grote oren" paus met Kritische katholieken vinden nieuw elan U KUNT ER IEDERE MAAND OPREKENEN. Ombudsman eist snel meer bevoegdheden „WE LATEN ONS MET GEEN BANBLIKSEM DE KERK UITZETTEN" Jongeren roken minder p<v Stormloop op hulp oorlogsgetroffenen PROF. SCHILLEBEECKX: PAUSBEZOEK WAKKERT POLARISATIE AAN Oorlogsmisdadigers blijven opsporen' Bisschoppen TT gevraagd neer, geel ons een om vertrouwen BINNENLAND/BUITENLAND CeiddcSotKonl DONDERDAG 9 MEI 1985 PAGINfJH I (Van de parlementaire redactie) DEN HAAG De nationale ombudsman dr. J. F. Rang eist dat hij snel meer bevoegdheden krijgt. Mo menteel mag Rang, die zich daarover allang beklaagt, enkel klachten behandelen tegen de rijksoverheid, rijksambtenaren en de politie. Hij meent dat hij ook zeggenschap moet hebben over lagere overheden als provincies en gemeenten. Langer uitstel daarvan dan tot 1 januari 1986 is „niet acceptabel", aldus Rang in zijn vandaag verschenen jaarverslag. Veel van de klachten die de ombudsman nu niet mag behande len, gaan over gemeentelijke sociale diensten. Die hebben vooral betrekking op net verlies of de vermindering van een bijstands uitkering, doordat iemand in een andere bijstandscategorie is in gedeeld. Frappant daarbij is, aldus Rang, „dat er tussen de ge meenten onderling vrij grote verschillen in beleid lijken te zijn". Sommige gemeenten gaan met een zekere soepelheid te werk en staan bijvoorbeeld een bepaalde „gewenningsperiode" toe, ter wijl andere bij het minste vermoeden van samenwonen de uit kering aanpassen. Uit Rangs jaarverslag blijkt verder dat hij vorig iaar 2291 schrif telijke klachten heeft ontvangen, waarvan er 794 in behandeling werden genomen. De meeste hadden betrekking op het ministe rie van financien (belastingzaken): 236. Ook Justitie scoorde hoog met 190 klachten. Over de politie werd 149 keer geklaagd Rang boekte naar eigen zeggen in het afgelopen jaar onder meer de volgende resultaten: het aan een maximum verbinden van de oproeptijd voor dienstplichtigen, een uniforme wijze van terug betaling van studiekosten en de verbetering van de voorlichting over huursubsidie. Eensgezind en vastbesloten de strijd voor vernieuwing aan de basis van de Rooms-Katho- lieke Kerk voort te zetten, zijn gistermiddag de deelne mers aan de 8 mei manifesta tie op het Malieveld in Den Haag na het massaal vieren van de eucharistie uiteenge gaan. Volgens organisatoren en politie hebben meer dan tienduizend mensen de bij eenkomst meegemaakt. Uit de toespraken op de plenaire bij eenkomsten en uit die in de kleinere tenten bleek steeds de nadrukkelijke wens om de vernieuwingsstrijd binnen en in solidariteit met de officiële kerk te voeren. Michel van der Plas, een van de sprekers zei het zo: „We laten ons met geen banbliksem de kerk uit zetten". Prof. dr E Schillebeeckx, emeritus hoogleraar theologie te Nijmegen uitte in zijn bij drage kritiek op het officiële model van de Rooms-Katho- lieke Kerk. De pauselijke on feilbaarheid noemde hij een ketterij, „een van de weinige die niet van officiële zijde is veroordeeld". Sommige uit spraken namens de hele ge loofsgemeenschap kunnen on feilbaar zijn, omdat ze een christelijke waarheid bevat ten, meende hij. „Maar de paus als persoon blijft daarbij gelijk; wordt niet verheven tot onfeilbaarheid". Volgens hem zijn alle gelovigen in het Volk Gods gelijk; het paus schap is een van de ambten ten dienste van dat volk. Schillebeeckx riep op tot ver zet tegen het doemdenken dat meent dat de verworvenhe den na het Vaticaans Concilie op alle terreinen stuk zijn ge slagen. „Dit denken neemt de vooronderstelling over dat de Kerk kan worden geïdentifi ceerd met de kerkelijke over heidsinstanties. Maar wat is dan het gezag van de hier aanwezige gelovigen? Tellen wij niet mee? Staan al die ka tholieke organisaties hier met al die geëngageerde gelovigen dan buiten de tocht van de Geest?" In een van de groepsbijeen komsten sprak de Nobel-prijs- winnaar Alfonso Esquivel on der meer over de bevrijdings theologie in Latijns-Amerika. Ondanks alle druk van offi ciële zijde is deze niet terug te dringen, meende hij. Omdat deze theologie wortelt in de bevrijding die mensen bele ven en bevechten. Hij riep op tot een gezamenlij ke strijd tegen „het spook van het marxisme dat boven iede re afwijking van bevrijdende vernieuwing hangt". Hij doel de daarmee op het functione ren van de ideologie van na tionale veiligheid in Latijnsa- merikaanse landen. Iedere af wijking in theologie en maat schappijopvatting wordt daar in door de onderdrukkende klasse bestempeld als marxis me. „In feite is deze ideologie de theologie van de overheer sing. Maar in die theologie van de onderdrukkers is Christus onderworpen aan de dood, krachteloos zich op te richten". „In eenheid en gebed moeten we vechten tégen de theologie van de dode Christus en vech ten vóór bevrijding van de to tale mens. En als wij als chris tenen de moed hebben te doen wat we zeggen te moe ten doen, dan is er geen on derdrukker die ons er onder houden kan". Aldus Esquivel. arir bbf ilesl L AV festijn feten vijf DEN HAAG Jongere#? f 15 tot 19 jaar zijn vorig minder gaan roken. UirT jaarverlsag van de stiel Volksgezondheid en Ré w blijkt dat het aantal rokeÖ"ent die leeftijdscategorie met' procent is gedaald tot 20l cent. Bij jongeren van 10 ti_ jaar bleef het aantal roker lijk: 11 procent. Bij volwO nen gingen vrouwen iets[)v der roken (35 naar 33 proo terwijl het aantal rok| mannen gelijk bleef me procent. In totaal rookte jaar 39 procent van bevoll wat neerkomt op ongevee miljoen Nederlanders. In Bt waren dat er 100.000 meei J Volgens de stichting wor( door de overheid lang nie noeg gedaan om het aant^> kers drastisch te vermindM Het aspect van de voll^^ zondheid wordt ondergestf gemaakt aan financieel ec mische belangen. De oveifan c voert weliswaar een ontmQ gingsbeleid ten aanzien var baksgebruik, maar de sticHON noemt dat beleid zelf ontfekl digend. Als bewijs daaneSp noemt de stichting de zeerl™ ge ontstaansgeschiedenis de ontwerp-tabakswet, deFlf laging in 1984 van de ac4c"< om de tabaksindustrie te Et e nen en het feit dat de „vktei schuwing" op tabakspro ,n ten nog steeds wordt ond kend door de minister volksgezondheid en milie^?r' giëne, terwijl een minis£ini onder die naam sinds 1982|aar meer bestaat. g u &nh, (ADVERTENTIE) UTRECHT In april is er een stormloop op hulpverle ning en begeleiding geweest op het ICODO, Het Informa tie- en Coördinatie-Orgaan Dienstverlening Oorlogsge troffenen in Utrecht. Vooral de tweede generatie oorlogss lachtoffers, mensen die de oor log als kind hebben meege maakt, hebben een beroep op hulp gedaan. Dit heeft Bert Kuitenbrouwer van het ICO DO meegedeeld. Het lijkt erop, dat in de toekomst het accent bij de hulpverlening moet worden verlegd naar de twee de generatie. „Wij hadden de indruk", aldus Kuitenbrouwer, „dat de eerste generatie oor logsgetroffenen voor het pu bliek en de media niet meer zo interessant was en dat de be langstelling vooral uitging naar de jongere generatie". AMSTERDAM De opspo ring van oorlogsmisdadigers moet doorgaan. Mr. P. Bril man, de landelijke officier van justitie belast met die opspo ring, heeft dit gisteren in Am sterdam gezegd op de tweede dag van het symposium ter ge legenheid van het 40-jarig be staan van het Rijksinstituut voor Oorlogsdocumentatie. „Het is goed dat de overheid de draad zes jaar geleden weer oppakte. Het straffeloos laten begaan van die misdaden druist in tegen de menselijke waardigheid", zei hij. Brilman vindt overigens dat het juridi sche instrumentarium voor de vervolging duidelijk tekort (ADVERTENTIE) Vaste Termijn Spaarrekening maandrente. Wilt u iedere maand wat extra inkomen hebben als aanvulling op bijv.uwpensioen? Zet dan ten minste f10.000,-van uw spaar geld 1,3 of 5 jaar vast. Zorgen wij dat u maandelijks betaald wordt. Een hoge,vas - te rente gedurende de hele afgesproken tijd. Zodat u weet waar u aan toe bent. Praat er eens over bij een NMB kantoor. nmbbank Speaaal geslagen bevnjdings- penning in een fraai, donkerblauw etui. DE NMB DENKT MET U MEE. Ak NrnMlm'1 dc Prof. dr. Edward Schillebeeckx heeft gisteren voorspeld dat het bezoek van paus Johannes Paulus II aan Nederland het conflict tussen conservatief en progressief in rooms-katholiek Nederland zal aanwakkeren. Er is sprake van een polarisatie binnen de Nederlandse kerk gemeenschap, en na het bezoek van de paus zal deze polarisatie alleen maar toenemen, meende Schillebeeckx. Hij zei niet te verwachten dat de paus tijdens zijn bezoek her vormingsgezindheid aan de dag zal leggen. „Er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij tijdens zijn verblijf in Neder land van enige wijziging in beleid bljk zal geven". De intentieverklaring pleit er verder voor dat de R.-K. Kerk lid van de Raad van Kerken in Nederland moet blijven. De laatste tijd heb ben enkele vooraanstaande hervormde theologen (dr. C.P. van Andel en dr. H. Berkhof) de vrees uitgespro ken dat de rooms-katholie- ken uit de Raad zullen tre den. Voor de plaatselijke geloofs gemeenschappen bepleit de intentieverklaring gelovige mondigheid, gezamenlijk be leid, meer vormen van voorgaan en dienen, waarbij ook vrouwen kunnen voor gaan in de bediening van het Woord, alsmede recht en gerechtigheid in eigen mid den. Gelukzalig Op het Malieveld zelf was dat zeker het geval De meeste deelnemers aan de manifesta tie liepen rond met een nogal gelukzalige uitdrukking op hun gezicht. Kennelijk had den zij pas op het Malieveld ontdekt dat zij niet zo alleen stonden in hun Kerk als zij hadden gedacht; dat er nog veel meer katholieken waren die zich net zo eenzaam had den gewaand. En dat gaf de aanwezigen zo'n gevoel van saamhorigheid dat de bijeen komst op het Malieveld wel eens het begin zou kunnen zijn van een hechte nieuwe beweging in de Kerk. Ieder een lachte naar iedereen en vreemden werden vrienden. Op dat nieuwe saamhorig heidsgevoel duidde ook de ovationele bijval voor de Beeld van de bijeenkomst vlak voor de eucharistieviering In de buitenlucht. Op de achtergrond de kleinere tenten waar de groepsbijeenkomsten plaatsvonden en de kraampjes waar de deelnemende organisaties en groepen zich presenteerden. FOTO: CEES VERKERK woorden van Michel van der Plas, die reageerde op de vraag waarom men niet uit de Kerk stapt als men er zoveel kritiek op heeft: „Het mag ons niet gaan om de tegenstelling. Als „solidair" het sleutel woord wordt van deze dag, dan moet het ook van toepas sing zijn op gezichten van onze Kerk die ons persoonlijk tegenstaan". En hij vervolgde: Ook wij zijn de Kerk. Wij krabbelaars. zondaars en stumperds. Ons krijgen ze de Kerk niet uit. We houden elkaar vast". Een langdurig applaus viel hem ten deel. Niet alleen in de stampvolle tent, waarin het officiële gedeelte zich afspeel de, maar ook buiten waar dui zenden lagen of zaten in het gras, luisterend naar de rede voeringen die via grote luid sprekers tot hen kwamen. En ook in enige kleinere tenten waar men via monitoren het gebeuren kon volgen. Droom Velen leken speciaal te zijn gekomen om te luisteren naar de feministische theologe Tine Halkes, aangezien er op merkelijk veel vrouwen naar Den Haag waren getogen. Zij gebruikte scherpe woorden die gematigde bijval kregen. Maar het publiek barstte in een spontane lachbui uit toen zij vertelde van een droom waarover zij had gelezen. „De droom was van een vrouw. Zij zag dat de paus uit het vliegtuig kwam. Hij kuste niet de grond (zoals gebruikelijk), maar Tine Halkes, die daar op een onverklaarbare wijze aan wezig bleek". De katholieke happening (waar wit-gele vlaggen opval lend ontbraken) ontlokte de aanwezigen verzuchtingen als: „Geweldig hè" en: „Ik heb het gevoel dat ik tussen allemaal broers en zusters ben". Maar één meneer had toch een missertje ontdekt: Hoewel de manifestatie werd afgesloten met een eucharis tieviering, vond hij het toch gek dat de bijeenkomst niet was begonnen met gebed. „Ik ben progressief hoor. Daar niet van. Maar zonder ge bed LONNEKE VAN KOOT SUSKE EN WISKE HET DREIGENDE DINGES ruir dt hillrórtf nuf muiml ót KluH/m/en tm Mm tim Om nlhrr schiet. Prof.dr. Lou de haalde gisteren fel uit naaf A Nederlandse overheid, die fste zuimd zou hebben oorli1 6 lachtoffers hulp te biéscf uni „Het falende beleid was eatei gericht de oorlogsellendi h verdringen, de rug toe tejde „Wij vragen de bisschoppen van onze kerk dringend op te houden met algemene veroordelingen en verdacht makingen. Wij vragen hen ook de eigenheid van de Ne derlandse vormen van kerk- -zijn niet te wantrouwen, maar tot voltooiing te bren gen. Wij zullen nooit accep teren wanneer datgene wat wij van onderaf bepleiten, ons van bovenaf zou worden afgenomen". Dit staat in de intentiever klaring, die gisteren werd aanvaard aan het eind van de PIP-manifestatie op het Malieveld. De aanwezigen betuigden hun grote instem ming met de verklaring. Zoals de deelnemers aan het adres van „onze broeders, de bisschoppen van onze kerk", uitspreken dat „wij niet zon der hen verder willen", zo zeggen zij tot „de bisschop van Rome, voorzitter van de liefdebond van katholieke kerken, Johannes Paulus II", dat „wij als kerk van Nederland verbonden wil len zijn met de communio (gemeenschap) van katholie ke kerken, waarvan de ver bondenheid met de kerk te Rome een bijzonder teken is". Wel vragen ze de paus met aandrang zich „ruimer en minder eenzijdig" over de R.-K. Kerk in Nederland te laten informeren. DEN HAAG Bij wijze van persoonlijk gebedje hebben gisteren tweedui zend Malieveldbezoekers even zovele ballonnen de hemel ingestuurd met de tekst: „Heer, geef ons een paus met grote oren". Hoog kwamen ze wel, maar halverwege werden ze meegenomen door een lichte bries richting Cen traal Station, vanwaar de treinen naar Utrecht ver trekken. Vele duizenden katholieken uit heel het land en zelfs van de Waddeneilanden waren gisteren naar Den Haag geko men om „het andere gezicht" van de Kerk te laten zien. Hoewel. Hèt andere gezicht Wie keek in de spiegel die het Malieveld gisteren bood van dit deel van katholiek Neder land, zag talloos vele gezich ten. Meer dan honderd katho lieke en oecumenische organi saties hadden acte de présence gegeven. Er waren jonge mensen en oude mensen, echtparen en alleenstaanden, samenwonenden, nonnen, priesters.„Het andere ge zicht" had gisteren zoveel voorkomens, dat heel wat ka tholieken zichzelf in die spie gel hebben kunnen terugvin den.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 4