MARC CHAGALL veelzijdig scheppend kunstenaar Oscar-winnares Sally Field: „Julliehóuden van me" Michiel Vergeer verrassend aan kop Ceidóe Commit Rob Druppers naar Sassenheim FILM/KUNST VRIIDAG 29 MAART 1985 PAG]f|") Michael Jackson onthult zichzelf LONDEN Terwijl bui ten duizenden fans ston den te schreeuwen heeft de Amerikaanse rockster Michael Jackson gisteren in het museum van Mada me Tussaud in Londen zijn wassen evenbeeld ont huld. Er moesten stevige lijfwachten en bereden po litie aan te pas komen om de menigte voor het mu seum in bedwang te hou den. Toen Jackson voor het museum uit zijn limou sine stapte werd hij be laagd door enthousiaste bewonderaars, van wie ve len al vanaf de dag daar voor op hem hadden staan wachten. De popster po seerde voor journalisten en fotografen naast het wassen beeld. Hij ver klaarde te hopen binnen kort een toernee door Groot-Brittnnië te kunnen maken. Ex- Vliegende Non is saccharine-syndroom kwijt VICTOR Wanneer u vanavond 1 -i tv (0.05 tot 1.30. Ned 2fT I naar de Oscar- uitreikir^ afgelopen maandagavori Hollywood plaats vond. even opletten of u ergee or, afloop nog Victor Bannecht beeld krijgt. Ik durf eat h wat biscoopkaartje om Un. 1 wedden dat hij dan eem v< zuur gezicht trekt. Banrden u kunt hem kennen uitxxsti van Willigenburgs „Filmen fans" van woensdag j.l., onvi een zeer belangrijke rol irief vid Leans film „A Passij aa IndiaPeggy Ashcroft >ze voor haar bijrol in die fih vol trijs Bannerjee: wel Gc Globe, geen Oscar. - HM Oscar, Bannerjee niets, had al iets afgesproken m\ oude actrice, die in LoP zou blijven voor de begra\&1 van Michael Redgrave. Ibeï Dame Peggy's Oscar wordydf kend gemaakt en uit he^ej bliek verheft zich de impi te gestalte van de Britse A la Lansbury. Bannerjee n!er( loop tegen een verslaggin& Peggy Ashcroft is een ^o\ vriendin van mij, ik hi g€ een tekst voorbereid, en^ staat opeens Lansbury o; niets maar dan ook niets, de film te maken heeft"hL huilen stond hem nader'be het lachen. Toch eerdeoer staan, Victor. nu SIR LARRY DEN HAAG Mare Chagall, die gisteravond in zijn woning in het Zuidfranse St. Paul de Vence overleed, heeft zich in zijn lange carrière nooit echt bij een bepaal de stroming aangesloten. Terwijl Cézanne, Picasso en Braque zich begin van deze eeuw in Parijs wier pen op het kubisme, bleef Chagall's werk ge kenmerkt door een poë tische, mystieke aanpak met warme kleuren. In deze periode herinnert zijn werk aan zijn witrus- sische geboorteland, met boeren, bruiloften en feesten als onderwerp. Hoewel hij uitstekende contacten met de kubis ten had, bleef hun in vloed op zijn werk be perkt. Chagall, in 1887 geboren in een groot gezin van Chassidi sche joden in Wit-Rusland, trok na zijn mislukte oplei ding aan de Kunstacademie van St. Petersburg in 1910 naar Pariis. Zijn eerste grote expositie had hij evenwel in 1914 in Berlijn, waar hij grote indruk maakte op de Duitse LEIDEN In het per soonlijke kampioenschap van de Leidse schaakbond heeft een outsider alleen de leiding genomen. Na vier van de zeven te spe len ronden is Philidor- voorzitter Michiel Vergeer de enig overgebleven spe ler met nog honderd pro cent. De belangrijkste concurrent. Joop Piket, werd uitgescha keld door een nederlaag tegen Nico Kuijf, die zelf weer van Vergeer verloor. Op de tweede plaats staat de titelverdediger Peter Passenier met een half punt minder. De Philidor-speler Vergeer, tweede tiental, was vorige week niet bij de favorieten ge noemd, maar met jaren KNSB-ervaring behoort hij toch zeker tot de sterkeren. In de vierde ronde had hij dan ook geen pardon met zijn teamgenoot Nico Kuijf, die een Scheveninger onnauwkeurig verdedigde. Kuijf had tot op dat moment een goed toernooi achter de rug met overwinnin gen op LSG-er Maarten Kuijt en op de schaker met de hoog ste rating en de enige hoofd klasser in het gezelschap: Joop Piket. Die sloeg in tijdnood, bij het uitvluggeren, in een iets betere stelling remise af en ging vervolgens door zijn vlag. De belangrijkste achtervolger is de 20-jarige Peter Passenier. Hij moest een half punt af staan aan een goed spelende Ton Pronk uit Noordwijker- hout. Passenier was zelf wel erg tevreden over zijn zege op Sjaak Kamps. In een rustige Italiaanse partij bouwde hij met de witte stukken lang zaam een aanval op die uitein delijk bekroond kon worden met een loperoffer en een schitterend dameoffer en on- dekbaar met tot gevolg. Het peloton spelers met 3 pun ten telt zes namen. Naast de al genoemde Piket en Kuijf zijn dat Ton Pronk en de LSG-ers Folkert-Jan Geertsma, Gert- Jan Manniën en Maarten Kuijt. In de laatste drie ron den. vandaag en morgen, kun nen zij het de koplopers nog lastig maken. Beker Philidor-Leiden heeft in de landelijke bekerstrijd voor viertallen de laatste zestiën be reikt. Nadat in de vorige ron de Katwijk met 3,5-0,5 onder de voet was gelopen, werd nu tweedeklasser VHS zelfs met 4-0 verpletterd. Philidor had totaal geen moeite met de Haarlemmers. Op het eerste bord kwam Peter Gelpke wel iswaar sléchter uit de opening maar hij maakte dat in het middenspel weer goed en won overtuigend. De andere drie spelers, Leo Hofland, Wim de Kok' en RAG de Graaff, over speelden hun opponenten di rect vanuit de opening. De volgende tegenstander van Philidor is nog niet bekend. Competitie In de eerste klasse A van de LSB is de laatste ronde ge speeld. Zoals verwacht heeft het Oppermachtige LSG 3 ook zijn laatste wedstrijd gewon nen. Tegen het onderaanstaan- de Boskoop is voorlopig een 6,5-2,5 voorsprong bereikt en de overgebleven stelling wordt waarschijnlijk als gewonnen voor LSG gearbitreerd. Daar mee heeft LSG het maximaal mogelijke aantal matchpunten gehaald: 14 uit 14, met 49,5 van de 70 te behalen bordpun- ten. De leidse punten werden binnengebracht door Ruud Mieremet, Aad van Moorsel, André van der Drift, Peter van der Heijden en playing- captain Nico Bosman. De re mises kwamen op naam van Wim Bakker, Henk Koegler en Frits Taal. De te arbitreren stelling die de tien completeert is van invaller G. van Uitert. Boskoop* haalde nog een punt weg door G. Snabel die het in correcte pionoffer van Piet Pi ket dankbaar aanvaarde. Te rugblikkend op het afgelopen jaar kan teamleider Bosman niet anders dan tevreden zijn. De enige keer dta zijn team in problemen kwam was, met veel invallers, tegen Philidor 5 en ook dat liep nog goed af met 5,5-4,5. REMMELT OTTEN Marc Chagall gefotografeerd op 90-jarige leeftijd In zijn huis in St. Paul de Vence voor een van zijn werken. expressionisten. Chagall ging gen en tijdens de Tweede echter terug naar Rusland, Wereldoorlog zelf is er spra- waar hij onder meer een ke van een duidelijke ver- Kunstacademie opzette in schuiving in Chagalls werk. zijn geboorteplaats Witebsk Overheersten eerst de war en in Moskou werkte voor me, speelse en lyrische ele- het Joodse staatstheater, ove- menten op zijn schilderdoe- rigens zonder veel succes. ken, in die tijd wordt zijn Tussen de twee Wereldoorlo- werk somberder en geken merkt door de ontwikkelin gen die zich in heel Europa voltrokken. Chagall schildert later beroemd geworden doe ken als de „Witte kruisiging" (1938), „de cellospeler" (1939) en „de oorlog" (1943). Tussen de wereldoorlogen werkte Chagall ook nog aan zijn doel, een illustratie te maken bij de bijbel. Daarvoor verbleef hij ook in Nederland (1932). Pas in 1956 voltooide hij het meesterwerk, „De Bij belse Boodschap", bestaande uit 67 schilderijen die hij la ter zou schenken aan de Franse staat. Chagall begon zich steeds meer te werpen op andere kunstvormen dan alleen het vee- hij in de VS, waar hij decors en kostuums ontwierp voor ope ra's en balletten. Eenmaal weer terug in Frankrijk be gon hij met beeldhouwen en met de vervaardiging van ge brandschilderde ramen voor de kathedraal van Metz. De opdrachten stroomden bij hem binnen. Werk van zijn hand is nog te zien in het ge bouw van de VN in New York, het Israëlische parle mentsgebouw, in de Metropo litan in New York en de Opera van Parijs. Marc Chagall is tot op hoge leeftijd doorgegaan met zijn werk. Twee jaar geleden ont wierp hij nog gebrandschil derde ramen voor een kerk in Mainz. In Nice is een mu seum neergezet waar een groot deel van zijn werk te aanschouwen is. In Neder land werd hij in 1960 geëerd met de Erasmusprijs. Hoe het begon: Sally Field als ,,De vliegende non". cetie met het cherubijnenge zichtje dat wereldwijd be roemd werd door haar tv-rol eind '50-er jaren als „De vlie gende non". Een klein vrouw tje met kinderlijk bolle wan gen in een babyface; gedoemd lijkend tot een loopbaan in vrouwelijke zoetelieve-gerri- tjes-rollen. Tót ze er zelf een punt achter zette. „Ik speel niet meer" zei ze toen, „tot ik anderssoortige rollen aange boden krijg". Een dappere be slissing. Tuttig i Na afloop van de Oscar-uit reiking liet ze de Britse tv- journalist Barry Norman we ten: „Ik denk dat ik dat zei op dat podium omdat die eerste Oscar me overweldigde. En ik was me er toen alleen bewust van dat ik niet voor gek wilde staan, wat natuurlijk iets zeer stoms is. Ik heb m'n emotio naliteit inmiddels wat meer geaccepteerd en deze keer kon het me niet schelen of ik zou struikelen en onzinnige dingen uit zou kramen. Ik was hoofdzakelijk dankbaar dat die collega's die daar zaten voor mij gestemd hadden. Dat vakmensen mij bovenaan hun lijst hadden gezet. En hoe raar dat misschien over kwam, dat wilde ik ze laten weten". Het zijn duidelijk woorden van een actrice die het erg moeilijk heeft gehad met haar image. Die het publiek en haar collega's met de neus op een aantal feiten moest druk ken: Dat er achter dat wat tuttige uiterlijk van dat zon der make-up een beetje zielig ogende vrouwtje een énder school. Misschien dat haar korte verhouding met een man als Burt Reynolds ook te maken had met die drang zich op een andere manier te bewijzen. Het zie-je-wel-dat- ik-sexy-ben-effect. Want Rey nolds gold en geldt als Holly- woods sexy superman. Het is Sally Field, althans in Ameri ka, blijkbaar gelukt, al blijft ze onzeker genoeg. „Pas na een jaar of zeven, kan ik m'n eigen werk beoordelen" liet ze in een interview in een krant uit Dallas weten. „Zelfs wanneer ik nu „Norma Rae" zie, dan zie ik wel een film. Laurence Olivier: bgjj montage. Twee immense applauseiFe dens de Oscar- ui trei kil waren voor James Sterdr (een ere-Oscar voor zijn j^' carrière) en Sir Laurence vier. Olivier zou de Oscarr de Beste Film uitreiken eerst de nominaties nog FF. geven en dan de en veil met de winnaar opentred e Sir „Larry" was blijkbaê™ beduusd van de staande o\ die hij kreeg, dat hij allee sten vergat en meteen F riep: „En de winnaar is", t Forman, die de winnaar*]? na afloop: „Ach, ze wi toch dat de ceremonie |Q korter was? Sir Laui heeft het geheel zo een stjj- sneller gesneden. Van krijgt hij de Oscar vooi montage De Engelsen waren wat i over het feit dat zij niet zofa, Oscars oogstten als de ties voor „The killing fi&§ en „A passage to India" vln spelden. Producer David K c nam van de eerste zich minder kennen: wijst nog eens hoe is zo'n Oscar te vind wel dat een verwaarloosd maar nauwelijks m'n eigen rol erin. Ik voel wel dat ik niet voor aap sta in die rol. maar of het echt goed is wat. ik doe, weet ik nog steeds niet. Hetzelfde met „Places in the heart". Ik heb nog geen recensies gelezen, maar ik ge loof niet dat ik me voor die rol hoef te schamen. De film spreekt mij heel sterk aan, maar met m'n eigen rol weet ik nog geen weg' huilde ik zoals Edna nooit zou doen". Sally Field, dochter van Mar garet Field, contractactrice bij Paramount Pictures, vanaf haar vierde jaar opgevoed door stiefvader Jock Maho- ney, cowboy-acteur en een aantal malen film-Tarzan, en als kind al op privé-les ge daan door Ma bij niemand minder dan Charles Laugh- ton. Ze is zelf gescheiden van haar jeugdliefde, die een eind je verderop in San Fernando Valley woont en die haar twee zoons (Peter, 15 en Eli, 12) opving als zij er niet was („we zijn zeer goede vrienden, hij en zijn vrouw zijn als le den van de familie"). Eind vorig jaar trouwde ze op nieuw, met producent Alan Greisman. In haar dankwoord bij de Os car-uitreiking betrok ze ze al lemaal. Haar regisseur, haar mede-acteurs, haar „ex", haar kinderen, haar man. „Ik ben veel dank aan mijn gezin ver schuldigd. Voor hun liefde, voor dat ze mij overeind hiel den. Voor hun geduld met die obsessie van mij". Ook Hollywood heeft laten weten dat het goed zit. „Jullie houden van me". Sally Field weet het eindelijk. BERT JANSMA LEIDEN De Ondernemers Vereniging Sassenheim houdt dinsdag 2 april de tweede „Promenadeloop". Het betreft hier een loop waarbij kan wor den gekozen tussen de afstan den 2Vi, 5 en 10 kilometer. Rob Druppers komt (om 19.00 en 19.30 uur) de startschoten los sen, waarmee de lopers wor den „losgelaten" op het par koers dat door het centrum van Sassenheim en natuurlijk de bollenvelden zal voeren. Inschrijven kan vanaf 18.30 uur aan de Hoofdstraat, tegen over de Hervormde Kerk. Kosten, fl. 2,50 (jeugd) of fl. 4,- - (ouderen). DAVID Puttnam: komedie v waarloosd. it busters" wel krankzinnig vPl geld opbrengt, maar het A moet doen met enkel een bil minatie vooreen liedje?". Or rigens konden Vrij Nederla&t lezers vorige week kennishl ken met de als bijlage gebr»n te. originele reportage *n Sydney Schanberg uit de lijd York Times, waarop de Adi „The killing fields" is geU seerd. Né de film lezen is rtn advies. De film is inmidbi ook in romanvorm naveri door Christopher Hud Voor liefhebbers: De Boeket 24,90. BERT JANShi AV Holland AV Holland houdt op 2 april (exact de datum waarop de vereniging 50 jaar geleden werd opgericht) een iubileum- trimloop in de Leidse Hout. Start en finish vinden plaats op de kunststofbaan. De deel nemers kunnen kiezen uit af standen, variërend van 2 tot ruim 14 kilometer. Leids wet houder Dick Tesselaar zal 's a- vonds om 19.30 uur het start schot lossen. Inschrijven is vanaf 18.30 uur mogelijk in het clubhuis. Kosten: fl. 2,50 (jeugd) en fl, 3,50 (ouderen) Sally Field riep het in tranen uit voor de bom volle zaal met vers geper ste tuxedo's en avondjur ken in het Music Centre van Los Angeles afgelo pen maandag: „O, jullie hebben zoveel voor me gedaan. Jullie hebben mijn leven veranderd. Dit betekent zoveel voor me". De Oscar dus. De er kenning als beste actrice voor haar rol van de met vele rampen tegelijkertijd tobbende Edna Spaulding in de film „Places in the heart". Sally Fields tweede Oscar. De eerste kreeg ze voor de film „Norma Rae" in 1979. Van daar dat ze daar voor al die collega's uit de filmwereld kon uitroepen: „Die eerste keer heb ik het nauwelijks zo gevoeld. Het was allemaal zo nieuw voor me. Ik heb geen gewone carrière gehad. En als ik één ding wilde, was het jul lie respect. De eerste keer dat ik hier stond voelde ik dat niet. Maar ditmaal voel ik het wél". En bijna huilend: „Ik kan er niet meer om heen dat jullie nu van me houden". Een lachende reactie in de zaal die overgaat in applaus. En Sally Field róept het nog een keer, met overslaande stem, op het randje van hyste rie bijna: „Jullie hóuden van Sally Field als Edna Spaulding In .Places in the heart" Onzekerheid Een onzekerheid, die op zich zelf nauwelijks ongebruikelijk is voor een acteur of actrice, al zullen er weinig zijn die er zo voor uitkomen. Alleen in het geval Sally Field, lijkt er weinig reden voor die onze kerheid. Na de door haar zelf gekozen werkeloze jaren, kwam ze in '76 met „Stay Hungry" definitief uit de zoe te rollen vandaan en in de vier uur durende televisie-se rie „Sybil" - in Nederland ook als bioscoopfilm uitgebracht - speelde ze een geestelijk ge stoord meisje, een gespleten persoonlijkheid in het kwa draat, of beter nog, tot de vierde macht. Een rol die haar de „Emmy Award", de televisie-Oscar, opleverde. En in '79 speelde ze dus „Norma Rae", de militante jonge vrouw die strijdt voor een vakbond in de fabriek waar ze werkt. Ze kreeg er alle mo gelijke prijzen voor, inclusief die eerste Oscar. Inmiddels had ze Amerika en de wereld bewust willen laten zien dat ze niet alleen huilerige rollen kon spelen, maar ook talent voor humor had. Ze werd Burt Reynolds evenknie in de twee „Smokey and the ban- dit"-komedies. En enige tijd zijn privé-partner. Frustrerend Hoe sterk ze bezig is met haar eigen carrière blijkt uit het feit dat ze een productiemaat schappij voor zichzelf opricht te. „Niet om geld te verdie nen" zei ze in het Britse blad Photoplay, „want als je me een kwartje geeft weet ik niet wat ik er mee moet doen. Maar omdat ik niet afhanke lijk wil zijn. Als acteur leg je je lot in andermans handen en dat is vreselijke frustre rend. Ik wil andere rollen hebben en als ik ze niet krijg. wil ik zelf projecten vinden en daar zelf weer de mensen voor zien te winnen. Ik ben in wezen erg onzeker, ik vind het moeilijk beslissen te ma ken. Maar ik ben inmiddels 35 en dan heb je toch een aan tal dingen van jezelf goed le ren kennen." Ze is nu 37 en heeft met „Pla ces in the heart" blijkbaar haar thuis gevonden. Regis seur Robert Benton zei over haar: „Sally betekent voor deze film, wat Dustin Hofman indertijd betekende voor mijn film „Kramer versus Kra mer". Ze benadert een karak ter niet van buitenaf, maar ze kruipt erin. Ze gaat een ka rakter „bewonen" en dat doen weinig acteurs. Robert Duvall is zo'n type. Sally ook". Sally Field zelf over haar acteren: „Ik ben geen actrice die naar huis gaat en haar rol vergeet. Die rol blijft altijd bij me. Wat ik zo moeilijk vond in dat ka rakter van Edna Spaulding is dat die vrouw haar gevoelens opvreet, niet kan uiten. Ik zou schreeuwen en huilen, maar zij houdt zich in. Na afloop van zulke hevige scènes als waarin Edna haar man moet begraven, moest ik met Ro bert Benton gaan lopen om m'n opgekropte emoties kwijt te raken. Dan huilde ik en Als „Norma Rae": Eerste Oscar-rol. Nieuwe bevelhebber Koninklijke Luchtmacht DEN HAAG Generaal-ma- joor F.J. de Jong (50) is met in gang van vandaag de nieuwe bevelhebber van de Koninklij ke Luchtmacht. Het bevel werd hem op de luchtmacht basis Soesterberg overgedra gen door zijn voorganger, lui tenant-generaal C Baas (57), die de dienst verlaat vanwege zijn leeftijd. Baas is benoemd tot commandeur in de orde van Oranje Nassau met zwaar den. Sally Field en F. Murray Abra ham (Salieri in „Amadeus") met hun Oscars. me". De regisseur laat een tussenopname zien van Sissy Spacek, in de zaal. Concur rente van Sally Field, geno mineerd voor haar rol in de film „The river". Sissy Spa cek lijkt bijna verbaasd naar die uitbarsting van Sally Field te kijken. Toch is die uitbarsting niet zo verwon derlijk als het lijkt. Sally Field hééft een merkwaardige carrière achter de rug. Ze heeft daarbij zelf het heft in handen genomen om af te ko men van wat al haar „saccha rine-syndroom" werd ge noemd. Sally Field, het actri-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 16