elders musea Rome vol met
archeologisch e rommel
Volle zalen voor film
Godard na gebed Paus
Stilteindruliwek
Grandioos bevrijdingsconcert
oors duo Bobbysocks wint
tespuro^visie Songfestival
:t
dagpuzzel
Sl'jjNST
Qeid&iQoiviant
MAANDAG 6 Me 1985 PAGINA 9
ederlands
:to jnstheater
ïijkiar Parijs
eld
leidfa HAAG Het Nederlands
inis Theater zal vanaf maandag
Wejnei tot en met zaterdag 25
eveszestien voorstellingen geven
iën.le stadsschouwburg van Pa-
d j het Théatre de la Ville. Op
eft ^programma staan balletten
»eplq artistiek leider Jiri Kylian
'lder»en ballet van William Forsy-
ïdrijjOok de Juniorengroep van
age treedt in Parijs op, van
n inndag 20 tot en met donder-
Det v23 mei, voorafgaand aan de
nantfstellingen van het NDT zelf.
Paleizen en
torens ontdekt
in Rode Zee
RIAD Voor de kust van
de Rode Zee, niet ver van
de stad Djedda, zijn eeuwe
noude gebouwen ontdekt,
zo hebben functionarissen
van het Saoedische ministe
rie van oudheden bekend
gemaakt. De vondst omvat
te onder meer een reeks
van paleizen en torens. Vol
gens de functionarissen be
studeren deskundigen hoe
de bouwsels het beste uit
het zeewater gehaald kun
nen worden.
LEIDEN Veertig jaar gele
den bevrijd. Dit heugelijke feit
werd gisteravond in de monu
mentale Pieterskerk op muzi
kale wijze herdacht. De orga
nisatie van dit grootse bevrij
dingsconcert, dat vele belang
stellenden naar de kerk had
gelokt, was in handen van het
Rijnlands Christelijk Mannen
koor onder leiding van Sander
van Marion, in samenwerking
met de Stichting 5 Mei Comité.
Behalve het 130 leden tellende
RCM luisterden nog twee an
dere koren deze feestelijke
avond op: de Cantorij van de
Grote Kerk te Monnickendam
onder leiding van Rudolf
Grasman, en The Ambassa
dors Hamilton uit Canada on
der leiding van Harold de
Haan. Dit laatste koor bestaat
uit een goede 20 leden, op
twee na allen ex- Nederlan
ders die naar Canada zijn ge
ëmigreerd. De begeleiding op
piano en orgel was wel toever
trouwd aan de bekende musici
Louis van Dijk en Addie de
Jong; meermalen namen zij in
het verleden, en met sukses,
deel aan concerten in Leiden.
Christ Teeuwsen begeleidde
The Ambassadors aan de pia
no. De medewerkenden, die
afwisselend gezamenlijk of af
zonderlijk optraden, brachten
een geheel op de vijfde mei ge
ïnspireerd programma met
veel afwisseling.
De Cantorij uit Monnicken
dam opende het concert met
Psalm 121 in een zetting van
J.P. Sweelinck (1562-1621). ge
zongen vanuit het koor van de
kerk. Daarna zongen alle aan
wezigen staande het Wilhel
mus. De gezamenlijke koren
brachten o.m. gezang 285 in
een bewerking van Sander
van Marion; het eerste en der
de couplet werden door de bei
de mannenkoren gezongen,
het tweede door de vrouwen
stemmen met een zelfstandige
orgelpartij erdoorheen gewe-
Bijzondere vermelding verdie
nen de opmerkelijk goede solo
door één van de leden van
The Ambassadors in The Batt
le Hymn of the Republic, en
de improvisaties door Louis
van Dijk en Addie de Jong
respectievelijk op piano en or-
Het concert werd besloten met
samenzang door alle aanwezi
gen Van de Nego Spiritual We
shall overcome.
ANNETTE JASPERSE
r onze correspondent in
Rome, Cees Manders)
'ME In Rome,
ÉJhatrijk aan culturele
ineralen", kun je de
•cheologie op twee ma-
[eren bedrijven. Je pakt
:n schepje en steekt dat
een willekeurige
laats in de grond. Met
it resultaat kun je bij
doorsnee Alma Mater
een aardige doctors-
tad ophalen.
aar er is hier ook nog een
idere manier: Je gaat „gra-
i" in de pakhuizen en ma-
ijnen die aan de Romeinse
|usea behoren. In deze
mten, barstensvol scher-
>n en fragmenten van beel-
in, potten, gevels en zelfs
|ensen, ligt een enorm ver
den opgeslagen, vaak zon-
x aanduiding of etiket, in
iten zonder opschrift, of
jestapeld in ontoegankelij-
hoeken vol stof en gruis,
me weet zich geen raad
let zijn vroegere levens, met
i dïe „relikwieën" van zijn
eidense historie. Daar zijn
rhe len musea genoeg voor. En
schoè „rommel" die elke dag
nseneer met graafwerkzaamhe-
m Ven, met het aanleggen van
letro, riolering, telefoon etc.
ivoorschijn komt wordt
erd ieestal ongediscrimineerd
met (i achteloos afgeschoven
oe %ar een magazijn van een
's auseum. Daar blijft ze liggen
mp een van de wetenschap-
vijt ers tijd en geld kan vrijma-
boten voor onderzoek en iden-
vanjicatie. Jammer, want el-
ihofers (in Nederland onder an-
mucre) zouden musea of we
idse!
>wijC
tenschappelijke instituten ze
ker voor elk van die ter zijde
geschoven voorwerpen de
handen afbijten.
In Rome wordt nu een mo
stra of expositie gehouden
waarop men kennis kan ne
men van het resultaat van
zo'n archeologische speur
tocht in de achterkamers van
de musea. Na zeven jaar zoe
ken, „graven", afstoffen en
puzzelen in de magazijnen
van de archeologische musea
van Rome en omstreken
heeft Eugenio La Rocca, ar
cheoloog van beroep (van
„roeping" zou je bijna zeg
gen), een interessant frag
ment van Rome's historie
kunnen reconstrueren. Hij
heeft de gevel van de tempel
van Apollo Sosiano of Apollo
Medico in zijn oude glorie
hersteld, althans voorzover
dat met paar dozijn beeldres
tanten mogelijk is.
Een „frontone" heet in de ar
chitectuur ook wel tympaan,
en daarmee wordt gewoon
lijk die driehoek aangeduid
tussen het dak en het „pla
fond" van de „etage" eron
der. Bij tempels in de oud
heid werd die ruimte opge
vuld met fraaie kunstwer
ken, beeldengroepen en zo.
Zoals in het geval van de
tempel van Apollo Sosiano.
Restant
Van deze tempel, die zich
vlak bij het Teatro di Marcel
lo bevindt, tussen de joodse
wijk en de heuvel van het
Kapitool, bestaat alleen nog
een schamel restant: Zegge
en schrijve drie pilaren, een
stukje dakrand en wat voet
steun. Maar het staat er fier
en trots, daar op die begraaf
plaats van de oudheid. De
meeste toeristen zien die drie
zuilen van de Apollotempel
wel, maar zonder het te be
seffen.
In het museum van het Ka
pitool, een eindje verder,
kunnen ze de komende
maanden zien hoe de tempel
er oorspronkelijk bij stond en
vooral hoe de facade eruit
zag. en wel op een kleine en
overzichtelijke mostra, die
luistert naar de naam Amaz-
zonomachia.
Amazzonomachia betekent
letterlijk strijd van de amazo
nes. Amazones waren vrou
welijke krijgers uit Scythië
(nu aan de andere kant van
de Zwarte Zee), maar daar
mee werd in abstracte zin
ook aangeduid alles wat uit
het onbekende en vijandige
oosten kwam. De beelden
groep die de voorgevel van
de tempel van Apollo sierde
geeft de strijd weer tussen
Athene (Rome) en het oosten.
Uitgebeeld wordt Herakles'
poging om Hippolyte, konin
gin van de Amazones, van
haar beroemde gordel te be
roven.
Deelnemers (m/v) zijn Nike
(godin van de overwinning),
Theseus (een van de grootste
Atheners), Heracles (de
krachtpatser van de Griekse
oudheid), Hippolyte. Verder
zijn van de partij enkele
naamloze Griekse soldaten
en wat zeer bevallige maar
toch uiterst weerbare Amazo
nes, de feministes van de
klassieke oudheid. Midden in
het strijdgewoel staat de on
genaakbare Pallas Athene, de
godin van wijsheid en kunst.
Zij heeft de ereplaats, in het
centrum van het tympaan.
Voor archeologie (en voor
alle andere wetenschap) is
natuurlijk een hoop verbeel
ding, fantasie nodig, en
slechts met behulp daarvan
heeft La Rocca deze amazo
ne-strijd kunnen reconstrue
ren. Want fragmenten als die
van de beelden van Nike en
van Teseus zijn voor niet des
kundigen slechts stukken
marmer van onverklaarbare
herkomst en bestemming.
Bij zijn speurtocht in de ma
gazijnen om zoveel mogelijk
stukjes en beetjes van de
beelden terug te vinden had
hij slechts drie aanwijzingen:
Een idee over hoe het tafe
reel geweest zou kunnen zijn,
ontleend aan de vage be
schrijving van de Romeinse
geschiedschrijver Plinius; het
type marmer, een speciaal
soort dat slechts op het
Griekse eiland Paros werd
gevonden; en de manier van
bewerking die slechts een au
teur verried. Vind met deze
vage gegevens nog maar eens
in die enorme overvloed van
de romeinse museum-pak
huizen een paar dozijn mar
merstukken terug die in en
bij elkaar moeten passen om
samen de Amazzonomachia
te maken. Geen geringe pres
tatie. En de zoektocht duurt
voort.
Compleet
Het verhaal van de herkomst
van de beeldengroep is even
min compleet. De tempel da
teert uit de vijfde eeuw voor
Christus, maar is daarna ver
schillende keren verwoest.
Wanneer de beelden in de
„frontone" zijn aangebracht
Het beeld van Theseus, een van de beelden die in de
kelders van Romeinse musea werden gevonden.
is niet duidelijk, waarschijn
lijk pas in de eerste eeuw
voor Christus, toen de tempel
door consul Gaius Sosius, de
overwinnaar van de Joden in
37 vC. in ere is hersteld. Sosi
us heeft van zijn veldtochten
veel oorlogsbuit mee naar
huis gedragen, ook uit „Grie
kenland".
De beelden waar het hier om
gaat komen waarschijnlijk
uit een tempel in Eretria, op
het eiland Euboea. tegenover
Attica. De archeoloog La
Rocca beweert dat de beelden
gemaakt zijn door een leer
ling van de beroemdste van
de Griekse beeldhouwers,
Phidias, die in de vijfde eeuw
vC. leefde, wellicht door de
meester zelf...
De tentoonstelling Amazzo
nomachia is te zien in een
zaal van het Palazzo dei Con-
servatori, op het Kapitool, en
duurt tot 16 juni. Dan gaan
de Griekse beelden terug
naar Griekenland, voor en
kele maanden. Wat er daarna
met de „frontone" gebeurt, is
onbekend. Terug naar Rome,
dat is zeker. Maar gezien de
treurige stand van de Ro
meinse musea zal er geen
ereplaats voor worden inge
ruimd. Waarschijnlijk op
nieuw de magazijnen en op
slagruimten. Voor toekomstig
archeologisch gebruik...
Leii
ACTIE VATICAAN HEEFT TEGENGESTELD EFFECT
s Bobbysocks met v.l.n.r. Hanne Krogh, componist
f Lövland en Elisabeth Andreasson.
verd
SJJtHENBURG Het Eurovisie Songfestival dat za-
iag in Zweden werd gehouden, is gewonnen door
Noorse vrouwelijke duo Bobbysocks met het num-
„La Det Swinge" (laat ons swingen).
150 n
ta-jarige Elisabeth Andreassen en de 29-jarige Hanne Krogh
Vf 1de met 123 punten voor het eerst in de dertigjarige geschie-
Ss van het festival de overwinning binnen voor Noorwegen.
gebeurde met wat Nederlandse hulp want producer, zanger,
5p°nist Eddy Ouwens begeleidde de meisjes terwijl Donald
£®jes het tweetal wat danspasjes had geleerd.
.^^weede plaats ging, als vaker gebeurde, naar de Westduitse
*^p „Wind" met het nummer „Filr Alle". Op de derde plaats
jliede de Zweedse Kikki Danielsson met „Bra Vibrationer".
Menuhin Brits
staatsburger
LONDEN Yehudi Menu-
hin, de violist en vioolpeda
goog, is Bris staatsburger ge
worden. De 69-jarige Menuhin,
die ook dirigèert, kreeg zijn
naturalisatiepapieren al in fe
bruari, maar hij heeft gewacht
tot de receptie te zijner ere
door de minister voor de
kunst, Lord Gowrie, alvorens
het nieuws bekend te maken.
Yehudi Menuhin werd als
Amerikaans staatsburger in
San Francisco geboren, maar
hij bracht het grootste deel
van zijn leven in Groot-Brit-
tannië door en werd 20 jaar
geleden door koningin Eliza
beth in de adelstand verheven.
Geen Brit zijnde, mocht hij
zijn titel niet gebruiken. Van
nu af aan echter mag hij zich
Sir Yehudi Menuhin noemen.
(Van onze correspondent)
VATICAANSTAD De paus
bad zaterdagavond op het San
Damaso-plein in het Vaticaan
om „de belediging goed te ma
ken die de Madonna was aan
gedaan" door de film „Je vous
salue, Marie", van regisseur
Jean Luc Godard. Maar dat
nam niet weg dat diezelfde
Mariafilm, op dat zelfde mo
ment in de romeinse bioscoop,
enkele honderden meters ver
der, zoveel publiek trok dat de
deuren dicht moesten.
Jean Luc Godard houdt de ge
moederen in Italië intensief
bezig. De paus heeft Godards
„kunstwerk" vorige week al
krachtig veroordeeld, en er
zelfs het traditionele rozen
kransgebed van afgelopen za
terdag (uitgezonden door Ra
dio Vaticaan) aan gewijd. An
dere bisschoppen (onder wie
de gezaghebbende kardinaal
van Milaan Martini) aarzelen
niet hem daarin op de voet te
volgen.
Het pauselijk dagblad, de Os-
servatore Romano, blijft de
film „kraken", op een onge
bruikelijk scherpe manier, in
lange en telkens terugkerende
„recensies": het is een „onthei
ligende", een „godslasterlijke",
een „obscene", een „pornogra
fische" en een „schandalige"
film. Kortom: nooit is door net
Vaticaan met een filmproduct
zo radicaal de vloer aange
veegd als nu met „Je vous sa
lue, Marie". Zelfs de grofste
pornofilms, die toch onge
stoord en onafgebroken in de
rode licht-bioscopen van het
pauselijk diocees blijven
„draaien", slagen er niet in zo
veel afkeuring aan het Vati
caan te ontlokken.
Vele Italianen volgen de paus
in zijn afwijzing van Godards
film. Enkele burgers hebben
een klacht bij de justitie gede
poneerd, en de pretor van Pe-
saro (aan de Adriatische Zee)
heeft de bioscopen in zijn dis
trict verboden de film in de
roulatie te nemen.
Maar er zijn ook Italianen die
het niet met de paus eens zijn.
Volgens sommigen heeft de
paus „onverstandig" gehan
deld door zo snel en zo radi
caal stelling te nemen in een
cultureel dispuut. Zij vinden
dat de film slechts als cultureel
product is bedoeld en geen bij
drage wil leveren aan een
theologische discussie. Godard
zelf heeft trouwens beweerd
dat zijn film over een vrouw
gaat wier situatie overeen
komsten vertoont met die van
Maria, de moeder van Jezus.
De film gaat dus niet over Ma
ria, zegt hij.
De „Verdf, de „Groenen",
een politieke partij i.o., hebben
de „kruistocht" van de paus
tegen de film gehekeld. Vol
gens hen tast het Vaticaan met
zijn optreden tegen Godards
film de vrijheid van menings
uiting aan. Tijdens het zater
dagse rozenkransgebed (waar
bij de paus de film overigens
geen enkele keer met name
noemde) organiseerde de
„Verdi" een opmerkelijke „te-
gendemonstratie". Zaterdaga
vond deelden zij voor de Ro
meinse bioscoop waar de „ver
doemde" film werd vertoond,
aan het publiek gratis plaats-
kaarten uit. De Romeinen
stroomden (ondanks de slechte
Vaticaanse kritieken) zo mas
saal toe dat „op last van de
brandweer" de deur dicht ging
en velen moesten worden te
leurgesteld.
Miryem Roussel, tenslotte, de
Franse actrice die in „Je vous
salue, Marie" voor "Marie"
speelt, heeft laten weten de
herrie die het Vaticaan om
haar film maakt niet te kun
nen begrijpen: „Ik ben niet ka
tholiek. Maar door de film
voel ik dat ik dichter bij de
godsdienst ben gekomen", ver
telt zij in de Italiaanse kran
ten.
Requiem van Fauré
herdenkingsconcert
rijk aan emoties
Dodenherdenking door het Kon.
Mannenkoor Die Haghe Sanghere,
het gemengd koor Hagacantare. de
vocalisten Bernard Kruysen en Anje
van Wijk, de organist Jacques v.d.
Dool, de declamatrice Hanneke Vrij
en het Amsterdams Promenade Or
kest, het geheel o.l.v. René Verhoef!.
Grote Kerk, Den Haag.
„Het feest van de bevrijding
kan niet gevierd worden zon
der de doden te herdenken".
Deze woorden van Haghe
Sanghers-voorzitter Jean
Kierkels vormden het uit
gangspunt van het herden
kingsconcert dat gegeven
werji door Die Haghe Sang-
hers en het gemengd koor Ha
gacantare Zelden zag ik op
deze traditionele herdenkings
avond de Grote Kerk zo afge
laden vol als zaterdagavond.
Vóór het moment van de twee
minuten doodse stilte enkele
kleinere geestelijke werken,
daarna het Requiem van Fau
ré dat op deze avond in tal van
plaatsen in ons land geklon
ken heeft.
Dirigent René Verhoeff koos
in voorgaande jaren ook het
wonderschone werk van Fau
ré, vorig jaar bracht hij het
Requiem van Monnikendam
in herinnering. Verhoeff is
een dirigent met een bewogen
kunstenaarsziel; in een vertol
king stopt hij ziin hele wezen,
fel. geladen, uitbundig, gepas
sioneerd en rijk aan emoties.
Ondanks die elementen be
waart hij de doorzichtigheid
en de kleurrijkheid. Fauré's
Requiem verliep zo indruk
wekkend, dat het talrijke pu
bliek zichtbaar moeite had
zich weer te begeven in de
drukte van alledag. Beide ko
ren van Verhoeff wisten zich
geïnspireerd door hun diri
gent, ook het Amsterdams
Promenade Orkest leverde
een maximum aan inspanning.
De solisten zijn al even tradi
tioneel als het concert zelf en
zeer terecht. Bernard Kruysen
met zijn imponerende kwali
teiten en Anja van Wijk ex
pressief, glansrijk, teder en
van een adembenemende vo
cale schoonheid. Aan het orgel
zat de vakbekwame Jacques
van den Dool.
Die Haghe Sanghers opende
het concert met een lied van
Lotti en „Blijf bij mij Heer" in
een bewerking van hun vroe
gere dirigent Jos Vranken sr.,
stijlvol gezongen. Haga Canta-
re blonk uit in het Pater Nos-
ter van Kredov. Hanneke Vrij
las enkele poëzieteksten, onder
meer „Het verzet" van Jan
Campert als inleiding op het
beklemmende „Lied van de 18
Dooden". Een avond rijk aan
ontroering.
ADR. HAGER
iSTGEEST „Stilte": de
.arheid van het onvoor
re. Is het onvoorstelbare
telbaar te maken? Een
iaast onmogelijke opgave,
hien kan het tastbaar,
baar zijn. Iets van hetgeen
'eest is en nooit meer mag
"komen. Het ligt besloten
et toneelspel „Stilte" dat
an der Linden schreef om
[een ontelbaren, met name
de joden, in de tweede wereld
oorlog is overkomen duidelijk
te maken-
Zaterdagmiddag werd het op
gevoerd in de aula van het
Rijnlands Lyceum te Oegst-
geest. Eerder waren velen
sterk emotioneel bij dit spel
betrokken en nog steeds blijkt
het niets aan kracht te hebben
ingeboet. Het gaat om Dave,
een man die zijn gezin en fa
milie verloor in een concen
tratiekamp en bij vrienden
een nieuw thuis gevonden
heeft. Hij heeft problemen,
kan niet alles verwerken, er
niet over praten. Hij wordt ge-
konfronteerd met een man die
zegt anti-semiet te ziin. Dan
voert het spel in snel tempo
naar een climax. Eindelijk kan
Dave zich uiten. Het is vervat
in een lange monoloog die een
grote aanklacht vormt tegen
alles wat gebeurt is: Dat nooit
meer...
Het richt zich tegen de waan
zin van de discriminatie. Ab
van der Linden speelde de
hoofdrol op onnavolgbare wij
ze. Wat hij vertolkt is de wer
kelijkheid. De acteur werd in
de overige rollen bijgestaan
door familileden en kennissen.
De voorstelling werd mogelijk
gemaakt door het Nederlandse
oorlogsgraven Comité en de
Oranje Vereniging Oegstgeest.
ANTQON KOCH
Bolvormig
Omniversum
in Parijs
Na Den Haag kent nu ook
Parijs zijn „Omniversum".
In de Franse hoofdstad
opende president Mitter
rand vandaag de zogehe
ten „Geode". een bolvor
mige bioscoop, deel uitma
kend van het in aanbouw
zijnde technische- en we
tenschappelijke centrum
„La Villette" aan de
noordoostelijke rand van
de Franse hoofdstad. Wat
betreft zijn vormgeving is
de Geode een bouwkundig
wonder. Architect Adrien
Fainsilber bedacht een 36
meter hoae bol „beplakt"
met 1600 roestvrijstalen,
driehoekige spiegels. Een
heel stadsdeel spiegelt
zich in de futuristische
constructie, die een kleine
70 miljoen gulden kostte.
Het ronde projectiescherm
van deze duurste en vol
gens de Fransen „groot
ste" bioscoop ter wereld
meet 1000 vierkante me
ter. De nieuwe attractie
van Parijs is vanaf donder
dag 9 mei voor het publiek
geopend. Behalve op
maandag beginnen de
voorstellingen dagelijks
om 11.00 uur. Er zijn 370
plaatsen en een kaartje
kost 40 francs. Metro: Por
te de la Villette.
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van deze
krant
bioscopen
ALPHEN AAN DEN RIJN EU
ROCINEMA I (Van Boettelaef-
straat 6. lel. 01720-20800); Het
begint mei liefde (al); 18.30,
21.00 e EUROCINEMA li Bever
ly Hide cop (al); 18.30. 21.00. wo
ook 13.45 e EUROCINEMA III;
First blood (12): 18 45. 21 15
wo. ook 13.45. e EUROCINEMA
IV; Amadeus (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLING
e EUROCINEMA I; Ale |e be
grijpt wat ik bedoef (al); wo.
14.00.
LEIDEN e LUXOR (Stationsweg
19. tel. 071-121239); Repoman
(16); 14.30, 19.00. 21.15. e UDO
en STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130); Beverly Hille Cop (al);
Het bittere kruid (12); Felling In
love (al); 14.30. 19 00, 21.15.
Amadeue (al); 20.00. Brazil (al).
14.15. 18.45. 21.15. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875); De
bedrieger (al); 14.30. 19 00,
21.15. e REX (Haarlemmerstraat
52. tel 071-125414) Dailae
girla; 14.30. 19.00, 21.15.
NOORDWIJK e LI DO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56. tel.
01719-12800): Ghoatbustara
(12); za. 14.30, 22.30. ma. 21.15.
wo 14.30. Bachelor Party (12*
dl. 20.15. ma. 19.00.
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075);
Karate Kld (al); 14 45. 19.00,
21.15. ma dl. 19.00. 21.15.
CITY THEATER II The naked
face (12): tijden zie City I.
e CITY THEATER III: Fire Star
ter (16Y. tijden zie City I. e CITY
THEATER IV: Flying High (al);
wo. 14.45. An officer and a gen
tleman (12); 19 00. 21 15.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER: CI reus op
stelten (al); wo. 14.45.
e LIDO THEATER; geen opgave.
VOORSCHOTEN GREENWAY:
The natural: (al): dl. wo. 20.00.
Startrek III (al); wo 15 45. The
outsiders (16); ma. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
De fluit met de zes smurfen;
wo. 14.00.
WASSENAAR a ASTRA Het
begint met liefde (al): 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Woddy Woodpecker-festtval;
wo. 14.00.
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
tel. 463500):Les uns et les au-
tres (al); 13.45, 20.00 ASTA 2
(Spul 27. tel 463500); "2010"
(al); 14.00. 18.45. 21.30. ASTA
3: The killing fiels (12Ln 13.45.
18.45. 21.30. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel
471656): Amadeus (al); 14.00,
20.00 BABYLON 2: Stop ma
king sanse (al); 14.00, 19 00,
21.15. BABYLON 3: Mkcki A
Maude (al); 14.00, 19.00. 21.15.
CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel.
630637): Beverly Hills cop (al);
14.00. 18.45. 21.30 CINEAC
2: Repo man (16); 14 00, 18.45.
21.30. e CINEAC 3: Firet Moed
(12); 18.45. 21.30. ma dL ook
14.00. e EURO CINEMA (Ley-
weg 910. tel. 667066): A cloc
kwork orange (12); 14 00, 20.00
wo. alleen 20.00. e METROPO-
LE 1 (Camegielaan. tel. 456756);
A passage to India (al); 14 00.
20.15. e METROPOLS 2: Duin
(12): 14.00. 18.45. 21 30. e ME-
TROPOLE 3: Het bltlere kruid
(al); 14.00. 18.45. 21 30. e ME-
TROPOLE 4 Falling in love (al);
14 00, 18.45. 21.30. e METRO-
POLE 5 The lalcon A The
snowman (16); 18.45. 21.30. ma.
di ook 14 00. e ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): Be
verly Hills cop (al); 13.45. 18.45.
21 30 ODEON 2 Death war
med up (16); 13.45. 18.45. 21 30.
ODEON 3 The flacon A The
snowman (12): 13.45, 18 45,
21.30 e ODEON 4: City
heat(12); 13.45. 18.45. 21.30.
LE PARIS 1 (Kettingstraat
12b. tel 656402): Sei-Spe
U.S.A. (18); 12 00 tot 22.30.
LE PARIS 2 Caligula (18);
12 15 tot 22 45 LE PARIS 3:
Het heetste hoertje lijft op tem
peratuur (18). 12 30 tot 23.00
PASSAGE (Passage 63. tel
460977): De bedrieger (16);
14,00, 18 45. 21.30 HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56. tel
459900): Zaal 1 Les nuits de la
plains lune (16): 19.45. 21 45.
Zaal 2 Morocco; ma. 19.30 The
scarlet empress; ma 21.30.
Dishonored di 19.30. Blond va-
nut di. 21.30. Macao, wo
19.30. The saga of A na than, wo
21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
a CINEAC 3 Assepoester, wo.
14 00 a EUROCINEMA Sjors
en S|immie an de gorilla, wo
14 00 a METROPOLE 5 Asse
poester. wo. 14 00.
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal 1 naaldboom; 4 onvrien-
deli|k; 7 armoedig. 8 hoewel, 9 lid
woord. 10 lof; 12 deel van de hals; 13
grot weefsel 16 loofboom; 17 paar-
desiee. 18 vtoerlijst. 21 maakt. 22
btoeiwijze. 23 persoonlijk v n.w 25
voorzetsel. 26 n.ei vet (van vlees). 27
deel v e boom; 28 uitschot van fruit.
Verticaal 1 vermakeii|k spel. 2 afzon
derlijk. 3 manier van zingen v.e. kana
rie; 4 slaapplaats. 5 roofvogel. 6
nauwsluitend kledingstuk; 11 muziek
noot; 14 waterkant. 15 telwoord 18
uitstekend. 19 voorzetsel. 20 veelei
rond gebek; 24 toüetartikei; 25 but-
tendi|ks land
OPLOSSING
seu Z XtMf tZ
02 "ui ei eunid gi uee si iv«a h "ei
11 'neojqjenlids 9 'pueie S P*9 k 'tot
C Z «uspuereon i iee»ueA
veis 92 "uisis LZ "feOeui 92 'eu SZ H
C2 Mee 22 Mep 12 iuud 91 Me u se
91 peewj ci veu 21 Mee 01 '*P 6 'f
9 M#Aod 1 sjeq y 'reds 1 ivwiuoxuoh