe
lijk
lui'
WASSENAAR Een pis
toolschot van Museon-di-
recteur drs. W.G. van der
Weiden luidde zaterdag
middag de tentoonstelling
„Recordhouders in het
dierenrijk" in het dieren
park Wassenaar in. Een
educatieve expositie, die
zonder meer tot de ver
beelding van jong en oud
zal spreken.
De tentoonstelling geeft een
beeld van de verscheidenheid
aan dieren met bijzondere ka
raktertrekken. Zoals het
kleinste antiloopje ter wereld,
de Dik-dik, die met z'n dertig
centimeter hoogte nauwelijks
boven hoog gras uit komt.
Maar bijvoorbeeld ook de
grootste schildpad ter wereld,
de ruim 3,5 meter lange leder
schildpad. Zeer veel records
zijn vertegenwoordigd in de
vitrines die staan in de ont
vangsthal van hét dierenpark.
In die vitrines staan opgezette
dieren, en andere „produkten"
die er nauw mee zijn verwant.
Daarbij denken we even aan
het zwaarste ei ter wereld. Het
struisvogelei met een maxi
maal gewicht van 1,65 kilo.
De tentoonstelling blijft in ie
der geval nog een maand in
het Wassenaars dierenpark.
De organisatoren zijn het Mu-
seon, het Rijksmuseum voor
Natuurlijke Historie in Leiden
en het Instituut voor Taxono-
mische Zoölogie in Amster
dam. Vooral Henri Lelieveld,
werkzaam bij het Museon in
Den Haag, heeft borg gestaan
LEI
ïex
voor het totstandkomen ervaf1
Ook een verzekeringsmaat'as
schappij en een Engelse bierat
brouwerij inderdaad, daaai
van het Guinnessbook of ree l'
cords hebben de helpend;
hand geboden. 'en
>onl
Over het verschijnsel mens zte^
zaterdagmiddag de educati(T?r
specialist P. Steltman:„r°°
mens zou eigenlijk uit hJe&£
Guinnessbook of records mo/c*Jt
ten worden geschrapt.
mens is namelijk kampio^^'
bevuiler van zijn eigen nest0.n&
Hij liet er aldus geen twijfr!°®|
over bestaan dat het de mei}!1
is, die onder meer het uitste|'en
ven van vele diersoorten ve!ere
oorzaakt. K
De tentoonstelling is voor b<°ne
zoekers van het dierenparl" *j
Wassenaar gratis toegankelijk ercl