n ir i AFRIKA Malawiër neemt het leven zoals het komt HET WARMEHART VAN Verslaggever Thei van Kessel en fotograaf Wil Nilwik bezochten on langs de Afrikaanse republiek Malawi. Zij maakten de reis mede op verzoek van de Miva, de Missie Verkeersmiddelen Actie, die dit jaar vijftig jaar bestaat. Een halve eeuw lang stelt de Miva aan Derde-We- reldwerkers in Afrika en Azië geld beschikbaar voor de aanschaf van een vervoermiddel. Onze verslaggevers gingen in Malawi kijken hoe groot de vervoersproblemen in een Derde-Wereldland zijn en wat er met het geld van de Miva gebeurt. In enkele artikelen geven zij de in drukken weer die zij in Malawi hebben opgedaan. Ter inleiding een korte schets van het land dat zichzelf aanprijst als „Het warme hart van Afrika". Immers: wanneer hoor je in Nederland eens iets over Malawi? Malawi Malawi is een land dat naar Afrikaanse begrippen klein en dichtbevolkt is. Het is drie keer groter dan Nederland en telt ongeveer zes en een half miljoen inwoners. Hoofdstad is sinds 1975 Lilongwe, een centraal in het land gelegen stad van circa 300.000 inwo ners. Daarvoor was het Zom- ba, dat als troost voor het ver trek van de regering een uni versiteit kreeg. Ongeveer een vijfde van het land bestaat uit water. Het Malawimeer is op twee na het grootste meer van Afrika. Het land ligt op de overgang van Oost- en Centraal-Afrika naar zui delijk Afrika. Het wordt omgeven door Mozambique, Zambia en Tan zania. Malawi is lang en smal, heeft ber gen tot 2600 meter hoogte, dichtbe volkte plateaus tussen 750 en 1400 meter, en een eveneens dichtbe volkte laagvlakte (de Shire-val- lei) in het Zuiden. Dat het land grotendeels boven de duizend meter ligt, heeft tot gevolg dat de temperaturen er meestal niet zo ontzettend hoog oplopen. In de Lower Shire, de lage vallei in het Zuiden, kan het 's zomers ech ter wel bloedheet worden. De ge middelde jaartemperatuur ligt daar circa tien graden boven die op de hoge plateaus. De maanden juni en juli zijn het koelst, dan is het winter op het zui delijk halfrond. In het midden en noorden van het land kan de tem peratuur dan tot een graad of vier, vijf dalen als de zon weg té. De nachten zijn er dan ook koud. Het warmst word.t het in oktober, no vember. Daarna volgt de regenpe riode tot begin april. Die maakt de vele onverharde wegen dan nage noeg onberijdbaar. Heel wat dor Het Malawimeer op een winderig junidag. Het meer met z'n strandjes zou een toeristische trekpleister van de eerste orde kunnen worden. pen zijn dan maandenlang voor au to's niet te bereiken. Het noorden van Malawi is het dunst bevolkt. In het midden wo nen twee keer zoveel mensen, ter wijl in het Zuiden weer dubbel zo veel mensen wonen als in het mid den. De volkstaal is het Chichewa (de taal van de chewa-stam). In het Noorden wordt vooral Chitumbuka Straatarm De bevolking van Malawi groeit flink. Overal krioelt het van de kinderen. Het land kent nu nog nauwelijks voedselproblemen maar als de bevolkingsgroei in het huidi ge tempo doorgaat, ziet de toekomst er somber uit. Tenzij men met bui tenlandse financiële en technische hulp de landbpuw kan modernise ren en het water van het Malawi meer gaat gebruiken voor groots opgezette irrigatieprojecten. Malawi wordt bestuurd door de hoogbejaarde Ngwazi dr. Hastings Kamuzu Banda. Hij werd bij de on afhankelijkheid in 1964 president en benoemde zichzelf in 1971 tot 'president voor het leven. Het par lement komt een paar weken per jaar bijeen om het beleid van „his excellency the live president" te prijzen. De enige partij die is toegestaan is de Malawi Congress Party, waar van iedereen lid moet zijn. Het par lement bestaat dan ook alleen uit leden van die partij. Kandidaten die niet door het volk in het parle ment worden gekozen, kunnen door Kamuzu erin worden be noemd. De mensen zijn zeer vriendelijk en goedlachs, maar straatarm. Ze heb ben meestal genoeg te eten, maar het voedsel is zeer eenzijdig,, met alle gevolgen van dien. Er is de laatste jaren veel I aan de verbetering van dc L bouw, het onderwijs en de f. heidszorg. Overal zijn scha klinieken verrezen. De verfe v in de gezondheidscentra isfo/i Toch gaan velen naar de r huisjes van de missie (waar iets moeten betalen), omdat ken daar beter verzorgd te \fc Malaria, cholera en allerlei u als gevolg van de slechte vL komen veel voor. In Phfm. waar de Medische Missi^u' werken, moeten de laatste Lu^ gelijks gemiddeld zeven kbie nieuw bloed krijgen vanwLjg malaria. Bloeddonors zijn it te vinden. De Malawiër wil L alleen bloed afstaan voor eer-:n familielid. Sterft dat familie^ ondanks, dan wil men bijnlj)e dat het bloed voor een andeifS gebruikt. Waar de donor ee moet het dan worden wegg^a v ver Mj Rust en orde Er zijn geen zichtbare tegeril gen tussen de diverse stamnl pers staat onder persoonlijk trole van de president en leen schrijven wat hem welj{ is. Van openlijk verzet tei, dictatoriale bewind van Kak niets te merken. Wie vraaj zet bij zijn bewind, wordu' leerd, opgesloten of als r tenlander is het land d Bijna iedereen zwijgt daaro# De oude baas hij moet ai| de tachtig zijn, vermoedelijfj duldt geen kritiek. „Niemanp mij te zeggen hoe ik moet rt zegt hij. Zijn devies is: gehoi heid, discipline, eenheid er Kamuzu's geheime politie! jeugdbeweging Young zien erop toe dat ieden hieraan houdt. Er heerst orde en rust in het land. LILONGWE Wie voor het eerst in Malawi komt en van Kamuzu International Airport naar de hoofdstad Lilongwe rijdt, wordt verrast door de weelderige plantengroei langs de kant. Het is alsof de weg naar de stad door een gigan tisch park voert. Ook Lilong we zelf lijkt bij eerste kennis making een groot park, met hier en daar een gebouw tus sen bloeiende bomen. Het gras wordt met de hand kort gehouden. De gemeentewer kers zwaaien met lange mes sen elk sprietje dat boven het andere uitsteekt, de kop af. Overal flitsen de messen door het gras. Tegelijkertijd valt op hoeveel men sen langs de weg lopen. De Mala- wiërs lopen. Ze moeten wel, want ze hebben geen geld om een ver voermiddel te kopen. De auto's die je ziet zijn van de overheid, de mis sie of van zakenlui. Ze zijn twee keer zo duur als in Nederland. Het foedkoopste Japanse autootje kost 2.000 gulden. Een gewone fiets zonder bel, bagagedrager en licht, kost al gauw duizend gulden. Wie zich zo'n dure investering kan ver oorloven, gebruikt de fiets dan ook om van alles en nog wat te vervoe ren. Op de slechte wegen hebben de fietsen veel te lijden. Geld voor onderhoud is er meestal niet. Gaat een band kapot en zijn de plakker- tjes op, dan wordt met een touwtje een knoop in de binnenband gelegd en kan de band weer worden opge pompt. Zitten er zoveel knopen in dat door de bobbels niet meer te fietsen valt, dan wordt de binnen band verwijderd en de buitenband met gras gevuld. Ook dat gaat pri ma, vinden de Malawiërs. Dat lopen begint 's morgens vroeg voor dag en dauw als het nog licht moet worden. Het gaat door tot het 's avonds weer donker is. Mala wiërs lopen vele uren per dag: naar hun werk, naar school, naar de markt, naar de waterkraan, naar hun familie, naar hun landje of waarheen dan ook. De vrouwen sjouwen daarbij alles op hun hoofd mee: brandhout, een emmer water, het wasgoed, een mand groenten en wat dies meer zij. Het is zo gek niet te bedenken of het wordt op het hoofd vervoerd. Vaak hebben ze dan ook nog een kind op hun rug. Mannen hebben nooit veel te dragen: hooguit een aktentas, een plastic zakje of een kip. 's Morgens vroeg gaat de stroom vooral rich ting stad en 's avonds van de stad In het ziekenhuis krijgen de patiënten alleen medische verzorging. De fami lie moet voor het eten zorgen. Rondom de ziekenhuizen kamperen dan ook hele gezinnen. weer naar het platteland. Maar als de mensen in alle vroegte richting stad gaan om er te werken, keert een ander leger huiswaarts: dat van de nachtwakers. De „watchmen" of nachtwakers brengen de nacht door voor de winkels en de huizen van de beter gesitueerden. Gewapend met een knuppel houden ze de wacht om inbraken te voorkomen. Wie wat meer heeft dan een ander, voorziet zijn huis van tralies en neemt een nachtwaker in dienst. Al dan niet via een officiële organisatie. In de stad zie je de nachtwakers aan het begin van de avond met twee of drie man op hun hurken bij elkaar zitten, zich warmend aan een hout vuurtje op de stoep. Later in de nacht kruipen ze onder een deken in een portiek, wachtend op de morgen. Inbrekers Die nachtwakers zijn hard nodig want er wordt in de steden gestolen bij het leven. Gewapende overval len komen in Malawi nog niet voor; diefstallen en inbraken des te meer. Wellicht vatten de dieven de leus „help jezelf" wat al te letterlijk op. Overal waar wat te halen is, zijn ze minstens een keer geweest. Ook missionarissen krijgen gere geld ongewenste bezoekers. Zo lang die het alleen voorzien hebben op de groentetuin, vindt niemand dat erg. „We hebben weer meeëters ge had", zeggen ze dan 's anderen daags laconiek. Anders wordt het echter als de dieven het huis bin nendringen. Tralies moeten dat zien te voorkomen. Die zie je dan ook overal. De meeste missiestaties zijn inder tijd gebouwd om een aantal missio narissen onderdak te verlenen. Nu er minder missionarissen zijn, heb ben de overblijvers riante onderko mens. Vergeleken met de gemid delde Malawiër, wonen ze in palei zen met vaak een flinke groente en fruittuin eromheen. Geen won der dat de inbrekers vermoeden dat er wat te halen valt. De Malawiër zelf woont veel ar moediger. Op het platteland heeft hij meestal een lemen hut met een dak van lang gras. In de steden zijn de huisjes van steen en de daken van golfplaat. Sloppenwijken zoals in zoveel andere Derde-Wereldste den, vind je in Malawi niet. Men sen die van het platteland in een stad, zoals bijvoorbeeld Lilongwe, willen gaan wonen, krijgen daar voor alleen toestemming als ze er werk hebben. Zo probeert de over heid de trek naar de steden binnen de perken te houden. De mensen die in de stad mogen wonen, kunnen een kavel grond krijgen waarop eerst een wc ge bouwd moet worden voordat met de rest begonnen mag worden. Die voorwaarde is gesteld om besmette lijke ziekten zoveel mogelijk te voorkomen. Daarnaast zijn in de woonwijken voor de arbeiders en kleine zelfstandigen om de twee- honderd meter kranen, waaruit ge zuiverd water komt. Zo worden wantoestanden vermeden. Belasting De Malawiërs in de stad zijn meest al beter af dan die op het platte land. Het minimumloon in de stad is een kwacha en 15 tambala f 2,30) per dag, terwijl dat op het platteland 70 tambala is (f 1,40). Ie dereen betaalt belasting; ook dege ne die geen inkomen heeft. Hij heeft immers een stukje grond waarop hij voor zijn gezin maïs teelt. De opbrengst telt dan als in komen. Degenen die buiten de steden wo nen, hebben weliswaar een lapje grond waarop zij maïs verbouwen, maar ze zijn vaak te arm om daar naast nog ander voedsel te kopen. Het menu bestaat daarom meestal alleen uit maïs (nsima) en boontjes. Af en toe een stukje vlees, kip of vis erbij. Vlees is er overigens niet duur en wordt per kilo verkocht. Onderscheid tussen bijvoorbeeld biefstuk en lever wordt er niet ge maakt. Vlees is vlees en kost tussen f 2,20 (op het platteland) en 3.- (in de stad) per kilo. Maar het is niet altijd te koop en lang niet ie dereen heeft geld. Honger hebben de Malawiërs meestal niet, maar het voedsel is zo eenzijdig dat ze veel vitaminen en mineralen te kort komen. Daardoor worden velen ziek. Malaria, tbc, Malawiërs zijn van nature hygiënisch. Ze gruwen bij de gedachte aan een wc binnenshuis. Die staan dan ook altijd een eindje van huis af. Hier een rijtje wc's van de lagere school in Lughesyo in het noorden van Malawi. polio, wormziekten, cholera en der gelijke komen veel voor. De kindersterfte is hoog. De Mala- wische vrouw krijgt gemiddeld ze ven tot acht kinderen van wie er vier of vijf in leven blijven. De an deren sterven voordat ze vijf jaar zijn. De vrouwen krijgen vaak kin deren van verschillende mannen. Dat is in het grootste deel van Ma lawi geen enkel probleem omdat de samenleving er matriarchaal ge richt is. De oudste broer van de vrouw is verantwoordelijk voor de kinderen van zijn zus. De vader heeft er niets over te zeggen. Sexuele omgang ligt voor de mees te Malawiërs op dezelfde lijn als eten en drinken. Je hebt het nodig om te leven. Veel vrouwen hebben kinderen zonder getrouwd te zijn. Zijn ze wel getrouwd en gaan ze met een andere man naar bed, dan kan die man met een paar geiten alle gevolgen afkopen. In die samenleving krijgt het celi baat van de jonge Malawische priesters een heel andere dimensie dan de kerk er officieel aan geeft. Celibaat betekent voor de meeste ionge inlandse priesters dat zij „niet hoeven te trouwen". Geen kwestie dus van niet mogen trouwen, maar van niet hoeven trouwen. Als een priester toch vader wordt, komt hij er niet met een paar geiten van af. Hij moet minstens een koe geven. Grote klassen Kinderen zijn voor de Malawiërs een soort pensioenvoorziening. Wie nakomelingen heeft, hoeft zich geen zorgen te maken voor zijn oude dag. De kinderen zorgen dan wel voor hem. Vandaar dat het zo moeilijk is volwassenen ervan te overtuigen dat geboortebeperking nodig is. Het grote aantal kinderen in Malawi (de helft van de bevol king is jonger dan vijftien jaar) leidt in de toekomst zeker tot enor me voedselproblemen. Op dit moment zijn de gevolgen vooral zichtbaar in de scholen. Klassen met meer dan honderd leerlingen zijn geen uitzondering. Er zijn zelfs klassen met rond de 200 leerlingen die tijdens de lessen allemaal op de grond zitten. De kinderen in hun blauwe of groene uniformen moeten vaak uren naar school lopen. De lagere school telt acht klassen. In de laat ste klas wordt de selectie gemaakt voor de middelbare school. Het kan voorkomen dat men twee, drie keer de klas moet overdoen voor dat men geselecteerd wordt. Velen vallen nooit in de prijzen en komen zelfs niet aan de achtste klas toe. Anderen gaan pas „op latere leef tijd" naar school. Het gevolg is enorme leeftijdsverschillen. In één klas zitten vaak kinderen van bij voorbeeld twaalf naast achttien- of twintigjarigen. Waar veel zieken zijn speelt de dood in het dagelijkse leven een belangrijke rol. Sterft iemand, dan moeten alle verwanten naar de be grafenis. Komt iemand niet, dan verdenkt de familie de wei ervan met toverij de dood j zaakt te hebben. Bijna alle wiërs geloven in „witchcraftfc verkracht. Ook de christenef bineren hun geloof moeiteló dat in de toverij. Op de marl f je behalve de slager, schoei en blikslager dan ook het k® van de „witchdoctor". Met smeerseltjes, drankjes en an belooft hij zijn klanten ongj krachten. Nog niet zo lang geleden Lilongwe een naakte man aangehouden. Hij had „witchdoctor" een drankje! gen dat hem onzichtbaar z| ken. De man dacht dat hijl zichtbaar zou worden, maf kleren niet. Dus trok hij diej zo op het inbrekerspad te gajlei begreep niet dat de politie 1 pakte. Het kon niet anders moest een middel hebben i beter was dan hij had geko< Geen stroom Het leven begint in Malawi dag en dauw. Om zes uur tends is iedereen al in de w< zes uur 's avonds is het donker (in hun zomer drie tier later) en twee, drie ut ligt bijna iedereen in bed. niet zo verwonderlijk want platteland is nog bijna i elektriciteit. Er wordt aan g maar omdat alles met mai moet gebeuren gaat het lai Dus moeten de mensen wel kippen op stok. Geld om petroleumlamp de dag wat te maken, is er meestal niel Het leven heeft de Malawi sterk gevoel voor de bet re heid van de dingen gegeve werk hoeft vanavond niet zijn. De wereld draait door. Dus kun je beter de nemen zoals ze op je afkon Wachten kunnen de M; even goed als lopen. En oi sen kauwen ze suikerriet een groepje mensen heef wachten, ligt de grond beza de schors van het suikerri hun sterke tanden trekken van de rietstengel tot het zo nenste bloot ligt. Daar wo op gekauwd. Wachten op kunnen ze ook. Vlak bij M het noorden van Malawi, is kort geleden een winkeltje nen. Op de muur van zijn w had hij geschreven: „Ik een winkeltje". Lukt het n ziet hij wel weer. De wereld hoeft voor hen n zonsondergang verbeterd te». THEI VAN Kc Foto's: WIL N"

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 18