DE VLIESDUNNE DROMEN VAN PIERINO bioscopen hond zoekt: huis uuemsey duurt de zomer i langer Serge Percelly speelt tennis in vijfvoud Joris bidt voor nieuwe baas BINNENLAND V^id<ic Sou-taut n ZATERDAG 10 AUGUSTUS 1985 PAGINA&* Om voor het hooggeëerd publiek in de monstertent van Circus Krone de schijn te kunnen ophouden dat spotten met de wetten van de zwaartekracht hem geen enkele moeite kost, moet Serge Percelly tenminste vier uur per dag keihard trai nen. Dat houdt hij inmiddels al zeven jaar vol. En nu is hij op zijn twintigste zover, dat hij zich in alle bescheidenheid een van 's werelds beste jongleurs durft te noemen. Om dat dag in dag uit opnieuw te bewij zen heeft hij exact zeven minuten ter be schikking gekregen, die hij in adembe nemend tempo vult met sierlijk gooi- en smijtwerk, dat tenslotte zijn bekroning krijgt in een wervelende rock 'n roll- dans van vijf tennisrackets. Schijnbaar autonoom beschrijven ze hun grillige ba nen door het licht van de schijnwerpers. Nu eens buitelen ze om hun as, dan weer maken ze een bocht van 180 graden waarbij ze voortdurend rakelings langs en over elkaar scheren. Frontale botsin gen lijken voor het lekeoog op den duur onvermijdelijk. Toch presteert Percelly het keer op keer in honderdsten van een seconde uit de wentelende kluwen de rackets te grij pen. die bezig zijn aan een snoekduik. Vrijwel op hetzelfde moment beginnen ze alweer aan de zoveelste klim langs een grillige parabool die de jongleur met zijn vingers heeft voorgeprogrammeerd. Geen clown „Het is als een grap begonnen", bekent Serge Percelly: Vijf tennisrackets tegen één razende Roeland. hij. „Ik wilde onder geen beding clown worden. Dat was een stille wens van mijn vader die al dertig jaar de witte clown is bij Circus Krone. Hij was eerst koopman, zoals bijna alle Zwitsers, maar dat vak bevredigde hem op den duur toch niet. Op een dag heeft hij zijn ge zicht wit geschminkt en een pak met glitters aangetrokken. Sindsdien is hij een gelukkig mens". „Op een parkeerplaats in Denemarken vond ik op een gegeven moment drie losse stenen, die daar waarschijnlijk door de Voorzienigheid waren neergelegd. Ik ben er mee gaan jongleren en dat lukte vrij aardig. Pa had al vrij snel door dat er misschien een aardige broodwinning in zat en stelde voor er serieus werk van te maken. De vraag was alleen hoe? Het bleek namelijk, dat niet een jongleur be reid was mij les te geven. Een goeie jong leur is nu eenmaal een rasindividualist die als de dood is dat een ander de kunst van hem afkijkt en beter wordt dan hij. In mijn geval heeft hun weigering wei nig effect gehad. De jongleurs die me ze ven jaar geleden geen les wilden geven, steek ik onderhand stuk voor stuk in mijn zak. Op de plek in de piste waar zij toen stonden, sta ik nu". Tennisrackets Zodra Percelly zich voldoende be kwaamd had in het jongleren met ballen en knotsen kwam de witte clown Bruno Stutz op het idee deze attributen te ver vangen door tennisrackets. Dat was nog nooit vertoond en het lag ook nog voor de hand. „Tennissen is nog steeds mijn grootste hobby", verduidelijkt de zoon. „Ik weet zeker, dat ik op den duur in alle grote tournooien zou hebben ge speeld als ik me echt op tennissen had toegelegd. In Zuid-Afrika waar ik nog niet zo lang geleden gejongleerd heb, sloeg ik tussen de bedrijven door wel eens een balletje. Dat deed ik kennelijk niet onverdienstelijk. Want opeens stond er een man voor mijn neus, die een van de beste trainers van de wereld bleek te zijn. Hij heeft nog diezelfde dag een tele gram naar mijn vader gestuurd waarin stond: „Uw zoon heeft alle eigenschap pen een van de beste tenisspelers te wor den. Vertrouw hem aan mij toe en ik maak een ster van hem". „Dat klonk best aardig, moet ik beken nen, maar ik heb toch voor de eer be dankt. Het begon net aardig te lukken met die rackets. Als ik ook nog op de ballen moest letten, zou ik weer van vo ren af aan moeten beginnen. Dat leek me net iets te veel van het goede". Over zijn spelopvatting deelt hij nog mee:„Ik heb een hekel aan de Russische robots die weliswaar perfect hun vak verstaan maar geen enkele warmte uit stralen. Ze lijken op automaten en niet op mensen van vlees en bloed". „Zodra het publiek de indruk heeft, dat er niets meer mis kan gaan, is voor mij de lol van het jongleren er af. Ik wil dat ze blijven denken: „Straks laat hij mis schien een van zijn rackets vallen'Wat ook regelmatig gebeurt. De volgende dag oefen ik dan niet vier, maar zes uur". Het verschil tussen de zachtmoedige weifelaar Kurt Matzler uit Baden bij Zu rich en de fladderende Pierino, die in Cirefcs Krone een tot leven gewekt, ze venvoudig trait d'union vormt tussen de programmaonderdelen, is zo miniem dat ook een waarnemer zonder een greintje 'fantasie al gauw tot de conclusie komt dat het hier gaat om een en dezelfde per soon. Wie Matzler voor of na de voor stelling ontmoet, staat oog in oog met een weemoedige clown die zijn bezoeker dezelfde spiegel aanreikt waarmee hij in de piste de contouren van zijn zelfver- zonnen sprookjeswereld zichtbaar maakt. Het geluid van zijn stem is te zacht om van woorden verstaanbare zin nen te maken. Geen wonder dus dat hij zijn geesteskind Pierino resoluut het zwijgen heeft opgelegd en mimiek ge bruikt als ondertiteling van diens handel en wandel. Zodra hij zijn bleke gezicht onder schmink bedolven heeft en zijn spijker broek verruild heeft voor een wijde, vuurrode monnikscape, acht hij een oog opslag voldoende om duidelijk te maken dat hij datgene wat hij op zijn hart heeft graag met anderen zou willen delen. Al leen de aankleding verschilt; voor de rest lopen Matzler en Pierino synchroon in hun hulpeloosheid en hun dagdro men. Kurt Matzler is de zoon van een goed boerende Zwitserse ingenieur die voor zijn tweede kind een waardig leven als priester of arts zag weggelegd. Toen ech ter duidelijk werd dat Kurt liever onder wijzer wilde worden, had de vader ook met die keuze vrede. Bedenkelijk werd het pas toen Kurt zijn baan er aan gaf en zich liet inschrijven voor de toneelschool van het Kanton Tessin. Een bevlieging, hoopte zijn moeder vurig. Want zij had weinig op met mensen die als levenstaak de verbeelding verkozen boven een vak met waardevast pensioen. Ontsporing Een ontsporing, meende de vader, wiens bange vermoeden reeds korte tijd later bewaarheid werd. Kurt had op de to neelschool zijn leraren en medeleerlin gen verrast met een soloprogramma waarvoor hij het circusleven had onder gedompeld in het galvaniseerbad van zijn poëzie. Hij weet nog steeds niet waarom hij als thema het circus had ge kozen. Hij had er geen enkele affiniteit mee en was als kind zeer tegen zijn zin slechts een keer door zijn ouders meege troond naar een voorstelling van Circus Knie. Voorzover zijn herinneringen be trouwbaar zijn heeft hij toen alleen vreugde beleefd aan de paarden. Maar om die te zien hoefde je volgens hem niet naar het circus. Die liepen ook in elke bergwei rondom Baden. Echt kritiek werd de situatie op het mo ment dat Kurt aankondigde de toneel school te zullen verlaten om zich als clown te voegen bij het Circus Nock. Nu gaat hij toch echt te ver, vreesden zijn ouders. En daarmee sloegen ze de spijker op de kop. Want onder de rode dekman tel van Pierino vluchtte hij eerst naar Oostenrijk en vandaar naar Nederland, Pierino: Dromen eerlijk delen met het hooggeëerd publiek. waar hij in het programma van Circus Holiday met zijn vliesdunne filosofieën een der weinige artistieke lichtpunten ontstak. Die periode herinnerde hij zich tot voor kort als een vreugdeloos vage vuur. „Ik vond de mensen zo weinig ge ïnteresseerd", bekent hij hevig blozend. „Daarom heb ik ook met angst en vreze de Nederlandse tournee van Krone tege moet gezien". „Het is verwarrend om achteraf te mer ken hoe een mens zich kan vergissen. We waren de grens nog niet over of ik werd al herkend. Ik liep door Arnhem en hoorde achter me: „Hallo Pierino". Dat ontroerde me. Ik had dus ten on rechte verondersteld dat Nederlanders mijn werk niet pruimden. Dat het tegen deel waar is heb ik in de laatste weken ontdekt. Hebben anderen dan toch de zelfde dromen als ik?". Ook zijn ouders zijn ondertussen omgedraaid als een blad aan de boom. Ze hebben volgens zijn zoon het succes geroken en die lucht kennen ze. Ze gaan er van uit, dat Pieri no toch een echte Mëtzler is. Helaas heb ben ze de woorden verkeerd gerang schikt. Matzler is een echte Pierino ge worden. Hoe lang hij zich nog in die rode clowns cocon schuilhoudt, kan hij niet zeggen. Zijn contract met Krone loopt eind 1986 af. En die dan leeft die dan zorgt. Hij heeft ideeën genoeg voor de komende honderd jaar. Zojuist heeft hij nog in Amsterdam twee ganzen gekocht en bij een meestertimmerman in Duitsland loopt al maanden een bestelling voor een levensgrote bromtol. Allemaal met het oog op zijn onzekere toekomst. „Het circusleven is ongeschikt voor een individualist", heeft hij echter tot zijn af grijzen ontdekt. „Ik vind het heerlijk om op te treden, applaus te krijgen. Maar daarna wil ik met rust worden gelaten. En dat gebeurt niet. Ik heb al maanden geen boek meer ingekeken en geen goed gesprek meer gevoerd met vrienden". „Dat houd ik niet lang meer vol. Ik ga er aan kapot. Misschien is het daarom beter voor me, dat ik me binnen niet al te lan ge tijd terugtrek op een plaats, waar ik kan leven zoals ik wil. Het hoeft maar een plekje van een paar vierkante me ters te zijn. Want zoveel wensen heb ik nu ook weer niet". ting enb iddc "Viel b»i Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. ALPHEN AAN DEN RIJN EUROCINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Rambo (12); 13.45, 18.45, 21.00. zo. ook 16.45. EUROCI NEMA II: Rambo (12); 13.45, 18.45, 21.00. zo. ook 16.45. EUROCINEMA III: Police Academy II (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. ook 16.30. EUROCI NEMA IV: A view to kill (12); 13.30, 18.30, 21.15. zo. ook 16.00. NACHTVOORSTELLINGEN EUROCINEMA I: Rambo (16); za. 24.00. EUROCINEMA II: Verlan gens van een tiener (18); za. 24.00. EUROCINEMA III: Police Academy II (16); za. 24.00 EUROCINEMA IV: Sex-theater (18); za. 24.00. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Police academy II (al); 14.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15, 16.30, 19.00. 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39. tel.124130): A view to a kill (12); Rambo (12) (in 2 zalen); Porky's wraak (16) 14.30, 19.00, 21.15. Beverly Hills cop (al); 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875): Les Iruits de la passion (16); 14.30. 19.00. 21.15. zo. 14.15, 16.30. 19.00. 21.15. REX (Haarlem merstraat 52, tel. 071-125414): De allea-ia-aex-ahow (16); 14.30. 19.00, 21.15. KINDERVOORSTELLINGEN LIDO: Assepoester; 14.30. NACHTVOORSTELLINGEN REX: Schoolmeisjes met intieme wensen (16); vr. za. 23.30. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56. tel. 01719-12800): Flashpoint (12); vr. 19.00. zo. 20.15. ma. 19.00. dl. 15.00. Into the night (12); za. 19.00. zo. 15.00. dl. 19.00. Laat de Tirolers maar schuiven (16); vr. ma. di. 21.15. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Falling in love (12); 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Vier vuisten het kwadraat (al); 14.45. 19.00. 21.15. CITY THEATER III: Mickey and Maud (12); tij den zie City II. CITY THEATER IV: Amadeus (al); 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN CITY THEATER: Donald Duck goes west; 14.45. Ciske de Rat; 14.45. LIDOTHEATER: Dik Trom weet raad; vr. za. ma. wo. 15.00. VOORSCHOTEN GREENWAY:Amadeus (al); do. t/m wo. 20.00. Break dance II <al); 15.45. KINDERVOORSTELLINGEN Lucky Luclf; 14.00 WASSENAAR ASTRA: Runneway (12); do. t/m zo. 20.00. Purple rain (al); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLINGEN flaiders of the lost are; 14.00. DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel. 463500): A view to a kill (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500): Desperatly seeking Susan (al); 14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. ASTA 3: One upon a time in the west (12); 14.00, 20.00. BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Police acade my 2 (al);'14.00, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.00, 19.00, 21.30. BABYLON 2. Amadeus (al); 14.00, 20.00. BABYLON 3: Witness (12); 14.00, 18.45, 21.15. zo. 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637): Police academy 2 (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Runaway (12); 18.45, 21.30. CINEAC 3: Ro mancing the stone (12); 14.00, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Amadeus (al); 20.00. zo. 16.30, 20.00 The sound of music (al); 13.30. METROPOLE 1 (Car- negielaan, tel 456756): A view to a kill (12); 14 00. 18.45. 21.30. ME TROPOLE 2 Carmen (12); 18.45. 21.30 METROPOLE 3: Beverly Hills cop (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. METROPO LE 4: A passage to a India (al); 14.00. 20.15. METBOPOLE 5: Filmzo merfestival '85; do. vr. za. di. 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. Erendira (16); do. De geest van de bijenkorf (16); vr. C'Erevamo tanto amati (16); za. The big chill (al); zo. E la nave va (16); ma. One from the heart (al); di Vrouwenstad (16); wo ODEON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): First blood, part 2 (12); 13.45. 18.45, 21.30. zo 13.15, 16.00, 18.45. 21 30. ODEON 2: The last dragon (al); 13.45, 18.45. 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. ODEON 3: Porky's wraakt (16); 13.45. 18.45. 21.30 zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30 ODEON 4 Friday the 13th, deel V; 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00. 18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ket tingstraat 12b, tel. 656402): Hoe ruil ik mijn wipje (18); 12.00 tot 22.30. zo. v a. 13.30 LE PARIS 2: Dirty Debbie (18); 12.15 tot 22.45. zo. v a. 13.45. LE PARIS 3: Super boezem (18); 12.30 tot 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 23.00. PASSAGE (Passage 63, tel. 460977): First blood, part 2 (12); 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45, 21.30. HAAGS FILM HUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: Profession: reporter (16); 19.30, 21.45. Zaal 2: Paris Texas (16); do. 20.30. Love streams; vr. 19.30. 22.00. Broadway Danny Rose; za. 19.30, 21.30 Blood simple; zo. 19.30, 21.30. Repo man; ma. 19.30, 21.30. Brazil, di. 19.30, 22.00. Stop making sense; wo. 19.30. 21.30. NACHTVOORSTELLINGEN: CINEAC 1: First blood Part II (16); za 00.15. CINEAC II: Police Aca demy 2 (16); za. 00.15. CINEAC III: Chained heat (16); za. 00.15. EU- ROCINEMA: Je bent helemaal te gek (18); za. 00.02. LE PARIS III: Su per boezem (18); vr. za. 23.00. KINDERVOORSTELLINGEN: CINEAC II: Donald Duck's verjaardagspartijtje; 14.00. zo. 13.15, 16.00. EUROCINEMA: The sound of music; 13.30. Tom en Jerry festival; 11.00. METROPOLE 2: De laatste eenhoorn; 14.00. zo. 13.15, 16.00. Wekelijks verschijnt in de Leidse Courant de rubriek „Hond zoekt huis". In deze rubriek wordt een hond (of soms ook wel een kat) beschreven die in het asiel ver blijft om daar een zekere dood tegemoet te gaan... ten zij het dier een goed tehuis vindt. De in de rubriek be schreven honden zijn óf gevonden of door hondenbezit ters naar het asiel gebracht. Ze worden om uiteenlopen de redenen afgestaan, vaak begrijpelijk, maar soms ook volslagen onzinnig. De in „Hond zoekt huis" beschreven dieren zijn alle goed gezond, hebben een wormenkuur ondergaan en zijn volledig ingeënt. Tegen betaling van circa 80 gulden (voor katten is dat 45 gulden) ten bate van zwerfdieren zijn ze af te halen. Adres: Nieuw Leids Dierenasiel, Besjeslaan 6b, ^Leiden. Tel.: 411670. Geo pend di. t/m vr. 10-12 en 14-16 uur. Zondag en maandag gesloten. Als Joris, een bastaardhondje van een jaar oud, uit zijn hok wordt gehaald lijkt hij een bij zonder religieus hondje te zijn. Uitgelaten als hij is en blij om even dat hok uit te zijn en zoveel mensen om zich heen te hebben gaat hij op zijn achterpoten staan en houdt zijn voorpoten devoot trillend tegen elkaar: het is alsof hij bidt voor een nieuwe baas. Een dergelijke hond zou bij uitstek geschikt zijn voor een klooster of voor een gees telijke, zou je zeggen, maar dat is natuurlijk maar een grapje. Joris kan bij iedereen terecht die bereid is zijn nukken voor lief te nemen. Joris heeft met zijn hoogte van 45 centimeter een handzaam formaat. Hij is uitgevoerd in een fraai wit, zwart en bruin vlekkenpa- troon en heeft als bijna adel lijk kenmerk nog een grote zwarte vlek midden op zijn kop. Verder is hij toegerust met een parmantig kort wit staartje. Joris werd op 17 juli bij het asiel afgeleverd. De re den: hij was te waaks. Het was bepaald niet zo dat hij ie dereen die zijn huis maar na derde trachtte te verscheuren, maar echt enthousiast was hij niet. Zo had hij de neiging om bezoekers aan de kleding te trekken; niet zozeer om hun aandacht op te vangen, maar Joris is nogal waaks méér om ze weer snel naar buiten te loodsen. Met dieven- volk op bezoek lijkt dat alleen maar een -voordeel, maar dat onderscheid maakte Joris he laas niet. Joris is daarentegen erg lief voor degenen met wie hij in huis woont en hij treedt bui ten zijn territorium niet han delend op. De hond van deze week is bovendien nog jong en hem kan nog heel wat ge leerd worden. Joris heeft ove rigens wel een straffe hand nodig, vooral in het begin. Met kinderen vanaf een jaar of vijf is Joris goed te combi neren, met katten en kleinvee echter weer niet. Joris is een plezierige hond om uit te la ten, al is hij er niet gek op om aan de lijn te lopen. Dat zou hem aangeleerd moeten wor den. Joris heeft in iedere ge val veel ruimte en veel aan dacht nodig. Voor een flat is hij totaal ongeschikt. Er moet veel met hem gewandeld worden zodat hij zijn energie kwijt kan. De auto is tenslotte geen probleem; de compacte Joris past er goed in en rijdt er graag in rond. Focky Focky, de 12 jaar oude bas taardhond van vorige week is ondanks zijn wat meer beza digde leeftijd goed terecht ge komen. Een echtpaar van middelbare leeftijd, woonach tig aan de Van Alkemadelaan in Sassenheim heeft zich over hem ontfermd. Focky wordt zo rond de tijd dat deze krant verschijnt met twee bossen bloemen thuis bezorgd. r Hotel-Restaurant „DUINOORD" WASSENAARSESLAG 26 - 2242 PJ WASSENAAR „Duinoord" houdt zich bezig met de exploitatie van hotelaccommodatie, café, terras, a-la-carte restaurant en vergaderruimten. Aankomend assistent v/d directie (Opleidingsniveau MHS of vergelijkbaar, leeftijd 20-22 jaar) Café-restaurantkelner A (Leeftijd 20-22 jaar) Leerlingkelner 3e, 4e of 5e jaar (Leerovereenkomst in SVH leerlingenstelsel) Voor nadere informaties over deze vacatures, evenals voor sollicitaties, kunt u zich wenden tot dhr. D. Wouwenaar, schriftelijk aan boven staand adres of telefonisch onder nummer 01751-19332. Woensdag 18 september 1985 verschijnt de Piet van der Reyden, bereikbaar onder numme: 071-122244, kan u alles vertellen over de ad verteermogelijkheden September en October zijn uitstekende maanden om de korte vliegreis vanuit Amsterdam te maken en van het rustige tempo en de schoonheid van dit vakantie-eiland te genieten. reus Een goede keus in akkomodaties, restaurants en aktiviteiten >ute staat u te wachten, evenals de mogelijkheid het nabijgelegen n Herin, Sark en Alderney te bezoeken. aaU Een gratis waardebonnensysteem, lopend van September 28 .r t tot en met October, is beschikbaar voor Nederlandse -one bezoekers, die rechtstreeks van Amsterdam naar Guernsey mm vliegen met de NLM CityHopper. Gratis uitstapjes, kortingen k c en andere voordelen betekenen immers ook extra vakantie- voordeel. Bel (020) 493267 (24 uur service) of stuur onderstaande strook op voor een gratis 288 bladzijden tellende kleurencataloguc. Voor informatie over vluchten, bel (020) 493252 (in kantoor uren). Voor volledig inbegrepen vakanties naar Guernsey, wordt u verzocht kontakt met uw reisbureau op te nemen. Kc Naar: Guernsey Toeristen Bureau, AFD 101, Postbus 390, 1800 AJ Alkmaar. °'atK Naam:R, j^j I Adres:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8