Theo d'Or opnieuw geweldige v9 I Nationaal Ballet brengt hommage aan Balachine De Alchemist in De Tobbe Sartre's bewerking van stuk Euripides beklijft niet echt Mozart in watten verpakt in emotieloos requiem Elisabeth-concours met 70 deelnemers bioscopen KUNST CeidoeGou/umt DINSDAG 7 MEI 1985 PAGINA» LDK r" Escher en atlas bij Christies Bij het veilinghuis Christies in Amsterdam worden dezer dagen prenten en boeken uit de zestiende tot en met de twintigste eeuw geveild. Onder de te veilen voorwerpen onder meer een zeventiende eeuwse atlas en een ets van M.C. Escher. De waarde van de twee stukken wordt geschat op respectievelijk 40.000 gulden en 30.000 gulden. Christiane F. veroordeeld wegens heroïnebezit BERLIJN De 22-jarige Christiane F., die met haar boek „Wir Kinder vom Bahnhof Zoo", over een aan heroïne verslaafd meisje, internationale be kendheid verwierf, is gis teren door een rechtbank in Berlijn veroordeeld tot 3.000 mark boete wegens heroïnebezit. In haar boek schilderde zij het leven van een jong West-Ber- lijns meisje, dat aan heroïne verslaafd raakte en in de pro- situtie terechtkwam om haar verslaving te kunnen betalen. Nadat enkele van haar vrien den uit die tijd aan een over dosis overleden waren, wist Christiane F. zich van haar heroïneverslaving te bevrij den. Tegenover de rechtbank verklaarde ze dat ze vorig jaar inderdaad korte tijd heroïne had gebruikt, maar dat ze nu weer helemaal „clean" is. Van haar boek zijn inmiddels 1,3 miljoen exemplaren verkocht. De opbrengsten daarvan en van de film, die later gemaakt werd, hebben haar jarenlang een inkomen van ongeveer 6.000 mark per maand opgele verd. De laatste twee jaar lie pen de opbrengsten echter te rug. Christiane F. verklaarde dat zij soms niet eens haar te lefoonrekening kan betalen. Inmiddels heeft zij een boek handeldiploma behaald en binnenkort zal zij in Zwitser land in een boekhandel gaan werken. De rechter noemde het een verzachtende omstan digheid dat zij jarenlang niet meer betrapt was op heroïne bezit, maar omdat hij uit haar boek wist dat zij vroeger ook al heroïne gebruikt had vond hij dat hij haar toch een straf moest opleggen. Bij de vast stelling van de geldboete had hij rekening gehouden met haar toekomstige inkomen in de boekhandel. Verzetsprijs AMSTERDAM De Stichting Kunstenaarsverzet 1942-1945 heeft na bezinning op veertig jaar bevrij ding een Verzetsprijs ingesteld. De prijs, een be drag van 15.000 gulden, wordt met ingang van 1987 tweejaarlijks toegekend voor „begrip en respect voor de noodzakelijke vrijheid en onafhankelijk heid van kunst en kunstenaars'. Dit jaar heeft de stichting ter gelegenheid van veertig jaar bevrij ding drie 'blijken van waardering en aanmoedi ging' van elk 7.500 gulden toegekend. Die zijn voor net verzetsmuseum Amsterdam, het Joods Histo risch Museum en de Boekman-Stichting, eveneens in de hoofdstad gevestigd. Tussen 1949 en 1965 heeft de stichting regelmatig prijzen en bekroningen aan kunstenaars toege kend. De stichting gaf ook opdrachten, aanmoedi gingsprijzen aan jonge kunstenaars en in later ia- ren bijdragen voor vervolgde kunstenaars, onder meer via Amnesty International. HOOGSTE TONEELPRIJS WEER VOOR ANNE WIL BLANKERS AMSTERDAM/DEN HAAG „Het is opnieuw een geweldige verrassing. Ik ben er enorm blij mee. Zoiets verwacht je gewoon niet. Er werd hier en daar al wel eens gefluisterd dat ik de Theo d'Or zou krij gen, maar je bent nog zo bezig met de opvoering van het stuk zelf dat je daar niet echt bij stil staat". Aldus gisteren een dolgelukki ge Anne Wil Blankers in een reactie op de bekendmaking van de jaarlijkse toneelprijzen, waarbij haar voor de rol van Koningin Christina van Zwe den in „De Troonsafstand" de Theo d'Or, de hoogste onder scheiding op Nederlands to neelgebied. werd toegekend. Het stuk, dat dor de Haagse Comedie nog steeds dagelijks in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag wordt opgevoerd, handelt over de twijfels en angsten van Christina, die na afstand gedaan te hebben van haar troon, pogingen in het werk stelt toegelaten te wor den tot de Rooms-Katholieke Kerk. „De Troonsafstand" is gegoten in de vorm van een lange biecht tegenover kardi naal Azzolino (Guido de Moor), die moet beoordelen of toetreding voor Christina in derdaad is weggelegd. In een interview in deze krant over „De Troonsafstand" noemde Anne Wil Blankers haar aandeel „een rol, waarin je je tanden weer eens kunt zetten". De rol wordt met name bemoeilijkt door korte flash-backs, die door het ge heel verweven zijn en die door andere acteurs worden ge speeld. Volgens Anne Wil Blankers is het na zo'n korte onderbreking van het normale spel een hele opgave weer met dezelfde geladenheid door te gaan. „Het is verschrikelijk moeilijk daarna weer door te gaan, die emotie vast te hou den". Het is de tweede keer dat Anne Wil de Theo d'Or krijgt. Eerder, zo'n tien jaar jaar gele den, werd ze onderscheiden voor haar rol in „Elektra". Naast Anne-Wil Blankers ging de prijs voor de beste manne lijke hoofdrol naar Siem Vroom. Hij kreeg de Louis d'Or voor zijn vertolking van Socrates in „Het Symposium" van Plato, opgevoerd door to neelgroep Baal. Catherina van Bruggencate en Edwin de Vries krijgen voor hun opmerkelijke persoonlijke prestaties respectievelijk de Colombina en de Arlecchino ontvangen. Catherina van Bruggencate van het gezel schap Persona krijgt de prijs voor de rol van Freule Julie in het gelijknamige stuk van Au gust Strindberg bij theater Persona en De Vries van De Salon voor zijn vertolking van Hij in „Hiroshima mon Amour" van Marguérite Du- De Gouden Theaterdansprijs kende de jury toe aan Pauline Daniels voor haar programma Profiel. Volgens de jury toont zij daarin de veelzijdigste danskunstenares te zijn. De Zilveren Theaterdansprijs is in de wacht gesleept door Mirjam Didierich van het gezelschap Intro-dans. Zij wist naar het oordeel van de jury aan haar rollen een extra dimensie te geven. De Hans Snoek-(dans)prijs gaat naar theatergroep Sirkel. bestaande uit Frans Mal- schaerd en Anandi Teeuw, voor de voorstelling Vuurrood voor kinderen vanaf zeven jaar. Een nieuwe prijs, dit jaar voor het eerste toegekend, de Ne derlandse choreografieprijs, is toegekend aan Hans van Ma nen voor zijn gehele oeuvre dat, aldus de jury, zowel in ei gen land als ver daarbuiten steeds weer erkenning en be wondering oogst. De speciale prijs voor theate renscenering en theaterbelich ting wordt dit jaar niet toege kend. De jury heeft dit seizoen niemand voor deze prijs kun nen vinden. De Nederlandse theaterprijzen zullen 23 mei op een bijeen komst in de Concertzaal van De Vereeniging in Nijmegen worden uitgereikt. Anne Wil Blankers en Guido de Moor in „De Troonsafstand" adverteren je weet niet half wat de krant voor oplossing brengt. Don Haag - Circustheater. Balanchi- ne-herdenking door het Nationale Ballet op maandagavond. Op Koninginnedag was het precies twee jaar geleden dat Balanchine stierf, de grootste choreograaf van deze eeuw, wiens naam naast die van een Picasso en een Strawinsky cul tureel bljvend is. Terecht vor men zijn balletten een van de belangrijkste pijlers van het repertoire van het Nationale Ballet, dat soms zijn on danks het enige Nederland se gezelschap is dat de grote klassieke en neo-klassieke choreografieën in ere houdt. Het zevende seizoenprogram ma van dit ensemble is weder om geheel aan Balanchine ge wijd. Tsaristische verfijning, Duitse ruimteleer en Ameri kaanse vitaliteit en kracht vormen de combinatie, uit welke minstens twee genera ties muzikale danskunstenaars zijn voortgekomen. Balanchi ne, wiens oeuvre los staat van verhaaltjes, maar wortelt in een visuele logica die een ver haal op zichzelf is, ging van de muziek uit. Dans aleen de pas sen maar. zei hij en in zijn choreografieën, waarin de schoonheid van het abstracte lijnenspel ruimtelijk optimale kansen krijgt, ziet men dan ook eigenlijk geen dansers en danseressen meer, maar alleen danskunst. Hij wist als geen ander en dat mag in 'ons land nog wel eens worden gezegd dat het publiek niet naar de theaters komt om zich intellectueel in te spannen of om gesticht te worden. Het publiek wil ge nieten van de emotionele schoonheid van een even pri mitieve als meeslepende kunst: de kunst van de bewe ging. En Balanchines langlijni- ge, atletische wezens, waarmee hij de scène bevolkte, deden wat van hen verlangd werd. Het Nationale Ballet bleek ook gisteren weer een verheugend eind op weg in deze slechts met veel talent en ongelooflijk hard werken te veroveren po diummaterie. De groep moet in feite nog te veel geheel anders geaarde dingen doen om Balanchine scènisch geheel recht te doen, maar deze hommage viel toch bepaald niet tegen, mede als gevolg van de uitstekende aankleding en de adequate be geleidingen door Adam Gate house met het Nederlands Bal letorkest. „Apollon Musagète" werd een schoolvoorbeeld van neo-classicisme, „Le Tombeau de Couperin" een fascinerend en tegelijk historiserend patro- nenspel en al zou het klassiek- romantische divertissement „Theme and Variations" meer virtuositeit en glamour hebben kunnen uitstralen, toch stond ook dit ballet aan de winstkant van deze voorstelling. Moge deze Balanchine-herdenking niet de laatste zijn. Op Bach raakt men tenslotte nooit uit- geluisterd, op Balanchine nooit uitgekeken. FRANK DELBOY VOORBURG In Theater de Tobbe in Voorburg speelt het ge lijknamige theatergzelschap van 15 mei tot en met 1 juni het middeleeuwse stuk De Alchemist van Ben Jonson. Het stuk stamt uit 1610 en is gesitueerd in Londen, ten tijde van de pest. De alchemist, zijn vriendin en een zakkenroller, besluiten van de omstandigheden gebruik te maken om zichzelf te verrijken. Het gaat hier om een komedie die 370 jaar nadat Jonson hem schreef, nog steeds een groot publiek aanspreekt. De voorstellin gen van De Alchemist beginnen dagelijks om 20.30 uur. Toegang Theater speelt „Vrouwen van Troje" van Euripides, bewerkt door Jean Paul Sartre. Regie: Chriatiaan Nor- tier. Met Anita Meniet ala Hekuba, Rooa Blaauboer ala Helena en Mar graat Blanken en Bea Meulman. Ko ninklijke Schouwburg, mei, vanavond herhalin Sartre schijnt bij zijn bewer king van Euripides' „Vrouwen van Troje" de Algerijnse onaf hankelijkheidsstrijd voor ogen te hebben gehad. Rouw, van wege de moord op de dappere mannen die Troje tevergeefs verdedigden, neemt een be langrijke plaats in het stuk in. Daarbij ligt een zekere nadruk op het feit dat Troie dan in Azië ligt en dat het de ontwik kelde Grieken zijn die de vrouwen als slavin of bijzit mee zullen nemen. Het neemt niet weg dat je niet onder het verraad van Helena uitkomt. Zij was vanwege haar overspel met Paris immers de al aan niet directe aanleiding voor de Grieks-Trojaanse oorlog. Heie na's aanwezigheid en de lange beschuldiging van de Trojaan se koningin Hekuba aan haar adres maken dat de bedoeling van Sartre toch niet eenduidig naar voren komt. Regisseur Christiaan Nortier heeft gekozen voor een dichter bij onze tijd passende benade ring van „Vrouwen", voor zo ver dat idee niet al weer ach terhaald is. Hij laat het koor, het volk, niet als eenheid maar als individuen optreden. Zo word je geconfronteerd met het Kwik-Kwek-Kwak-effect, waardoor monologen door drie of vier dames worden uitge sproken hetgeen verbrokke lend en weinig verhelderend werkt. Daarmee is Theaters „Vrou wen van Troje" niet buitenge woon helder geworden, te meer daar voor de rest is ge kozen voor de klassieke bena dering. Het decor beeldt deels ruïne, deels gevangenis uit. De Margreet Blanken in rouw in „Vrouwen van Troje". immer weeklagende vrouwen zijn gehuld in lakenstof die in vrolijke citroen- tot okerachti ge pasteltinten zijn gekleurd, een dissonant, dunkt mij, ze ker in een Aziatisch land in de rouw. Je weet ondanks zeer goed ac teren van Anita Menist of Margreet Blanken niet zo goed wat je nu met dit schrijnende stuk moet. De mannen worden bespottelijk voorgesteld, Hele na is behaagziek en verrader lijk, er is rouw alom om va ders, broers, mannen, vrien den en zoons en toch klopt het niet. Andromache lijkt in op perst verdriet haar eigen baby te wurgen en menige keer rest de vrouwen op het toneel wei nig meer dan en masse tegen de gele vloer te slaan. „Vrou wen of Troje" is nog het best te vergelijken met een soort museumstuk dat je tot je neemt zonder dat het je raakt. PETER SNEL Mozartconcerl door hel Ned. Ka merorkest en het Rotterdamse en het Residentie Kamerkoor (dir. Ge rard Akkerhuis) m.m.v. Margaret Marshall, Catherine Patriasz, Hein Meens en Ruud v.d. Meer, dirigent Antoni Ros-Marba. PWA-zaal, Con gresgebouw, Den Haag. Ontdaan van emoties, van de verschrikking van de dag des oordeels en van de vertroos ting van het eeuwige licht, is het Requiem van Mozart niet meer dan een wonderschoon werk, rijk aan melodische en harmonieuze hoogtepunten. Zo'n Mozart werd gisteravond in dc PWA-zaal neergezet door Antoni Ros-Marbè, diri gent van het Nederlands Ka merorkest. Afgezien van de vraag of dit Requiem op de weg ligt van een kamerorkest (met de nodi ge versterking) deed zich het merkwaardige feit voor, dat het Residentie en het Rotter dams Kamerkoor voortreffe lijk gezongen hebben met adembenemend schone passa ges met name in het pianissi mo, maar dat de dirigent in geen maat tot uitersten durfde te gaan. Het klonk alsof Mo zart verpakt werd in watten, aan alle muzikale details werd opperste aandacht besteed. Emotioneel bleef de toehoor der onbewogen. We spreken bij een Requiem over een do denmis en dat kan nooit vrij blijvend klinken. Ros-Marba streefde naar een evenwichti ge, mooie klank en daarin slaagde hij optimaal, maar mooi is niet de essentie van een dodenmis. Deze dirigent is een uitgesproken orkestdiri gent, de kracht van het woord lijkt bij hem ondergeschikt aan de welluidendheid van het instrument. Niettemin, een groot compliment aatT de ko ren van Gerard Akkerhuis die op professioneel niveau heb ben gezongen. De solisten Margaret Marshall, Catherine Patriasz, Hein Meens en Ruud van der Meer leverden met wisselend succes hun aandeel Eigenlijk was Mozarts 39e symfonie al een voorbode van de aanpak van Ros-Marbè. Meerdere dirigenten hebben ons in de afgelopen jaren Mo- zart-werken laten horen waar bij je op het puntje van de stoel betrokken was bij het muzikale gebeuren. Bij de Mo zart van het Ned. Kameror kest kan de toehoorder ge makkelijk achteroverleunend de klanken over zich heen la ten strooien. En is die keuze nu juist niet de kracht van de muziek en de aantrekkings kracht van een concert? Altijd boeiend, nooit „eentonig". ADR. HAGER BRUSSEL Zeventig van de beste jonge violisten uit twin tig landen zijn gisteren begon nen aan het Koningin Elisa beth Muziekconcours, dat jaar lijks in België gehouden wordt. De grootste deelne mersdelegatie is afkomstig uit de Verenigde Staten, dat 18 Uit Japan dingen negen violis ten mee. De Sovjet-Unie, die het concours negen jaar lang geboycot heeft uit protest te gen het achterblijven in het westen van Russische deelne mers, heeft dit jaar de violiste Tamara Smirnova gestuurd. De deelnemers moeten zich voorrondes, waarin 12 finalis ten geselecteerd worden. De eindjury bestaat uit vooraan staande violisten als Stefan Gheorgiu, Josef Gingold, Ivri Gitlis, Yehudi Menuhin, Igor Oistrach en Berl Senofski. Er is ongeveer 95.000 gulden aan prijzengeld beschikbaar Het Voor een uitgebreii agenda, ook voor de kt mende dagen, raadplef men „UIT", de gratis alphen aan den rijn ROCINEMA I (Van Boetzeli straat 6, teL 01720-20800): JTERSL Tf'ama" i uur) lied, da ng sta* gven tc xedactt >ldliuri3«u :,5Rr»0j aat 39. te* x^r± (al); 18.31 met d 21.00 EUROCINEMA II: Bevajedboel ly Hills cop (al); 18.30, 21.00. wproefsc ook 13.45. EUROCINEMA lCht en First blood (12); 18.45, 21.1t* wo. ook 13.45. EUROCINEMi IV: Amadeus (al); 20.00. Ier gaa KINDERVOORSTELLING «riode EUROCINEMA I: Als ja bfc^jjk H grijpt wat ik bedosl (al), w^cha] van h LEIDEN LUXOR (Stations**.— 19, tel. 071-121239): Rep (16); 14.30, 19.00, 21.15. en STUDIO (Steenstraat J 124130): Beverly Hills Cop (al; Het bittere kruid (12); Falling i love (al); 14.30, 19.00. 21.1 Amadeus (al); 20.00 14.15, 18.45, 21.15. (Breestraat 31, tel. bedrieger (al) 14 21.15. REX (Haarlemmerstra. 52. tel. 071-125414): DallSb girls; 14.30, 19.00, 21.15. NOORDWIJK e LIDO THEATEfcet C (Pr. Bernhardstraat 56, te*. 01719-12800): Ghoatbuste#1331" (12); za. 14.30, 22.30. ma. 21.1fcce 1 wo. 14.30. Bachelor Party (12j.nrrit' dj. 20.15. ma. 19.00. Ttomi ners KATWIJK CITY THEATER rpdac (Badstraat 30, tei. 01718-74075» Karate Kid (al) 14.45. 19.0<?uaer 21.15. ma. dl. 19.00, 21-lijstrer CITY THEATER II: The nsker face (12); tijden zie City P CITY THEATER III: Fire Sta^t-Op ter (16); tijden zie City I. Cl"T_ j THEATER IV: Flying High (al}""* wo. 14.45. An officer and a gen llgll tleman (12); 19.00, 21.15. achts KINDERVOORSTELLING CITY THEATER: Clrcu# o) me stelten (al); wo. 14.45. het LIDO THEATER: geen opgavtj VOORSCHOTEN GREENWA^i hi The natural; (al); di. wo. 20.0C :tpn Startrek III (al); wo. 15.45. ThPLCI1 outsiders (16); ma. 20.00. Bell. KINDERVOORSTELLING De fluit met de zes smurfac wo. 14.00. wacn DtiscI WASSENAAR ASTRA: Hr_ begint met liefde (al) 20.00. Br ee kindervoorstelung eden Woddy Woodpecker-festive, u wo. 14.00. ,J (r, da DEN HAAG* ASTA 1 (Spui 21« L tel. 463500):Lea uns et les air tres (al) 13.45, 20.00. ASTA V (Spui 27, tel. 463500): "201fcnde (al) 14.00, 18.45, 21.30. ASTl-tö11T 3: The killing fiels (12);n 13.4«aieUI 18.45, 21.30. BABYLON [ietse (naast Centraal Station, te 471656) Amadeus (al) 14 0C Ev 20.00. BABYLON 2: Stop ms^.p king sense (al) 14.00, 19.0C 21.15. BABYLON 3: Micki i?™es Maude (al); 14.00, 19.00, 21.15- De CINEAC 1 (Buitenhof 20. tend (I1 630637): Beverly Hills cop (aWezon( 14,00, 18.45, 21.30. CINEAC-- 2: Repo man (16); 14.00, 18.45"""* 21.30. CINEAC 3: First bloo£en Y (12); 18.45. 21.30. ma. dl. ocfhuiSJt 14.00. EURO CINEMA (Lefkt w weg 910, tei. 667066): a ctocfoaan kwork orange (12Y. 14.00. 20.0L wo. alleen 20.00. METROPCP™' LE 1 (Carnpgielaan, tel. 456756 A passage to India (al) 14.0f 20.15. METROPOLE 2: DuL (12); 14.00, 18.45, 21.30. M9 TROPOLE 3: Het bittere krui (al); 14.00, 18.45, 21.30. Mi TROPOLE 4: Falling in love (af 14.00, 18.45, 21.30. METRC1 POLE 5: The falcon A ThP snowman (16); 18.45, 21.30. mt.i di. ook 14.00. ODEON 1 (HinC rengracht 13. tel. 462400): B^Ii verly Hills cop (al); 13,45, 18.4^^ 21.30. ODEON 2: Death wanrDO med up (16); 13,45, 18,45, 21.3Kn M. ODEON 3: The flacon ThKu snowman (12); 13.45, 18.4SlSChe 21.30. ODEON 4: Citjaar f heat(12) 13.45, 18.45, 21.3fejlan< LE PARIS 1 (Kettingstraaic 7. 12b, tel. 656402): Sex-Srf** U.S.A. (18); 12.00 tot 22.3<Pexer LE PARIS 2: Caligula (18fna. 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3W K Het heetste hoertje lijft op tenwa| paratuur (18); 12.30 tot 23.0<hn K PASSAGE (Passage 63. teP" 460977): Oe bedrieger (I6fanul 14,00, 18.45, 21.30. HAAGprese FILMHUIS (Denneweg 56, teHeuv 459900): Zaal 1: Les nuits de lMPPr pleine lune (16); 19.45. 21.45!' Zaal 2: Morocco; ma. 19.30. Th#13»; scarlet empress; ma. 21.3(11®®' Dishonored; di. 19.30. Blond vaKRO, nas; di. 21.30. Macao; wq>5 H 19.30. The saga of Anathan; w<fcjjve KINDERVOORSTELLINGEN CINEAC 3: Assepoester; w<£0 C 14.00. EUROCINEMA: SjorfjetS, en Sjimmie en de gorilla; wqroQ 14.00. METROPOLE 5: Aase™ r ia nn uu v films 25 F nle. - -om f poester; wo. 14.00. Zelfs figuurpuzzel Horizontaal: I zwarte bolhoed; 4 geslacht, sekse; 6 watervogel. 7 vierkant stukje spek; II kaartspel; 12 bedroevende boodschap. Verticaal: 1 dodelijk vermoeid; 3 tussenkomst: 4 gezichtseinder; 5 bijbelse naam. 8 boom; 9 uitbouw; 10 insekt. ■pbo j KRC 28 I se s -liefh I zich T"Son J-vooi te h f,15 I Ltenr I van f pau Lreld nifei r.50 •ho al c traa Har .40 con eig« goe voo oplossing ED :dat 9 :ba3 s :wi>i :euuaAjaiu EU 'apueq z U>teejqpeja6 1 :|seo;ii.30 ajeujjneji 'jaMOd 11 •altjounj 1 'jeeiadujof ""W

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 8