fipplaus en boegeroep üa persoonh ik woord an Hedwieh Wasser FNV IS TELEURGESTELD QektóeQowwit alien geboden Émenvatting van Menselijk geweten" taak missie is evangelisatie Paus: Eerste Paus kapittelt religieuzen en krijgt donderend applaus Nadruk op onderscheid priesters en leken iers Missie bijeenkomst geanimeerd UTRECHT De bijeen komst van paus Johannes Paul us II met vertegen woordigers van de missio naire organisaties is zon dag ondanks de onver wachte tekst van voorzit ter Hedwig Wasser van de Diocesane Missieraad van het bisdom Groningen geanimeerd verlopen. Bij het betreden van het podi um van de Jaarbeurs-con greszaal werd de paus op een ovationeel applaus onthaald. Aan het einde van de bij eenkomst. die bestond uit een welkomstwoord van bisschop Bomers van Haarlem, de toespraak van Hedwig Wasser, een vide opresentatie over de Ne derlandse missie en een toespraak van de paus, re ageerden de aanwezig met een voltallig „hoera" op de spontane uitroep „Leve de paus". Daarna zongen de missie vertegen woordigers uit volle borst „Lang zal hij leven eenkomst van de paus met de missionaire organisaties be toonden na afloop hun harte lijke instèmming met de woor den van mevrouw Wasser. Tij dens het uitspreken daarvan klonk zo nu en dan flink ap plaus, maar er was ook boe-ge roep te horen. Mevrouw Was ser: „Ik heb vooral positieve reacties gehad en maar twee of drie negatieve. Velen bleken bemoedigd door wat ik gezegd heb en dat was net de bedoe ling. Ik wilde niet anders dan een eerlijk beeld geven van hoe zeer velen in onze kring denken". Rector J. J. Schoenmakers, di- rekteur van de Pauselijke Mis siewerken en betrokken bij de organisatie van de ontmoeting, sprak uit dat hij het optreden van mevrouw Wasser moedig vond. Hij meende wel dat overleg met geestverwanten beter was geweest Wellicht zou de persoonlijke uiting dan iets genuanceerder zijn gewor den. UTRECHT Een minu tenlang ovationeel ap plaus viel de paus ten deel bij het binnenkomen, gis termiddag, in de zaal van de Utrechtse Jaarbeurs* waar hij een ontmoeting had met vertegenwoordi gers van de Nederlandse parochies. En bij zijn vertrek volgde, ge heel buiten het programma, een enthousiast meegezongen „lang zal hij leven". In zijn toespraak tot de verte genwoordigers van de Neder landse parochies, priesters en pastoraal werkers wees de paus met kracht op het „door Christus gewilde" onderscheid tussen priesters en leken. Voor het leven van de parochip is het van beslissende betekenis dat de gelovigen samenwerken overeenkomstig de initiatieven van de bisschoppen, aldus de paus. Slechts op deze voor waarde kan de parochie in vloed uitoefenen op de maat schappij. De paus riep de gelovigen op de gelederen te sluiten in een liefde, die alles samenbundelt rondom de bisschop en diens vertegenwoordiger in de paro chie, de pastoor. Met klem wees de paus erop dat pastora le werkers en werksters zich geen taken mogen aanmati gen. die eigen zijn aan de priester en de diaken en dat een basisgemeenschap geen vervanging kan zijn van een parochie. „Ik kan niet genoeg aanbeve len", aldus de paus, de meest zorgvuldige aandacht te beste den aan de opleiding van priesters. Parochies zowel als de gelovigen moeten met geld. tijd en energie offers brengen, die te zijner tijd vruchten zul len afwerpen Sprekend over de taak van het gezin zei de paus dat de toe komst van de evangelisatie grotendeels afhangt van de „huiskerk" De taak van het jonge christelijke gezin is in deze tijd niet gemakkelijk, ge zien de „ernstige misvormin gen. die door verschillende .bronnen van informatie' wor den verspreid". Over abortus en euthanasie zei de paus te pleiten voor „een vastberaden inzet voor de verdediging van het leven, vanaf het eerste ontstaan in de moederschoot tot de laatste hartklop". Te genover een wereld die steeds meer bezwijkt voor de duistere aantrekkingskracht van een cultuur van het geweld en de dood, moeten de christenen „een cultuur van het leven" bevorderen. Bisschop Ernst van Breda wees in zijn begroetingswoord de paus op de spanningen in de kerk. Hij vroeg de bijzonde re waardering van de paus voor de gelovigen die het in de kerk moeilijk kunnen uithou- MAANDAG 13 MEI 1985 PAGINA 5 «^SIERAAD TOONT BEGRIP VOOR AFWUKING OFFICIËLE TEKST ook i In zijn] 'erras de bil 1 *1 1 yT c j ilding naai Dm rri li etter een I V€ en..tatT Vernieu- ziÜ van het geweten is als de mens zijn op- ■jeesjit wil uitvoeren. Dat risti^e boodschap van de ele aan de vertegen- "%igere van maat- ®t|Spelijke organisaties er^middag in de Expo- ran de Jaarbeurs. Te- n had mevrouw oekkoek-Schipper, Jan de werkgroep die II ^ontmoeting voorbe- r «Je, haar grote teleur- 5 nng uitgesproken over De Jouding van de kerk- ifgehg tegenover de Nij- >mdgse feministische the- en ologe, mevrouw T. Hal- kes. Zoals bekend was mevrouw Halkes door vijf samenwer kende vrouwenorganisaties unaniem voorgedragen om de paus te informeren, maar mocht zij van mgr. Simonis niet vrijuit spreken. Als gevolg daarvan besloot mevrouw Hal kes een ontmoeting met de paus uit de weg te gaan. Mevrouw Koekoek en andere sprekers beklemtoonden onder het motto: „De mens telt" dat de waarden en eisen van de menselijke persoon niet teniet mogen worden gedaan, zoals zo vaak het geval is in deze maatschappij. De paus was het daar roerend mee eens. Vol gens hem moet daarom het ge-- weten van elke mens serieus worden genomen. Hij beklem toonde dat de tien geboden een samenvatting zijn van heel de inhoud van het geweten van de mensheid, „van alles wat de Schepper in het hart van de mensen heeft gegrift". Dat er op zoveel terreinen zo'n enorme verwarring bestaat, is naar de mening van de paus het treurige gevolg van „een ongebreideld subjectivistisch geweten en van een relativis me, dat sterk wordt bevorderd door de media". Als het gewe ten van de mens verkeerd functioneert en als de mense lijke geest helderheid en kracht verliest, kan er in de visie van de paus ook niets te recht komen van sociale en politieke hervormingen. In onze pluralistische maatschap pij, die is blootgesteld aan alle winden, pleitte hij voor een geweten, dat goed voorgelicht, vrij en verantwoordelijk is. „De trouw aan het geweten is de band van de christenen met de overige mensen bij het zoe ken naar de waarheid en bij de waarachtige oplossing van zoveel morele problemen, die zowel in het privé-leven als in het maatschappelijk bestel voorkomen", aldus de naus it£pbrief over verslaggeving pausbezoek S*$CHT Een aantal journalisten van kranten, radio en tv in^ een brief ontvangen die zogenaamd afkomstig is van de a*»e!e Inlichtingen Dienst (PID) in Amsterdam. Volgens een l^Pvoerder van de Utrechtse politie, die op de nepbrief werd "pndeerd door journalisten, willen tegenstanders van het 2 gezoek kennelijk op deze manier verwarring zaaien onder klisten. i/^brief, die op redeliik officieel uitziend briefpapier is getikt, gemeld dat in verband met de veiligheid rond het pausbe de Politie Inlichtingen Dienst met de berichtgeving is be- Buiten een kleine kring van familieleden en vrienden was niemand op de hoogte met het voornemen van mevrouw Wasser, voorzitter van de Dio cesane Missieraad van het bis dom Groningen en bestuurslid van de Nederlandse Missie raad. „Deze woorden had ik niet mogen uitspreken als ik ze tevoren had bekend ge maakt", aldus mevrouw Was ser. „Ik heb iets bevrijdends Hedwieh Wasser krijgt een hand van de paus na afloop van de missiebijeenkomst, waar zij een verrassend persoonlijk woord had gesproken willen zeggen, ter bemoedi ging van al die mensen die geen ruimte krijgen in onze kerk". Ze zei dat in de Neder landse Missieraad deze groe pen veel aandacht krijgen, want: „Missie is niet alleen op komen voor onderdrukten in de Derde Wereld, missie is ook ruimte proberen te geven aan mensen dichtbij". Mgr. Staverman verklaarde evenals alle anderen verrast te zijn door de woorden van me vrouw Wasser. „Uit het feit echter, dat ik nu naast me vrouw Wasser zit, moge blij ken dat ik begrip heb voor haar woorden. Ik zie ze als een signaal dat aangeeft wat er leeft in grote delen van de missionaire wereld". Een woordvoerder van de Ne derlandse bischoppenconfe- rentie zei nog geen reactie van de bisschoppen te kunnen ge ven. Na afloop van de pausreis door de Beneluxlanden is er een ontmoeting van de bis schoppen met de pers. Dan zal ook worden ingegaan op de „inlas"van mevrouw Wasser. Veel deelnemers aan de bij- de missionaire activiteit van velen in Nederland, „vanaf het Pauselijk Missiewerk voor de verbreiding van het geloof en dat voor de kinderen tot aan het werk van specialisten en deskundige medewerkers". De paus verklaarde dat het missiewerk gepaard moet gaan met inspanningen ter verbete ring van het menselijk leven en met strijd tegen alles wat de mens veroordeelt tot men sonwaardige omstandigheden. Maar de kerk bestaat „om te evangeliseren" en zij brengt de mens alleen tot volledige ont wikkeling, als zij hem open stelt voor God, de Absolute. De paus vroeg om „talrijke vu rige medewerkers" voor deze „reusachtige" taak, waarbij hij zich in het bijzonder tot de jongeren richtte. De vraag zou kunnen zijn, al dus de paus, dat vanwege de ontwikkeling van nieuwe christengemeenschappen die zelfstandig willen zijn, de vor ming van inlandse geestelijk heid en de deskundigheid van catechisten die hun eigen mi lieu evangeliseren: Zijn er nog wel missionarissen nodig? Waarom westerse missionaris sen zenden die minder goed begrepen kunnen worden en die zich minder goed kunnen inleven in de plaatselijke cul tuur? „Het Tweede Vaticaanse Concilie heeft terecht bena drukt dat héél de kerk missio nair is. De uitwisseling tussen de verschillende kerken en de dialoog tussen de culturen zijn wezenlijk voor haar zending. De paus noemde voorts uitwis seling en samenwerking tus sen de oudere en de jonge ker ken noodzakelijk voor de vita liteit van alle kerken en een verrijking voor alle kerken. UTRECHT De Federa tie Nederlandse Vakbewe ging (FNV) is teleurge steld over de toespraak die de paus gistermorgen hield tot de katholieke maatschappelijke organi saties. „De verschillende concreet een beeld gege ven van de vaak grote problemen waarmee zij in de Nederlandse samenle ving en daarbuiten te ma ken hebben. gemeenheden waarmee ieder een het eens kan zijn, maar tot een praktische uitwerking is het niet gekomen", aldus H. van Eekert, leider van de 50 man tellende FNV-delega- tie, die de paus een open brief heeft gestuurd, waarin de wens wordt uitgesproken dat Hp nans run onrnpr» tot Hialnnn ook zelf toepast in zijn omgang met mensen en groepen in kerk en samenleving In de brief uit de FNV zorgen over diverse ontwikkelingen in de maatschappij. bijvoorbeeld over de werkloosheid en ver deling van werk en arbeid. Ook wordt aandacht gevraagd n J]CHT De Neder- Missieraad heeft legrip voor de onver- (2 te toevoeging op per- ijke titel door me- II* tr Hedwieh Wasser et Drentse Peize aan toespraak namens de J rlandse Missieraad paus, zondagmorgen Jaarbeurs. Dat bleek fen reactie van de »r jitter van de Neder- schit Missieraad, mgr. ■rman. ia">w Wasser voegde tot iStie] verrassing de volgende i zielen toe aan de vooraf »n [stelde tekst: „Gaan wij e pa1 geloofwaardige manier ankdet °*e bevrijdende bood- ,.,,van het Evangelie als er ^Ipgestoken vinger wordt wasdikt, in plaats van een COmStoken hand? Als er geen lehaP maar uitsluiting wordt lid fegd aan ongehuwd sa- Dvati0nent^en' f>escheidenen, jiexuelen, gehuwde pries- vrouwen? Gaan we op ftloofwaardige manier om omi T If rink met het herderschap in Chris tus als bisschoppen boven ons tronen in plaats van midden en met ons op weg te zijn? De kerkelijke ontwikkelingen van de laatste tijd hebben ve len van ons er toe gedwongen uit kritische trouw en christe lijke gehoorzaamheid de kerk ongehoorzaam te zijn. Maar wij zijn allen de kerk. Een kerk die is geënt op de oudste christelijke gemeente, waar de liefde het hoogste gezag was. waarin mannen en vrouwen, gehuwden en ongehuwden een taak hadden. Ook in het lei dinggeven". Aldus Hedwieh Wasser. De paus gaf geen commentaar, maar drukte haar na afloop hartelijk de hand. Op de in derhaast georganiseerde pers conferentie naar aanleiding van dit onvoorziene gebeuren werd hieruit afgeleid, dat de paus haar opinie niet had afge- UTRECHT Missionair werk mag niet worden ge reduceerd tot uitsluitend sociaal-economische hulp verlening en daarmee ook niet worden verward. Evangelisatie is de eerste plicht en de specifieke taak van de kerk. Deze bestaat in de verkondi ging van de Blijde Bood schap van het heil in Christus, die ons bevrijdt van kwaad en zonde en ons voert tot de liefde van God, waarin alle mensen broeders zijn. Dat beklemtoonde paus Jo hannes Paulus II zondag in Utrecht tijdens zijn ontmoe ting met Nederlandse missio naire organisaties in het Jaar beursgebouw. De paus roemde vö ïucön ijn f&jtrmeester ibuifCHT Kardinaal ik is mijn leermees- let deze woorden be- as dite paus Johannes l vs 2 gistermiddag de s tevrere aartsbisschop lakte Utrecht, mgr. B. J. JIJpk, die tijdens de enhiagpauze een gesprek igen?en kwartier met de i hachad. >aus, h°g de fotografen hun werk in ain gedaan, werd het ge- voortgezet achter geslo- °ehuren in de directieka- >tek&an de Utrechtse Jaar- i lier £en woordvoerder emaie later de sfeer zeer "™kjk. "e El\-jarige kardinaal werd lstoel naar de kamer ge- n "et, waar de paus verbleef. lve \is zijn gezondheid kan teg%aal Alfrink het pro- TlenV>a van het pausbezoek or djIwonen Paus Johannes Paulus II schudt kardinaal Alfrink de hand. est, i VIEZIGHEID THEOLOGE HALKES BETREURD lie zi UTRECHT De paus heeft gistermorgen tijdens een toespraak in de Cat- harijne-kathedraal in Utrecht de Nederlandse religieuzen gekapitteld. Het gebrek aan priester roepingen komt niet door de onverschilligheid van de jeugd, zo zei hij, maar door het verkeerd beleefd kloosterleven. De reli gieuzen slagen er onvol doende in duidelijk te ma ken waarom ze zo belang rijk zijn voor kerk en we reld. De paus maakte zich grote zor gen over de verschraling van het religieuze leven. Door het wegblijven van jongeren ont staat een enorme vergrijzing, die veel pogingen tot vernieu wing verlamd. Hij verweet de religieuzen, dat ze te wereld gericht zijn. „Het religieuze le ven behoudt alleen zijn aan trekkingskracht als het in het dagelijks leven God zichtbaar durft te maken". De bijeenkomst in de kathe draal werd ingeleid door zus ter Teresini Metternich, voor zitter van de Samenwerking Nederlandse Vrouwelijke Reli gieuzen. Zij verklaarde zich tot woordvoerdster van alle man nen en vrouwen, die kiezen voor een inspirerende combi natie van actie en meditatie. „Mensen dus, die bidden en zo in relatie zijn met alles wat mens en wereld beweegt en wat vooral de armen en ver nederden overkomt", aldus zuster Metternich. Zij wees de paus er verder op, dat vrou wen recht hebben op een vol waardige plaats in de schep ping. De kritiek van de paus op de halfslachtigheid in het religieuze leven, verhinderde overigens niet dat hij een don derende ovatie kreeg. De kruisheer M. Vergeer gaf als commentaar, dat de ver oordeling van de paus terecht is. „In het algemeen is het zo dat religieuzen hetzelfde wil len als leken. Tot en met fees ten en uitgaan toe", zo zei hij. „Ook aan het gebedsleven ont breekt er veel. Het is goed, dat de paus ons met de neus op de feiten drukt". De 24-jarige broeder Andreas, Benedictijn, meent, dat in de laatste jaren meer jongeren worden gegre pen door het kloosterleven. „Hoe zuiverder dat wordt be leefd, hoe meer zij geïnteres seerd zijn". Het bestuur van de Konferen- tie Nederlandse Religieuzen (KNR), de overkoepeling van de vier organisaties van reli gieuzen in Nederland, ver klaarde de toespraak van de paus als zeer bemoedigend te hebben ervaren. De paus heeft de eigenheid van de religieu zen onderstreept en hun ruim te heeft gegeven in hun eigen situatie hun taak gestalte te geven, aldus het KNR-bestuur. Er zijn in Nederland ongeveer 20.000 religieuzen. Ruim 17.000 van hen zijn lid van in totaal 90 congregaties van actieve vrouwelijke religieuzen, die naast hun gebedsleven ook een maatschappelijke functie heb ben. Verder zijn er ruim 1.000 monialen (beschouwende zus ters). Bovendien zijn er ruim 4.500 mannen lid van een orde of congregatie van priester-re ligieuzen en hebben 1.800 mannen zich verenigd in een broedercongregatie. Tenslotte wonen er in 11 abdijen onge veer 350 monniken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 5