onflicten beheersen nieuwe
gritgaven van Simon Vestdijk
Elf jaar vast na diefstal 635gulden
HIT IEN ADVERTENTIE IN DE KRANT BEREIKT U MEER MEIKEM
rmr
Cctdóc Souoant
IEKE VESTDIJK:,BIOGRAAF HANS VISSER STELT ZICH OP ALS EEN VOYEUR
l9f
«31
ZATERDAG 27 APRIL 1985 PAGINA 19
e
HAAG/AMSTER-
JM Ruim veertien
na zijn dood mag het
•k van Simon Vestdijk
vrfli nog steeds verheugen
A g°een onmiskenbare be-
steldgstelling. Deze week
maarden de Verzamelde
ïans van Vestdijk (52
jen) op de markt ge-
;ejJcht. Met de uitgave
,Kind tussen vier
uwen" is het totale ro-
beljnoeuvre van Vestdijk
compleet verkrijgbaar,
ir de Vestdijk-liefheb-
5 is het wachten nu op
verschijning van zijn
epubliceerde gedich-
èn op de met conflic-
omgeven biografie
de schrijver.
cht
r<
1981 kreeg de chemicus
is Visser (48) opdracht sa-
met Anne Wadman een
lijkbiografie te schrijven,
zij in maart 1984 met een
proef hoofdstuk kwa-
i, besloot Mieke Vestdijk,
'eduwe van de in 1971
•leden schrijver, op grond
„inferieure kwaliteiten
het werkstuk", verdere
lewerking te staken. De
!urs werd verboden nog
x gebruik te maken van
materiaal over Vestdijk,
rgebracht in het Letter-
lig Museum te Den Haag.
inks dat gemis besloten de
•afen door te gaan met
onderzoek.
groot deel van de contro-
i tussen Mieke Vestdijk en
x heeft betrekking op de
pretatie van het werk van
hrijver. Centraal staat de
of Vestdijk in zijn ro-
is zijn eigen leven heeft
en verwoorden. Visser
int van wel: „In het oerma-
cript van „Kind tussen vier
uwen" gebruikt Vestdijk
ie ziamen van mensen uit zijn
supjeving. In het boek heeft
slg^nkel de namen veranderd,
vj „Heden ik, Morgen gij",
tmen met Marsman werd
xeven is sterk autobio-
van Vestdijk en
0 ri geworden omdat ze er zo
slecht vanaf kwamen".
Er zijn volgens Visser meer
aanwijzingen: „In mijn onder
zoek ga ik chronologisch te
werk. Wanneer je nu kijkt
naar het jaar van uitgave van
een boek en het persoonlijke
leven van Vestdijk daar naast
legt, word je veel duidelijk. Zo
behandelt „De dokter en het
lichte meisje" de medische we
reld, in de tijd dat Vestdijk
zelf zijn co-schappen liep. En
„Vijf vadem diep" handelt
over de journalistiek waarin
hij in de jaren dertig werk
zaam was. Het is duidelijk dat
Vestdijk voor zijn boeken veel
uit zijn directe omgeving heeft
gehaald".
Mieke Vestdijk wijst deze ver
klaring resoluut van de hand:
„Vestdijk heeft alleen in „Te
rug tot Ina Damman" (Het
derde deel van de Anton
Wachter-reeks) persoonlijke
jeugdervaringen beschreven,
de rest is zuiver fictie. Hij
heeft bepaalde ideeën willen
neerzetten in zijn boeken, het
is louter een uitwerking van
zijn fantasie". En zij haalt „De
Schandalen" aan als meest
sprekend voorbeeld voor het
fictieve karakter van Vestdijks
werk.
Voyeur
Haar kritiek op het werk van
Visser is het afgelopen jaar
niet verminderd. Volgens haar
is Visser niet in staat goed te
selecteren en legt hij teveel
nadruk op sensationele ont
dekkingen uit het liefdesleven
van Vestdijk. „Visser gedraagt
zich daarbij als een soort
voyeur, op zoek naar de meest
intieme ontdekkingen. Voor
een degelijke biografie is dat
totaal niet relevant". Ze heeft
ook ernstige twijfels over de
literaire kwaliteiten van Vis
ser: „Kijk, het is duidelijk dat
Visser vanwege het materiaal
dat hij heeft verzameld onont
beerlijk is voor de biografie.
Hij is een goed documentalist,
maar laat iemand anders het
werk afmaken".
Visser heeft het afgelopen jaar
niet stilgezeten. Met veel en
thousiasme vertelt hij over de
ontwikkelingen: „Talloze
mensen hebben me gebeld of
geschreven en steun toegezegd
in het werk, ik heb daardoor
veel materiaal in handen kun
nen krijgen. Desondanks blijft
het ontzettend moeilijk men
sen op te sporen. Veel van hen
zijn dood of heel erg oud."
Vervolgens vertelt Visser met
hoeveel moeite hij achter de
verblijfplaats van een zekere
professor Platen was gekomen.
Nadat hij een afspraak had ge
maakt, overleed de man een
sklaps. „Met dat soort onge
makken krijg je steeds meer te
maken".
Hoever is hij nu gevorderd
met zijn onderzoek? „Ik heb
nu ongeveer 15 hoofdstukken
geschreven, van de totaal 40
die er moeten komen. Over
ongeveer twee jaar moet de
biografie af zijn". Aan de hand
van zijn boeken vol overge
schreven aantekeningen laat
Visser zijn werk zien. Talloze
brieven moesten met de hand
worden overgeschreven omdat
het Letterkundig Museum niet
bereid was te kopiëren. Een
heidens karwei waar veel tijd
in heeft gezeten. Momenteel is
het onderzoek aangeland in
1935, de tijd dat Vestdijk full
time moest schrijven om in
zijn levensonderhoud te voor
zien.
Gedichten
Een ander conflict tussen Mie
ke Vestdijk en de mensen die
zich met het werk van haar
man bezig houden ligt ver
scholen in de uitgave van de
ongepubliceerde verzamelde
gedichten van Vestdijk, die
vermoedelijk eind volgend
iaar op de markt komen. Als
het aan samensteller T. van
Deel ligt zullen ook de gedich
ten die Vestdijk in Sint Mi
chielsgestel schreef met de do
minee dichter Henkels in de
uitgave worden opgenomen.
Het gaat hier om een sonnet
tenwisseling, van in totaal 40
gedichten, die Vestdijk en
Henkels elkaar over en weer
toeschreven. Een deel van dat
materiaal is in handen van
Hans Visser, die enkel bereid
is het af te staan als hij ze eerst
zelf onder zijn naam mag pu
bliceren. Maar daarvoor heeft
hij toestemming nodig van
Mieke Vestdijk, die dat voorlo
pig pertinent weigert en zelfs
spreekt van „chantage".
Mieke Vestdijk-van der Hoeven: ..Visser is een goed documenta
list, maar laat iemand anders het werk afmaken".
Visser, die dezelfde middelba
re school in Leeuwarden be
zocht als Vestdijk, is niet al
leen maar bezig met de biogra
fie. Hij geeft bij uitgeverij Sta-
bo een serie boekjes uit rond
om Vestdijk. Onlangs is daar
van het derde deeltje „Knet-
t'rend vuurwerk" verschenen
met de curieuze brievenverza
meling die Vestdijks vriend
Mick de Vries (de vader van
Happy Hooker Xaviera Hol
lander) in de jaren 1927 -1961
aan Vestdijk schreef.
Den Haag
In zijn onderzoek naar het le
ven van Vestdijk is biograaf
Hans Visser overigens ook nog
gestoten op een tijdelijk ver
blijf van Vestdijk in Den
Haag. Tussen 1927 en het be
gin van de jaren dertig moet
Vestdijk daar op kamers heb
ben gezeten. Visser: „Hij moet
waarschijnlijk in 1929 zo'n zes
maanden op het Oranjeplein
hebben gewoond, maar waar
en bij wie is niet bekend. Ook
is hij bij zijn ouders op de Daal
en Bergselaan 18 ingetrokken
en later nog op de Cyclaam
straat en de Leuvensestraat."
Mochten er mensen zijn die
zich daar nog iets van kunnen
herinneren dan wil hij dat
graag horen. (H. Visser, Lij
sterlaan 122 Maassluis, tel:
01899-14729). Als een waar we
tenschapper is ook Visser de
zucht naar perfectie niet
vreemd.
PETER VAN DE VUSSE
Ramses Shaffy
in topconditie
Diligentia: Solo-optreden door Ram-
9e# Shaffy. Vrijdag 26 april
Ramses Shaffy is terug met
een nieuw solo-programma,
waarin hij zichzelf begeleidt
aan de vleugel. Vol vitaliteit
en kracht, geeft hij wederom
gestalte aan zijn levensgevoel.
Bruisend van emoties en op
een effectieve manier is Ram
ses erin geslaagd om het pu
bliek in een overvol Diligentia
te vermaken.
Bekende nummers, maar ook
nieuw repertoire bracht hij op
een spontane en directe ma
nier, waarbij totaal geen ver
arming in tekst en presentatie
zichtbaar was. De eigen stijl
die Ramses blijft handhaven
was ook aanwezig in zijn nieu
we liedjes. De gesprekken met
het publiek bevatten veel uit
leg over zijn verleden. Shaffy
vertelde onder meer op welke
manier hij in Poona bij de
Baghwan terechtkwam, hoe
hij zijn koffer vol glinsterkle-
ding in India achterliet en
waarom hij geld haat. Met een
daaropvolgende parodie op
een oud vers, „Ik moet even
mijn stoepje schrobben", op
een ongeremde manier ge
bracht, zorgt hij daarna weer
voor de contrasterende verras
sing.
Het verhaal uit zijn boekje
„Lielje" over Niente en Fie
was een toneelstuk op zichzelf.
Met moedwillig kinderlijke ge
baren maakte hij het publiek
duidelijk dat zulke onzinver
halen alleen geschreven kun
nen worden als er geldgebrek
is. Heel ontroerend was het
muziekspel op de trekharmo-
nica: Ramses als de gevoelige
Pierrot in het maanlicht. En
daarachteraan direct de tegen
stelling: „Ouwe Hein", de naï
eve straatmuzikant met humo
ristische dansbewegingen. Ter
wijl Shaffy's overbekende
„We zullen doorgaan" al een
uitsmijter was, volgden nog
eens zes toegiften. Het publiek
koesterde Ramses. En zong
mee. Uit volle borst. En dat
mag je in het „keurige Haagje"
toch wel een unicum noemen.
LEN VAN DER MAATEN
Springmusic
aan de haven
DEN HAAG Theater aan
de Haven in Scheveningen
houdt 5 mei een folkmuziek-
festival, Springmusic 85. Van
's middags twee uur tot mid
dernacht treden negen groe
pen op uit Zuid-Amerika,
Afrika en Europa. Het zijn:
Tango y Otras Milongas uit
Argentinië, Gomma uit Afri
ka, Owee en Dogtroep, Neder
land, Kollasuyu-Nan uit Boli
via, Beau temps sur la provin
ce, Frankrijk, Amparo Ocha
en ensembles uit Mexico,
Andy Irvine, Ierland, en Mc
Caimans, Schotland.
'ezejE WONDERLIJKE WERELD VAN DE TBR
"lEN HAAG Negenentwin-
c?jg jaar geleden, in 1956, gapte
®ni(ndries Keur, liftbediende in
|n Haags warenhuis, bij zijn
f^iias 635 gulden uit de kas. Hii
rd betrapt en veroordeeld
It een half jaar cel. Geen
alse straf voor een vergrijp
it nu in veel gevallen zou
irden geseponeerd, maar er
s toen nog geen cellenge-
k en justitie tilde zwaarder
een diefstal dan tegen-
•rdig.
idat Keur al een strafblad
(twee maal joyriding,
inmaal autodiefstal) werd
'vendien een voorwaardelij-
tbr die hem boven het
•fd hing, ten uitvoer ge-
jd. Ter beschikking van de
(gering gesteld worden is
in straf maar een remedie:
r een misdrijf iemand niet
pn worden aangerekend,
IMmdat hij lijdt aan „een zieke-
:e stoornis van de geestver-
>gens", moet hij worden be-
mdeld in een kliniek en niet
itraft met detentie, heeft de
itgever bepaald.
was weliswaar geen
lychopaat, maar de gerechts-
lychiater meende kennelijk
it de herhaalde diefstallen
;m stempelden tot een pa-
[ologisch geval. In elk geval
xdween Keur in de Van der
ivenkliniek in Utrecht. Hij
toen 29 jaar oud. Elf jaar
x, in 1967, hij was toen 41
x, sloeg de poort eindelijk
:er achter hem dicht. Elf
Sar geboet voor een diefstal
635 gulden.
hok
tnderdaad", zegt Keur in zijn
yiskamer in Beetgum (Fries-
Jnd), „ik heb langer vastge-
"|ten dan die Molukse trein-
Jiper die deze maand is vrij-
jkomen." Hij is nu 57 iaar en
leidsongeschikt verklaard,
i zijn vrijlating heeft hij als
Jizoenarbeider in de horeca
werkt, maar op den duur
>ek hij daar niet meer tegen
igewassen. „Ik liet bierton
nen uit mijn handen vallen,
maakte fouten, ik was een ze
nuwlijder geworden. Gaande
weg begon, steeds sterker, de
wrok aan me te knagen over
die elf jaar. Geen vrouw, geen
gezin, leven grotendeels voor
bij. Dat is een hard gelag,
vooral als je ziet dat iemand
die vandaag de dag op een
diefstal wordt betrapt, soms
binnen zes uur weer op straat
loopt. Ja, de tijden zijn veran
derd, maar daar koop ik wei
nig voor".
In de kliniek werkte Keur
volgens eigen zeggen vier jaar
bereidwillig mee aan zijn be
handeling, drie maal per
week psychotherapie. Toen
vond hij het welletjes. „Ik had
mijn hele levensloop verteld,
van voor naar achter en te
rug, ik was uitgepraat".
Maar niet meewerken aan de
behandeling wordt opgevat
als een symptoom dat de pa
tiënt volhardt in zijn ziekte
beeld, en de tbr werd, op ad
vies van de medische staf,
door de rechtbank verlengd,
elke twee jaar opnieuw. Met
de jaren werd hij recalcitran-
ter, maakte ruzie met de staf,
ontdook de regels, en al die
dingen stijfden de medisch
staf weer in de overtuiging
Op een dag kneep hij er tij
dens een weekeindverlof tus
senuit, en vond werk bij een
zuivelfabriek in Zaandijk.
Toen, na drie maanden, de re
cherche hem op het spoor
bleek te zijn, ging hij uit zich
zelf terug, gewapend met de
loonstrookjes die tenslotte be
wezen dat hij zich in de maat
schappij had weten te hand
haven zonder in moeilijkhe
den te raken. Maar ook het
feit dat de zuivelfabriek be
reid bleek hem in weerwil
van zijn achtergrond in
dienst te houden, maakte op
de staf geen indruk. Keur
kreeg twee weken afzonde
ring, en zijn baantje werd
de verpleging opnieuw met
twee jaar te verlengen, naast
zich neer. Drie maanden later
stond hij, intussen op middel
bare leeftijd gekomen, op
straat.
Smartegeld
Andries Keur: „Ik heb langer
vastgezeten dan die Molukse
treinkaper die deze maand is
vrijgekomen".
hem ontnomen. „Boudewijn
H.", zegt Keur, „u weet wel,
van de beruchte Baarnse
moord. Ik heb hem in de Van
der Hoevenkliniek zien ko
men en ik heb hem zien gaan.
Ik zat zelfs in het patiëntenco
mité dat hem na vier jaar uit
geleide deed. Een handje: dag
Boudewijn. En weg zoefde hij
met z'n ouders in de auto. Hij
wel."
Tenslotte de verlenging
van 11 tot 13 jaar dreigde
dook Keur tijdens het „vrij
wandelen" een telefooncel
binnen en belde de eerste de
beste advocaat die hij in de
gids kon vinden. „Dat was op
een zaterdag. Maandag stond
die man bij de kliniek op de
stoep, maar hij werd door de
directie niet bij me toegelaten.
Pas nadat hij bij het ministe
rie van justitie zijn beklag was
gaan doen, kreeg ik hem te
spreken". Twee maanden la
ter werd Keur op de raadka
merzitting waar over zijn lot
werd beslist voor de eerste
maal sinds zijn veroordeling
bijgestaan door een advocaat.
En toen pas legde de recht
bank het medisch advies om
Wat Keur is overkomen had
eigenlijk niet mogen gebeu
ren. Het ministerie van justi
tie, waar zijn advocaat mr.
E.J. Rotshuizen enkele jaren
vruchteloos geprobeerd heeft
smartegeld los te krijgen,
spreekt dat althans niet tegen.
Maar de gebeurtenissen, zo
blijkt uit de correspondentie
die daarover tussen partijen is
gevoerd, moeten worden be
oordeeld in het licht van de
toen heersende opvattingen.
Opvattingen die intussen ver
ouderd zijn, zo geeft staatsse
cretaris Korte-van Hemel van
justitie in één van haar brie
ven grif toe. Pas in de jaren
zeventig heeft zich de „pro-
portionaliteitsgedachte" ont
wikkeld, die erop neerkomt
dat de duur van de tbr in ver
houding moet staan tot de
ernst van het gepleegde de
lict, en niet alleen mag afhan
gen van de vraag of de thera
pie succes heeft ja of nee.
De instanties (twee rechtban
ken, het openbaar ministerie,
het ministerie van justitie en
de tbr-inrichting) die voor de
oplegging en voortdurende
verlenging van Keurs tbr ver
antwoordelijk zijn treft daar
om geen blaam; zij hebben
zich aldus de staatssecreta
ris indertijd laten leiden
door een „binnen de grenzen
van de wet passende opvat
ting over het belang van de
openbare orde". Een opvat
ting die sindsdien een ontwik
keling heeft doorgemaakt,
maar daarop mag je geen ei
sen baseren. „Het toekennen
van een onverschuldigde ver
goeding zou dat moge dui
delijk zijn een onaanvaard
bare precedentwerking heb
ben naar anderen", besluit de
staatssecretaris haar afwijzing
van de smartegeld-eis.
„Inderdaad", licht woordvoer
ster G. Platteeuw van het mi
nisterie toe. „Stel je voor dat
justitie, overigens zonder
daartoe verplicht te zijn, me
neer Keur zijn smartegeld zou
toekennen. Dan staan morgen
alle artsen bij ons op de stoep
die ooit wegens abortus zijn
veroordeeld'
In de Nederlandse wetgeving
is inmiddels aanstalten ge
maakt om de tbr op een
barmhartiger leest te schoei
en, vertelt justitiewoordvoer-
ster Gerda Platteeuw. Een
wetswijziging die daarin voor
ziet ligt op het ogenblik bij de
Eerste Kamer.
Daarin is vastgelegd dat tbr
niet langer dan vier jaar mag
duren als die is opgelegd voor
een relatief licht vergrijp. Al
leen als er sprake is van ge
weldsdelicten jegens perso
nen, of als de veiligheid van
personen in het geding is,
mag de verpleging worden
voortgezet. Elke twee jaar be»
slist een rechtbank na ad
vies van de behandelende in
richting over eventuele
verlenging van de tbr. Zodra
echter de totale duur van de
verpleging de zes jaar te bo
ven gaat, wordt die procedure
verzwaard. Vanaf dat mo
ment is voor elke nieuwe ver
lenging een contra-expertise
door een onafhankelijke arts
verplicht, en de kosten daar
van worden door de staat be
taald.
Beklag
Een speciale commissie onder
leiding van ex-staatssecretaris
Haars van justitie buigt zich
ondertussen over de vraag
hoe de interne rechten van de
tbr-gestelden kunnen worden
verbeterd. In de twee rijks
psychiatrische inrichtingen
die Nederland telt, is het
daarmee wel redelijk gesteld.
Daar gelden beklagregelingen
en beroepsmogelijkheden die
vergelijkbaar zijn met de ga
ranties die het gevangenisre
glement biedt aan gedetineer
den. Maar alle overige inrich
tingen zijn particulier, en
daarop heeft de overheid
„wat minder greep", aldus
Platteeuw.
„Weet u wat het is:", zegt mr.
C. Verhaart uit Roosendaal,
„gedrag dat in de maatschap
pij vrij normaal wordt gevon
den (je bedrinken, te laat ko
men, ruzie maken, je niet aan
je woord houden), dat wordt
in zo'n kliniek vaak geïnter
preteerd als een teken dat de
patiënt niet rijp is voor terug
keer in de maatschappij". Mr.
Verhaart treedt op voor een
jongeman die 8 jaar geleden
in een tbr-inrichting beland
de. Wegens tweevoudige mis
handeling, dat wel. De patiënt
is nu 31 jaar. Zijn moeder wil
liever geen publiciteit, uit
angst de staf van de kliniek
tegen de haren in te strijken.
Binnenkort moet de recht
bank immers weer beslissen
over verlenging, en het advies
van de deskundigen weegt
daarbij nu eenmaal zwaar.
Hoeveel mensen er ondertus
sen in Nederland rondlopen
die hetzelfde lot hebben on
dergaan als Keur en de cliënt
van mr. Verhaart is moeilijk
te zeggen, aldus G Platteeuw.
De veronderstelling van
Keurs raadsman mr. Rotshui
zen, dat het er best eens een
stuk of honderd zouden kun
nen zijn, wil ze niet onder
schrijven. „Maar we kunnen
niet ontkennen dat het meer
is voorgekomen dat mensen
tbr kregen op basis van een
licht vergriip. Zo is er een ge
val bekend van iemand die
nu al 30 jaar vastzit in een in
richting. Hij is,nu erg gevaar
lijk, heeft intussen twee
moorden gepleegd. Maar het
is waar: je kunt je afvragen
hoe zijn leven verlopen zou
zijn als hij toen geen tbr had
gekregen. Wat de aanleiding
was? Hij had een fiets gesto
len, als ik het wel heb".
Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da
gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage
van deze krant
kunstagenda
Zaterdag 27 april
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3
tel. 469450) 20.15: Haagse Come-
die: 'Medea' van Euripides; regie
Peter te Nuyl; mei o.a. Marjon
Brandsma. Lou Landrè, Eric van
Ingen, Lies Franken en Trins Snij
ders. Paradijs 14.30 Haagse Co-
medie: 'Stijgers'; regie Ruurd van
Wijk; met Lucas Dietens en Alfred
van den Heuvel.
HOT (Oranjebuitensingel 20, tel.
857800) 20.30: Haagse Comedie:
'Terra Incognita' van Oavid Ma-
met; regie Adrian Brine; met Rei-
nier Heidemann, Wim van den
Heuvel, Peter Hoeksema, Guido
Jonokers, Kees van Lier, Carl van
der Plas en Wim van Rooij.
Appeltheater (Duinstraat 6, tel.
502200) 20.15: Toneelgr De Ap
pel: 'Oom Wanja' van Tsjechov;
regie Erik Vos; met Sacha Bul
thuis, Rein Edzard, Will van Kralin
gen, Trudy Labij. Carol Linssen,
Eric Schneider, Mieke Verstraete
en Willem Wagter; 20.15: To
neelgr. De Appel: 'Wachten op
Godot' van Samuel Beckett; regie
Hugo Maerten; met Henk Baten-
burgh, Aus Greidanus, Robert
Prager en Henk Votel.
Theater aan de Haven (Westduin
weg 230. tel. 543202) 20.15 F Act:
'Judith' van Friedrich Hebbel; re
gie Ronald Klamer; met o.a. Roe-
lant Radier, Guusje van Tilborgh
en Fred Vaassen.
Congresgebouw (Churchillplein
10 tel. 548000) 20.15 Toneelgr. Vi
sie: 'Waar een wil is, is een om
weg'; regie Ben Hester.
De haard (Daguerrestr. 16) 20.15
Toneelver. DW: 'Gasten in eigen
huis'; regie Jan de Haan.
Koninklijk Conservatorium (Julia
na van Stolberglaan 1, tel.
814251) 20.15: Residentie-Ork. olv
Arturo Tamayo mmv Kleinkoor
Toonkunst R'dam en Ned. Saxo
foon Kwartet; werken van Stra-
vinski, Wagenaar en Ives.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel
464308) 20.15: Nelly de Hitster (gi
taar); werken van Bach, Paganini,
Tarega, Villa-Lobos, Brouwer.
Berkeley en Sacksioni.
Herv. Kerk ('t Woudt) 20.00: Lucie
van Oortmerssen (fluit) en Albert
Moerman (orgel/clavecimbel);
werken van o.a. Bach, Hèndel,
Krebs, Buxtehude en Frescobaldi
Theater PePijn (Nieuwe School
straat 23 tel. 460354) 20.30: De
Stobbelaar Show: 'Technisch Oer
woud'. 23.30: Video Jazz Nacht;
met o.m. volledig concert van Mi-
les Davis.
Poppentheater Frank Kooman
(Frankenstraat 66 tel. 559305)
14.30: poppenspel voor de jeugd:
'De muziekmannetjes'.
Poppentheater Guido van Deth
(Nassau Dillenburgstraat 6
tel.280208) 14.30: poppenspel
voor de jeugd: 'De muizentem-
Kijkhuis (Noordeinde 140) 20.00:
video en film: New York/Cult 'n
culture 1980/1985.
Houtrust 10.00-18.00: Thuiskuns-
tmarkt.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5
Den Haag) 14.00. 15.00, 16.00,
19.00, 20.00 en 21.00: 'Het grote
barrière rif, een spectaculaire reis
door Australië.
Scheveningen 13.15: opening
strandseizoen met o.m. dropping
parachutisten (14.00 en 16.15) en
vuurwerk (22.00).
VOORBURG Theater De Tobbe
(Badhuislaan 7 tel. 864880) 21.00:
filmnacht: Tlngorgo' van Comen-
cïni, 'II decamerone' van Pasolini,
'C'eravamo tanto amati' van Scola
en 'La notte' van Antonioni.
Amco-theater (Lusthofstr. 12)
20.30: Herman Flaton sr.: 'De
schone voleinding'.
Zondag 28 april
DEN HAAG Koninklijke
Schouwburg (Korte Voorhout 3
tel. 469450) 14.00 Haagse Come
die: Medea' van Euripides; regie
Peter te Nuyl; met o.a. Marjon
Brandsma. Lou Landrë, Eric van
Ingen. Lies Franken en Trins Snij
ders (13.00 voorbespr.) 20.15:
Haagse Comedie: 'De troonsafs
tand' van Ruth Wolff; regie Jules
Royaards; met o.a. Anne-Wil Blan-
kers, Guido de Moor. Bas ten Ba
tenburg, Carline Brouwer, Filip
Bolluyt, Gaston van Erven, Guusje
Eybers en Rick Nicolet. Paradijs
12.00 Haagse Comedie: 'Stijgers';
regie Ruurd van Wi|k; met Lucas
Dietens en Alfred van den Heuvel.
Congresgebouw (Churchillplein
10 tel. 548000) 20.15: Toneelver
Dosast: 'Eigen aard is goud
waard'; regie Harry de Jong.
Theatertje Thuis (Riouwstraat 159
tel. 60318Sf 20.30 Peter van der
Linden vertelt oude |oodse verha
len. Reserv.: 070 - 603.185.
Diligentia (Lange Voorhout 5 tel.
464308) 11.30: Demian Kwintet;
werken van Britten en Bruckner;
14.30: Ronald Brautigam (piano);
.werken van Beethoven en Schu
bert.
HOT (Oranjebuitensinget 20, tel.
857800) 14.00: Theater Pssstt:
'Roosje van Doornen'.
Korzo (Prinsestr. 44) 16.00-20.00:
'De verleiding'.
Theater Zeebelt (Willemstr. 7)
14.30: Wim Akkermans: 'Schoe
nen'.
Poppentheater Guido van Oeth
(Nassau Dillenburgstraat 6
tel.280208) 14.30: poppenspel
voor de jeugd: 'De muizentem-
Theater In de Steeg (Westeinde
165 tel. 897664) 14.00: Toneelgr
Ratjetoe: 'Flop de clown'.
Omniversum (Pres. Kennedyl. 5
Den Haag) 14.00, 15.00, 16.00,
19.00. 20.00 en 21.00: 'Het grote
barrière rif', een spectaculaire reis
door Australië.
Houtrust 10.00-18.00: Thuiskuns-
tmarkt.
VOORBURG Theater De Tobbe
(Badhuislaan 7 tel. 864880) 14.30:
vrij podium voor kinderen.
bioscopen
OEN HAAG* ASTA 1 (Spui 27. tel.
463500):,,2010" (al); 14.00. 18.45,
21.30. zo. 13.15, 16.00, 18.45,
21.30. ASTA 2 (Spui 27, tel.
463500): The killing field# (12);
13.45, 18.45. 21.30. ASTA 3:
Het bittere kruid (al); 14.00,
19,00, 21.15 zo. 13.30, 15.45,
19.00. 21.15. BABYLON 1
(naast Centraal Station, tel.
471656): Amadeus (al); 14.00,
20.00. BABYLON 2: Stop ma
king senae (al); 14.00. 19.00,
21.15. zo. 13.30. 16.00, 19 00,
21.15. BABYLON 3: Micki
Maude (al); 14.00, 19.00, 21.15.
zo. 13.45, 16.15, 19.00. 21.30.
CINEAC 1 (Buitenhof 20, tel.
630637): Beverly Hills cop (al);
14,00, 18.45, 21.30 zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. CINEAC 2:
Repo man (16); 14.00, 18.45,
21.30. ZO. 13.15, 16.00, 18 45,
21.30. CINEAC 3: First blood
(12); 18.45, 21.30. do vr. ma. di.
ook 14.00. EURO CINEMA (Ley-
weg 910, tel. 667066): You only
live twice (12); do. vr ma. 14 00.
20.00. ov. dagen alleen 20.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): A passage to India
(al); 14.00. 20.15. METROPOLE
2: Ouin (12); 14.00, 18.45, 21.30
zo 13.15, 16.00, 18 45. 21 30
METROPOLE 3 Het bittere
kruid (al); 14.00, 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30. ME
TROPOLE 4 Falling in love (al);
14.00, 18.45, 21.30. zo. 13.15,
16.00, 18.45, 21 30. METROPO
LE 5: Sophie's choice (16); 20.30.
do. vr. ma di. ook 14.00. ODE-
ON 1 (Herengracht 13. tel
462400): Beverly Hills cop (al);
13,45, 18.45, 21.30. zo 13.15,
16.00, 18.45, 21.30. ODEON 2.
Death warmed up (16); 13,45,
18,45, 21.30. zo. 13 15, 16.00,
18.45, 21.30. ODEON 3: City
heat (12); 13 45. 18.45, 21.30. zo.
13.15, 16.00, 18.45. 21.30.
ODEON 4: Johnny Dangerously
(al); 13.45. 18.45, 21.30 zo 13.15,
16.00. 18.45, 21.30. LE PARIS 1
(Kettingstraat 12b. tel. 656402):
Jungemadchentraume (18); 12 00
tot 22.30. zo. v a. 13.30 LE PA
RIS 2 Het huis met de 1001 ple
ziertjes (18); 12.15 tot 22.45. zo.
v.a. 13.45. vr. za. 22.45. LE PA
RIS 3: Lieve meisjes kleine prijs
jes (18); 12.30 tot 23.00. zo va.
14.00. vr. za. 23 00. PASSAGE
(Passage 63. tel. 460977): De be
drieger (16); 14,00, 18.45, 21.30.
zo. 13.15, 1600, 18.45. 21.30.
HAAGS FILMHUIS (Denneweg
56. tel. 459900). Zaal 1 Les nuits
de la pleine lune (16); 19.45,
21.45. Zaal 2: Topper returns; do.
19.30, 21.30 Basileus queartet;
vr. za. zo. 19.30, 21.30. To catch a
thiol; ma. 19.30. Topaz; ma.
21 45. Under Capricorn; dl. 19.30.
The birds; di. 21.45. Tsngo een
geschiedenis; wo. 19.30. Spurs of
tango en Tango bar; wo. 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 3: Assepoester, za.
wo. 14.00. zo. 13.15. 16.00. EU
ROCINEMA: Pink panther festi
val. za zo. di. wo. 14.00. ME
TROPOLE 5: Assepoester; za. wo.
14.00. zo. 13.15, 16.00.
NACHTVOORSTELLINGEN
CINEAC 1: Beverly Hills cop
(16); za 00.15. CINEAC 2 Repo
man (16); za. 00.15. CINEAC 3:
First blood (16); za 00.15 EU-
ROCINEMA Sensuele uitersten
(18); za 00.02.
19. tel. 071-121239): The
face (12); 14 30. 19.00. 21.15. zo.
14 15. 16.30, 19.00, 21.15. LIDO
en STUDIO (Steenstraat 39. tel.
124130): Het begon met liefde
(al); Het bittere kruid (12); Falling
in love (al); Beverly Hills Cop (af);
14 30. 19.00, 21 15 Amadeus (al)
20.00. zo. ook 14.30. TRIANON
(Breestraat 31. tel. 123875): De
bedrieger (al); 14.30. 19.00, 21.15.
zo. 14.15. 16.30, 19 00, 21.15.
REX (Haarlemmerstraat 52. tel.
071-125414): Heaven's touch (16);
14.30. 19.00, 21.15.
NACHTVOORSTELLING
REX: The young like it hoot
(18); vr. za. 23.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY:
Wildschut (16); vr t/m zo. 19.00.
vr. za. ook 21.15. di. wo. 20.00.
Diamonds sr# forever (12); zo.
21.15. ma. 20.00. Gremlins; vr.
t/m ma. 15.45. wo. 15.45.
KINDERVOORSTELLING
Vol^gas met Herby; za zo. wo.
WASSENAAR ASTRA Bache
lorparty (al); do. t/m zo. 20 00. De
prooi (12); ma. t/m wo. 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Billie Turf het dikste studentje
ter wereid; za. zo. wo. 14.00.
Tsjechische dissident bij uitreiking vertaalprijs
AMSTERDAM De Tsjechi
sche dissident-schrijver Jiri
Grusa was gisteren aanwezig
bij de overhandiging van de
Aleida Schotprijs aan vertaler
Kees Mercks in het Neder
lands Theater Instituut in Am
sterdam.
De prijs, waaraan een bedrag
van vijfduizend gulden ver
bonden is, wordt eens in de
twee jaar toegekend voor de
beste vertalingen van proza en
poëzie uit één van de Slavi
sche talen. Mercks vertaalde
onder meer „Het vragenfor
mulier" en „Een vriend" van
Grusa en werk van Jan Beran
en Ludvik Vaculik.
Grusa werd in 1980 gedwon
gen zijn land te verlaten en
woont nu in Bonn. In 1968,
kort na de Russische inval in
Tsjecho-Slowakije, werd hij
aangeklaagd wegens pornogra
fie. maar vrijgesproken. Later
kwam hij opnieuw in aanva
ring met de autoriteiten, onder
meer door zijn medewerking
aan een lexicon van de onoffi
ciële Tsjechische literatuur.
Op de bijeenkomst las acteur
Hugo Koolschijn fragmenten
uit „De bronzen ruiter" van
Poesjkin in de vertaling van
Aleida G.Schot, naar wie de
prijs vernoemd is. Illustrator
Kurt Loeb overhandigde de
door hem geïllustreerde bun
del „Petersburgse Vertellin
gen" van Gogolj, eveneens in
de vertaling van Aleida Schot,
aan het bestuur van de stich
ting.