Bioscoop in nood steekt de hand in eigen boezem ►egstgeeste werkgroep gaat erkloosheid onderzoeken P 2 OMNIVERSUM larga Minco-verfilming weet ook te ontroeren agJLM CeidaeSomotit VRIJDAG 26 APRIL 1985 PAGINA 9 mponist Üttere ruid" verliest rt geding JSTERDAM De muziek de film „Het Bittere Kruid" filmproducent Rob Hou- r is niet zodanig „ver- nneokt" dat de vertoning van vajfilm moet worden stopge- e kn Dat is de uitspraak van R-C- Gisolf gisteren in het jt geding dat Dikker tegen producent had aangespan- i. Dikker vond dat er van irhotoorspronkelijke compositie um^e film weinig was terug te Uveden. Hij eiste dat de verto- i ag werd stopgezet, omdat hij naam niet meer aan de nog^iek wilde verbinden. Vol wijs de componist heeft Hou- f zijn muzikale schepping groteske wijze verminkt jr van alles aan de partituur veranderen. Daarmee pnd Houwer volgens de jponist het persoonlijk- Asjsrecht van de Auteurswet. (Weigens mr. Gisolf bestaat er tvoet zeer gedetailleerde over- tussen componist en j pucent, waaruit blijkt dat fneest vergaande vorm van eursrechtenoverdracht van jomponist aan de producent m [ft plaatsgevonden. Die Houwer de muziek te 1 anderen, mits er geen echte ^(ninkingen plaatsvinden, i echte verminkingen is r echter niet gebleken, al- Gisolf. pbrengst llectie juld ruim 120 iljoen gulden YORK De veiling [de beroemde collectie Flo- e Gould op woensdag en lerdag in New York bij ieby's heeft in totaal 34 ben dollar opgebracht of- ruim 120 miljoen gulden in de huidige dollarkoers. jjs een van de hoogste som- die ooit zijn betaald voor 1L^j particuliere verzameling. klapstuk van de veiling uggf een landschap van Vin- van Gogh. Zijn „Land- pp met opgaande zon" was Insdag verkocht. Het -,0 fht 9,9 miljoen dollar of .00rh 35 miljoen gulden op. "fence Gould, een rijke %rikaanse van Franse af- 1 afist overleed twee jaar gele- 8. De opbrengst van de vei- gaat naar de Florence lid Stichting, die bevorde- j van Frans-Amerikaanse ndschap ten doel heeft. IFORMATIE OVER FILMS MUZIEK HEATER. RECREATIE. EXPOSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA BETERE SERVICE MOET PUBLIEK TERUG BRENGEN DEN HAAG We heb- ben er weer een nieuwe Nederlandse film bij, pri ma, maar hoe staat het nu met de Nederlandse bio scoop? Niet zo lang gele den werden we opge schrikt met de medede ling dat er nog nooit zo'n grote daling in het bio scoopbezoek heeft plaats gehad als vorig jaar. Is het publiek verzadigd van film? Hebben televisie en video de bios voorgoed de das omgegedaan, of zijn er nog kansen? Het bioscoop bedrijf liet een rapport schrijven, een aantal bio scopen is hard in de weer „er iets aan te doen", maar een algehele strate gie is er niet. Daarvoor weet men te weinig van het waarom. Al is men het over één ding eens: De bioscoop moet meer servi ce verlenen. De firma Cannon van de he ren Menahem Golan en zijn neef Yoram Globus, grootste theatereigenaar in Nederland en Italië, zit uiteraard ook met de grootste problemen en pro beert van alles. Het personeel krijgt al enige tijd stencils te lezen waarin gehamerd wordt op schone bioscopen, „pu blieksvriendelijk" gedrag van het personeel. Met Pasen kreeg elk van de Cannon- theaters extra geld beschik baar om naar eigen goeddun ken te besteden voor de ver- vrindelijking van de voorstel lingen met bloemen of extraat jes bij de koffie. „Een tè maffe Cannon-week" moest het wor den, aldus de wat overjarig- hippe terminologie van de he ren van het Cannon-hoofd- kantoor. Aan de andere kant werd er landelijk heel wat geld in advertenties gestopt die lieten weten dat het bij Cannon goed kijken was. Voor iedere vijftigste bezoeker zelfs goed én gratis. Theaters die het zich kunnen permitteren om te.investeren, zorgen schie lijk voor betere stoelen en meer beenruimte. Versla de vijand (tv en video) op zijn ei gen wapen: comfort. Adriaan Duijvesteijn, directeur filmdis tributie van het Cannon-Tu- schinski concern stelt in het blad Poly Media: „We hebben Menahem Gólan en Yoram Globus: te maffe Cannon-weken. de afgelopen drie jaar een te rugloop gezien in bezoekers aantallen van 36-37 procent. Het service-aspect speelt een belangrijke rol. Daarin moet verbetering komen. Mensen zijn het gevoel kwijt dat ze een avondje uit zijn als ze naar de bioscoop gaan. Dat gevoel moet weer terugkomen. Een vriendelijke benadering van het bioscooppersoneel, een goede projectie, goed geluid, gezellige buffetten en geen on verwachte pauze midden in de hoofdfilm zijn belangrijk". Reclamefilmpjes In feite antwoord Duijvesteijn zo op de enqête die het film blad Skoop in '83 hield. Daar waren juist de soms schrijnen de kwaliteit van de projectie en het hete hangijzer van de pauze in de hoofdfilm grote struikelblokken voor de kla gers. Evenals de ongevraagde kijkballast van de reclame filmpjes waarmee het bezoek opgezadeld wordt. Een vicieu ze cirkel. De bioscoop heeft extra inkomsten nodig, draait dus reclamefilmpjes. Maar het bedrag dat reclamemakers daarvoor aan de biosoop beta len is gerelateerd aan het aan tal bezoekers dat in de zaal zit. Dus als het slecht gaat komt er minder reclamegeld binnen en zou er dus nóg meer reclame gedraaid moeten worden. En wat die buffetten betreft: voor een aantal theaters komt de grootste omzet daarvandaan. Dus hoe vaker je mensen naar die buffetten stuurt, hoe beter het is. En daar heb je dus toch die pauze voor nodig. Het door de Nehem in op dracht van de Nederlandse Bioscoopp Bond geschreven rapport zet alle problemen op een rijtje, doet een aantal aan bevelingen, al zijn die nauwe lijks verrassend. Meer aan dacht voor het „marketing mix"-pakket van de bioscoop en het service-aspect zijn voor de hand liggende punten uit de Nehem-aanbevelingen, maar de conclusie dat „de te nemén maatregelen niet voor alle bioscopen tijdig effect zul len sorteren" en dat er een aantal zal moeten sluiten staat er dreigend naast. A.Duijves teijn: „Het blijft natuurlijk koffiedik kijken. Ik denk dat de bioscoopbranche eind 1986 uit de rode cijfers kan komen. Maar ik verwacht wel dat er theaters moeten sluiten. Op dit moment heeft Nederland 450 bioscopen. Ik denk dat er 150 binnen nu en anderhalf jaar moeten sluiten". Hij denkt dat vooral de zogenaamde premiè re-bioscopen de klappen krij gen en dat in de kleinere plaatsen de bioscopen het zul len volhouden. Reddingsplan De moeilijkheid is dat de pre mière-bioscopen in de grote steden al vaak onderdeel zijn van een multi-screen bioscoop, een nieuw theater met meer dere bioscopen onder een dak, of het grote theater van vroe ger waarin inbouw-theaters zijn neergezet. Moeten die dan weer weg? En dat terwijl de multi-screen theaters interna tionaal nog steeds als de oplos sing uit de problemen worden gezien. In Engeland, waar de bezoekersaantallen sinds 1970 tweederde gedaald zijn, gaat volgens een Amerikaans red dingsplan geïnvesteerd wor den in spiksplinternieuwe multi-screen theaters. Cannon (in Engeland de twee na groot ste bioscoopexploitant met de Cannon-Classics cinema's) en Thorn EMI denken binnen de komende maanden een aantal plannen te ontvouwen voor zulke multi-screen gebouwen die 2 miljoen pond per stuk zouden gaan kosten. Martin Stafford, marketing maanger van Thorn EMI in de Sunday Times: „Het gebeurt over de hele wereld. De Fransen, de Belgen en de Nederlanders hebben ze allemaal en we ge loven dat 't hier ook tijd wordt". Het is mogelijk dat de tijdige omschakeling in Neder land naar meerdere „doeken" per biscoop een nog drasti scher daling in bezoekersaan tallen heeft voorkomen, al blijft dat raden. In elk geval is de daling in Nederland Euro pees gezien nog een van de kleinere. In Engeland zakte dat bezoek tussen 1955 en nu van 1200 miljoen naar tegen de honderd miljoen, in Duits land van 800 miljoen naar 150 miljoen. In Nederland was het ongeveer 65 miljoen en werd het 35 (geschatte aantallen overigens, ontleend aan een grafiek van de Nehem). „Aide de cinéma" Een ander punt is de over heidssteun die vanuit het bio scoopbedrijf al lang gevraagd wordt. Met name het feit dat in Nederland nog steeds het hoge BTW-tarief (19 voor de bioscoop wordt gehanteerd, doet de Bioscoop Bond pijn. Men vraagt om verlaging, die deels in moeilijkheden verke rende bioscopen, deels aan filmproduktie ten goede zou moeten komen. Maar dat is voorlopig een te zoete wens droom. De bioscoop zou dan als enige bedrijfstak in een uit zonderingspositie komen en Concorde-directeur Robbert Wijsmuller: bioscoop ontbeert vaak service en sfeer. dat lijkt teveel gevraagd. In landen als Duitsland, Frank rijk en Italië bestaan wel óf van die speciale tarieven óf delen bioscopen in een speciale („aide de cinema") heffing op de bioscoopkaartjes of de ont vangen vermakelijkheidsbe lasting. In Frankrijk bestaan er nog meer beschermende maatregelen. Op typische „bioscoopdagen" mogen er geen speelfilms op de televisie uitgezonden worden. Woens dags en vrijdags niet voor 22.30, zaterdag en zondag niet voor 20.30 uur. Frankrijk heeft dan ook een betrekkelijk gunstige bioscoopsituatie: daar liep het bezoek terug van 400 miljoen naar plus minus 240 miljoen. Flops in provincie Jacques Goderie, theaterpro grammeur van de Cannon- groep constateert overigens in het Film televisie jaarboek terecht dat Nederlandse films wél succesvol zijn in de biosco pen. In '83, stelt hij, waren 16 van de 312 uitgebrachte films van Nederlandse makelijk. Een percentage van 5,13 pro cent. Maar ze brachten wel 14,3 procent van de totale re cette op. In 1984, dank zij het succes van „Schatjes" en „Cis- ke de Rat" zelfs 18,6 procent. Maar vanuit de provincie wor den de accenten toch anders gelegd, getuige de woorden van Gerben Kuipers, exploi tant van het Molenaartheater in Wageningen in datzelfde jaarboek: „Het gaat niet goed met de Nederlandse film is de opvatting van een kleine bis- coopexploitantr" zegt hij. „Op twee films na (eerdergenoem de „Schatjes" en „Ciske de rat". BJ) zijn alle uitgebrachte Nederlandse films flops ge worden". Kuipers stelt dat door het huidige produktiesys- teem iedereen die aan een film meewerkt z'n geld krijgt vóór de film wordt uitgebracht. Het risico is voor de theaterexplow tant. „Gemiddeld is een ex ploitant voor een Nederlandse film ca 50-60 procent van het entreegeld kwijt aan filmhuur. Voor een buitenlandse film ligt dat tussen de 32'/i en 40 Krocent. Om geen verlies te oeven lijden, worden films die het minimum (nodig ter delging van de vaste lasten van het theater. BJ) niet ha len, zonder pardon niet gepro longeerd. Door de verhoogde fdmhuur (waarom?) voor de Nederlandse films wordt het risico van de exploitant extra vergroot, zodat hij zich wel tweemaal bedenkt voordat hij een Nederlandse speelfilm in zet". Kuipers suggereert als oplossing voor de moeilijkhe den van de kleine theaters: een garantie voor de vaste las ten van het theater of een in stelling van een maximale filmhuur voor Nederlandse films. „De overheid heeft zich de laatste jaren uitsluitend be ziggehouden met het produce ren van films. Nooit heeft men zich afgevraagd of deze film wel bekeken kunnen worden" stelt hij. Het ziet er dus naar uit dat zelf het succes van de speel- filmproduktie van eigen bo dem geen soelaas over de hele breedte van de biscoopwereld brengt. Kuipers' stellingen doen herinneren aan het plan dat Jos Stelling en Max van Praag vorig jaar lanceerden: Minder steun aan de filmpro duktie geven, meer aan thea ters. Waardoor films tenminste kunnen draaien. Goed, de ma laise is er. En al zijn er geen pasklare antwoorden, het ser vice-aspect is een gemeen schappelijk stokpaardje. Rob bert Wijsmuller, directeur van Concorde film, Nederlands grootste onafhankelijk filmdis tributeur, zegt: „De bioscoop speelt een zeer belangrijke rol in het bestaan van een film. Het zou goed zijn als de bio scoop zich ook bewust was van deze rol. Het is niet slechts het achteruitgaan van het gemid delde besteedbare inkomen, maar ook het gebrek aan ser vice en sfeer dat de bezoekers aantallen in de bioscoop danig doet teruglopen". Dus: lachende ouvreuses, op gepoetste projectoren, ruimte voor gestrekte benen, biosco pen waar je genoeg „smaken" hebt om er de hele familie te parkeren en een bonbonnetje gratis bij de koffie? Zou het dat echt zijn? Ik weet het niet. „Amadeus" en „Beverly Hills Cop" lopen over de koppen en zullen dat ook wel doen zon der dat alles. Wat zouden we ervan zeggen als we eens be- ?onnén met alleen maar goede ilms te draaien? BERT JANSMA sportprogramma ZATERDAG HONKBAL Hoofdklasse: ADO-UW; Kinheim-Pi- rates; HCAW-Giants; OWO-Sparta. A. Tijgers-H. Nicols; Eerste klasse Ar. Sparks-V'wijckers; RCH-Pkxuers. Terrasv.-Spartaan; ABC-Herons; Eer ste klasse B:; Utrecht-Quick: Twins- Neptunus; TT Tigers-Feyenoord. Euro Stars-PSV; Tweede klasse Cr. Fores- ters-Wassenaar. DAMES Hoofdklasse:; Heiloo-Kinheirn; HeF- loo-Kinheim; Nuenen-HHC; Nuenen- HHC; B daal-HCAW. Bdaal-HCAW ZONDAG KORFBAL; Overgangsklasse A: O ArnhemRapiditas; DaltoW. Kwiek (za); LDODKOD (za); ZKC'16—Nic.; Overgangsklasse B; Die Haghe— Trekvogels; KVSLuto (zaf. Alten WPSV; HKVHKC Ha (za); Promo tie klasse A; VESRitola (za); Drach tenDriehoek (za); DWA—Pemra (za); Kinderdijk—Vriendens. (zak Pro motie klasse C; BEP—Achillea; O. &- bern—DETO; SDO—Roda; Wes- terkw.VEO (za); Eerste klasse A Ready—Zuiderkw; Overkant—Oe Bermen; DanaïdenRegenboog; Ten DonckOSCR. HOCKEY Heren, Hoofdklasse; HGC—Tilburg; Bl.daalHDM, LeidenLaren; Oen BoschAmsterdam; Oranje Zw Kampong; SCHCKI. ZwKs; Over gangsklasse B; UnionVento; For wardGron.Studs; BredaSch.weij- de; Geel Zwart—Hurley; Gocx actie Wageningen; KievitenVictoria; Eer ste klssse A; Etten Leur—MOP; DSHCAMHC'65; Spirit—Push; Groen Geel—Ring Pass; Were Or— Forescate; Tweede klesse B; Atec- to—Te Werve; DopieBadhoeved.. Cartouche—VCL; AeolusRoom burg; ZoetermeerCapelle Dames. Hoofdklasse; HGC—Rotter dam; HilversumOranje Zw.; Amster dam—Upward; MOPWere DL GHBS—Laren; EMHC—HDM; Over gangsklasse A; KI. Zwits—Gronin gen; Kampong—Forward; Pinoke HOD; NijmegenBI daal; Oen BoschMEP; VictoriaKieviten; Eer ste klasse A; Craeyenh.—Breda; Ring Pass—Aeolus; LeidenSpirit; Allian ceNoordwijk; ZandvoortBenne- broek; Tweed# klssse A; Foresca te—Zoetermeer; Qui ViceHOS; Rijs wijkCartouche; Te V ZAALHANDBAL Heren. Eredivisie; GazellenATtila (za); Hercules HHellas (zak Swift FtBlauw wit; V en LSittardia; AalsmeerSwift A; Hermes— E en O.; Eerste divisie A; AmhemiaAals meer 2; UDIAHC'31; Sparta 75— Jahn II; Sloterv Votendam; Grifh oen—ESC AE en O 2—Seijst. VELDHANDBAL Regio E Eerste klasse Pawns, Odin—Takf68; Niloc—VZV; Vote- wijck—Nw. Vennep; VidoAmster dam; Regio F Eerste kleeee; t Oase; Actief—Weetlandia. HONKBAL Hoofdklasse; H.Nicots—Amstei T; SpartaOWO; Giants—HCAW; Pira tes—Kinheim; UW—ADO; Eerste klasse A; Pioniers—RCH; Vwijc- kersSparks; SpartaanTerrasv; Herons—ABC; Eerste fcteeee O; PSVEuro Stars; Fe^noordTT Ti- Neptunus—Twins; Quick— trecht; Tweede klaeee C; Stocks— Heiloo; Petrels—Schoten; SquBsse Frogs. SOFTBAL Dames. Hoofdklasse; DSSTerrasv.; DSSTerrasv; Eerste klesss A. ADO—Birds; ADO—Birds; Storks EDO; Storks—EDO; Sch«dam-Me- teoor; SchiedamMeteoor; Shell Twins; Shell Twins. E£ O-STUDIO: )t bittere kruid" (a.l.) Ester Spitz, Gerard olen en Kitty Courbois. lie: Kees van Oostrum. Oostrums „Het bitte- lid" dreigt de meest be ien Nederlandse film van itste jaren te worden. He- en| want de diverse proces- de! (schrijfster Marga Minco ilcomponist Loek Dikker de producent) zullen de geen goed doen. Niet te- rrof)t. „Het bittere kruid" is w( degelijk een film die de fite waard is. Goed ge- Ikt, erg mooi van fotogra- rt^en een te waarderen po ging Marga Minco's bestseller filmisch te vertalen. Dat daarbij ook fouten zijn ge maakt, ligt eigenlijk voor de hand. Misschien ontbreekt nog het meest een sterke, persoon lijke greep van de regisseur op zijn stof, maar ook aan de dra matische opbouw van de film mankeert bet een en ander. Het lijkt een merkwaardige stelling na alle berichten als zou de film het boek onrecht doen, maar daarin lijkt de film nog tevéél op het boek. Min co's in 1957 uitgekomen „oor logsnotities" missen, bewust een dwingende verhaalstruc tuur. Het zijn de bijna kale verslagen van een jong meisje die de oorlog en de Duitse maatregelen tegen haar joodse lotgenoten als een absurde ma chine aan zich ziet voorbij gaan. De schrijfster recon strueert knap de blik van dat jonge meisje (dat zij zelf was) op die werkelijkheid en iang- zaam aan werkt die onbevan gen blik steeds heviger op de lezer in: je ontkomt niet meer aan gevoelens van verbijste ring, afschuw en ontroering. Van Oostrum moest die sub jectieve kijk van het meisje Sara dat haar ouders nareist naar Amsterdam, in een schuilplaats in de tuin aan een razzia weet te onkomen, on derduikt op het land en als enige van haar familie over blijft, vertalen in een zichtba re, handelende figuur. Haar moest hij bovendien binnen dramatische situaties plaatsen om haar ook „van binnen" te kunnen laten zien. Terwijl de levens van die joodse familie voortdurend door de buiten wereld worden bepaald (de in voering van de jodenster, het gedwongen vertrek naar Am sterdam, de laarzen voor het raam van hun sousterrain, de uiteindelijke wegvoering van de ouders) lassen Van Oost rum en zijn Amerikaanse sce narioschrijver Maurice Noel de confrontatie in van Sara met een NSB-gezin. De film begint wanneer zij in een sa natorium ligt naast de dochter van een NSB'er. Hij staat erop dat het joodse meisje verwij derd wordt. Maar Sara blijft bevriend met dat meisje Greet (een onecht blijvende, onge makkelijk geacteerde rol van Mirjam de Rooij) en zoekt steeds weer contact met de NSB-familie, die nota bene in een fraai, van joden gevorderd pand terechtkomt. Al is die ingreep plausibel en gezien de manier waarop Van Oostrum c.s. hem verrichtten zeker niet laakbaar, de NSB- scènes missen een dramatische consequentie en het nevenver haal strandt op de poging ver der zo dicht mogelijk bij het boek te blijven. Gerard Thool- en en Kitty Courbois als de ouders van Sara leveren knap en indringend spel. Ester Spitz is zeer talentvol als Sara zelf, in de ogen van de regisseur het meisje dat niet wil berus ten zoals haar ouders, dat wil ontkomen aan de greep van die absurde buitenwereld. Marga Minco's boek ontroerde mij, de film deed dat op een andere manier. Alle processen ten spijt. BERT JANSMA 1TGEEST De ge- [nteraad van Oegst- heeft gisteravond iten tot het instellen een werkgroep die de en de omvang van de loosheid in Oegst- gaat onderzoeken, werkgroep, waarvan •aadsleden W. Kake- ke (CDA) en W. Nij- s (VVD) deel uit zullen keken, komt over een I jaar met een rapport. olst [ei| idee voor een werkgroep jiulering werkeloosheids- ijd" was afkomstig van de ®p. Gisteravond kwam het ra stel via B en W, die het de VVD hadden overge- en, in de raad. Had men Ie commissie onderwijs en welzijn de werkgroep een ze kere taak toegedacht, gister avond bleek de liberaal H. Ha- jonides er wat aan toe te wil len voegen. Zoals het scheppen van voorwaarden voor een vrijetijdsbeleid en het inventa riseren de werkgelegenheid. A. van Eisen (PPR) vroeg zich af of dit wel werk was voor een werkgroep. „Een aantal zaken kunnen ook zonder een werkgroep opgelost worden", aldus Van Eisen: „Wanneer je iets creëert wat mensen een hoeveelheid hoop geeft en het resultaat is mager dan heb je de kiem gelegd voor teleur stelling". Wethouder T. Blom-de Koek van Leeuwen (onderwijs en Welzijn) zwakte de voorstellen ten aanzien van de taak van de werkgroep weer wat af en uiteindelijk was er een schor sing voor nodig om op de par tijen op één lijn te krijgen. De heer G. Wuisman (D'66) for muleerde de taak van de werkgroep als „het onderzoe ken van de aard en de omvang van de werkloosheid in Oegst- geest en het in kaart brengen ervan. Het inventariseren van regelingen en initia^even die er toe kunnen leiden om de onbekende vraag naar betaald werk zichtbaar te maken" en daarmee kon de raad akkoord gaan. Haaswijk Mevrouw Blom-de Koek deel de de raad gisteravond mee dat voor het buurtcentrum in deelplan VIII in Haaswijk ge dacht wordt aan 600 m2 detail handel en 500 m2 dienstverle nende bedrijven. „Een super markt plus drie kleinere win kels van Oegstgeester winke liers zullen rond 500 m2 vloer oppervlak vragen. Eén zaak is horeca-achtig", aldus Me vrouw Blom. Zij voorzag geen grote uitbreiding van het Oegstgeester winkelbestand omdat een drietal zaken van elders uit Oegstgeest naar Haaswijk verhuizen. De wet houder wilde niet toezeggen dat, bij vertrek van een dienst verlenend bedrijf, er zich geen winkel in het vrijgekomen pand zou kunnen vestigen. Het voorstel van B. en W. om de Wereldwinkel tegemoet te komen bij de aanschaf van een „marktwagen" door jaarlijks 500 gulden beschikbaar te stel len, ontmoette tegenstand bij de liberalen. Zij vinden dat de Wereldwinkel best zichzelf kan bedruipen en zijn tegen de voorgestelde subsidie. Het voorstel werd desondanks door de raad aangenomen. Acties Schiphol lijken voorlopig van de baan DEN HAAG Het gilde van Nederlandse luchtverkeerslei ders ziet met enig optimisme het overleg op 3 mei met mi nister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat tegemoet. Dit verklaarde voorzitter W. Roos eman nadat een delegatie van het gilde gisteren een uur met de minister had gesproken. Het ging daarbij met name over de problemen die de af gelopen weken tot de „ziek meldingen" van de verkeers leiders hebben geleid. Volgens Rooseman heeft de delegatie een goed en open gesprek met de minister gehad, waarin de delegatie „haar hart eens heeft kunnen uitstorten". Volgens hem is er tot 3 mei geen enke le reden voor actie zoals vorige week en op de vrijdag voor Pasen. Daf Trucks dik uit rode cijfers EINDHOVEN Daf Trucks in Eindhoven heeft een verlies van 27 miljoen over 183 vo- (ADVERTENTIE) JE BENT ER WERKELIJK ZELF BU... RETOUR AUSTRAUSCH BARRIÈRE RIF F1250 pp 'N SPANNEND AVONTUUR IN RUIMTE EN TUD ELKE DAG SHOWS OM 14-15-16 UUR EN 19-20-21 UUR. KONINGINNEDAG: SHOWS OP ELK HEEL UUR VAN 11T/M 21 UUR. DEN HAAG. Pres Kennedylaan 5 (naast Gemeentemuseum). Gratis plaatsbespreken: 070-547400 (niet in het weekendt Vanal eind mei ons tweede programma: GENESIS met planetariumshow EEN BOEIEND UITSTAPJE VOOR HET HELE GEZIN. rig jaar weten om te zetten in een winst van 9,7 miljoen. De raad van bestuur van spreekt in het jaarverslag van „een krachtig herstel ondanks de nog steeds heersende malaise in de truckindustrie". De raad van bestuur verwacht dat in West-Europa de totale markt voor bedrijfswagens van negen ton en zwaarder dit jaar gering zal groeien bij een iets hoger prijspeil. Daarbij zullen de markten in Afrika en het Midden-Oosten zich stabiliseren. Deze vooruitzich ten. gekoppeld aan een verla ging van het kostenniveau en een verhoging van de produk- tiviteit, kunnen dit jaar het ondernemingsresultaat nog verder verhogen, aldus de raad van bestuur. Smartegeld voor acteur Gerd Fröbe van Keulen heeft de interna tionale filmacteur en tooeel speler Gerd Fröbe een smarte geld van 60.000 maT zen ten koste van kant van videocassettes in Le verkusen, die zonder zijn toe stemming een foto van hem had gebruikt als reclame voor haar produkt FrObe, ooit in ternationaal bekend geworden door zijn rol als „Goldfinger" in de gelijknamige James Bond-film, nad om 200.000 mark gevraagd. Over een tweede klacht tegen de tinna, waarbij Fröbe om een smarte geld van 300.000 mark vraagt voor het onrechtmatige ge bruik van hetzelfde konter feitsel op reclameposters, moet nog uitspraak worden gedaan

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9