Er kan met fotograferen niks meer verkeerd gaan NA „MINI" LUISTEREN, NU „MINI" KIJKEN HAKIflG VIDEOGRAFEREN: foto's per telefoon Diepte werking in foto's nu ook voor amateur bereikbaar Allerkleinste videocamera M 'S PODIA AlIOC MKKfiSft rw sim fin Straathof: apparatuur te kust en te „Nou ben ik een echte foto graaf en ik sjouw normaal met vijfentwintig kilo appara tuur, maar als ik naar Ameri ka ga neem ik deze mee". Roel Straathof van fotozaak Hafo in Den Haag heeft het óver de Ricoh AF-50, een compact-camera. Nauwelijks 275 gram weegt-ie, inclusief batterijen, je hoeft eigenlijk alleen maar op de knop te drukken en de foto's zijn heel goed. En dat voor een schap pelijke prijs, 359,-. Straathof heeft hem net twee we ken in huis. De compact-camera als zodanig is niet nieuw al een jaar of vijf oud zelfs maar met deze minicamera gaat alles auto matisch. De fotoverkoper laat en thousiast met de camera gemaakte foto's zien, die volgens hem veel beter zijn dan die uit de „nare tijd" van de Kodak disc-camera. Dan: „Dit is de tweede generatie com pact-camera's. Dat is de trend op het ogenblik. En zeg nou zelf, als je niks van fotografie weet en je ziet deze camera én de foto's die eruit komen, dan ben je toch ver kocht?" AUTOMATISCH Begrippen als DIN, ASA, sluiter tijd en diafragma zijn onbelangrijk geworden, want dat regelt de ca mera, evenals de instelling van de afstand. Scherpstellen hoeft niet meer, evenmin als het doordraaien van het rolletje na het maken van de foto's. En als 't te donker is om een foto te nemen en je doet 't toch dan blokkeert de knop, om daarna de flitser in werking te stellen. Ten slotte: als het fotorolletje op is, wikkelt de camera het filmpje weer in het doosje. „Er kan hele maal niks meer verkeerd gaan en je hebt geen last van draadjes of snoertjes", aldus Straathof. De compact-camera is op het ogen blik dan ook erg „in". „In dit type camera heb je alleen Japanners", zo meldt Straathof. „Zo'n dertig merken maken compact-camera's, in de prijsklasse van driehonderd tot vijfhonderd gulden. Het kwali teitsverschil met een spiegelreflex camera, waar in tegenstelling tot de compact-camera wel een tele- of groothoeklens op kan, is nauwe lijks te zien. En een spiegelreflex is veel duurder èn zwaarder". Straathofs lofzang op deze com pact-camera lijkt haast te mooi om waar te zijn. Zijn er dan helemaal geen nadelen? Straathof: „Nauwe lijks; alleen kun je er geen telelens of groothoeklens op zetten om ook van veraf te kunnen fotograferen. En de echte hobbyist wil daar toch mee werken. Gelukkig zijn dat er nog heel veel, anders verkochten we geen spiegelreflexcamera's GEENCLOSE-UP Toch is er nóg een „nadeel". Bin nen een meter afstand kun je ei genlijk niet goed met de compact- camera fotograferen. Dan worden de foto's minder scherp. „Maar", aldus Straathof, „dat is alleen be langrijk als je een close-up van een tulp op de Keukenhof wilt maken. En als je een foto van een motor- wedstrijd maakt, kan dat óok pro blemen opleveren, bijvoorbeeld wazige foto's. Kón, want daar is nog een mouw aan te passen". Het lijkt eerst een beetje op een verkoperspraatje, als Straathof zegt: „Ik wil de mensen goeie fo to's verkopen, en niet de camera. Met deze camera kan er immers niks mis gaan. Ik wil tevreden klanten". Maar de compact-camera biedt zijn fotozaak óók (andere) voordelen: „Ik denk dat ze met deze camera meer filmpjes per jaar maken, ook al omdat je deze came ra altijd bij je kunt hebben. Je kunt hem zelfs in je broekzak stoppen". MARTIN VOORN HAKING SC COMPACTGAMERA Automatisch. Rond de 190,-gulden. Met het grootste gemak bulten, of flitsend bin- met een HAKING camera maakt u altijd prima foto's. Keuze uit een 15-tal modellen en diverse kleuren. Vraag uw fotozaak of waren- huis. Of folder aan FODOR Postbus 5.3000 AA Rotterdam, tel. 010 -114060' Na de „walkman", bestaande uit een hoofdtelefoon plus cassette-re corder (die overigens ook door vrouwen gedragen wordt) komt Sony de eer toe eind vorig jaar een geheel nieuw begrip te hebben ge ïntroduceerd: „de Watchman". Een TV-ontvanger, beter gezegd ontvangertje, werkend op een paar batterijtjes, op de auto-accu of via een zogenaamd „lichtnetadapter". Nauwelijks twintig centimeter hoog, heel dun: beter gezegd plat, en met een zwart-wit beeldbuisje van vijf centimeter diagonaal. Het gewicht is nauwelijks 400 gram, vandaar dat inmiddels de bena ming „vestzak-tv" al aardig is in geburgerd. Het apparaat laat zich erg eenvou dig bedienen en afstellen. Dit laat ste, het kiezen van de zenders dus, gaat door middel van een draai- wieltje aan de zijkant. Enige voor zichtigheid is daarbij wel geboden, HAKING SPEEDY 33 COMPACTGAMERA Fbtoplezier. Rondde f190,-gulden. Met het grootste gemak buiten, of flitsend bin nen met een HAKING camera maakt u altijd prima foto's. Keuze uit een 5-tal modellen en diverse kleuren Vraag uw fotozaak of waren huis Of folder aan FODOR Postbus 5.3000 AA Rotterdam, tel 010-114060' want het afstemwieltje loopt wat zwaar en de plaatsing vlak naast de regelaar voor de geluidssterkte is niet erg gelukkig gekozen. Voor u Nederland I of II gaat opzoeken dient eerst de juiste band (VHF of UHF) met een schuifschakelaar ingesteld te worden. Met de in schuifbare antenne is praktisch overal wel een goed beeld van de Nederlandse zenders te ontvangen. In standaard-uitvoering is de „Watchman-Voyager", zoals de bijnaam luidt, jammer genoeg niet op een buitenantenne (of centraal- antenne-systeem, c.q. kabel) aan te sluiten. De importeur kan hierin echter voorzien. Nu is het niet de bedoeling dit miraculeuze ontvan gertje in huis te gebruiken, het is een overal-mee-heen-te-nemen tv- toestel, maar er kunnen zich uiter aard omstandigheden voordoen, dat u graag binnenshuis als de ont vangst slecht is, gebruik wilt ma ken van zo'n buitenantenne, zeker als u meer dan de Nederlandse programma's wilt bekijken. Het zwart-wit beeld is „normaal" niet groter dan de oppervlakte van een ouderwets luciferdoosje, maar kan door middel van een beeld loep twee keer vergroot worden. De beeldbuis is van een bijzonder ingenieuze constructie en ofschoon voor het toepassen van de zoge naamde platte beeldbuis alle argu menten aanwezig waren, is voor de Voyager" toch gebruik ge maakt van de traditionele gewone beeldbuis met een zogenaamd „elektronen-kanon" dat het beeld projecteert. Dit kanon bevindt zich echter niet loodrecht achter het beeldscherm, maar er schuin on der. De elektronenstraal raakt nu niet onder een hoek van 90 graden het schermpje maar onder een hoek van minder dan 45 graden. Deze constructie is bepalend voor de „dikte" van nauwelijks drie centimeter. Bijgeleverd worden een tasje, een polsriem en een loep. De Sony „Watchman" Voyager is een aantrekkelijk apparaatje waar mee je overal kunt kijken en „te kijk" loopt. HAKING UNO COMPACTCAMERA. Probleemloos. Rond de fl30r gulden. Met het grootste gemak buiten, of flitsend bin nen met een HAKING camera maakt u altijd prima foto's. Keuze uit een 15-tal modellen en diverse kleuren. Vraag uw fotozaak of waren huis. Of folder aan FODOR Postbus 5.3000 AA Rotterdam, tel 010-114060' De Nimslo-camera met bijbehorende flitser. Aan de dame is te zien, dat het toestel niet extreem groot is. Stereo-fotografie, driedimensiona le fotografie, fotografie met diepte werking. Drie termen voor een wonderlijk effect, dat eigenlijk toch zo gewoon is. Iedereen die met beide ogen kan zien, ziet na melijk in stereo. Ziet de diepte, en kan daardoor bepalen wat dichtbij of veraf staat. In de fotografie is dit effect nooit helemaal te evena ren, of men zou het over hologra fie moeten hebben. Maar daarover gaat het in dit verband niet. Met de „normale", platte fotografie is hooguit een pseudo-dieptewerking te bereiken. Dit gaat dan met be- hulp van twee foto's van hetzelfde onderwerp, die gelijktijdig met twee verschillende camera's die vlak naast elkaar staan, zijn opge nomen. Door de onderlinge af stand verschillen de twee foto's een heel klein beetje van elkaar: de een is vanuit de linkerkant be keken, de tweede vanuit de rech terkant. Net zoals de twee ogen ei genlijk twee van elkaar verschil lende beelden waarnemen. De hersenen projecteren de beelden weer over elkaar en men ziet één beeld. Bekend zijn de viewmaster- schijven die met een viewer beke ken moeten worden. Maar hoe zou het nu moeten om een foto op een plat stuk papier te hebben en dan toch dieptewerking te krijgen. Al jaren geleden kwam men op het idee een ribbeltjesstructuur, mi croscopisch kleine prisma's, over het papier te leggen met daaron der twee beelden. Door de ribbels wordt beeld één naar links gere flecteerd en beeld twee naar rechts. Bekend van dit procédé zijn de plaatjes van vroeger, waar bij een dame een knipoogje geeft, als het plaatje heen en weer wordt bewogen: twee foto's, met twee verschillende beelden. Zijn die beelden nu stereo-opnamen, dan is het op zo'n manier mogelijk diep tewerking te krijgen. Tot nu toe waren opnamen hier voor slechts mogelijk met uitzon derlijk dure camera s, zodat derge lijke foto's alleen als curiosa op an sichtkaarten te krijgen waren. Nu echter kan iedere foto-amateur dergelijke stereo-opnamen maken en wel met de Nimslo 3D camera die sinds kort op de Nederlandse markt te koop is voor circa 550 gulden. Het toestel is voorzien van vier opnamelenzen, die niet hoe ven te worden scherpgesteld. De belichting geschiedt volledig auto matisch met traploze diafragma's en sluitertijden van 1/30 tot 1/500 seconde. De camera wordt gefabri ceerd in de Ricoh-fabrieken in Ja pan. Desgewenst is er voor rond de 200 gulden een bijbehorende flitser (uit de Sunpack-fabrieken) te koop. De camera wordt gevoed met gewone kleinbeeldfilm: op een rolletje van 36 opnamen kunnen 18 stereofoto's worden vastgelegd. De negatiefmaat is een fractie kleiner dan halfkleinbeeld (18 X 24 mm). De foto's zijn overigens niet goed koop: 4,50 per stuk voor een for maat van 8,5 x 11,5 centimeter. Uitvergrotingen van 20 x 25 centi- „We hebben zojuist een paar prachtige foto's gemaakt van de kinderen. Als je je apparaat even aanzet, sein ik ze over". Even la ter verschijnen op een televisie scherm aan het andere eind van de doodgewone telefoonlijn prachtige kleurenbeelden van „de kinderen". De ontvanger hoeft geen nabestellingen te doen van de foto's: hij kan ze met een simpele druk op de meter moeten ongeveer 70 gulden kosten, maar daarvoor heeft men dan wel iets heel speciaals. Overi gens kunnen van elk negatief ook gewone afdrukjes bij gewone ont wikkelcentrales worden gemaakt, alleen is het stereo-effect dan ui teraard verloren. Bij de fotohandel waar men de ca mera koopt, zijn ontwikkelenve- loppen te koop a 80 gulden. De rol letjes worden dan via de importeur knop „opslaan" op een video-dis kette. Toekomst? Alleen nog maar, waar het gaat om de ver krijgbaarheid van de apparatuur in de winkel. Geen toekomst echter meer in de laboratoria van de Japanse elektronica-gi- ganten, waar zo'n vijf jaar gele den Sony zijn „Mavica" met veel tamtam aankondigde. Om de een of andere reden wat dat be treft zijn de wegen van de Ja panners nog steeds ondoorgron delijk is de camera want de Mavica was een camera nooit op de markt gekomen. Nu echter lijkt de tijd rijp om de eerste elektronische camera in produktie te nemen. In dit geval is elektronisch wel het absoluut juiste woord, want het gaat om een camera zonder film. In plaats daarvan wordt het foto beeld elektronisch geregistreerd op een kleine, magnetiseerbare diskette, vergelijkbaar met een floppy-disc uit de micro-compu terwereld. Op de diskette kun nen zo'n vijftig opnamen worden gemaakt, waarmee men heel wat meer kan doen dan de gebruike lijke negatieven of dia's. Zo is er de mogelijkheid om de vijftig op namen thuis over te schrijven op een grotere schijf, waardoor een archief kan worden aangelegd. De diskettes kunnen via een af- speler op een kleurentelevisie worden vertoond. Enigszins het zelfde effect als wanneer men dia's op een videocassette laat overschrijven. Maar er is meer: wie fortuinlijk genoeg is kan zich een printer aanschaffen, waarmee in kleur afdrukken van de opnamen op papier ge maakt kunnen worden. En last but not least: foto's kunnen net als nu al gebeurt met compu terdata worden overgeseind via de telefoon. Vooral deze laatste mogelijkheid zal in de fotojournalistiek een naar een speciale ontwikkelcentra le in Frankrijk gestuurd, die bin nen 14 dagen de dieptebeelden re tourneert. In de centrale wordt de scherptediepte elektronisch gere geld en de vier opnamen (twee ex tra voor een rustiger beeld) met speciale apparatuur over elkaar gemonteerd en voorzien van de ribbeltjesstructuur. Voor wie een echte liefhebberij van stereofotografie wil maken, is welkome ontwikkeling zijn. Want nog altijd moeten volge schoten rolletjes met levensge vaarlijke capriolen naar de re dactie van de krant worden ge bracht om dezelfde dag nog de foto's in de krant te kunnen heb ben. Foto's overseinen wordt al jaren gedaan. Alleen, aan de zendende kant zit nog steeds een echte pa pieren foto, die millimeter voor millimeter wordt afgetast. Met de nieuwe apparatuur zou een persfotograaf met een portable telefoon want dat wordt in de nabije toekomst ook gemeengoed direct in verbinding staan met de ontvanger, die op de redactie staat. Een ontwikkeling die de tradi tionele chemische fotografie vroeg of laat volledig in de scha duw zal stellen. Waarom is het er nog niet? Allereerst zijn de het misschien aardig te bedenken, dat met behulp van twee diapro jectoren en enkele polarisatiefil ters ook stereo-dia's geprojecteerd kunnen worden. Die vanzelfspre kend ook met de Nimslo-camera kunnen worden opgenomen. Voor verdere informatie kan men terecht bij de importeur: Hofland Foto-importen BV te Lelystad, te lefoon 03200-46010. beelden wat oplossend vermogen betreft nog aan de magere kant. Voorstanders van de chemische fotografie beweren zelfs dat die kwaliteit wel nooit de traditione le fotografie zal benaderen. Ten tweede zijn er, zoals bij elke in voering van iets nieuws, stan daardisatieproblemen. Hoe moe ten de diskettes precies worden uitgevoerd, zodat ze toepasbaar zijn in alle merken die zich on getwijfeld op deze markt storten. Naar het zich laat aanzien is dit inmiddels opgelost. Met name Panasonic beweert veel invloed te hebben gehad bij de totstand koming van de nieuwe stan- Rest nog één probleem: hoe gaat deze nieuwe bezigheid heten? Videograferen lijkt een voor de hand liggende naam. De zeer na bije toekomst zal het leren. LUUD VAN DER HAM Voor de prijs van 13.500 gulden kunt u eigenaar worden van de aller kleinste videocamera ter wereld. Het apparaatje meet ongeveer zeven centimeter. Het wordt in Duitsland gemaakt door Micro en Security Elec tronic KG. Voor een particulier ligt de prijs wel wat aan de hoge kant, maar volgens de fabrikant is het toestel uitermate geschikt voor beveili gingsdoeleinden. De eerste filmloze camera van Matsushita, fabrikant van onder meer Pa nasonic. Met het toestel kunnen volgens de Japanse fabrikant 7 beeldjes per seconde worden gemaakt. De opnamen worden met elektronische signalen vastgelegd op kleine magnetiseerbare diskettes.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 23