Miles Davis maakt hit van extra-concert Rusland zendt Live Aid ongecensureerd uit bioscopen Man met de gouden helm zou niet van Rembrandt zijn Library of America publiceert correcte tekst Faulkner-romans Voor een uitgebreid^ agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplegj men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van dez krant. Zaterdag 13 juli DEN HAAG Congresgeboui (Churchlllplein 10 tel. 548000 18.00-4.00: North Sea Jazz Fes tival. Circustheater (Gevers Deynoot plein 50 tel. 558800) 20.15 Freek de Jonge: 'De bedevaart', j Omniversum (Pres. Kennedyl. Dag. 11.00 t/m 21.00 onevd uren Genesis, het ontstaan de aarde; 12.00 t/m 20.00 18.00 op even uren Het Groj Barrière Rif. VOORBURG Franse Kerk (Ft Kerkstr.) 16.00-16.30: Jan Ba^ (orgel). Zondag 14 juli DEN HAAG Congresgebouw (Churchillplein 10 tel. 548000 14.00-1.00: North Sea Jazz Fes tival. Circustheater (Gevers Deynoot plein 50 tel. 558800) 12.15: Elis ne Rodriguez (piano), Jaap va| Zweden (viool) en Ronald Brautj gam (piano). Presentatie Pim J» cobs. 20.15: Freek de Jonge: bedevaart'. L Omniversum (Pres. Kennedyl. Dag. 11.00 t/m 21.00 onevetRJ uren Genesis, het ontstaan de /c aarde; 12.00 t/m 20.00 bert 18.00 op even uren Het Grofer Barrière Rif. I t€ Huygensmuseum Hofwijehdl 14.00: 'Chocolade-cantate' o^; Dany Zonewa. JpH DEN HAAG. ASTA 1 (Spui #re' tel. 463500): A view to kill (11 f 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.100 16.00. 18.45, 21.30. ASTAlp I (Spui 27. tel. 463500): WitneLn (12); 14.00, 19.00, 21.30. i"" 13.30, 16.00, 19.00. 21.fP ASTA 3: Kaos (16); 14.CÉ 20.00. BABYLON 1 (naiOO Centraal Station, tel. 47165H Police academy 2 (al); 14.c{m, 19.00, 21.30. zo. 13.30, 16.0''c 19.00, 21.30. BABYLON [Zi> Amadeus (al); 14.00, 20.Ctra' BABYLON 3: The cotton clijstr (12); 14.00, 18.45, 21.15. zUn 13.15, 15.45, 18.45, 21.15. Q, NEAC 1 (Buitenhof 20, t( 630637): Police academy 2 (an- 13.15, 16.00, 19.45, 21.30. &04 NEAC 2: Runaway (12); 18.4K 21.30. CINEAC 3: Rappin' (aLg 13.15, 16.00, 18.45, 21.1», EUROCINEMA (Leyweg 9Ï)a' tel. 667066): The sound of mJ)- (al); 13.15, 16.00, 18.45, 21.3»pg METROPOLE 3: Beverly hijyai copb (al); 13.15, 16.00, 18.4F 21.30. METROPOLE 4 sage to India (al); METROPOLE '85; 14.00, 18.45, 13.15, 16.00, 18.45. 21.30. 14.00, 19.30. La femme de cöté; do. Identificazione di uit! donna; za. The brother frof°£ another planet; zo. Tess; mfUG IVivement dimanche; wo. duI Strangelove; vr. Julia; di. w ODEON 1 (Herengracht 1 tel. 462400): Supergirl 13.45, 18.45, 21.30. zo. 13.1 16.00, 18.45, 21.30. ODEON Ey Russ Meyer-fostival: 13.4Rp 18.45, 21.30. zo. 13.15, 16.0lf" 18.45, 21.30. Cherry, Harry jLV Raquel Goodmorning I goodbye (16); do. Faster puss^ cat, killl killl Finders, kei pers, lovers, weepers (16); vTZ Mud Honey Supervixens (1MÉ za. Beneath the valley of the travixens (16); zo. Up Blat snake (16); ma. Lorna (16); <PS Vixen (16); wo. ODEON e Battle rage (16); 18.45, 21.3tve ODEON 4: Vier vuisten in kwadraat (al); 13.45, 18.4|r 21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.4.' 1 21.30. LE PARIS 1 (Kettindnfi straat 12b, tel. 656402): Eè R motel vol heerlijke spelletje^ (18); 12.00 tot 22.30. zo. v 13.30. LE PARIS 2: MeisjJ20 die tot de grens gaan (18J"1 i 12.15 tot 22.45. zo. v.a. 13.4ÖS LE PARIS 3: Meisjes die alli-1" trucjes kennen (18); 12.30 tq 23.00. zo. v.a. 14.00. vr. z%D. 23.00. PASSAGE (Passage 6?" tel. 460977): Striking back (al1 14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.1ÏS6 16.00. 18.45, 21.30. HAAG 0 FILMHUIS (Denneweg 56. te.ar 459900): Zaal 1: 19.30. 21.30. vf alleen 20.30. Dark victory: dcn Spartacus; vr. Morning gloren za. Jezebel; zo. Pepe-le-mokOrd ma. China seas; di. Notorioutgl wo- i f, NACHTVOOBSTELLINGEN: P1 CINEAC 1: Police academhn 2Runaway (16); za. 00.15. C»n NEAC II: Madonna (16); za 00.15. CINEAC III: Cheech I v Chong's nice dreams (16); za 00.15. EUROCINEMA: Ovs»St: sex gesproken (18); vr. zè l 00.02. LE PARIS III: Meisjefec die alle trucjes kennen (18); vq za. 23.00. 1 KINDEBVOOBSTELLINGEN: M CINEAC II: LDonald Duck'lt I verjaardagspartijtje (Nedgni gespr.) 13.15, 16.00. EUROCIi NEMA: LThe sound of music 13.30. ODEON 3: Het grot/nl Ewok-avontuur (al); 13.45, zdnl 13.15, 16.00. in LEIDEN LUXOR (Stationsweg 1Q lol 071.191M0V Dntir-a Ara' r demy II (al); 14.30. 19.00, 21.1? zo. 14.15, 16.30. 19.00, 21.l5iec LIDO en STUDIO (Steenstraa|n 39. tel.124130): Passage to lndisiil( (al); 20.00. A view to a kill (12L,r Best Defense (al); Beverly Hillf° Cop (al); Dune (12); 14.30, 19.O0F 21.15. TRIANON (Breestra^ne 31. tel. 123875): Ontwakendoe Verlangens (16); 14.30, 19.0CU, 21.15. zo. 14.15, 16.30. 19.0ff 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414): Sexprafi" (16); 14.30, 19.00, 21.15. S. O I KINDERVOORSTELLING Us< LIDO Assepoester (al); za. zon<| wo. 14.30. NACHTVOORSTELLING L_ REX: Sextheater (16); vr. zar 23.30. zaDj VOORSCHOTEN GREENu, WAY:The killing fields (12); do" 20.00. vr. za. zo. 21.15. ma. dP I wo. 20.00. Blue thunder (al); vriec t/m wo. 15.45. vr. t/m zo. 19.00£)_ -| let KINDERVOORSTELLINGEN Donald Duck in het wilde wea{aP ten; do. t/m wo. 14.00. '37 Bni JNSTCctdócSomantZATERDAG 13JULI 1985PAGINjff LONDEN Rusland zal vandaag het Live Aid-fes- tijn, de grootste rockshow uit de geschiedenis van de popmuziek en het langst durende muziekprogram ma uit de televisie-historie in zijn geheel en ongecen sureerd op het scherm brengen. „Dan kunnen ze eindelijk eens een feestje vieren in Siberië", aldus een tevreden, maar ver moeide organisator Bob Geldof. Rusland besloot over te gaan tot het recht streeks uitzenden van het gebeuren nadat Live Aid de Russische bijdrage, de groep Autograph, met bei de handen had geaccep teerd. Terwijl gistermiddag groepen zoals Spandau Ballet en Nik Kershaw repeteerden op het immense podium van het Lon- dense Wembley stadion, van waaruit vanaf 13.00 uur het eerste deel van het Live Aid- concert wordt uitgezonden, werd bekend dat Michael Jackson en Stevie Wonder tij dens het Amerikaanse deel van de show waarschijnlijk toch een optreden zullen ver zorgen. Wanneer die precies moeten plaatsvinden is nog niet bekend. Het Londense aandeel zal door negen camera's in beeld wor den gebracht, terwijl er 300 microfoons voor de popsterren klaar staan. Honderd technici onder leiding van regisseur Michael Appleton moeten er voor zorgen dat de beelden vlekkeloos over de wereld worden verspreid, terwijl 200 roadies gratis hun medewer king verlenen bij het opbou wen en afbreken van de appa ratuur. Volgens Kenny Jones van The Who, de groep die onder druk van Bob Geldof voor deze ge legenheid weer bij elkaar is gekomen, zal het materiaal van de band bestaan uit een aantal oudjes zoals „My Gene ration" en „Pinball Wizard". Elke groep zal, als er niets misloopt, zestien-en-een-halve minuut op het draaibare podi- u,m staan. Geldof grapte giste ren dat wie niet op tijd is, zijn beurt voorbij Zal zien gaan. „Het enige dat het publiek dan krijgt te zien is een leeg podi- Bob zei erop te vertrouwen dat het festijn vlekkeloos zal ver lopen. Toch is er een aantal veiligheidsmaatregelen geno men. Zo lopen alleen al in het John F. Kennedy-stadion in Amerika tweehonderd veilig heids-agenten rond. Om op ef fectieve wijze de hitte te be strijden en verhitte personen wat af te koelen, zijn er op het veld een aantal koudwater- douches geplaatst. Als alles naar wens verloopt zal de actie voor hongerend Afrika zo'n 450 miljoen gulden opbrengen. tVEST-BERLIJN Een van de beroemdste schilderijen van Rembrandt, „De man met de gouden helm", dat in het bezit is van het Dahlem-museum in West-Berlijn, zou volgens kunstex perts niet door de Hollandse meester zijn gemaakt. „Onderzoekingen met de modernste technieken geven aanlei ding voor deze veronderstelling, maar er is nog geen zekerheid", verklaarde een van de experts, Reinald Grosshauss. Het doek zou door een van de talrijke leerlingen van Rembrandt kunnen zijn geschilderd. Bij de aan de gang zijnde restauratie is men wel tot de overtui ging gekomen dat het schilderij uit de periode rond 1650 dateert. De man met de gouden helm werd volgens de officiële gegevens in 1647 gemaakt. Maar de talrijke wijzingen die bij de totstand koming aangebracht blijken te zijn en bovenal de penseelstreek doen de experts vermoeden dat de schilder een ander dan Rem brandt is geweest. De directeur van het Dahlem-museum, Henning Bock, verklaar de dat al 15 jaar wordt betwijfeld dat „De man rnet de gouden helm" een echte Rembrandt is. Hij zei dat het nog te vroeg is voor een definitief oordeel. In het najaar is men klaar met de restauratie en zal het doek weer voor het publiek te bezichtigen zijn. NASHVILLE De eersten die beroepshalve het werk van William Faulkner redigeer den, begrepen zijn ingewikkel de schrijfstijl niet en maakten vele veranderingen die in feite de zin veranderden van wat hij zei. Met dit voor ogen geeft de Li brary of America, uitgevers van het verzameld werk van veel grote Amerikaanse au teurs, vier romans van Faulk ner uit die tussen 1930 en 1935 voor het eerst werden gepubli ceerd: „As I lay dying", „Sanc tuary", „Light in August" en het experimentele „Pylon". De verzameling verschijnt op 1 november, de 50e verjaardag van de publikatie van „Py lon". De gecorrigeerde romans zijn voorbereid door Joseph Blot- ner, hoogleraar aan de univer siteit van Michigan en auteur van het definitieve „Faulkner; A Biography", in twee delen, en Noel Polk, hoogleraar aan de universiteit van Southern Mississippi en samensteller van de kritische editie van „The Sound and the Fury" en „Sanctuary: The Original Text". Blotner en Polk hebben zich verdiept in de oorspronkelijke geschreven en getypte manu scripten, drukproeven en wat dies meer zij, om versies te krijgen die zijn ontdaan van de veranderingen van Faulk- ners eerste redigeerders. Pol zei dat de gecorrigeerde ban den trouw zouden zijn aan de bedoelingen van de schrijver. Heiligverklaard „Nu Faulkner al zo lang is hei ligverklaard als misschien wel de primus inter pares der Amerikaanse schrijvers, is het, zou men zeggen, tijd aan zijn teksten dezelfde aandacht te geven als wij hebben gegeven aan, bijvoorbeeld, Joyce", al dus Polk. Hij wijst erop dat studie heeft aangetoond dat Faulkners ogenschijnlijk ongeordende punctuering in feite bewust, opzettelijk en integraal deel uitmaakte van zijn schrijfwij ze. De wijzigingen zijn volgens hem het ingrijpendste in „Py lon", waarin werd weggelaten, cn de woordorde werd veran derd. De Library of America komt later met Faulkners „Absolom, Absolom", „The Unvanquis- hed", „The Wild Palms" en „Go Down Moses' Ondernemingsraad AVRO tegen samengaan van radio en tv HILVERSUM De onderne mingsraad (OR) van de AVRO heeft een negatief advies uit gebracht over het plan van de AVRO-leiding om de radio- en televisie-afdelingen organisa torisch samen te voegen. De raad geeft er de voorkeur aan de huidige situatie, waarin ra dio en televisie gescheiden werken, voorlopig te handha ven. Met de komst van Wibo van de Linde medio vorig jaar als directeur radio en televisie- werd een naar omroepbegrip- pen grootscheepse reorganisa tie ingeluid. Radio en televisie zouden waar mogelijk moeten worden samengevoegd tot drie sectoren: cultuur, verstrooiing en amusement, met elk een éénhoofdige leiding. Maandag wordt over het negatieve ad vies vergaderd. JAZZFESTIVAL GAAT ALLE RECORDS SLAAN Enthousiaste toeschouwers in het Tuinpa viljoen achter het Haagse Congresge bouw. jazz, dat is toch iets fantas tisch.". Impresario George Wein heeft eerder laten weten: „Het pu bliek is niet zo geinteresseerd in jazz, het is vooral geinteres seerd in festivals. Waér, hon derd procent waar. Maar is dat slecht? Als je Ella Fitzgerald ziet, de oude „lady of jazz", ze kan eigenlijk nauwelijks nog twee octaven verbaal behap pen, maar ze krijgt een feno menaal applaus. Hier wordt geklapt voor een carrière, voor een vrouw die de stormen van de tijd op haar manier door staan heeft, voor een levende legende. Prima. Ella zingt veelal „up tempo", gemakke lijk voor het middenregister van haar stem, maar het blijft uniek. Tijdens haar concert mag er niet gefotografeerd worden, dus wachten de foto grafen buiten: Tot ze, gesteund door haar manager, het Tuin paviljoen verlaat. De camera's klikken, zangeres Beryl Bry- den roept: „Even naar de Hol landse fotografen kijken" en Ella luistert gedwee. North Sea Jazz - dat dit week end alle records zeker zal slaan - blijft een constante bot sing van jazzstijlen. In een in terview met het blad MUG (léés die krant van uitkerings gerechtigde, werkeloze journa listen) heb ik op voorhand mijn programma laten weten. Door belezen collega's wordt ik er elk moment aan herin nerd: Geen gelanterfanter in de perskamer, maar hup, naar het volgende concert. Dus zie ik nog de onbekende Jamala- deen Tacuma Band op het Dakterras (hevige jazz-rock, op een speelse manier gepre senteerd), daarvóór Dizzie Gil lespie, te gast bij het kwartet van Jon Faddis: Wat beheerst die man z'n instrument toch geweldig. Hij heeft z'n noten, als een eekhoorn, verborgen in z'n bollende wangen, en on danks z'n grappen en grollen speelt hij elke keer weer solo's die je een conservatorium-so list als huiswerk zou willen opgeven. Hun tergend-langza me versie van Duke Ellingtons „Mood Indigo" is een genot om naar te luisteren. Dat laatste geldt ook voor de vroegere West Coast-mensen van Shorty Rogers. Mooie, „koele" arrangementen, bij twee nummers helaas een „re vival" van zangeres June Christie -zonder stem, en ach, waarom worden sommige vrouwen toch zo snel oud? - maar toch. De bevrijdende emoties komen pas echt los bij Willie Colon en zijn Salsa-or kest. Midden- en Zuidameri- kaanje ritmes die ik voor me zelf tot slot van de avond heb geprogrammeerd. Maar North Sea Jazz zet je voor verrassin gen. Op weg naar dit stukje kom ik nog langs een „stand van piano-fabrikant Kawai. Een ondoorgrondelijke Japan ner zit aan de kant. Aan twee piano's twee jongeheren. Ze spelen dat de splinters er af vliegen. Nee, geen betaalde musici. Zomaar, festivalgasten. De sterren vallen even van het plafond van een klein stukje Congresgebouw. Ik moet opeens denken aan dat concert van de pianisten Her- bie Hancock en Chiock Corea, in hetzelfde gebouw. Want voor dat soort verrassingen kom je ook te staan tijdens North Sea Jazz. Zie ik u nog vandaag en mor gen? BERT JANSMA Astrud Gilberto, een van de vertegenwoordigsters van de Latin-Jazz. DEN HAAG Het tiende North Sea Jazz Festival. Iets nieuws om mede te delen? Was het anders, mooier, leuker, fijner? Nee, nee, driewerf nee. Het was althans de eer ste dag hetzelfde. En dat wil heel wat zeggen. Het was: Verwachtingen die uitkwamen, een zich zalig wentelen in de bed ding van al die bekende namen, en toch weer be laden worden met de vonk van „This is jazz", oftewel „hier gaat het al lemaal om". En als je een liefhebber bent wat zalig als er nog tien duizenden liefhebbers met jou zijn, tienduizend wachtenden voor u, alle maal in dezelfde rij: Zachtmoedig, welwillend, allemaal voor dat ene concert. Het blijft een pa radijselijk principe: Eén concert met duizenden te zamen, allemaal elleboog aan elleboog in de weer om hun favoriete muzi kant te zien, maar geen onvertogen woord. Wat ben ik blij dat muziek iets anders is dan voetbal. Voor mij begint het met Miles Davis. Elk concert van Davis zwemt bij voorbaat in een zee van verwachtingen. Zal hij dit, zal hij wót? Miles Davis, de profeet van de jazz, de super ster die, wat zijn publiek be treft, aan geen leeftijd gebon den is, de vernieuwer: Zal hij dit jaar hetzelfde geestverrui mende effect bereiken als vo rig jaar? Na afloop zijn de me ningen verdeeld: Miles Davis is ditmaal minder, Miles Davis is beter. Feit is dat hij en zijn band het publiek na de eerste twee nummers in hun greep hebben. Miles Davis c.s zijn als een spons. Ze hebben, alle stro mingen geabsorbeerd, de rit me-sectie speelt roek-patro nen, een reggae-achtig num mer, af en toe is het bijna dis co. Miles Davis zelf dirigeert: Met z'n rug veelal naar het pu bliek, af en toe op de trompet de ijle tonen producerend waarop hij het octrooi heeft, Bob Berg op de saxofoon de ruimte latend, na afloop John Scofield omhelzend. Het blijft fenomenaal. Het extra-concert is bijna uitverkocht, de zaal zit vol jonge mensen, en de oude jazz-rot en ex-DSC-trompettist Wybe Buma zegt later: „Al die jonge mensen die door Miles Davis gelntereseerd raken in Miles Davis, ook goed voor een volle „tent" tijdens het North Sea Jazz Festival.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 12