Len Doodschap ./oor „Ik ben de Heilige Maagd Maria" Zijliet ons de hemel en de hel zien V-:'- ZATERDAG 9 FEBRUARI 1985 Verschijnt de Maagd Maria al drie en een half jaar lang elke avond in Medjugorje, een dorp in een uithoek van Joegoslavië? Hebben zes dorpskinderen uit die streek inderdaad een boodschap voor de wereld gekregen? Zijn er rond het kruis op de berg die boven Medjugorje uitsteekt abnormale bewegingen van de zon waargenomen? Het is ruim een halve eeuw geleden dat er serieus sprake is geweest van Maria-verschijningen. De rooms-katholieke kerk heeft de acht verschijningen aan de elfjarige Mariette in Banneux (1933) erkend, hetgeen overigens niet wil zeggen dat een katholiek er ook in moet geloven. Datzelfde voorbehoud geldt trouwens voor de verschijningen in Fatima, Lourdes, La Salette en in de Parijse Rue du Bac, waar de geschiedenis van de mariale boodschappen in 1830 is begonnen. De Franse theoloog dom Bernard Billet heeft een lijst samengesteld van rond tweehonderd verschijningen die sinds 1945 rond de hele aardbol zouden hebben plaats gevonden. Geen ervan is echter erkend. Soms gaat het om een aanwijsbaar geval van hysterie of godsdienstwaanzin; niet zelden willen kinderen of volwassenen zich interessant maken; een enkele keer bestaat de verdenking van hallucinatie of hypnose. In Medjugorje, waar de paters franciscanen vier eeuwen lang ervoor gezorgd hebben dat de boerenbevolking in nuchtere vroomheid is opgevoed, lijkt van dit alles echter geen sprake. In navolging van de zes kinderen is bidden en vasten (op woensdag en vrijdag water en brood) voor een groot deel van de 3400 inwoners vanzelfsprekend geworden. De zes kinderen zelf gedragen zich normaal, hebben hun vrienden en vriendinnetjes. De talloze bekeringen lijken er op te wijzen dat hier meer aan de hand is. Verslaggever Leo van Vlijmen reisde naar Medjugorje, sprak met de paters en met een van de kinderen, met bedevaartgangers en met de bisschop van Mostar, die aanvankelijk open stond voor h'etgeen er in Medjugorje gebeurde, maar die nu een zeer negatief oordeel heeft. Bijna vier miljoen gelovigen uit alle delen van de wereld hebben inmiddels de weg naar dit bedevaartsoord gevonden. Ivan, Marija en Vicka tijdens de verschijning. Op de winterse zondagmiddag is Medjugorje ogenschijnlijk totaal verlaten. Na een glibberige rit over een onmogelijk smal weggetje zakt de geparkeerde auto door de half bevroren sneeuw. Op wat met een overdreven woord het kerkplein "'Is genoemd zou kunnen worden, be vindt zich niemand. Opvallend is het ontbreken van de voor bede vaartsoorden zo kenmerkende kiosken met lelijke en zeer lelijke devotionalia. Ook in de kerk, waar het zo móge- jnslHjk nog kouder is dan buiten, is geen mens te zien. Na een kwartier komt er een keurig geklede dame van een jaar of veertig uit de rich ting van een paar bij elkaar gewor pen boerderijen. Ze verontschuldigt zich dat ze alleen maar Engels Espreekt. Ze is Ierse, was zeven jaar lid van een gebedsgroep in Londen, is in september naar Medjugorje ge it komen en denkt hier nog heel lang vë blijven. Met de boerenbevolking van Medjugorje communiceert ze in gebarentaal. Alleen zuster Ignacija, een van de vier nonnen die het huishouden van de paters francis- .canen bestieren, schijnt redelijk Engels te spreken. De Ierse wijst behulpzaam de weg naar de ver derop liggende pastorie, maar ^vreest dat de pastoor nog zijn siësta houdt. Bekering" Pater Tomislav Pervan slaapt in derdaad, maar zuster Ignacija wil hem wel wekken. Hij brengt pater Slavko Barbaric mee. Beiden wer den pas maanden na de eerste ver schijningen in Medjugorje gestatio neerd. Ze geloven in hetgeen hier gebeurt, maar lijken niet fanatiek. „Natuurlijk is de openbaring niet afgesloten", zegt pater Slavko. „En waarom zou Maria ons niet iets mee te delen hebben? Het gaat vooral om de boodschap, niet om alles wat eromheen zit, want dat is bijzaak". En pater Tomislav: „Voor ons is doorslaggevend, dat de bood schap geheel op Christus geënt is, dat zij in de lijn van het Tweede Vaticaans Concilie ligt, dat zij oecu menisch is en dat het gaat over dat gene waar iedereen naar hunkert: vrede". Slavko voegt er aan toe: „Er komen hier niet alleen katho- thheken uit de hele wereld bidden, maar ook orthodoxen, mohamme- £0 fdanen en zelfs leden van de Pink stergemeente". 'De paters hebben met de vijarttfige houding van de verantwoordelijke bisschop leren leven. Pater Tomis lav: „De verwikkelingen zijn na tuurlijk erg vervelend, maar wij concentreren ons op waar het ei genlijk om gaat. Waarom zijn nu bijna vier miljoen bedevaartgan gers hier naar toe gekomen? Waar om wordt hier soms met dertig, veertig priesters tegelijk biecht ge hoord? Waarom vasten en bidden de mensen uit Medjugorje en uit de verre omgeving zo vurig en stand vastig? Hoe komt het dat het leven hier de afgelopen jaren heel wezen lijk is veranderd? Dat zijn niet de genezingen men spreekt al over meer dan honderdvijftig waar je best vraagtekens bij kunt zetten; in elk geval zijn de meeste medische dossiers verre van steekhoudend. Nee, waar het om gaat is, dat de mensen hier de boodschap aan vaarden: bekeert u en bidt en vast om grote rampen af te wenden Beide paters lijken zeker van hun zaak en spreken over een geestelij ke vernieuwing die van Medjugorje uitgaat. De voltooiing van Fatima, zoals sommigen reeds hebben be weerd? Pater Tomislav en pater Slavko, beiden gedoctoreerde theo logen, willen zich daar niet in ver diepen. „Ons gaat het slechts om wat er hier en nu gebeurt. Dat moeten we proberen te begeleiden. Voor de rest zien we wel". Geen show Om half vijf in de namiddag begint het in Medjugorje al donker te wor den. De kerk loopt vol. De Ierse drinkt achter de kerk een kopje koffie uit een thermosfles om zich tegen de toenemende kou te wape nen. We hebben nog net uitzicht op het kruis boven op de berg, waar zich het zonneteken heeft voltrok ken. „Voelt u de vrede?". In haar vraag ligt al een bevestiging beslo ten. Voor de kerk staat een vrouwtje van een jaar of vijftig, een roze ro zenkrans in de hand. Ze is twaalf kilometer komen lopen uit Ljubus- ki. Straks moet ze weer twaalf kilo meter over de bevroren gesmolten sneeuw terug, tenzij ze een lift krijgt. Elke dag onderneemt ze die tocht. Ze slaat geen dag over. „Hier kan ik mijn zorgen kwijt. Als ik 's nachts wakker word, zoek ik al tijd het eerst naar mijn rozen krans". Wie geen onderdak heeft mag gratis bij haar overnachten. De kerk zit mudvol als om^Vijf uur het eerste rozenhoedje begint. Drie van de kinderen zijn ook in de kerk. Ze komen niet altijd alle maal, moeten wel eens op bezoek bij een jarige oma, of brengen het weekeinde in Mostar door. In het „vertrek der verschijnin gen" staat een tafel met een wit ta fellaken. Daarnaast een levens groot Mariabeeld. Pater Slavko waakt als een aartsengel voor dit vertrek. „We willen er geen show van maken; dit is een plaats van gebed". Twee Amerikaanse nonnen uit Maine mogen ieder aan een kant van de tafel plaats nemen. De Ierse en de vrouw uit Ljubuski worden ook toegelaten. Een jong stelletje, een opoetje, twee veerti gers en een tienermeisje complete ren het gezelschap. De tiener depo neert op de tafel een uit een super markt afkomstige plastic zak ge vuld met wensen voor de Heilige Maagd. Een van de Amerikaanse nonnen fluistert: „Tijdens de ver schijning moet u uw rozenkrans op tafel leggen". .Zoalsin de hemel' Halverwege het eerste rozenhoedje ploft de elektrische kachel uit en voordat het tweede rozenhoedje be gint is het in het „vertrek der ver schijningen" even koud als in de Pater Tomislav is inmiddels bin nengekomen. Een poosje later komt ook pater Slavko, gevolgd door de kinderen: Ivan (19), Marija (19) en Vicka (20). Het drietal gaat recht voor de tafel staan. Wanneer bij het eerstvolgende Onzevader de woorden „zoals in de hemel" gebe den worden, knielen ze gedrieën op de grond. Ivan en Marija staren on beweeglijk voor zich uit; Vicka be weegt haar lippen, glimlacht, kijkt vragend, knikt, praat weer verder. Geen van de kinderen knippert met de ogen wanneer tot zesmaal toe op nauwelijks een meter af stand het flitslicht van een camera in hun gezicht schiet Na twee en een halve minuut zegt Vicka luid: „Hodi!" „Ze gaat!" Het rozenhoedje in de kerk is onaf gebroken doorgegaan. De kinderen staan op en het kleine gezelschap volgt hen de kerk in. In het „ver trek der verschijningen doet pater Slavko het licht uit. Na het tweede rozenhoedje volgt een mis met de typisch slepende, wat klaaglijk klinkende kerkliede ren van dit land. Ter afsluiting wordt er nog een rozenhoedje gebe den. Na twee uur en twintig minu ten is de plechtigheid afgelopen. De meeste kerkgangers gaan te voet naar huis, ook de vrouw uit Lju buski. De auto's uit Mostar (30 kilo meter via een levensgevaarlijke bergroute) en Dubrovnik (150 kilo meter) proberen zich uit de vastge vroren sneeuw los te rukken. Er zijn ook opvallend veel auto's met een Westduits nummerbord. Als metaal De boerderij waar Vicka met haar moeder, oma en zeven broertjes en zusjes woont is vanwege de sneeuw slechts te voet te bereiken. Op de voordeur twee stickers: een met de afbeelding van de Heilige Maagd' en een9 met de tekst: „In dit huis wordt niet gevloekt". Vicka, die van plan is non te wor den, heeft roncj Kerstmis een ope ratie ondergaan, niet aan een her sentumor, zoals bisschop Zanic me 's middags vertelt, doch aan haar blindedarm. Ze voelt zich nu ge zond, even gezond als de andere kinderen, zowel fysiek als psy chisch, hetgeen onder meer door artsen uit Milaan en Ljubljana is bevestigd. Ook op de encephalo- grammen en elektrocardiogram men die tijdens de verschijningen gemaakt zijn, heeft men niets op merkelijks kunnen waarnemen. Vicka antwoordt een beetje lache rig, maar vriendelijk op de vragen die ze al honderden keren heeft ge hoord. Over wat ze de vorige avond met de verschijning bespro ken heeft mag ze niets vertellen. Was ze bang toen ze de verschij ning de eerste keer zag? „Ja. ik was erg bang en ik ben ervandoor ge gaan. Ik had nooit gedacht dat mij iets dergelijks zou kunnen overko men en ik wilde me in veiligheid brengen. Die eerste dag hebben we allemaal geh uild Hoe ziet de verschijning er uit? „Ze draagt een grijs gewaad met een witte stola en een sterrenkroon; ze heeft blauwe ogen, donkere haren en roze wangen. Ze lijkt heel vro lijk en glimlacht meestal". Hoe zie je haar? „Net zoals ik u nu zie". Heb je haar wel eens aange raakt? „Ja, maar dan is het alsof je op metaal stuit. Wanneer ze haar handen of haar hoofd beweegt gaat dat heel normaal, maar bij het aan raken voel je metaal". Hoe lang zullen deze verschijnin gen nog duren? ..Zii heeft niets ge zegd. Eén keer heb ik het haar ge vraagd en toen zei ze: Heb je al ge noeg van me?". De verschijning heeft soms het Kindje Jezus bij zich. Heb je ook wel eens iets anders gezien? „Ja, dat was toen pater Jozo in de ge vangenis zat. Onze Lieve Vrouw heeft ons toen de hemel en de hel laten zien. In de hemel waren veel mensen. En wanneer je binnen kwam, zat er aan de linker kant een man. Ik heb niet gevraagd hij was of wat hij deed. Hij opende de poort, hij glimlachte en hij bad. Er zweefden ook engelen rond. En de hel, daar was in het midden een groot vuur, maar ik zag geen kolen, alleen maar vlammen. En er kwa men allemaal mensen voorbij die aan het huilen waren". Heb je voor of na de eerste schijningen wel eens iets gelezen over wat er in Lourdes of Fatima gebeurd is? „Nee". Waarom niet? „Ik interesseer me daar niet voor. Ik weet wat er nu hier gebeurt. Dat is genoeg". Jullie eigen bisschop verzet zich hevig tegen wat er hier gebeurt en zegt dat jullie liegen. Hoe denk je daarover? „De bisschop is ook n een mens. Ik bid voor hem". De verschijning heeft aan ieder van jullie een aantal geheimen meegedeeld waarover jullie niet mogen praten zolang zij geen toe stemming heeft gegeven. Maar kun je misschien zeggen of die gehei men iets goeds of iets kwaads be treffen? „Zowel iets goeds als iets kwaads". Bisschop Pavao Zanic ziet er alleen nog maar iets kwaads in. „Het is geen extase, het zijn geen halluci naties en ze staan ook niet onder hypnose. Het is gewoon toneelspel. De kinderen liegen en de francisca nen liegen Of je zoiets drie en een half jaar kunt volhouden zonder je ook maar één keer te verspreken „Dat kan wel dertig jaar!". Is er toch niet meer tussen hemel en aarde? „Ze liegen, en ik zal het be wijzen De neef van bisschop Zanic, aarts bisschop Frane Franic uit Split, die zelf al zesmaal in Medjugorje ter bedevaart is geweest en nog steeds onvoorwaardelijk in de verschij ningen gelooft, zegt: „Indien de bis schop van Mostar de Heilige Maagd verbiedt in Medjugorje te verschij nen, zal ook ik daarin berusten". Wat doen we met Medjugorje? LEO VAN VLIJMEN MEDJUGORJE, op de grens tussen heuvel- en bergland, is een vredig gebied, ihaar de bodem heeft er weinig te bieden. Waar de rotsen een stukje aarde open laten wordt tabak geteeld. Er is ook een beetje wijnbouw en hier en daar doolt een kudde schapen rond. Van de op brengst van het land kunnen de mannen hun doorgaans kinder rijke gezinnen niet in leven houden. Geen wonder dat velen van hen als gastarbeider in de Bondsrepubliek werken. Ook de vader van Ivanka Ivankovic werkt in West-Duitsland. Haar moeder overleed in mei 1981. Ze was toen zelf vijftien jaar. Op woensdag 24 juni 1981 maakt Ivanka met haar een jaar oudere vriendin Miijana Dragicevic een wandeling op de heuvel, zowat het enige vertier dat er in de wijde om trek te beleven valt. Plotseling blijft ze stokstijf staan, omdat ze een lichtende verschijning voor zich ziet: een jonge vrouw, gekleed in een grijs gewaad en met een lief lijk stralend gezicht, die ongeveer dertig centimeter boven de grond zweeft. „De Heilige Maagd!", mom pelt Ivanka. Mirjana haalt haar schouders op en zegt: „Dat kan niet". Maar beide kinderen zijn bang ge worden en rennen de heuvel af, waar ze aan vier anderen vertellen wat hun is overkomen. Met zijn zessen gaan ze nog eens de heuvel op en weer is het Ivanka die de verschijning het eerst ziet; daarna nemen ook de anderen haar waar. Ze durven niet te praten; enkelen lopen hard weg. Terug in het dorp vertellen de kin deren wat ze hebben meegemaakt en ze worden prompt uitgelachen. M±»ar tot diep in de nacht blijven de dorpelingen toch nog uitvoerig na praten over wat ze hebben ge- De volgende dag gaan de zes kin deren weer de heuvel op, waar zij opnieuw de jonge vrouw in het grijze gewaad zien. Er wordt nu ook gesproken. Waarom is ze geko men? Omdat zij hier geloof vindt. Zij komt vragen om te bidden voor verzoening en vrede. Zodra de verschijning verdwenen is keert het zestal vrolijk naar huis terug. Vanaf dat ogenblik ver schijnt de jonge vrouw elke dag aan de kinderen. Alleen bij Mirjana Dragicevic, die momenteel agrono- mie studeert in Serajevo, houden de dagelijkse verschijningen vanaf Kerstmis 1982 op. Doch op haar verjaardag en op enkele Maria- -feesten komt de verschijning haar wel bezoeken. Fles wijwater Vicka Ivankovic (ook haar vader is gastarbeider in West-Duitsland), de meest levendige van het zestal, neemt op de derde dag een fles wij water mee naar de berg. Zij be sprenkelt de verschijning ermee en zegt: „Indien u werkelijk Onze Lie ve Vrouw bent, blijf dan bij ons; zo niet. laat ons dan met rust". Eerst glimlacht de verschijning slechts; dan zegt ze na enig aandringen van de kinderen: „Ik ben de Heilige Maagd". Ze belooft dat ze elke dag op hetzelfde tijdstip zal terugkeren. De kinderen bidden samen met de verschijning zevenmaal het Onze vader, het Weesgegroet en het Eer- -aan-de-vader, plus de Twaalf Arti kelen van het Geloof. Op deze derde dag zegt de verschij ning ook de sleutelwoorden die tel kens weer zullen terugkeren: „Vre de, vrede, vrede! Verzoent u!". Zij neemt afscheid met de groet: „Gaat in de vrede van God" Op de vierde dag beginnen de auto riteiten belangstelling te tonen voor wat intussen in de wijde om trek bekend is geworden. Het zestal wordt naar het naburige Citluk ontboden en er wordt een eerste protocol opgemaakt dat overigens in niets verschilt van de tientallen andere protocollen die inmiddels door theologen en medici zijn opge steld. De kinderen zijn tot nu toe op geen enkele verklaring terugge komen en zij werden evenmin op een leugen betrapt. De politiecommissaris van Citluk stuurt de zes „verdachten" naar dokter Ante Vujevic die na een psychiatrisch onderzoek slechts kan constateren dat de kinderen volkomen normaal zijn. Tot dezelf de conclusie komt dolcter Dzuda in 'Mostar twee dagen later. De vijfde dag van de verschijnin gen is een zondag. Ongeveer vijf tienduizend mensen begeleiden op de avond van die hete zomerdag de kinderen naar de plaats van de verschijning. Na afloop trakteren de dorpelingen degenen die van buiten gekomen zijn op gratis drank. Het zestal voelt zich echter bedrukt door de grote menigte en praat ero ver met pastoor Jozo Zovko, die op de eerste verschijningsdagen overi gens niet in het dorp was, maar vierhonderd kilometer ervandaan, in Zagreb, een pastoraal beraad bij woonde. Vanaf de zevende dag vinden de verschijningen niet meer op de heuvel plaats, maar eerst afwisse lend bij een van de kinderen thuis, vervolgens in de kerk, en tenslotte, tot op de huidige dag, in een ruimte rechts van het altaar, tegenover de sacristie. Inmiddels blijven de autoriteiten niet stil zitten. In Kosovo hebben zij al moeilijkheden met Albanese nationalisten. Men is kennelijk be vreesd, dat ook Medjugorje een brandhaard gaat worden. De mar xistische ideologie heeft in dit deel van Joegoslavië maar weinig aan hang en er wordt al gesproken over de lijn Fatima-Medjugorje-Moskou. De helling waarop de eerste ver schijningen plaatsvonden wordt enige tijd tot verboden gebied ver klaard. Pastoor Zovko wordt gear resteerd en tot enkele jaren gevan genisstraf veroordeeld omdat hij gemanipuleerd zou hebben. De pas toor kwam na twee jaar weer op vrije voeten en de militie houdt zich tegenwoordig redelijk afzijdig. Inmiddels krijgen de kinderen ge regeld boodschappen van de ver schijning, doch sinds twee jaar heeft deze hun .verboden hierover mededelingen te doen. Bovendien kregen ze in totaal tien geheimen toevertrouwd (evenals in Fatima, doch daar waren het er slechts drie), die te zijner tijd bekend ge maakt zullen worden. Zonneteken Overigens hebben niet alleen de zes kinderen in Medjugorje iets ge zien. Ook rond het kruis op de berg, dat daar sinds 1933 het einde van een kruisweg over een rotsach tig pad markeert, heeft zich iets af gespeeld dat door ten minste hon derdvijftig mensen uit het dorp en uit de wijde omgeving is waargeno men. Op 2 augustus 1981 begon de zon als een bal rond het kruis te draaien en vervolgens kreeg zij de vorm van een hart, waarin zes kleine hartjes evenveel als het aantal kinderen waren opgeno men. Het hele verschijnsel duurde ongeveer een kwartier. Twee maanden later zagen enkele honderden mensen dat er op de heuvel van de verschijningen bijna tie#i minuten lang een korte felle brand woedde. Een politie-agent die de wacht hield ging op onder zoek uit, doch kon nergens een zwartgeblakerde plek of as vinden. Ook dit is in de protocollen opgeno men. Inmiddels speelt zich rond Medju gorje een binnenkerkelijk drama af. De-verantwoordelijke bisschop, mgr. Pavao Zanic van Mostar, stond aanvankelijk niet onwelwil lend tegenover de gebeurtenissen in Medjugorje. Sinds een jaar is hij echter omgedraaid als een blad aan een boom. Hij verdenkt de paters franciscanen ervan dat zij de kin deren hebben gemanipuleerd om hun zielzorgelijke invloed in dit ge bied te kunnen handhaven. Boven dien hecht hij geloof aan het ge rucht, dat een van de kinderen in een dagboek zou hebben genoteerd, dat de verschijning onaangename opmerkingen over de bisschop heeft gemaakt. Er bestaat echter geen dagboek. Wel zijn er een paar velletjes papier waarop enkele op merkingen van de verschijning staan opgetekend, doch de bisschop komt daar niet in voor. Mgr. Zanic blijft de paters en de kinderen echter bedriegers en leu genaars noemen Hij heeft dc Joe goslavische bisschoppenconferentie er toe kunnen bewegen het organi seren van groepsbedevaarten te verbieden. In Medjugorje verloopt alles intussen nog precies zoals het drie en een half jaar geleden be gonnen is.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 19