We halen nu alles uit de kast vat Limburg te bieden heeft99 GEÏNTERESSEERD IN MODERN WONEN? (ddeauvan Scheiden is geen gemakkelijke weg" VAN DER MEER OVER MODERN WONEN Spoorwegen ondergraven functie van station CS Het gezin als „h uiskerk ilüfNENLAND* fietdaeGotiacuii WOENSDAG 15 MEI 1985 PAGINA 5 ip voor gdoenden De tegenvallende jt van 50.000 mensen op iegveld Beek heeft de tientallen neringdoen- het feestterrein weinig tot vreugde gegeven, n hier vanaf twee uur gens tot elf uur 's a- fin touw. Als ik thuis ieb ik veertig gulden hd", aldus de teleurge- jhamburgerverkoper In- I uit Rotterdam. Ook fe Graaf uit Spakenburg, ier van vis, klaagde eenvallende inkomsten, ït mij duizenden gul- tosten". Alleen de kaar- koop liep redelijk. Tent stort in EEK De grote ontbijttent op het terrein in Beek is gistermiddag als gevolg van de har de wind gedeelte lijk ingestort. Eén van de twee grote palen die de tent in het midden over eind moest houden, brak als gevolg van de winddruk op het doek. Op last van de brand weer is de tent toen ontruimd. „Bureaucratie oorzaak incidenten'' SAO PAOLO De Brazili- aanse kardinaal Lorscheider heeft de Vaticaanse bureau cratie verantwoordelijk ge steld voor de incidenten en protesten tijdens het pause lijk bezoek aan Nederland. Volgens de kardinaal zijn de protesten een gevolg van be slissingen die de curie heeft genomen „en die bij de ka tholieken in een aantal lan den slecht zijn gevallen". De conservatieve kardinaal van Rio de Janeiro, Sales meen de dat de protesten in Ne derland moeten worden toe geschreven aan „groepen re bellen". BEEK Scheiden is volgens de paus de gemakkelijkste weg kiezen. In het gezin leert men tegen de menselijke zwakheid te strijden en niet de gemakkelijkste wegen kie zen. Dit heeft de paus in zijn preek tijdens de mis op het vliegveld Beek „Het gezin ondervindt in deze tijd veel tegenspraak. Het wordt door sommigen in discrediet gebracht die menen dat het de vrijheid beknot," zo zei de paus. Daarentegen waarde ren velen het gezin, dat het eerste milieu is waarin men deelt in Gods liefde. „In het gezin verwerft men de persoonlijke vrijheid en het on derscheidingsvermogen, waardoor men niet de speelbal wordt van fu neste sociale pressie". De paus besteedde in zijn preek veel aandacht aan de term waarmee het Tweede Vaticaanse Concilie het ge zin heeft aangeduid: „een huiskerk". Dat houdt onder meer in dat de klei ne gemeenschap van het gezin deel heeft aan het leven van de grote kerkgemeenschap en verder dat de opvoeding van de kinderen ten dien ste van de verkondiging staat. In het gezin ontstaan ook de pries ter- en kloosterroepingen. Daarbij verwees de paus naar het groot aan tal missionarissen dat Nederland heeft uitgezonden, en naar de talrij ke priesters, die er „nog maar kort geleden" waren. Hosties naar parochies BEEK Voor de ere dienst waren tevoren 100.000 hosties gebakken. De helft die is overgeble ven, wordt verdeeld over de kerken in het bisdom Roermond. De communie werd uitgereikt door 600 priesters. De paus reikte de communie uit aan het kleine gezelschap speciale genodigden. Verder was het opvallend dat alle voorbeden werden uitge sproken door mannen, ter wijl bij eerdere vieringen ook vrouwen dit deden. HAAG/LEIDEN- iC Nog lang zul- het zich herinne- die tweehonderd »n en vrouwen van indstad rond Den en Leiden. Met vier 1 trokken ze als pel- i naar het Zuidlim- Beek, naar de ge weiden van het eld waar paus Jo- s Paulus II zijn be- lan het hem kopzor- srokkenende Neder- afsloot met een opgezette massale ristieviering. De be- ingen van de H. Va- èt de hemelse zaken et van dien aard dat elementen naar zijn kan zetten. De pel- 1 werden zich bewust ,er het was en hoe die mist, en hoe net die harde wind. |na afloop, na een van ruim 13 uur hburgse bodem, za- Un hoofden er ver uit door die toch Jerlijke zon. bussen, „Parochiebus- inoemd, waren het met hazenslaapjes: als t slapen gaat het vaak et was indommelen en echtop gaan zitten. Een uit Voorburg zette het Veni Creator in, wam niet verder dan s tuorum visita". Hij jeen steun van het To- is-volkje (inclusief een ns met een rozenkrans nek), dat even bijkwam kop koffie tijdens een Daar was een ober die i in de nacht rondliep dgh witte stok met haak 'jee je klapvensters open -Q&t kunt doen. Het was ,gp, „de staf van de paus". Zo gaat het, als je op visite gaat bij je geestelijke opper herder die in je eigen land een paar dagen handen, hart en geest vol heeft. Mijn achterbuurvrouw uit Lei derdorp zei in de bus we passeerden in schemerlicht, tussen Eindhoven en Leende, de eerste rij wachtende over valwagens met opgeschoten marechaussees dat ze erg graag de paus wilde zien, ook al was ze het niet altijd met hem eens. Ze had een zoon die „ach, die paus..." zegt. Dan legt ze hem steevast uit hoe het al lemaal historisch gegroeid is, „maar die jongelui luisteren gewoon niet". Pretpark Om nalf zeven onder een mistdeken we moesten nog zes uur op zijne heiligheid wachten was het meteen al een erg pikante aankomst lungs omwegen op Maastricht Airport. Chauffeur Koos, die volgens iedereen Haags sprak hoewel hij dit ontkende, „want ik woon al jaren in Voorburg en ik kom uit Loosduinen", le verde zijn levende have af in een verbijsterend groot pret park, een kermis met pauselij ke goedkeuring. Alles was er te vinden: geüniformeerde contingenten van de BB, aan gevuld door Limburgs eigen schutterijen met veren, plui men en rinkelende onder scheidingen, die met een arm band van de BB om in „vreemde dienst" mochten treden en iedere bezoeker op gekleurde vak-kaarten moes ten controleren/ Er waren veldhospitalen en ambulances, geweldige „catering-tenten" voor de hap en de slok, forse concentraties van zelfreinigen de (Duitse) toiletten, hóeken- stallen waar je de vreemdste snuisterijen kon kopen, een paar ijscomannetjes die verder de godganselijke dag niets te doen hadden en zich onder een grote umbrella, die je in het Latijn paraventum zou De lange tijd van wachten werd gevuld met fanfaremuziek, een pilsje of een lang gebed. (foto's: Cees Verkerk) Bij de offergaven was een vlaai... En de Limburgers schoten vol Met kijkers gewapend of met de handen tot kijkers gevouwen volgden de samengedromde gelovigen de eucharistieviering van grote afstand. kunnen noemen, verscholen tegen de felle wind. Er was nog net geen schiet- en ballen tent. Maar de entree was overweldi gend: we raakten verzeild in een pauselijke omgeving die de aanblik had van een groot legerkamp in volledige staat van paraatheid. Neerlands ganse politieapparaat was er geconcentreerd. Belgen, Span jaarden, Fransen zouden opge togen kunnen zijn. Mijn Lei- derdorpse zegsvrouwe, wier man op dat moment nog niet wakker was, zei: „In Oost-Eu ropa kan het niet erger we zen..." Het was een vreemde dag otn nooit te vergeten. Een carillon van de Koninklijke Eijsbout uit Asten tingelde de minuten weg, terwijl de hordes zich in de niet aan opklaren toeko mende ochtend bewogen naar het grootse voorterrein waar aan de pauselijke tribune als een immense gebroken witte kathedraal in linnen grensde. Nee, het was het grootste en mooiste „spandoek" dat de paus zich had kunnen wensen. Het uitspansel kwam uit Zwit serland en moest in de kortste keren na het pausbezoek voor minstens een halve ton weer van de hand gedaan worden. Ook rond een paus moet je uit de kosten zien te komen. Alles uit de kast Voorprogramma. Om het wachten te bekorten. Zoals steeds, in deze dagen. Muziek, koren, ensembles, dansgroe pen. En altijd weer Polen, die op de roem van hun Poolse pontifex afkomen. Op „Beek" moest een honderdkoppige groep de stokken van hun vlaggen en spandoeken in be waring afstaan aan de politie. Want met stokken kun je meppen, als de nood dringt. Daar was ook de Limburgs ge- vooisde Pierre Huyskens, kranteman, die de grootste mond had in het dialect dat op Beek de overhand bezat: „We gaan nu alles uit de kast halen wat Limburg aan schoonheid, kunst en cultuur te bieden heeft, en dat is niet gering!" En dan kwam er weer zo'n stoot fanfare en harmonie en reidans. Niemand was vertederd. Daar was het te koud voor. Maar daar had je toch die onvervalst Limburgse misdienaartjes die zich van her repten naar het podium (zeg maar de Paus- boulevard) in hun witte super- plietjes, met rode schouder manteltjes en hoog opgetrok ken rode toogjes vanwege de moddervette Limburgse klei met de kleur van Limburgse mergel. Het Haags-Leids ge mengde gezelschap had inmid dels de ogen wijd open ik tikte „oepen", maar dat zal ook Limburgs zijn. Een Leidschendamse vroeg haar medereizigers: „Hebben jullie dat ook gezien, die snuf felhond, die hashhond, die over het altaar liep? En die stofzuigers, vlak voordat de paus kwam, en de vegers over die zetels?" Er waren er die dat gezien hadden. Maar ze za gen ook een benedictijn op an derhalve „poot" rondhuppe len, en een soort „Byzantijns- orthodoxe monnik" met zwar te hoofdbedekking (als van een roomse zuster) die „hups" werd geschikt. Vreemde mon nik, met witte sokken en net zichtbare zwarte pantalon. Maar dat krijg je, als je ortho dox bent Een vlaai Het aanbieden van de offerga ven aan Zijne Heiligheid had ook veel voeten in de aarde. Bij die offergaven was een Limburgse vlaai... En de Lim burgers, schutters of niet, schoten vol. Dit was het mooiste dat ze zich ook hadden kunnen wensen. Maar het was lang wachten geweest, op de paus. Die had in Maastricht in tijd een achterstand opgelopen bij de Sterre der Zee. Op een gegeven ogenblik arri veerde Jan Pavlos de Tweede bij het stationsgebouw. Men had hem op zeer grote afstand met prismakijkers in de smie zen. „Ja hoor!", riep een Voor schotenaar: „het pausmobiel rijdt. Meter voor meter". Toen de paus „voorbij" was (u kent dat, als iemand voorbij rijdt), getuigde een Leidschendam- mer van zijn twijfel op grote afstand: „Ik zie in de verte, op dat podium, steeds iets wits wapperen en dan denk ik: o, dat is de paus. Maar dan is het dat witte tafelkleed. Sorry, die witte altaardwaal". Heel het Westlandse aandeel in de pelgrimage was lange tijd gesticht. Maar uiteindelijk, toen de handen en gezichten paars geworden waren, was hun vroomheid onderkoeld bijna. Toen deelden onze Oud- Rijnse pausgangers in de misè re die de niets al meer om handen hebbende neringdoen den ten toon spreidden. Ters luiks werden door schutters en volkomen zijdelings geïnteres seerde jongeren pinten bier verorberd tijdens de homilie van de Heilige Vader. Maar ja, wat moet je ook in Limburg? Toch weer die typisch roomse trekjes in een gewest dat z'n eigen karakter heeft Op korte afstand geloof cn ongeloof. „Popie Jopie", tijdens het ein deloos wachten op de bussen richting huis en de jolige tafe relen tussen een jonge jeugd en een stel jonge priesterlijke voorgangers met modder- schoenen die vertrouwen wek ken. Hoe is het in 's hemels naam mogelijk? TON PIETERS ltorgemeester: Acties i zondag „on-Utrechts' lElfi De 1.500 men- zondag tijdens het be- m de paus aan Utrecht irstorend bezig waren" lang niet allemaal Jers. Het is duidelijk dat uit het hele land bij die dit als geregelde hebben. Utrechts burge- r, mevrouw M.W.M. n Gortel noemde giste- hardheid van sommige „niet bepaald karakte- voor Utrecht", hoewel de Domstad de afgelopen da gen juist door de forse rellen tot in alle uithoeken van de wereld bekendheid heeft ge kregen. Naar verhouding zijn de orde verstoringen volgens de bur gemeester binnen de perken gebleven: „Er waren een paar uitschieters, heel vervelend, maar in het algemeen is de zaak toch niet uit de hand ge lopen". ^üuxe handdoek van cm wordt uw deel, (kleine) moeite doet iuwe abonnee aan gen voor deze R ALS NIEUWE ABONNEE M.I.V. tvangt de eerste twee weken de krant gratis. Drdt het abonnement betaald per: h per maand EEN LUXE HANDDOEK NAAR: T böE/PLAATS: bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 1 Den Haag (postzegel niet nodig). I J^eWZj LEDEN TELEVISIEPANEL OVER PAUSBEZOEK: 99 UTRECHT De opmer- king van de paus gisteren in Maastricht, dat mensen met huwelijksproblemen niet de „gemakkelijke weg van de scheiding" moeten kiezen, heeft tot nogal felle reacties geleid. Prof. R. van Rossum, hoogleraar Missieweten schappen aan de Katholie ke Theologische Hoge school in Heerlen, zei in een reactie „heel verdrie tig" te zijn over dit soort uitspraken. „Het huwelijk van nu is zoveel moeilij ker dan 25 jaar geleden. Een relatie staat tegen woordig veel meer onder druk. Blijkt het mis te gaan dan doen mensen zo veel moeite om het vol te houden. Scheiden gaat al leen met pijn en moeite, dat is geen gemakkelijke weg". Prof. R. de Moor, hoogleraar sociologie aan de Tilburgse ho geschool, meent dat de kerk een pastorale taak links laat liggen door alleen maar in re gels en wetten te spreken. „Ik kan me wel goed vinden in die mooie idealen, maar je moet ook de andere kant doorzien", zo zei hij gisteravond voor de televisie. Het panel van vier, dat de af gelopen dagen zijn commen taar heeft mogen geven op de uitspraken van de paus, is nog al verdeeld over de resultaten van het bezoek aan Nederland. Duidelijk teleurgesteld is me vrouw L. Stael van het Bureau Relatievorming en Sexuele Opvoeding in Utrecht. Zij heeft, vooral om zich nu eens intensief met de katholieke leer bezig te houden, ermee in gestemd om zitting te nemen in het panel. „Er gaapt nog een tamelijk grote kloof tussen het dagelijks leven van de mensen en de leer van de kerk. Ik had gehoopt dat de paus meer oog zou hebben voor de nieuwe waarden, die zich hier aan het ontwikkelen zijn. Wat dat betreft is het me wel tegengevallen". De enige jongere in het panel, een studente aan de Katholie ke Theologische Hogeschool in Heerlen, is juist blij met het bezoek van Johannes Paulu- s II en ook met haar optreden in het panel. Marike Milder: „Ze hebben me gevraagd om dat ze een vrouw wilden, en ook iemand die nog jong was. Ik dacht dat ik er wel iets zin nigs, iets belangrijks over kon zeggen, want ik ben me zeer bewust van de positie van de iongere èn van de vrouw in de kerk. Het verbaast me hele maal niet", aldus de studente, „dat de paus een aantal tradi tionele opvattingen bevestigd heeft. Maar hij heeft richtlij nen genoemd, die waren niet toegespitst op individuele mensen. Over de pastoraal werkers bijvoorbeeld, die heeft hij tenminste genoemd, dat vind ik al een soort erken ning. Maar misschien luister ik te positief. Hoe dan ook, ik ben me dichter bij de paus gaan Voelen. Ik voel me meer opgenomen in de rooms-ka- tholieke kerk dan tevoren". Groter verband Prof. Van Rossum had tevoren zijn twijfels of hij wel voor de televisie zijn mening zou wil len spuien. De doorslag gaf een argument waar hij het zelf roerend mee eens is: als des kundige op het gebied van dp missiewetenschappen is Van Rossum niet zo gefixeerd op wat hij noemt een „partij" bin nen de katholieke kerk. „Ik kan de dingen misschien wat meer in een groter verband la ten zien". In dat grote verband heeft Van Rossum ook de uitspra ken van Johannes Paulus II beschouwd. „Ik was bang dat de paus heel concreet een aan tal dingen zou gaan veroorde len. Dat heeft hij niet gedaan, hij is op het vlak van de be ginselen gebleven en dat vind ik een goede zaak. Je kunt niet concreet worden in een wereldkerk. Als je het hier goed hebt aangepakt, maak je het elders weer kapot". Van Rossum is om nog een an dere reden tevreden over de pauselijke missie. „Johannes Paulus II is niet alleen een re presentatieve paus geweest Het is niet gebleven bij verto ningen zoals in Maastricht. Ook de katholieke kerk heeft zich in alle facetten kunnen presenteren. En dat volgens mij nieuw in de reeks van pausreizen". ADVERTENTIE Don heeft de nieuwe Von der Meer een gratis brochure voor u. Boor devol eigentijdse woonideeën, rijkelijk voorzien van kleurenfoto's, gratis af te holen. Of een kaartje naar: Van der Meer, Antwoordnummer 482. 3500 AZ Utrecht. Of bel: 030-88 04 04. Dat is voldoende om het lijvige werkje te ontvangen! BU WIE OOK WEER?.... BIJ DE NIEUWE VAN DB* MM. Utrecht Rotterdam Den Hoog Beverwijk Diemen Waalwijk. Waardering voor inzet politie DEN HAAG De regering heeft grote waardering voor de in zet van het politiepersoneel bij het bezoek van de paus aan ons land. Minister Korthals Altes (Justitie) heeft dit in de Tweede Kamer meegedeeld. Hij verdedigde het inzetten op massale schaal van de politie, enerzijds als persoonlijke beveiliging van de paus, anderzijds uit zorg voor de handhaving van de openba re orde en de regeling van het verkeer, waarbij veel grotere problemen werden verwacht. Tijdens het vragenuurtje vroeg het kamerlid Scholten (ex-CDA) informatie over de aanhouding van een ingezetene van Den Bosch, die op het hek van haar huis de woorden „Even pauzen" had geschilderd. Minister Korthals Altes antwoordde, dat de vrouw was aangehouden wegens overtreding van de algemene politieverordening: zij zou meermalen het kladverbod overtre den hebben. DEN HAAG De Neder landse Spoorwegen onder graven de functie van station Den Haag Centraal als zij de halfuursdienst tussen dit sta tion en Amsterdam CS op heffen. Dat zijn burgemees ter en wethouders roerend eens met de gemeenteraad die over deze aangelegenheid verontrust vragen had ge steld. Het college laat weten op de hoogte te zijn gesteld van het voornemen dat in mei volgend jaar moet worden verwezen lijkt. Echter niet de NS hebben Den Haag geïnformeerd, maar een particuliere organisatie. Verder delen burgemeester en wethouders de mening van de gemeenteraad dat de opheffing nadelige gevolgen zal hebben voor het gebied rondom het station. Immers, er is in dit ge bied veel werkgelegenheid ge concentreerd omdat het be reikbaar is fnet alle soorten van openbaar vervoer. Wordt deze belangrijke treinverbin ding opgeheven, dan wordt ge vreesd voor een sterke toene ming van het autovervoer. Het college laat weten al ge protesteerd te hebben tegen net voornemen. Het is van plan daarover zowel met de NS als met de minister van verkeer en waterstaat in de slag te gaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 5