Toneel, film en literatuur nog
steeds niet klaar met oorlog
IN EN OM DE KAS
Profeten in bollenvak
maken veel overuren
binnen de perken
VEERTIG JAAR NA DE BEVRIJDING
Handel vraagt naar nieuwe soorten bloemen
Moestuinders
KUNST
£eidwOowiarit
ZATERDAG 4 MEI 1985 PAGINA
DEN HAAG Precies I 1 y ^'^1^., "L/l NIpO-en9
één maand na de caDitula- I - W. m SMkWÊk van de jar
DEN HAAG Precies
één maand na de capitula
tie van de Duitsers ging
het eerste toneelstuk over
de oorlog in première. De
zaal was afgeladen en niet
alleen met mensen die ge
woon waren de schouw
burg te bezoeken. De
sfeer straalde eenheid uit.
Gezamenlijk zong men
het Wilhelmus. De heroï
sche strijd van de goede
Nederlanders en hun ver
zet waren de thema's. De
sterk geïdealiseerde strek
king stemde een ieder tot
tevredenheid, een situatie
die tot het begin .van de
vijftiger jaren zou stand
houden.
De snelle en omvangrijke to-
neelproduktie direct na de be
vrijding voorzag in een aan
wijsbare behoefte, gezien de
enorme belangstelling van het
publiek. In 1945 gingen „Vrij
Volk" van A. Coolen, „De
naamlozen van 1942" van A.
Defresne, „Drama der bezet
ting" van A. den Doolaard en
C. Briels, „De vijfde colonne"
van E. Hemingway en „De
vliegenvanger" van J. Stein
beck in première. Bijna zonder
uitzondering stukken met een
heroïsch karakter.
„Tot ongeveer 1952 werden
stukken gespeeld met de oor
log zelf als onderwerp. Vanaf
dat tijdstip had men daar wel
genoeg van. Het publiek begon
weg te blijven, de mensen
voelden onder druk van de
Koude Oorlog weer iets als
angst", aldus mevrouw dr.
E.M. Wiertz-Boudewijn, thea
terwetenschapper die onder
meer de verbeelding van de
Tweede Wereldoorlog in het
toneel heeft onderzocht.
Er komt een meer afstandelij
ker benadering van de oorlog
op het toneel. „De invloed van
Sartre en Camus met hun
existentialisme wordt merk
baar, een welhaast te intellec
tuele benadering. Deze perio
de, die doorloopt tot 1960, is
duidelijk een reactie op het
realisme en de ruwheid uit de
eerste jaren. De oorlog met
zijn geweld verdwijnt als di
rect gegeven naar de achter
grond", aldus mevrouw
Wiertz. „Aan het einde van de
jaren vijftig is er sowieso spra
ke van een toneelvernieuwing,
waardoor het uiterlijk van het
stuk niet meer heel belangrijk
is. Ondertussen blijft „het ge
wone publiek" echter weg".
Er staat een nieuwe generatie
toneelmakers op, die heel an
dere ideeën ten toon spreidt.
Met als beste voorbeeld „De
plaatsbekleder" van Rolf
Hochhuth, waarin de houding
van paus Pius XII tegenover
de Jodenvervolging kritisch
wordt bezien (première in
1964). „Dit stuk luidde een ge
heel nieuwe periode in. Het is
historisch-wetenschappelijk
verantwoord en getuigt van
een lange studie van de mate
rie. Hieruit ontstaat het zoge
noemde documentair drama",
aldus mevrouw Wiertz. Het
realisme keert terug, het
wordt zelfs ten top gedreven.
Juist dit apsect zorgt ervoor,
dat het stuk niet wordt ver
worpen. „Overal in de wereld
wekte het grote beroering. Het
wees onder meer op de indus
trieën als drijfveer achter de
oorlog en de zelfverdediging
van de kleine man die leidt tot
zijn keuze SS'er te worden.
Iets dat nu nog iedere huisva
der kan overkomen".
Literatuur
De vreugdevolle maanden di
rect na de bevrijding hadden
de officiële literatuur veel
minder lang in hun greep. Nog
in 1946 beschreef Vestdijk in
„Bevrijdingsfeest" de kater die
al snel kwam: de wereld zou
na de oorlog anders, beter
moeten worden. Alleen nie
mand wist hoe en al snel ver
viel men tot een welhaast
vooroorlogse manier van le
ven. Over die onverzettelijke
Hollanders in de periode
1940-1945 reageerden de
schrijvers met bijna uitsluitend
sterk relativerende boeken.
„De literatuur heeft dat heroï
sche, zoals op het toneel wel
gebeurde, eigenlijk nooit om
armd. De reactie was een beet
je schamper. Dat is aardig
neergelegd in „Ik Jan Cre-
mer", waarin staat hoe ieder
een na de oorlog opeens bij het
verzet bleek te hebben geze
ten", aldus prof. dr. A.G.H.
Anbeek van der Meyden,
hoogleraar Moderne Neder
landse Letterkunde aan de
universiteit in Leiden.
De noodzaak van een zich ver
nieuwende samenleving, zoals
zo vaak uitgesproken tijdens
de oorlog, dat was het onder
werp waar de literatuur zich
op wierp. „En die vernieuwing
zette zich dus niet door, de
burgerlijkheid keerde terug.
In de literatuur wordt het on
derwerp al snel een cliché", al
dus prof. Anbeek.
Uitzonderingen zijn altijd te
noemen. Een sprekend voor
beeld noemt prof. Anbeek
„Het meisje met het rode
haar" van Teun de Vries,
waarin het heroïsche verzet-
saspect wèl aan de orde is.
De belangstelling voor de offi
ciële literatuur, met de oorlog
als onderwerp, is overigens
nooit erg groot geweest. „Een
NIPO-enquête aan het begin
de jaren vijftig leerde, dat
nul procent van het volk echt
geïnteresseerd in de literatuur
was. Een cijfer dat genoeg uit
drukt", aldus prof. Anbeek.
Film
In de eerste jaren na de oorlog
is er in speelfilms nauwelijks
iets terug te vinden over de
oorlog. Bekende films met de
oorlog als onderwerp zoals
„Als twee druppels water" en
„De overval" dateren pas van
het begin van de zestiger ja
ren. Maar weinig filmtalent
had de oorlog overleefd. Pas in
de jaren zeventig komt er een
werkelijke filmindustrie in
Nederland van de grond.
„Het is niet echt opvallend dat
de dramatiek in de film heel
vaak op de oorlog als onder
werp terugvalt, er is in dit
land namelijk verder heel wei
nig gebeurd. Zelfs iets dat ons
zo bezighoudt als de RSV-en-
quête is niet boeiend genoeg
om te verfilmen. Ik noem het
maar de „pootaardappelens-
feer" in dit land, die behalve
de oorlog weinig biedt dat on
derwerp van verfilming zou
kunnen zijn", aldus filmprodu
cent Rob Houwer.
De film, vanwege de enorme
financiële investeringen en ri
sico's bij uitstek afhankelijk
van een pakkend onderwerp,
valt derhalve opvallend vaak
terug op de heraldiek en het
avontuur. Aspecten die te over
aanwezig zijn in de oorlog.
Van een ethische terugblik
door middel van de film is, al
thans in ons land, geen sprake.
„De film is per definitie com
mercieel en kent maar één
plicht, de bioscoop vullen", al
dus Houwer. Daaruit valt wel
licht ten dele te verklaren dat
de inhoud nooit zo schokkend-
-kritisch is geweest als bijvoor
beeld het toneel. Misschien dat
„Het bittere kruid" als film
voor de eerste keer iets derge
lijks oproept, met de relatie
tussen een Joods meisje en een
NSB'er, waar schrijfster Marga
Minco fel tegenin ging. „Tot
Rob Houwer: „Naast de
oorlog Is in dit land eigen
lijk weinig gebeurd wat
voor verfilming in aanmer
king komt".
nu toe is deze thematiek steeds
door mensen benaderd die de
oorlog zelf hebben meege
maakt. Nu komt mijn genera
tie aan bod en die kijkt toch
iets vrijer naar een onderwerp
als de NSB", aldus regisseur
Van Oostrum onlangs.
Afrekening
De vraag is of er in de Neder
landse cultuur sprake is ge
weest van een echte „afreke
ning" met de oorlog. Volgens
mevrouw Wiertz wel. „De
mensen werden aangezet tot
nadenken over de oorzaken
van dit politiek geweld en
wellicht ook tot nieuwe wegen
naar vrede. Toneelkunstenaars
hebben hierin een duidelijke
functie gehad".
Prof. Anbeek: „De literatuur is
in zijn wezen in de aanpak
van de onderhavige problema
tiek sedert de Tweede Wereld
oorlog nauwelijks veranderd."
Echter, daarbij de toevoeging
dat in ons land de literatuur
die de oorlog tot onderwerp of
achtergrond nooit serieus is
bestudeerd. Ook prof. Anbeek
bespreekt het onderwerp als
iets dat zijn interesse heeft,
niet als iets waarin hij zich
heeft gespecialiseerd.
De Nederlandse filmindustrie
kan zich niet meten met bui
tenlandse produkten waarin al
snel met de oorlog werd „afge
rekend". Aan de goede bedoe
lingen ligt het niet: „De oorlog,
vind ik, moet toch levend
worden gehouden. We hebben
toch al zo weinig geleerd van
de geschiedenis. Dat hangt na
tuurlijk niet direct in het
hoofd bij het maken van een
film, maar vergeten doe je het
nooit", aldus Rob Houwer.
Voor een uitgebreide agen
da, ook voor de komende
dagen, raadplege men
„UIT", de gratis wekelijkse
bijlage van deze krant.
ALPHEN AAN DEN RIJN EURO
CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6,
tel. 01720-20800): He» begin» me»
liefde (al): 18.30, 21.00 zo. ook
DEN HAAG* ASTA 1 (Spul 27.
463500):Lee una et les autres (al
13.45, 20.00. za. 13.45, 20.r
ASTA 2 (Spul 27. tel. 46351
"2010" (al);.14.00, 18.45. 21.30. zl
13.15, 16.00. 18.45, 21.30 AST]
3: The killing (iels (12);n 13.4
18.45, 21.30. BABYLON 1 (naa
Centraal Station, tel. 471656): Am
deus (al); 14.00, 20.00.
630637): Beverly Hill
4,00, 18.45, 21.30.
NACHTVOORSTELLING
EUROCINEMA I: He» begin» me»
liefde (16); za. 24.00. EUROCINE
MA II: Beverley Hills Cop; za.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Als Je begrijpt
wat ik bedoel (al); za. zo. wo. 14.00.
21.30.
21.30. CINEAC 3: First
(12); 18.45, 21.30. do.
4.00, 20.00. za. w
alleen 20.00. METROPOLE
(Carnegielaan, tel. 456756): A pa
sage to India (al); 14.00, 20.1
METROPOLE 2: Duin (12); 14.0
biltere kruid (al); 14.00, 18.4
4.30, 19.00, 21.15. zo. 14.15,
1.15.
LIDO
tel.
4.00, 18.45, 21.30.
13.15, 16.00, 18.45, 21.30. K
TROPOLE 5: The falcon A 1
1 (16); 18.45, 21.30.
124130): Beverly Hills Cop (al); Het
bittere kruid (12); Falling in love
(al); 14.30, 19.00, 21.15. Amadeus
(al); 20.00. zo. ook 14.30; Brazil (al);
14.15, 18.45, 21.15. TRIANON
(Breestraat 31, tel. 123875): De be
drieger (al); 14.30, 19.00, 21.15.
i REX
Hills cop (al); 13,45, 18.45, 21.3
13.15, 16.00, 18.45, 21.3
13.45, 18.45, 21.30. zo.
16.00. 18.45, 21.30. ODEON
City heat(12); 13.45, 18.45. 21.3
NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr.
Bernhardstraat 56, tel. 01719-
12800): Ghostbuster8 (12);
KATWIJK CITY THEATER I (Bad-
CITY THEATER III: Fire Starter
(16); tijden zie City I. CITY THEA
TER IV: Flying High (al);
LIDO THEATER: geen opgave.
VOORSCHOTEN GREENWAY:
The natural; (al); vr. za. 21.45. dl.
wo. 20.00. Startrek III (al); vr. t/m
656402): Sex-Spa U.S.A. (18); 12.0
lijft op temperatuur (18); 12.30 t
23.00. zo. v.a. 14.00. vr. za. 2"
PASSAGE (Passage 63,
460977): De bedrieger (16); 1
18.45, 21.30. zo. 13.15, 1
18.45, 21.30. HAAGS FILMHUI!]
(Denneweg 56, tel. 459900): Zaal 1
Les nuit9 de la pleine lune (16]
21.30. Der blaue engel; vr.
21.30. Shanghai express;
19.30, 21.30. Morocco; ma
The scarlet empress; ma. 21.
Dishonored; di. 19.30. Blond
nus; di. 21.30. Macao; wo. 19.30jytho
Th. .aga ol An.th.n; wo. 21.30. )noe,
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Assepoester;
za. 00.15. CINEAC 2: Repo i
(16); za. 00.15. CINEAC 3: Sca...-
o (16); za. 00.15. EUR0CINEMAJ?Of
Mflv -ra nn no r
t babies (18); za. 00.02.
LAND EN TUINBOUW
Zomerbloemen worden
steeds belangrijker
Bij bloemenveiling „Westland" begint het Nederlandse gyp-
sophila- en trosanjerseizoen nu duidelijk later dan in 1984,
maar deze week neemt de aanvoer sterk toe. Op vrijdag 26
april stonden reeds ruim honderd stapelwagens gyps voor de
klok. De prijs was goed te noemen: Bristol fairy 95 (126) en
perfecta 126 (165). Tegen het einde van de week nam ook de
trosanjeraanvoer toe. De prijzen zijn acceptabel en zullen
naar verwachting nog wat stijgen: adelfie 53 (69); bagatel 49
(58); elsy 55 (64); ministar oranje 56 (60); starlight 51 (62) en
pink 42 (59). Waarschijnlijk zullen eind deze week vier mil
joen tak trosanjer geveild zijn. Met de toeneming van de Ne
derlandse aanvoer wordt de aanvoer van importprodukten
afgebouwd. De snijbloemenaanvoer was vorige weel even
groot als in 1984. Toen werd echter vier dagen geveild tegen
nu vijf. De prijsvorming is gemiddeld belangrijk beter 23
procent).
De kleine gewassen en zomerbloemen worden weer steeds
belangrijker. Van sommige soorten is de aanvoer nog klein.
De prijs is over het algemeen goed te noemen. Enkele prijzen
van week 17: aconitum 300 (375); astilbe 113 (130); asclepias
132 (168); campanula persicifolia 70 (130); delphinium 250
(600); rodanthe per bos 140 (175) en trachelium 124 (205). Di-
anthur barbatus per bos 200 (325); per stuk: cerise 66 (78); roze
74 (83); zalm 74 (80) en wit 57 (83).
In de plantenhandel is volop activiteit te bespeuren. De aan
voer van kamerplanten nam met 38 procent toe bij een ge
middelde prijsstijging van 14 procent. Met moederdag in het
vooruitzicht zal de vraag de komende week verder toenemen.
De tuinplanten doen het ook erg goed. De omzet verdubbelde
maar liefst tot 2,2 miljoen gulden. Ondanks het slechte weer
is de vraag naar tuinplanten goed. Met name de export is daar
de oorzaak van. Topper bij de snijbloemen was deze week de
freesia en daarop volgden jaarrond- troschrysanten. Op gerui
me afstand daarachter rozen (kleinbloemig), gerbera, irissen
en rozen (kleinbloemig). De omzet steeg ruim 6'A miljoen gul
den ten opzichte van dezelfde week van 1984, maar één dag
meer veilen heeft daarop natuurlijk ook wel enige invloed.
De import verdubbelde ten opzichte van vorig jaar.
Daar het ook in Amerika op de tweede zondag in mei Moe
derdag is, blijkt uit de vliegcapaciteit die het komend week
einde on zaterdag en zondag wordt ingezet op de Noord-At
lantische route. Volgens directeur Ir. Herman de Boon zijn
door verschillende vliegmaatschappijen extra combi-vliegtui
gen en full freighters ingezet om de verwachte stroom bloe
men naar de overkant van de oceaan brengen. Tulpen, freesi-
a's, irissen, lelies, nerine en vele andere soorten bloemen vin
den in toenemende mate gretig aftrek bij de Amerikanen. In
het eerste kwartaal bedroeg de omzetstijging naar dit land 67
procenl. Naar verwachting zal de omzet dit jaar boven de 250
miljoen komen te liggen. Verwacht mag dan ook worden, dat,
gezien de ontwikkeling op de lange afstandsmarkten, er reeds
voor het komende weekeinde een goede Moederdagvraag van
de handel zal zijn, die zich voor Europa zal doorzetten in het
begin van volgende week.
Bij bloemenveiling „Berkel en omstreken" te Bleiswijk is het
sortiment tulpen momenteel bijzonder groot. Er is voor de ko
per keuze uit een groot aantal soorten, maar de prijzen daal
den behoorlijk. De vraag naar potplanten is goed en dit heeft
ertoe geleid dat over het algemeen dezelfde of iets hogere
prijzen zijn besteed. Het aanbod van perkplanten neemt snel
in omvang en diversiteit toe.
De koffiedikkijkers in het
bollenvak hebben veel werk
aan de winkel. Het gonst van
de geruchten en de stroom
alarmerende berichten, zwelt
met de dag meer aan: vorst-
schade in narcissen, hyacin
ten en irissen. Hoe groot die
schade is, daar valt vandaag
nog geen zinnig woord over
te zeggen. Terwijl de ene ex
pert met veel nadruk be
weert dat het allemaal wel
zal meevallen, verkondigt
een tweede geleerde dat de
vorst juist op tal van plaatsen
een vernietigend spoor heeft
getrokken.
Wie gelijk heeft zal de tijd
moeten leren, want vandaag
kan geen sterveling er iets
over zeggen. Hoe groot de
schade is zal men eerst over
enkele weken kunnen zeg
gen. Eerst moeten er een
paar weken mooi weer ko
men, waarin de gewassen
die momenteel veertien da
gen later zijn dan normaal!
goed aan de groei gaan.
Van cruciaal belang is ook de
vraag hoe het groeiseizoen
zal gaan verlopen. Komen er
in mei of begin juni een paar
hete dagen in het bollen
vak spreekt men dan van
„branders" dan kan men
in veel gevallen de vlag wel
halfstok hangen. Komt er
daarentegen mild en groei
zaam weer met temperaturen
die de twintig graden niet te
boven gaan, dan kan er nog
veel ten goede veranderen.
Schade is er
Afgezien van dat alles kan
zonder meer worden vastge
steld dat er inderdaad sprake
is van vorstschade. En met
de mogelijkheid van een be
hoorlijke oogstreductie wordt
door meer dan één kweker
ernstig rekening gehouden.
Wat is nl. het geval? Vele
kwekers hebben de bollen
maar zo-zo gedekt. In geen
jaren was er sprake geweest
van een strenge winter en
dan gaat men de zaken wel
eens al te gemakkelijk opvat
ten. Waarom zulke dikke la
gen winterdek aanbrengen?
't Kost maar tijd en geld.
Wel, de producenten die zo
geredeneerd hebbene komen
zichzelf dit jaar wel tegen.
Hyacinten die niet voldoende
dik zijn gedekt, hebben het te
pakken. Bij het controleren
het zgn. visiteren komt
men nog al eens bollen tegen
met zachte bodems en dat is
geen best teken. Bij de nar
cissen ook schade en vooral
in die partijen die te licht zijn
gedekt. Met name in de
kleinbloemige rassen als bijv.
Tête Tête ziet men een
sterk ongelijke stand en dat
wijst niet op florissante om
standigheden in de bollen.
Nog erger is het bij de irissen
die te mètig of soms in het
geheel niet gedekt zijn ge
weest. De vorstschade in dit
bolgewas is op enkele plaat
sen griezelig groot.
Gevolgen
Het gevolg van een en ander
is dat de handel in bloembol
len momenteel zo dood is als
de befaamde pier. De kwe
kers willen alleen verkopen,
als ze een beduidend hogere
prijs kunnen maken, maar de
exporteurs bedanken feeste
lijk voor de eer en wachten
eerst maar eens af. Als ze
dan tóch hangen moeten, dan
maar aan de laatste galg. En
de tulpenbroeiers zijn na de
slechte resultaten van de af
gelopen maanden helemaal
niet in de markt. De vorst
schade in tulpen zal trouwens
zo'n vaart niet lopen. Maar in
de bloembollenbeurs in Hille-
gom worden heel weinig
koopbriefjes geschreven.
Al met al genomen is de
stemming in het bollenvak
momenteel minder feestelijk.
En hoe het straks ook zal
gaan lopen, de oude waar
heid dat het bollenvak bij
een strenge winter nog nooit
garen heeft gesponnen, blijkt
ook in 1985 onverminderd op
te gaan.
De vorstschade In de
mlnl-narcis Tête Tête Is
hier en daar aanzienlijk.
De bloemenhandel is 3
voelig voor nieuwe
bloemen. De exporteurs wil
len hun klanten graag ver
rassen met aanbiedingen die
de concurrentie nog niet
heeft. De vraag naar nieuwe
dingen wordt groter nu in
geheel Europa bloemenwin
kels even gewoon ?ijn gewor
den als slagers en bakkers. In
de eerste helft van deze eeuw
waren er in onze buurlanden
heel weinig bloemenwinkels.
Alleen de dure buurten wa
ren voorzien van deze deftige
en dure instellingen. Voor
bloemen ging „de gewone
vrouw/man" toen nog naar
de markt of wachtte op het
eentonig geroep van de
straathandelaar. Dat beeld is
totaal veranderd.
Een dicht net van grote en
kleine, gewone en zeer lu
xueuze bloemenzaken over
dekt Europa en het aantal
kiosken en straatverkoop-
punten is verhonderdvou
digd.
Ook in Amerika begint deze
ontwikkeling van de grond
te komen. Daar zijn alleen in
New York al 500 kleine
groentewinkels die nu ook
bloemen gaan verkopen,
De vraag naar nieuwe soor
ten bloemen en planten is
dus niet zo vreemd. De bloe
menhandel zoekt nieuwtjes.
Regelmatig verschijnen nieu
we bloemen op de veilingen.
Zolang niet alle kwekers
deze kunnen telen blijft de
prijs lonend.
Zo zagen we de laatste jaren
op veiling Flora Rijnsburg de
schitterende zachtlila
schermbloem Trachelium
verschijnen. Daarna kwamen
de zeer fijne witte bosjes Ma
tricaria en ook een fors fami
lielid van de bekende wilde
kamille voor de klok. Verder
kwam er een geheel nieuwe
soort snijbloem, overdekt met
een witgroene bloemsluier,
die de naam Septemberkruid
draagt. De handel maakte
daar dankbaar gebruik van.
Al deze soorten waren ook
gevoelig voor het vervroegen
of verlaten van de bloeipe
riode. Daardoor kunnen ze
vriiwel de gehele zomer ge
teeld worden. Sommige soor
ten al in de vroege lente.
De kwekers beschikken
naast de warmte van hun
kassen ook over de koude
van hun koelcellen. Ze geven
de planten winterkoude in
een periode die afwijkend is
van onze kalender en veran
deren dus de klimatologische
omstandigheden voor deze
planten. Ze laten met koude
en warmtetoevoeging en
zelfs met kunstlicht de plan
ten in Holland eigenlijk op
een andere breedtegraad
groeien! Daarbij komt wel
grote vakkennis kijken. Het
is niet zo maar, dat de Hol
landse bloemenkwekers aan
de top van de wereldvakken
nis staan. Vroeger kon u in
april geen chrysanten kopen
en ook geen violieren, leeu
wenbekken, duizendschoon.
Let wel, deze vakkundige be
handeling is geen genetische
manipulaitie...
Dit voor onze natuurvrien
den, die soms opmerkingen
maken in die richting. Het is
gebruik maken van de soe
pelheid van de groeiwijze
van planten en het schuiven
met koude, warmte en licht.
Violieren en duizendschoon
zijn in april even kleurig en
geurig als in juni en juli. In
maart-april zijn ze een
nieuwtje voor de klanten. En
Hollandse kwekers moeten
hun klanten te vriend hou
den.
tt omurfê i x 11'
11 ifiii nu
In ons land bestaan ellenlange wachtlijsten vooi
geen eigen tuintje hebben maar toch zelf groenten
len willen verbouwen. Andere mensen willen een „volkstuil
omdat het lapje grond bij huis gebruikt wordt als bloemeni
ter verfraaiing van de leefomgeving.
De behoefte aan volkstuinen is zo groot dat alle wachtlijsten s.
men ongeveer 100.000 mensen tellen. De minister van Lan^
bouw en Visserij, ir.G.Braks heeft dit voorjaar overigens vepof
klaard te zullen nagaan in hoeverre er mogelijkheden zijn voC
het aanleggen van nieuwe volkstuincomplexen zodat de nofat
enigszins gelenigd kan worden. \0ch
Voor de moestuinders is er meer goed nieuws te melden. Sinpeiv'
kort kunnen amateur-tuinders zich verenigen in de Nations'06'"
Moestuin Club. Het doel van de club is om de belangen van F77
moestuinders bij de praktische uitvoering van hun hobby
goed mogelijk te behartigen. jësae
De club is tot stand gekomen in samenwerking met de uitgevaató'
van het blad Moestuin waarvan alle abonnees gratis lid zijn vPU*'0
de club. Daardoor begint de club met 17.000 leden. Alle ledrv
ontvangen een paspoort waarmee men kan profiteren van e£ef
uitgebreid servicepakket afgestemd op de wensen van de anree?
teurtuinder. jèrin,
De club gaat zich onder meer bezighouden met aanbiedingen r£efte
als korting op produkten en artikelen, maar ook met reizen, cvet
sussen en evenementen. Er is al samenwerking tot stand geW?el<
men met de Flevohof. Vanaf volgende maand worden er op elFJnni
zaterdag voorlichtingsdagen gehouden voor de moestuindf3777/3
Sluitstuk van deze voorlichtingsactiviteiten worden de Nation*^
le Moestuindagen in begin september.
Leden van de Nationale Moestuin Club kunnen verder graeam
antwoord op allerlei tuinvragen krijgen via een speciale te1iets
foonlijn. Die heeft de naam „De Groene Telefoon" en de tFrs:
staat elke eerste zaterdag van de maand open voor vragen, l^oetb
kundigen zitten dan klaar om de antwoorden te geven of
zoeken. Het nummer is 085-514811. W
In de club wil men veel aandacht schenken aan de beginnenree/71
moestuinder omdat er een hele nieuwe generatie mensen is rfunm
niet alleen graag de eigen peultjes wil doppen maar die ook eeiat 's
zelf wil kweken. Er wordt aan gedacht een zogenaamd begie"- 1
nerspakket op de markt te brengen. De club wil zich er vertFe' e
voor inzetten meer ruimte te krijgen voor de vele amateurtuiP PP6
ders die het nu nog zonder moestuin moeten stellen. >?ste
Het lidmaatschap kost ongeveer 45 gulden per jaar. DaarvcPW 1
krijgen de leden hun paspoort en maandelijks het clubblW1'00
Moestuin. Wie meer over de Nationale Moestuin Club wil wet('e'
kan schrijven naar postbus 3055, 6802 DB Arnhem. Of bellfeen
met tel.085-421237. Venst
Nog een aardig nieuwtje voor mensen met groene vingers is Vfeer
verschijnen van het boekje Tuinieren. Geen handleiding vcpmpt
het in de hand houden van het buitengebeuren maar een hum
ristisch woordenboek over tuinieren. De ondertitel zegt wat cf
betreft al veel. Die luidt: „tuinierde, heeft getuinierd; de kur
onkruid te wieden en torren te verdelgen om bloemen en gro^jg
te voor rupsen en vogels te kweken".
De schrijvers van het grappige boekje zijn Henry Beard en K^lv 1
Mckie die ook over andere hobby's al dergelijke boekjes hebbfa/7
gemaakt. Zelf schrijven zij over tuinieren: „Je zult per slot vfm
rekening „alles wat groeit en bloeit" maar als hobby hebbea"^
Om te beginnen zie je niet veel van wat er zoal om je heen gj*e
beurt, want de echt toegewijde tuinliefhebber behoort door We* J
voortdurende bukken naar zijn dierbare grond te zijn toeac^f-
groeid".
Dan besteed je ieder vrij uurtje dat je hebt aan het bestrijdS^j
van droogte, of, wat in ons kikkerland toch meer voorkomt,!
nattigheid. En heb je dat eenmaal via allerlei ingenieuze
structies onder controle dan komt zo'n wurm je zaailingen i
vreten. Je zou er bijna moedeloos van worden. Bovendien kuri
niemand aan het verstand brengen waarom je altijd met vaq <1
enorme rouwranden onder je nagels rondloopt. Dat gewroetil:*^
toch helemaal nergens voor nodig? Groente koop je immers
de groenteman en bloemen op de markt". UJ»
Gelukkig weten mensen dié van harte moestuinder zijn bett
Maar het blijft een alleraardigst boekje dat is uitgegeven da
Bruna en kost 15 gulden.