TAFEL £etdócSouamv^ Katholicisme naar keuze: traditioneel of oecumenisch kerk wereld BISSCHOP JAN TER SCHURE: „We moeten duidelijk maken hoe belangrijk de biecht is" PROF. DR. H.G.J.R. MANDERS CSSR: Commanderen wat je moet geloven, lost niets op Paus: kerkleer niet opofferen aan oecumene CcidóeSomar Naïviteit rond herdenking^ gTlllNp* ACHTERGROND MAANDAG 29 APRIL 1985 PAG De verscheidenheid in oriëntatie van de rooms-katholieken in Nederland kwam afgelopen zaterdag in Leiden treffend tot ui ting in twee studiebijeenkomsten die gelijktijdig plaatsvonden en beide werden opgeluisterd door bisschoppelijke aanwezig heid. In de Stadsgehoorzaal, in het oude centrum van de stad, congresseeerde het traditioneel r.k. georiënteerde Comité Stu denten voor Pausbezoek (voortgekomen uit kringen van het Opus Dei) over het sacrament van de verzoening. Temidden van de nieuwbouw in de Leidse Merenwijk kwamen oecume nische katholieken, samen met hun protestantse broeders en zusters, in de Regenboogkerk bijeen om van gedachten te wis selen over het thema „Gezag in de Kerk". De bezoekers van de Stadsgehoorzaal wisten zich gezegend door de deelname van drie bisschoppen: Ter Schure, Lescrauwaet en Cassidy. De oe cumenische bijeenkomst in de Regenboogkerk trok één bis schop: Bar. De laatste: „Zowel de katholieken in de Stadsge hoorzaal als die in de Regenboogkerk zijn aan ons bisschoppen toevertrouwd. Voor beide bijeenkomsten heb ik gebeden". Een momentopname van de twee polen van hef Nederlandse katholicisme aan de vooravond van het bezoek van Johannes Paulus II. Ook Christus werd in de wereld veracht door de mensen en in de grootste nood door zijn vrienden en bekenden achtergelaten. Thomas Kempls: ,,De biecht heeft een be vrijdende kracht. Het is de persoonlijke erken ning van God's liefde, de uiting van een persoonlij ke relatie met God". Mgr. J.G. Ter Schure, de nieu we bisschop van Den Bosch hield afgelopen za terdag een warm pleidooi voor de persoonlijke biecht, een sacrament waarvan veel katholie ken vervreemd zijn ge raakt. Hij deed dat op de studiedag van het Comité Studenten voor het Paus bezoek, die onder het thema „En vergeef ons onze schuld" in de Leidse Stadsgehoorzaal werd ge houden. Mgr. Ter Schure verhaalde van zijn ontmoeting met twee jongetjes, waarvan er één de bisschop had herkend en ge zegd: "Mijn moeder zegt dat sinds U er bent we niet meer mogen samenwonen en we weer moeten biechten". De bisschop distantieerde zich van de dwang in die woorden. „We moeten de mensen doen inzien hoe belangrijk het sa crament van de biecht is. De macht van de bisschop is niet zo groot meer. Vroeger kon den we mensen in de ketens kluisteren, maar dat is op het ogenblik erg moeilijk", aldus zijn ironische reactie op een vraag uit de zaal van iemand die zich beklaagde over een priester die de biecht niet meer wil afnemen. Mgr. Ter Schure toonde zich bereid met die priester te gaan praten om te proberen hem te overtui gen. "Misschien moeten we er allemaal voor bidden dat de priesters meer gehoorzamen", zo stelde hij. „God is voor veel mensen een vage macht geworden, geen persoon meer. De Kerk is voor hen te onpersoonlijk ge worden. Er is onduidelijkheid en teleurstelling over de hou ding van priesters, bijvoor beeld wanneer zij uittreden. De Kerk is te veeleisend en onaangepast, hoor je ze zeg gen en zij zeggen dan, ik zoek het zelf wel uit met God. Zij vergeten dat juist de sacra menten de tekens zijn waar God ons in tegemoet komt. Een zonde is een breuk in onze verhouding met God. Het vergeven van die zonde is een oplossing, het vergeten ervan niet. De biecht creëert een persoonlijke band van liefde, is een verzoening met God. De mens laat God soms vallen, maar omgekeerd ge beurt dat nooit", aldus bis schop Ter Schure, die na af loop van de studiedag voor ging in een eucharistieviering in de Lodewijkskerk. Mgr.'dr. E. Cassidy Geen vernedering Mgr. dr. E. Cassidy, ambassa deur van de Heilige Stoel in Nederland sprak in soortgelij ke termen over berouw, „het is geen vernedering berouw te hebben over een zonde, maar een weg naar een betere rela tie met God. Het is een vreug devol iets. Wie berouw heeft moet echter ook bereid zijn zijn leven te beteren", aldus mgr. Cassidy, die het slechte voorbeeld aanhaalde van de graandief, die eerst de diefstal van vijf zakken graan op biechtte en vergeving vroeg voor dat aantal, maar vervol gens zei: „maak er maar zes van, want ik ben van plan morgen nog een zak te ste len". Mgr. Cassidy ging ook nog even in op het bezoek van de paus aan Nederland. „Paus Johannes Paulus II komt ook naar Nederland als broeder en vriend. Ondanks de koude woorden die hier en daar zijn uitgesproken naar aanleiding van zijn komst zal hij zich hier toch welkom voelen", al dus de stellige overtuiging van mgr. Cassidy. Mgr. dr. J.P. Lescrauwaet, hulpbisschop van Haarlem sprak over goed en kwaad in de mens. „Door middel van ons geweten kunnen we goed en kwaad onderscheiden. Het geweten wordt nader ge vormd door geloofservaringen van anderen. Het geweten is ons gegeven om ons tot hele, gave mensen te maken. Wij kunnen niet spreken over zonden en tekortkomingen zonder te denken aan Hem die de mens doorziet en be grijpt. De persoonlijke biecht is er niet om de Heer te infor meren, Hij is immers alwe tend, noch om de kerkelijke vertegenwoordigers te infor- De studiedag van het Comité Studenten voor het Pausbezoek, die onder het thema „En vergeef ons onze schuld" in de Leidse Stadsgehoorzaal werd gehouden, trok veel belangstelling. Op de voorgrond mgr. J.G. Ter Schure, de nieuwe bisschop van Den Bosch Het Comité Studenten voor Pausbezoek zal na het bezoek van de Paus niet worden op geheven, zo werd zaterdag be kend gemaakt. Er zal een. Na tionale Studiekring worden opgericht om de geest van het bezoek te laten voortleven. De Kring zal geloofskwesties aan de orde stellen. Inmiddels zijn in Nijmegen en Delft al studiekringen opgericht, die zich met geloof en weten schap en met de discussies rond het pausschap bezig hou den. Het Comité is een geldin zameling begonnen voor een cadeau voor de paus. Dat ca deau zal waarschijnlijk de vorm krijgen van een busje ten behoeve van een semina rie in Polen. „Het mooiste ca deau dat we de paus kunnen geven is echter dat we hem straks in grote getale verwel komen", aldus het comité za terdag. 99 99 „Met te zeggen wat mag en wat niet mag, wat ge loofd móet worden en wat niet geloofd mag worden is naar mijn on dervinding nog nooit een levensprobleem opge lost". Prof. dr. H.G.J.R. Manders, em. hoogleraar aan de Katholieke Hoge school te Heerlen, hield afgelopen zaterdag een warm pleidooi voor de erkenning van Jezus Christus als het eigenlijke gezag. De Schrift en de Traditie zijn eveneens bronnen van gezag, maar waar het tenslotte om gaat is de persoon van Je zus Christus, aldus de hoogleraar. Hij bracht dit naar voren op een oecu menisch congres in de Leidse Regenboogkerk over „Gezag in de Kerk", waarvan de vragende on dertitel luidde „Hoeveel 'boven' heeft 'beneden' nodig". Prof. Manders erkende wel dat de formulering van wat Zijn gemeente voor ons bete kent. Daar ligt voor iedere ge lovige de beslissing over zijn leven. Dat is de kern van het geloof. Hier ligt het eigenlijke gezag, waarvoor een christen, katholiek of niet katholiek, zich buigt. Alle ande re gezag in de gemeenschap steunt op dit gezag van het Evangelie. Het kan het niet vervangen. Nog minder kan het zich tussen de gelovige en het Evangelie stellen". De Heerlense theoloog keerde zich met dit pleidooi impliciet tegen de gelovige opvatting van de „Pro Paus"-congres- gangers in de Stadsgehoor zaal. Veel meer dan pater Manders doet, beklemtonen dezen immers de Traditie, zo als belichaamd in de kerkelij ke instituties, als bron van ge zag. Het rooms-katholieke ge loof is gebaseerd op zowel het Evangelie als de Traditie, be nadrukken zij. God spreekt tot ons via beide. Beide zijn normgevend en dus is ook de paus normgevend. Maar pater Manders haalde de aloude scholastieke definitie van ge loof aan, die luidt: zich buigen voor het gezag van de zich openbarende God, zonder dat een schepsel er tussenkomt. De lezing van prof. Manders ging er ook bij de reformato rische congresgangers in als koek. Onder hen bijvoorbeeld dr. H.J. Kouwenhoven, syno devoorzitter van de Gerefor meerde Kerken en dr. G.P. Hartvelt, hoogleraar aan de Theologische Hogeschool in .m*. Aan de forumdiscussie In de Leidse Regenboogkerk werd deelgenomen door v.l.n.r. mevrouw E.P.W. van Leuken, lid van de Diocesane Pastorale Raad van het Bisdom Rotterdam, dr. H. Berkhof, em. hoogleraar aan de Theologische Faculteit in Leiden, dr. J.M. Vlijm, ds. H.J. van der Veen-Schenkeveld, lid van het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken en dr. A.H.C. van Eijk, lector aan de Katho lieke Theologische Hogeschool in Amsterdam. Kampen. Dr. H. Berkhof, emeritus hoogleraar aan de theologische faculteit van de Leidse universiteit, liet zich en passant zeer pessimistisch uit over de toekomst van de oecumene in ons land. Deze oud-voorzitter van de Raad voorspelde dat de R.K. Kerk de Raad van Kerken in de ja ren negentig zal verlaten. Namens de Rooms-Katholieke Kerk was mgr. Bar heel de congresdag in de Regenboog kerk aanwezig. Deze had net af en toe zichtbaar moeilijk met met de verschillende sprekers. Veel van wat zij naar voren brachten, is met Bars geloofsvisie niet in over eenstemming te brengen. Toch is deze bisschop er ken nelijk veel aan gelegen om de band met de Regenboogge meenschap, waar protestanten en katholieken de „Maaltijd van de Heer" al vele jaren ge zamenlijk vieren, in stand te houden. Bars voorganger mgr. Simonis heeft altijd geweigerd om aan congressen of vierin gen in de Regenboogkerk deel te nemen; met als argument dat zijn aanwezigheid zou kunnen worden uitgelegd als instemming met deze vorm van oecumene. Bisschop Bar is hier kennelijk niet bang voor. In zijn toespraak aan het eind van de congresdag zei hij: „We moeten in com- Prof. dr. H. Manders mag en niet mag in de levens sfeer van het geloven, soms noodzakelijk kan zijn. Maar voor het opbouwen van een gelovige gemeenschap is het volgens hem bepaald niet we zenlijk. Sprekend over Evan gelie, Schrift en Traditie als bronnen van gezag, noemde hij het Evangelie nadrukke lijk als eerste: „Want waar het tenslotte om gaat Luther heeft dat al gezegd is het Evangelie: de persoon van Je zus Christus, en datgene wat Hij in leer en leven, in lijden, dood en opstanding en in Zijn aanwezigheid in de Geest in Voor de Rooms-Katholieke Kerk kan oecumenische sa menwerking met christenen van een andere traditie niet betekenen, dat geloof en leer der Kerk worden aangepast of verkort of dat de volheid van haar opdracht zou wor den geloochend. Dit betoogde paus Johannes Paulus II zaterdag ten over staan van de met oecumeni sche vraagstukken belaste functionarissen van 64 bis schoppenconferenties, die in Rome vijf dagen lang hebben vergaderd. Uitnodigende in stantie was het onder leiding van kardinaal J. Willebrands staande Vaticaanse secretari aat voor de eenheid der chris tenen. Het congresthema was „Oecu menische vorming en samen werking in de plaatselijke Kerken". De initiatieven hiertoe moeten, zo zei de paus, steeds onder leiding van de bisschoppen en in nauwe sa menwerking met de H. Stoel worden genomen. Deelnemers moeten open staan en gevoelig ziin voor „waarachtig christelijke goe deren uit het gemeenschappe lijke erfdeel, die zich ook bij de van ons gescheiden broe ders bevinden", aldus de paus. Daarom vindt hij oecumeni sche vorming een permanente opdracht voor de hele chris tenheid en het christelijke le ven. Dat geldt zijns inziens in gelijke mate voor leken als voor priesters en ordeleden. IKV-voorzitter beschuldigt regering van overrompeling inzake „Star Wars' De positieve houding die de Nederlandse regering aannneemt tegenover „Star Wars" lijkt op over rompeling. De vraag of het project zinnig is en of de doelstellingen ervan geloofwaardig en haal baar zijn wordt in het ge heel niet gesteld. Dat zei de voorzitter van het In terkerkelijk Vredesbe raad (IKV), prof.dr. J. van Putten, zaterdag aan het begin van de Cam- pagneraad van het IKV in Utrecht. Van Putten gaf uiting aan zijn „diepe bezorgdheid" over de steeds diepere kloof tussen politici en burgers op het ge bied van de bewapening. Hij verweet de politici zich niet langer af te vragen, of hun ideeën in de samenleving op voldoende aanhang kunnen rekenen. Van Putten vroeg zich af of de menselijke sa menleving verdedigd kan worden met middelen die het menselijk bevattingsvermo gen ver te boven gaan en riep de politici op terug te keren naar de „diplomatie van het volk" in plaats van de „diplo matie van de ruimte". Het IKV komt binnenkort met een standpuntverklaring over het Strategische Defen sie Initiatief van president Reagan. munio, in gemeenschap, leren leven als het ene volk van God. In ditzelfde Leiden wordt nu ook een bijeenkomst van jongeren voor de paus ge houden. Ook dat is de Kerk. Ook zij zijn aan ons bisschop pen toevertrouwd. We moeten leren er vreugde in te vinden dat we met elkaar in gemeen schap staan". Hiërarchie Een belangrijk deel van de le zing van prof. Manders keer de zich tegen de uitleg van het begrip „kerkelijke hiërar chie" als het bestuurs- en ge- zagsapparaat van de kerk. Van oudsher, zo verklaarde hij, slaat deze term op een or dening van de sacramentele ervaring van de genade. In de loop van de tijd echter is deze sacramentele hiërarchie over woekerd door en feitelijk her leid tot de huidige bestuurs- hiërachie, waarvan de paus de top is. Zodat nu 'hiërachie' in feite allereerst betekent: het kerkelijk bestuurs- en gezag- sapparaat, aldus pater Man ders, die hieraan deze stelling verbond: „Men kan de gelovi gen niet verwijten dat die niet meer geloven in de Kerk als verschijning van het myste rie, als men door overbeklem- toning van macht en gezag het mysteriekarakter aan de waarneming onttrekt". Door deze overbeklemtoning van macht en gezag presen teert zich het pauselijke, curi- ale en bisschoppelijke gezag voor velen op de volgende wijze, aldus pater Manders: „het commandeert wat er is te geloven het commandeert wat goed is en wat kwaad, het commandeert tot in alle de tails wat er in het leven te doen staat". Dit beeld van de katholieke kerk en van het katholieke geloof is een fout beeld, benadrukte Manders. „Ik vind", zo zei hij, „dat we het niet mogen verdragen dat over een katholiek wordt ge dacht als over iemand voor wie het woord van Ignatius geldt: „Ik zal wat ik als wit zie, zwart noemen, als het kerkelijk gezag mij dat zegt". Mgr. Bar, door de bedaagde pater Manders zeker niet per soonlijk aangevallen, maar in direct wel in de uitoefening van zijn functie, vroeg in zijn slot-toespraak „de Kerk te aanvaarden zoals zij gegroeid is. Deze Kerk geeft ons deze Heilige Vader. Dat is een gave en een opgave". Over zichzelf zei de bisschop: „Ik ben admi nistrator. Maar het is niet zo dat er bij mijn besluiten steeds een instemmend briefje van de H. Geest hangt. Ik vraag u vergeving voor de fouten die ik als bisschop maak". De Amerikaanse president staat bepaald niet beken^ zijn grote kennis van zaken. Alleen daardoor valt te vfaj ren dat hij zich met zijn bezoek deze week aan West-ik land, waar hij een soldatenkerkhof en een voormalig coj tratiekamp zal bezoeken, in het grootste wespennestfe gestoken van zijn presidentiële carriëre. Met man en |n is achter de schermen getracht de schade te beperken, het effect van het gestuntel rond het herdenkingsprogrfj, is niet meer teniet te doen. Jji r In een delicate aangelegenheid als het herdenken bevrijding van het Hitlerregime nu eenmaal is, h| Reagan en zijn medewerkers zich op het verkeerde b«t_ ten zetten. En wel door bondskanselier Kohl. Toen de» gelopen najaar de Amerikaanse president naar West-jy land uitnodigde, stelde hij hem onder meer voor najp soldatenkerkhof te komen. Daarbij stond Kohl de hei king vorig jaar in Verdun voor ogen, waar hij ten tf] van verzoening tussen twee eeuwenoude vijanden haji hand heeft gestaan met de Franse president Mitterrand' soortgelijke geste en dan ter bekrachtiging van de Westr Amerikaanse vriendschap, was er een mooier gebaar baar? Dat het ditmaal Bitburg werd, lag voor de hand-' burg ligt immers in het district, dat Kohl zo'n lange tijdi Bondsdag heeft vertegenwoordigd. In Kohls naïeve visie is het soldatenkerkhof van B|£ slechts een van die vele duizenden oorlogsmonumentfi] de Tweede Wereldoorlog. Niet meer en niet minder. Dfe gerekend daar ook 47 SS'ers begraven liggen, de keurtije van het nazi-regime, lijkt hij doelbewust te negeren. Ze| dit weekeinde bekend is geworden, dat van die bij Bhj begraven SS-ers er enkelen betrokken zijn geweest bloedbad dat op 10 juni 1944 is aangericht onder de burg volking van het Franse plaatsje Oradour-sur-Glane, waf. mannen, vrouwen en kinderen op een afschuwelijke m2 zijn omgebracht. tl; KOHL reageert als zovele Duitsers die vinden dat nu*1 genoeg is verteld hoe verschrikkelijk de oorlog was. If ogen is het een oorlog als alle anderen en nu moet men? zoveel mogelijk overgaan tot de orde van de dag. Duits£! Kohl gedragen zich als onnozele kinderen, die met eenP boog om de verschrikkingen heen lopen. Waar de omri) de Europese landen in de afgelopen veertig jaar een vi kingsproces hebben beleefd dat nog altijd doorgaat, veel Duitsers daar nog maar nauwelijks aan te zijn toer HET herdenkingsprogramma is er niet beter op gewf1, door Bitburg op het allerlaatste moment te „compenft met een bezoek van Reagan aan het concentratiekamf gen-Belsen. Op die manier, zo redeneert men kennelijk, gen slachtoffers en onderdrukkers alsnog ieder het l|ti Alsof hier een afweging te maken zou zijn. h |*i In het zicht van de vele herdenkingen van de laat^ .heeft bondskanselier Kohl van meet af aan er alles ar daan van de partij te willen zijn. In Normandië werd hiel toedoen van de voormalige Europese geallieerden ge< ditmaal zag hij zijn kans schoon met Reagan. De Ameri se president was een gewaarschuwd man en had dus' kunnen weten. EeN gemeenschappelijke herdenking tussen vooi Geallieerden en Duitsers zal pas zin hebben, wanni Duitsers het nazi-verleden hebben verwerkt. Veerti zijn daarvoor kennelijk te kort geweest. Zal het ooit ver komen? Het lijkt twijfelachtig. Zolang dat nog nifc geval is kunnen gemeenschappelijke herdenkingen van aanstaande zondag in Bitburg maar beter niet w: gehouden. Ribkarbonade, worteltjes met doperwten en aardappelen griesmeelpudding met perziken Voor twee personen hebt u nodig: 2 ribkarbonaden, 25 g bo ter, zout, peper, paprika poeder, tomatenpuree;. 1 bosje jonge worteltjes, 250 g diepvries doperwten of blikje wortels en erw tjes, zout, 5 g boter, peter selie; Vt tot 1 kg aardappelen; 4 dl melk, 36 g griesmeel, 30 g suiker, blikje peziken. Voor morgen. Koninginne dag, een „oranje" menu. Bak de karbonaden op een matig vuur bruin en net gaar in tien minuten. Strooi na het dichtschroeien zout en peper over het vlees en maak het vlak voor het uit de pan halen oranje met flink wat paprikapoeder. Maar de jus af met weinig water, zout, paprikapoeder en tomatenpuree. Ontdoe de jonger worteltjes van het groen, was ze en kook ze in tien minuten gaar. Ontdooi diepvries-dop erwten op een groot vuur en kook ze daarna nog een paar minuten. Schud de twee groenten met de boter door elkaar en strooi er fijnge knipte peterselie over. Meng de griesmeel met de suiker en strooi het mengsel in de aan de kook gebrachte melk. Laat de pudding onder geregeld roeren vijf minuten heel zacht koken. Schenk de hete massa vervolgens in een natgemaakte vorm en laat haar afkoelen en opstijven. Keer de pudding op een bord en leg er de in parten gesne den perziken met wat sap omheen. JEANNE Wolkenvelden DE BILT (KNMI) fl er voor morgen, Koniri dag, wat het weer betrfr zo zonnig uit. Er wordq ke wolkenvelden ve[ waaruit mogelijk wat rW motregen valt. De tefJ tuur loopt in de middajS een graad of dertien. DtV is zwak tot matig uit i[ gen tussen zuid en westh onze omgeving staat inr venlucht een noordwef stroming. In deze stf worden storingen meegD, die via Engeland over o$j, trekken. Zo'n storing n* bewolking en mogelijk r gen passeert dinsdag. D®' op neerslag is het grootf middag en avond. Aaiff er de komende dagen met zaterdag weinig vey ring komt in het he£ stromingspatroon kan welijks op grote verbP van het weer gerekend den. n Weersvooruitzichten vil verse Europese landen,! voor woensdag en dondr Zuid-Scandinavië: veel I' king en regen. Middag ratuur ongeveer 9 gradf Britse eilanden: wolken^ en af en toe regen, in Zil geland droog. MiddagteF tuur ongeveer 12 grader Benelux, Noord- Fraa wolkenvelden en af enP gen. MiddagtemperatuuF 13 graden. Noord-en Midden-Dud wisselend bewolkt en t Middagtemperatuur r<T graden. Zuid-Duitsland, Alpen! wolkenvelden en tijdefc gen. Middagtemperatuuf veer 14 graden. 0-gra^ "30 mef veau ongeveer 1800 i Midden-en Zuid-FraL zonnige perioden. Midcf peratuur van 13 gradeiF noordwesten tot 22 gri llet zuiden. Italië, Joegoslavische wisselend bewolkt. 1 noorden mogelijk een bl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 2