a a Waarderende uitlatingen van paus jegens Islam brieven <r< Luther of Maria aan de muur? De Ander: Het perspectief van Emmanuel Levinas Paus wil bijzondere status voor Jeruzalem Euthanasie-regeling onontkoombaar, maar waar zijn we in Gods naam mee bezig? H2IS3"vi' kaat: nZ ACHTERGROND CcidóeGouomit DINSDAG 20 AUGUSTUS 1985 PAt IE1S In de oecumenische kapel van de strafgevangenis van Tegel in West-Berlijn gaat het vol gens het orgaan van het bis dom Berlijn, "Petrusblatt", onoecumenisch toe. Elke zondag hangt de evange- lisch-lutherse dominee een portret van Luther op wan neer hij aan zijn dienst begint en dit wordt vervangen door een afbeelding van Maria wanneer de aalmoezenier zijn mis gaat opdragen. De aal moezenier vindt dat hij niet de mis kan celebreren onder het „ketters oog van de vader van de Reformatie" en de do minee zou daarop reageren met een "jij geen Luther, ik geen Maria". De schrijver van het artikel in Petrusblatt, pre laat Wolfgang Knauft, trekt in twijfel of het ophangen en wegnemen van het Luther- portret en de verwijdering van de Mariabeeltenis passen in de tijd van de toenadering der kerken. Hij \yijst erop dat de paus in een geest van toe nadering zelf aan een refor matorische woorddienst heeft meegedaan. Daarom zou een. eucharistieviering onder de blik van Maarten Luther mo gelijk moeten zijn. Wat men van zichzelf eist, eist men van een heilige Emmanuel Levinas AFRIKA-REIS BEËINDIGD Ivoorkust. Cameroum, Cen trafrika, Zaire en Kenia De paus heeft in Marokko as- Het bezoek van de paus Johannes Paulus II aan Marokko, gisteren, kan worden gezien als een be langrijke stap in de ont moeting tussen de Rooms-Katholieke Kerk en de Islam. Dat is de conclusie na het zes uren durend verblijf van de paus in Cassablanca, waar hij onder meer sprak met koning Hassan II. In de nacht van maandag op 1° Casablanca prees de paus Met dit bezoek sloot de paus Als voorbeeld noemde hij dat zijn elfdaagse reis door Afrika in dit land altijd joden en bij- af Behalve Marokko bezocht na altijd christenen hebben hij zes andere landen: Togo. gewoond. Christendom en Islam hebben elkaar vaak verkeerd begre pen, hetgeen in het verleden pecten van de Islam geprezen tot veel tegenstellingen en en de rooms-katholieken tot oorlog heeft geleid. ..Ik geloof tolerantie tegenover de isla mieten opgeroepen. De R.-K. gemeenschap in het land dat God ons vandaag oproept onze oude gebruiken te ver anderen. Weliswaar bestaan disdag keerde de paus Rome terug van zijn 'Afri kaanse reis. Bij zijn vertrek zaamheid aan Gods geboden, uit Cassablanca werd de paus de soberheid en de hulp aan uitgeleide gedaan door koning de armen, die vrome moslems Hassan II en een groot aantal in de praktijk brengen. Ver- Marokkaanse burgerlijke en der sprak hij met waardering over de godsdienstige ver draagzaamheid in Marokko. een zeer kleine minderheid er grote verschillen, maar die (0.3 procent) in dit Islamieti- moeten we met deemoed, res- sche land. pect en wederzijdse verdraag zaamheid aanvaarden, aldus de paus tijdens zijn preek ge durende een openluchtmis. De privéontmoeting van de paus met koning Hassan II en later op de dag met islamieti- sche jongeren uit 23 landen wordt gezien als een stap vooruit in de betrekkingen tussen de Islam en de Rooms- -Katholieke Kerk. met name in de Islam de lief de voor één God. gehoor- Paus Johanes Paulus II en koning Hassan II begroetten elkaar hartelijk op het vliegveld van Cassablanca Veel mensen weten niet wat ze met filosofie aan moeten. Ze zeggen: „Daar begrijp ik toch niets van". Prof. dr. R. J. Bakker uit het Drentse Peize: „Dat is jammer en onnodig Filosofie is meer dan het kennen van namen en feiten; het is een manier van denken, een manier van zien. Filosofie vraagt naar de grond van het bestaan, de zin en het doel. Ieder bewust levend mens heeft daarmee te maken. Daar om ben ik zo'n voorstander van filosofie-onderwijs op alle scholen voor voortgezet onderwijs. Dit vak scherpt het denken, laat samenhangen zien en leert mensen bewust keuzen te maken. Filosofie is dus niet uitsluitend iets voor „de studeerkamer", maar helpt vooral bewuster in het le ven te staan". In bijgaand artikel spreekt prof. Bakker over een heden daags filosoof die naar zijri oordeel op buitengewoon origi nele en vruchtbare wijze een bijdrage levert aan de filoso fie: Emmanuel Levinas. „Veel moderne vooraanstaan de filosofen en geleerden ken nen hem nauwelijks, maar ik denk dat Levinas een filosoof is die met zijn ideeën een ant woord heeft op de crisis van het westen. Hij laat zien hoe in het westers denken de wortels liggen van de chaos die we beleven, maar geeft ook aan welke weg de mens wel moet gaan". De emeritus-hoogleraar wijs begeerte dr. R. Bakker spreekt met enthousiasme over een van de opvallendste filosofen van het ogenblik: De joods-Franse filosoof Emma nuel Levinas. „Met Levinas voel ik verwantschap omdat hij een jood is en een weg wijst voor denken en doen die wortelt in het Messiaanse denken. Mijn geloof is ook daarop geënt". Voor prof. Bakker is Levinas het levende bewijs van het belang van de wijsbegeerte: „Het „beschaafde" westen verkeert in een crisis. De ver schijnselen daarvan zijn over al zichtbaar. Ik noem er maar een paar: de dreiging van de zelfvernietiging door kernwa pens en milieuvergiftiging; de wanorde in de cultuur; de agressie; de eenzaamheid; de ordeloosheid. Deze verschijn selen zijn onderdeel van een ontwikkeling, ook in het den ken. Levinas heeft de wester se manier van denken geana lyseerd en de vinger gelegd bij de tekortkomingen daar van. Ons denken wordt er door bepaald: De wereld om ons heen begrijpen met het „ik" als middelpunt. Dat geldt voor alles: Mensen, dingen en ook ideeën. De westerse mens wil de werkelijkheid beheer sen vanuit het „ik denk". Daarmee legt de mens beslag op de werkelijkheid; dingen en mensen krijgen hun bete kenis door het „ik". In dit „ego-denken" is het te begrij pen dat de mens het milieu Emmanuel Levinas: „Gijzelaar voor de ander" vernietigt ten gunste van de eigen behoeftebevrediging. De gevolgen van dit handelen voor de volgende generaties zijn niet zo interessant, vindt men dan. Of: De economie van eigen land is belangrijker dan die in de arme landen. Maar ook: „Als ik het maar leuk vind en wat de ander er van denkt is mijn zorg niet" komt voort uit het denken dat het „ik" centraal stelt. Voor Levinas is deze werke lijkheid een vertekening. Er is een oorspronkelijker wer kelijkheid, die onttrokken is aan mijn macht om er over te beschikken. Prof. Bakker: „Ik leef in een wereld die mijn wereld is. Ik ben niet in staat vanuit een buitenwerelds per spectief dè wereld in haar ge heel te overzien. Ik maak door mijn zintuiglijk vermo gen de wereld tot mijn we reld. Er is de Ander die mijn wereld binnentreedt, of an dersom. Om met hem te pra ten. naar hem te luisteren, leef ik mij in zijn situatie in. Ik wil hem begrijpen en on vermijdelijk interpreteer ik zijn spreken en handelen van uit mijn opvatting. En daar mee heb ik hem aan mij gelijk gemaakt. Levinas zegt hierte genover: Voordat ik dit heb kunnen doen. was de Ander er al. Het beeld dat Levinas hier gebruikt is dat van het Gelaat. Niet het gelaat dat ik zou kunnen fotograferen of filmen, maar een levend aan gezicht. dat spreekt en zegt door zichzelf wat ik niet zou kunnen zeggen. Het gelaat van de Ander ondervraagt mij. voordat ik hem kan on dervragen; zijn antwoord is geen antwoord op de vraag die ik hem stel. Bij Sartre is het de ander die mijn leven tot een hel maakt en daarmee de relatie tussen mensen tot een vijandige maakt; bij Levinas is het de Ander die mijn leven vrij maakt". „De aanwezigheid van de An der is in het denken van Le vinas bepalend; zelfs als zou ik de Ander doden, toch blijft er die Ander Nooit raakt Kaïn het gelaat van Abel kwijt. Levinas bezigt hier een uiterst geladen term: gijzelaar. Ik ben voor de Ander een ge gijzelde. Wie gegijzeld is voor de Ander, moet als laatste consequentie met zijn leven daarvoor borg staan dat het leven van die Ander goed verloopt. Door op te treden als gegijzelde voor de Ander, wordt hij zelf vrij". Prof. Bakker meent dat deze grondsituatie van de mens heid in onze tijd uiterst actu eel is. Bijvoorbeeld door de dreiging van de wereldbrand. Of die er komt, hangt af van de manier waarop mensen in persoonlijke betrekkingen en internationaal met elkaar om gaan. Als de grondrelatie tot de Ander een ethische is, zo als bij Levinas. dan is dat geen ethiek meer die op re gels of normen gebaseerd is, maar op de open werkelijk heid van een niet meer te be redeneren gijzelaarschap voor de Ander". Prof. Bakker wijst er op dat Levinas wel de filosoof van de verantwoordelijkheid wordt genoemd. Die karakte risering vindt hij juist; bij geen ander wordt zo vanuit de kern het denken en han delen geplaatst onder de ver antwoordelijkheid voor de Ander. Voorwaarde hiertoe is de vol strekte afwijzing van het ge weld. Niet alleen wapenge weld; we passen al geweld toe als we de Ander afwijzen, de werkelijkheid willen beheer sen vanuit het „ik". Geweld, oorlog is bij Levinas geen in de natuur verankerde noodzaak. Ménsen richten ge weld aan en kunnen vrede stichten. Hier liggen ook de relaties met het joods monotheïsme, zegt prof. Bakker. In tegen stelling tot de religie, als na tuurlijke, algemeen-menselij ke ervaringswerkelijkheid, kent dit geloof geen systemen waarin alle mensen gelijkge schakeld worden. In de An der openbaart zich Jahwe, de God van het Oude Testament en maakt de persoonlijke be trekkingen mogelijk. Daar binnen ontstaat de verant woordelijkheid tussen men sen. Levinas trekt deze lijn heel ver door. De mens is ge plaatst in de aardse werkelijk heid en daar liggen zijn taak en opdracht. Het kwaad is geen mythisch principe, zoals we dat vinden in Oosterse godsdiensten met de goden van goed en kwaad. Kwaad kan bij Levinas ook niet wor den uitgewist door rites of schuldvergeving. Het kwaad is een belediging die men de Ander aandoet. Niemand, zelfs God niet, kan de plaats van het slachtoffer innemen. Levinas zegt daar dit van: „Een wereld waarin de verge ving almachtig is. wordt on menselijk". Vergeving ont trekt mensen aan hun verant woordelijkheid. Aan de zede lijke schuld kleeft niets dat zich zou kunnen scheiden van de persoon van de schuldige. De ware mens behoort tot de ongekende schare die de schuld en het lijden der mens heid als de Messias op zich neemt. „De verantwoordelijkheid bij Levinas is een van de aspec ten uit diens werk die in onze tijd een grote actualiteit heeft. Bijvoorbeeld door de schaal vergroting in vrijwel alle ver banden van het leven, treedt er een anonimiteit op die het zicht op de Ander dreigt te ontnemen. De persoonlijke verantwoordelijkheid wordt afgeschoven op autonome machten als economie en poli tiek. Daarmee raakt de Ander uit het beeld en is geweld ge boren. Levinas laat ons met zijn joodse ethiek zien wat de andere weg is. Met name christenen kunnen in zijn werk veel herkennen van wat zij belijden". Prof. Bakker heeft ervaren dat veel (jonge) mensen met vragen zitten over de zin van het bestaan, de plaats van ie der in de (mondiale) samenle ving. En hij heeft ook ge merkt dat Levinas perspectief biedt, echte antwoorden geeft op vragen die ieder mens heeft of zou moeten hebben. LÜTSEN KOOISTRA (Van en over Levinas verscheen in het Nederlands o.a.: „Het men selijk gelaat", Emmanuel Levi nas. ingeleid door Ad Peperzak, uitgave Ambo; „Emmanuel Levi nas" door Luk Bouckaert in de se rie Grote Ontmoetingen uitgave Gottmer en „Tussen filosofie en profetie" de wijsbegeerte van Emmanuel Levinas, door Theo de Boer, uitgave Ambo). JERRY FALWELL: INVESTEER IN ZUID-AFRIKA Ds. Jerry Falwell, leider van de beweging van uiterst con servatieve protestanten in Amerika, „Moral Majority" (de ethische meerderheid), is een campagne begonnen ter ondersteuning van de blanke minderheidsregering in Zuid- -Afrika. Onder het motto: „Reinvest in South Africa" (investeer weer in Zuid-Afri- ka) moeten miljoenen Ameri kanen de leden van het Huis van Afgevaardigden en de Se naat per brief en telefoon be werken om te voorkomen dat het Congres op 3 september sancties tegen Zuid-Afrika neemt. Hiertoe had Falwell, begeleid door 15 landgenoten, een gesprek met de Zuidafri- kaanse president Botha. Nieu we investeringen vormen de beste garantie voor Ameri kaanse invloed in Zuid-Afri ka, aldus Falwell in Johan nesburg. Geestelijken van Burundi onder arrest De militaire leiders van Bu rundi, een staat tussen Tanza nia en Rwanda, hebben aarts bisschop Joachim Ruhuna en andere priesters gearresteerd, omdat zij een verbod hebben overtreden waarbij het op weekdagen niet is toegestaan om tussen 's ochtends 07.00 en 's middags 17.00 uur godsdien stige bijeenkomsten te organi seren. Bovendien is een groot aantal missionarissen ge dwongen het land te verlaten. De maatregel tegen godsdien stoefeningen op weekdagen is genomen om de economie van het land te ontwikkelen. Ru huna ouz zijn gearresteerd omdat hij zijn priesters op dracht had gegeven zich niets van de maatregel aan te trek ken. Ongeveer 60 procent van de 4,2 miljoen burgers van het vroegere Duitse en later Bel gische gebiedsdeel is katho liek, onder wie de militaire leider en president Jean-Bap- tiste Bagaza. Paus Johannes Paulus II heeft vindt dat de wereld Israël het recht om een staat te zijn niet kan ontzeggen, maar dat de status van Jeruzalem, dat nu door Israel wordt bestuurd, moet worden herzien. Jeruzalem, zei de paus gisteren, is het middelpunt, de hoofdstad van drie monotheistische godsdiensten, de islam, het judaisme en het christendom. Het Vaticaan heeft ver schillende keren voorgesteld Jeruzalem onder internatio naal toezicht te stellen. De paus zei echter dat Jeruzalem slechts deel uitmaakt van een veel complexer probleem, waarvan ook de Palestijnen en Libanon deel uitmaken. Tot de zesdaagse oorlog van 1967 bestuurde Israel de helft van Jeruzalem. Tijdens die oorlog werd de stad echter bezet en later geannexeerd. Israel heeft herhaaldelijk gezegd de stad nooit meer te zullen afstaan. Met het rapport van de staatscommissie in de hand moeten regering en parlement nu zo snel mogelijk zor gen voor een wettelijke regeling van het euthanasie vraagstuk. Aldus verwoordde mr. H.J.M. Jeukens, voorzitter van de staatscommissie Euthanasie gisteren een conclusie waarmee zeer velen in Nederland het eens kunnen zijn. Zoals onlangs nog in de commentaar- kolom van onze krant is betoogd, heerst er rond opzet telijke levensbeëindiging zoveel angst en onduidelijk heid dat een nieuwe wettelijke afbakening van wat mag en niet mag hoogst urgent is geworden. Voorzichtige schattingen van de Medische Inspectie van de Volksgezondheid gewagen van zo'n 6000 niet bij de justitie aangemelde, en in feite dus heimelijke („actieve") euthana- sie-gevallen per jaar. Enquêtes wijzen voortdurend uit dat een grote meerderheid van het Nederlandse volk voorstan der is van het creëren van wettelijke ruimte voor wat de staatscommissie heeft omschreven als „opzettelijk levens beëindigend handelen door een ander dan de betrokkene, op diens verzoek". Ook wie zelf op religieuze en/of levensbeschouwelijke gronden euthanasie van de hand wijst, zal onder ogen moe ten zien dat deze situatie zich niet op korte termijn laat te rugdraaien. De praktijk is nu eenmaal dat een Amsterdamse huisarts vrijmoedig voor de televisie komt verklaren zoals onlangs voor de Vara-tv dat hij iedere week wel een keer euthanasie pleegt. En de praktijk is nu eenmaal dat talloze artsen, ethici, politici, theologen en andere opinieleiders dag in dat uit het „recht" op euthanasie „bewijzen". Onder deze omstandigheden lijkt voor iedereen de aanvaar ding van enige wettelijke ruimte voor euthanasie te verkie zen boven de huidige oncontroleerbare chaos, waarvan het Haagse bejaardentehuis De Terp nog lange jaren het symbool zal blijven. Gewetensonderzoek Deze wettelijke regeling, die naar alle waarschijnlijkheid niet veel zal gaan afwijken van de voorstellen zoals geformuleerd door de meerderheid van de staatscommissie, ontslaat nie mand van een persoonlijk gewetensonderzoek in deze zaak van leven of dood. Veel religieuze mensen laten zich leiden door het woord van Paulus „Of wij leven of sterven. Hem behoren wij toe" en wijzen euthanasie van de hand of de wet dat nu wel of niet toelaat. Zij zullen blijven trachten hun medemensen van de absolute waarheid van deze visie te overtuigen. Roomskatholieken bijvoorbeeld die, trouw aan de leer van hun Kerk. euthanasie niet anders kunnen zien dan als een schending van de Goddelijke Wet. Maar ook veel reformatorische christenen. Zelf door hun ge drag een voorbeeld gevend, zullen zij zich blijven inspannen om hun religieus „ervaringsweten" op anderen over te dra gen. Op de korte termijn zal dat weinig resultaat boeken. Maar op de lange termijn? Wie zijn oor goed te luisteren legt, merkt nu al dat ook veel jongere mensen terugkomen op de destijds met afgrijselijk strijdkreten als „Baas in eigen Buik" verdedigde liberale opvattingen omtrent abortus. Wie tastend en struikelend op zoek blijft naar een waarachti ge levensweg, merkt dat ingrijpen in het levensmysterie in de praktijk vaak veel en veel moeilijker is dan het in de the orie soms lijkt. De praktijk is vaak zo anders. Om bij euthanasie te blijven de discussie hierover heeft in de politiek en in de media een haast louter juridisch karak ter. Mag het of mag het niet en zo ja, onder welke voorwaar den? Dat is de optiek vanwaaruit de theoretici met elkaar redetwisten. Gevoed door een cultuur waarin beheersing, controle, macht centrale waarden zijn, komt een meerder heid dan tot de conclusie dat opzettelijke levensbeëindiging „moet mogen". Maar wat gebeurt er in de praktijk wanneer een dierbare, misschien de dierbaarste, haar of zijn einde onafwendbaar ziet naderen? Dan verdwijnt de juridische vraag naar de ach tergrond. En komt de existentiële vraag voorop te staan van hoe deze dierbare liefdevol uitgeleide te doen. Dan gaat het om doeltreffende pijnbestrijding, hoogwaardige verpleging. En menselijke nabijheid om tot afronding te komen van een leven dat geleefd is. De praktijk wijst uit dat waar een liefdevol uitgeleide inder daad wordt gerealiseerd, de vraag naar „het spuitje" vrijwel altijd verdampt. In een echte afronding'van het bestaan, die nu mogelijk wordt, werpt zich de uiteindelijke vergeefsheid op van de soms een leven lang gekoesterde drang tot beheer sing. Nu zijn „controle" en „macht" vervallen tot lege be grippen. Nu gaat het erom in het reine te komen met de on ontkoombaar geworden ervaring dat dit leven wordt gege ven en genomen. Voor sommigen een geschenk van Hem, voor anderen een ondoorgrondelijk mysterie, wordt het le ven nu in zijn eindigheid aanvaard. Daarmee het is geen theorie maar aantoonbare praktijk die we hier naar voren brengen vervliegt de op beheer sing georiënteerde levenshouding in twee opzichten. Ener zijds ontspant zich de kramp van eindeloos uitstel van het einde door de voorzetting van behandelingen die medisch zinloos zijn geworden. Anderzijds verstilt de stem die de dood op commando dichterbij wil halen. In een liefdevol uit geleide doet de noodzaak van een opzettelijk levensbeëindi gend handelen zich uiterst zelden voor. Liefdeloosheid Tegen deze achtergrond mag worden gesteld dat de 6000 (maar misschien wel veel meer) min of meer heimelijke eut- hanasie-gevallen per jaar zijn terug te voeren op de liefde loosheid van onze maatschappij. Natuurlijk, voor de hoogbe jaarde vrouw, die gehandicapt is en opgesloten in een bejaar denflat waar geen familie of bekende ooit op bezoek komt, kan „een spuitje" een hoog ideaal zijn. Voor de man van middelbare leeftijd die al jaren op voet van oorlog leeft met zijn echtgenote en er ook nog eens kanker over heen krijgt evenzo. Maar mag ons definitieve antwoord hierop, persoon lijk zowel als maatschappelijk, luiden: „euthanasie"?. Het rapport dat de staatscommissie Euthanasie gisteren heeft uitgebracht is het meest verregaande dat in de moderne ge schiedenis ooit door enig staatsorgaan ter wereld is uitge bracht. Te stellen dat de wettelijke regeling die hierop het vervolg zal zijn niemand v^p een persoonlijk gewetensonder zoek ontslaat, is zwak uitgedrukt. Ze dwingt heel de samen leving tot de gewetensvraag: waar zijn we in Gods naam mee bezig? WILLEM SCHEER Moordcommando „Moordcommando met diplo matieke paspoorten voert on gehinderd en ongecontroleerd wapens mee naar Nederland uit Suriname", zo bericht deze krant. Ik ben vóór gelijkscha keling bij het passeren van grenzen. Diplomatieke voor rechten moeten worden afge schaft. Iedereen moet zijn ba gage laten doorzoeken. J. ten Berge, POELDIJK Af en toe zon DE BILT <KNMI)PrAVo( nacht valt er plaatsertraar vooral in het noordejujt^ land. De minimurinUjt tuur wordt ongeveeLet v, den. Er staat een vrLatjër ge, aan de kust af enL js v zuidwestenwind. Mor' Idoor dag valt er mogelijlfeksue enkele bui, maar er vrec en toe zon. De midop,. re, ratuur ligt rond de ïnen i De wind neemt af fc kar en blijft uit het waaien Het wij weer, dat ook de rejtot n, week voortduurt, wjal oorzaakt doordat ktams> pressies, afgewisse{gr ov zwakke hogedrukgeb land passeren. r Vooruitzichten voot Europese landen, ge donderdag en vrijdaj Zuid-Scandinavië: bewolkt en enkele bi dagtemperatuur van langs de Noorse we 20 in Denemarken ei^ Zweedse Oostzeekusl Britse eilanden, Ierl selend bewolkt en Ierland, Schotland van tijd tot tijd buiei temperatuur van 14 Noord-Schotland Kent. Benelux, Noord-I Wisselend bewolkt buien. Middagtei rond 21 graden. Midden- en Zuid-f Alpengebieden: Af en op de meeste I droog. MiddagtemerJ sen 21 en 26 graden.l Frankrijk: Perioden r en op de meeste f droog. Middagteif van 22 graden in he( tot 30 aan de Riviè langs de Bretonse enssen dische kust rond 19 g Spanje, Portugal: I zonnig. Middagtempe het noordwesten ron» den. elders langs de sen 23 en 30 Spaanse hoogvlakte 34 graden. Italië en de kust van vië: Zonnig en droogj temperatuur tussen graden. Griekenland: Droog Middagtemperatuur en 35 graden. "NGE hval jaar pappi pie a brpai van Gehakt met en aardappelput wentelteefjes ider pruimemoes Nodig voor twee: £eefl dergehakt, 1 sneet^g zout, peper, losgejlgei 30 g margarine, 1 k sti 1 lepel tomatenkehji 750 g sla, zout, 10\Ti;r na, Vi dl melk, l/x tot 1 kg aardap 2 beschuiten, halmol theelepel suiker, 0,75 dl melk, 15 g ne, 250 g pruimen, 1 ter, 20 g suiker, 1 f J aardappelmeel. appe Week het brood r^h water, druk het walvan veel mogelijk uit (aker het sneetje fijn. KneI gehakt, zout en pei door elkaar, voeg toe dat de massa s4 toch stevig is. VorJ. persoon een platte achtige koek van. gehakt een uurtje k Bak de gehaktscli tien minuten bruif] margarine, leg er minuut de in dunné^ verdeelde ui naast, gehakt warm in schotel en bak de tot ie lichtbruin is. J jus af met weinig matenketchup, zoutl en schenk hem ovefi hakt. Spoel de kroppen I keer, snijd ze in rJ drie centimeter en® groente zo vaak als 'ouw Zet de sla op met van gend water en zout, L_ slinken en kook haéaj minuten gaar. Scir" meeste kooknat weg wat overblijft metinr melk aangemengde Strooi er nootmuscaj Hi Week de beschuitei s mengseltje van ei, su— neel en melk, bak en leg ze per persoo^ bordje. Kook stukje* in water met suikert bind de moes met ad meel. Leg de a/I pruimenmoes op de J afgekoelde beschuiti

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2