Xander Hunf eld: „Ik ben geen bekende componist, maar dat geeft toch niet" O Nederlandse speelfilm weer belangrijker voor bioscopen Oude Kerk Amsterdam in financiële zorgen Grond water verkenning van TNO in nieuwe BV Expositie van werk industrieel ontwerper Castiglioni bioscopen dagpuzzel KUNST CeidócSommit DINSDAG 2 TULI1985 PAGINA 8 PHILIPPE NOYER OVERLEDEN CANNES In Cannes is op 15 juni de Franse schilder Philippe Noyer overleden, zo hebben familieleden van de schilder gisteren bekend ge maakt. Noyer werd 68 jaar. Hij was al lange tijd ziek. De in Lyon gebo ren Noyer behoorde na de tweede wereldoorlog tot de bekendste kuns tenaars in de Parijse wijk Saint Ger main des Prés. Vervolgens vestigde hij zich aan de Amerikaanse west kust waar hij zich vooral bezighield met portretschilderingen van film sterren die onder contract stonden van de maatschappij 20th Century Fox. Begin dit jaar publiceerde de „Bibliothèque des Arts" aan over zicht van Noyers werken. Van Vlijmen benoemd tot intendant Operastichting DEN HAAG Minister Brinkman van WVC heeft de componist Jan van Vlijmen per 1 september 1986 voor een periode van vijf jaar be noemd tot intendant van de Neder landse Operastichting. De huidige intendant, Hans de Roo, zal zijn werkzaamheden dan op eigen ver zoek neerleggen. Van Vlijmen, thans nog directeur van het Ko ninklijk Conservatorium, zal reeds op 1 augustus van dit jaar in dienst treden van de Operastichting om zich te oriënteren op zijn toekom stige functie en om werkzaamhe den te verrichten ter voorbereiding van de programmering vanaf sep tember volgend jaar. Treincoupé's als donkere kamers DEN HAAG Van 8 tot en met 21 juli kunnen treinrei zigers op het traject Amsterdam-Den Haag-Rotterdam- Dordrecht de sensatie beleven zich in een camera obscura (donkere kamer) te bevinden. De Stichting De Appel Amsterdam heeft in samenwerking met de Nederlande Spoorwegen 2 tweedeklas-coupé's ingericht als het bin nenste van een camera. Via een kleine uitgespaarde ope ning in de overigens hermetisch geblindeerde coupé's wordt de buitenwereld ondersteboven in de coupé's ge projecteerd. Als de trein rijdt bevinden de reizigers zich in een voortdurend bewegend halfduister en op z'n kop staand landschap. Als de trein stilstaat houdt de projectie uiteraard ook op te bewegen. De Stichting De Appel be veelt voor een maximaal effect van de belevenis aan met niet meer dan vier reizigers in de betreffende coupé's plaats te nemen. Deze kunstzinnige dienstregeling „draait" zeven dagen per week, zij het op slechts een be perkt aantal ritten in beide richtingen. De kunstdienstre geling is zowel bij De Appel (Brouwersgracht 196, Amster dam) als bij de spoorwegen te verkrijgen. Nieuwe expositie Scheepvaart museum Het Zweedse schip „Lejonet" voer anno 1674 op het toenmalige IJ voor Amsterdam. Schryf- meester, teykenaer en schilder Lodolf Bakhuizen fixeerde dat moment in olie verf. Vandaag is in het Nederlands Scheepvaartmu seum in Amsterdam een tentoonstelling van zijn werk geo pend, die voort duurt tot 26 augus tus. EUROPEES ORKEST SPEELTENTROPY' AMSTERDAM De 36-jarige Amstelveense compo nist Xander Hunfeld kan het precies uitleggen en hij doet dat ook, rustig, weloverwogen en doelbewust: „Entropy. En wat dat betekent. Mate van chaos in de natuur. Ik kan het vergelijken met een kop koffie. Als het nog heet is, jagen de moleculen doorelkaar, maar naarmate de koffie afkoelt, wordt dat minder, tot de moleculen in rust zijn. Dat is entropy". Het honderd man sterke Jeugdorkest, afkomstig uit 18 Europese landen, heeft Entro py op het programma staan, voor uitvoeringen in Straats burg, Davos, Bazel, München en op 5 juli in de Rotterdamse Doelen. Hunfeld: „Straatsburg en München liggen me wat te ver, maar naar Rotterdam ga ik zeker". Hunfeld verraadt geen buitensporige nieuwsgie righeid, hij verraadt overigens niets of maar heel weinig van wat hem tot componeren dwingt en wat hem emotio neel bezighoudt. Hij beperkt zich tot logische verklaringen, beminnelijk uitgesproken uit leg: duidelijk een jongen met een goede opvoeding. „Com poneren, dat is ook muziek- maken, is deel van je existen tie; je kunt dat niet negeren", legt hij uit. Hunfeld is geen liefhebber van artistiek vertoon; hij heeft een nette betrekking bij een verzekeringsmaatschappij in Amsterdam als afdeling schef en het componeren blijft beperkt tot de avond uren. „En niet eens elke dag. Als iets me boeit, probeer ik dat in muziek uit te drukken. Maar het moet eerst in m'n hoofd rijpen voor ik aan het werk ga. En dén kan het hard gaan; zo opeens, als ik me ge ïnspireerd voel. En dan komt er een moment waarop ik denk: zo is het af. Niks meer aan doen, klaar". Opleiding Zoon van een chirurg, een van de tien kinderen (negen jongens en één meisje) kreeg Xander Hunfeld een gedegen vooropleiding. Atheneum, met buiten de schooluren sol fège en pianoles. Hunfeld: „Maar mijn ouders waren ook al muzikaal, m'n vader die pi anospeelde als hij tijd had ze ker. Er was altijd muziek in huis en uitsluitend klassiek". Na het Atheneum en militaire dienst vond Xander Hunfeld geen passend antwoord op de vraag wat hij nu verder moest. Voor een medische studie zat zijn Atheneum-pak ket niet goed en Xander meldde zich bij een uitzend bureau. „Ik kreeg een baan bij dit verzekeringsbedrijf en het beviel wederzijds zo goed, dat ik er maar ben gebleven. Onderhand ging ik in 1979 naar het Amsterdamse Swee- linck Conservatorium en 's avonds studeerde ik als Xander Hunfeld. hoofdvak compositie en als bijvak piano; die opleiding heb ik dit jaar afgrond en vol gend jaar kan ik rekenen op de aantekening prijs voor compositie". Filosofie Hunfeld doet ziek maken, hij interesseert zich voor filosofie en met name Oosterse denkbeelden hebben zijn belangstelling. „Ik vind het prettig om Oos terse beelden in Westerse mu ziek om te zetten, dus met de Westerse compositietechniek. Zo is ontstaan „Nirwana", dat bestaat uit vier zelfstandige stukken respectievelijk voor sopraan solo, hobo solo, cello en piano, gecomponeerd op een gedicht van Lucebert". Hunfeld kan heel precies uit leggen hoe dit werk inelkaar steekt. Hij werpt cijferreeksen op tafel en verhoudingen, tot er geen touw meer aan vast valt te knopen en slechts een beeld overblijft: dit werk is hecht doorkneed tot stand ge komen en zal wel iets van rust uitstralen. Hunfeld: „Pre cies. Net als Mozart aan zijn vader schreef, dat liefhebbers een symfonie mooi zouden vinden en dat musicologen zouden weten waaróm, zo komt ook Nirwana over. En dat geldt zeker ook voor En tropy, dat in Rotterdam wordt gespeeld. Men zal dat werk al na één keer horen al kunnen nafluiten, of delen eruit". Indruk Hunfeld, die geen uitgespro ken artistieke indruk maakt, maakt zich ook niet druk over nieuwe compositietechnieken en het omverwerpen van wat oud is. „Ik schrijf op gewoon muziekpapier, met de gebrui kelijke sleutels en voortekens, iedereen die noten kan lezen, kan mijn muziek ook spelen. Ik heb het altijd een beetje belachelijk gevonden, dat sommige hedendaagse compo nisten een eigen notatie dach ten te moeten uitvinden. Ik denk, dat de musici sterk worden onderschat, dat ze echt wel aanvoelen wat je be doelt". Dat de huidige componisten de laatste jaren werk maken dat gemakkelijker door het publiek wordt geaccepteerd dan in de jaren zeventig, wil Hunfeld wel geloven. „Maar wat ze ook aanvoeren en hoe ze het noemen, voor mij zitten we in een periode van neo classicisme, als een logische voortzetting van Strawinsky en zijn tijdgenoten". Hunfeld is ermee op de hoog te, dat hij nog geen bekende figuur is, al is werk van hem uitgevoerd en ook via de ra dio uitgezonden. „Maar is dat dan nodig? Vorig jaar is een strijkkwartet van me uitge zonden; het Nederlands Bal letorkest onder leiding van Lucas Vis speelde het „Or keststuk in retrospectieve zin", in Italië zijn drie op mu ziek gezette fabels uitgevoerd en in de IJsbreker in Amster dam is het Trio Memoria uit gevoerd". Koorwerk „Ik heb", zegt Xander Hun feld aarzelend, „ook een koor werk klaar, dat Wedergeboor te heet, op gedichten van Lu cebert. Ik heb gewone Neder landse teksten willen gebrui ken, dat wordt voor zover ik weet, nooit gedaan, hoewel het Nederlands toch zo heel veelzijdig is". Hunfeld zou het prachtig vinden als het de concertzalen zou halen. „Maar", zegt hij, „het hoeft ook niet zo héél hard. Ik zou het prettig vinden, maar het is geen voorwaarde, dat het gespeeld wordt. Ik ben nu aan een koorstuk bezig, dat is nog lekker aan het broeien". Ook overdag, want de compo nist zit ook tijdens werkuren in afdelingschef Hunfeld. „Ach, dat kan ook wel. Ik heb geen werk waarvoor ik dage lijks op m'n tenen moet lopen en niemand kijkt er raar van op, als ik eens wat aanteke ningen maak. Ja, ze wéten natuurlijk wel dat ik compo neer, maar ze doen daar niet vervelend over; het zou wel licht anders liggen als ik m'n werk niet goed deed of zo". Rustig Xander Hunfeld gaat rustig zijn dagelijkse gang, weet zich verantwoordelijk voor vrouw en twee kinderen en hij sluit niet uit, dat er een tijd kan komen waarin hij zich geheel aan de muziek kan wijden. „Misschien als m'n vrouw weer voor hele dagen gaat werken, die heeft nu het di ploma pedagogiek MO-A. En ik zou muzieklessen kunnen geven, dat heb ik vroeger ook al gedaan". Maar Hunfeld is zich ook bewust van een leef patroon dat niet zo gauw valt terug te schroeven. „Het idee komt wel eens in me op", zegt hij verontschuldigend. En over zijn zanglustige echtge note, of zij de liederen van Xander wel eens bij het af wassen zingt: „Nee. Ze zingt veel, maar dét niet..." En over zijn gezicht valt een schaduw van gedachten. FRITS BROMBERG AMSTERDAM „De Oude Kerk in vogelvlucht" heet het boekje waarmee het bestuur van de stichting van deze kerk aandacht wil vragen voor dit „oudste monu ment van Amsterdam". Het boekje geeft in „vogel vlucht" een beeld van deze Amsterdamse kerk en zijn geschiedenis. Het stichtingsbestuur hoopt met dit met foto's geïllustreerde werkje hernieuwde belangstelling voor de kerk te wekken. De Oude Kerk verkeert namelijk in financiële nood. De restauratie, die van 1951 tot 1979 duurde, heeft 26,5 miljoen gulden gekost. Toen dat geld op was heeft de overheid gezegd „en nu geen cent meer", terwijl de restauratie eigenlijk nog niet geheel is voltooid. Er zijn nog tal van detailrestauraties te verrichten, heeft het be stuur laten weten. Sedert 1979 is de kerk weer volledig in gebruik. Elke zondag worden er kerkdiensten gehouden, maar het monument heeft ook een plaats in het sociaal-cultureel gebeuren in de hoofdstad ingenomen. Er zijn concerten, vooral op het beroemde achttien- de-eeuwse orgel van Vater, toneelvoorstellingen, tentoonstellin gen, congressen en grote en kleine vergaderingen. Toch krijgt de Oude Kerk geen subsidie, zoals de Nieuwe Kerk elders in de stad (jaarlijks 300.000 gulden). De stichting heeft nu om de problemen te kunnen oplossen de gemeente Amsterdam om een onderhoudssubsidie gevraagd, en dezer dagen wordt begonnen met een fondswervingsactie. Bo vendien zal de mogelijkheid \yorden geopend voor particulieren en instellingen om zich op te geven als begunstiger of donateur van de kerk. Spoliansky dood LONDEN De filmcomponist Mischa Spoliansky is op 86-jari- ge leeftijd overleden in zijn woning in Londen. De in Rusland geboren Spoliansky woonde sinds 1934 in Londen. Spoliansky was goed bekend in Berlijn voordat hij vluchtte toen Hitier aan de macht kwam. Hij schreef liederen voor Mariene Dietrich en andere artiesten die optraden in cabaret en musicals. Films waarmee hij naam maakte zijn Sanders of the River van Zolta Korda met in de hoofdrol Paul Robeson, The Gost goes West van Rene Claire met Robert Donat en Saint Joan met Jean Se- berg van Otto Preminger. GRATIS ELKE WOENSDAG DE THEATER, RECREATIE.EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA DELFT De Dienst Grondwaterverkenning van TNO is onlangs ondergebracht in een nieuwe besloten ven nootschap onder de naam Delft Geophysical BV. Hier toe is een samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen TNO, de Koninklijke Nedloyd Groep NV, Oranje Nas sau Energie BV en Bever Investments CV. Binnen de nieuwe BV moeten een aantal activiteiten van de Grondwaterverkenning worden gecommercialiseerd. Het is de bedoeling dat Geophisical zich gaat bezig houden met aardwe- tenschappelijke diensten en het ontwikkelen van aardweten- schappelijke technologie. In totaal zijn 65 medewerkers van TNO betrokken bij deze afsplitsing. Er wordt in de toekomst nog een aantal nieuwe medewerkers aangetrokken. Recordprijs voor ets Rembrandt Bij het veilinghuis Sotheby's in Londen is een zeldzaam exemplaar, een vierde druk van een ets van Rembrandt, verkocht. De ets, voorstellende Abraham Francen die een vriend van de kunstschilder was. leverde een recordbedrag op van 193.600,-. Voor zover bekend zijn maar elf van deze etsen over de wereld in omloop gebracht. DEN HAAG Het Haags Ge meentemuseum schenkt van 6 juli tot 26 augustus aandacht aan het werk van de Italiaanse industrieel ontwerper Achille Castiglioni. Dat gebeurt in een expositie waarvoor de 76-jarige Casti- glione originele constructies ontwierp en waarmee een vro lijk circus wordt aangericht. dat eerder in Wenen, Berlijn, Milaan, en Zürich werd opge voerd, nu in Den Haag wordt opgetrokken en vervolgens naar Mardrid reist om aanslui tend in het Centre Pompidou in Parijs zijn tocht door Euro pa te beëindigen. Italiaanse ontwerp die nog steeds weet te verbazen. Zelf zegt hij ter toelichting van zijn werkwijze, dat hij uitgaat van de overtuiging dat een goed ontwerp een logische vorm heeft. Castiglioni houdt zich al meer dan veertig jaar bezig met vormgeven voor de industrie: radio- en afspeelapparatuur. sanitair, medische instrumen ten, verlichting en meubelen. Vele van zijn ontwerpen zijn klassiek geworden en hebben een plaats in de belangrijkste collecties van Europa. Hij ver wierf internationale faam en vele prijzen. Heel wat van de produkten die hij ontwierp, zijn nog verkrijgbaar. Hij deed ook veel ervaring op met (kunst)licht als ruimte scheppend element bij beurzen en tentoonstellingen, als ver volmaking van het interieur. De vraag naar het gebruik van het ding maakt voor Castiglio ni het ontwerpen interessant, of het nu gaat om een koptele foon, een mayonaiselepel, een stofzuiger of een tafellamp. Goethe-prijs van de stad Frankfurt voor Golo Mann FRANKFURT De Goethe- -prijs van de stad Frankfurt is toegekend aan de historicus Golo Mann (76). De jury, on der voorzitterschap van burge meester Walter Wallman, ken de Mann de prijs toe omdat de werken van de historicus „voor de Duitsers hun her haaldelijk misvormde geschie denis weer toegankelijk heeft gemaakt". De prijs, 50.000 mark, zal op Goethe's geboor tedag, 28 augustus, aan Mann worden overhandigd AANTAL BEZOEKERS BLEEF DALEN AMSTERDAM Nederlandse speelfilms hebben vorig jaar weer veel meer dan anders de gang van zaken bij de bioscopen in ons land bepaald. Dat blijkt uit het jaarverslag 1984 van de Nederlandse Bioscoopbond. Het aantal bioscoopbezoekers daalde vorig jaar van 21,6 miljoen (in 1983) tot ongeveer 17,4 miljoen. Het bezoek aan Nederlandse films steeg daarentegen van een aandeel van 14,5 procent in 1983 tot 19,3 procent (bijna een op de vijf bezoekers) vorig jaar, aldus het NBB-jaarverslag. De financiële cijfers tonen eenzelfde beeld: de bruto-recettes der bioscopen bedroegen vorig jaar ruim 160 miljoen gulden (in 1983: circa 196 miljoen). De Nederlandse films zorgden in 1984 voor een omzet van circa 31 miljoen gulden tegen 28 miljoen in het jaar daarvoor. Een woordvoerder van de bond verklaarde nog geen cijfers te hebben over de eerste maanden van 1985. De meest bekeken Nederlandse films in 1984 waren Ciske de Rat en Schaties, zo blijkt uit het jaarverslag. Het totale aantal bioscopen bedroeg eind vorig jaar 486 met een gemiddeld aantal zitplaatsen van 258. Er werden 328 nieuwe hoofdfilms (12 Ne derlandse) uitgebracht tegen 312 in 1983. Sluiten De Bioscoopbond presenteerde in maart van dit jaar een rapport van de Nehem (Nederlandse Herstructurerings Maatschappij), waarin onder meer wordt geadviseerd een aantal bioscopen te sluiten vanwege de slechte gang van zaken. Verwezen werd naar de situatie in Frankrijk waar het aantal bioscopen in enke le jaren met twintig procent daalde. De uitvoering van de aanbevelingen in het Nehem-rapport is in voorbereiding. Ongeveer 3.000 mensen werken in het Neder landse bioscoopbedrijf. De meeste medewerkers werken op part- -time basis. De bioscopen trachtten tot nu toe vergeefs de neer gaande lijn (onder andere veroorzaakt door de televisie, de op komst van video en de dalende koopkracht van jongeren) om te buigen. Maatregelen als een goedkoop tarief op maandagen hiel pen echter niet. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. straat 6, tel. 01720-20800): Pas- KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I: Donald Duck in het wilde westen (al); 14.00. (12); 14.30. 19.00. 21.15. LIDO en STUDIO (Steenstraat 39, tel.124130): Passage to India (al); 20.00. Best defence (al); i (12); 14.30, 19.00. 21.15. (16); 14.30, 19.00, 21.15. REX 14.30; 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr. Bernhardstraat 56, tel. 01719-12800): Geen opgave. KATWIJK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-74075): The killing lields (12); wo. 14.45, 19.00, 21.15. ma. di. 19.00, 21.15. CITY THEATER II: Hot bubblegum dikke liefde tijden zie City I. behalve za. 14.45. KINDERVOORSTELLING CITY THEATER: Sjors Sjimmie in het land der reuz 20.00. KINDERVOORSTELLING Never ending story; wo. 15.45. Billy Turf tegen Kwel; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA: Betrayl 463500): Witness (12); 14.00, (naast Centraal Statio CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel. 630637): Runaway (12); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2: Be- vorly Hills cop (al); 14.00, 18.45, 21.30. CINEAC 3: 48 (16); 18.45, 21.30. ma. dl. 14.00. EUROCINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): Duin (12); 14.00, 20.00. METROPOLE 1 (Carne- gielaan, tel. 456756): De laatste haai (16); 18.45, 21.30. ME TROPOLE 2: A passage to India 14.00, 18.45, 21.30. METRO POLE 5: Filmzomer '85: The French connection 1 2; ma. Storia di piera (16); di. Blow up; wo. 18.45, 21.30. ma. 14.00, 19.45. ODEON 1 (Herengracht 13, tel. 462400): Battle rage (16); 13.45. 18.45, 21.30. ODEON 2: Histoire D'O (18); 13,45, 18.45, 21.30. ODEON 3: Beverly Hills cop (al); 13.45, 18.45, defense (al); 14.00, 18.45, 21.30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1: A bell for Nirwana (16); 19.45, 21.45. Zaal 2: Les visiteurs du soir; ma. Top hat; di. To have and to FIGUURPUZZEL In elk vakje dient een letter te worden Ingevuld, waardoor vanaf de buiten rand naar het midden 16 woorden van 4 letters van navolgende beteke nis verkregen kunnen worden: 1 watervlakte; 2 wending; 3 roofvogel; 5 zanggroep; 6 zwart paard; 7 smerig; 8 Europeaan; 9 zanikpot; 10 merk van gehalte op goud of zll- OPLOSSING Max® 9t :J9>|O SI :JOM ►i Joio ci Linmj zi ünnA u :jne>j 01 Unaz 6 üoon 9 MooB uooiu 9 üoosj g ueiq t üaiB e Ue®* z üeaiu 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8