Tiende North Sea Jazz Festival:
700muzikanten en 270uur jazz
Rijksdienst toont aan Plein 23
aankopen beeldende kunst 1984
ORGANISATOR PAUL ACKET DREIGT OPNIEUW TE STOPPEN
Gouden Palm naar
Joegoslavische film
KUNST
£eidóc@otnmtt
DINSDAG 21 MEI 1985 PAGIKjJf
Hagenaar wint concours
Charles Trenet
AMSTERDAM Het Concours Charles
Trenet, een Franse chanson-wedstrijd voor
amateurs, is dit jaar gewonnen door de Ha
genaar Harry Mertens (40). Mertens, schil
der, won de compositieprijs van het con
cours. De vertolkingsprijs ging naar de
22-jarige Robert Valter uit het Noordhol
landse Groet. Beide prijzen bestaan uit on
der meer 2.000 gulden. De wedstrijd telde
elf finalisten, die in theater De Kleine Ko
medie in Amsterdam werden beoordeeld
door een jury bestaande uit Albert van Am-
stel, Mart Gevers, Liesbeth List, Henk van
der Molen, Henriëtte Tukkers en Hans van
Willigenburg, die tevens presentator was.
De wedstrijd wordt jaarlijks georganiseerd
door de Amsterdamse afdeling van de Alli
ance Francaise des Pays-Bas.
Tentoonstelling
over geschiedenis jachtbouw
AMSTERDAM Op 1 en 2 juni liggen er aan de stei
gers rond het Scheepvaart Museum in Amsterdam 60
klassieke stalen en houten jachten afgemeerd. Deze
expositie moet een beeld geven van de ontwikkeling
van de bouw van houten en stalen jachten in ons land.
Dit is de eerste zichtbare activiteit van de Stichting i.o.
Watersportmuseum, waartoe het Nederlands Scheep
vaart Museum en de Waterkampioen het initiatief
hebben genomen. Niet alleen kajuitzeiljachten, maar
ook de open klassieke wedstrijdboten zijn er te zien.
Het oudste schip is van de vorige eeuw en het jongste
is rond 1960 gebouwd. De schepen zijn niet alleen op
ouderdom, maar ook op authenticiteit gekozen. In het
museum zelf zijn doorlopende filmvoorstellingen van
oude watersportfilms te zien. Onder andere van be
kende races van voor de Tweede Wereldoorlog. Het
museum is zaterdag van 10.00-17.00 uur geopend en
zondag van 11.00-17.00 uur.
-
Unesco-school met
kunstproject in muziekschool
DEN HAAG In het kader van een studiereis zal de
scholieren-theatergroep van de Unesco-school „Robert
Bosch Gesamtschule" uit Hildesheim bij Hannover
morgenavond een eenmalige voorstelling geven van het
zogenoemde multimedia-project „Die 7 TodsUnden oder
die Maske des Roten Todes" van Volker Stiehl. Dat ge
beurt in de grote zaal van de stedelijke muziekschool
aan de Prinsegracht in Den Haag. In deze moderne
versie van het beroemde verhaal van Edgar Allan Poe
over de pest worden de zeven doodzonden gebruikt als
waarschuwing voor gebeurtenissen in onze tijd1. Het
project ging in première naar aanleiding van de veer
tigjarige herdenking van het einde van de Tweede We
reldoorlog. Bij de voorstelling wordt onder meer ge
bruik gemaakt van diaprojecties, film, video, bewegig,
pantomime, maskers, poëzie, zang en muziek. De voor
stelling wordt georganiseerd door het Theater-Atelier
van Jo Röhrig. De toegangsprijs is vijf gulden.
VREDESPRIJS VOOR
BURGEMEESTER VAN JERUZALEM
FRANKFORT De burgemeester van Jeruzalem, de 73-jarige
Teddy Koliek, krijgt de met 25.000 mark begiftigde „Vredesprijs
van de Duitse boekhandel" van 1985*. Koliek de prijs op 13 okto
ber in Frankfort in ontvangst nemen. Hij wordt geëerd als „on
vermoeibaar geëngageerd voorspreker" van Israëlisch-Arabische
verzoening. De Vredesprijs van de Duitse Boekhandel wordt
sinds 1950 verleend. Tot de meest vooraanstaande bezitters beho
ren Albert Schweitzer, Hermann Hesse, Theodor Heuss, Ernst
Bloch, Alfred Grosser en Yehudi Menuhin. De Mexicaanse au
teur Octavio Paz ontving de prijs vorig jaar. Teddy Koliek is in
1911 geboren in Wenen. Hij ging in 1934 als overtuigd Zionist
naar Palestina. Vanaf de stichting van de joodse staat in 1948 tot
1965 bekleedde hij regeringsfuncties en sinds 1965 staat hij aan
het hoofd van de gemeente Jeruzalem. Bij de laatste verkiezin
gen in 1983 werd hij met 63 procent van de stemmen herkozen.
DEN HAAG Toch nog
een donker wolkje boven
de zonnige hemel van het
jubilerende North Sea
Jazz Festival. Op 12, 13 en
14 juli vindt straks dan
wel het tiende festival in
successier plaats met 270
uur levende jazz, 700 mu
zikanten in 250 concerten
op totaal 11 podia in, op
en naast het Haagse Con
gresgebouw, maar één
zinnetje van het stich
tingsbestuur prikt venij
nig: „Als mevrouw Boers-
rria van de raadscommissie
van cultuur van de Haag
se gemeenteraad haar zin
zou krijgen en, na de
reeds ingeleverde 40.000,
de subsidie nogmaals met
10.000 verminderd zou
worden, zult u dit jaar het
laatste festival beleven".
Een dreigement van Paul Ac
ket c.s., gisteren geuit tijdens
een persconferentie, dat in di
verse vormen al eens geklon
ken heeft in het verleden. De
subsidieproblematiek blijft.
Vrolijk overheidssteun incas
seren is er voor het North Sea
Jazz niet bij. Penningmeester
Wybe Buma van de Stichting
had het over „subsidiepaden
bezaaid met doornen" en „ge
vechten tegen de klippen op".
OSCAR PETERSON. RAY CHARLES.
KEITH JARRETT.
Een feit is dat het festivalbud
get dit jaar 2,5 miljoen gulden
bedraagt. De steun via het rijk
bedraagt 150.000 gulden, via
de gemeente Den Haag 300.000
gulden, van welk bedrag de
huur van het Congresgebouw
weer terugvloeit naar de ge
meentekas. In percentages uit
gedrukt: Rijk en gemeente sa
men dragen 18 procent bij aan
de festivalkosten, zes procent
daarvan is zaalhuur. Totale
subsidie: twaalf procent.
Paul Acket c.s. kregen inter
nationaal steun van de Ameri
kaanse impresario George
Wein, de man achter enkele
van 's werelds grootste jazzfes
tivals en wat North Sea aan
gaat, „leverancier" van 17 pro
cent van de artiesten. Wein,
van huis uit jazzpianist, zal op
het festival trouwens optreden
bij de New Port All Stars, met
o.a. Scott Hamilton. Wein: „Ik
denk dat we internationaal
moeten leren beseffen dat jazz
net zo'n van subsidies afhan
kelijke kunstvorm is gewor
den als opera, ballet of theater.
De kosten van het internatio
nale zaken doen, van transport
en dergelijke zijn enorm geste
gen. Zonder sponsors krijg ik
geen festival meer van de
gropd. Als straks de firma
Kool uit het Kool Festival
stapt, weet ik nog niet hoe ik
verder moet".
Sponsors
North Sea Jazz heeft voor dit
jaar en waarschijnlijk de ko
mende jaren beslag kunnen
leggen op sponsorgelden van
de firma JVC (Japan Victor
Company), internationaal al
sponsor van de grootste jazz
festivals. Naast JVC is de
Nutsspaarbank sponsor. North
Sea Jazz stelt: „Zowel sponsors
als de gemeente Den Haag
huldigen de stelregel dat zij
geen invloed op de program
mering mogen uitoefenen. Een
beginsel, waarvan met name
ambtenaren van WVC nogal
eens willen afwijken". Bedoeld
zijn de stuurpogingen van
WVC naar Nederlandse, voor
al „grensverleggende" jazz,
waarbij in het verleden ach
teraf artiesten merkwaardiger
wijs voor „maar de helft
grensverleggend" werden be
schouwd.
Nederlands talent is er overi
gens voldoende: 24 procent
van het totale programma.
Festival voorzitter Huub van
Dijk: „Een record in de inter
nationale jazzfestival-wereld
voor wat betreft het nationale
talent". Het zijn niet de groot
ste publiekstrekkers. Dat zijn,
de rij is dit jaar stevig: Ray
Charles, Fats Domino, Oscar
Peterson, Ella Fitzgerald (wier
gage volgens Acket onder
druk van platenmaatschappij
en tot voor hem betaalde pro
porties werd teruggebracht),
het orkest van wijlen Count
Basie (nu o.l.v. big band-man
Thad Jones), B.B.King, Keith
Jarrett en Miles Davis.
De laatste twee zijn verras
send: Davis voor de tweede
achtereenvolgende keer, nadat
hij vorig jaar de absolute top
per bleek en pianist Keith Jar
rett voor het eerst. Huub van
Dijk: „Jarrett heeft jarenlang
geweigerd aan festivals deel te
ELLA FITZGERALD.
FATS DOMINO.
nemen. Nu hij voor North Sea
Jazz overstag is gegaan, vol
doen we dan ook graag aan
zijn wens om in zijn hotelsuite
een wedstrijd-ping pong tafel
te plaatsen en het podium van
de PW A-zaal tijdens zijn con
certen te bedekken met een
groot, zwart kleed".
Russisch
North Sea Jazz '85 is een festi
val van jubilea: Dizzie Gilles
pie maakt evenals het festival
zijn tweede lustrum vol, het
Modern Jazz Quartet staat dan
dertig jaar (met een kleine on
derbreking) op het podiuiji,
het zigeunerensemble Waso
bestaat tien jaar, Miles Davis
maakte zijn clubdebuut (met
Charlie Parker en Coleman
Hawkins) in 1945, veertig jaar
geleden dus en de Dutch
Swing College viert in deze
maand al het veertigjarig jubi
leum. Zij geven twee jubi
leumconcerten in de PWA-
zaal, met medewerking van
Scott Hamilton en Warren Va-
ché. Nog wat bijzondere na
men uit het brede veld: Het
Russische Ganel Trio (avant-
garde jazz) komt na vier jaar
moeizaam onderhandelen, en
uit Cuba komt niet alleen Ira-
kere (opnieuw) maar ook Ar-
turo Sandoval. Verder uit het
Caraïbische de grote orkesten
van Willie Colon, Eddie Pal-
mieri, Ray Baretto. Ameri
kaanse vernieuwers: David
Murray, Sun Ra, Julius Hemp
hill en James Newton.
Het North Sea Jazz festival
groeide in tien jaar van 9.000
tot 35.000 bezoekers. Een vier
de daarvan komt uit het bui
tenland. De meesten uit Duits
land, maar ook honderden uit
Amerika. De prijzen - drie jaar
lang onveranderd - zijn nu iets
verhoogd {J 65 dagprijs, ƒ170
3-dagen; PWA-concerten ble
ven 10 en 15). „Nog altijd
het goedkoopste festival ter
wereld" aldus Acket. „And
maybe the greatest festival"
voegde George Wein er met
een lachje aan toe.. „Maar dat
doet mij natuurlijk pijn om te
zeggen".
Wein had nog een uitspraak,
die een beetje pijn doet. Ge
vraagd naar het waarom van
het North Sea-succes: „Omdat
het een veel breder publiek
dan de pure jazz-fan aan
spreekt. Ik geloof niet dat de
mensen nu meer van jazz we
ten dan vroeger. Ik geloof dat
het publiek meer van féstivals
BERT JANSMA
De Argentijnse
actrice Norma
Aleandro heft
in triomf haar
arm na de
bekendmaking
dat zij samen
met de
Amerikaanse
Cher (rechts)
is uitgeroepen
tot de beste
vrouwelijke
acteur van het
filmfestival in
Cannes.
In het midden
jurylid regisseur'
John Boorman.
PARIJS Niet de alom bejubelde film „Birdy" van de Engelse
regisseur Alan Parker, maar „Papa is op zakenreis" van de Joe-
?;oslaaf Emir Kusturica is gisteren op de slotavond van het film-
estival van Cannes bekroond met de Gouden Palm. Deze be
langrijkste Franse en Europese filmonderscheiding werd aan
winnaar Kusturica uitgereikt door de 77-jarige Amerikaanse ac
teur James Stewart, die kort daarvoor en speciale onderschei
ding had gekregen voor zijn gouden jubileum als acteur.
De film van Kusturica werd ook onderscheiden met de prijs van
de filmcritici. Hij moest die onderscheiding delen met „Purple
Rose of Cairo" van Woody Allen, die buiten mededinging in
Cannes werd vertoond. Bij wijze van troost kreeg „Birdy" de zo
genaamde speciale juryprijs uit handen van juryvoorzitter Milos
„Amadeus" Forman.
„Papa is op Zakenreis" is de tweede film van de 32-jarige Kustu
rica. Het soms wat ironische verhaal speelt zich af in de jaren '50
en gaat over de reactie van een zesjarig jongetje op de politieke
arrestatie van zijn vader. Met zijn eerste film, „Wie herinnert
zich Dolly Bell", had Kusturica in 1981 al de Gouden Leeuw van
Venetië gewonnen.
De prijs voor de beste mannelijke hoofdrol ging naar William
Hurt in „Spider Woman" van de Braziliaan Hector Babenco.
William Hurt speelt in deze film een verwijfde etaleur die voor
onzedelijk gedrag wordt gearresteerd en in een cel komt te zit
ten met een Latijns-Amerikaanse revolutionair.
De prijs voor de beste vrouwelijke hoofdrol moest worden ge
deeld tussen de Amerikaanse zangeres/actrice Cher voor
„Mask" van Peter Bogdanovich en de Argentijnse actrice Norma
Leandro in „La Historia Ofical" van de Argentijnse regisseur
Luis Puenzo. Cher, die de prijs kreeg voor haar ontroerende spel
als de moeder van een misvormd kind in Mask, zei na de toe
kenning: „Acht jaar lang heb ik tevergeefs op de deuren van de
cinema geklopt. Ze zeiden altijd, je bent veel te veel „Cher".
Cher verwierf zich in het verleden aanvankelijk samen met
Sonny Buono een reputatie als zangeres in het duo Sonny and
Cher. Later begon zij een solocarrière. Haar eerste belangrijke
filmrollen speelde ze in „Come Back to the Five and Dime, Jim
my Dean, Jimmy Dean" en in „Silkwood" met Meryl Streep.
De Argentijnse Norma Aleandro is in eigen land zeer bekend. In
Cannes veroverde ze al snel de harten met haar rol in La Histo
ria Official als lerares in de officiële geschiedenis, die zonder het
te weten een meisje adopteert dat uit de armen van haar moeder
is gerukt, een van de vele vermisten in Argentinië. Aleandro
nam na de militaire staatsgreep in 1976 de wijk naar Uruguay en
vandaar naar Madrid. „Maar ik kon niet buiten Argentinië en
daarom ben ik ondanks de risico's in 1981 weer teruggegaan,
vertelde ze".
Prijzen van een lagere orde werden toegekend aan „Mishima"
van de Amerikaan Paul Schrader, „Kolonel Redl" van Istvan
Szabo (Hongarije) en „Insignificance" van de Engelsman Nicho
las Roeg. De Franse eer in Cannes werd gered door Andre Té-
chine die zijn „Rendez-vous" beloond zag met de ondrscheiding
van de beste regie. De Frans-Venezulaanse produktie „Oriane"
van Fina Torres tenslotte kreeg de Gouden Camera in de cate
gorie niet-commerciele films
DEN HAAG Verdeeld
over 64 zalen toont de
Rijksdienst Beeldende
Kunst in het monumen
tale pand Plein 23 in
Den Haag werk van 175
beeldende kunstenaars,
voor wat betreft de aan
gekochte werken in
1984. Totaal zijn zo'n 300
werken ingebracht, die
bijna allemaal konden
worden geëxposeerd op
de tentoonstelling die
minister Elco Brinkman
morgen komt openen. De
verzameling dankt het
ontstaan aan het jaarbud
get van 1 miljoen gulden
en een extra bedrag van
1,6 miljoen, beschikbaar
gesteld door het ministe
rie van WVC om leem
ten in de rijkscollectie
aan te vullen.
De Rijksdienst Beeldende
Kunst heeft er de ruimte
voor gekregen en genomen:
het pand is het voormalige
„logement van de Heren van
Amsterdam", de leden van
de Staten van Holland die
sinds 1581 in Den Haag bij
een kwamen. Het pand aan
het Plein 23 verleende van
1814 tot 1849 onderdak aan
leden van het Koninklijk
Huis en van 1853 tot heden
stond het ter beschikking
van het Rijksarchief. Thans
mag de Rijksdienst Beelden
de Kunst het vullen met
kunstwerken, die tot en met
28 juli worden getoond. Daar
na gaan de kunstwerken op
reis; het is de bedoeling dat
over ongeveer 200 plaatsen in
ons land zo'n 60 tentoonstel
lingen worden gehouden van
dit werk dat een doorsnede
mag worden genoemd van
hetgeen de hedendaagse
beeldende kunstenaars ver
mogen aan te leveren en-
naar beoordeling van de
Rijksdienst onder kunst kun
nen worden gerangschikt.
Kwaliteit
Dagelijks (behalve op maan
dag) van 11 uur 's morgens
tot 5 uur 's middags - en ook
op tweede Pinksterdag, al is
dat op maandag - kan ieder
zich overtuigen van de kwa
liteit van het werk van de
gesubsidieerde kunstenaar in
ons land: Men treft er werk
aan van thans bekende kuns
tenaars zoals Co Westerik,
Anton Heijboer en Lucebert,
maar ook van minder klin
kende namen, die toch goed
of minder aansprekend werk
hebben geleverd.
Met het aankoopbeleid en de
wijze van presenteren wil de
Rijksdienst Beeldende Kunst
zowel het publiek als de beel
dende kunstenaars zelf zo
goed mogelijk informeren
over en confronteren met be
langrijke eigentijdse kunst.
Niet in de laatste plaats is het
aankoopbeleid er op gericht
um juist de jongere generatie
kunstenaars te stimuleren.
De Rijksdienst is verant
woordelijk voor het behoud,
de presentatie en het beheer
van alle kunstwerken van
het Rijk die niet in Rijksmu
sea te vinden zijn. Het gaat
om meer dan 260.000 schilde
rijen, prenten, tekeningen,
sculptuur, meubelen, kera
miek, glas, sieraden, textiel,
foto's, videotape's en andere
vormen van kunst; een aan
tal dat in de toekomst met
name door rijksinkopen ge
staag zal groeien. De exposi
tie in het pand Plein 23 gaat
vooraf aan een ingrijpende
restauratie die dit jaar ter
hand wordt genomen en
twee jaar zal duren. Het ligt
in de bedoeling, dat de rijks
dienst de naam kwijtraakt
van de dienst die wel aan
koopt, maar het aangekochte
werk in sombere kelders laat
beschimmelen en zo snel mo
gelijk laat wegrotten. Wat dat
betreft zegt de Rijksdienst
zich verantwoordelijk te voe
len en moet die verantwoor-
Wim Schumacher: „Dubbelportret 1951".
ding duidelijk doorklinken Verzameling
naar de beeldende kunste- Overigens zullen de tentoon-
naars en belangstellenden.
John van 't Slot: „Moeder en kind".
Gerhard von Graevenitz: „Kinetisch object 1967", waarvan
alle streepjes voortdurend bewegen.
gestelde werken, waar heel
mooie stukken bij zijn, niet
bijeen blijven om in de loop
der jaren aan te groeien tot
en kolossale verzameling
waar niemand goed raad mee
weet. Van tijd tot tijd zullen
werken worden uitgeleend of
in beheer van Rijksdiensten
worden gegeven, ook is het
mogelijk dat sommige wer
ken in musea terecht komen,
als mocht blijken dat heden
daagse onbekende kunste
naars plotseling worden ont
dekt als opvallend belangrijk.
Het werk van de Rijksdienst
is overigens niet te koop.
Hoewel de Rijksdienst Beel
dende Kunst gezien het geëx
poseerde materiaal tamelijk
strenge kwaliteitsnormen
aanlegt, bevat de expositie
werk, dat vraagtekens op
roept, naast werk dat onmid
dellijk zichtbaar talent ver
raadt. Men kan vrij komen
kijken en desgewenst de ca
talogus meenemen - a fl.
32,50 - waarin vrijwel alle
werken in kleur of in zwart
wit zijn opgenomen.
FRITS BROMBERG
le
■ets
Voor een uitgebr^
agenda, ook voor de )6S
mende dagen, raadplLm
men „UIT", de gratis
kelijkse bijlage van d 'eipl
krant. n"L
ssen
g>s
e N
ALPHEN AAN OEN RIJN *Wa
ROCINEMA I (Van Boetzet sere
straat 6, tel. 01720-20800): ;eme
ling in love (al); 18.45, 2ljeer
EUROCINEMA II: Beverly I k n.
cop (al); ma. di. 18.30, 21*,
EUROCINEMA III: City 110 lc
(12); ma. di. 18.45, 21.15.
ROCINEMA IV: Missing in i
tion (16); ma. dl. 18.30. 21.0(|
LEIDEN LUXOR (Stations»]
19. tel. 071-121239): Vrijdaj [0
dertiende (16); 14.30, 19
21.15. LIDO en STUI T
(Steenstraat 39. tel. 124130):
verly Hills Cop (al); Het bit
kruid (12); 14.30, 19. 21.15.
the night (12); 19. 21.15. mafOJ
ook 14.30. Passage to India
20.00. Amadeus (al); 20.1CC1
TRIANON (Breestraat 31,pbJ
123875): The postman alvren J
rings twice (12); 14.30, 19Qoi
21.15. REX (Haarlemmerstn
52. tel. 071-125414): Ier*
droomreis door aexlekkerl gad
(16); 14.30, 19.00, 21.15. irdi
NOORDWIJK LIDO THEAlfJ"
(Pr. Bernhardstraat 56, f'"v
01719-12800): An officer anf Sto
gentleman (12); ma. di. 21, D
Wildschut (16); ma dl. 19.00 m j
KATWIJK CITY THEATEI g V
(Badstraat 30, tel. 01718-740) >tiel
Lady Hawke (al); wo. 14. pe
19.00, 21.15. ma. di. 19. j?
21.15. CITY THEATER II: 1 1 üe
only live twice (al); tijden Iger
City I. CITY THEATER Qc
Maak je borst(en) maar t„T
(12); tijden zie City I. Cleiei
THEATER IV: First Blood (igee
21.15. flig
KINDERVOORSTELLING tp
CITY THEATER: Wolven h
len niet (al); wo. 14.45, 19. 1 D
ma. di. 19.00. LIDO THEATQaar
Circus op Stelten (al); (m t
1430- zaa
VOORSCHOTEN GREENW* he
NeverEnding story (al); v w
15.45. Under the Vulcano (1
ma. di. wo. 20.00. «r
KINDERVOORSTELLING Uit
SJors en Sjimmie en Ifcjn
zwaard van Krijn; wo. 22 pr
14.00.
rooo
WASSENAAR ASTRA: Ys/olg
t/m wo. 20.00. tthc
DEN HAAG* ASTA 1 (Spui J*1 h
tel. 463500):The cotton cl
(12); 14.00. 18.45,
ASTA 2 (Spui 27, tel. 463!
Into the night (12); 14.00, 19.
21.30. ASTA 3: The killij
fiets (12); 13.45, 18.45, 21
BABYLON 1 (naast Centr
Station, tel. 471656): Ami
(al); 14.00, 20.00. BABYLONi
Moving in (16); 14.00, 19.
21.30. BABYLON 3: Les l
et les autres (al); 13.45, 19.
CINEAC 1 (Buitenhof 20,
630637): Beverly Hills cop (i
ain
2. „2010" (al); 18.45, 21.30. r
di. ook 14.00. CINEAC
Repo man (16); 14.00, 18.4t
21.30. EURO CINEMA (Leen:
weg 910, tel. 667066): Duin (ljncx
ma. di. 14.00, 20.00. overige d
gen alleen 20.00. METROP(
LE 1 (Carnegielaan, tel. 456751
A passage to India (al); 14.q
20.15. METROPOLE 2: 1]
pirates of Penzance (16); 14.C|
18.45, 21.30. METROPOLE f
Hans - het leven voor de c
(16); 14.00, 20.30. METROPÓ
LE 4: Falling in love (al); 14.d
18.45, 21.30. METROPOLEfc
Het bittere kruid (al); 18.41
21.30. ma. di. ook 14.0|
ODEON 1 (Herengracht
tel. 462400): Beverly Hi"
(al); 13.45, 18.45, 21.30.
ON 2: De nurds slaan terug (1?
13,45, 18,45, 21.30. ODEON (f
Grace Guigley (al); 13.45, 18.41
21.30. ODEON 4: The falc<PHll
the snowman (16); 13.4fct O
18.45, 21.30. LE PARIS 1 (Ktf
tingstraat 12b, tel. 656402): K
spelletjes (18); 12.00 tot 22.3
LE PARIS 2: Rasputin (Hl
12.15 tot 22.45. LE PARIS f'
Liefde zonder schaamte (1$
12.30 tot 23.00. PASSAGf
(Passage 63, tel. 460977): Yoi
warrios (16); 14.00, 18.45, 21.3
HAAGS FILMHUIS (Dennewi
56. tel. 459900): Zaal 1: Je vot
salue Marie (16); 19.45, 21.4)
Studio: Les nuits de la plei'
lune (16); 20.30. Zaal 2: De fl
van wierook; ma. 19.30. T
aard; di. 19.30. Bride of the k
des; wo. 19.30. The face of «nfogi
ther; wo. 21.30. L i
KINDERVOORSTELLINGEN 0
CINEAC 3: Assepoester; wfcar
14.00. METROPOLE 5: Asst
poester: wo. 14.00.
'i
'i
Ie
fo{
'et
3jk
i*e i
Horizontaal: 1. geslacht: 8. keuri
huidziekte aan het onderbeen
paarden; 11. insekt; 14. laagtij;
kloosterlinge; 17. rivier in Italië;
knaagdier; 20. aanwijzend vnw.;
groots; 22. teken van de dierenrijk
23. deel v.h. oor; 24. merkteker
maten; 25. dakbedekking; 27.
zetsel; 28. voeringstof; 30. vaati
31. gebogen been; 33. tak van sp
Verticaal: 2. voegwoord; 3. deel
de hals; 4. voedsel; 5. slotwoord
gebeden; 6. insekt; 7. persoo
vnw.; 10. inbreuk op een voorscl
12. tevreden; 13. toewijzing op
veiling: 15. grote houten loods;
plant; 19. niet wild; 20. onbezoni
25. slip v.e. jas; 26. wreedaard (I
28. plaaggeest; 29. mondrand;
walkant; 32. dieregeluld.
OPLOSSING
aq ZZ 'v* OZ :d!l 62 -&S 82
92 :pued sz !|op 02 61
L\ :»iejeq gi :6e|seoi lueej
Zi :d!u6j9A oi 'L 'JOI '9 :ue
g lusje :*eu g :ua z ueeoii
-oipjeg gg !q|j ig !ue>t '0E ^leues
:eu LZ :ued gz !^ll >2 -|0| E2
ZZ :sooipuej6 iz :e|p 02 TBJ 8»
:uou 9i :qa n msas* u
6 !|au Q '3!iejaua6 i leeiuozi
ïaa