Yoorburgs Tobbetheater speelt
met illusie in „De Alchemist"
itter en glamour herleven op filmfestival van Cannes
bioscopen
IT
Experimentele film
in Stedelijk Museum
in Amsterdam
dagpuzzel
-j
ZaXdóaQowiant
WOENSDAG IS MEI 1985 PAGINA 17
pringsteen
laf
trikaanse rockster Bruce
ien, die 12 en 13 juni twee
geeft in Nederland, blijkt
•n toch nog onverwacht in
Melijksbootje te zijn gestapt
^5-jarige actrice Julianne
uit Oregon. Het huwelijk
vandaag gepland, maar
lelijk werd dat fans en de
i groten getale aanwezig
"iijn werd het vervroegd,
de nacht, buiten het oog
imera's. werd het huwelijk
>n Springsteen en zijn
bben elkaar zes maanden
leren kennen op een con-
os Angeles.
Nieuwe KRO-tv-reeks
„Ik hou van jou"
HILVERSUM KRO-tv heeft een
nieuwe reeks afleveringen gereed
van „Ik hou van jou" in de eindre
dactie van Kees Boomkens. Met de
uitzending hiervan wordt begonnen
op dinsdag 4 juni op Ned. I om 22.29
uur In dit programma legt een
KRO-team spontane reacties vast
van bij verrassing aangesproken
mensen met de vraag wat zij van de
liefde denken en hou zij die ervaren.
Hier komen veelal opmerkelijke,
soms ook zeer persoonlijke verhalen
uit te voorschijn. In het vorige sei
zoen keken gemiddeld 2,3 miljoen
mensen, die het programma hoog
waardeerden.
Residentie
Bachkoor
naar Italië
DEN HAAG Het Re-
sidentie Bachkoor en
Residentie Bachorkest
maken met ingang van
Pinksteren een vijf
daagse toe mee door Ita
lië. Op het programma
staat onder meer de Jo
hannes Passion. Opge
treden wordt in Brescia,
Bergamo, Verona en
Cremona De toernee
staat in het teken van
het Europees Jaar van
de muziek.
Jean Dubuffet overleden
PARIJS Naar eerst nu bekend is gewor
den is zondag in Parijs op 83-jarige leeftijd
de bekende Franse kunstenaar Jean Du-
buffet overleden. Jean Philippe Dubuffet.
beeldhouwer, schilder en illustrator, werd
vooral bekend door zijn onconventionele
aanpak, waarbij hij trachtte de spontane,
creatieve eigenschappen van kinderen en
geesteszieken in zijn werk te benaderen.
Dat resulteerde in een groot aantal origine
le werken, gemaakt van materialen die
door andere kunstenaars slechts zelden ge
bruikt worden. Zo was hij onder meer bezig
met gedroogde bloemen en planten, met
aarde, en met collages van eerst door hem
beschilderde en daarna verknipte stukken
stof. Ook maakte hij gebruik van papier-
maché en bladtin. Hij wordt algemeen be
schouwd als een voorloper van de interna
tionale avant-garde.
Dali op
nezuilen in
ise steden
^inze correspondent
van der Voort)
■00NA De gemeen-
van 17 belangrijke
teden zijn deze week
met een zeer opval-
aatexpositie van het
i de wereldberoemde
ische schilder Sal va-
In totaal 200 series
zes enorm grote re-
s van het werk van
in de verschillende
ipgehangen op de
normaal door recla-
es ingenomen wordt,
jatief moet Spaanse
irs meer bekendheid
een groot publiek.
:ijd roept een tekst
eproducties de voor-
op eens een bezoek
in aan een museum,
ixpositie van de wer-
Dali zal in totaal 6
ken duren. Daarna
Spanjaarden bij hun
gen kunnen genieten
gelijke tentoonstellin-
werken van onder
ïro, Juan Gris en Pi-
(en het einde van het
ook ruime aandacht
geschonken aan de
•an veelbelovende,
L/nni,der blende jonge
kunstenaars.
the«expositie bestaat uit
idafi van verschillende
^n. Een van de schil-
een bekend zelfport-
rop de artiest ver-
Linf?et 860 enorme, om
krulde snor. De vijf
im-Leken hebben als the-
JID de overleden vrouw
'i. De titel van de
oonstelling is dan
a la Gala".
kxpositie werd in Ma-
Jend door de zeer po-
fcocialistische burge-
bnrique Tierno Gal
is een van de initia-
rs van het opvallende
project Als dank
ontving burgemees-
n Dali een hoogst ori-
adeau: de originele
>k van Victor Hugo,
wordt beschouwd als
de mooiste exempla-
e omvangrijke collec-
Ivador Dali in de loop
heeft vergaard.
3 Comedie
inoceros
nesco
iAG De Haagse
geeft 2 juni in de
jke Schouwburg of-
eerste voorstelling
oceros" van Eugène
n de regie van Wim
n. De eerste reeks
^Jigen is begin juni,
van 6 tot 21 sep-
iet verder opvoerin-
^yh december. In die
■^wordt „Rinoceros"
J ÈÊfteld in Amsterdam,
^Cn, Den Bosch,
^naarlem en Ensche-
REALITEIT BEENTJE GELICHT DOOR AMATEURS
VOORBURG Theater
is illusie. Of je nu met
veel zorg wordt verleid
om in die illusie te gelo
ven, of dat je met even
veel gemak beentje wordt
gelicht om met een smak
op de kiezels van de reali
teit terecht te komen.
Theater is de droom, die
evenzo gemakkelijk een
donderwolk of een lach
spiegel kan zijn.
Als dat dezer dagen ergens op
gaat, dan is het aan de Voor-
burgse Badhuislaan nummer
drie, theater De Tobbe, waarin
een elftal acteurs gesteund
door een klein legertje mede
werkers verre van hulpeloos
ronddobberen in de wereld
van de Britse toneelschrijver
Ben Jonson. Vanavond gaat
diens komedie „De Alche
mist", geschreven in 1610, in
premiere. Over het creeren,
exploiteren van en het besmet
raken door illusies.
Wie de afgelópen dagen een
kijkje in het Voorburgse thea
tertje nam, werd voortdurend
met illusies om z'n oren gesla
gen. Hardwerkende tonelisten
en technici bezig om het com
plete interieur om te bouwen.
Het speelvlak en de zitplaatsen
van de toeschouwers verwis
selden er van plaats. En zegt
dat al iets over de werking
van theater, te denken dat
hier doorgewinterde vakmen
sen aan het werk waren zou
ook illusie zijn gefeest. De
Tobbe wordt al sinds jaar en
dag gedraaid door pure vrij
willigers, die met beperkte
steun van de gemeente Voor
burg, zelf de tering naar de
nering zetten en er compleet
„theatertje spelen". Met dien
verstande dat het blote oog ze
niet van hun beroepscollega's
onderscheiden kan. Alweer il
lusie.
Cabaret
Het theaterseizoen liep in De
Tobbe tegen z'n eind, de be
roepsvoorstellingen op gebied
van theater, cabaret en muziek
zaten er op en dan plegen de
Tobbenaren zelf de artistieke
draad op te pikken. Want
waarom zou hun theatertje
leeg moeten staan? In vijf jaar
tijd kwamen er aldus zeven -
vaak avondvullende - pro
gramma's uit de bus van het
„Tobbe-cabaret". Uit de groep
die zich daarmee bezig hield is
een nieuwe ad-hoc groep ont
staan die zich ten doel stelt
minder bekende toneelstuk
ken in eigen beheer te produ
ceren. Vandaar „De Alche
mist", hier nog nooit door het
beroepstoneel op de planken
gebracht, al is het een van
Jonsons meest gespeelde stuk
ken in zijn geboorteland, En
geland.
Paul Maas, jarenlang coördina
tor van de programmering van
De Tobbe, hoofdrolspeler in
„De Alchemist" en leverancier
van de bewerking van Jonsons
tekst (op basis van een oude
vertaling van de Vlaming
George van Vrekhem), over
het „hoe" van de produktie:
„Alles wordt hier zelf gedaan
op vrijwilligersbasis. Decor,
kostuums, noem maar op. Ie
der zorgt voor dat eigen kos
tuum, geinspireerd door de
oude, oorspronkelijke ontwer
pen van Inigo Jones. Iedereen
betaalt ze zelf, en als er straks
geld overblijft krijgt ieder z'n
aandeel terug. De produktie
wordt gefinancierd uit de in
komsten van de voorstellingen
die we geven, de baromzet, de
verkoop van de vertaling in
boekvorm en een stukje van
het budget waarmee het thea
tertje draait".
Terwijl de praktijk van - en
niet alleen van - „amateurs"
vaak uitwijst dat ideëen ple
gen te stranden op het lang
zaam dichtklappen van de gro
te monden die ze opperden,
draait Theater De Tobbe nog
altijd met succes door op de
vrijwilligersformule. Paul
Maas: „Er melden zich steeds
meer mensen aan voor dat
werk. En het gekke is dat er
niemand afvalt. We kunnen
nu voor alle werkzaamheden
die er te verrichten vallen, be
roep doen op zo'n kleine tach
tig man. Een uiterst gemengd
publiek: je kan er rechters bij
aantreffen, secretaresses en in
genieurs".
Van Dalsum
Regisseur van „De Alchemist"
is Wim Trompert, die boven
zijn studie Nederlands een stu
die theaterwetenschap koos.
Hij leidt me langs een aantal
van de kostuums die klaar
zijn. Trompert: „We proberen
deze voorstelling te maken
volgens het 'renovatie/recon
structie-principe', dat wil zeg
gen dat niets perfect af is, dat
je oude, gevonden materialen
gebruikt die je opknapt en
aanpast". Zelfs kwam hij zo op
de antiekmarkt aan een fraai,
brokaten kostuum waarin hij
op het kraagmerkje de naam
van de Haagse Comedie, die
van acteur Albert van Dalsum
en van het stuk waarin het ge
bruikt werd, „Hamlet", ont
dekte. Enig speurwerk in de
geschiedenis van het Haagse
gezelschap wijst uit dat het
waarschijnlijk uit een produk
tie uit 1957 stamt en dat wijlen
Van Dalsum er de rol van Po-
lonius in vertolkt moet heb
ben. Shakespeare was een tijd
genoot van Jonson, dus dat
klopt ook; de grote bard speel
de trouwens als acteur in een
van dienst zijn stukken, „Eve
ry Man in his Humour". Bij De
Tobbe doet hij dat symbolisch
dus nog een keer.
„De Alchemist" speelt zich af
in Londen, tegen de achter
grond van de pest die daar
heerst. Een alchemistische
kwakzalver Spits en diens
vriendinnetje, de hoer Lol Ge
meen, trekken in bij een zak
kenroller. Het drietal probeert
gebruik te maken van de alge
hele malaise om de brave bur
gers zoveel mogelijk geld af te
troggelen. Hun klanten komen
er voor veel geld illusies ko
pen. De een wil goud om de
wereld te verbeteren, de ander
wil doktershulp van de kwak
zalver, weer een ander zoekt
zijn diensten als koppelaar.
Waarom dit stuk? Wim Trom
pert: „Omdat we het een fan
tastisch mooi stuk vonden, en
omdat we er verbindingen in
zien met onze tijd. In onze
maatschappij stikt het ook van
de voorbeelden waarin voor
veel geld illusies worden ver
kocht Je zal hier en daar trou
wens een licht-actuele verwij
zing vinden. Naar al die toe
standen rond horoscopen bij
voorbeeld. Maar verder kan
iedereen z'n eigen conclusies
trekken. Of die nu op Bagh-
wan slaan, op allerlei duistere
genezingstherapieen of op bij
gelovig gedoe met magische
stenen
Goochelaar
Op het programmablad van
Theater de Tobbe staat in elk
geval zeker een beroepsnaam,
die van Henk Vermeyden, een
halve eeuw goochelaar en illu
sionist plus redacteur van het
goochelvakblad. Paul Maas
kwam bij hem terecht voor
enkele effecten waarmee
kwakzalver-alchemist Spits
zijn publiek bewerkt. Maas: Ik
heb urenlang bij Vermeyden
zitten praten, kwam tenslotte
met een berg handel voor een
paar tientjes thuis. Flitswatten
voor vuureffecten en dit appa
raatje waarmee ik vlammen in
m'n hand kan laten ontstaan.
Daar is het speciaal voor ont
worpen en ik loop er de hele
dag mee rond om het in m'n
rol zo natuurlijk mogelijk te
kunnen bedienen". Zijn che-
mie-opleiding staat er borg
voor dat de retorten op de ach
tergrond borrelen en dat het
publiek niet van kleur hoeft te
verschieten als Spits' duistere
vloeistoffen dat wel doen.
Regisseur Wim Trompert
heeft er inmiddels al heel wat
regie's opzitten op voorname
lijk scholen. „Wel een ver
schil" zegt hij. „Een jong pu
bliek accepteert toch sneller
wat jij zegt en wat jij vindt
Hier zei ik wel eens tegen een
acteur: „als jij nu eens dat en
dat doet wanneer je die tekst
zegt. Dan riep een andere spe
ler: Hé wacht even, maar ver
derop in de tekst staat zus en
zo, dus dat kan niet!" Zulk
weerwerk is natuurlijk wel
even wennen".
Wie deze „Alchemist" in het
unieke Voorburgse theatertje
wil gaan zien, moet zich haas
ten met reserveren. Want den
ken dat er voor de vrijwilli-
fers aan.de Badhuislaan geen
elangstelling zou bestaan, dat
is illusie
BERT JANSMA
onze correspondent
Bob van Huet)
rS Meer films,
^terren, meer pu-
I meer gala-avon-
k meer zon. Dat
1 inmiddels klassie-
vpften van de orga-
ifen van het fihn-
1/ in Cannes aan de
Wond van elk
'festival. In tegen-
e j tot voorgaande
zand ijkt het er op dat
mpste van die belof-
1985 voor de
f^Sjering daadwerke-
«fyrden ingelost Al-
Je weergoden heb-
aLflra laten afweten.
waren er op de Bou-
jehoi#'6 te Croisette zoveel
mJ^heden te zien. Vele
H5?en reikten hun hal-
■cds om een glimp op te
van vedetten als Har-
wBford, Clint Eastwood,
Tony Curtis of de mooiste
vrouw van Frankrijk uiter
aard volgens een opinie-on
derzoek): Catherine Deneu-
ve. Meer dan honderd films
deze keer in de diverse-offi
ciële selecties en ongeveer
vijfhonderd op de filmmarkt
Verantwoordelijk voor de op
leving van de ouderwetse
glitter en glamour in Cannes
is Pierre Viot, de nieuwe di
recteur van het festival. Ie
dere avond heeft hij wel een
of ander galabal of „soiree
tango" georganiseerd, waar
dan een keur van prestigieu
ze genodigden de zevenhon
derd fotografen het nodige
overwerk bezorgen. Cultuur
minister Jack Lang, prinses
Caroline van Monaco en alles
wat zich tot de Parijse „beau
monde" rekent is komen op
draven. De gespecialiseerde
pers" smult natuurlijk van
dergelijke evenementen en
paginagroot worden foto's af
gedrukt van allerlei innige
omhelzingen in jet set-kring.
Bij zo'n entourage horen na
tuurlijk ook de schandaaltjes.
Gesneden koek voor regis
seur Jean-Luc Godard, die op
de Franse televisie bloedse
rieus meldde zeer verbolgen
te zijn over de acteerpresta
ties van de populaire Franse
acteur Claude Brasseur in
„Detective". „Voor honderd
duizend francs, voor een paar
■minuten film mag je op zijn
minst van iemand verlangen
dat hij naar mij luistert",
mopperde Godard, die met
zijn vorige film „Je vous sa-
lue Marie" al voor de nodige
trammelant heeft gezorgd.
Hoofdrolspeelster Nathalie
Ba ye klaagde dat Godard zijn
acteurs altijd zo tot op de
grond toe vernederde. Hele
maal uit Belgie kwam de sla
groomtaart die Godard door
een furieuze filmfan voor de
camera in het gezicht werd
gesmeten.
Maar, ook al zou je dat bijna
vergeten, het belangrijkste in
Cannes zijn toch de films.
Veel Franse kranten noemen
„Birdy" van de Amerikaan
Alan Parker een grote kans
hebber voor de Gouden
Palm. Te moeilijk en saai be
vonden door het Amerikaan
se publiek, lijkt er in Europa
meer begrip voor het emotio
nele verhaal van twee door
de Vietnam-oorlog getekende
jongensdie uiteindelijk meer
vertrouwen hebben in vogels
dan in de mensheid.
Cannes beleefde ook de glo
rieuze terugkeer van een al
oud genre: de western, 's We
relds duurste acteur en regis
seur Clint Eastwood presen
teerde hoogstpersoonlijk zijn
cowboy-verhaal „Pale Bi-
der". In deze mengeling van
Amerikaanse en spaghetti-
-western speelt Eastwood de
aan hem toevertrouwde rol
van mysterieuze vreemde
ling, die in een decor van
goudzoekers afrekent met ze
ven huurmoordenaars. Stoi-
cijns als onder Sergeo Leone
schiet de 55-jarige Eastwood
zich uit tal van hachelijke si
tuaties.
Duidelijk minder „macho" is
de rol van William Hurt (ook
al in Cannes) in „Spider Wo
man Hurt speelt een homo
fiel, die zijn cel moet delen
met een revolutionair.
OEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tei.
463500) Th« cotton club (12);
14.00, 18.45. 21.30. ASTA 2
(Spul 27. lel 463500): Into the
nlght (12): 14.00. 19.00. 21.30.
ASTA 3 The killing flets (12).
13.45, 18.45. 21.30. BABYLON 1
(naast Centraal Station. tel.
471656): A made us (al); 14.00.
20 00 BABYLON 2: Moving In
(16); 14 00. 19 00. 21.30. BABY
LON 3: Lee una et lee autre# (alK
13.45, 19.45. CINEAC 1 (Buiten
hof 20. tel. 630637): Beverly Hills
cop (al); 14 00. 18 45. 21.30 CI
NEAC 2: „20KT (al); 18 45. 21.30.
ma. dl. ook 14.00 CINEAC 3:
Repo man (16); 14.00. 18.45.
21.30. EURO CINEMA (Leywcg
910. tel. 667066): Duin (12). ma. dl.
14.00, 20.00. overige dagen alleen
20 00. METROPOLE 1 (Carne
gie! aan. tel. 456756): A passage to
India (al); 14.00. 20.15. METRO
POLE 2: The ptratee of Penzance
(16); 14 00. 18 45. 21.30. ME
TROPOLE 3: Hans - hel leven voor
de dood 916); 14.00. 20.30. ME
TROPOLE 4 Falling In love (al);
14 00, 18.45. 21 30. e METROPO
LE 5: Het bittere knikt (al); 18.45.
21 30. ma. dl. ook 14.00. ODE-
ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400):
Beverly Hills cop (al): 13.45. 18.45.
21.30. OOEON 2: De nurds
slaan terug (12); 13.45. 18.45,
21.30. OOEON 3: Grace Ouigley
(al); 13.45. 18.45, 21.30. e OOEON
4: The falcon A the snowman (16);
13.45. 18.45. 21 30. a LE PARIS 1
(Kettlngstraat 12b, tel. 656402):
Hete spellet jee (18); 12 00 tot
22.30. LE PARIS 2 Rasputin
(18); 12.15 tot 22.45. e LE PARIS
3: Liefde zonder schaamte (18);
12.30 tot 23.00 PASSAGE (Pas
sage 63. tel. 460977): Young war-
rtos (167. 1400. 1845. 21.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel 4599007 Zaal 1: Je vous
ealue Marie (16): 19 45. 21.45. Stu
dio: Les nults de la pieine tune
(167 20.30 Zaal 2: De geur van
wierook: ma. 19.30. Rood baard;
dl. 19.30. Bride of the Andes; wo.
19.30. The face of another, wo.
2130.
KINDERVOORSTELLINGEN
e CINEAC 3: Assepoester, wo.
14.00 a METROPOLE 5 Asee-
r. wo. 14 00
ALPHEN AAN DEN RUN a EURO-
CINEMA I (Van Boetzeiaerstraat 6.
tel 01720-208007 Falling in love
(al7 18.45. 21 15. EUROCINEMA
II: Beverly Hills cop (ai7 ma. dl.
18.30. 21.00. a EUROCINEMA III:
City Heat (12); ma. di. 18.45. 21.15.
EUROCINEMA IV Missing in ac
tion (167 ma. dl. 18.30. 21.00.
LEIDEN a LUXOR (Stationsweg 19.
tel. 071-121239): Vrijdag de der
tiende (167 14.30. 'SOO. 21.15.
a LIDO en STUDIO (Steenstras!
39. tel 124130) Beverly Hills Cop
(al7 Het bittere kruid (127 14.30.
19. 21.15. Into the night (127 19.
21.15 ma. di. ook 14.30. Peas age
to India <af); 20 00 Amadous (alt
20.150. TRIANON (Breeetraat 31.
tel. 1238757 The postman always
rings twice (127 14.30. 19.00.
21.15. a REX (Haarlemmerstraat
52. tel. 071-1254147 Een droom
reis door sexlekksrland (167
14.30. 19.00. 21.15.
NOORD WUK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardslraat 56. tel. 01719-
12800): An officer and a gentle
man (127 ma. dl. 21.15.
(167 ma. dl. 19.00.
KATWVIK CITY THEATER I
(Badstraal 30. tel. 01718-740757
Lady Hawks <al7 wo. 14.45. 19 00.
21.15 ma. dl. 19.00. 21.15. e CITY
THEATER II: You only live twice
(al); tijden zie City I. e CITY THEA
TER III: Maak )e borst(an) maar
nat (127 Ujden zie City I CTTY
THEATER IV: First Blood (167
21.15.
KINDERVOORSTELLING
a CITY THEATER: Wolven huflen
niet (a/7 wo. 14 45. 19.00 ma. dl
19 00. a LIDO THEATER: Circus
op Stelten (al7 wo. 1430.
VOORSCHOTEN e GREENWAY:
wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
BJors en Sjimmie en het isss
van Kri|n: wo. 22.5 14.00
WASSENAAR a ASTRA: Vei
(a/7 ma. t/m wo. 20.00.
AMSTERDAM Het Stedelijk Museum in Amsterdam besteedt
van 20 mei tot en met 20 juni uitgebreid aandacht aan de experi
mentele filmkunst in Nederland. In totaal zijn tachtig films te
zien. Al kort na de komst van het medium film hebben beelden
de kunstenaars zich van deze nieuwe techniek bediend. De
meeste experimenten van onder anderen Femand Léger, Man
Ray en Marcel Duchamps waren echter van korte duur. In Ne
derland hebben beeldende kunstenaars weliswaar geen filmex
perimenten uitgevoerd in die periode, maar er vond wel theorie
vorming plaats. Theo Doesburg maakte in 1928 en in 1929 ont
werpen voor een film als pure vormgeving. Aan het einde van
de jaren twintig waren het vooral filmmakers als Mannus Fran
ken, Joris Ivens en Andreas von Barsy (ook een Nederlander)
die het experiment in de Nederlandse film vertegenwoordigden.
De feitelijke experimentele cinema begint pas in de jaren zestig
met Johan van der Keuken. Frans Zwartjes, de groep STOFF en
de Sad Movies van Wim van der Linden (wiens Tulips uit 1966
ook wordt vertoond). Behalve van genoemde vertegenwoordi
gers van de experimentele cinema wordt werk getoond van on
der anderen P. de Nooijer, B. Vegter, N. Heerkens, P. de Mol, E.
Luyken. H. Plaat, M. Bonk, J. Dibbets, G. van Elk en B. Meter.
Informatieloket voor ondernemers
DEN HAAG Het heeft even geduurd, maar er komt bij de
gemeente Den Haag een speciaal loket, waar ondernemers te
recht kunnen voor informatie over vergunningen en allerlei an-
Monchyplein en zo niet, dan toch op een plek die voor het be-
dere zaken waarmee zij worden geconfronteerd Mogelijk komt
dit „infopunt" in de bevolkingsnal van het stadhuis aan het
drijfsleven logisch en duidelijk is. Het personeel van het bureau
Midden- en Kleinbedrijf wordt opgeleid om dit loket te beman
nen en „projectgewijs en klantgericht" te kunnen werken. Dit
heeft hebben burgemeester en wethouders gisteren meegedeeld
naar aanleiding van enige moties die twee jaar geleden door de
raad werden aangenomen. In dat antwoord worden ook nog eni
ge maatregelen aangekondigd die ertoe moeten leiden dat de
werkgelegenheid in Den Haag bij de gemeente een even hoge
prioriteit heeft als stadsvernieuwing.
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 1 vertoning op de mld-
denvloer in een openbare gelegen
heid; 8 zeer buigzaam. 9 voorzetsel;
11 vogeiprodukt. 13 zeehond. 14
oude lengtemaat. 15 public relations
(afk.); 16 bijwoord; 17 voorzetsel: 18
oplosmiddel voor vetlen; 19 zenuw
arts; 22 touw om Iets vast te leggen;
23 dwarshout aan een mast; 24 per
adres (afk 25 bevroren water 26
lengtemaat (afk.); 27 gelofte. 28 uit
roep. 30 regiment Infanterie (afk.7 31.
schade; 34 soort krokodil.
Verticaal: t inwoner van zekere Ita
liaanse stad; 2 rund; 3 wl|f)esschaap.
4 muzieknoot; 5 bezigheid tot ont
spanning. 6 uitgestrekte vlakte; 7
oosterlengte (afk.); 10 met veel po
rten; 12 rang bi) de politie. 14 bitzon
der groot; 15 schoon; 17 titel (afk 7
18 tegenover (afk 20 bolgewas; 21
muzieknoot; 26 mohammedaans
rechter; 28 danspartij. 29 soon pape
gaal; 31 namelijk (afk.7 32 landbouw
werktuig; 33 luitenant (afk.7
OPLOSSING
n CC 6* 8C |U IC '■•X 62
l»q 98 '»P«X 98 '9\ 18 08 M>» /i
'I Zl 'JedOid 5t luuoue tl 'jaipeOuq
Zi 'snejod oi "TO L 'MM 9 'M<N S
88 P*e LZ 'UJH 9Z -»fl 98 'l d tl Mi
C8 -mi 88 Oootojneu ei u» 91 Zl
9i d 8t 'M k» 'QOi Cl •Ml» do
6 ••tadeos 9 ^ogsjooo 1 teeiozyoH
Dirigent Piet
van Mever
overleden
ROTTERDAM KROMMENIE
Naar eerst nu bekend is ge
worden, is afgelopen zaterdag
dirigent en componist Piet van
Mever op 86-jariffe leeftijd in
Krommenie overleden. Pieter
Adriaan van Mever. in Zaan
dam geboren, werd in 1941 be
noemd tot tweede dirigent van
het Rotterdams Phil harmo
nisch Orkel In '49 nam hij
ontslag omdat hij te weinig
kansen zag voor eigen initia
tief. In Rotterdam dirigeerde
hij vele concerten, waarbij hij
nieuwe en vooral Nederlandse
muziek uitvoerde. Daarna
werd hij adviseur van de Rot
terdamse Kunststichting. Van
1959 tot 1969 was hij hoofdle
raar directte en instrumenten
aan het Conservatiorium van
Utrecht Van Mever maakte
vele composities in opdracht
van onder meer het ministerie
van CRM en de gemeente Rot
terdam. onder meer voor to
neelstukken. Piet van Mever
heeft diverse publicaties over
harmonie- en fanfaremuziek
op zijn naam staan. Hn was
Ridder in de Orde van Oraz\je
Nassau.
WfOFM ATlf OVTk FILMS MITHX
THfATTS HOtlATTI ElFOFfTlES
WEDiCOMnm AGTWA