Wielrennen voor vrouwen krijgt steeds meer allure Canada en Kagel als rode lijnen Holland Festival Etappe winst voor Connie Meijer KUNST •SPORT CeidactSotwwt ONDANKS „TEGENWERKENDE" REGLEMENTEN Ook Nederlandse artiesten maken plaat voor Afrika Ploeg Post f rijdt weer j in prijzen e Conny Meijer als eerste over de eindstreep in Hilversum. HILVERSUM Connie Meijer heeft de tweede etappe van de Ronde van Nederland voor dames, van Lisse naar Hilversum over 77 kilometer, gewon nen. In de eindsprint bleef de rijdster uit Vlaardingen de Volendamse Mieke Ha vik en Gonny van Koert, die de leiding in het alge meen klassement behield, net voor. DIRECTEUR FRANS DE RUITER REKENT NIET OP VOLLE ZALEN AMSTERDAM Tijdens het 38-ste Holland Festi val, dat van 1 tot 30 juni voornamelijk in Amster dam speelt, worden geen volle zalen verwacht. Wel een enthousiast en nieuwsgierig publiek, dat zoekt naar originaliteit, inventiviteit en nieuwe wegen voor oog en oor. Aldus Frans de Ruiter, die dit jaar voor de laatste keer direc teur van Holland Festival is, wegens zijn benoeming tot di recteur van het Koninklijk Conservatorium per 1 augus tus. Onder zijn leiding zijn in het Holland Festival de tradi tionele rode lijnen verwerkt, die dit jaar worden gevormd door de Argentijnse Duitser Mauricio Kagel, van wie 39 werken worden uitgevoerd, Canada, Zweeds theater en het Verre Oosten. Met de 39 werken van Kagel als centrale festivalkunste naar, is geen andere componist voor hem zo uitvoerig aan de orde gebracht. Tijdens het fes tival wordt aldus een histori sche doorsnede van Kagel ge geven, van solistische tot zeer groot bezette stukken, waaron der zijn laatste twee muziek theaterstukken: „Auf Deutsch- land" en „Die Erschöpfung der Welt". Canada Wat Canada betreft wordt een inventarisatie gegeven van hetgeen thans aldaar aan de orde is, op het gebied van mu ziektheater, muziek, dans, film, video, traditionele kunst, beeldende kunst, literatuur en andere vormen van cultuur. Tijdens de uitvoering in de di verse Amsterdamse theaters, zal vooral opvallen dat Canada zich sterk heeft ontwikkeld op het terrein van de geïmprovi seerde muziek en dans. Zoals gebruikelijk tijdens het Holland Festival ontbreken ook de traditionele kunsten niet, vergezeld van kritische beschouwingen over het leven van de eskimo's en de india nen in Canada. Het mag wel licht zonderling lijken, maar onder de weinige plaatsen bui ten Amsterdam waar HF-eve- nementen worden uitgevoerd, behoort Coevorden. Er is ech ter een eenvoudige verklaring voor: de grote Canadese stad Vancouver dankt de naam aan een telg uit het geslacht Van Coevorden. Reden voor deze Nederlandse gemeente om dit jaar 40 jaar na de bevrijding, aandacht aan Canada te schen ken. Dit gebeurt door de india nen van Canada te adopteren. Op 14 juni treden in het Mid deleeuwse kasteel van Coevor den „Canadian Plains Indian Dance- and Singinggroup" op. Zaterdag 1 juni opent het Hol land Festival meteen al met een aantal opmerkelijke, grote produkties. In het Tropeninsti tuut wordt die dag de Opera Seria ..L'eroe cinese" van Jo- hann Adolf Hasse uitgevoerd, in het concertgebouw dirigeert Leonard Bernstein het Con certgebouworkest met Mahlers Negende Symfonie, gaat Ka- gel's „Nach einer lektüre von Orwell" in Nederlandse pre mière en brengen Armando en Cherry Duyns en Johnny van Doorn de voortzetting van het tv-programma „Herenleed" in De Kleine Komedie. De dag daarop wordt onder meer traditionele kunst uit Korea, hof- en dodenmuziek gespeeld in het Tropeninsti tuut. Na Canadees theater op woensdag 5 juni volgt de zesde het eerste stuk Zweeds thea ter: „Demonen" van Lars No- rén door de stichting Demoon uit Rotterdam en in de regie LEIDEN Het wielren nen voor vrouwen krijgt steeds meer allure. Op het mondiale vlak kunnen de fietsende vrouwen steeds meer aan de bak in koer sen die een redelijke af spiegeling zijn van de uit gaven voor hun mannelij ke collega's. Het beste voorbeeld hiervan is de Tour de France van vorig jaar, waar de Nederlandse vrouwen de successen opeenstapelden. Ook in Nederland heeft men het dit jaar aangedurfd de vrouwen meer te bieden dan de traditionele rondjes rond de kerktoren en een incidentele „klassieker". Voorbeelden hiervan zijn de Omloop van het Molenheike, die zondag plaatsvond in het Brabantse Diessen, en de eerste Ronde van Nederland, die één dag la ter startte in Leiden. Dat men de vrouwen desondanks nog niet echt serieus neemt, mag blijken uit de reglementen van de UCI. Het puur uit mannen bestaande bestuur verbiedt or ganisatoren koersen te organi seren die de voorgeschreven gemiddelde afstand van 50 kilometer overschrijden, maar weigert vooralsnog die regel aan te passen aan de praktijk, die uitwijst dat vrou wen tot heel wat meer in staat zijn. Op dit moment staan de vrouwen voor de taak te be wijzen dat zij de nodige aan dacht waard zijn. Toch had het Nederlandse vrouwenpeloton, aangevuld met een Amerikaanse en een Duitse selectie, bij de proloog van de Ronde van Nederland even het idee voor volwaardig te worden aangezien. Het or ganiseren van een etappekoers is in Nederland al een zeld zaamheid, een dergelijke wed strijd voor vrouwen werd tot voor kort onmogelijk geacht. Op zich is dat niet zo vreemd, want hoewel de Nederlandse vrouwen, te beginnen met rensters als Keetie van Oos- ten-Hage en Tineke Kole-Fop- ma, door de jaren heen grote successen hebben geboekt op bijvoorbeeld de wereldkampi oenschappen en de Olympi sche Spelen, bleef het peloton beperkt tot een kleine groep rensters die tevergeefs naar erkenning zocht. De oorzaak hiervan was tweeërlei: ten eerste was de top erg smal, ten tweede nam de omvang vari het peloton nauwelijks toe. Za ken die van doorslaggevend belang zijn voor een organisa tie, die liever 100 mannelijké fietsers om de premie van de plaatselijke banketbakker ziet strijden, dan vier vrouwen op een totaal van dertig. Oorzaken Dat zo weinig vrouwen op de koersfiets stapten had zijn tra ditionele oorzaken: wielren nen achtte men schadelijk voor het uiterlijk van de vrou wen. Het gevaar van valpartij en waarvan de littekens eeu wig zouden zijn en het voor uitzicht van in omvang toene mende benen had een af schrikwekkende werking. Hoewel de maatschappelijk veranderde houding ten op zichte van vrouwen ook het wielerpeloton niet onberoerd heeft gelaten, is het alleszins duidelijk dat die groep nog al tijd met een scheef oog wordt bekeken. Niet het laatst in de conservatieve wielerkringen zelf, waar „progressieven" "slechts met de grootste moeite erkenning krijgen. Voorbeeld hiervan zijn de vooruitstre vende trainingsmethoden, die resoluut opzij werden gescho ven, of waarschijnlijker: hele maal niet werden gelezen, zo lang ze slechts in boeken voor kwamen. De praktijk, name lijk de successen van Frances co Moser vorig seizoen, moest de doorslag geven. Een belangrijke stap op weg naar volwassenheid van de fietsende vrouwen was de op richting van een belangenver eniging. Initiatiefneemster daarvan was Mieke Havik, die niet alleen in de koers haar woordje danig meespreekt. Als voorvechtster van hun belan gen, laat zij geen gelegenheid onbenut om de buitenwereld duidelijk te maken, dat het on derscheid tussen fietsende mannen en vrouwen volstrekt willekeurig is: „Ons voor naamste bezwaar is de gelimi teerde afstand. Eéndagskoer- sen mogen niet langer zijn dan 50 kilometer, terwijl we in etappekoersen gemiddeld ook niet meer kilometers mogen afleggen. Ik weet zeker dat wij veel meer aankunnen, al kan ik natuurlijk niet precies zeg gen waar de grens ligt". Mieke Havik (rechts, met Gonny van Koert): „Het dameswielrennen wordt meer voor „vol" aan zien sinds onze successen in de Tour de Femmes". Toch ziet dé Amsterdamse so ciaal werkster, die net zoveel tijd in haar training steekt als een topamateur, ook lichtpun tjes: „Door onze grote succes sen in de Tour de France is het publiek ons beslist anders gaan bekijken. We worden nu veel meer voor „vol" aange zien dan vroeger. Toch is het belangrijk de ontwikkelingen kritisch te blijven volgen. Kijk maar naar de reglementen, die nog steeds niet aangepast zijn". Keetie van Oosten-Hage, ac tief wielrenster in de periode '66-'79, betwijfelt of die hou ding verstandig is: „Ik vraag me af, of sommige vrouwen niet te hard van stapel lopen. Tegenwoordig hoeven ze niets meer zelf te doen. Terwijl wij vroeger op een WK zelf onze was deden, worden nu bij wij ze van spreken hun veters vastgemaakt door een begelei der". Dat de rensters de situa tie in hun voordeel proberen om te buigen .vindt de veel voudig ex-wereldkampioene op baan en weg logisch en te recht. maar de manier waarop dat gebeurt vindt zij niet altijd de juiste: „In de Omloop van het Molenheike is Mieke ex pres ongeïnteresseerd achterin gaan rijden om te protesteren tegen het huidige beleid. Dat kan niet goed zijn, want zo schop je de hoge heren tegen de schenen". Niet alleen die vraagtekens zijn gerechtvaardigd. Het is een feit dat het (internationa le wielrennen voor vrouwen nog altijd stijgt in aanzien bij organisaties en publiek, maar de vraag is hoe lang het effect van de zich opeenstapelende successen in de Tour de Fran ce nog na zal werken in Ne derland. Na de wereldtitel van Petra de Bruin in Valkenburg in 1979 heeft er geen Neder landse vrouw meer op het ere podium gestaan. Het gebrek aan succes in de klassiekers en de Franse rondrit heeft de mannelijke collega's de laatste zomer danig parten gespeeld: het publiek kwam in minder groten getale naar de criteri ums en de Zesdaagse van Rot terdam en de interesse van de sponsors nam af. Aan de Ne derlandse vrouwen de taak dat in hun geval te voorkomen. PIETER EVELEIN t ZAMORA De tweede cP de Ronde van Spanje vel net als de eerste, geheeji fens de voorspellingen» ■elg Eddy Planckaert wil eerste vlakke rit in lijn, Valladolid naar Zamora if massasprint, zijn Nederlf ploeggenoot Bert Oosterf kreeg een nieuwe geler. Het aantal verdiende pe liep zodoende voor de re, van Post al in de hondei zenden. h Het uitvoeren van de opó< ten was woensdag geen j. lijke opgave. In beest» weer tijdens de eerste van de 177 kilometer lant in de richting van Poi had geen van de 169 rei trek in een harde koers. van Teuntje Klinkenberg. De bekende Zweedse regisseur Ingmar Bergman komt met het gezelschap Dramaten uit Stockholm King Lear op de planken zetten. In tal van Amsterdamse grote en kleine theaters worden in juni ook (hedendaagse) Neder landse produkties gespeeld, zo als Loevendie's, Naima door de Nederlandse Operastichting met het Amsterdam Philhar- monisch Orkest en het Neder lands Operakoor, „Kaalslag" door HoketusVDe Volharding, werk van Hans Kox (Tweede Vioolconcert), Loevendie, Jan van Vlijmen, Guus Janssen. Otto Ketting en Louis An- driessen. Voorts treden op dansgroepen, waaronder het Nederlands Dans Theater en het Canadese nationale ballet. Buiten Amsterdam Slechts enkele produkties in het kader van het Holland Festival worden buiten Am sterdam gegeven. In Den Haag wordt in Dilligentia „Heren- Gisella Witkowsky en Rex Harrington in het Nationale Ballet van Canada tijdens de uitvoering van Don Quixote, een van de pro ducties die worden opge voerd tijdens het Holland Festival. leed" en in het Circustheater het NDT verwacht en in Haar lem treedt Werkcentrum Dans op. Maar de buitenlandse in breng blijft beperkt tot Am sterdam - op die eenmalige in diaanse uitvoering in Coevor den na. NOS, TROS. AVRO en VPRO zullen een groot aantal produkties al dan niet rechtstreeks op radio en tele visie uitzenden. Los van het Holland Festival heeft Utrecht weer een eigen Festival Oude Muziek, van 30 augustus tot 8 september. In dat festival wordt aandacht besteed aan werk uit de Mid deleeuwen, Renaissance en Barok. FRITS BROMBERG brechts, Henk Elsink, R Jacketti en de Scooters lem Duyn, de Star Sist de Dolly Dots. Of alle art hun toezeggingen na komen hangt voor een deel af van de houding platenmaatschappijen, mee zij een contract heb Het idee om de Nedei artiesten, net als hun l kaanse collega's, een pl laten maken werd ruil week geleden geboren, gebeurde", aldus Kamj Van Warven, „toen ik n tv-uitzending over de van de nationale Afrik zat te kijken. Daaruit dat er nog verschrikkelij geld voor hulp nodig voltrekt zich daar een w ramp en daarom is elk tief, ook al is het in i landen al gedaan, zeei kom". De plaat word 10.000 gulden gesponsori het gemeentebestuur Kampen en het plaatseli drijfsleven. Dat is bijns derde van de produktieh Van de opnamen van d< wordt een videoclip gei De muziek wordt gesel door Hans Vermeulen, de bedoeling dat de „I land voor Afrika"-sing juli dit jaar in Kampe doop wordt gehouden. Verzamelde werken Vestdij voor Dolman AMSTERDAM ln Nieuwe Kerk in Ai sterdam heeft Twee Kamervoorzitter dr. Dolman gisteren de e ste complete serie mans van de hand i Simon Vestdijk in o vangst genomen. Met uitgave van „Kind I sen twee ouders" is: het gehele romanoeui van Vestdijk op markt gebracht. 1 menteel wordt hard werkt ook de gedich van zijn hand in zijn heel uit te brengen. DONDERDAG 25 APRIL 1985 PAGINjÉ KAMPEN Binnen drie maanden verschijnt op de nationale platenmarkt een „Nederland voor Afrika"- single. Meer dan 20 vader landse topartiesten heb ben hun medewerking hieraan inmiddels toege zegd. Het plaatje wordt uitgebracht op initiatief van de Kamper pastoraal werker Rinus van War ven. In eerste instantie zullen 10.000 exemplaren worden ge perst. De opbrengst van de platen wordt waarschijnlijk gestort op het gironummer van de Stichting Een voor Afrika, maar het overleg daar over is nog niet afgerond. Volgens initiatiefnemer Van Warven stromen de aanbie dingen van artiesten om gratis aan het plaatje mee te werken, binnen. Zo zijn er al toezeggin gen binnen van onder meer Ben Cramer, Frits Lam- Wim Broeckx onderscheiden met beeldje DEN HAAG De stichting Vrienden van het Nationale Ballet, afdeling Den Haag is van mening dat de dan ser Wim Broeckx zich in het seizoen 1984/85 het meest heeft onderschei den. Broeckx krijgt daarvoor een bronzen beeldje van de beeldhouwer Frits Stapel, dat hem wordt uitgereikt tijdens een bijeenkomst na afloop van de voorstelling van 6 mei in het Cir custheater. Broeckx krijgt het beeldje voor zijn vertolkingen van Mercutio in Romeo en Julia, van Petroesjka, van de Vaandeldrager in De Groene Tafel en voor de wijze waarop hij steeds ook aan kleinere rollen gestalte weet te geven. Pulitzerprijs naar reportage over dood militairen NEW YORK In New York zijn gisteren de Pulitzerprij- zen voor de beste verrichtingen op het gebied van journa listiek, literatuur, muziek en theater toegekend. De Pulit zerprijs voor journalistiek ging naar een krant in Texas, voor een reportage over de dood van bijna 250 Amerikaan se militairen, als gevolg van technische problemen met he likopters van de firma Bell. Een krant in Philadelphia kreeg een prijs voor haar berichtgeving over meer dan 350 aanvallen door politiehonden op mensen. Andere prijzen gingen naar reportages over de belevingswereld van een blind jongetje, de gevaren van veehouden en over de hon ger in Afrika. De Pulitzerprijs voor literatuur, categorie non-fiction. ging naar het sinds kort ook in Nederland ver schenen boek „De goede oorlog" van Studs Terkei. De prij zen voor muziek en theater gingen naar stukken die nog niet in Nederland zijn opgevoerd. Aan de Pulitzerprijs is een bedrag van 1000 dolar verbonden. Geen krant ontvangen? Bel tussen 18.00 en 19.00 uur, zaterdags tussen 14.00 en 15.00 uur, num mer 071-122248 en uw kram wordt nog dezelfde avond nabezorgd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 10