Thuis studeren behoedt theologen voor vervreemding Elf hervormde predikanten tegen „Samen op Weg" fieldt Soirum MNE ACHTERGROND Ccidóc Souoant inis kerk wereld NIEUWE PRAKTIJK IN PROTESTANTS CHILI Castro wil oecumenische openheid van Rome Engelse bisschoppen vragen Rome meer zelfstandigheid orl q; DINSDAG 30IULI1985 PAGIti Pastoor Schinkel onderscheiden Hulpbisschop J B. Musty van Namen heeft de versierselen, behorend bij de benoeming tot ridder in de orde van Leo pold II. uitgereikt aan emeritus-pastoor L. C. Schinkel uit Leiden. De onderscheiding is verleend wegens het feit. dat hij zijn zilveren jubileum heeft gevierd als landelijk voorzit ter van ..Nederlands Beauraing Comité Pro Maria" uit Den Haag tijdens de bedevaart naar dit Belgische bedevaart soord van 27 tot en met 30 juli. Katholieke kerk Haiti klaagt over vervolging De bisschoppen van Haiti hebben een manifest uitgegeven met de klacht dat de kerk op Haïti wordt vervolgd door de rege ring. Uit protest tegen de uitwijzing van drie Belgische pries ters en de dood van een priester weigerde het episcopaat een mis op te dragen voor de Haitiaanse militie, die maandag zijn feestdag had. Honderden militieleden verschenen tevergeefs in de kathedraal van Port-au-Prince De 50.000 man sterke militie op Haiti is vaak gebruikt voor het neerslaan van opstanden en invasies. Al wat verstandig is, is reeds gedacht; men moet enkel proberen het nog een keer te denken. In Santiago. Chili, groeit een nieuwe praktijk voor theolo gische vorming: de extension. Studenten die via deze vorm studeren, blijven thuis wo nen, in de gemeenschap waaruit ze zijn gerecruteerd. Docenten van de „Theologi sche Evangelische Gemeen schap" in Santiago komen re gelmatig bij de studenten op regionale bijeenkomsten voor studiebegeleiding. Tegenover deze „extension" staat de ge bruikelijke studievorm, de „residencia". Hierbij trekken de studenten weg uit hun woon- en werkomgeving en gaan studeren aan de univer siteit of hogeschool in de stad. De „extension" heeft ver schillende voordelen, zegt drs. H. de Wit. docent oude testament aan de Theologi sche Evangelische Gemeen schap. Deze Nederlandse theoloog, uitgezonden na mens de classis Franeker van de Gereformeerde Kerken, is met verlof in ons land en vertelt over de voordelen van de „extension". De com binatie van wonen, werken en studeren in de eigen om geving voorkomt dat aan staande predikanten in een „ivoren toren" komen. Stu deren in de grote stad kan gemakkelijk leiden tot ver vreemding van het leven van de gemeenteleden op het platteland. Bovendien: Stu denten die in de stad stude ren. krijgen een forse beurs. Die verschaft hen een le vensstandaard die een kleine gemeente op het platteland haar predikant nooit kan bie den. Veel studenten van de residencia verkiezen dan ook een rijkere gemeente in de stad. Drs. de Wit geeft les aan bei de „soorten" studenten. Zij conclusie is dat de nieuwe methode, dus studeren in de eigen woon- en werksfeer, het beste is. „Je ziet vaak dat studenten die elders hun stu die doen, vervreemden van de eigen gemeenschap. Ze komen al gauw in een ivoren toren. Daf is slecht voor de kerk". Pinkstergroepen In Chili zijn 1,3 miljoen men sen lid van een pinkstergroe pering. Zo'n vijftigduizend zijn aangesloten bij andere protestantse groepen. Onder de leden van pinkstergroe- pen zijn veel armen. De voorgangers in deze gemeen schappen hebben meestal geen theologische opleiding genoten. Er heerst argwaan jegens de theologische studie. De grond daarvoor is de bij beltekst: „De letter doodt, maar de Geest maakt le vend". De Theologische Ge meenschap heeft enorme moeite moeten doen om deze mensen toch te bereiken. Volgens drs. De Wit is de achterdocht begrijpelijk, ais je ziet hoe deze Chilenen ja- Chilenen bij hun kerkje in La Costa, duizend kilometer ten zuiden van Santiago renlang geestelijk zijn onder drukt. Zendingen hebben hen verteld hoe ze de bijbel moesten verstaan. „Ze kre gen een theologie over hun hoofden uitgestort die niets te maken had met hun eigen leven". De pinkstergroepen zijn in deze eeuw zo populair geworden in Chili, omdat de bevolking op deze manier uitdrukking kan geven aan het verzet tegen de bestaande overheersing op geestelijk terrein. Ook materieel zijn veel men sen onderdukt. Drs. De Wit meent dat materiële omstan digheden en theologie samen gaan. Hij noemt als voorbeeld de „operaties" door voorgan gers van pinkstergroepen. In de sfeer van uitdrijving van geesten worden zieken heus „geopereerd". Met de patiën ten trekken de voorgangers naar een berg. Daar verwij deren de voorgangers opera tief organen uit het lichaam. Deze activiteit is theologisch te verklaren uit een verkeer de vertaling van een bijbel tekst waarin gelovigen wordt opgedragen met de „gaven van de Geest" te werken. In de Spaanss bijbel staat hier voor werken: operar. Niet ge schoolde voorgangers nemen dit woord letterlijk. Materieel is er de achter grond van het protest tegen het feit dat de arme mensen niet in staat zijn gebruik te maken van de dure zieken huisvoorzieningen. „Hun we reld is er werkelijk een van demonen", vindt de Wit, „van sociale en politieke de monen". Het heeft de Theologische Gemeenschap veel tijd gekost het vertrouwen van de Pink stergroepen te winnen. In 1970 is de staf begonnen met de meest eenvoudige vormen van extension en in 1981 wa ren de ontwikkelingen zo ver dat studenten zelf Grieks wilden leren. Het studiepak ket werd uitgebreid met als gevolg dat afgestudeerden van de extension even ver komen als de studenten die in residencia hebben gestu deerd. Het gaat op dit moment om vierduizend extensión-stu- denten, van wie er 150 het hoogste niveau volgen, te vergelijken met de kandi daatsfase aan de universitei ten in Nederland. De lessen worden gegeven op vijf plaatsen. De reisafstan den vragen veel energie van de docenten. Daarom neemt de Theologische Gemeen schap sinds kort begonnen met het opnemen van lessen series op videobanden die on der de studenten kunnen rouleren. Daardoor hoeven de docenten minder vaak op bezoek te komen. Niet populair De Theologisch eologiscne Gemeen- Drs. H. de Wit: „Protestant se bevrijdingstheologie" schap is niet populair bij de machthebbers in het land De overheid probeert op allerlei manieren het werk te boy cotten. Af en toe doet de ge heime politie invallen. Stu dentenleiders moeten onder duiken. Binnen de kerk is de aanpak van de Theologische Gemeenschap omstreden. Ook daar zitten collabora teurs van de regering, men sen die heulen met de politie ke' machthebbers. Zeventig procent van de kerkelijke au toriteiten moet niets hebben van de „linkse" benadering van de Theologische Ge meenschap", schat drs. de Wit. Hij is er echter van overtuigd dat steun aan dit werk. een vorm is van ontwikkelings hulp van groot belang is. Be vrijdingstheologie wordt dik wijls vooral verbonden met katholieke theologen. De Theologische Gemeenschap is een voorbeeld van een dui delijke protestantse bevrij dingstheologie. „De Gemeen schap is een vrij massale po ging om theologie te bedrij ven mét het volk, met de ar men. En dat is vrij uniek voor protestantse kerken". klaas van de kamp Per telefoon weer terug in de kerk Het kerkelijk bureau van de Evangelisch-Lutherse Kerk van Hannover heeft de afge lopen jaren een groeiende stroom telefoontjes geregi streerd van mensen die terug willen in de kerk. Daarom heeft het bureau in de „gele gids" van Hannover daar voor een telefoonnummer la ten opnemen. Dat is. zo laat het bureau weten, niet ge beurd omdat in de beroepen- en branchengids een ideaal middel daarvoor wordt ge zien, maar omdat er geen an dere mogelijkheid openstond. Hoewel mensen niet direct op de gedachte zullen komen de „gele gids" te raadplegen als ze (weer) kerklid willen worden, zal de kerkelijke pu bliciteit ze toch zoveel moge lijk daarop attenderen. Wie met de begeerte (weer) kerklid te worden opbelt, wordt doorverwezen naar de predikant van de betrokken wijk, die dan met de gegadig de spreekt over zijn of haar motieven en tegelijk ook de aandacht vestigt op mogelijk heden, actief bij het werk in de wijkgemeente te worden betrokken. Niemand wordt gedwongen lid in de eigen wijkgemeente te worden, dat kan ook elders. In Hannover geldt als be langrijkste motief (weer) ker klid te worden de wens „er weer bij te horen". Er zijn geen plaatselijke gegevens voorhanden over aantallen toetredingen. Voor de Bonds republiek Duitsland als ge heel zijn die er wel: jaarlijks dienen tussen de 30.000 en 40.000 mensen een verzoek in lid te mogen worden van de Evangelische Kerk EKD. Nederlandse Hervormde Kerk: Beroepen: te Poortvliet S. de Jong te Katwijk aan Zee; te Zetten en Andelst G. D. Kanthuis te Stolwijk. Gereformeerde Kerken: Beroepen te Monnikendam drs. K. Spronk, kandidaat te Kampen, die dit beroep heeft aangenomen. Christelijke Gereformeer de Kerken: Beroepen te Heerde ten be hoeve van missiondienst te KwaNdebele (Zuid-Afrika) ir. J, Slagboom, kandidaat te Amsterdam, die dit beroep heeft aangenomen. Een duidelijke openheid van ile Rooms-Katholieke kerk tegenover de oecumene zou een belangrijke stap op weg naar de eenheid der kerken zijn. Hoewel er op onderde len vooruitgang is geboekt, is het werkelijke probleem nog niet opgelost, namelijk de plaats en het gezag van de bisschop van Rome (de paus). Dit zet secretaris-generaal Emilio Castro van de We reldraad van Kerken maan dag te Buenos Aires. Het feit dat het centraal co mité van de Wereldraad voor de eerste keer in Zuid-Ame- rika vergadert, was voor hem aanleiding de betrekkingen met de Rooms-Katholieke kerk te beschouwen. Op de eerste oecumenische confe rentie, 75 jaar geleden in Edinburgh, werden de deel nemers uit Zuid-Amerika niet toegelaten, omdat dat continent toen als het domein van de R.-K. kerk werd be schouwd. Daarom werden ïniosioraire activiteiten van andere kerken in dat gebied niet als ongeoorloofd be schouwd. Thans is bijna tien procent van de Latijnsamerikaanse bevolking protestant en is er sprake van een groeiende sa menwerking tussen rooms- katholieken en protestanten. Als voorbeeld noemde Castro de uitgave van een rapport over martelingen en verdwij ningen in Brazilië, dat vorige week onder auspiciën van de aartsbisschop van Sao Paulo, kardinaal Arns, is uitgeko men. Hierbij hebben protes tantse groeperingen meege werkt. Boff „Ik zou echter ongeloofwaar dig worden als ik niet onze bezorgdheid zou uiten over het spreekverbod dat het Va- ticaan kortgeleden aan de Braziliaanse bevrijdingstheo loog Leonardo Boff heeft op gelegd. Deze maatregel heeft negatieve gevolgen voor de verkondiging van het evan gelie in Latijns-Amerika en maakt bovendien de oecume nische betrekkingen minder zeker", aldus Castro. Hij noemde het spreekverbod in strijd met de openheid die paus Johannes Paulus II eer der deze maand toonde in diens herderlijk schrijven tot de slavische volkeren. Bo vendien leek de maatregel hem in strijd met enkele ver worvenheden van het tweede Vaticaanse concilie, namelijk collegialiteit en respect voor de plaatselijke kerk. Castro kondigde aan dat de wereldraad met grote belang stelling de komende wereld bisschoppensynode zal vol gen, die in het najaar de re sultaten van het concilie bij de tijd moet brengen. Het eerstvolgende nummer van het officiële tijdschrift van de Wereldraad, The Ecumenical Review, zal geheel aan Vati- canum II zijn gewijd. De verschillen in spre ken, denken en belijden tussen de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken in Nederland zijn zo groot, „dat wij om des Woords wil niet op weg kunnen gaan met „Sa men op Weg" in zijn hui dige vorm". Dat schrij ven elf hervormde predi kanten in een open brief over het eenwordings proces tussen de NHK en de GKN, die zich volgens de plannan vanaf 1986 „in staat van hereniging" zullen moeten bevinden. De predikanten noemen „Samen op Weg" in zijn huidige vorm „onher kenbaar, duister, ondui delijk, vaag, a-historisch, onschriftuurlijk en onge- reformeerd". In een brief van vijftien pa gina's zeggen zij, dat het een wordingsproces op hen over komt „als een beweging van uit de mens en niet vanuit de Heilige Geest". De eenwor ding zou huns inziens ophef fing betekenen van „de iden titeit van de Vaderlandse kerk als planting van God in de geschiedenis" en zou daar om „een miskenning en aan tasting vormen van het werk Gods in deze kerk". Zij vre zen dat voor hun opvattingen over geloven en belijden bin nen de herenigde Kerk geen plaats meer zal zijn en dat „een vergaande en verder gaande deconfessionalisering op dogmatisch en ethisch ge bied zal plaatsvinden, waar door er voor een schriftuur lijk-bevindelijke prediking en voor een leven naar de praktijk der godzaligheid geen plaats meer zal zijn". „Samen op Weg" komt op de ondertekenaars over als een lawine. Zij spreken van „drammerigheid" en „te wei nig tijd voor serieuze over weging", terwijl door het verschil in procedure de stem van de gereformeerde kerke raden zwaarder dreigt te we gen dan die van de hervorm de. In plaatselijke gemeenten ondervindt naar hun oordeel het eenwordingsproces grote weerstanden. De brief is ondertekend door de predikanten J. H. van Daalen (Oud-Alblas), R. A. Grisnigt (Bennekom), W. J. op 't Hof (Ouddorp), P. Ko- lijn (Krimpen a.d. IJssel), P. van der Kraan (Bleskens- graaf), P. Molenaar (Amers foort), J. H. V. Olie (Opheus- den), L. Quist (Middelharnis), H.J. Stoutjesdijk (Oud-Beijer- land), P. J. Teeuw (Blauwka- pel-Groenekan) en P. de Vries (Zwartebroek). Wereldraad van Kerken herdenkt Visser 't Hooft Het Centraal Comité van de Wereldraad van Kerken heeft maandag aan het begin van de twaalfdaagse vergade ring te Buenos Aires de op 5 juli overleden dr. W. A. Vis ser 't Hooft herdacht. tantse Kerken in Frankrijk, prees de eerste secretaris-ge neraal van de Wereldraad (1948-1967) om de volharden de wijze waarop hij zijn leven lang gestreden heeft voor de eenheid van de Kerken en van de mensheid. De kracht van zijn persoonlijkheid en zijn eeuwige jeugd stelden hem in staat te werken aan de belofte en de plicht tot eenheid. Daarbij kon hij hoogst onge duldig zijn wanneer hij onno dige obstakels tegen kwam op die weg naar eenheid. De herinnering aan deze man weerhoudt ons van berusting als we geconfronteerd wor den met de problemen van deze tijd, aldus Maury. IZB zet evangelisten in De christelijke gemeente in Nederland leeft in een post-christelijke tijd. waarbij in veel plaatsen de positie van de gemeente is verscho ven naar de rand van de sa menleving. Bezinning op deze veranderde plaats is.dan ook geboden, terwijl het in zetten van evangelisten een passend antwoord kan zijn. Dat blijkt uit het jaarverslag 1984 van de Hervormde Bond voor Inwendige Zen ding op Gereformeerde Grondslag. Deze achttien evangelisten zijn aangesteld in grote steden, in gemeenten met sterk groeiende nieuw bouwwijken en in sommige gevallen ook op het platte land. De IZB acht het van groot belang dat een verzoek tot een evangelisatiepost te ko men uit de gemeente zelf komt. Aanstelling gebeurt dan ook steeds in samenwer king met de plaatselijke ker- keraad, die medeverantwoor delijkheid draagt voor het werk. De r.-k bisschoppen van En geland en Wales willen bin nen de Rooms Katholieke Kerk een grotere zelfstandig heid voor de plaatselijke kerk. Zij menen dat bij bis schopsbenoemingen meer moet worden geluisterd naar het advies van de bisschop penconferenties. Voorts zijn ze van oordeel dat het Vati- caan de verscheidenheid in kerk en theologie moet eer biedigen, open moet staan voor de veranderende positie van de vrouw in de kerk en moet erkennen dat de oecu mene een hoge prioriteit toe komt. Een en ander staat in het antwoord van de r.-k. bis schoppenconferentie van En geland en Wales op vragen van het Vaticaan over de toe passing van de besluiten van het Tweede Vaticaans Conci lie. De lijst met dertien vra gen is door het Vaticaan naar alle bisschoppenconferenties verstuurd in verband met de bijzondere bisschoppensyno de over de hervormingen van het Tweede Vaticaans Concilie die van 25 novem ber tot 8 december in Rome wordt gehouden. De bisschoppen van Enge land en Wales noemen het een probleem dat besluiten over bepaalde zaken, zoals het ontvangen van de com munie onder twee gedaanten, alleen maar door Rome geno men mogen worden. Zij me nen dat de plaatselijke bis schoppen en de bisschoppen conferenties „zonder belem mering" hun „echte" verant woordelijkheid voor het functioneren van de kerk in hun bisdom of land moeten kunnen uitoefenen. Willen zij hun verantwoordelijkheid waar kunnen maken dan moeten de bisschoppen en bisschoppenconferenties op bepaalde gebieden een grote re beslissingsbevoegdheid krijgen, aldus de bisschoppen van Engeland en Wales. Oeganda en Zuid-Afrika !haag «ctaat on T-V "V'-J IJE staatsgreep van het afgelopen weekeinde in Oegani gelijk de huidige onrust in Zuid-Afrika hebben absoluut nietf verrm elkaar gemeen. Toch zal menige Zuidafrikaanse blah recente gebeurtenissen in Oeganda aangrijpen als niëu wijs van de opvatting, dat elke vorm van machtsoverd) het tel aan de zwarte meerderheid zal leiden tot een uitbarstin^splanm hevig stammengeweld. Die gedachtengang gaat er aani aan cl' bij, dat de strijd van de zwarten in Zuid-Afrika teg/°^ens apartheid de nog bestaande stammentegenstellingen zalf vprrni vervagen. In Zuid-Afrika is de kans veel groter, dat n^nder machtsoverdracht, maar juist het nog langer handhaven de apartheid tot verdergaand geweld zal leiden. \UtiKl Er is nauwelijks een vergelijking te trekken tussen dei atie in Oeganda en die in Zuid-Afrika. Oeganda is eenj de merkwaardige produkten van het kolonialisme in i Aan het einde van de vorige eeuw werden talrijke aparl ninkrijkjes door de Britten op één hoop geveegd. Alle pil men en staatsgrepen waarmee Oeganda sinds de onafhl lijkheid in 1962 te kampen heeft gekregen, zijn op die| stammentegenstellingen terug te voeren. Het ooit door Churchill als „de parel van Afrika" c ven land zit intussen in alle opzichten volkomen grond. Tussen 1971 en 1979 heerste in Oeganda de gruwÉ dictatuur van Idi Amin. Hij werd verdreven door Ob wiens naam de afgelopen jaren eveneens honderdduizi mensen zijn vermoord. Oeganda is straatarm en er won grote schaal honger geleden. De nieuwe machthebber, lo. is met gejuich ingehaald in de hoofdstad Kampala. D varing heeft echter geleerd dat beloftes over „nationale^ heid en verzoening" in Oeganda met veel scepsis m/ worden bekeken. HOE anders is in vergelijking hiermee de situatie in J Afrika: een relatief welvarende natie met een aanzieij zwarte stadsbevolking, die de stammentradities allang a$N I zich heeft gelaten. Natuurlijk zijn er ook onder de zwart* Hen Zuid-Afrika tegenstellingen, maar toch heeft dat land fnk e mogelijkheden om wèl zonder massaal bloedvergieten tobben eerlijke verdeling van rijkdom en macht te komen. Makken tijd begint te dringen. kn's knads BlSSCHOP Desmund Tutu heeft de blanke regering dP bee gelopen dagen bij herhaling gewaarschuwd. Als zwaiPt ze blank niet snel rond de tafel gaan zitten, zo zei hij, zulkjer, n gematigde zwarte leiders de greep op hun volgelingen vtftd-or zen. Met alle gevolgen vandien. Met die oproep zette bissPr h Tutu zijn prestige bij zijn zwarte landgenoten op het spelTnem getuigt dan ook eerder van onwil dan van kortzichtigplle dat president Botha het aanbod van bisschop Tutu tot sifl Ca overleg over de situatie in het land heeft afgewezen. I aloog met de echte zwarte leiders is immers de enige i voor het blanke minderheidsbewind. Het alternatief i weid. Niet net als in Oeganda tussen verschillende st« maar een bloedbad tussen zwart en blank. Indische gehaktballetjes met sajoer van snijbonen en rijst - vla-flip Voor twee personen heeft u nodig: 200 g gehakt, 1 ge kookte aardappel, uitje, zout, sambal, losgeklopt ei, ketoembar, nootmuskaat, (paneermeel), olie; 500 g snijbonen, 2,5 dl wa ter, 1 bouillonblokje, ui, knoflook, restje olie van het gehakt, sambal, ke toembar, laos, ketjap, ge malen kokos of santen, bruine basterdsuiker; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 1 banaan, 3 lepels limona desiroop, 2,5 dl yoghurt, 2,5 dl chocoladevla (2,5 dl melk, 10 g cacao, 22 g sui ker, 12 g maizena). Kneed het gehakt stevig door met fijngeprakte aard appel, kleingesneden ui, zout, sambal, ei, ketoembar en nootmuskaat. Zorg dat de massa soepel en stevig is. Voeg zo nodig wat ei of eventueel wat paneermeel toe. Vorm per persoon drie balletjes van het mengsel en leg die een uurtje koel weg. Bak de gehaktballetjes, re gelmatig heen en weer rol lend in een dun laagje olie, bruin en gaar in tien minu ten. Kook de gesnipperde snijbo nen een kwartier in het wa ter met het bouillonblokje. Fruit de kleingesneden ui met de geperste knoflook in de olie, die van de gehakt balletjes overblijft, licht bruin. Voeg al fruitende sambal, ketoembar en laos toe. Doe er vervolgens de snijbonen met hun kooknat bij, laat het mengsel nog een paar minuten koken en maak het op smaak af met ketjap, kokos of santen en bruine basterdsuiker. Verdeel plakjes banaan over hoge glazen, schenk er de li monadesiroop op en leg er eerst de yoghurt en dan de vla op. JEANNE i <kue elijfc: O ielvj Pen eWOT Aanhoudend fciph wisselvallig spe DE BILT (KNMI) Ee^0"' pressie op de Noordzee r"? ook morgen voor het e verantwoordelijk. Daar temperatuur in de boven dan zijn laagste waarde! bereikt, is de opbouw va lucht onstabiel en kunne gemakkelijk buien ontt Gezien de enorme wolker v tijen boven Engeland" Schotland zal morgen zich in ons land nauwelijf ten zien. De temperatuf overdag 3 4 graden ben de voor de tijd van het)/") normale waarde. De kom dagen zal het wisselvj weer voortduren. Pen met wat zon zullen gewisseld door enige of buien. Aan het einde v< week kunnen de tempera! wat hoger worden. Vooruitzichten voor di» Europese landen, geldig donderdag en vrijdag: Zuid-Scandinavië: W,rafnli bewolkt en nu en dan eei vrT Middagtemperatuur 16 td be graden. Ise )en Britse Eilanden: Dondé zonnige perioden en djjers vrijdag veel bewolking e^meri gen. Middagtemperatuuijt Q graden in het noorden t^-jcj€ graden in het zuiden. Rjnj, Noord-Frankrijk, Duitsland: Zonnige peri£e r maar eerst nog enkele hnatj Middagtemperatuur 17 tij aa| graden. Zuid-Frankrijk Zonnig^ rioden. Middagtemperati tot 25 graden, langs de I landse Zee ongeveer 28 den. Alpengebied: Zonnige den en enkele regen- i weersbuien. Midd tuur in de dalen 20 tot den. Spanje, Portugal: zonnig. Middagtempt van 20 graden in het i westen tot 30 graden zuiden. Italië, Joegoslavische Zonnige perioden. Eerst it noorden, later langs de I tische zee regen- of onw buien. In het zuiden drofl warm. Middagtemperatuil tot 32 graden. Trouwen op vrijdagmiddag taboe door ati~= HOOFDDORP In de gemeente Haarlemmermeer is het v.- 1 augustus niet meer mogelijk op vrijdagmiddag te trou* Door de arbeidstijdverkorting tot 37 uur per week zijn er op tijden geen ambtenaren meer beschikbaar. Hoofddorp was g ren voorlopig de laatste plaats die tot deze maatregel over£„- Daardoor zijn in de Haarlemmermeer (86.000 inwoners) nuLZ gemeentelijke diensten na half één 's middags gesloten voori publiek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2