Gala van Nederlandse muziek op tweede avond gered
«§"£etdóe Qomo/ni
Kunst die gekoesterd wordt
£ekbe(2ou/tcMit
dagpuzze
Springsteen schenkt 75.000 gulden aan Rotterdamse daklozen
Afstandelijke weergave mystieke Turangalila- symfonie
P§l$| (voor controle bezorging) Plaats
DERTIG JAAR HAAGSE A QUARELLISTEN
KUNST
MAANDAG 17 JUNI 1985 PA(
■laan terug (12); 13,45,1
21.30. ODEON 3: Beverl
cop (al); 13.45, 18.45, i
ODEON 4 Mata Har»
13.45, 18.45, 21.30.
PASSAGE (Passage 6j
460977): 48 Hours (16);
18.45, 21.30. HAAGS
HUIS (Denneweg 56i
459900): Zaal 1: Un dimal
la campagne (16); 19.30,1
Zaal 2: Ascenseur pour f
taud; ma. 19.30. Jules
ma. 21.30. La notte; di.
The immortal story; di.
Nathalie Granger; wo.'
Ouerelle de Brest; wo. 21!
Geen krant ontvangen E
18.00 en 19.00 uur, zaterda
14.00 en 15.00 uur, telefo
122248 en uw krant wordt n
de avond nabezorgd.
ee zz :ue>t0p os
LZ ;'1'0 92 :|0J S2 Ueu ejl
!|9US 02 :19!UBJ6 61 '1S|| 8lf
:uep si :qoi si 21 'snij
!|9jed l ;s99iu f !Joo>t l W
Voor een uitgebl
agenda, ook voor dc
mende dagen, raadj
men „UIT", de gratij
kelijkse bijlage vanj
krant' jpEN
|rouw
I aanri
Idijk.
ALPHEN AAN DEN RIJNL een
ROCINEMA I (Van Boet," h,
straat 6. tel. 01720-20800Ïet'uF
man (al); 18.15, 21.15. wlauto
13.45 EUROCINEMA lr de i
verly Hills cop (al); 18.30,1
bioscopen
ook 13.30. ÉUROC
III: Into the night (12); >w ra
21.00. wo. ook 13.30. |tig ri
CINEMA IV: De lokvog^nan
18.45. 21.15. wo. ook 14
KINDERVOORSTELUNG veruu
EUROCINEMA IV: Tom Was
ryfestival (al); wo. 14.00. jlomt
LEIDEN LUXOR (Statidteken
19. tel. 071-121239): Ru He
(12); 14.30, 19.00. 21.15V
en STUDIO (Steenstra# ie 2
tel.124130): Passage to
(al); 20.00. Witness (12);
point (16); Vier vuisten
kwadraat (al); Beverly Hil[
(al); 14.30, 19.00, 21.15. 171
NON (Breestraat 31, jlJi
123875): De vrolijke Tirol»
kliniek (16); 14.30, 19.00,
REX (Haarlemmerstraj
tel. 071-125414): Nacht
19.00. 21.15.
KINDERVOORSTELUNG I
LIDO Assepoester (af
14.30.
NOORDWIJK LIDO 1
(Pr Bernhardstraat
01719-12800): Lady Hawl
ma. dl. 19.00. Under firj
ma. di. 21.15.
KATWIJK CITY THEJ
(Badstraat 30, tel. 01718-
Class (12); wo. 14.45,1
21.15. ma. di. 19.00,
CITY THEATER II:
the dark (16); tijden zie
CITY THEATER III: I"
de Reeperbahn (16); tijd
City I. CITY THEATER 1 _,TT1
ris, Texas (16); 20.00. ULIL
KINDERVOORSTELUNG yan
CITY THEATER: Pd"
grote lachparade (al); wo{6ga«
LIDOTHEATER: The ne|e L<
ding story (al); di. 16.0L- g
15.00. f"6
VOORSCHOTEN GREEÖOUW
Paris Texas (12); 20.00. Rpnc«
KINDERVOORSTELLING U i
Never ending story; wo.praCr
Circus op stelten; wo. Hjjinge
WASSENAAR ASTRA:H
tere kruid (12); 20.30.
KINDERVOORSTELLING
Lucky Luck ip
14.00.
DEN HAAG*
tel. 463500): Vier
kwadraat (al);
21.30. ASTA
VEEMARKT LEIDEN (17-6) - extra
kw. dikbillen 9,00-13,50. stieren 1e
kw. 8,50-9,00, 2e kw. 7,60-8,50, vaar
zen 1e kw. 7,85-8,95, 2e kw.
6,75-7,85, koelen 1e kw. 7,65-,8,90.
2e kw. 6,85-7,65, 3e kw. 6,50-6,85,
worstkoeien 5,70-6,80, schapen per
stuk 190-260, per kg 5,50-7,50, lam
meren per stuk 200-260, per kg
11,50-12,50. Aanvoer, handel en prij
zen: slachtvee 790 - traag - lager,
stieren 120, traag - lager en slacht-
schapen en lammeren redelijk - ho
ger. De totale aanvoer bedroeg 1047
LEIDEN Noteringen groente- en
fruitveiling, 17 juni: appels: 60; andij
vie: 24-66; peulen: 860-970; snijbo
nen: 540-770; stambonen: 750-850;
tuinbonen: 155-200; kroten bos: 45-
63; Chinese kool: 45-55; spitskool: 84-
91; postelein: 100-141; prei: 195-350;
rabarber: 39-55; spinazie: 194-208;
ijsbergsla: 70-77; broccoli: 630; ven
kel: 190-310; uien: 23-42; waspeen:
30-60; witlof: 145-410; bloemkool 6
per bak: 250-325; bloemkool 8 per
bak: 195-285; bloemkool 10 per bak:
165-300; sla: 22-29; bleekselderij: 23-
91; bospeen: 145-155; peterselie: 47-
80; radijs: 46-59; selderij: 15-33; bos
uien: 27-30; paprika st.: 19-78.
Gals van de nieuwe Nederlandse
muziek, Concertgebouw, Amster
dam. Met zaterdagavond Canto Os-
tinato voor 4 vleugels van Simeon
ten Holt en Kamermuziek van Joël
Bons, Tristan Keuris, Enrique
Raxach, Ton de Leeuw en Jan Ro-
kus van Roosendaal. Zondagavond
het Tweede vioolconcert van Hans
Kox, Flexio van Theo Loevendie,
Monumentum van Otto Ketting, De
Stijl van Louis Andriessen en korte
stukken van Guus Janssen en Jan
van Vlijmen.
AMSTERDAM Wie als on
derdeel van het Holland Festi
val een manifestatie met de
verplichtende titel „Gala van
de nieuwe Nederlandse mu
ziek" organiseert, neemt wel
enige verantwoordelijkheid op
zich. Vorig jaar konden de be
zoekers het gebodene niet op
timaal consumeren, onder
meer door dat zij gehinderd
werden door opnamen voor de
media. Dit keer had men zelfs
twee avonden voor het „Gala"
gereserveerd maar op de eer
ste begon de kamermuziek 3
kwartier later dan was aange
kondigd. Dat ziekte yan de
zangeres verandering van een
programmanummer nodig
maakte, sprak van zelf. Maar
de rest leverde in feite slechts
één substantieel, volwaardig
werk op en dat is in een der
gelijk kader volstrekt onvol
doende.
Het volwaardige stuk was het
emotioneel geladen en zelfs
meeslepende pianotrio van
Tristan Keuris, overtuigend
uitgevoerd door het Mendels-
sohn-Tio. Bij twee andere wer
ken leek de weergave te kort
te schieten. Dat gold voor
„Tour" waarin Joël Bons nogal
gekunsteld een ritmisch strak
ke pianopartij wilde uitspelen
tegen een losbandige vioolpar
tij. Het was compositorisch wel
een aardige poging maar ge
lukt was het niet helemaal.
Ook de strijkerssymfonia van
de jonge Jan Rokus van Roos
endaal leek niet exact te zijn
gespeeld om het klankbeeld
voldoende helderheid te ge
ven. Monodie van Enrique
Raxach was een bewerking
van de fluitsolo waarmee zijn
Ode voor fluit en strijkers be
gint. fEen aardig kort speel-
stukje geschikt voor een toe
gift.
Deze toegift had minder sub
stantie dan de gitaarsolo van
Ton de Leeuw, maar ook die
interlude was geen werk om
op een „Gala" mee voor de
dag te komen. „Canto Ostina-
to" van Simeon ten Holt waar
mee in de Grote Zaal vier
vleugels tweeenhalf uur bezig
waren, was na wat we reeds in
het genre van de minimal mu
sic gehoord hadden geen open
baring. Alles bij elkaar dus be
slist geen staalkaart van kwa
liteit en originaliteit, Keuris
dan uitgezonderd.
Gelukkig werd op de tweede
avond revanche genomen. In
de Grote Zaal heeft de Ameri
kaan James Conlon zich met
het Rotterdamse Filharmo
nisch Orkest voorbeeldig inge
zet Voor het lyrische, fijnzinni
ge, tweede vioolconcert van
Hans Kox, waarin Wiktor Lie-
berman de solopartij meester
lijk vervulde. Door zijn leven
dige contrastwerking was
hierna het lastige stuk Flexio
van Theo Loevendie buitenge
woon intrigerend. Een algeme
ne verhuizing naar de Kleine
Zaal leverde een rijkelijk ge
zocht, bizar stuk van Guus
Janssen op, voor een bezetting
waarmee hij zelf zei geen affi
niteit te hebben. Bijzonder
treffend daarentegen was een
introverte, beschouwelijke alt
vioolsolo, 28 in elkaar over
gaande variaties op een eigen
thema van Jan van Vlijmen.
Zijn stuk heeft Faithful, de
Engelse vertaling van de voor
naam van de Japanse altpiste
Nobuko Imai die het stuk in
getogen speelde. Terug naar de
Grote Zaal voor Monumen
tum, een origineel gelegen
heidswerk van Otto Ketting
voor het afscheid van Kees
Stolwijk als directeur van het
Rotterdams Conservatorium.
Tot besluit „De Stijl", het laat
ste werk van Louis Andriessen
in minimal music-stijl voor de
combinatie van Hoketus en De
Volharding. Het werk van An
driessen handelt over de
kleurvlakken van Mondriaan
die in de muziek hoorbaar
moeten zijn. Het werk is een
onderdeel van een avondvul
lend theaterstuk dat op het
ogenblik wordt voorbereid.
Zou het geen aanbeveling ver
dienen volgend jaar in dit
„Gala" een avond met alleen
voldragen kamermuzieksluk-
ken te geven en een tweede
avond met alleen groter werk.
Deze avonden moeten dan
plaats hebben op de nornale
concerttijden zodat men ei van
elders eventueel voor naar
Amsterdam kan komen en
weer naar huis kan gaai. Zo
zou een goed geselecteerd
„Gala" er eigenlijk uit moeten
JOHN KASAMDER
Anti-racisme-concert
Tussen de 200.000 en 400.000
mensen hebben zaterdaga
vond op de Place de la Con
corde in Parijs een gratis pop-
-concert bijgewoond dat was
gericht tegen het racisme. Vier
reusachtige balonnen In de
vorm van handen zweefden
boven de menigte. Op de han
den stond „blijf met je handen
van mijn makker". De handen
vormen het symbool van de
anti-racistische organisatie
„SOS-racisme". die enkele
maanden geleden is opgericht
na een reeks racistiche inci
denten in Frankrijk. Op de foto
een overzicht van de menigte.
ROTTERDAM De
Amerikaanse popartiest
Bruce Springsteen heeft
na afloop van zijn twee
concerten in Rotterdam
de Van Speijkstichting in
die stad verblijd met een
cheque van 20.000 dollar.
Dat komt neer op een on
verwacht financieel
steuntje in de rug van on
geveer 75.000 gulden voor
de Stichting, die de zorg
voor dak- en thuislozen in
de Maasstad op zich
neemt. Springsteen deed
na zijn optredens in Enge
land enige tijd geleden
ook de mijnstakers een
cheque cadeau.
Project-coördinator Peter Vis
van de Stichting is bijzonder
gelukkig met de gift, evenals
de bezoekers van het dag- en
nachtverblijf. „Met het geld
kunnen we eindelijk eens wat
extra's doen: op vakantie gaan
met de mensen of kleding ko
pen voor het najaar. Daar is
nooit geld voor, omdat we nu
eenmaal een minimaal gesub
sidieerde instelling zijn. We
moeten bij wijze van spreken
een maand vergaderen over
de uitgave van 500 gulden en
dan krijgen we nu ineens een
cheque van 20.000 dollar. Het
is ongelooflijk", aldus Peter
Vis.
Op het lijstje gegadigden ston
den nog ongeveer vijf andere
instellingen in Rotterdam die
actief zijn voor het goede doel,
maar Springsteen - die overi
gens zijn gift anoniem had wil
len houden - heeft na nauw
overleg met de Stichting geko
zen voor het steunen van het
dak- en thuislozen-project.
Volgens Vis is Springsteen zelf
ook enige tijd dakloos geweest.
Dat zo iemand nu een gift doet
aan de Van Speijkstichting
werd door de bewoners van de
verblijven daarom des te meer
gewaardeerd, aldus de project
leider.
In Frankfort zijn zaterdaga
vond na een concert van de
Amerikaanse rockster overi
gens 34 concertbezoekers on
wel geworden als gevolg van
overmatig drug- en alcoholge
bruik en in ziekenhuizen op
genomen. Nog eens 28 andere
bezoekers hadden ter plaatse
medische hulp nodig. Het con
cert werd bijgewoond door
55.000 fans.
Turangalila-symfoni* van Olivier
Messiaen, door bat Concertgebou
workest onder leiding van Hane
Vonk. Met Hakon Austbö, piano,
Tristan MuraH, Ondes Martinot.
Concertgebouw, Amsterdam.
AMSTERDAM Volgens het
oorspronkelijke plan hadden
vrijdag concertante delen moe
ten klinken uit het omvangrij
ke stuk muziektheater dat Oli
vier Messiaen aan Franciscus
van Assisi wijdde en dat in de
cember 1983 in de Parijse Ope
ra zijn première beleefde. Ge
zien de lengte, de moeilijk
heidsgraad en de kostbare be
zetting, lijkt het onwaarschijn
lijk dat dit gigantische werk
hier spoedig scènisch en com
pleet kan worden vertoond.
Vandaar dat met een zekere
spanning werd uitgezien naar
een al eerder verwachte frag
mentarische vertolking. Toen
echter het definitieve pro-
fjramma van het lopende Hol-
and Festival verscheen, stond
al vast dat door het niet be
schikbaar zijn van enkele vo
cale solisten ook deze frag
mentarische uitvoering weer
op losse schroeven was komen
te staan. Inderdaad moest ten
slotte worden besloten tot de
uitvoering van de in 1948 vol
tooide Turangalila-symfonie
van Messiaen, een gecompli
ceerd en moeilijk werk van
ongeveer 80 minuten dat al
enkele malen in ons land te
horen was, het laatst in 1981 in
de Messiaen-cyclus van het
Residentie Orkest toen ook
Hans Vonk de leiding had.
De componist zelf noemde
deze tiendelige symfonie een
bezeten vreugdezang over de
onweerstaanbare liefde en het
bovenmenselijk geluk dat ten
deel zal vallen aan allen die
hebben begrepen. Zoals bijna
altijd bij Messiaen, gaat - het
ook hier om mystieke erotiek.
De titel wijst daar al op want
in het Sanskriet betekent „Tu-
ranga" voortsnellende tijd, be
weging, ritme en „lila" ver
wijst naar de cyclus van het
kosmische bestaan: opbouw,
vernietiging, verrijzenis. Het
behoeft niet te verbazen dat de
componist voor de. uitbeelding
van zijn grootse fresco nogal
wat bijzondere orkestrale mid
delen nodig heeft. Het drie
voudig hout en koper zou op
een grote maar niet abnormale
bezetting kunnen wijzen. Er
zit echter een orkest in het or
kest, bestaande uit een uiteen
lopend scala van metalen sla
ginstrumenten. Verder zijn er
een razend lastige piano-obli
gaat en een aparte partij voor
de door velen verfoeide Ondes
Martenot, een electronisch
toetseninstrument uit de jaren
dertig waarvan het aparte tim
bre voor Messiaen een mystie
ke sfeer oproept.
„De perfect gerealiseerde
monstruositeit", zoals Reinbert
de Leeuw de symfonie noem
de, heeft een zeer ingewikkel
de structuur die samenhangt
met een heel systeem, dat ten
grondslag ligt aan Messiaens
minitieus uitgekiende idioom.
De expansieve muziek in dit
werk wordt beheerst door vier
thema's die meer of minder
geregeld opduiken en 'oor de
luisteraar in elk geval de bete
kenis hebben van herken
ningspunten. Het zijn ;en uit
gesproken dreigend thema,
een liefdesthema, eer evoca
tief thema en een th?ma dat
eigenlijk alleen dient Ier bepa
ling van de klank en ie sfeer.
Het valt niet te ontkennen dat
dit getuigenis van eer rotsvast
geloof in de eenheid van he
melse en aardse liefde, welke
eenheid zal triomferen over de
dood, veel indruk meakt op de
aandachtige toehooider. Het
kwam mij echter voor dat
Vonk, die de partiUur knap
beheerst en gevoel leeft voor
alle karakteristieke details, er
dit keer nauwelijks in slaagde
het grote orkest nee te krij
gen. Daardoor deel de hele
vertolking nogal dstandelijk
aan. Het zal duideljk zijn dat
een neutrale, aan Ie materie
gebonden gelocfsbelijdenis
geen echt overtuigende uit
werking kan hebbei.
JOHN KASANDER
SUSKE EN WISKE ANGST OP DE „AMSTERDAM"
KRUISWOORDRAA "d
Horizontaal: 1 zanggroep; cht
kostbaar voorwerp; 9 ofs< jnt
vogel; 12 walkant; 13 ze< T
één der graden van vaard
het judo; 16 vervoermiddgU
drieglljke slimheid; 19 stee
vlug; 21 taai gedeelte v.o.Lm
keurig; 25 ogenblik; 26
(alk.); 27 onbezonnen; 29
noot; 30 geestelijke; 32 rw#"*T
33 nauwsluitend. i
Verticaal: LjX
1 vierendeel; 2 voorzetsel
van de dierenriem; 4 snijw
oude lengtemaat; 6 kapgeRDl
chaamsdeel; 10 knijpbril; ieve
burcht; 14 hoofddeksel; 1»ein^
schrift; 17 dwaas; 18 mone
rijgkoord; 22 deel v.h. hoof<fe
krul; 27 scheepsvloer; 28 w#n tc
latende; 30 lidwoord; 31Öude
(afk.). sn v;
OPLOSSING
Joy-riding
DEN HAAG De Haagse
Aquarellisten vieren hun der
tigjarige bestaan met een ten
toonstelling. Hun zestigste ten
toonstelling, en daarom is er
sprake van een dubbel jubile
um. In de veertien 14 dagen
dat ze de drie zalen van Pulc-
hri Studio huren, stroomt het
publiek in grote getalen toe,
en zoals Pierre Janssen in ziin
openingswoord vermeldde,
ontstaan er zelfs wel eens
schermutselingen tussen ko
pers. De aquarel is een gewild
kunstprodukt bij het Haagse
publiek, want er wordt voor
zo'n vijftigduizend gulden per
expositie gekocht.
Wat maakt de jaarlijkse ten
toonstelling in Pulchri tot een
aantrekkelijke evenement? De
23 leden, waarvan zeker de
helft tot de ouderen gerekend
kan worden, werken op be
scheiden formaat en weten
met hun verf, water en kwast
een grote mate van intimiteit
te bereiken. Zij zijn goede kij
kers en de zichtbare realiteit
vormt hun inspiratiebron. Ge
troffen door het licht in de na
tuur of de schoonheid van het
menselijk lichaam, een stads
gezicht of een stilleven, wor
den steeds weer dezelfde on
derwerpen geaquarelleerd.
Hun beelden ademen rust en
harmonie uit.
Hun beelden lijken vaak eer
der uit de negentiende dan uit
de twintigste eeuw te komen.
Alsof Dada, Cobra of de Neo-
expressionisten hun entree
nog moeten maken, alsof Kaf
ka, Freud of Einstein aan ons
menselijk bestaan geen andere
dimensie hebben gegeven. Een
uiting van woede, ironie,
machteloosheid of agressie is
hier niet op de plaats. In deze
kunst bestaat schoonheid om
de schoonheid. De klassieke
naakten van Sierk Schröder,
het Colosseum van Arnold
Niessen, de tintelende inte
rieurs van Ad Kroese of het
Mexico van Kees Andrea, zij
zijn allen voortreffelijk gea
quarelleerd, maar je kunt je
afvragen of het negentiende
eeuwse „l'art pour l'art" niet
teveel om de hoek komt kij
ken. Is dat een reden waarom
het publiek zo vol enthousias
me, ieder jaar weer, de exposi
tie bezoekt?
Wat opvalt in deze tentoon
stelling is dat er geen enkel
werk hangt dat verontrust, dat
vragen stelt. Er hangt kunst
waarbij je je kunt koesteren,
kunst die behaagt, zonder ook
maar één moment op het ver
keerde been gezet te worden.
Vergeleken met de tentoon
stelling van vorig jaar is er
wel wat veranderd. De grote
zaal ziet er spannender uit.
Het merkwaardige groene ge
zicht met enkele haarsprieten
en de grote schaar met de titel
„Klein ventje bij de kapper"
van Jenny Dalenoord is opval
lend en ook de houterig ge
schilderde vissen op pootjes
van Pien Hazenberg zijn ver
frissend. Beide kunstenaressen
kregen een prijs toegekend,
evenals Ad Kroese. Twee
aquarellen van Piet van Boxel
en één van Sierk Schröder
kregen een eervolle vermel
ding.
INGRID VAN SANTEN
Pulchri Studio, Lange Voorhout
15. „30 jaar Haagse Aquarellisten",
tot 1 juli, dinsdag t/m zaterdag 11-
17 uur, zondag 13-17 uur.
Tasje
geroofd
OEGSTGEEST Een 39-jari-
ge inwoonster van Oegstgeest
is zaterdagavond van haar tas
je beroofd toen zij op haar fiets
vlak bij haar huis in de Hof-
brouckerlaan reed. De tas
werd uit haar fietsmand ge
rukt door twee jongens die
haar op een bromfiets voorbij
reden. De tas is later terugge
vonden in de Oude Rijn in
Leiden. Alleen het geld en de
sigaretten bleken eruit te zijn
verdwenen.
Tas gestolen
LEIDSCHENDAM Twee
onbekende jongens hebben
gistermiddag een 87-jarige
vrouw uit Leidschendam haar
tas afhandig gemaakt. De
vrouw liep op de stoep van de
Kastelenring toen de daders
langs fietsten en haar de tas
uit handen rukten. Deze be
vatte onder meer een porte
monnee met vierhonderd gul
den.
(16); 18.45, 21.30. ma.
EUROCINEMA
tel. 667066):
20.00. overige dagen;
20.00. METROPOLE 1
gielaan, tel.
innocence
2120.
sago to India (al);
METROPOLE 3:
aria (16); 14.00.
METROPOLE 4:
14.00,
POLE
21.30.
13,
Ier
•JU ie :ep oe -Ifrie
LZ -HOI pz :dBB|S ZZ 'JBOus bo n
!|BUJ Li U99IP SI :J9Jeq pi
UbuBjoi oi '6nj 8 Iiueds 9 L J--
P :ujbj e ;do Z !UBMJ» i PWlJ
met bus
Gebroken tand
deze speciaal door uw
krant samengestelde set.
Hij is voor u,
wemneer u een nieuwe
abonnee aanbrengt
Dan ontvangt u als dank;
twee plastic regenjassen
in handzame etui, een
reisschoenpoetsset, een
tandenborstelset, een
strandkluisje om uw
kleingeld zeker te stellen
tijdens het zonnebaden
en zwemmen, en een
praktische portefeuille
voor uw reischeques.
Zo gaat u goed voorbereicfop vakantie!
De nieuwe abonnee ontvangt de krant de eerste twee weken gratis.
Deze ontvangt de krant de
eerste twee weken gratis.
Daarna wordt het abonnement
betaald per
maand (per automatische betaling)
kwartaal per acceptgiro
Stuur als dank de
vakantieset aan:
Naam:
Noteer als nieuwe abonnee
ingaande
1 Stuur de bon ingevuld aan de Leidse Courant. Antwoordnummer 998. l&Sivij
Ev£:fe:' 2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig). Iviïiïvl
ALPHEN AAN DEN RIJN
Twee 18-jarige knapen, de een
uit Nieuwkoop en de ander uit
Bodegraven, zijn aangehouden
wegens joy-riding met een bus.
De Nieuwkoopse politie merk
te vrijdagnacht dat voor de
tweede maal in een korte pe
riode een bus van Centraal
Nederland was verdwenen
van zijn parkeerplaats. Zater
dagmorgen vroeg zag de be
manning van een surveillan
cewagen van de Alphense po
litie de bus rijden op de Zee-
gerbaan. Pas in Aarlander-
veen kon de bus tot stoppen
worden gedwongen nadat de
politie met een auto de weg
had geblokkeerd.
Pierre Janssen tijdens de druk bezochte opening van „30 jaar Haagse aquarellisten", een jubi
leumtentoonstelling in Pulchri.
bij vechtpartij
LISSE In jongerencentrum
Qbus in Lisse ontstond zater
dagnacht een vechtpartij, toen
een 20-jarige Lissenaar, die
vrijwillig werkzaam is bij het
jongerencentrum, een 18-jarige
inwoner van Hillegom buiten
de deur wilde zetten. De Lisse
naar liep bij het knokpartijtje
een gebroken tand en een dik
ke wang op. De politie heeft
proces verbaal opgemaakt.