Pretentieuze „Hadewych "is erg onduidelijk geslaagd festival door en voor scholieren Concertgebouworkest met magnifieke Pathétique tenberg en Tan Zweden mager niveau Smartlappen in Nieuwe Kerk dagpuzzel ÏcÜK JNST CefedoeSoutmit MAANDAG 11 FEBRUARI 1985 PAGINA 5 usla jan Admiraal orzit rigent NESKO linkse n hel tECHT Daan Admiraal :ij onli wordt de nieuwe dirigent bben Nederlands Studenten t bel nerorkest. Hij volgt Gert 'evensui' °P ^'e ^et NESKO vijf ih Isr heeft geleid. Admiraal t ver eert*e hobo aan het Am- dams conservatorium en f f lalde in 1976 de Prix f*}. cellence. Zijn studie orkest- Ö1J teetie deed hij bij Louis Sto- wantj-en Kirill Kondrashin. In 'tv-', bereikte hij de finale van )ben JOS-dirigenten cursus. Mo lt datfiteel is Daan Admiraal vas- gevon irigerit van het VU-orkest fdkan^msterdam. Zwarte lijst bemoeilijkt VN-concert voor Afrika NEW YORK Een door de Verenigde Naties georganiseerd concert, waarmee geld ingezameld zal worden voor de hon- gerslachtoffers in Afrika, moet mogelijk uitgesteld worden, omdat een deel van de deelnemende artiesten voorkomt op een zwarte lijst van mensen, die in Zuid-Afri- ka opgetreden hebben. Op de zwarte lijst, die in december gepubliceerd werd door de speciale VN-commissie tegen apart heid, komen onder meer de namen voor van de Australische zangeres Helen Red- dy, de Britse popgroep Queen, en de Ame rikaanse artiesten Frank Sinatra, Ray Charles, Linda Ronstadt, Dolly Parton, Liberace, Pia Zadora, de Beach Boys en Glen Campbell. Meer hulp overheid fotografie bepleit DEN HAAG Voor de fotografie is een duidelijk overheidsbeleid en daarmee een afzonderlijke geldstroom hard nodig. De plannen voor een Instituut voor de Fotografie moeten worden gesteund. Het auteursrechtenbureau Burafo moet een startsubsidie krijgen. Beeldende kunste naars die fotograaf zijn, moeten in aan merking kunnen komen voor een uitke ring krachtens de BKR. In het onderwijs moet veel meer aandacht aan het ver schijnsel fotografie worden besteed. Fo tografie moet een afstudeerrichting wor den bij het wetenschappelijk onderwijs. Dit heeft de Raad voor de Kunst minis ter Brinkman voor Cultuur geadviseerd. Geboortehuis Brecht wordt gedenkteken AUGSBURG Het gerestaureerde geboortehuis van de dichter Bertolt Brecht in Augsburg, is gisteren in tegenwoordigheid van zijn broer Walter en zijn dochter Hanne Hiob opengesteld als gedenkteken. Bur gemeester Hans Breuer onthulde naast de voordeur van het handar- schouwde, een gedenkplaat. De in München wonende toneelspeelster Hanne Hiob droeg het gedicht „Deutschland bleiche Mutter'' voor en las voor uit twee brieven die haar in 1956 in Oost-Berlijn overle den vader in 1945 uit Amerika heeft geschreven Waardevol doek op vlooienmarkt HARTFORD Een klusjesman uit de Amerikaanse staat Maine die snel wat geld moest hebben om zijn tochtige huis te dichten, ontdekte dat het met verf besmeten doek dat hij voor 20 dollar had gekocht op de vlooienmarkt, een originele Jackson Pollock was en als zodanig 30.000 dollar waard zou kunnen zijn. Philip Champagne, in Hart ford in Connecticut op bezoek bij zijn dochter, zei dat hij op de hand tekening van Pollock was gestoten bij het bekijken van zijn collectie vorige week en wat hij er uit zou kunnen verkopen, „Ricehi e Poveri" wint festival SAN REMO De groep „Ric- chi e Poveri" („Rijken en Ar men") heeft gisteren op het songfestival van San Remo. belangrijkste gebeurtenis van deze aard in Italië, de eerste prijs gewonnen. Het winnende lied van de drie leden van de groep was „Se mi innamoro" (Als ik verliefd raak). Op de tweede plaats eindigde de in Latijns-Amerika al zeer be kende 15-jarige Luis Miguel met „Noi ragazzi d'oggi" (Wij jongens en meisjes van nu) en derde was Gigliola Cinquetti met „Chiamalo amore" (Noem het liefde). liekfestival voor scholieren on Je Kunst" in het Koninklijk servatorium Den Haag, m.m.v. 1 Schomper viool en Rob de Nijs 'i; zaterdag. HAAG „Een muziek- val door en voor scholie- zo luidt de formule van roots opgezette manifesta- ;,Toon je Kunst", die zater- voor de derde maal in het nklijk Conservatorium id gehouden. Een uitste- onderkomen voor dit 'fesaal gebeuren, omdat daar problemen tegelijker- in meer zalen de meest inlopende muzikale activi- kunnen plaatsvinden. JCees van Baarenzaal gaf rdak aan de liefhebbers de popmuziek, zonder dat vaak al te luidruchtige n ovaziek storend was voor het- tot le|n elders in het gebouw Btsvond. In de Schonberg- jl en Studio 1 wisselden so- ën en ensembles elkaar af h klassiek en ander reper- lUJe. Op de eerste etage was i een muzikale markt inge- nt en een muziekcafé, dat open podium fungeerde, •totaal traden op 400 deel- (ners van 42 verschillende iolen. Als professionele mu- waren aangetrokken de .iste Judy Schomper en de Rob de Nijs. Een zeer fendig en sfeervol festival, opnieuw werd gefinan- Het Dr. Hoedemakers- schoolkoor in de musical „Oklahoma". Kees van Baarenzaal, ruimte voor mmTheRat- ruk f geacq- 3gste' Geo.' 'lijk cierd door Shell Nederland en georganiseerd door Acta Orga nisatie en Promotie. Volgens Jose Rijke van genoemd orga nisatiebureau trok het festival dit jaar een record aantal be zoekers van meer dan 2000. Een en ander pleit ervoor ook elders in den lande dergelijke festivals te organiseren en de plannen daarvoor liggen al op tafel. Opzet De vraag is daarbij of de opzet Mevrouw Marguefite Hen driks, directrice van de Stede lijke Muziekschool, vindt van wel. Zij meent, dat ook muziek van andere culturen vertegen woordigd zou moeten zijn en dat nog te weinig leerlingen van het lager beroepsonder wijs aan het festival deelne men. Een nog wat bredere op zet van het festival zal het ka rakter ervan nog kunnen ver levendigen. Stimulerend voor de uitvoe renden was ongetwijfeld, dat zovele eigen „supporters" de uitvoeringen enthousiast bege leiden. Er werd dan ook over het algemeen met veel verve en inzet gemusiceerd. Opval lend goede uitvoeringen wa ren er van de Westhage Band, de organiste Martin Korver, trio Blue Bafsa, celliste Eve lien Prakke en het slagwer kensemble van de Stedelijke Muziekschool. OTTO BENTINCK jncertgebouworkest o.l.v. Kurt 1 Briing, solist Peter Zazowfsky, PWA-zaal Ned. Congresge- in Den Haag. lirt Sanderling, die zaterdag- nd in de PWA-zaal het jncertgebouworkest dirigeer- L is bijna 20 jaar naast Mra- Inski aan het Philharmo- nisch Orkest van Leningrad verbonden geweest En wie zich nog de Nederlandse toer- nee van dit prachtige Russi sche orkest onder de fameuze Mrawinski en diens toen op zienbarende Tsjaikowski-in- terpretatie herinnert, die zal zeker uitgekekefi hebben naar Sanderlings lezing van de 6de Symfonie,-de Pathétique. Ook hier viel op de „Werktreue", de nauwkeurigheid in het vol gen van de partituur, waar door de komma's en de punten op de juiste plaats stonden, de lijnen van de muzikale bewe ging zonder enig forceren werden doorgetrokken en de frasering uiterst zorgvuldig werd gehouden. Het was een weergave van grote allure, ook in de Finale, die bij een grove re aanpak zo gauw larmoyant wordt. En de zg. Wals in het 2de deel was verrukkelijk licht en rijkgeschakeerd. Na tuurlijk kwam na het opwin dende 3de deel, waarin de spanningsstijging voorbeeldig werd opgebouwd, spontaan ap plaus. Waarom hield Sander ling niet de dirigeerstok om hoog en zette hij niet onmid dellijk de Finale in? Dan ver liest de idee. de zegging van deze symfonie niets aan kracht. Het orkest speelde ronduit schitterend, met volle ontplooiing van zijn fascine rende kleurrijkdom. Maar dit kon men al horen in de ope ning van deze avond, het Voorspel van Moessorgski's opera Chowansjtsjina, door Sjostakowitsj in sprookjesach tige kleuren opnieuw geïnstru menteerd. Solist in Sibelius' Vioolconcert was de Amerikaan Peter Za- zofsky, een formidabel tuoos, die dit technisch uiterst zware werk moeiteloos en met volle overtuiging voordroeg. Hij legde nergens nadruk op de uiterlijke schittering (zijn toonvorming is overigens vrij klein), maar ging op de lyri sche zijde van de muziek in. En dat deed hij bijzonder mooi. NOES KOKEE erin" irokconcert door het Concertge- uw Kamerorkest o.l.v. Jaap van (eden m.m.v. de fluitiste Ber- Stenberg. PWA-zaal, Ned. grcsgebouw. I discussie over het fuseren opheffen van orkesten is g lang niet verstomd, maar ;h verscheen gisteravond op t podium van de PWA-zaal nieuwe loot aan de stam: SVl* Concertgebouw Kameror- irerist. Dit zeventien leden tel- gej^de gelegenheidsensemble j pjrdt geleid door Jaap van ..4eden, de concertmeester nja, het Concertgebouworkest. Steljt kwantitatief en kwalita- lin If armzalige velletje papier Ditterpp de te voeren wer- dvdn stonden vermeld maakte »kefn 6ewa8 van de opzet van 1 ensemble, dat op dit con- rt de noodzaak van het be- )an niet aantoonde. Jaap van valleden is natuurlijk primair Ta^list, dat maakte hij op deze oojond meer dan duidelijk. Het lerrjtreden >n de redelijk bezette zaal werd geopend met een ge stroomlijnde weergave van het Concert in D van Vivaldi, weggespeeld als een vlot nie mendalletje. In Bachs viool concert in E bestond Van Zweden 't om als solist-diri gent de partij van blad te le zen, het ensemble werd aan ei gen lot overgelaten. Toch leg de deze dubbelfunctie' kenne lijk zoveel beslag op hem. dat het solistisch aandeel bepaald niet vlekkeloos over het voet licht kwam. De keuze van Vi valdi's Vier Jaargetijden was onvermijdelijk en de vraag deed zich voor waarom Van Zweden zich zo solistisch op stelde en het geheel niet leidde van zijn primarius-stoel. Keu rig vertolkt, rtriaar ook echt niet meer dan dat. De tweede soliste op dit con cert was de fluitiste Berdien Stenberg, een jonge vrouw die met haar platen „Rondo Rus- so" en "Berdinerie" een onge kende oplage haalde. Wat verwachtte het publiek op Berdien Stenberg deze avond van haar? Gezien het uiterst magere applaus na Vivaldi's fluitconcert op. 10 duidelijk meer dan het stijlvol geblazen, maar met een kleine toon geproduceerde werkje, dat enige charme moest ontbe ren. 't Pleit voor haar dat zij het showelement optimaal wist te vermijden, ook in het fluit concert nr. 5, eveneens van Vivaldi. Mooi geblazen, maar uitzonderlijk was 't werkelijk geen noot en geen maat. ADR. HAGER Protheater/Frieda Pittoora speelt „Hadewych" van Frieda Pittoors en Apostolos Panagopoulos. Regie: Apostolos Panagopoulos. Toneel beeld: Chris Koolmees. Met Frieda Pittoors en de stem van Reinier Bul der. Theater aan de Haven, zaterdag 9 februari. „Hadewych" van en met Frie da Pittoors werd voor een vol le zaal gespeeld. Dat was te voorspellen: de vrouwen die met Theater'80 en Persona hebben gewerkt, beschikken over een trouwe aanhang. Over Hadewych zelf is ons niet veel bekend. Zij zou in de dertiende eeuw in de zuidelij ke Nederlanden hebben ge leefd en stamde misschien wel af uit een adellijke familie uit Antwerpen. Uit haar brieven is te lezen dat zij zich vanaf haar elfde jaar geheel wijdde aan de „dienst der liefde". Zij openbaarde zich als mystica en schreef brieven, visioenen en gedichten over de ascese, God en het leven. Haar Maria-ge- dichten behoren tot de diep zinnigste van onze letterkun de. Actrice Pittoors en regisseur Panagopoulos hebben aan „Hadewych" hun eigen ideeën verbonden. In het programma betoogt de regisseur dat Hade wych het pseudoniem van een groep kabbalisten is die uiting geven aan de individuele ont plooiing die nakend was in die dertiende eeuw. Van dat idee blijkt op het, toneel weinig. Frieda Pittoors draagt een smokingjasje en broek over zwarte lingerie. Zij voert een revue uit: zij danst, zij gooc helt, zij ontkleedt zich, zij voert dialogen met een man nenstem op een geluidsband en doet alsof zij de muziek op die band dirigeert. Daarbij spreekt zij teksten uit die over liefde gaan. Zij zegt ziek te zijn van liefde. Het subject van die liefde is niemand minder dan Jezus. Om haar gevoel te laten doordringen gaat zij te rade bij Maria en vertelt haar van die liefde. Er ontstaat weliswaar een theatrale spanning tussen de gepassioneerde tekst en opper vlakkige amusement op het to neel. maar waar dit allemaal toe dient, blijft onduidelijk. Pittoors zelf zegt aan het einde van haar ode aan Maria, dat het niet zou helpen als het pu bliek alles zou weten over de mensen waar zij nog over zou kunnen vertellen. En na de toegift geeft zij ook nog even een felle mening over theater die er niet om liegt. Dat alles is zeker onderhou dend Maar zo'n programma met Marilyn Monroe's „Loli ta", Mozarts „Sanctus", een naakte actrice en religieuze teksten krijgt wel iets samen- geraapts en pretentieus. En omdat onduidelijk blijft waar toe dat allemaal dient, wordt de pretentie niet waarge maakt. PETER SNEL ireldlijke liederen van Josquin Prez door hel Ensemble Dialogo sicale o.l.v. Leo Meijlink en be- na lande uit David Cordier, Harry Ge- loffcrts, Harry v.d. Kamp, Marion Ver- rdl 10001), Titia de Zwart, Richte v.d. cosl fmponisten weten over 't al- meen beter raad met het. zikaal uitdrukken van ver- >'ee|iet dan van blijheid en daar- iet< i werd het zaterdagavond in om ^Nieuwe Kerk een aaneen- >olc takeling van tranen, van irtlappen, van verhalen irin de jongen het meisje it krijgt. Maar dan wel tssl lartlappen van composito risch hoog gehalte omdat on der al die vocale werken de handtekening van Josquin des Prez (1440-1521) staat. Wie waagt zich aan een dergelijk programma en waarom Des Prez? Het antwoord op die vragen komt van de acht le den van het Ensemble Dialogo Musicale die bij voorkeur wer ken met projecten, bijv. één bepaalde componist. één school of één stuk muziek. Omdat de huidige Josquin-uit- gave sterk verouderd is werkt de Verg. Nederlandse Muziek geschiedenis onder prof. dr. W. I. M. Elders aan een nieu we uitgave en het Ensemble toetst nu de theorie aan de praktijk. Een omvangrijke taak waarbij men zich ge steund weet door de Westdeut- scher Rundfunk, zowel finan cieel als praktisch, hetgeen blijkt uit het in juli vorig jaar gehouden symposium in Keu len. De muzikaal leider van het Ensemble Dialogo Musicale, Leo Meijlink, maakte een keu ze uit de ca. 85 wereldlijke lie deren van Des Prez, een kos telijke verzameling waarin de componist breekt met de ge woonte van zijn tijd, hij is n.l. de eerste die vanuit de tekst componeert. Dank zij de per fectie waarmee de liederen werden uitgevoerd kregen de toehoorders een voortreffelijk beeld van het talent van Des Prez, een echte baanbreker die in zijn oeuvre de weg naar de toekomst heeft gewezen. Het ensemble demonstreerde een absolute eenheid tussen de vo calisten en de instrumentalis ten, verfijnd en helder van klank, muzikaal veelzeggend en boeiend. Zonder de overige medewerkenden tekort te wil len doen dient de counter-te nor David Cordier ir\et nadruk te worden genoemd. ADR. HAGER Portugese dichter Jose Gomes Ferreira (84) overleden LISSABON De Portugese dichter Jose Gomes Fer reira is vrijdag op 84-jarige leeftijd in Lissabon gestor ven, zo heeft zijn familie meegedeeld. De meeste critici beschouwen Gomes Ferreira als één van de be langrijkste hedendaagse dichters van Portugal Onder de titel „De strijdende dichter" schreef hij een driedelige dichtbundel. Ook heeft hij verhalen en novellen op zijn naam staan De in Porto (Noord-Portugal) geboren Lopes Ferreira was korte tijd diplomaat. Maar nadat hij Portugees consul in Noorwegen was geweest, ging hij zich helemaal op de literatuur toeleggen. Na terugkeer in Lissabon publiceerde hij zijn eerste werk in 1948. Samen met andere neo-realistische dichters schreef hij een album met revolutionaire liederen. Gomes Ferreira, die jarenlang actief is geweest binnen de com munistische partij, was voorzitter van de Portugese schrijvers bond ten tijde van de Anjerrevolutie, die in 1974 een eind maak te aan het autocratische bewind. De muziek maakt Lappendag sterk „Lappendag" door Joke van Leeu wen. Piano: Carolien Deulman. Theater PePijn, 9 februari. Herhaling 15 en 16 februari. Joke van Leeuwen schreef en bracht sinds 1978, het jaar waarin zij Camaretten won, cabareteske solo-programma's. Haar muzikale begeleidster Carolien Deutman werkte tij delijk mee aan het program ma: „Hoe Langer Hoe Zwan ger" en dat contact mondde uit in de huidige* samenwerking met gebruik van piano/vleu gel en electrische piano. In „Lappendag" speelt Joke van Leeuwen iemand die door een samenloop van omstandig heden in een ziekenkamer is beland. Omgeven door lappen belicht zij de wereld aan de andere kant van het raam. Lappendag bevat veel teks tmateriaal waarin woordspe lingen een grote rol spelen, maar de overdreven kinderlij ke intonatie van de speluiting kan op den duur vervelen. Daarentegen is, mede dankzij Carolien Deutman. de muzika le inbreng prettig om aan te horen. De goed klinkende stemmen zorgen voor een ex tra dimensie. De manier waar op Joke een fluit bespeelt via een neusgat toont eveneens een knap staaltje muzikaliteit, dat zich uit in een komische act. Alle gebruikte situaties zijn herkenbaar en de herha lingen van teksten geven vooral aan het eind van het programma een extra climax. De goed gecoördineerde licht en geluidsveranderingen slui ten uitstekend aan bn het ge heel. Lappendag is de derde theaterproduktie van Joke van Leeuwen en dat zal voor lopig wel zo blijven. Op dit moment werkt Joke aan nieu we publikaties van boeken en schrijft en tekent zij vrij en in opdracht. LEN VAN DER MAATEN Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN DEN RIJN EU ROCINEMA I en II: (Van Boetze- laerstraal 6. tel. 01720-20800): De prooi (12); 10.45. 21.00 wo. in EURO II ook 13 45. EURO CINEMA III: Top secret (al); 18.30. 21 00 wo ook 13.30. EUROCINEMA IV Ghostbus- ters (al); 18.30. 21.00. wo. ook 13.30. KINDERVOORSTELLING EUROCINEMA I Sneeuwwit)# en de zeven dwergen; wo. 13.45. LEIDEN e LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-1212391 The karate kid (al). 14.30. 19.00. 21.15. e LIDO I (Steenstraat 39. lei 124130): De prooi (12); 14.30. 19.00. 21.15 LIDO II: Ama dous (al); 20 00. LIDO III: De ilssalon (12); 14 30. 19 00. 21.15. e LIDOIV Under the vul- cano (16); 14 30. 19.00. 21.15. STUDIO (071-133210): Grsm- lins (16); 14.30. 19.00, 21.15. TRIANON (Breestraat 31. tel. 123875). Onze eerste wip (16); 14.30. 1900. 21 15. REX (Haarlemmerstraat 52. tei. 071- 125414): Over sei gesproken (16); 14 30. 19 00. 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr Bemhardstraat 56. tei. 01719-12800): The Natural (al); di 19 00 wo. 14 30 Piranha (al): ma. di. 21.15. Rabbi Jacob (al); ma. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I: (Badstraat 30. tel. 01718-74075): Greystoke (12); wo 14.45 19 00, 21.15. ma. di 19.00. 21 15. CITY THEATER II Ten to Midnight (16); h)den zie City I. CITY THEATER III Superstar tijden zie City I. e CITY THEA TER IV De vier vuisten hebben tropenkolder (al); tijden zie City I beh. wo. 14 45. KINDERVOORSTELLING Aladin sn ds wondsrlamp; wo. 14.00. WASSENAAR ASTRA: Storis di Piers (16); ma. t/m wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA 2 (Spui 27. tel 463500); Gremlins (al); 14.00. 19 00. 21.30 ASTA 3 Ghostbusters (al); 14.00. 19.00. 21.30 BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel 471656): Amadeus (al); 14 00. 20 00. BABYLON 2 (12); Chostbus- tera (al); 14 00. 19 00. 21.30. BABYLON 3 Ds ijssalon (12); 14.00, 19 00. 21.15 CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel. 630637) Body double (16); 14 00, 18 45. 21 30 CINEAC 2: The naked fsce (12); 18 45. 21 30. ma di ook 14 00. CINEAC 3 LosJn' It (16); 1400. 1845. 21.30. EURO CINEMA (Leyweg 910. tel. 667066): The never ending story (al); 14 00. 19.00. 21.30. (Cocktail) Film marathon, vr 15 febr. 24 00 t/m za. 16 febr. 12.00 METROPOLE 1 (Carne- gielaan. tel. 456756): De prooi (12); 14 00. 18.45. 21.30. e ME TROPOLE 2: Gremlins (al); 14 00. 18.45. 21.30 e METRO POLE 3 Paris. Tszss (16); 14 00. 20.30 METROPOLE 4 Begint met liefde (al): 14 00. 18 45. 21 30. METROPOLE 5 Los santos innocentee (16); 14 00. 18 45. 21 30 OOEON 1 (Herengracht 13. lei 462400): Commando! (1*); 13.45. 18 45. 21 30 ODEON 2. The Ninja mission (16). 13 45. 18 45. 21.30. e ODEON 3; Becheior party (12); 13 45. 18 45. 21 30 ODEON 4: „Hot bubblegum": dikke liefde (12); 13 45. 18.45. 21.30. LE PARIS 1 (Ketting straat 12b. tel. 656402) Verlan gens van jongs meisjes (18); 12 00 tot 22.30 LE PARIS 2 Ladies night (18); 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3 Katharine, ds naakte Tsarina (18); 12 30 lot 23 00 PASSAGE (Passage 63. tel 460977) Missing in ac tion (16); 14 00. 18 45. 21 30. HAAGS FILMHUIS (Denneweg 56. tel 459900): Zaal 1 Les fe- voris de la luns. 19.45. 21.45. Zaal 2 Chronaca di un amore. ma 19.30 La signora senza ca melia, ma. 21.30. Le amtche. dl 19 30 l'Awentura. di 2130 l'Echase; wo 19 30 Zabriskie point, wo. 21.45. (alle films 16 jr.) KINDERVOORSTELLINGEN e CINEAC 2 Sneeuwwitje en de zeven dwergen; wo. 14.00 e EUROCINEMA The never en- ding story 14.00. 19.00. 21.30 Horizontaal: 1 ruiveiprodukt. 4 wen sonde verwachting; 6 ingezet stuk. 9 overtreding der kerketi)ke wet. 10 winters voertuig; 11 deel ve breuk. 12 lidwoord; 13 vreemde titel; 14 af god. 18 bi|woord. 19 dwaas, 21 diere- geiuid; 23 maatstaf van lichtsterkte; 25 vocht in vruchten; 27 tegenwoor dig. 28 lang. smal en dun stuk va. stof. 30 muzieknoot. 31 muziekinstru ment. 32 bewijs van betaling. 33 ma tig koud. 34 fraai dier Verticaal: 1 toetsenbord v e muziek instrument. 2 bioeiwijze. 3 verbran dingsrest. 4 stofkap over een schnjl- machine; 5 onenigheid, 6 rtvier in Duitsland; 7 door. met (Latijn); 9 op die manier; 11 reclamekcht, 12 mu zieknoot 15 titel (alk 16 snel dro gend mengsel; 17 voorbijganger; 20 dunne twijg, 21 titel (afk 22 speel ruimte tussen hoeveelheden. 24 uit roep; 25 halmen van gedorst koren 26 ondiep stilstaand water. 28 korte kous. 29 oosterlengte (afk 30 oude lap. 32 dwregekad OPLOSSING 0C TO 6Z tos 02 leod gj o-us sz tne pz «O/au! zz >l IZ '«uaj oZ :»ua* -sad /i aai 91 jq 51 op ji uoeu 11 'OZ 6 l -»PO 9 'uhuuo s seog t sa c /aa z regain l iiaaoqjeA n i«o>i et «oq zz taa*> tc '•I OC IOOJIS 02 nu iz SZ '-naan ZZ IZ '/au 61 -ze 01 'loopi pi m Cl '*P Zl "iecueou u oi apuoz 6 «ai 0 dooq p 'saen 1 ivviuoi joh

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 5