Robotachtig Mode in de toekomst: plaatstaal of pluche? Het nieuwe élan is in de mode. Vederlichte natuurstojfèn. Zachte lichte tinten in Ixtrmonie met u it. Superi mm elijke rokken en nryaalhloesende tops. Zo kovifbrtabelals uat. Ook de beren mogen zie!) wat meer aan kleur hechten. Hun dessins zijn onopvallend maar aanwezig. Al die nieuwe detaüs verraden samen de perfectie. Bij haar en hem. En ti mmeer droop je zoiets'? Nou. netzo goed op de botdei ard in St. 'Ihopez (is achter loet u agentje i an de supermarkt. Deauville in rood wit, ot marine wit, de Diazer neen oie scnmereriae verlaagde revers en de rok plooit aan de zijkanten. 38-44140.- Katoenen blouse met de nieuwe verlaagde kraag. 38-44 55.- DE NIEUW E CHIC is zwierig en correct. Niet stijf' maar royaal en elegnü. Lichtvoetig oi tóch serieus. 'tisNEUWS hijC&A. De elegante Deauville stijl zit helemaal in dit twee delige pak met ruimvallende blazer. 36-44198.— Katoenen piqué blouse. 38-46 69.- Angelo Litrico brengt de nieuwe chic met zijn I Italiaanse snit. De kolberts zijn vlotte tweerijers. I Pantalons met omslag en bandplooien. 385.- We moeten het onder ogen zien: de mens is het enige wezen op aarde dat er een wel zéér groot genoegen in schept zichzelf te verpakken en te versieren. Toegege ven: een kat likt zijn vacht glimmend, een pauw spreidt zijn veren en een kameleon wisselt van donkerbruin naar bladgroen. Maar staan die natuurverschijnselen niet allemaal in de schaduw van het grootste mirakel aller tij den: mode? Jong of oud, man of vrouw: we stellen bijna allemaal prijs op een goed uiterlijk. En daaronder verstaan we dan de lappen, riemen, frut sels, friemels, verfjes, op drukken, labels, hakken en zolen die aan het lichaam bevestigd kunnen worden. Je kunt lekker sportief zijn of officieel, artistiek of sma keloos, truttig of vlot, uitda gend sexy of behoudend netjes: het is allemaal ver krijgbaar in de verkleedlo kalen van het rijke Westen. En uitgekeken op de mode raak je nooit, want elk half jaar produceert de mode-in dustrie weer nieuwe collec ties voor de trendgevoelige consumenten. Petra Tettero (22) en Caro line de Vey-Mestdagh (24) hopen in de nabije toekomst hun brood te verdienen in dit turbulente wereldje. Dit voorjaar zijn ze klaar met hun studie aan de afdeling textiel/modevormgeving aan de kunstacademie in Den Haag. Vanaf dat moment zullen ze ,,op hun klompen" moeten aanvoelen in welke richting de mode zich zal ontwikkelen. Want wie in de modewereld achterop raakt is hopeloos verloren. Aan deze couturiers van de toe komst, alsmede de docen te Mia van Erk (ontwerpen) en adjunct-directrice Marian Dat is trouwens een forse doorn in het oog van de vier dames: de merkgekte. Wie heeft er tegenwoordig geen kledingstuk met een min of meer opvallende merkop- druk? Petra: ,,lk hoop dat het weer snel overgaat. Als je ziet dat ook kinderen el kaar op hun merkkleding gaan beoordelen Ca roline: ,,lk vind het ronduit walgelijk. In Amerika is het helemaal een rage, dus het zal bij ons nog wel erger worden. Merkopdrukken over de hele lengte van de pijp, of dwars over je rug, brrrr". Petra: ,,Dat de men sen er in trappen! Je hebt zelfs gordijnen met coca cola opdruk. Je moet men sen maar zo ver krijgen dat ze ervoor betalen om recla me voor de ramen te han gen". Het ontwerpen van reclame gordijnen is overigens zeker niet de ambitie van Caroline en Petra. Petra: ,,lk zou me het liefst free-lance met al lerlei verschillende kanten van het modevak bezighou den. Maar ik realiseer me dat ze niet op mij zitten te wachten. Het wordt keihard werken". Caroline is er ook nog niet helemaal uit: „Van huis uit word ik gestimu leerd om heel zakelijk te zijn. Maar zoals ik er nu te genaan kijk zal ik alle moge lijkheden aangrijpen. Kle ding voor de massa maken zie ik eerder als een uitda ging dan als iets dat onder de maat is. Het draagbare, creatieve en gevraagde bij elkaar brengen is extra moeilijk". Mia, vol vuur: „Dat is het mooie van mode. Als je er goed naar leert kijken, dan zie je het meteen. Mode, dat is toegepaste kunst. Zonder meer". PAUL KOOPMAN Conrads de vraag: waar gaat het met de mode naar toe? Wie science-fictionstripboe- ken raadpleegt voor een in druk van de mode anno- 2000, krijgt schaars geklede atletische figuren onder ogen, of robotachtige men sen die zich moeizaam lijken te bewegen in metaalachti ge pakken. Wat komt er na de punk. Plaatstaal? Petra strijkt de plooien in haar pastelblauw-gele pakje glad en oppert: „Nee, ik ge loof niet dat de mensen nog bereid zijn allerlei offers te brengen om er modieus uit te zien. Vroeger droegen mensen nog hoepel- en ko kerrokken om maar met het geldende beeld mee te doen. Maar nu moet kleding lekker zitten. Je kunt als ontwerper wel allerlei monu mentale zaken bedenken, maar als het niet lekker zit, dan wordt het niet gedra gen. De mensen pikken dat niet meer". Vrijheid blijheid, zo luidt het credo dat steeds nadrukke lijker uit de ateliers van de toonaangevende mode-ont werpers klinkt. Grenzen tus sen de heren- en damesmo de vervagen verder. Werk kleding, nachtkleding, vrije- tijdskleding en receptiekle- ding zijn geen afgebakende grootheden meer. Met ski broek en moon-boots naar kantoor mag opeens en ook het joggingpak heeft de trimbanen verlaten. Ten slotte: wie zich modieus wil kleden heeft tegenwoordig de keus uit een groot aantal „stijlen". De massamarkt van de jaren zeventig (ieder een in jeans) is versplinterd. Caroline, net terug van een reisje naar Parijs voor de aankoop van vijftig meter parachute-zijde moet toege ven: „In de laatste mode shows .zie ik toch geen dui delijke lijn. Mini, midi, maxi, strak en ruimzittend Verschillende modebeelden bestaan gewoon naast el kaar. Alles is in principe mo gelijk. Een modehuis komt nu met vijf of meer stijlen tegelijk voor de dag. Dat is een beetje de trend. Ik denk dat dat steeds meer gaat toenemen". Medestudente Petra veert van haar stoel en brengt te berde: „Dat is toch fantas tisch? De mensen laten zich tegenwoordig niet meer in vakjes stoppen. Vroeger had je bij mij op school maar twee- groepen: de soul-freaks met dikke zolen onder de schoenen en rock ers met spijkerbroek en le ren jack. Saai hoor. Je kunt nu tenminste aantrekken wat je leuk vindt". Marian Coenrads voegt er lacherig aan toe: „Ik heb nu een ko baltblauwe panty in mijn haar. Dat kan toch óók?". VJoEDE SMAAK Eén ding is zeker, zo beluis teren we op de kunstacade mie: mode is in de mode. Boetieks krijgen een actue lere collectie, kinderen en ouderen gaan zich elk jaar modieuzer kleden en de kunstacademie krijgt een steeds grotere toeloop van studenten die de moderich ting kiezen. Mia: „Misschien komt het door de slechte arbeidsmarkt: mode-ont werpen is een erg praktisch vak. Je hebt wat meer kans op een baan". In de modewereld lopen verschillende ontwikkelingen door elkaar heen. Aan de ene kant is, zoals gezegd, de vrijetijdskleding in op mars. Anderzijds hebben bepaalde groepen in de sa menleving het chique of offi ciële herontdekt. Jongeren trekken weer blazer, over hemd en stropdas aan. Jeans zijn op hun retour en steeds meer leraren wisse len de slobbertrui in voor een net (maar vlot) pak. Mia: ,,,lk denk dat de tweedeling van onze maatschappij tus sen werkenden en werklo zen ook In de mode zicht baar wordt. Je ziet steeds luxueuzere stoffen en mate rialen in de nieuwe collec ties. Mensen met een baan presenteren zich graag als zodanig, werklozen kunnen zich dat chique niet veroor loven". Petra: „Maar het grappige is, dat ook de mensen die het zich niet kunnen permit teren met dat dure mee wil len doen. Al die nepmerken die in de roulatie komen, dat heeft toch iets van: je omhoog willen werken". £eidóe@ou*a/nt Dinsdag 26 februari 1985 Leerlingen van de kunstacademie in Den Haag werken aan een nieuw ontwerp.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19