„Trefzeker realiseren van
wat je in je hoofd hebt"
1
Gouden Boekenweek in
rooskleurig tijdperk
S
Salvador
Dali
knapt
weer op
Linkse boekhandel
Van Gennep gaat dicht
Van Bommel-Van Dampri js
voor Toon Teeken
bioscopen
dagpuzzel
KUNST
CcidócSoiwtmt
DINSDAG 26 FEBRUARI 1985 PAGINA 1^1
Nieuwe sprookjes uit
Ierland van Grimm
KASSEL In een wetenschappelijke na
latenschap zijn nieuwe sprookjes van de
sprookjesverzamelaars Jacob en Wilhelm
Grimm gevonden. Naar een woordvoer
der van het Gebroeders-Grimm-Genoot-
schap eind vorige week in Kassei in Hes
sen meedeelde, bevat het manuscript tot
nu toe niet gepubliceerde „Ierse land
streek- en meersprookjes". De verhalen,
die vermoedelijk stammen uit het jaar
1826, zouden door Wilhelm Grimm zijn
vertaald. Het Grimm-Genootschap in.
Kassei is van plan de sprookjes te puolice-
ren in samenhang met de 200-ste geboor
tedag van Wilhelm Grimm op 24 februari
1986. Grimm was hoogleraar aan de uni
versiteit van Göttïngen in Nedersaksen,
niet ver van Kassei.
Opnieuw actie tegen
Theater van de Lach
MIDDELBURG Een groep vrouwen heeft gisteravond bij de
schouwburg in Middelburg geprotesteerd tegen het optreden
van John Lantings Theater Van de Lach. De vrouwen gingen
niet in op de uitnodiging van John Lanting en de directeur van
het Zeeuws theaterbureau Uit in Zeeland, Jan de la Mar, om de
voorstelling van de klucht „Hoe versier ik een stuk?" gratis bij
te wonen. De vrouwen zouden zich dan een eigen oordeel kun
nen vormen over de al of niet seksistische inhoud van het thea
terstuk. Volgens een woordvoerster van de stichting Emancipa
tie Zeeland die de demonstratie had georganiseerd, voelde men
er niet voor om naar de voorstelling te gaan, omdat men agres
sieve acties van het publiek tegen de demonstranten wilde voor
komen. Onlangs voerden in Utrecht actiegroepen tegen seksueel
geweld ook actie tegen het stuk dat gaat over een man die pas
getapt raakt bij vrouwen na een aanranding. Het Theater van de
Lach zal de nog resterende 27 voorstellingen in het land gewoon
afwerken, aldus John Lanting. Er zijn inmiddels 208 voorstellin
gen geweest. Zo'n 125.000 mensen hebben het stuk bekeken.
Britse popgroep schenkt
100.000 pond aan Zimbabwe
LONDEN De Britse popgroep UB40 heeft de ge
hele opbrengst van een recent Afrikaans toernee,
een bedrag van 100.000 pond 415.000), geschonken
aan een hulpprogramma voor de armen en daklozen
van Zimbabwe. Manager Dave Campbell, broer van
bandleden Rob en Ali, zei dat de groep, die op het
ogenblik door de Verenigde Staten toert, de gift lie
ver geheim had willen houden, zo meldde het Britse
persbureau Press Association. Als je iets dergelijks
doet en het vervolgens wereldkundig maakt, bete
kent dat voor 100.000 pond gratis publiciteit. Dat zou
bedriegerij zijn, aldus de manager. Leden van de
groep overhandigden persoonlijk een cheque aan de
Zimbabwaanse premier Robert Mugabe, aldus Press
Association. Campbells vader Ian speelde het bericht
door aan de pers. De jongens wilden niemand vertel
len wat zij hadden gedaan omdat zij er geen heisa
van wilden maken, zei hij.
Kunstraad tegen samengaan tussen
Stadsschouwburg en vaste bespeler
AMSTERDAM - Er moet geen integratie of fusie komen
tussen de Stadsschouwburg in Amsterdam en de vaste be-
speler(s) ervan, omdat een constante toetsing van de pro
grammering aan de inhoudelijke opvattingen van die vaste
bespeler(s) belemmerend zou werken.
Dit stelt de Amsterdamse Kunstraad in een advies aan het
gemeentebestuur.
Beheer en bespeling van de Stadsschouwburg aan het Leid-
seplein zijn actueel geworden, omdat twee van de drie vaste
bespelers, de Nederlandse Opera Stichting en het Nationale
Ballet, volgend jaar naar het nieuwe muziektheater zullen
gaan. Daardoor komen 150 van de 225 vaste speeldagen in
de schouwburg te vervallen. Alleen het Publiekstheater
blijft nu nog als vaste bespeler over. Dat had integratie met
de schouwburg voorgesteld.
„Kunstenaars
zijn truffels"
MADRID Kunste
naars vergelijkende
met „truffels", heeft
Salvador Dal! in zijn
eerste vraaggesprek
sinds een kleine twee
jaar, gezegd dat de
meeste hedendaagse
schilders „verliezers"
zijn en de moderne
kunst „een ramp".
In het Spaanse dag
blad El Pais verklaar
de de 80-jarige surrea
list dat „kunstenaars
ziin als truffels: er zijn
plaatsen waar ze gedij
en en andere waar ze
het niet doen".
Pablo Picasso en Juan
Gris uitgezonderd, „zijn
alle anderen verliezers.
Het enige wat ze kunnen
is hun schilderijen onder
steboven ophangen".
Volgens Dali is er nooit
een groot Frans schilder
geweest en zou Frankrijk
een akker met Brusselse
spruitjes en artisjokken
zijn „zonder Lodewijk de
Veertiende en Versailles".
Dali had ook niet veel
foeds te zeggen over de
paanse abstracte schilder
Joan Miró. „Het volstaat
ziin schilderijen te zien op
afstand. Ze zijn allemaal
hetzelfde".
Gevraagd naar de mening
Van de broden die de gevel
van het Dali-museum in
Figueras versieren, zei
Dali: „Brood is mijn zinne
beeld. Het maakt van
mensen idioten. Ik heb
eens een polshorloge van
brood voor een surrealis
tisch gebeuren gemaakt,
maar Picasso's hond vrat
het op".
Gekleed in een wit ge
waad en ceintuur met zil
veren gesp, weigerde Dali
een fotograaf het ander
half uur lange interview
te laten bijwonen. „Ik wil
niet gezien worden met
die slang in mijn neus", zei
hij.
HILVERSUM Aan be
langstelling voor Tristan
Keuris (38) geen gebrek
de afgelopen weken. Met
het Concertgebouworkest
onder leiding van Lucas
Vis verzorgde Theo Olof
de première van zijn vi
oolconcert en nog geen
week later stond de com
ponist nadrukkelijk in het
zonnetje tijdens een aan
hem gewijde dag in het
Amsterdamse Odeon
Theater, waar een ander
recent werk van hem, het
Pianotrio, ten doop werd
gehouden.
Aan succes, ook internatio
naal, geen gebrek en mis
schien juist daardoor de in
druk wekkend, een „lonely
wolf" te zijn. Momentopname
van een aimabel componist,
die ons in zijn Spartaans inge
richte -in dominerend wit ge
houden - Hilversumse werk
kamer ontving temidden van
een aantal rondslingerende
bladzijden geheel of gedeelte
lijk beschreven bladmuziek.
„Mijn vader was een verwoed
amateurmusicus, altijd in de
weer met blok- en dwarsflui
ten. Hij bouwde zelf een kla
vecimbel al was hij eigenlijk
tekenaar-schilder-ontwerper.
Maar als kind werd ik veel
met muziek geconfronteerd.
Dat maakte indruk en alles
wat ik mooi vond wilde ik zelf
ook doen. Ik kon me niets
mooiers voorstellen dan iets
voor een groot ensemble te
kunnen schrijven. Toen ik
rond mijn tiende jaar mijn eer
ste pianolessen kreeg -eerst
deed ik blok-, later dwarsfluit-
ben ik onmiddellijk gestart
met het schrijven van stuk
ken. Dat was bij oma thuis.
Daar ben ik enorm produktief
geweest".
Jeugdstukken
„Ik heb nog een stuk of veer
tig van de ongeveer zestig
composities die ik tussen mijn
12e en 13e schreef. Ik speel ze
nooit, maar bewaar ze natuur
lijk wel. Ik vind het ontzet-
Composities
Tristan Keuris: „Uitgaan van
zuiver muzikale gegevens".
tend leuk om te zien, hoe het
toen is gegaan. Het ging daar
bij om een orkestsuite, een
symfonie en een symfonisch
gedicht bijvoorbeeld".
Grappig, die keus voor groot
schaligheid, typisch vermoede
lijk voor een puber. Strekte
het tot aanbeveling bij de gang
naar het conservatorium als
hoofdvakstudent compositie?
„Afgezien van die eigen akti-
viteiten had ik op de muziek
school al een jaar les gehad
van Andries Hartsuiker in zijn
laatste jaar als directeur daar
en een jaar van Jan van Vlij
men, die met de eerste compo
sitielessen begon. Dat was erg
leuk; ik was toen 14. In die tija
had ik pianoles van Jan Dek
ker, die met mijn vader be
vriend was. Zelf had ik geen
piano, dus moest ik elke dag
na schooltijd onder zijn hoede
gaan studeren.
Het ging daarom ook erg snel
en de ontwikkeling aan de
piano bepaalde aanvankelijk
ook de ontwikkeling bij het
componeren. Dat verdween na
een jaartje, Dekker confron
teerde me met allerlei muziek
omdat ik met mijn vader nogal
eens concerten bezocht. Ik
herinner me een uitvoering
van het Danzikwartet met
Schönbergs Blaaskwintet in de
gemeentelijke aula aan de
Muurhuizen. Daar was ik niet
zo dol op, maar het laadde me
op, opende nieuwe horizonten
en perspectieven. Nieuwe din
gen maakten altijd een diepe
indruk op me".
Maar dat is nu minder gewor
den. „Het is wat afgevlakt
want je hoort ook alle mogelij
ke cliché's, dingen die je al
lang kent. Ik kreeg dus analy
se, contrapunt e.d. Dat is op
die leeftijd heel prettig, want
je vraagt je nooit af: waarom?
Als ik geen kwintparallel
mocht maken, dan deed ik dat
ook niet. Het had iets met bo
ventonen te maken. Pas later
ga je je allerlei afvragen".
Hekel
„Ik speelde pas 3,5 jaar piano
en had helemaal geen ambitie
om pianist te worden, leraar
nog minder. Bovendien had ik
een verschrikkelijke hekel aan
studeren op de piano omdat ik
altijd in de eerste plaats in het
stuk was geïnteresseerd. Als ik
dat welletjes. Ik deed als ik het
niet mooi en goed vond ook
niet m'n best om het m6oi te
spelen. Als ik het stomverve
lend vond, leek me dat je dat
ook mocht laten horen".
Bij het afstuderen in 1969 won
Keuris een compositieprijs,
een mooie start, zeker als ten
gevolge daarvan het werk
meer dan eenmaal wordt ge
speeld. Keuris: „Intusen was
er trouwens meer gebeurd.
Een Utrechts groepje uitvoe
rende musici, waartoe onder
andere de toenmalige klarinet
tist Ed Bogaard (thans saxofo
nist) en de pianiste Agnes Be-
noist behoorden, interesseerde
zich voor mijn muziek. Ik had
voor hen in '67 een stuk ge
schreven, Play, en dat sloeg
nogal in. Het werd erg veel ge
speeld.
Het ging het hele land door en
zelfs tot Oostenrijk aan toe;
het was spannend om de re
censies te volgen. Maar nog
vóór Play had ik helemaal in
de trant van de tijd een stuk
'voor vier orkestgroepen ge
componeerd. Dat was op mijn
19e en het is een tijd blijven
liggen. Ik zond het in voor de
Gaudeamusweek; het werd
uitgekozen en er werd vrij
,aardig over geschreven. Zelf
vond ik het niet geweldig,
maar ik was ook nog erg
jong".
Routine
;„Vergeet niet dat ik op mijn
15e al grote routine had, maar
die eerst moest afleren om
verder te komen. Dat stuk
Voor vier orkesten was nog
een slachtoffer van die ont
wikkeling, Play was eigenlijk
de eerste overwinning daarop.
Er kwam wat op gang. Die
compositieprijs hiela een op
bracht in. Ik koos een orkest
werk en toen het af was, vond
ik het eigenlijk niets. Het is
hooit uitgevoerd, ik heb het te
ruggenomen.
^k noor tot de soort, die elk
jaar wel weer grote schoon
maak zou willen nouden. Maar
koms kan de confrontatie met
een ouder stuk ook erg mee
vallen. Laatst had ik dat in
Utrecht met mijn Muziek voor
viool, klarinet en piano. Hoe
dan ook; aan het eind van
mijn studietijd ging een aantal
ètukken, o.a. het saxofoon
kwartet, iets, waar ik nu zelf
weinig voeling meer mee heb.
De start was kennelijk goed".
Opdrachten
„Inspiratie voor werk in op
dracht is wisselend. Het is
steeds zaak om niet dermate in
financiële nood te raken, dat je
dingen accepteert, die je niet
wilt. Ik heb eigenlijk altijd die
opdrachten aanvaard, waar ik
wat in zag en als ik niet wilde
- hoe moeilijk nee zeggen soms
ook is - geweigerd. Ook bij be
paalde instrumentale combina
ties, die me absoluut niet aan
spraken of dingen, die ik nog
niet aandurfde. Dat is de enige
manier".
Formuleren
Keuris over lesgeven: „Dat is
een vak apart. Het is trefzeker
realiseren van wat ie in je
hoofd hebt. Dat in de eerste
plaats. Verder goed kunnen
formuleren. Proberen onder
■woorden te brengen wat je
wilt. Dat betekent helemaal
niet, dat de muziek dat ook al
lemaal inhoudt. Ontstellend
vaak wordt dat verward. Er
zijn mensen die beweren, dat
je zo met metaforen de muziek
gaat verklaren, maar daar
heeft het niets mee te maken.
Ik ga uit van zuiver muzikale
gegevens en niet van gebeur
tenissen, hoewel die de muziek
een spanning, een lading, een
bepaalde klank kunnen verle
nen. Ik laat me daar niet door
inspireren. Soms zit ik in mijn
werkkamer alleen maar braaf
wat met noten te knoeien in
de hoop, dat de vonk erin
slaat. PLotseling denk je dan:
hé, daar kón wat mee!".
„Het is altijd al moeilijk ge
weest, iets wezenlijk nieuws te
maken. Maar daardoor mag je
er je niet van laten weerhou
den. Ik ben zelf ook bewust
naar de tonaliteit teruggegaan.
Dat kun je op verschillende
manieren aoen. Je kunt er ook
volkomen op terugvallen en
een zwakke echo worden van
wat er al op veel hoger niveau
Dat is heel
JAN DE 1
INFORMATIE OVER FILMS. MUZIEK.
THEATER, RECREATIE, EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
AMSTERDAM De linkse boekhandel Van Gennep in de Nes
in Amsterdam, een van de eerste boekhandels in Nederland die
zich specialiseerde in „progressieve" boeken, gaat eind volgende
week dicht. Een enorme terugloop in de verkoop is daarvan de
oorzaak, aldus uitgever en eigenaar Rob van Gennep. Hij zei dat
de verliezen te groot zijn geworden. De linkse boekhandel be
staat sinds 1969. Er was in die jaren een grote vraag naar linkse
literatuur over allerlei onderwerpen. De belangstelling daar
voor, vooral van jongeren, is de laatste jaren volgens Van Gen
nep sterk teruggelopen. Daar komt nog bij dat ook andere boek
handels linkse boeken zijn gaan verkopen. De andere onderde
len van het bedrijf, de uitgeverij en het modern antiquariaat in
Amsterdam en de boekhandel in Rotterdam worden gewoon
voortgezet. Voor vier van de vijf werknemers van de linkse
boekhandel zal ontslag aangevraagd worden. Eén kan elders in
het bedrijf ondergebracht worden, aldus Van Gennep.
VOORSCHOTEN De beeldende kunstenaar Toon Teeken
(40) uit Maastricht is de Van Bommel-Van Damprijs van
2.500 gulden toegekend, aldus de gelijknamige stichting te
Voorschoten.
Het is een tweejaarlijkse prijs voor een Nederlandse kunste
naar. Hij wordt 21 april in het Museum Van Bommel-Van
Dam in Venlo uitgereikt, waar dan een tentoonstelling wordt
geopend van werk van Teeken en van de vier voorgaande
winnaars van de prijs: Pierre Wehrens, Maastricht, Ronald
Tolman, Beuningcn, Jan van der Pol, Amsterdam en Piet
Dieleman, Arnemuiden.
Van 20 t/m 30 maart
AMSTERDAM De forse in
zinking die de boekhandel in
1982 doormaakte, heeft zich niet
doorgezet. Sinds 1983 worden
per jaar ruim 31 miljoen boeken
verkocht en steeg de omzet
zelfs. Deze prijsstijging houdt
rechtstreeks verband met de
hogere gemiddelde prijs van het
boek die de lezer bereid bleek
te willen betalen. Bij de genres
is het niet alleen de literatuur
waarin terreinwinst wordt ge
boekt, opvallend is ook de stij
gende vraag naar oorlogsboe
ken.Voorts maakte het kinder
en jeugdboek een licht herstel
door; het dieptepunt van 1983 is
zowel in aantallen als in geld
duidelijk gepasseerd. De ver
schillen zijn nog klein, maar het
beeld is rooskleurig, aldus de
Stichting Speurwerk betreffen
de het Boek, aan de vooravond van de vijftigste Gou
den Boekenweek die wordt gehouden van 20 tot en
met 30 maart.
Organisator is wederom de
Collectieve Propaganda van
het Nederlandse Boek (CPNB)
die tal van verrassingen voor
deze vijftigste boekenweek
heeft bedacht. Natuurlijk is er
weer een Boekenweekge
schenk, een boek. geschreven
door Remco Campert: „Som-
berman's Actie". Het wordt
fedrukt in een oplage van
85.000 exemplaren en wordt
meegegeven wanneer men
voor 19,50 aan boeken koopt.
Het is niet Campert's grootste
meesterwerk, maar een nogal
pretentieloos verhaal op een
modieus thema: de werkloze
meneer Somberman, getrouwd
met een vrouw die Bezig heet.
Het verhaal laat zich zonder
veel inspanning lezen en haalt
niet het niveau dat de meeste
geschenken uit voorgaande ja
ren kenmerkten.
Aardiger is wellicht de herin-
neringsuitgave getiteld „De 50
boekenweekgeschenken", sa
mengesteld door Kees de Bak
ker en Herman Arnolds, die
zelfs tot 1932 teruggaan Niet
alleen blikken zij kleurrijk te
rug, zij geven ook weer hoe de
50 uitgaven bij het publiek
werden ontvangen en wat de
schrijvers zelf vonden van de
opdracht een dergelijk werk te
produceren. Het levert hier en
daar sublieme anekdotes op.
Boekenpas
De CPNB kondigt voorts aan
een „Boekenpas", een tijd
schrift dat in september in een
oplage van 350.000 exemplaren
wordt gedrukt en kosteloos
wordt verstrekt aan ieder die
het hebben wil. Het tijdschrift
verschijnt vier keer per jaar
en dient als voorloper van een
pas, waarover directeur A.
Voster van de CPNB niet
meer kon vertellen dan dat die
pas iets wordt tussen geïnte
resseerde lezer en zijn boek
verkoper. Om aan de boeken
pas te komen, dient men in de
boekwinkel een kaart in te
vullen, men kan ook recht
streeks contact opnemen met
de CPNB in Amsterdam. Di
recteur Voster die zich niet
met de niet toegekende PC
Hooftprijs wil bemoeien, ver-
klaarae gistermiddag tijdens
een bijeenkomst in Amster
dam het spijtig te vinden, dat
een literaire prijs is verworden
tot een politieke speelbal.
Boekenbal
Na het jaarlijkse Boekenbal in
Carré op dinsdag 19 maart vol
gen overal in den lande gedu
rende tien dagen festiviteiten
rond de vijftigste boekenweek,
Remco Campert met zijn Sombermans's Actie, het Boekenweek
geschenk '85.
waarin de CPNB de slagzin
lanceert: „Van Boeken Krijg
Je Nooit Genoeg". Deze slag
zin geldt voor de komende
boekenweek en voor alles, al
dus de CPNB.
Eén van de hoogtepunten zal
wederom de grote boeken
markt in de hal van het Haag
se Station Centraal zijn, die de
Stichting Bzztóh houdt op 22,
23 en 24 maart. Deze manifes
tatie trok vorig jaar naar
schatting 75.000 bezoekers.
Een groot aantal auteurs is
present om te signeren en le
zingen en voordrachten te
houden.
fee
Voor een uitgebreide Lj
agenda, ook voor de ko-
mende dagen, raadplege
men „UIT", de gratis we-
kelijkse bijlage van deze fou
krant. Iv(
sul
fis
ALPHEN AAN DEN RIJN EU-
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): The
never ending etory (al): wo.
14.00. De prooi (al); 18.45,
21.15. EUROCINEMA II: Ninja
mission (16); 18.45, 21.15. wo.
ook 13.30. EUROCINEMA III: j
Top secret (al); 18.30, 21.00.
EUROCINEMA IV: The women f
in red (al); 18.30, 21.00. Ghost- i
busters (al); wo. 13.30.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg
19, tel. 071-121239): The karate
kid (al); 14.30, 19.00, 21.15.
LIDO I (Steenstraat 39, tel.
124130): The terminator (16);
14.30, 19.00, 21.15. LIDO II:
Amadeus (al); 20.00. LIDO lil:
Under the vulcano (16); 14.30,
19.00, 21.15. LIDO IV: Bache
lor party (16); 14.30, 19.00,
21.15. STUDIO (071-133210): i
Falling in love (al); 14.30, 19.00,
21.15. TRIANON (Breestraat
31, tel. 123875): Commando
(16); 14.30. 19.00, 21.15. REX
(Haarlemmerstraat 52, tel. 071-
125414): Wild pussycats (16); 1
14.30, 19.00, 21.15.
NOORDWIJK LIDO THEATER
(Pr. Bernhardstraat 56, tel.
01719-12800): Canned heat (12);
dl. 19.00. Platvoet aan de Nljl
(al); ma. 19.00. Sunny Camp
Girls (16); ma. dl. 21.15.
KATWIJK CITY THEATER I
(Badstraat 30. tel. 01718-74075):
Gremlins (al); wo. 14.45, 19.00,
21.15. ma. dl. 19.00, 21.15.
CITY THEATER II: Tiger Joe
(16); tijden zie City I. CITY
THEATER III: The hit (16); tijden
zie City I. CITY THEATER IV:
Onze upon a time in America
(12); 19.30.
KINDERVOORSTELLING
CITY THEATER IV: Robin
Hood (al); wo. 14.45. LIDO
THEATER: Winnetou I (al); wo.
14.30.
VOORSCHOTEN GREENWAY:
Wargames (al); wo. 15.45.
Terms of enderment (al); 20.00.
KINDERVOORSTELLING
Pietje Bell de Rotterdamse
straatjongens (Ned gespr.); wo.
14.00.
DEN HAAG. ASTA 2 (Spui 27.
tel. 463500): Falling in love (al);
15.00, 19.00, 21.30. ASTA 3:
Gremlins (al); 15.00, 19.00,
21.30. BABYLON 1 (naast
Centraal Station, tel. 471656);
Amadeus (al); 14.00, 20.00.
BABYLON 2: (12); Ghostbus-
ters (al); 14.00. 19.00, 21.30.
BABYLON 3: Commandol
(12); 14.00, 19.00. 21.15. CI
NEAC 1 (Buitenhof 20,
2: Missing in action (16); 18.45,
21.30. ma. dl. 14.00. CINEAC
3: Losin' it (16); 14.00. 18.45,
21.30. EURO CINEMA (Ley-
weg 910, tel. 667066): The never
ending story (al); 14.00, 20.00.
METROPOLE 1 (Carnegielaan,
tel. 456756): The killing fields
(12); 14.00, 18.45, 21.30. ME
TROPOLE 2: Don Giovanni (16);
14.00. 20.00. METROPOLE 3:
Paris, Texas (16); 14.00, 20.30.
METROPOLE 4: De prooi (12);
14.00, 18.45, 21.30. METRO
POLE 5: Gremlins (al); 14.00,
18.45, 21.30. ODEON 1 (He
rengracht 13. tel. 462400): The
company of wolves (16); 13.45,
18.45, 21.30. ODEON 2: Elec
tric boogaloo (al); 13.45, 18.45,
21.30. ODEON 3: Bachelor
party (12); 13.45, 18.45, 21.30.
ODEON 4: „Hot bubblegum":
dikke liefde (12); 13.45, 18.45,
21.30. LE PARIS 1 (Ketting
straat 12b, tel. 656402): Sex in
de hoogste klas (18); 12.00 tot
22.30. LE PARIS 2: 'n Schot
in de roos (18); 12.15 tot 22.45.
LE PARIS 3: Katharine, de
naakte Tsarina (18); 12.30 tot
23.00. PASSAGE (Passage 63.
tel. 460977): De uitroeier (16);
14.00, 18.45, 21.30. HAAGS
FILMHUIS (Denneweg 56, tel.
459900): Zaal 1: A nos amours
(16); 19.45, 21.45. Zaal 2: Dou
ble indemnity; ma. 19.30. The
woman in the window (16); ma.
21.30. Detour (16); di. 19.30.
The naked city (16); di. 21.30.
The big clock (16); wo. 19.30.
The big combo (16); wo. 21.30.
KINDERVOORSTELLINGEN
CINEAC 2: Sneeuwwitje en
de zeven dwergen; wo. 14.00.
The never ending story; 14.00,
.20.00.
FIGUURPUZZEL
Horizontaal:
1 licht verteerbare kost;
4 onderwerp van gesprek;
6 soort schilderij;
7 het inwendige v.e. huls; Jjntw
11 deel v.e. woonhuis; f0
12 onzinnig gepraat. L,
Verticaal:
1 leerboek dat tot leidraad dient bll^
de studie van enig vak;
2 serie; pi
3 zonnescherm; 1
4 bepaald geldsbedrag;
5 uitroep van medelijden;
8 deel v.e. boom; SSE
10 alvorens.
OPLOSSING Idep
Iser
Eg
6 -I"! u .H-»u s «v» V .|wacouu.,.|
C :s>i9aj z :6u|p(9|puey i :|eeogjeA"ae
wc
21 Meiwei li :jne|J9iu| i ideuospuAl aai
g leiuain t> HnouueAeq i :|sr|uoz|J0H