^Apartheid in IZuid-Afrika ^geen kwestie ras, maar macht jika is het meest tragische con- ynt van de wereld. Het telt landen waar hongersnood trsf, maar ook de Republiek j Zuid-Afrika, het land dat het door de wereld veroor- fyd wordt. Wanneer dit land de aansporingen van de rest j de wereld zou opvolgen, zou j volgens de Zuidafrikaanse re- ring neerkomen op nationale mm oord. Verslaggever Terry ]eman van het Britse dagblad Guardian ging naar Zuid- Jrika om er achter te komen larom dit land is zoals het is en ]arop de blanke Afrikaners rotsvaste vertrouwen base- I dat hun land niet ten onder I gaan. Een samenvatting van artikelen volgt hieronder. Remans uitgangspunt was de pk wijze van de Afrikaner te gronden, een hoog gegrepen \ar noodzakelijk uitgangspunt, dzakelijk, want Zuid-Afrika \aalt door zijn militaire macht, j grondstoffenvoorraad en bo alies zijn wilskracht op dit nent en waarschijnlijk ook in 1 nabije toekomst de loop van de beurtenissen in zuidelijk Afri- i. Dit is de politieke werkelijk- >id in de republiek Zuid-Afrika, n land met een inwonertal van miljoen onder wie 4,8 mil- »n blanken waar de macht i de Afrikaners ligt, dat wil zeg- n bij de blanken van Neder- tidse en Duitse afkomst, die het ffikaans als moedertaal hebben. H zou zinloos zijn aan deze rea- eit voorbij te gaan, hoezeer ook 10r sommigen verafschuwd, tteraard is het volkomen te- iggQxfht, dat het zonder proces in wel tchtenis houden van mensen en ïaar f* met de grond gelijk maken liet in wijken voor zwarten aange- etje genheden zijn, die uitgebreid in patift nieuws komen. Maar niet ie- etsenire Afrikaner is daarmee een v u Mreek woordelijke wolf in de ibaapskleren of erger. oleman sprak met minister Ger- vr°f Niekerk van Viljoen, lid van en* A regerende Nasionale Partij en e verantwoordelijk voor de aange- orzgenheden van de zwarten, en ™'~rederik van Zyl Slabbert, leider '1 zlir blanke Progressieve Fe- *Srale Partij, die zich verzet te- in de bestaande politiek. ZATERDAG 23 FEBRUARI 1985 looit af latende achtervolgingswaanzin aag zijn, d ku èen?RETORIA Het woord apart- Fieid kwam in zwang in 1947 toen endi|e toenmalige premier van Zuid- Malan, de wetten introdu- Ojeerde waarop de apartheid is ge- r jefaseerd en hij het woord ging ge- )nej^ruiken als vervanging voor het idelijwaar beladen „segregasie" (rassen- egereheiding). Malans woordkeuze •k v^ag wel beschouwd worden als insfe" van de ongelukkigste uit de ge- cjchiedenis. Apartheid was een Janfreemd klinkend woord, dat al dat in die tijd te veel aan nazi's *Jeed denken. Het woord wordt te- Urik n woord ig slechts zelden door .frikaners gebruikt. J Dit neemt niet weg dat het begrip ichter het woord nog altijd bestaat, k Ten eerste is daar de „kleine apart heid", die tegenwoordig in de grote den nog maar weinig voorkomt. Johannesburg en Pretoria zijn in hotels evenveel blanken als arten te vinden. In treinen ordt rassenscheiding weliswaar iog steeds toegepast, maar weer iet in de restauratiewagens, e grote apartheid geeft een heel 'at triester beeld. Het spitsuur in lohannesburg moet een van de urigste schouwspelen ter wereld ijn. Elke werkdag om vijf uur ziet men tientallen aftandse busjes door Ïstad kruipen, afgeladen met arte vrouwen en mannen die ar de kilometers verderop lig gende zwarte woonwijken ver voerd worden. Niemand kan dit ronder een gevoel van verontwaar diging zien: mensen mogen niet op deze manier behandeld worden. Onmenselijk Scheiden zijn". Dit kén een redelijk en menswaardig uitgangspunt zijn. Tenslotte kiest een groot aantal Volken voor deze manier van le ven. Maar in Zuid-Afrika is het de tnanier waarop apartheid toegepast wordt die vaak zo onmenselijk is. Een regering zoals die van Zuid- Afrika, die streeft naar het voort bestaan van de blanke Afrikaner, naar het gescheiden houden van rassen en naar vrede tussen alle partijen, zou zaken als het geweld van de politie, de onverklaarbare sterfgevallen in gevangenissen en het zonder proces vasthouden van mensen volledig moeten uitbannen. Maar, zo stellen de Afrikaners keer op keer, Zuid-Afrika is niet de grootste zondaar van de wereld. Zuid-Afrika heeft niet, zoals Rus land, grote delen van zijn bevol king afgeslacht of laten verhonge ren. Binnen de grenzen van de re publiek vinden er ook geen moord partijen op kleinere schaal plaats, zoals die wel zijn voorgekomen in sommige delen van zwart Afrika, dat in de afgelopen vijfentwintig jaar twaalf oorlogen, zeventig staatsgrepen en dertien moorden op politieke leiders heeft moeten ver werken- Bovendien, aldus de Afri kaner, is de eis voor gelijk kies recht gebaseerd op de misplaatste gedachte dat Zuid-Afrika een ho mogene eenheidsstaat zou zijn in de geest van Groot-'Brittannië, Frank rijk of Nederland. Zuid-Afrika's bevolking bestaat uit Zoeloes, Xhosa, Tswana, Sotho en blanken. De Afrikaner is daarom van mening dat het principe van kiesrecht voor iedereen zou leiden tot een burgeroorlog, die niet nood zakelijkerwijs alleen een kwestie zou zijn van blank tegen zwart. De Afrikaners vormen de enige blanke stam in Afrika en wonen er al bijna net zolang als de Europea nen in Noord-Amerika. In de loop van hun Afrikaanse geschiedenis hebben ze een voortdurende strijd moeten leveren tegen de na tuur, tegen de Engelsen en, tot voor kort, tegen de armoede. Zij zijn de enige kolonisten die een eigen taal ontwikkeld hebben; Afrikaans is geen Nederlands. Geen wonder dus dat de Afrikaner niet wil dat Zuid- Afrika als een tweede Carthago ten onder zal gaan en hier met „krag- dadigheid" tegen zal vechten. Viljoen Minister Gerrit van Niekerk Vil joen (studies in Cambridge, de Sor- bonne en Leiden) wordt door velen beschouwd als de mogelijke opvol ger van de huidige premier van Zuid-Afrika, P. W. Botha. Wat denkt hij van het feit dat veel mensen de zwarten van Zuid-Afri ka zien als een soort semi-slaven, die geen staatsburgerschap hebben? „Dat hebben ze wel. Ik denk dat het een van de onredelijkste pun ten van kritiek is op de situatie in Zuid-Afrika. Ze hebben politieke rechten, weliswaar niet volgens het in het Westen geaccepteerde voor beeld van een homogene, geïnte greerde democratie, maar politieke rechten op een gedifferentieerde basis". Viljoen doelt hiermee op de rechten van de zwarten in de thuis landen zoals Transkei, Ciskei en Het werk Is gedaan. Deze zwarte vrouwen keren terug naar Mamelodi, een zwarte woonstad in de buurt van de blanke stad Pretoria. De residentie van de Zuidafrikaansi Nederlandse stijl. Boputhatswana, thuislanden waar van de onafhankelijkheid echter alleen door de Republiek van Zuid- Afrika erkend wordt. De kritiek op Zuid-Afrika is nu juist dat het ont breekt aan één enkele staat, waarin ieder het recht heeft zijn stem uit te brengen. Totale chaos Is dat laatste volgens Viljoen een onhaalbare zaak? „Nee, het zou kunnen, maar het zou uitlopen op totale chaos". Dat zou volgens Viljoen neerkomen op zelfmoord voor de blanken. „Maar niet alleen voor ons, maar voor de staat in zijn geheel". Hij zegt het bemoedigend te vinden dat sommi ge zwarte leiders nu bereid lijken tot een compromis; de zwarten moeten staatsburgerschap krijgen, maar dit kan niet in een gecentrali seerde staat. De gebeurtenissen in zwart Afrika hebben hem gesterkt in de overtui ging „dat een gecentraliseerde staat met een zwarte meerderheidsrege ring, een zwarte overheersing als het ware, niet zal werken". Viljoen denkt echter dat het effect van deze gebeurtenissen op de zwarte leiders in zijn eigen land nog veel groter is geweest. Ook zij hebben gezien wat er is gebeurd in de rest van Afrika en zouden volgens hem daarom eerder bereid zijn hun oor spronkelijke eisen voor een gecen traliseerde staat wat af te zwakken. In een boek uit 1979 schreef Vil joen dat wanneer „we de greep op onze eigen politieke toekomst ver liezen, bijvoorbeeld door een onrea listisch streven naar rechtvaardig heid, dat dan deze rechtvaardig heid tegenover anderen wel eens neer zou kunnen komen op on rechtvaardigheid tegenover jezelf". Hoe kan rechtvaardigheid tegen over de zwarte bevolking te ver gaan? „Ik had het over de onrechtvaar digheid in de betekenis waar de buitenwereld op hamert, die Zuid- Afrika wil vergelijken met wester se homogene naties. Onredelijkheid in de zin van het introduceren van een volledige democratie. Dat zou in onze overtuiging naar chaos lei den". Maar de VS zijn toch een democra tie, en niet homogeen wat bevol king betreft? Viljoen erkent dit, maar zegt dat de VS het voordeel hebben van één dominante groepering. Wanneer Zuid-Afrika ook een dergelijk premier Botha in Pretoria, gebouwd blanke dominante groep zou heb ben gehad, zouden de dingen an ders zijn verlopen, omdat de blan ken hun macht hadden kunnen de len zonder de macht totaal aan an deren te verliezen. Waarden „De Broederbond (de ultraconser vatieve organisatie van vooraan staande Afrikaners die de apart heid wil handhaven en die als het feitelijk machtscentrum in het land wordt beschouwd, red.) heeft ooit geprobeerd het accent te verschui ven van het overleven van de Afri kaner naar het overleven van die waarden die het leven de moeite waard maken. Wanneer deze waar den zonder rassenscheiding in stand gehouden kunnen worden en ik denk dat dit in twintig, der tig, vijftig jaar misschien mogelijk is dan denk ik dat de behoefte aan sociale scheiding en zelfs ras senscheiding helemaal zou kunnen veranderen. Het voortbestaan van de waarden is belangrijk, het gaat hier niet om het fysieke voortbe staan van de blanke", zo stelt Vil joen het voor. Hij herinnert zich dat in de jaren zeventig een Nigeriaanse uitgever hem een hypothetische splitsing van Zuid-Afrika had voorgesteld, waarbij de blanken het westelijke gedeelte van het land tot aan de Oranjerivier, en de Kaap toegewe zen kregen. De Nigeriaan vroeg zich af wat er dan zou gebeuren. Viljoen antwoordde: „Ik geloof dat het een traumatische gebeurtenis zou zijn, maar wanneer we ge dwongen werden de splitsing te ac cepteren, zouden we net als Israël de uitdaging aannemen. De natie zou zeer, zeer zwaar op de proef ge steld worden, maar zou het overle- In 1977 zei Viljoen, waarschijnlijk naar aanleiding van de rellen in Soweto van het jaar daarvoor, dat er weinig tijd meer is. Geldt dat nog steeds? „Er zijn maar weinig politici die niet hebben gewezen op de drin gende noodzaak van het vinden van oplossingen voor Zuid-Afrika. Er is zo vaak gezegd dat het vijf minuten voor twaalf is, dat het lijkt of we te vaak loos alarm geslagen hebben. Maar we hebben de nood zaak altijd weer onderschat Is hij het dan eens met de uitspraak van de leider van de progressieve partij dat het land op de rand van een belegering staat? in de typerende Zuidafrikaans- „Ja. In zekere zin is dat zo en je kunt de spanning in dit soort situa ties niet eeuwig onder controle houden. Er moet een periode van rust, van ontspanning volgen". Viljoen tot slot: „De situatie is vreesaanjagend in veel opzichten. Soms zou je het liefst heel hard weg willen lopen, maar over het al gemeen is het, tja. een privilege om deel uit te maken van deze uitda ging"- Van Zyl Slabbert De Nasionale Partij, die in het be gin van de jaren zeventig nog kon rekenen op 83 procent van de stemmen van de blanke bevolking, kreeg tijdens de laatste algemene verkiezingen van 1981 nog maar 63 procent van de stemmen (ten gun ste van voornamelijk de Herstigte Nasionale Partij die de apartheid in zijn oorspronkelijke vorm wil handhaven red.) De tweede partij in het land is de Progressieve partij van Frederik van Zyl Slabbert. Zij bezit 24 van de 178 zetels in het Zuidafrikaanse parlement en is daarmee de op één na grootste par tij van het land. Door sommigen van zijn partij is beweerd dat er een revolutie gaan de is in Zuid-Afrika. Van Zyl Slab bert is het daar niet mee eens. Vol gens hem staat de macht aan de ba sis absoluut niet op instorten en is er ook geen sprake van een zwarte revolutionaire beweging in de ste den. Het is duidelijk, aldus Slabbert, dat de wil tot verandering vanuit de overheersende blanke minderheid zelf moet komen. Hij meent dat zijn partij daarbij kan fungeren als een wig, doordat ze niet alleen haar ei gen leden vertegenwoordigt, maar ook de zwarten en kleurlingen, die niet op de partij mogen stemmen. Wat is volgens Slabbert het effect van de wereldopinie op de huidige Zuidafrikaanse regering? „De wereld wil haar geweten sus sen wat betreft Zuid-Afrika wil het hele probleem kwijt en komt met de simplistische oplossing om iedereen kiesrecht te geven, waar door de blanken van net politieke toneel verdwijnen. Zo ziet de Zuid afrikaanse regering het en tot op zekere hoogte heeft ze gelijk. Het buitenland draagt te veel clichés aan, zonder dat het zich verdiept in de problemen en angsten van de blanke minderheid. Als enige op lossing komen ze met de leuze: ie dereen een stem. De regering be schouwt dit als de einduitkomst van alle kritiek en denkt: jullie kunnen barsten, jullie kunnen ons nog meer vertellen". Zijn eigen partij is niettemin voor staatsburgerschap voor iedereen. Dat moet deel uitmaken van een stelsel waarbij alleenheerschappij van de zwarte meerderheid of van de blanke minderheid uitgesloten wordt. Zuid-Afrika zou moeten worden opgedeeld in een aantal on afhankelijke staten, die weer onder een centrale federale regering val len. Een uitgebreid systeem van controlemogelijkheden moet daar bij een alleenheerschappij van de meerderheid voorkomen. Eigenbelang Volgens hem is het opgeven van de huidige machtpositie van de blan ken geen kwestie van zelfopoffe ring, maar van eigenbelang. „Doen we het namelijk niet, dan krijg je niet een revolutie, maat een lang durige staat van beleg, zbals dat nu in Noord-Ierland het geval is. Je moet duidelijk maken dat er geen alternatief is. Tegen dé zwarte be volking moet je zeggen: wanneer jullie alles willen, krijgt uiteinde lijk niemand iets. En tegen de blan ken: wanneer jullie alles willen houden, staan we allemaal met lege handen. Niet in die zin dat er dan een revolutie komt. maar in de zin dat de kwaliteit van het leven hier uiteindelijk zal dalen naar een ab soluut nulpunt. Kijk naar Beiroet, wanneer je een afschrikwekkend voorbeeld wilt. Die stad is het klas sieke voorbeeld van een uitzichtlo ze situatie waarin niemand wint. Dat voorbeeld moet goed doordrin gen tot het besef van Zuid-Afrika's bevolking". Wat moet er gebeuren om dat te voorkomen? „De geschiedenis wijst uit dat er nog nooit een dominante minder heid geweest is, die vrijwillig heeft toegegeven dat ze fout zit, dus dat is niet mijn suggestie. Het voorstel van de Progressieve partij is het enige, maar zeer lastige alternatief voor het blijven vasthouden aan de huidige gang van zaken". Welis waar is er geen lid geweest van de Nasionale Partij die hem niet voor de voeten heeft geworpen dat hij aanstuurt op nationale zelfmoord. Maar zijn oplossing biedt tenminste mogelijkheden, aldus Slabbert. Ondanks alle kritiek van het Wes ten op Zuid-Afrika is volgens Slab bert een stabiele staat ook in het belang van het Westen. „Om aller lei redenen. Of je nou praat over delfstoffen, het óost-West-conflict, de Kaaproute al dat soort din gen. Maar ik ben zo cynisch als de pest over de zogenaamde bezorgd heid van buitenaf voor de honge rende zwarten". Overleven De Afrikaners, soms wel be schouwd als het eenzaamste volk ter wereld, beschikken over een enorme wil om te overleven, maar kennen tegelijkertijd ook angst; angst die de Afrikaanse dichter N. P. van Wijk Louw ooit heeft om schreven als de vrees dat een blan ke minderheid in een zwart Zuid- Afrika net zo hulpeloos is als de jo den dat waren in Hitlcr-Duitsland. Volgens Van Zyl Slabbert wordt die wil in het Westen onderschat. Het is een bijzonder sterke wil. Ik heb die ook; ik zit in de oppositie omdat ik wil overleven, maar ga van een andere strategie uit dan de regering Wat ik probeer is de rege ring telkens tien stappen méér te laten doen dan ze eigelijk van plan is. Dat is waar de regering terecht zal moeten komen, of ze willen of niet". De week voor het gesprek met Slabbert had de politie (met het le ger op de achtergrond) een inval gedaan in zwarte wijken. Waar schijnlijk niet met de bedoeling mogelijke revolutionairen op te pakken, maar om eenvoudige cri minelen en gestolen goederen op te sporen. De acties hadden een hard handig karakter. Waarom zijn de Afrikaners zo wei nig subtiel? Kunnen ze niet minder onbarmhartig optreden in de zwar te wijken? Slabbert: „Die onbarmhartigheid en stijfkoppigheid jegens de zwar ten maken deel uit van wal ik hun kortzichtige kijk op de wereld noem. Ik denk dat zeventig procent van de afgevaardigden van de Na sionale Partij in het parlement nog nooit in een zwarte wijk geweest is en niet weet hoe de mensen daar er uitzien. Kijk nou eens even rond. Het ziet er hier uit als een wille keurige plaats in Europa. Dit beeld is wat de gemiddelde blanke hier als zijn werkelijkheid ervaart Maar zo ziet slechts zeventien pro cent van het land er uit". De Engelstalige pers van Zuid- Afrika is in grote mate verant woordelijk voor de verschrikkelij ke reputatie van Zuid-Afrika in de rest van de wereld. Met een bijna volkomen eensgezindheid vallen de kranten dag na dag de regering van premier Botha aan. In hoeveel andere Afrikaanse landen bestaat er trouwens zoiets als een opposi tiepers? Die van Zuid-Afrika is in elk geval de eniee van het conti nent. die absoluu^geen doekjes om haar kritiek op de situatie windt. In Zuid-Afrika zelf haalt deze con stante stroom van kritiek echter niets uit, de regering schenkt er ge woon geen aandacht aan In de rest van de wereld heeft de Engelstalige pers echter een hele boel invloed, omdat Engels in te genstelling tot Afrikaans een we reldtaal is. De wereldpers neemt het nieuws en soms ook de opvat tingen over Zuid-Afrika over van de oppositionele Engelstalige pers. De regering weet dat het grootste gevaar eh de grootste problemen liggen in de zwarte woonwijken en dat er veranderingen nodig zijn, veranderingen die hoe dan ook vanuit de heersende Nasionale Par tij moeten komen. De willekeurige arrestatiepolitiek ontmoet ook van de kant van de „verligte" leden van de Nasionale Partij steeds meer kritiek. Toen vorig najaar zwarte vakbondsleiders werden gearres teerd. protesteerde voor het eerst ook de Afrikaner Kamer van Koophandel. 'Een invasie van buitenaf zit er niet in er is geen land in Afrika dat de middelen daartoe heeft. In Zuid- Afrika zelf zal de onrust misschien toenemen, maar dit zal niet ontaar den in een gewapende revolutie, omdat er geen revolutionaire kracht aanwezig is die in staat is dit te organiseren. Dus is het woord nu aan de refor mistische regering van premier Botha, die uiterst op haar hoede is. De prijs die Zuid-Afrika voor deze waakzaamheid moet betalen be staat uit een nooit aflatende achter volgingswaanzin. die niet prettig is om waar te nemen. Maar verande ringen zullen komen, zoals de voor genomen herziening van de wet op gemengde huwelijken lijkt te bena drukken Voor de regering is apart heid dan ook geen kwestie van ras, maar van praktische macht, de macht waarmee de Afrikaner zich- zelf en zijn cultuur wil bescher- men. Copyright The Guardian

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 21