i
Politie maakt eind aan actie
tegen „Hoe versier ik een stuk?"
Wim Sinemus zoekt naar zuiverheid
bioscopen
Jan Hoogeveen
blijft winnen
BBC MAG VAN KIJKERS DALLAS NIET AFBREKEN
Gestolen Grieks
beeldje boven water
Voor een uitgebref
agenda, ook voor de I W
mende dagen, raadplw^- -*•
men „UIT", de gratis
kelijkse bijlage van di
krant. ,VERSI_
1 twijfe!
we T
terug
~!lO en
ALPHEN AAN DEN RIJN kzij het
ROCINEMA I (Van Boetzela^ upl
straat 6. tel. 01720-20800). Y 'ff'
newer ending story (al); 18jadlgh€
21.00, 14.00. EUROCINEMArarnm;
De prooi (12); 18.45, 21>'
13.45. EUROCINEMA III; t en Tic
secret (al); 18.00. 21.00. justiti
ROCINEMA IV: The woman J
red (al); 18.30. 21.00. Ghostbi een
ters (al); 13.30. }d van
KINDERVOORSTELLING |ntpriip
EUROCINEMA I: Sneeuwwfulc:i AJC
en de zeven dwergen; WOr<
13-45- ff ande
LEIDEN LUXOR (Stationswijk
19. tel. 071-121239) The kar»Ve tV
kid (al); 14.30. 1900. 21.
LIDO I (Steenstraat 39. MlP va
124130): Bachelor party (1
14.30, 19.00, 21.15. LIDOj:, njpt
Amadeus (al); 20.00. LIDO?'1
De gremlins (al); 14.30. 19JKU_°P
21.15. LIOO IV Under the wde Bra;
cano (16); 14.30, 19.00, 21.|e huisl
STUDIO (071-133210): Let moi
prooi (al); 14.30. 19.00, 21.1 j Fr,
TRIANON (Breestraat 31. iy
123875): Onze eerste wip (idaar v
14.30, 19.00, 21.15. Rsd. Het
(Haarlemmerstraat 52. tel 0'met eer
125414): Op de schoolbank (1vter f
14.30. 19.00, 21.15. 'de J..
NOORDWIJK LIDO THEATgehoud
(Pr. Bernhardstraat 56. i doen,
01719-12800): Greystoke (1adighe
ma. 21.15 di. 22.15. The S,pn
ning (16); ma. di. 19.00.
KATWIJK CITY THEATEFL Was
(Badstraat 30. tel. 01718-7407bpa", Z(
Buiterij op de Mounty (al); «Jraak
14.45. 19.00, 21.15. ma.
19.00, 21.15. CITY THEATI u
II: Codenaam Wild Geese (igenom
tijden zie City I. CITY THBnsiestu
TER III: Platvoet aan de Nijl; 1 bou\
den zie City I. CITY THEAT(nt pr0l
IV: Summer Camp (16); tijd K
zie City I. beh. wo. 14.45. e
KINDERVOORSTELLING weken
CITY THEATER IV: RoH 7,3 D
Hood; wo 14.45. LIDO THEf Net
TER: Sjors en Sjimmy in hda(? a;
land der reuzen; wo 14.30
VOORSCHOTEN GREENWA Gorp
Police academy (al); 15.45. 0 nabij
topussy (al); 19.00. Codenarr-notion
Wild geese (16); ma. di. *anee
21.15.
KINDERVOORSTELLING die fa
Overvallers in de dierentuitrrijke
14.00. rren.
WASSENAAR ASTRA: wK
ven huilen niet (al); 20.00
KINDERVOORSTELLING «ichl
Donald Duck in het wilde w«NOS-(
ten; wo. 14.00. en vei
DEN HAAG. ASTA 2 (Spui
tel. 463500): Gremlins (.-e'106
15.00, 19.00, 21.30. ASTA rapp
Ghostbusters (al); 15.00, 19.0 Ted
21.30. BABYLON 1 (nafoen
Centraal Station, tel. 4716Sij->
Amadeus (al); 14.00, 20.<uy
BABYLON 2: (12); ChostbiTry V;
ters (al); 14.00. 19.00, 21.ten tij
BABYLON 3: De ijssalon (%ct na
19.00, 21 15. CINEAC 1 (B,sle s\
tenhof 20, tel. 630637): Bo
double (16); 14.00, 18.45; 21
CINEAC 2: The naked fa*^*
(12); 18.45. 21.30. CINEAC -
Losin' it (16); 14.00.
21.30. EURO CINEMA
weg 910, tel. 667066): The r
ending story (al); 14.00, 20.Ol
zo 14.00. 16 15, 20.00. Kr
TROPOLE 1 (Carnegielaan, 1
456756): De prooi (12); 14.Cj
18.45, 21.30. METROPOLEl
Gremlins (al); 14.00, 18f
21.30. METROPOLE 3: Par
Texas (16); 14 00. 20.30.
TROPOLE 4: 't Begint met lij
de (al); 14.00, 18.45, 21.T
METROPOLE 5: Los santf
innocentes (16); 14.00, 18.4j
21.30. ODEON 1 (Herengrac
13, tel. 462400): Electric Boi
loo (al); 13.45, 18.45. 21.3|
ODEON 2: Commando! (1J|
13.45, 18.45. 21.30 ODEON
Bachelor party (12); 13.4|
18.45, 21.30. ODEON 4: „H|
bubblegum": dikke liefde (lij;
13.45. 18.45, 21.30. LE PART
1 (Kettingstraat
656402): Taboo (18); 12 0
22.30. LE PARIS 2: Verlai
gens van jonge meisjes (1®
12.15 tot 22.45. LE PARIS t
Katharine, de naakte Tsariifj
(18); 12.30 tot 23.00. PASSi
GE (Passage 63, tel. 46097|
Missing in action (16); 14.0
18 45. 21.30. HAAGS FILhl
HUIS (Denneweg
459900): Zaal 1: Les
la lune; 19.45, 21.45.
Madam Dubarry; ma. 19.30.
marriage circle; ma.
Lady Windermere's
19.30. Ninotchka.
That uncertain feeling;
19.30 Heaven can wait;
21.30.
iDICJ
KUNST CcidóeSoU/lCWlt WOENSDAG 20 FEBRUARI 198S PAGIir
Shakespeare wat al te
realistisch gespeeld
BUDAPEST Het is er bij een opvoering
van Shakespeares koningsdrama Richard de
Tweede in het Komedie-theater van Buda
pest wat overdreven realistisch toegegaan
De'hoofdrolspeler. Laszlo Galffi, ligt met een
levensgevaarlijke steekwond in het zieken
huis. Naar het Hongaarse persbureau MTI
g.steren berichtte, werd bij de opvoering van
maandag om onbekende redenen in plaats
van de voorgeschreven theaterdolk een
scherp mes gebruikt. Het publiek had niet
door. dat op het toneel geen ketchup was ge
bruikt, maar het bloed echt was. Een acteur
legde naderhand de ware toedracht uit. Een
paar jaar geleden is op hetzelfde toneel een
acteur tijdens een klassiek stuk met een lans
zwaargewond.
La Grande Parade:
150.000 bezoekers
AMSTERDAM De tentoonstelling
van moderne kunst La Grande Pa
rade in het Stedelijk Museum in
Amsterdam heeft inmiddels 150.000
bezoekers getrokken, aldus een
woordvoerder van het museum gis
termiddag. Er komen nu tussen de
3200 en 3300 rtiensen per dag naar
het Stedelijk, wat vooral te danken
is aan de krokusvakantie. De woord
voerder zei te verwachten dat er
aanzienlijk meer bezoekers zullen
komen dan de 200.000 waarop men
had gerekend. „Als het zo doorgaat
gaan we over het kwart miljoen
heen", zei hij. La Grande Parade is
nog tot en met 14 april te bezichti
gen.
Midzomernacht bij De Appel
DEN HAAG Na de serie Shakespeare-voorstellingen die
Toneelgroep De Appel de afgelopen jaren speelde, regiseert
Erik Vos in de tweede helft van seizoen 1985-'86 de Midzo-
mernachtsdroom. Het hele Appel-gezelschap werkt aan deze
voorstelling mee, aangevuld met Carol Linssen en Christine
Ewert, destijds mede-oprichters van De Appel. Pas na uit
voeringen in diverse theaters in Nederland, waaronder het
Amsterdamse Carré, worden veertig voorstellingen van
Midzomernachtsdroom in het Haagse theater van De Appel
gegeven. De Appel speelt het stuk niet meteen in Den Haag,
omdat ook de Haagse Comedie dit spel van Shakespeare in
die periode brengt. In overleg is besloten, het Haagse pu
bliek in de gelegenheid te stellen de Midzomernachtsdroom
te bekijken in twee verschillende versies. De voorstelling
van De Appel wordt, in tegenstelling tot hetgeen de Haagse
Comedie doet, in het rond geënsceneerd. Op deze foto het
hele meewerkende gezelschap.
KRUISWOORDRAADSEL
Horizontaal: 1 schaaldiertje; 7
huis; 8 het doel treffend; 11
noot; 13 noodsein (afk.); 15
maat (afk 16 kledingstuk; 17
dend jeukende huiduitslag; 21
sterm (afk 22 knaagdier; 23
(afk.); 26
tuig; 3 god:
slee; 5 lokspijs;
gesteente; 9 vogel; 10
slang; 12 en andere (afk.);
zelfstandigheid; 14
vorm van mij; 18
19 zonder moed, 20 rund; 24
mat; 25 tovergodin, 27 voorzetsel;
wiskundig getal; 29 dieregeluid; 30i
dergelijke (afk.).
OPLOSSING g<
:uaus yi uaauis ei "ea zi :eoq.0J
:jais!i|iue>i 6 :ia>iuoq.ie>i L :B| 9 :<rii
S f »- a e :xjb z :e6 1 qaaoipte
te
-u|8UJ ie uaaq 62 'dooi 93 >s ZZ
ZZ O X lZ :sooj|aiau zi ^aiueiupiO
:wui si "S'OSkei 'ai li 'M»
L 'ieeu.ie6 1 :|««)uozu
WOUBRUGGE De Wou-
brugse junior-schaatser Jan
Hoogeveen blijft van zich doen
spreken. Zondag won hij in
Leeuwarden het Nederlands
kampioenschap short-track
voor C-junioren. Een dag later
won hij het befaamde Krokus-
toernooi in Amsterdam. Jon
gere broer Frits werd onlangs
kampioen van Zuid-Holland.
Oudere broer Gert zal voorlo
pig door een in Engeland op-
K/ gelopen enkelblessure, niet
meer op de schaatsen staan.
Voor de gistermiddag op de
IRijpwetcringse Koppoel ver
reden Nationale Koppelwed-
strijden was erg veel publiek
op de been. In totaal deden 32
koppels mee. Een aantal kop-
I stukken in de schaatswereld
had op het laatste moment af
gezegd, omdat ze naar Leeu
warden waren gereisd om al-
vast de route van de Elfste
dentocht te verkennen. Win-
P Nieuwveen krijgt
I Tafeltje-dek je
naar werd het koppel Arie Ra-
vensbergen uit Voorschoten
met Walter Koeken uit Zoe-
terwoude. Als tweede eindigde
de gebroeders André en Mar
cel Hogervorst uit Lisse. Derde
werden Pieter Bossé en Rudi
Bredius, beiden uit Amster
dam. Op de vierde plats ein
digde het koppel Edwin Chau-
dron uit Hoogmade en Arnold
van der Poel uit Roelofarends-
Op de Kaag werden gister
avond koppelwedstrijden voor
leden van IJsclub Kagcrmeer
gehouden. Twaalf koppels
hadden zich voor deelname
aangemeld. Na een aantal zeer
spannende ritten kwam het
duo Jaap en Frans Biemond
als winnaars uit de bus. Het
koppel Jan-Jaap Hoekstra en
Frank van Diemen werd
tweede en Theo Möllers met
Wim Scho eindigden als derde.
NIEUWVEEN In samenwerking met de keuken van Huize
Ursula wordt met ingang van 1 maart tafeltje-dekje in Nieuw
veen verzorgd. Wethouder Soede deelde gisteravond tijdens de
raadsvergadering mee dat er voorlopig vijf deelnemers. Er zijn
voldoende vrijwilligers beschikbaar om nieuwe aanmeldingen
aan te kunnen.
Ten aanzien van de 20.000,bestemd voor de Stichting Sti-
veen lag de stemmenverhouding weer in het gebruikelijke pa
troon: CDA vóór, Gemeentebelangen tegen
Indertijd heeft de gemeenteraad (CDA) gekozen vóór 36 ha glas
tuinbouw in Nieuwveen. De plankosten zouden echter niet in
rekening worden gebracht bij de gemeente, hetgeen nu echter
wel gebeurt. Alle inwoners van Nieuwveen dragen nu in feite
hieraan bij. Een ontwikkeling waardoor de raad het eerder ge
nomen besluit zou kunnen herroepen. De heer Pulleman stelde
echter: het CDA heeft gekozen vóór deze glastuinbouw, nu moe
ten we hot financieel ook moge'ijk maken
„Voor 1930 schilderde ik
landschapjes, portretten
en stillevens. Een traditio
neel landschap kan denk
beeldig buiten de lijst
voortgezet worden en
steeds meer kwam ik tot
de overtuiging dat een
schilderij zo moet zijn dat
alles zich binnen de lijst
afspeelt."
Aan het woord is de 82-jarige
kunstenaar Wim Sinemus. De
ontmoeting vindt in galerie
Het Kunstcentrum in de Mo
lenstraat plaats, waar Sinemus
tot 9 maart exposeert. Sinds
1958 is zijn werk hier regelma
tig te zien en uit die tijd da
teert ook zijn kennismaking
met galeriehouder L. Lucas-
Sinemus: „Ik probeer meer
dan vroeger het werk absoluut
te maken. Daartoe hanteer ik
de kleuren rood en blauw, om
dat zij het uithouden tegen
over zwart. Die kleuren in het
werk zijn als het ware een
blikvanger, zij zijn een soort
climax."
Vragen als waar de kleur moet
komen, welke vormen er ge
bruikt moeten worden lossen
zich binnen het werk als bijna
vanzelfsprekend op. Sinemus
brengt niet dunne potloodlij
nen een stramien aan. Vervol
gens kiest hij positie voor zijn
bollen, vierkantjes en recht-
LONDEN Een opstand van
de kijkers heeft de BBC ge
dwongen de laatste afleverin
gen van de lopende Ameri
kaanse televisieserie Dallas te
rug op haar programma te zet
ten, twee weken na ze te heb
ben laten vallen in een ge
vecht met haar commerciële
rivalen.
„Wij zijn door de sterkte van
de reactie van de kijkers over
donderd", zei het hoofd van de
televisiesectie van de BBC, Bill
Cotton, bij het bekendmaken
van de terugkeer van Dallas
op het BBC-scherm met in
gang van 27 maart.
De BBC had op 6 februari in
een boze bui de resterende 13
afleveringen op de plank gezet
naar aanleiding van de manier
waarop Thames TV, een in
Londen gevestigd commercieel
kanaal dat ook landelijk uit
zendt, zich van de nieuwe
reeks had meestergemaakt.
Thames betaalde 55.000 pond
sterling per episode, tegen de
BBC 29.000, en was van plan
de serie in de herfst te gaan
uitzenden, direct na de huidige
serie van de BBC.
De BBC hield de laatste afle
veringen achter zodat de kij
kers van Thames niet zouden
weten hoe de oude serie ein
digde voordat ze de nieuwe
onder ogen kregen.
Maar Cotton erkende dat de
BBC haar publiek had onder
schat en dat dit op niet mis te
verstane wijze had duidelijk
gemaakt niet tot het najaar te
willen wachten op het verdere
verloop van de vete tussen de
Ewings en de Barneses, wan
neer Thames met de nieuwe
reeks begint.
Het gestólen -
en gebroken -
Griekse beeld
je.
AMSTERDAM De politie heeft bij een expertisebureau in de
binnenstad van Amsterdam een beeldje in beslag genomen, dat
afkomstig is van een diefstal in 1976 uit een museum op het
Griekse eiland Naxos. Tegen de Rotterdamse eigenaar van het
42 centimeter hoge beeldje is wegens heling proces-verbaal op
gemaakt. De Amsterdamse politie heeft dit gisteren bekend ge
maakt.
Het beeldje stamt volgens het Leidse Rijksmuseum voor Oudhe
den uit de periode van 2300 tot 2900 voor Christus en is 200.000
gulden waard. Er bestaat in Griekenland een strikt uitvoerver
bod voor antiek.
Aanleiding tót de inbeslagname van het beeldje vormde een
schadeclaim van de Rotterdammer. Die verzond het beeldje eni
ge tijd geleden naar Parijs om het daar te laten veilen. De kop
van het beeld brak tijdens het transport. De Rotterdammer
diende bij de verzekeringsmaatschappij een schadeclaim in van
95.000 gulden, aldus de politie.
De assuradeur stelde de claim in handen van het Amsterdamse
expertisebureau, dat het beeldje op zijn beurt naar Leiden
bracht. In het Rijksmuseum daar stelde men de echtheid van het
beeldje vast. Het museum toonde zich bereid 200.000 gulden voor
het beschadigde beeldje te betalen.
Een van de museumemployees herkende het beeldje echter als
een van de veertig kunstvoorwerpen die destijds op Naxos wer
den gestolen. De buit toen bedroeg in totaal enkele tientallen
miljoenen guldens.
UTRECHT De politie
heeft gisteravond een eind
gemaakt aan een blokka
de van de Utrechtse
Stadsschouwburg door ac
tiegroepen tegen seksueel
geweld en verkrachting.
De actie was gericht tegen
de uitvoering van „Hoe
versier ik een stuk?" door
het Theater van de Lach
van John Lanting, waarin
een man pas getapt raakt
bij vrouwen na een aan
randing.
Vanaf zeven uur versperden
ruim honderd actievoerders de
ingang, zwaaiden met span
doeken met daarop onder
meer de tekst „seksueel ge
weld maakt van een man geen
held". Ze zongen in koor "ver
krachting om te lachen, ha, ha,
ha" zodra een schouwburgbe
zoeker tevergeefs probeerde
binnen te komen.
Aanvankelijk probeerde de
politie de blokkade met twaalf
man, van wie twee te paard, te
breken. Dat mislukte. Tot half
negen groeide zowel het aantal
actievoerders als het aantal be
zoekers dat kleumend op de
stoep moest blijven staan. Pas
toen boze bezoekers met actie
voerders op de vuist gingen,
greep de politie -inmiddels
dertig man en vrouw sterk-
opnieuw in. Daarbij werd ge
bruik gemaakt van wapen
stokken en honden.
De schouwburgbezoekers die
hoeken. Rode bollen lijken te
zweven tegen het witte veld,
maar worden in evenwicht ge
houden door een zwart vlak.
In een ander werk composi
ties in gemengde techniek op
papier verschijnen blauwe
bollen in een schaakmat-pa
troon. „Compositie nr. 12" be-
staat uit een verticale rij van
zwarte rechthoeken; door één
blauwe rechthoek net even uit
de rij te schuiven ontstaat er
een spanningsveld binnen de
compositie. Deze kleine ver
schuivingen. minimale afwij
kingen maken dat de rest ook
opvalt. Het is een proces van
zoeken en afwegen en als het
werk eenmaal af is wordt het
aan het kritisch oog van een
collega onderworpen. „Hoewel
deze collega zelf figuratief
schildert, voelt hij scherp aan
of een lijn dikker of langer
moet worden. Meestal probeer
ik in het werk uit of het klopt
wat hij zei, maar daarna ver
scheur ik het. want het was
zijn aanwijzing." Deze uit
spraak is typerend voor de
houding van Sinemus. Een be
scheiden en integere kunste
naar, die ondanks een zekere
erkenning, in alle rust zijn ei
gen weg gaat. „Ik hoop bij elk
werk'een verrassing te maken,
maar als je in je leven dertig
goede kunstwerken maakt is
het veel. Niet dat de rest per
se slecht hoeft te zijn, maar je
weet dat het toch die enkele
werken zijn die echt goed zijn.
Een schilderij moet uitstraling
hebben op grote afstand, het
moet geen plaatje of goed ge
maakte illustratie zijn." Wim
Sinemus beweegt zich als een
ling in de Haagse kunstwereld
en vertelt dat op de ledenten
toonstelling van Pulchri Stu
dio, het publiek nauwelijks
naar zijn werk keek. Het is
een feit dat zijn abstracte com
posities tussen de landschap
pen, portretten en stillevens
van de meeste Pulchri-leden
zeer opvallend zijn en daar
door alleen al mijn nieuwsgie
righeid prikkelden. Als ik
hem tenslotte vraag welke
composities op de tentoonstel
ling bij Het Kunstcentrum zijn
voorkeur dragen, wijst hij op
twee sobere werken: „Waar
schijnlijk heeft het met mijn
leeftijd te maken dat het zo
„absoluut" moet!"
De tentoonstelling van Jaap
van den Ende en Urs Pfan-
nenmllller is de laatste in het
projekt „Het beschrijven van
kwaliteit" van het Haags Cen
trum voor Aktuele Kunst. En
daarmee is een einde gekomen
aan een stoet van kunstenaars
die in tien exposities aan ons
voorbij trokken. De discussie
middagen als onderdeel van
het projekt zijn eveneens afge
lopen en de weerslag ervan is
in de vorm van vouwbladen
bij het HCAK te krijgen. De
zaal waar drie schilderijen en
enkele tekeningen van Jaap
van den Ende hangen, bezit
een bepaalde geladenheid. Te
gen één van de wanden krui
pen diverse lange segmenten
terwijl ze toch heel dicht bij
elkaar blijven en nauwelijks
uitwaaieren. De onrust van de
vormen wordt benadrukt door
de felle penseelstreken in
rood. blauw en geel. Het twee
de grote schilderij is compact,
omdat de losse delen tegen el
kaar gelegd zijn en een geslo
ten geheel vormen. Een inte
ressant aspekt zijn lange banen
aan de buitenrand, die in leng
terichting beschilderd zijn. Op
de bredere segmenten zijn
blauw, groen, rood en oranje
naast elkaar en over elkaar
heen gezet in horizontale en
vertikale richting. Daarin
schuilt een zekere systematiek,
zoals gewoon is in het werk
van Van den Ende Niet alleen
de vormen van de afzonderlij
ke segmenten kwamen op sy
stematische wijze tot stand
maar ook de felle, expressieve
beschildering kent een metho
dische basis. Kleurkeuze, de
richting van penseelstreek, het
is allemaal zorgvuldig door
dacht en deels te achterhalen
in het werk. Jaap van den
Ende maakt op overtuigende
wijze kunst. De schilderijen
van 'HCAK-kunstenaar Urs
Pfannenmüller. de winnaar
van de Nieuwe Haagse Salon
1984, hangen in de volgende
zaal en gaan een confrontatie
aan met het gerenommeerde
werk van Van den Ende.
Zij zijn figuratief en Pfannen
müller schildert voorwerpen
vanuit verschillende perspek-
tieven. Soms gezien vanuit de
lucht, dan weer frontaal zijn
de voorwerpen over het doek
uitgestrooid. Enerzijds lijken
zij te zweven, anderzijds zijn
zij verstard in hun beweging.
Dit maakt dat het werk nogal
tweeslachtig is. Slechts een en
kel schilderij is hecht van op
bouw. Het onmiskenbaar in
troverte karakter van het
werk schuilt ook in de nogal
stijve manier van schilderen
en de steeds terugkerende
stippeltechniek. Een enkele
keer wordt de beschouwer via
verschillende beeldlagen in de
diepte getrokken.
TNGRTD VAN SANTEN
Het Theater
van de Lach
van John Lan
ting had gis
teravond in
Utrecht met
„Hoe versier
ik een stuk"
weinig rede
nen tot lachen.
Zo'n honderd
demonstran
ten kwamen in
actie tegen het
stuk en tegen
versieren.
Maar met hulp
van de politie
ging de voor
stelling ge
woon door.
nog niet naar huis waren ge
gaan konden ten slotte tussen
twee rijen politiemannen door
naar binnen, terwijl de de
monstranten „schaam je" zon
gen. Schouwburgdirecteur
Verbiest, die zich enkele ke
ren op een balkon liet zien,
kreeg te horen dat hij een
„viezerik" was. Hij weigerde
zowel tijdens als na de actie
elk commentaar.
schilderij van Urs Pfannenmüller.
Schilderij van Jaap van den Ende (links) geconfronteerd met een