TAFEL Hervormde Kerk verantwoordelijk voor godsdienstonderwijs Rechte lijn tussen Grieks en christelijk denken is er niet £cidóc6otvuu| HTTÏÏ71 boekwijzer beroepingen kerk wereld Paus verwerpt complot-theorie rond dood Johannes Paulus I Gorbatsjovs bezem weer ACHTERGROND CcidóG Gomont MAANDAG 17 JUNI 198S PAG Si Drs. Th. Mandos directeur Hoger Katechetisch Instituut Drs. Th. Mandos is door het bestuur van het Hoger Kateche tisch Instituut (HKI) in Nijmegen benoemd tot directeur. Hij volgt in deze functie drs. G. Schlatmann op die eind 1982 ont slag nam in het kader van een omvangrijke afslanking van het instituut. De afgelopen jaren hebben bestuursleden van het HKI de directie waargenomen. Mandos (53) is lid van de con gregatie van de Broeders van Maastricht en studeerde van 1974 tot 1979 spiritualiteit aan de theologische faculteit te Nijmegen. Begin dit jaar werd het HKI losgekoppeld van de Nationale Raad voor de Katechese, waardoor een einde kwam aan de nauwe band tussen het instituut en de RK bisschoppenconfe rentie. Psychotechnisch onderzoek aankomende theologen Studenten, die aan een theologische opleiding willen beginnen, zouden aan een psychotechnisch onderzoek moeten worden onderwerpen. Deze voorselectie zou kunnen voorkomen dat er geld en tijd verspild wordt onder meer doordat visitatoren het maar weer moeten opknappen. Ds. A. W. Kranenburg pleitte voor deze selectie in een dankwoord tijdens een afscheidsre ceptie op de Generale Synode van de Nederlandse Hervormde Kerk. Ds. Kranenburg zal vanaf 30 juni niet langer optreden als praeses van het College van de Visitatoren Generaal. Ds. W. H. Steenbeek uit Amersfoort is de nieuwe praeses van het College. NOTA AVONDMAALSMUDING GEEN „JACHTVERGUNNING" De Generale Synode van de Nederlands Hervorm de kerk heeft het be leidsplan van de Raad voor de zaken voor kerk en school zaterdag goed gekeurd. Daarmee spreekt de synode nog maals haar verantwoor delijkheid uit voor het vak godsdienstonderwijs op de openbare scholen. Er werden kritische kanttekeningen geplaatst bij de invulling van dat onderwijs. Drijfveer tot het stellen van de vraag was de angst voor vervlakking. Uiteindelijk stemden acht van de 56 syno deleden tegen het beleid van de raad. Verschillende sprekers vroe gen naar de preciese invul ling van het onderwijs. De indruk bestond dat de doel stelling uit de kerkorde, na melijk „kerstening van het onderwijs", door de raad ver taald werd met een „humani sering van de samenleving, waarbij Christus alleen maar als model wordt gebruikt"; i.p.v. een „dialogische levens stijl" stelden deze synode-af gevaardigden een „bijbelse levensstijl" voor. Het rapport over „ambt en avondmaalsmijding" zal wor den omgewerkt tot een her derlijk schrijven voor de kerk. Aldus heeft de genera le synode van de Nederlands Hervormde Kerk Doorn be- sloten. Het rapport wijst de avondmaalsmijding door ambtsdragers af. Dr. R. J. Mooi Prof. dr. A. v. d. Beek was niet gelukkig met dit besluit, omdat sommige mensen bin nen de kerk tot ketters wor den gemaakt, waarop jacht gemaakt kan worden. Prof. v. d. Beek wilde ruimte laten voor de groep, waarvan de leden met name afkomstig uit het „verkrookte riet". „Ook zij vertegenwoordigen een bepaald aspect van het christelijk geloof. Ze beseffen dat God een mysterie is waarvoor ze beven". Dr. S. Gerssen, voorzitter van de commissie „Ambt- en avondmaalsmijding" ant woordde dat de kritiek van ketterjacht niet van toepas sing is. Het rapport is niet ge richt op lidmaten van de ge meente, maar op ambtsdra gers, die niet aangaan aan het avondmaal. „Diezelfde ambtsdragers die 's zondags niet aan het avondmaal gaan, moeten wel bij de mensen op huisbezoek. Zo'n pastoraat van ouderlingen is huive ringwekkend", aldus dr. Ger- Diakonie, de dienst van het de len - J. Firet a.a. red. Paperback editie van „Praktische Theologie" aflevering 1985/2 over het dienst- karakter van de christelijke ge loofsgemeenschap door auteurs van diverse disciplines. Met apart hoofdstuk voor literatuuroverzicht. Omvang: 230 bladzijden, prijs 17,50. Uitgave Waanders. Roomse heisa - Gerard Reve. Bundeling artikelen die Gerard Reve schreef in NRC Handelsblad naar aanleiding van pausbezoek. Met foto's van Vincent Mentzel. Omvang: 52 bladzijden, prijs 12,50. Uitgave Manteau. Nederlandse Hervormde Kerk Beroepen: te Stedum J. Verdijk te Westerlee-Heiligerlee; te Klaren- beek P J H J Overduin. kandi daat te Hoogvliet; te Hei en Boei kop C van Duyn, kandidaat te Bergambacht Aangenomen naar Soesterberg, mevrouw S. Hovestad- De Jong, kandidaat te Rhenen. Toegelaten tot evangeliebediening en beroepbaar A. den Besten, Rijn- soever 147 in Katwijk, W M. den Boer, Pelikaanhof 124a in Leiden; C van Duyn, Merelstraat 28 in Bergambacht, T Kamper. Kemp haanstraat 1 in Uitgeest; P Nagel, Eendraehtsweg 4 in Bodegraven; L. de Ronde, Meeuwenweide 17 in Houten; H A van Til. Elsa Brand- stroemstraat 218 in Haarlem, M Zoeteweij, Groensvoorde 116 in Waddinxveen Internationale Pax Christi-beweging tegen „Star Wars'' De internationale bestuurs raad van de RK vredesbewe ging Pax Christi heeft zater dag in een resolutie het Stra tegisch Defensie Initiatief (SDI) van president Reagan, beter bekend als „Star Wars", afgewezen. Volgens Pax Chri?ti is het gebruik van de term „defensief" mis leidend en leidt uitvoering van de plannen van Reagan tot een escalatie van de wa penwedloop. De bestuursraad, waaraan vertegenwoordigers van Pax Christi-afdelingen uit meer dan tien landen deelnemen, werd dit jaar in Brugge ge houden. De Nederlandse de legatie stond onder leiding van bisschop H. Ernst van Breda, voorzitter van de Ne derlandse afdeling. De raad koos kardinaal Franz König, sinds 1956 aartsbisschop van Wenen, tot president van de internationale Pax Christi- -beweging. Bisschop Ernst werd tot vice-president geko zen. De bestuursraad sprak zijn bezorgdheid uit over het be leid van de Poolse autoritei ten met betrekking tot de RK Kerk en leden van het ver boden vakverbond Solidari teit. Verder werd het beleid van de Amerikaanse rege ring ten aanzien van Nicara gua in een resolutie afge keurd. Daarbij werd vooral gewezen op de financiële steun van de Verenigde Sta ten aan de tegenstanders van het sandinistische bewind. In Brugge werd herdacht dat Pax Christi dit jaar veertig jaar bestaat. De beweging is in maart 1945 in Frankrijk opgericht. Zij richtte zich in het begin vooral op de ver zoening tussen Frankrijk en Duitsland. De Nederlandse afdeling, die op dit moment ruim 25.000 leden heeft, ont stond aan het eind van de ja ren veertig. Inmiddels zijn er afdelingen in meer dan tien Europese landen en in de Verenigde Staten. De Star Wars-plannen van president Reagan zijn afgelo pen zaterdag ook van de hand gewezen door de Cam- pagneraad van het Interker kelijk Vredesberaad (IKV). Volgens de Campagneraad is het SDI een uiting van het Amerikaanse streven naar volstrekte onafhankelijkheid van andere landen in de we reld en staat het haaks op de opvatting van de vredesbe weging dat toenadering en samenwerking van Oost en West een voorwaarde is voor de toekomst van Europa en de gehele internationale ge meenschap. „Hervormde synode moet over gevolgen pausbezoek spreken' De hervormde synode moet op de eerstvolgende vergade ring in november de gevol gen bespreken van de oecu menische ontmoeting tijdens het pausbezoek. De zaak is dan nog aktueel, ook met het oog op het bezoek van een protestantse delegatie aan het Vaticaan. Verder lopen de opvattingen van de hervorm de praeses (ds. H. Huting) en de scriba (dr. R. J. Mooi) nog al uiteen. De synode moet daarom over deze zaak kun nen meepraten. Dit bepleitte de Haarlemse predikant dr. K. Blei zater dag op de hervormde synode te Doorn. Het moderamen zal beslissen of deze zaak als apart agendapunt op de ko mende synode aan de orde komt, zo zegde praeses Hu ting toe. Bovendien zullen de synodeleden op korte termijn de toespraken ontvangen die Huting en de paus tijdens die ontmoeting hebben gehou- den. Ofschoon er tienduizend onderwerpen bestaan vooreen elegante conversatie, zijn er altijd mensen die geen kreupele kunnen ontmoeten zonder over voeten te praten. Johannes Paulus II bij het standbeeld van zijn voor ganger in Vittorio Veneto in Noord-ltalië. De plotselinge dood van Johannes Paulus I is alleen maar te zien als een „ondoorgrondelijk raadsbesluit van God". Deze opvatting verkondigde paus Johannes Paulus II zaterdag in de Italiaanse stad Vittorio Veneto, waar de voorganger van de huidige paus bisschop is geweest. De paus brengt op dit mo ment een bezoek van drie dagen aan Venetië en omgeving ter herdenking van de 150e geboortedag van paus Pius X (1903-1914), die in Riese bij Venetië werd geboren. Johannes Paulus I overleed in de nacht van 27 op 28 septem ber 1978 na een pontificaat van 33 dagen. Met zijn woorden verwierp de huidige paus indirect de stelling van de Engelse schrijver David Yallop als zou de vorige paus zijn vergiftigd. Yallop schreef in 1984 in zijn boek „In Gods naam", dat Jo hannes Paulus I uit de weg is geruimd, omdat hij van plan was zuiveringen door te voeren in het bestuur van de RK Kerk. Van deze zuiveringen zouden onder anderen de secre taris van de paus, kardinaal Jean Villot, en het hoofd van de Vaticaanse bank, aartsbisschop Paul Marcinkus, het slachtof fer zijn. Het Vaticaan heeft de beschuldigigen van Yallop „absurd" genoemd. Johannes Paulus II prees zaterdag zijn voorganger om zijn „absolute trouw" aan het kerkelijk leergezag, vooral op het gebied van de voorbehoedmiddelen en de onontbindbaarheid van het huwelijk. Johannes Paulus I legde de leer van het Concilie „helder als kristal" uit en bracht de richtlijnen ervan op de juiste wijze in praktijk De grootheid van de paus was omgekeerd evenredig aan de korte duur van zijn pontificaat, aldus paus Johannes Paulus II. Met zijn studie „Plato en het christendom" heeft dr. W. Aalders de kerk en het christendom een waardevolle dienst bewezen Onze ver warrende tijd die de laatste vragen niet meer stelt en de mens gekluisterd laat binnen de afgesloten omheiningen van een puur horizontalis tisch denken, heeft deze op roep bitter nodig. Dit boekje daagt ons uit, alle componen ten van ons leven, alle facet ten van onze cultuur, ons le vens- en werkelijkheidsbesef ten volle ernstig te nemen en het geeft ons hiertoe enkele krachtige handreikingen. Om met de beroemde Griek se filosoof Plato te beginnen: De mens is niet binnen zich zelf besloten, maar hij reikt boven zichzelf uit naar een andere werkelijkheid, het rijk van het Goede, Schone en Ware. Plato is de filosoof van het Transcendente, dit betekent: Plato weet dat er naast de natuurlijke orde een bovennatuurlijk gebied is waaraan de mens deel heeft. Deze supranaturalistische zienswijze stempelt Plato tot een voorloper van het chris telijk geloof. Aalders poogt de geschiedenis te plaatsen onder het gezichtspunt van een voortgaande lijn, die niet door crisissituaties en revolu ties kan worden verknipt. De auteur besteedt veertig pagi na's aan de uiteenzetting van het Platoonse denken en legt de principiële kern van deze filosofie bloot. Mijn enige bezwaar tegen deze visie is dat hij aan de la tere Plato nauwelijks toe komt: diens opvattingen over de kosmos, de tijd en de ken nis dragen een meer „hori zontaal" karakter en verra den een toenemende beïn vloeding van Aristoteles. Ruim de helft van dit ge schrift wordt ingenomen door een bespreking van Au- gustinus, de Confessiones (Belijdenissen) en de Civitas Dei (de Staat Gods). Ik meen dat deze omvang niet teveel van het goede is. Aan een denker en theoloog van zo'n formaat, die de problemen van de mens, de staat en de kerk als geen ander tot op de grond heeft doordacht, wordt in de wijsgerige, sociologische en theologische reflectie van onze moderne tijd lang niet die ruimte gelaten die hem met het oog op zijn omvat tende betekenis toekomt. Augustinus is blijkens zijn Belijdenissen bekend gewor den om zijn ontdekking van de subjectiviteit: hij ontdekte zijn eigen innerlijk, dat open ligt naar het eeuwige Zijn. De geheime ruimte van het eigen Ik, het zelfbewustzijn bestreed hij niet op weten schappelijke gronden (de mo derne psycho-analyse), maar in het licht van Jezus Chris tus, die hem uittilt boven de spanningen van zijn natuur en hem brengt tot aan de grenzen van het gelukkige leven. Aalders wijst op de tweestrijd die het leven en denken van Augustinus ge durende zijn gehele leven heeft beheerst. Deze twee heid is voor het redelijk den ken onoplosbaar. Hoe kan Christus een eenheid zijn in de gestalte van God en mens? Dit gaat het verstand te bo ven en daarom kan er slechts één methode zijn om dit ge heim te benaderen: de para dox, een geheel nieuwe denkvorm die slechts in het geloof te benaderen is. Waar toe een wetenschappelijke methode niet bij machte is, dat vermag een bovenredelij- ke denkweg. De paradox om schrijft de Openbaring op zulk een manier dat het mys terie-karakter ervan be waard blijft zonder de rede geweld aan te doen (p. 78). Mens In de antropologie van het existentialisme wordt de mens eveneens op paradoxale wijze beschreven, in velerlei vormen van dubbelzinnig heid (mens als lichaam en ziel, existentie en essentie, engel en beest, vrijheid en gebondenheid enz.), maar toch wordt nooit het diepste Plato mysterie van de mens, met uitzondering van Marcel en Levinas, in de vraag naar het mens-zijn gesteld. Dit is ook de reden dat de zinvraag die essentieel is voor de proble matiek van het leven, buiten beschouwing blijft: een ver minking van de mens! In zijn studie laat Aalders zien hoe anti-platonisch, anti- Grieks die instelling van het huidige denken is. Duidelijk is volgens hem de doorwer king van het Griekse denken op Augustinus voelbaar. De Griekse wijsheid wordt door hem niet als een anti-christe lijke zaak gediskwalificeerd, maar hij ziet haar als een voorportaal van het geloof. De paradox is ook aanwezig in de Staat Gods. Dit magi strale werk mag opgevat worden als een grootschalige herhaling en toepassing van wat in de Belijdenissen als ei gen persoonlijke geloofserva ring op schrift was gesteld. Zoals in de menselijke zijns wijze natuur en geest een el kaar weersprekende eenheid vormen, zo is een geestelijke, mystieke bron aanwezig in de historiscKe werkelijkheid van de aardse staat. Aalders werkt deze paradox op een boeiende manier uit, waarbij hij de actualiteit van deze grote klassieken ondubbel zinnig aantoont. Toch moeten ook enkele schaduwzijden van dit boekje worden vermeld. Het is na melijk de vraag of de door Aalders zo vurig beleden continuïteit van het Griekse denken en het christendom wel zo rechtlijnig kan wor den gehandhaafd als hij doet. Het christelijk geloof gaat uit van de Openbaring in Chris tus. De apologetiek (o.a. van Justinus Martijs en andere patristici) zag in de verlich ting door de rede (logos) een heenwijzing naar de Rede, zoals zij in het Woord, dit is Christus, geopenbaard is. Hiermee wordt aan de exclu siviteit van het christelijk ge loof te kort gedaan. De men selijkheid en solidariteit be hoeven niet aan de Grieken ontleend te worden, maar zij gronden hun bestaansrecht in het bijbels getuigenis dat zowel het Oude als het Nieu we Testament omvat. Dat de moderne theologie nu met vreugde put uit de wateren van het Oude Testament, zou zijn oorzaak wel eens kunnen vinden in de eenzijdigheid, waarmee het Nieuwe Testa ment als centrum van het christelijk geloof werd aan geboord met veronachtza ming van de verhalen van het Oude Testament. Marxisme Dat er in onze kerken weer iets speurbaar wordt van een Messiaans besef, dat er een impuls van herkenning ver neembaar is bij het aanhoren van de profeten van het Oude Testament kan in de onverschilligheid en verza kelijking van deze tijd een zinvol en inspirerend alter natief zijn. Daarom acht ik het slothoofdstuk van Aal ders' studie „Karl Marx en het ideologische denken" van dezelfde eenzijdigheid getui gen die hij de daarin bespro ken denkers verwijt. Heeft prof. Van Ruler indertijd niet geschreven dat het Nieuwe Testament eigenlijk een com mentaar (Randbemerkung) is van het Oude? Hoe kan Aal ders schrijven dat Miskotte blind zou zijn geweest voor het ideologisch karakter van het nazisme en fascisme? Was hij het niet die enkele dagen na de bevrijding een brochure het licht deed zien onder de titel: Gods vijan den!!) vergaan? Is het juist niet Karl Barth geweest die met zijn theologische kritiek op de religiositeit de vele vaak ondoorzichtige gestalten van ideologische snit de das heeft omgedaan? Men denke aan zijn optreden in de kerk van het vooroorlogse Duits land, zijn afzetting op grond van zijn Christus-getuigenis, zijn accentuering van de Messiaanse doorbraak. En verder: hoe kan Aalders het marxisme en het neo-marxis- me op een hoop gooien? Het grote gezag dat het neo-mar- xisme in vele kringen geniet is niet te danken aan de term „Marxisme", maar aan het streven om aan deze sociale filosofie het vaandel der menselijkheid te hergeven die haar rechtens toekomt. De naar Engeland gevluchte Poolse filosoof Kolakowski heeft zijn kritiek op het dog matische marxisme van Sta lin niet onder stoelen of ban ken gestoken, en haar ideolo gie ontmaskerd. Hij bepleitte een open dialoog met het christendom en ver diepte zich grondig in de ge schiedenis van het christelijk geloof, zoals hij dit ook deed in die van de Joodse wijsgeer Spinoza. Van de vele documenten waaruit Aalders zijn citaten verzamelt, heb ik de grote Joodse denker Levinas ge mist. Als hij kennis zou heb ben genomen van diens oeu vre, dan zou zijn kijk op de nawerking van het Oude Testament wellicht een ge heel andere zijn, onvertroe- beld door het waas der ideo logieën. Al met al: een belangrijk ge tuigenis, dat vele eenzijdighe den daargelaten, ongetwijfeld velen tot steun kan zijn. PROF DR. R. BAKKER Prof. dr. R. Bakker, is oud- hoogleraar wijsbegeerte van de Rijksuniversiteit te Gro ningen. Hij is tevens classicus en theoloog. Dr. W. Aalders, Plato en het Christendom. Over het Griekse, het christelijke en het ideologische denken. J. N. Voorhoeve, Den Haag, 1984, 164 blz. nge jbk|r uv Opnieuw wordt in de Sovjet-Unie getracht de be|r'stl halen door de Augiasstal van verstarring, bureaucratie[noei houdzucht, die zoals in vrijwel alle communistisc||enk( den een duidelijk stempel heeft gedrukt op de ec$n w en de technologie van het land. Partijleider Michaïl GP® v jov heeft vorige week zijn landgenoten een harde les jf toen hij de achterblijvende economie van zijn land hje gr Hij aarzelde daarbij niet ministers en andere function^ g< in overheidsdienst met name te noemen. »den t gev EVENALS twintig jaar geleden premier Alexei Kosyyjg heeft gedaan, laat de huidige Sovjet-leider zich adi^ door Abel Aganbegian, een van de meest hervorming; de economen, werkzaam op het Russisch economisch tuut in Novosibirsk. Zijn raadgevingen zijn in al die ,Ci ker niet ingrijpend veranderd, nadat de pogingen van gin indertijd waren gestaakt zonder dat enige verbj was gekomen in de situatie. Gorbatsjov, die pas drier* den aan de macht is, heeft echter het niet geringe dat hij nog slechts 55 jaar is en waarschijnlijk over ee langere adem beschikt dan zijn voorgangers. Bov, heeft hij een leeftijdgenoot in het Politburo, Nicolai IO belast met de uitvoering van de voorgestelde hervond GORBATSJOV heeft al laten weten, dat het Politl middels een ontwerp-vijfjarenplan als ondeugdelijl verworpen. Het zal worden vervangen door een niem dat wél uitgaat van de noodzaak tot modernisering t industrie, verbetering van de produkten, herstructi) van het economisch systeem en van een produktie, d! louter is afgestemd op de vervaardiging van zo groot ra ke aantallen, maar op de vraag van de consument B^ze de scherpte van de kritiek van Gorbatsjov is voor openheid verrassend. Het feit alleen al dat hij repte $RS verwerping van het ontwerp-vijfjarenplan is opmefets want meestal houdt Moskou zoiets zorgvuldig binnen ^de ke muren van het Kremlin. »r iet De Sovjet-economie gaat diep gebukt onder de q d hoge militaire uitgaven. Al vele jaren ontbreekt de jdoc heid in het systeem om de gevolgen daarvan ook maaifl°re zins op te vangen. Gorbatsjov lijkt niet alleen van fet bezem door de stal te halen, maar de hele stal zo nod? BI breken en door een modern, efficiënt gebouw te verv s he Ongetwijfeld zijn de tegenkrachten, die de Rubgra partijleider daarbij ondervindt, bijzonder groot. Het paderc paraat, dat in de hervormingsplannen ook een bedfPec voor zichzelf ziet, zal zich met de leiders van de vaklf e.( zeker in het begin negatief opstellen. Het wordt een iLjIJ mingsoperatie die vele jaren zal vergen. Er zou een oJ,eèr keling op gang kunnen worden gezet, waarbij aan hóe X taire apparaat in de Sovjet-Unie niet langer de eerste raak teit zal worden toegekend. Een dergelijke ontwikkelJ 'c uiteraard ingrijpende gevolgen hebben voor de geht reld. kt Af en toe zon DE BILT (KNMI) Hoewel de middagtemperatuur de ko mende dagen met circa acht tien graden geleidelijk wat dichter bij de normale waarde Babi boemboe met tomatensaus, sperziebonen en rijst karamelvla Voor twee personen hebt u nodig: 200 g hamlap, knof look, kemiri, boemboe saté, sambal, 1 lepel ketjap, 2 le pels bloem, olie, zout, uitje; ui, 1 lepel olie, sambal, 2 dl water, 1 bouillonblokje, to matenpuree naar smaak, 2 theelepels maizena, bruine basterdsuiker, ketjap, azijn; 500 g verse of halt blik sperziebonen, zout, uitje, 1 lepel olie, sambal; 250 g droogkokende rijst, 4,5 dl water, zout; 0,5 liter melk, 75 g suiker, 25 g maizena, halt pakje vanillesuiker, 1 lepel ge malen kokos. Snijd het vlees in dobbelste nen. Meng geperste knof look, fijngedrukte kemiri, boemboe saté, sambal en ket jap en kneed de vleesblokjes door dit geurige mengseltje. Schep na vijf minuten de bloem door het vlees. Bak de dobbelstenen in olie bruin en gaar in circa zeven minuten. Strooi halverwege het bak ken zout over het vlees en leg er de laatste minuten fijngesneden ui naast. Fruit voor de saus kleingesneden ui met sambal in de olie lichtbruin, voeg water, bouil lonblokje en tomatenpuree toe en bind de saus met mai zena. Maak de saus op smaak af met bruine basterdsuiker, ketjap en azijn. Meng de gaargekookte of op gewarmde boontjes met stuk jes ui, die met sambal in olie gefruit zijn. Laat de suiker smelten in een braadpan op een matig vuur en vervolgens licht bruin worden. Wacht tot de helft van het suikeropper vlak bruist, voeg de melk toe en laat de karamel op een kleine pit oplossen. Bind de melk met maizena tot vla, voeg de vanillesuiker toe en garneer later de afgekoelde vla met kokos. JEANNE hel s, a komt, behoudt het w^aats enigzins wisselvallig k£iUj De wind wordt zuidwgen en na een heldere navan minimumtemperaturens va ongeveer zes graden, t. Dé morgen bewolking depressie op de Ocea ze] land binnen. Veel regein 0 hieruit niet verwacht A Va dagtemperatuur ligt ftlek rond achttien graden, ijjet J blijft matig, kracht vierbrie Middelandse-zeegebied tooi het warme weer aan m he peraturen van 25 tot feche den. Ook daar is het Mfleke vast, vooral in het tf)ijck deel. Plaatselijk kometen gen- en onweersbuien Volg kt d Vooruitzichten voor jens Europese landen, geldj 0p woensdag en donderda| zif een Zuid-Scandinavië: WolVooi den en vooral in tma' plaatselijk een bui. Ibrdi temperatuur 18 tot 20 frtel Te a Denemarken: Zonnige ge< den maar donderdag njat wolking en mogelijk (n. Middagtemperatuur cfcan graden. k v t of Britse eilanden: Veelmin king en af en toe rege derdag ook zonnige p« Middagtemperatuur graden in Schotland tot i den in zuid-Engeland.,u Benelux: Veel bewollpRC plaatselijk regen. Mid^er peratuur circa 18 gradéist< ront Duitsland: Woensdag overwegend droog, do£n6' veel bewolking en plikon regen. Middagtempera"oc tot 20 graden. ,l'it die Frankrijk: Half tot wolkt en plaatselijkrt h< donderdag meer zon. 1 A< temperatuur van 16 gff^d Bretagne tot 26 graden^^ Rivièra. f "1 Amsterdam h.bew. De Bilt l.bew. Deelen h.bew. Eelde regenbui Eindhoven l.bew. Den Helder l.bew. Rotterdam h.bew SST Aberdeen Athene Barcelona Berlijn Luxemburg onbew. Stockholm h.bew Casa blanca Istanbul Las Palmas

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2