TAF Hugenoten: de gastarbeiders van 300 jaar geleden fieulóeSoiua! kerk wereld Europees Hugenotenpro jekt beroepingen Politie doet onderzoek naar uitlatingen Beyers Naudé Twaalf provinciën 0 weer )e dagpuzzel 0 m ACHTERGROND Ecldoe Sotwa/nt VRIJDAG 28 JUNI 1985 PAG Mgr. Bluyssen bij de paus De vroegere bisschop van Den Bosch, J W. M. Bluyssen, is door paus Johannes Paulus II in audiëntie ontvangen. Mgr. Bluyssen verblijft op dit moment in Rome. Het is gebruikelijk dat een bisschop de paus laat weten dat hij in Rome verblijft, zodat deze hem eventueel kan uitnodigen voor een gesprek. Mgr. Bluyssen kondigde eind 1983 aan om gezondheidsredenen af te treden. De hulpbisschop van Roermond, mgr. J. G. ter Schure werd tot zijn opvolger benoemd. Deze benoeming riep veel negatieve reacties op. Ook mgr. Bluyssen toonde zich te leurgesteld over de benoeming Over wat er tussen mgr. Bluys sen en de paus is besproken, zijn, zoals gebruikelijk, geen me dedelingen gedaan. Marathon-bijbellezing in Freiburg In de Lutherse gemeente te Freiburg in de Bondsrepubliek Duitsland is een marathon-bijbellezing begonnen. Zonder on derbreking zullen tot zondagavond 30 juni in ongeveer hon derd uur 24 Lutherse en Rooms-Katholieke christenen de bij bel van kaft tot kaft voorlezen. Gemeentepredikant Helmut Zeilinger leverde als commentaar op deze onderneming, dat het „boek der boeken" weliswaar in bijna elke boekenkast is te vinden, maar dat geregeld bijbelle zen bij menig christen in de versukkeling is geraakt. Van ker kelijke zijde is meermalen zorg geuit over de geringe animo die veel christenen aan de dag leggen om de bijbel te lezen. Als we de rijkdom kenden, wat zouden we van onze armoede houden. De Hugenoten, de Franse protestanten die vluchtten voor de rooms-katholieke macht in hun land. staan momenteel erg in de belangstelling. Dit jaar wordt herdacht dat driehonderd jaar geleden het Edict van Nantes werd opgeheven. Dat bete kende een golf van vervolgingen, met als resultaat duizenden vluchtende Hugenoten naar onder meer de Nederlanden. Prof. Posthumus Meyjes schreef met de Nijmeegse hoogleraar H. Bots een boek over de Hugenoten: Vlucht naar de vrijheid. Tevens was hij voorzitter van de adviescommissie voor een tentoonstelling over de Hugenoten in de Nieuwe Kerk te Am sterdam. In gesprek met redacteur Lütsen Kooistra geeft prof. Posthumus Meyjes een toelichting. TENTOONSTELLING EN BOEK BELICHTEN OPHEFFING EDICT VAN NANTES „De gastarbeiders van driehonderd jaar gele den". Zo karakteriseert prof. dr. G. H. M. Posthu mus Meyjes, hoogleraar kerkhistorie in Leiden, de Hugenoten die in de zeventiende eeuw vanuit Frankrijk naar de Ne derlanden vluchtten. Die omschrijving is maar deels juist, voegt hij er aan toe: De Hugenoten waren aanvankelijk de „protestantse broeders onder het kruis" die in de Nederlanden onder dak vonden en met christelijke naastenlief de, bijvoorbeeld in de vorm van financiële steun, werden behan deld. Nadien speelden economische motieven meer een rol: De komst van de intellectuelen, ambachtslieden en arbei ders zou een impuls voor de economie van de Ne derlanden kunnen bete kenen. De kerkhistoricus: „De ge schiedenis van de Hugenoten met de Bartholomeüsnacht als bloederig hoogtepunt vormt een zwarte bladzijde in de geschiedenis van katho liek Frankrijk. Je kunt bijna spreken van een nationaal trauma. In de loop der tijden zijn er steeds herdenkingen gehouden in Frankrijk, maar steeds op heel kleine schaal, in protestantse kring. Pas nu is er sprake van een echte grote herdenking. Met geld van de Franse overheid wor den tentoonstellingen gehou den, verschijnen publicaties en worden er herdenkingen gehouden". In de tweede helft van de zestiende eeuw woedden in Frankrijk bloedige godsdien stoorlogen. In 1572 is er het drama van de Bartholomeüs nacht: Het huwelijk van de protestantse Hendrik van Navarra en de katholieke Margaretha van Valois werd gevierd in Parijs. Op de brui loft waren honderden aan zienlijke Hugenoten uitgeno digd. Henri de Guise wist de koning ervan te overtuigen dat er een Hugenoots complot was gesmeed om de koning van de troon te stoten. De Guise kreeg toestemming om alle Hugenoten uit de weg te ruimen. In de nacht van 23 op 24 augustus 1572 vond de goed voorbereide moordpartij plaats. Het geschatte aantal slachtoffers ligt tussen de vijf- en tienduizend edellie den, geleerden en overige burgers. De moordpartij in Parijs zweepte de gemoede ren in de provincie op. Daar vielen ongeveer dertigdui zend slachtoffers. In 1584 besteeg Hendrik IV de troon. Tien jaar later ging hij om politieke redenen („Paris vaut bien une Messe" - „Parijs is me wel een mis waard") over naar het katho licisme. In 1598 kondigde hij onder druk van zijn vroegere geloofsgenoten het Edict van Nantes aan. Hierin waren de rechten en vrijheden van de protestanten nauwkeurig om schreven. Posthumus Meyjes wijst er op dat dit verdrag het eerste is in Europa waaruit een zekere godsdienstige verdraagzaam heid spreekt. Dat Frankrijk deze „primeur" had, is op merkelijk, vindt hij. „Het edict is een doorbreking van de diep gewortelde overtui ging dat de Franse staat zijn eenheid vond in één koning, één wet en één geloof, het katholieke". Getolereerd Het verdrag betekende niet volledige godsdienstvrijheid. Het katholicisme bleef de ge- priviligieerde godsdienst; de PW* ÜÉjÜ^*' Prof. dr. g.H.M. Posthumus Meyjes: „Niet alleen christe lijke naastenliefde, ook eco nomische beweegredenen" protestanten waren een geto lereerde minderheid. Van de hen geboden (min of meer beperkte) vrijheden, maakten ze goed gebruik. Er ontstond een nationaal kerkelijk ver band en de protestanten stichtten hun eigen scholen. Ook politiek ontwikkelden de protestanten zich. Zo had den ze een eigen leger en versterkte garnizoensteden. Het eens zo eensgezinde ka tholieke Frankrijk was ook politiek een lappendeken ge worden, in toenemende mate een bedreiging voor de Fran se kroon. Uit die kring, ge voed door de katholieke geestelijkheid aan het hof, kwam steeds meer verzet te gen de protestanten. Deze raakten in de eerste decennia van de zeventiende eeuw in tern verzwakt door ruzies. De confrontaties liepen uit op een gewapend conflict. De belegering van La Rochelle, een protestants bolwerk, is berucht geworden. Richelieu, minister van Lodewijk XIII isoleerde de havenstad volle dig en wachtte af. Na maan denlange belegering was het verzet gebroken. Meer dan twintigduizend mensen wa- Bij de pogingen protes tanten te bekeren hebben zich gruwelijke taferelen afgespeeld (Jan Luyken, 1696) ren van honger gestorven, door ziekte of sneuvelden in de strijd. De val van La Rochelle in 1628 betekende een verschra ling van de rechten die de protestanten met het Edict van Nantes hadden gekre gen. Zo werden protestantse garnizoensplaatsen geslecht. Daarmee was de politieke macht van de Franse protes tanten gebroken. In de loop van de volgende jaren, vooral sinds 1660, wer den beperkende maatregelen voor de protestanten uitge vaardigd. Doel was de chris telijke eensgezindheid in Frankrijk terug te krijgen. De koning zette protestanten onder zware druk zich te be keren van hun ketterij. Na een algemene „Waarschu wing" aan de protestanten in 1682, waarin werd opgeroe pen een bekeringsformulier te tekenen, werden in de len te van 1685 op massale schaal dragonders gerecruteerd die vanuit het zuiden optrek kend, protestanten wilden dwingen katholiek te wor den. Overal werden slagvel den aangericht. Protestanten die niet katholiek werden of die niet vluchtten, werden gemarteld, of gedood. De exodus van Hugenoten, die al een paar jaar eerder was be gonnen, werd massaal. Feite lijk was het Edict van Nantes een waardeloos papiertje ge worden; in oktober 1685 werd het verdrag formeel herroepen. De protestanten waren al hun godsdienstrech ten kwijt. Vuchtelincen Prof. Posthumus Meyjes schat dat eind zeventiende eeuw vier procent van de Fransen (ongeveer 20 mil joen) protestant was. In de tweede helft van de zestiende eeuw lag dat percentage rond tien procent. Aanvankelijk had de protestantse beweging leden uit alle sociale lagen. Later ging met name de hoge adel over naar het katholicis me; als protestant werd het functioneren aan het hof on mogelijk. De exodus rond 1685 heeft waarschijnlijk één procent van de Franse bevolking tot buiten de landsgrenzen ge bracht. Van hen kwamen er rond de vijftigduizend in Ne derland, „Dat betekende op een bevolking van rond de tweeënhalf miljoen heel wat", meent prof. Posthumus Meyjes. De Waalse kerken in de Ne derlanden speelden een be langrijke rol bij de opvang van de Hugenoten. Tussen de Waalse kerken en het gere- De Franse vluchtelingen kwamen niet alleen naar Nederland. Duitsland, Zwit serland en Engeland bij voorbeeld namen ook veel Hugenoten op. Sinds enkele jaren is er een Europees Hugenotenprojekt, dat wil proberen gegevens over de vluchtelingen in de ver: schillende landen te combi neren. De registers van de Waalse kerken, gemeente en rijksarchieven worden voor dit doel nageplozen. De gegevens worden ver werkt in een computer in Parijs. Daardoor wordt het moge lijk de Hugenoot die bij voorbeeld van Bordeaux, via Genève en Frankfurt naar Nederland kwam op diens reis te volgen. Op de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amster dam (tot en met 20 augus tus) is een klein deel van de inmiddels verkregen gege vens in te zien: Het met veel illustraties verluchte boek, van de hand van H. Bots, G.H.M. Posthumus Meyjes en F. Wieringa, heeft de titel: Vlucht naar de Vrijheid, de Hugenoten en de Nederlan den. Het is uitgegeven door De Bataafsche Leeuw en kost 29,50 formeerd protestantisme be stonden al lang hechte ban den. Het Franse protestantis me van Calvijn is via de zui delijke Nederlanden naar het noorden gekomen. Vanuit het zuiden kwamen vluchte lingen voor de Spaanse over heersing naar de bevrijde noordelijke Nederlanden. In 1574, na de vedrijving van de Spanjaarden, werd in Mid delburg een van de eerste Waalse kerken in ons land opgericht. Amsterdam volgde in 1578, Leiden in 1584;^ Delft, Dordrecht en Haarlem in 1586. De Nationale Synode van Dordrecht (1578) van de protestanten in de Nederlan den, gaf de leden van de Waalse kerken het recht op een eigen kerkelijke organi satie. Steeds bleven de Waal se kerken een rol spelen in het protestantse Nederland. Bijvoorbeeld via de geestelij ke verzorging van Franse huurlingen in het leger van de Staten-Generaal, nodig voor de oorlog met Spanje. En. de Nederlandse geloofsbe lijdenis van 1561, opgesteld door Guido de Brés (in het Frans!), vertoont grote ver wantschap met het geschrift dat de Franse protestanten in 1559 hadden opgesteld. Leiden De Waalse kerken namen het voortouw tot hulp aan de Franse vluchtelingen. Zij or ganiseerden bijvoorbeeld col lecten, die volgens prof. Post humus Meyjes enorm veel geld opbrachten. In Leiden bijvoorbeeld werd in de maand december van het jaar 1685 ruim negentiendui zend gulden opgebracht. Dat bedrag gaat spreken als men weet dat een arbeidersloon toen ongeveer driehonderd gulden per jaar was en dat van een hoogleraar twaalf honderd gulden. De collecte in Leiden werd gehouden onder toezicht van het stadsbestuur. Dat bete kende onder andere dat de burgemeester en de schepe nen bij de ingang van de kerk zaten, waar voetvolk: met open schalen stond omi het geld in te zamelen. Op merkelijk bij de actie in Lei den is dat tien dagen na de collecte bij de protestantse kerken, ook de katholieke gemeenschap voor de Franse protestanten ging collecteren. De opvang van de vluchte lingen is in het algemeen uit stekend geweest, concludeert de kerkhistoricus uit Leiden. De verbondenheid door het geloof en de deerniswekken de toestand waarin de Fran sen in ons land aankwamen, waren daarvan de achter grond. Maar ook economi sche motieven speelden een rol. Van de Fransen werd een flnke industriële impuls verwacht. Bijvoorbeeld van de Franse wevers en druk kers, maar ook van kooplie den. De Hugenoten, van wie sommigen kans hadden ge zien veel geld mee te nemen, kregen privileges bij het op zetten van een industrie. Zo kreeg een Franse wever tweehonderd weeskinderen ter beschikking om in Am sterdam een bedrijf te begin nen. Ook in andere steden werden maatregelen getrof fen om Hugenoten te lokken. De Staten van Friesland stel den in een resolutie van 1683 enige „desolate stukken land bouwgrond" ter beschikking aan de vluchtelingen; op deze manier kon op goedkope wij ze goed werk worden gedaan. De hoge verwachtingen kwa men niet uit. Na een korte bloeiperiode raakten veel be drijven in problemen. En lang niet alle Hugenoten konden werk vinden. Irritatie Langzamerhand maakte het klimaat van barmhartige welwillendheid plaats voor irritatie bij de Nederlandse bevolking. De duizenden gul dens die kerk en overheid aan de vreemdelingen uitga ven, konden beter aan de „eigen" armen worden gege ven. De privileges van de Hugenoten werden ingetrok ken; de financiële ondersteu ning werd kleiner. Tenslotte kwam in 1709 het besluit van de Staten van Holland en West-Friesland de immigran ten de gelegenheid te geven zich te laten naturaliseren. Daarmee werden de eens zo ruimhartig ontvangen vluch telingen niet anders dan alle Nederlanders; van enige bij zondere steun was geen spra ke meer. In 1715 vaardigden de Staten Generaal een plak kaat uit waardoor alle vluch telingen in beginsel met de ingeborenen werden gelijk gesteld. Feitelijk werden de Hugenoten hierdoor van be voorrechte vreemdelingen tweederangs burgers, want officiële ambten stonden niet voor hen open. Bij verschillende gelegenhe den hebben de Hugenoten hoop gehad op de mogelijk heid tot terugkeer. Bijvoor beeld bij de vrede van Rijs wijk, na negen jaar strijd tus sen Engeland en de Repu bliek enerzijds en Frankrijk anderzijds. De verwachting dat de terugkeer van de vluchtelingen onderdeel van het vredesverdrag zou zijn, bleek een illusie. In de loop van de volgende jaren werden de Franse pro testanten een steeds minder herkenbare groep Nederlan ders. Velen vernederlandsten hun naam: Du Moulin werd Van der Molen; Le Blanc werd De Wit. De eigen taal- en leefwijze werd steeds moeilijker te handhaven; dé Hugenoten pasten zich in toenemende mate aan en werden Neder lander zoals alle Nederlan ders. LÜTSEN KOOISTRA Gereformeerde Kerken Beroepen te Opperdoes H. Nagelhout, kandidaat te Zwolle, die dit beroep heeft aangenomen. Aangenomen naar Maassluis H. van Veen te Woudenberg. Beroepbaar- stelling: drs. H. Menkveld, Vogelzang 25, 8141 BG Hei- loo; drs. H. Nagelhout, Mep- pelerstraatweg 82, 8022 AJ Zwolle. Christelijke Gereformeer de Kerken Beroepen te Elburg D. Slag boom te Katwijk aan Zee. Aangenomen naar Drogeham H. de Graaf te 's-Gravenzan- de. Vrije Evangelische Ge meenten Beroepen te Den Haag, toe zegging, B. Hagen te Scher- penzeel. UITSPRAKEN „ILLEGAAL?' De Zuidafrikaanse politie stelt een onderzoek in naar een rede van ds. C. F. Beyers Naudé, waarin hij heeft heeft opgeroepen tot burgerlijke on gehoorzaamheid als middel in de strijd tegen apartheid. Het aanzetten tot burgerlijke on gehoorzaamheid kan als ille gaal worden opgevat, zo is vernomen van de kant van de politie en van advocaten. Beyers Naudé, secretaris-ge neraal van de Zuidafrikaanse Raad van Kerken, heeft ge zegd dat de onrust in de zwar te woonwijken zo'n omvang heeft bereikt dat gesproken kan worden van het begin van een burgeroorlog. Hij voegde er aan toe dat "onze hoop dat het niet-gewelddadi- ge standpunt van de kerk zijn doel moge bereiken, slechts dan kan blijven bestaan als de christelijke gemeenschap, die zich met de Raad van Kerken verwant verwoelt, initiatie ven neemt en steun geeft aan meer betekenisvolle en effec tieve niet-gewelddadige ac ties, waaronder een goedgeor ganiseerde actie van burgerlij ke ongehoorzaamheid". Ook de Zuidafrikaanse staats radio, die altijd de regerings visie vertolkt, leverde scherpe kritiek op Beyers Naudé. Vol gens de radio is het duidelijk dat burgerlijke ongehoor zaamheid een klimaat van ge weld schept. "Het is per defi nitie een activiteit aie wets overtreding met zich mee brengt". De Zuidafrikaanse Raad van Kerken heeft in een telex ge ëist dat de regering alle troe pen uit de zwarte nederzettin gen terugtrekt. De Raad stelt die troepen verantwoordelijk voor de recente onlusten, waarbij ettelelijke doden vie len. De Raad eist ook dat pre sident Botha een nationale vergadering bijeenroept, waarin de leiders van het volk bespreken hoe de apart heid beëindigd kan worden. jbl ""Mste erlo ratei rerki ALLE aardrijkskundeboeken van onze schooljeuLpOC op 1 januari van het volgend jaar wat Nederland tjor z slag verouderd zijn. Met ingang van die datum zullejn ul de Flevopolders de Noordoostpolder en Flevoland nieuwe, twaalfde provincie Flevoland vormen. N? £e Tweede Kamer heeft de Eerste Kamer grote moecj^ met het voorstel van minister Rietkerk van Binr^ 0 Zaken. De tegenstellingen liepen dwars door dejyan heen. ter •rdei Het kost weinig moeite begrip te hebben voor <fe*S standers en hun argumenten. De groei van de zes gef die deel zullen uitmaken van de nieuwe provincie, IVFl dend minder dan de prognoses voorzagen. Voorts^ niet gering kostenaspect, want de vorming van een aal bestuursorgaan vergt grote sommen. Het is allemaal waar, maar daar staat tegenover! danks de noodzaak de prognoses bij te stellen er na "W sprake is van groei. Van enig belang is ook dat e| I meerderheid van de bevolking van de FlevopoldersP-®- ten blijken voorstander te zijn van de totstandkoming nieuwe provincie, al kan de vraag worden gesteld o sprake is van weloverwogen argumenten. In elk j ben regionale politieke en maatschappelijke orêanijeme totstandkoming voortdurend bepleit. De bevolking van de nieuwe provincie wordt nullij gang van het nieuwe jaar in staat gesteld gebruik tfme] van een van onze grondrechten: het recht invloed ui|_e^ nen op de samenstelling van de Eerste Kamer. 0|fan Kamer wordt immers gekozen door leden van Pr^je Staten. Van belang is ook dat bruikbare andere °pl|en ontbraken, waardoor bij afwijzing van minister B £a voorstel een bestuurlijke chaos had kunnen ontstaan j r, piet J_/E kritiek dat het voorstel van de minister er kegir kost is doorgedrukt, snijdt evenmin hout. Het verlat n de Flevopolders naar een eigen provincie bestaat ali col eerste inpoldering en zowel Tweede als Eerste KanAfri! volop gelegenheid gehad het voorstel voor de nieuwe uit. cie in alle rust te behandelen. De CDA/VVD-coal^_ moeilijk worden verweten de zaak te hebben op want juist uit die hoek is de meeste weerstand tn~ voorstel gekomen. tot 28 graden, aan de sche kust enkele grad( Mogelijk een bui DE BILT (KNMI) Zaterdag is er veel bewolking en moge lijk valt er een bui. Later op de dag kan de zon zich vooral in het noorden van het land even later zien. De maximum temperatuur ligt rond de 18 graden. Er staat een matige zuidwesten wind. Bewolking en neerslag hangen samen met een depressie die vanochtend bij Schotland lag en morgen boven Denemar ken verwacht wordt. Vanaf zondag mag op perioden met zon gerekend worden. De luchtdrukverschillen boven het Europese vasteland zijn daarbij klein. Daardoor is de wind zwak tot matig en hij gaat uit uiteenlopende richtin gen waaien. Vooruitzichten voor diverse Europese landen, geldig voor zondag en maandag: Zuid-Scandinavië: Half tot zwaar bewolkt en vooral maandag mogelijk een bui. Middagtemperatuur ongeveer 19 graden. Britse eilanden: Perioden met zon en vrijwel overal droog. Middagtemperatuur ongeveer 18 graden. Frankrijk: Af en toe zon en vooral maandag mogelijk een bui. Middagtemperatuur van 18 graden in Normandië en Bretagne tot 28 graden aan de Rivièra. Spanje en Portugal: Perioden met zon en vooral maandag enkele regen- of onweersbui en. Middagtemperatuur van 24 temperatuur 25 tot 30 zet Alpengebied: Af en tc(aat vooral maandag mog[en bui. Middagtemperatu^gj. veer 25 graden. Duitsland: Perioden en vrijwel overal dn®v0° dagtemperatuur van graden Idu KRUISWOORDRAADSEL Horizontaal: 1 hoog bouwwerk; 5 be lemmering (lig.); 6 onderdeel v.e. ten- nlspartlj; 8 etmaal; 9 kleelmiddel; 11 slotwoord van gebeden; 13 tweede letter v.h. Griekse alfabet; 14 lawaai; 16 niet mager (b.v. van vlees); 18 Spaans rijpaard; 21 standaard voor het schilderdoek; 23 denkvermogen; lijk dier. Verticaal: 1 platte steen; 2 voorzetsel; 3 loofboom; 4 telwoord; 5 teken van de dierenriem; 7 voorzetsel; 8 water kering; 10 Engels eiland; 12 zichtbare waterdamp; 13 hersteld; 15 heide- meertje; 17 gesteente; 18 voorspoed; 19 liefderijk; 20 afvioeipijpje v.e. goot; 22 telwoord; 24 kenteken v.e. judoka met meestertitel; 28 muzieknoot; 29 lidwoord. OPLOSSING 0p 62 :b| 82 :uep pz :sez zz 'WQ 02 ^©P©i 61 ^n| -©6 81 :l©l Zt :u©A SI üeieq Cl :I0A3U 21 :uew 01 ;wep 8 Uoj i :mej g :ue6 -eu :se e :ujo s :i©B©i i :|b«m»Joa :u©P 62 !jns lz :X©P 92 ü©l S2 :©P©J 92 !|©Z0 12 U©ue6 81 !jeA gi 'ueA -ei n :e»eq ei !uaure u :ujod 6 :6up 8 U©s 9 :iuej s luejot i qeeiuozpoH Indonesische M omelet met tomatensaus, komkommer eltru rijst gebakt on banaan met ijfanl slagroom vegetarisch iioge Nodig voor twee peithol 1 sjalot, halve dunrkoop sambal, 2 lepels olie op! ren, 2 lepels waterk peper, 1 theelepel kL _r Sjalotje, knoflook, kle dunne prei, 50 g chi^ v, nons, sambal, 10 g n%t. ne, 2 dl water, half gi bouillontablet, towf*™ ree naar smaak, 2 r n pels maizena, ketja$™e_ bruine bastaardsuikc Komkommer, zout, Pnlpr azijn, sambal, bieslot g droogkokende rijst water, zout; 2 niet te rijpe banaflt^ JJI1IU A S,HA orèe (rum), 2 kleine pori of 0,5 dl slagroom, M.aarJ terdsuiker. seen Fruit kleingesneden sjfeL prei met iets sambal] pgj olie op een matig vuuaarcj en goudgeel. Klop de[jen los met water, zout, pe: ketjap. Schenk de eimi de groenten, sluit de /at laat de eieren op een, vuur stollen. Laat de op een warm bord glijr 0Tl klap haar daarbij aub£n'1 Bak voor de saus &r scheppende kleingesf.y sjalot, knoflook en pJLun plakjes champignon efn sambal lichtbruin. Voie 0J ter, bouillontablet enL v tenpuree toe en laat r« acht minuten trekken, het vocht met maizel maak de saus op sms met ketjap, zout en HEI basterdsuiker. Bak de gepelde en j veerde bananen in margarine in een paarl ten gaar en lichtbruin.1 er in de pan bruine bi suiker over en warm even mee. Leg de bè aan één kant op de i> en sprenkel er desgè rum over. Leg aan de 1_ kant van de bordjes hei de met bastardsuiker i slagen room. "Tm JEÜ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2