Stichting neemt proef met
grote kunstbeurs in RAI
I
CcitLc Qowuvnt
Festival Oude Muziek
in Utrecht stoot
door naar roman tiek
Uitstekende Petroesjka door Brabants Balie
Edison -klassiek
opNCRV-tv
Brussel vraagt uitleg
verbod ondertiteling
Drie hoofdtaken voor
het nieuw Nederlands
Philharmonisch Orkest
dagpuzzel
KUNST
£ctdóc6otucmt
AD
WOENSDAG 29 MEI 198S PAGINI
I Auteursrechten
kabel geregeld
- DEN HAAG De vereniging van
kabelexploitanten (Vecai), de Vereni-
ging van Nederlandse Gemeenten
(VNG) en organisaties van auteursrech-
thebbenden hebben definitief een ak-
koord bereikt over de verlening van de
J auteursrechtelijke toestemming voor
'.doorgifte van tv- en radioprogramma's
via de kabel. Eind vorig jaar was reeds
op een aantal hoofdpunten overeen
stemming bereikt, met name over de
hoogte van de aan de toestemming ge
koppelde vergoedingen. Het akkoord is
.vastgelegd in een tweetal model-con-
;tracten, respectievelijk voor tv- en ra-
:dio-programma's. Zoals we eerder al
meldden zal dit onder andere leiden tot
ongestoorde ontvangst van de BBC.
Joop Geesink-prijs
voor Harrie Geelen
UTRECHT Harrie Geelen heeft de
Joop Geesink prijs voor Toegepaste Ani
matie gewonnen voor zijn film „Geteken
de Mensen". De prijs is uitgereikt tijdens
het eerste Holland Animation Filmfestival
in 't Hoogt in Utrecht door Louise, de
dochter van de in 1984 overleden Joop
Geesink. Harrie Geelen werkt sinds 1960
bij Toonder Studio's, waar ook „Geteken
de Mensen" werd gemaakt. Opdrachtgeef
ster voor de film, die over de problemen
van het heroïnegebruik gaat, is de Stich
ting Breek. Volgens de jury behandelt de
film het thema op een luchtige manier
zonder het serieuze doel voorbij te schie
ten. Het Animation Film Festival zal jaar
lijks terugkeren, afwisselend in Genk
(België) en Utrecht.
Misschien extra subsidie
voor Operastichting
DEN HAAG Het ministerie van WVC heeft een com
missie ingesteld die moet onderzoeken in hoeverre er
extra subsidie moet worden toegekend aan de Neder
landse Opera Stichting, als deze het nieuwe Operage
bouw in Amsterdam in gebruik neemt. Zoals bekend
heeft de intendant van de Operastichting, Jan van Vlij
men, als voorwaarde voor zijn aantreden een extra sub
sidie van 13,5 miljoen gulden geeist. Die eis wordt on
dersteund door het bestuur van de Nederlandse Opera
Stichting. Van Vlijmen en de Opera vinden dat zonder
dat geld niet kan worden voldaan aan de kwaliteitsei
sen, die aan opvoeringen in een dergelijke ambiance
kunnen worden gesteld. WVC heeft de eis steeds afgewe
zen, maar heeft nu de onderzoekscommissie in het leven
geroepen.
HILVERSUM De NCRV zal dit jaar
het Edison Gala Klassiek, evenals vorig
jaar, op het scherm brengen in de maand
november. Aan deze gala-avond zal in ie
der geval worden meegewerkt door het
Amsterdams Gitaartrio, de pianiste Mitsu-
ko Uchida, het Amsterdam Baroque Or
chestra o.l.v. Ton Koopman en hoogst
waarschijnlijk het Alban Berg Kwartet.
Al deze artiesten zijn genomineerd voor
een Edison. In tegenstelling tot vorig jaar
zullen de bekendmaking van de winnaars
van een Edison en de presentatie van de
naars niet tijdens het concertprogram-
plaatsvinden, maar in een apart, aan
gewijd programma.
BIJ VOLDOENDE BEZOEK JAARLIJKS
AMSTERDAM Met 34
galerieën uit Nederland
en Duitsland en een ten
toonstelling op meer dan
1000 vierkante meter in
de Amsterdamse RAI
neemt de Stichting Kunst-
beurs een initiatief dat
moet leiden tot een jaar-
lijks terugkerende tradi-
tie.
De Kunst-RAI 85, die
Brinkman dinsdagavond 4 juni
opent, moet 16.000 bezoekers
trekken, wil de beurs ook de
komende jaren worden gehou
den. Dit aantal moet zijn be
reikt op 9 juni, wanneer de
Kunstbeurs voor het laatst is
geopend.
De organisatoren hebben ech
ter goede hoop, ook al, is men
ervan overtuigd niet op een
breed publiek te hebben ge
mikt. De Stichting Kunstbeurs
zegt 20 beeldende kunstenaars
te hebben geselecteerd, die de
besten zouden zijn die er te
vinden zijn. „Je legt je door
dat aantal beperkingen op", al
dus de Stichting, „en elke keu
ze en beperking is aanvecht
baar, maar maakt de tentoon
stelling naar onze mening ook
ii^eressanter".
De Stichting heeft niet het
voornemen te signaleren,
maar wilde wel de expositie
een persoonlijk karakter ge
ven door te kiezen voor die
beeldende kunstenaars, die in
hun werk blijk geven van een
Verantwoordelijk voor de se
lectie zijn twee onafhankelijke
museumconservatoren, Marie-
Hélène Cornips van het Gro
ninger Museum en Karei
Schampers van het Stedelijk
Museum in Amsterdam. De
Randstadhal met een daklicht
dat zich bij uitstek leent voor
het tonen van kunst, wordt
volgens een tentoonstellings
plan van architect Herman
Postma herschapen tot een tij
delijk museum. De organisato
ren verwachten, dat door deze
opzet en door de keuze van de
deelnemende kunstenaars de
bezoeker in enkele uren een
zeer actueel beeld krijgt van
Duitsland
Om het geheel in een interna
tionaal kader te plaatsen, is
voor deze eerste uitgave van
de Kunst-RAI West-Duitsland
als gastland uitgenodigd, het
geen resulteerde in de deelna
me van 14 vooraanstaande ga
lerieën uit de Bondsrepubliek.
Samen met de 20 deelnemende
Nederlandse galerieën, die ge
kozen zijn op grond van hun
professionele vertegenwoordi
ging van actuele kunstenaars,
en door de persoonlijke inzet
van de galeriehouders, is be
sloten een beperkt aantal
kunstenaars per galerie te to
nen, zodat de exposerende
kunstenaars vertegenwoordigd
zijn met verscheidende wer
ken. Diverse galerieën zullen
een tentoonstelling inrichten
van één kunstenaar, zodat het
zogenaamde winkeleffect van
veel buitenlandse kunstbeur
zen wordt vermeden, en de
nadruk wordt gelegd op de
kwaliteit van het gebodene.
Tien Nederlandse en elf West-
duitse kunstenaars maken deel
uit van de speciale tentoonstel
ling, die onder de naam „Een
keuze - Eine Auswahl" een
centrale plaats inneemt in de
Randstadhal. Deze expositie
wordt eind augustus overgeno
men door de Kunstverein in
Keulen, om een belangrijke
plaats in te nemen binnen de
manifestatie Begegnung mit
den Niederlanden.
Monika Sprüth: „Inspiratie".
De beurs Kunst-RAI 85 is geo
pend woensdag, donderdag en
vrijdag van 14.00 tot 22.00 uur,
zaterdag en zondag van 11.00
tot 18.00 uur. De toegangsprijs
is 10,- inclusief de catalogus
van 50 pagina's. Bij de centrale
tentoonstelling „Een keuze -
Eine Auswahl" verschijnt een
aparte catalogus van 100 pagi
na's met vele afbeeldingen in
kleur.
FRITS BROMBERG
'BRUSSEL Nederland zal de
EG-Commissie in Brussel bin
nen een termijn van zes we
ken opheldering moeten ver
schaffen over het „ondertite
lingsverbod". Dat bleek in
Brussel tijdens de bijeenkomst
van de Europese ministers van
cultuur. Het gaat om het niet
toestaan van ondertitels van
uit het buitenland ook in ons
land te ontvangen tv-program-
ma's. Dit om concurrentie met
de Nederlandse zendgemach
tigden uit te sluiten. In Brussel
ziet men dit „ondertitelings
verbod" als in strijd met de
Europese wetgeving. De Ne
derlandse regering wordt dan
ook gevraagd om met tegenar
gumenten te komen. Minister
Brinkman zei, dat het EG-ver-
drag economische samenwer
king regelt en niet de culture
le. In dit verband wees hij ook
op de boekenprijs.
ADVERTENTIE
Het unieke Surfgame is voor u wanneer u een nieuwe
abonnee opgeeft. 1 speelmeer, 6 surfboards, 2 eilanden, 3
boeien, 1 windpijl, 1 start/finish, 15surfcards, 1 dobbelsteen
en wedstrijdreglement. Alles waterproof en verpakt in een
handige koker.
De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk door ons onthaald:
deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis.
Noteer als nieuwe abonnee per:
NAAM:
POSTCODE/PLAATS:
TELEFOON:
Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis.
Daarna wordt het abonnement betaald per:
f~l kwartaal
8 automatisch per maand
jaar
Stuur het Surfgame naar:
NAAM:
POSTCODE: PLAATS:
Stuur de bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, Bi
2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig). Code INZ J
AMSTERDAM De werkzaamheden van het Neder
lands Philharmonisch Orkest, voortgekomen uit het
Nederlands Kamerorkest, het Utrechts Symfonie Or
kest en het Nederlands Kamerorkest zullen bestaan uit
drie hoofdtaken. Algemeen-directeur J.W. Loot: „Het
orkest zal in het komende seizoen dat 1 september be
gint, tachtig symfonische concerten uitvoeren, zestig
kamermuziekconcerten geven en honderd keer een
opera begeleiden".
De symfonische concferten zijn vooral bedoeld voor Amsterdam
en Utrecht (resp. Concertgebouw en Muziekcentrum Vreden-
burg), kamermuziek wordt voornamelijk gespeeld in Utrecht en
Den Haag. Als opera-begeleidingsorkest zal het nieuwe gezel
schap in hoofdzaak te vinden zijn in het in aanbouw genomen
Muziektheater.
Het komende seizoen moet het orkest het doen met gastdirigen-
ten als Edo de Waart, Antoni Ros-Marba, Lev Markiz en Anton
Kersjes. Met ingang van 1 september 1986 neemt de Oost-Duit
ser Hartmut Haenchen (42) het roer in handen. Bij het zoeken
naar een dirigent is gekeken naar mensen die met de drie
hoofdtaken ervariung hebben. Men denkt met Haenchen in die
opzet te zijn geslaagd, omdat de Oost-Duitser „niet wordt gehin
derd door een te grote specialiteit", aldus directeur Loot.
De drie gefuseerde orkesten hadden totaal 175 musici in dienst;
het nieuwe orkest zal uiteindelijk uit 150 man moeten bestaan,
hoewel minister Brinkman van WVC niet verder wil gaan dan
140 man. Onderhand is met de Toonkunstenaarsbond en de
Kunstenbond FNV een sociaal plan overeengekomen waarin
staat dat tot 1990 geen musici gedwongen worden ontslagen.
Men hoopt dit aantal te bereiken door natuurlijke afvloeiing en
het scheppen van deeltijdbanen. Wanneer de minister niet ak
koord kan gaan met de voorgestelde 150 musici, zal het orkest
het aantal operabegeleidingen moeten beperken tot tachtig, al
dus Loot.
SCHUTZ, SCHUBERT, LISZT EN DE FORTEPIANO CENTRAAL
UTRECHT Veel aan
dacht voor muziek uit de
achttiende en negentiende
eeuw, een theaterenscene
ring van twee van Schu
berts bekendste liedcycli,
Bach- en Schubert trans
cripties van Liszt, een cen
trale plaats naast Schubert
voor de achttiende eeuwse
Duitse componist' Schtltz
en een herintroductie van
de fortepiano. Dat zijn de
verrassingen van het vier
de Hollandfestival Oude
Muziek Utrecht, dat dit
jaar plaatsvindt van 30 au
gustus t/m 8 september.
Het vertrouwde programmati
sche stramien van dit inmid
dels in binnen- en buitenland
in hoog aanzien staande mu
ziekfestival blijft daarmee ge
handhaafd: Utrecht als cen
trum van op de historie ge
richte muzikale activiteiten,
verspreid over talrijke fraaie
gebouwen, veel gratis concer
ten alsmede het uitzetten van
een aantal duidelijke program
matische lijnen. Als bijzondere
evenementen dit jaar be
schouwt de organisatie zelf de
al genoemde enscenering van
Schuberts „Die schöne Mülle-
rin" en „Die Winterreise" door
het Schauspielhaus Bochum en
derhalve gezongen door ac
teurs, de Holland Festivalpro
ductie „Rappresentitione di
Anima e di Corpo", een mu
ziektheaterstuk van de zeven
tiende eeuwse Italiaanse com
ponist Emilio de Cavalieri op
een tekst van Agostino Manni,
en de vertolkingen van Schu
bert en Liszt op diverse au
thentieke fortepiano's.
De Fringe-concerten (de
Podium zijn ook dit
jaar belangrijke onderdelen
van het muziekfestival, evén-
als een Oude Muziek Markt,
lezingen, videovoorstellingen,
studiedagen, carillonconcerten,
een orgelestafette door gevor
derde leerlingen van de Ne
derlandse conservatoria en
zo'n 13 workshops. Op de twee
studiedagen staan de thema's
vroege polyfonie en de fortepi
ano centraal.
De „Rappresentitione di Ani
ma e di Corpo" van de Itali
aanse componist Emilio de Ca
valieri (1550-1602) is een van
de belangrijkste muziekwer
ken uit het begin van de ze
ventiende eeuw. Muziekhisto
risch omdat de gedrukte parti
tuur voor het eerst gebruik
maakt van een gecijferde bas
partij; muzikaal vanwege zijn
tekstuitbeelding, zijn afwisse
ling van koren en solistische
gedeelten en door het vernuf
tige gebruik van contrastwer
kingen. Het muziektheater
stuk, een gezamenlijke pro
ductie van het Hollandfestival
en het Koninklijk Conservato
rium van Den Haag, werd in
maart van dit jaar in Rome en
andere Italiaanse steden al uit
gevoerd als culturele contra
prestatie tijdens het staatsbe
zoek van koningin Beatrix aan
Italië. De muzikale leiding is
in handen van Frans Moonen.
Fortepiano
Met de aandacht voor de forte
piano stoot het Oude Muziek
Festival door naar de muziek
van Beethoven, Schubert en
Liszt. Het accent ligt daarbij
niet primair op de muziek van
de Romantiek, maar op de au
thentieke uitvoeringspraktijk.
Dat laatste is altijd een van de
uitgangspunten van het
Utrechtse festival geweest: het
musiceren op oude instrumen
ten of kopieën daarvan. Niet,
zoals sommigen menen, om
een voorkeur voor oude in
strumenten boven moderne uit
te spreken, maar om de tech
nische en akoestische condities
waarmee componisten in hun
dagen moesten werken zo
dicht mogelijk te benaderen.
Het Holland Festival Oude
Muziek telt dit jaar circa 100
muzikale evenementen. Daar
onder de presentatie van een
eerste concert door het Ensem
ble „Olim" („Voorheen") dat is
ontstaan uit een festivalpro
ductie vorig jaar, „Las Canti-
gas de Santa Maria". Tech-
nisch-organisatorische novitei
ten zijn de invoering van een
rangensysteem op de oude lo
caties en in Muziekcentrum
Vredenburg, en de verplaat
sing van de centrale kassa en
het informatiecentrum naar
Centrum 't Hoogt in Utrecht
(voorheen was dat de Jans-
kerk). Ook zijn de meeste aan
vangstijden vervroegd, zodat
bezoekers uit de wijde omge
ving die gebruik maken van
het openbaar vervoer in ieder
geval dezelfde avond nog per
bus of trein naar huis kunnen
terugkeren. De voorverkoop
begint op 4 juni a.s. in het al
genoemde centrum 't Hoogt in
Utrecht.
>n
ALPHEN AAN DEN RIJN É^VEF
ROCINEMA I (Van Boetzelaerpr
straat 6, tel. 01720-20800): Fgchil
action (16); 18.30, 21.00.
ook 13.45. ïl r
KINDERVOORSTELLING Ie ZO
EUROCINEMA IV: Dik Trft op
bassador (12); 14.30, 19|
Passage to India (al); 20.00.1
14,30, 19.00, 21.15. Aril
i (al); 20.00. Beverly
party's (16); 14.30, 19.00, 21.L Hip
KINDERVOORSTELLING !®a7
LIDO Assepoester (al); if"
14.30. i bel
NOORDWIJK LIDO THEAlf
(Pr. Bernhardstraat 56, i
01719-12800): First Blood
jaar); dl. 19.00; The Terminal
(16); dl. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER
(Badstraat 30. tel. 01718-74071
Never Ending Story (al); 4
iakc
(12); tijden zie City I. Crre
THEATER IV: Hells Angels UfS c
(16); di. wo. 19.00, 21.15 :C.
KINDERVOORSTELLING het
LIDO THEATER: Wolven h A11
len niet (al); wo 14.30. »ftU
p. oj
VOORSCHOTEN GREENWpber.
Under the Vulcano (16);
KINDERVOORSTELLING ,t m(
Pinkeltje; wo. 14.00. j
14.00,
ASTA 2 (Spui 27, tel. 46350|arde
Witness (12); 14.00, 19.(feft
BABYLON 1 (naast Centrf
Station, tel. 471656): Amadef
CINEAC 1 (Buitenhof 20,
630637): Beverly Hills cop (P
14.00, 18.45, 21.30. CINEJtari
2: Young warriors (16); 18.4 be
21.30. CINEAC 3: Repo mt,Pr
(16); 14.00, 18.45, 21.r
EURO CINEMA (Leyweg 9f P(
tel. 667066): Duin (12); vker
20.00. overige dagen 14.(jjgt
TROPOLE 2: Metropolis (<Fr,
14.00, 18.45, 21.30. METRIuder
POLE 3: Birdy (12); 14.00, 18.$1 d<
METROPOLE 5: Het bitte
kruid (al); 18.45. 21.30. ODI
ON 1 (Herengracht 13. U
462400): Beverly Hills cop
13.45, 18.45, 21.30. ODEON-
De nurds slaan terug (1.
IP
13.45, 18.45,21.30.
The falcon the si
13.45, 18.45, 21.30. LE PAI
1 (Kettingstraat
656402): Meisjes in extase (1L
12.00 tot 22.30. LE PARIS |c«1
Hete speeltjes (18); 12.15
22.45. LE PARIS 3: LiefflH
zonder schaamte (18); 12.30 ti TD.
23.00. PASSAGE (Passage 6,
tel. 460977): Hercules II (1P-30
14.00, 18.45, 21.30. HAAG rie.
FILMHUIS (Denneweg 56. tfi 42
J Afl,
19.30. Eyanaika;'
21.30. Zaal 2: Je vous salue M Voi
rie; 19.45. 21.45. DU1
KINDERVOORSTELLINGEN e 00
CINEAC 2: Assepoester; rj®
Assepoester; di.
TE
8.30
FIGUURPUZZEL
MAGISCH FIGUUR
In elk vakje dient een letter te w
ingevuld, waardoor zowel horiz
als verticaal woorden van navolgt tei
betekenis verkregen kunnen wor
De tussen haakjes geplaatste gel
geven de plaats van verticale invif
2 (6) muzieknoot; Cr
6 (2) aanlegplaats v
10 (5) spelleiding;
r schepen;
IO.OO
luaSeMfoog g ueóieis g Ij
Circustheater Schevenlngen: Ballet-
evond Brabants Conservatorium
met onder andere Petroesjka, de
pas de deux De Blauwe Vogel en Vi
sions Fugitives.
Daad en durf door het Bra
bants Conservatorium uit Til
burg, dat met het meest opval
lende vorbeeld van een karak
terballet Fokines Petroesjka
de boer opgaat. Alle zeilen
zijn bijgezet en Simon André,
eens een bekend danser, thans
choreograaf en coördinator
van de Opleiding Toneeldans,
heeft veel eer van zijn werk.
Hij raadpleegde onder andere
belangrijke vertolkers van de
hoofdrollen -Petroesjka, de
Ballerina en de Moor - uit de
eerste tijd van het Nationale
Ballet en voor de rijke scèni-
sche aankleding leverde giste
ren in het goed bezette Circus
theater ook het Koninklijk
Ballet van Vlaanderen belang
rijke decoratieve onderdelen.
Verrassend was dat de uitvoe
renden - hoewel vanzelfspre
kend niet geheel vrij van eni
ge schoolsheid - bleken te be
seffen dat de danskunstenaars
hier in wezen mimespelers
zijn, die zich van de danstaal
bedienen. De warrelige markt-
sfeer op het Admiraliteitsplein
van St. Petersburg werd raak
getypeerd, waarbij het conser
vatoriumorkest onder leiding
van Jacques van Steen wat be
scheiden maar met ruim vol
doende nuancering evenwicht
bracht tussen corps de ballet
en de bonte soloscènes.
Jaring Bleys was een uitmun
tend magiër, met een ware
weelde aan charlatangebaren.
Veel uitstraling had ook de
lome en sensuele Moor van
Peter Zijlmans. Angelique
Schippers was als de Ballerina
een fameus opgeschilderde
pop, loepzuiver in haar pointe
dans. Een pop zonder hart, en
toevalig stoort dat bij deze rol
niet, maar de tragedie van de
eeuwige ballerina - eigenlijk
een dieper peilende Coppelia -
die de grens naar het menselij
ke nimmer mag overschrijden,
kwam nog te weinig zaal-
waarts. Dat moet nog groeien.
En de titelrol door Kien-Bi
Huynh? Een danser met
veel mogelijkheden, zoals d-
in de balletten voor de pafel.c
al was gebleken, maai
te klein van stuk oir
klassieken te kunnen 1
gen. Juist de academis
techniek stelt normen ei
nische wetmatigheden,
van niet kan worden afget
ken.
FRANK DELBf