Vivian Pieters: „Ili ben nu
al verslaafd aan regisseren
Nieuw Nederlands
talent houdt
spanning niet vol
CeidóeSommtt
\D
Speelfilmdebuut
gebaseerd op
Engelse thriller
Henrietta who?"
Dick Kaart
overleden
Eredoctoraat voor
prof. Van Eesteren
Matt Monro
bezweken
aan kanker
dagpuzzel
Juristen nalatig in zorg voor
goede rechtspositie vrouwen
FILM/LEIDEN
VRIJDAG 8 FEBRUARI 1985PAGIN,
LIDO 1 „De prooi" (12) met Maayke Bouten,
Johan Leysen en Rijk de Gooijer. Muziek: Henny
Vrienten. Regie: Vivian Pieters.
Debutante Maayke Bouten als het meisje Valerie en
Johanm Leysen als inspecteur.
Buurvrouw Marlous Fluitsma troost Valerie als ze na
de dood van haar moeder alleen achterblijft.
Aan het slot van „De prooi" ontkomt Maayke Bouten
niet aan de greep van de duistere moordenaar.
Met „De prooi" heeft zich een
nieuw, vrouwelijk talent ge
meld in filmland: Vivian Pie
ters. Niet dat haar speelfilmde
buut voor honderd procent in
de roos is, integendeel, mis
schien maar voor twintig. Er
zitten te veel feilen aan zowel
script als bouw, er is een on
derschatting van de eigen logi
ca van het publiek ten opzich
te van de logica van de filmer,
maar Vivian Pieters kén beel
dend vertellen en weet span
ning op te bouwen.
De eerste beelden van „De
prooi" zijn internationaal van
allure. In luttele seconden is
de film getoonzet: Een nachte
lijke plattelandsweg met een
vrouw die bijna beslopen
wordt door een auto zonder
lichten en even later wordt
overreden. Je kan niet om de
thriller heen, en als je zou wil
len zou de muziek van Henny
Vrienten je daar wel hardhan
dig aan herinneren. Maar he
laas blijft 't niet de hele film
zo. Al krijgen we halverwege
nog zo'n sterke scène (een ach
tervolging die eindigt in een
peep-show) en een sterk slot,
de spanningsdraad is dan al
verbroken.
Na de beginbeelden blijkt de
vrouw (Yoka Beretty) niet al
leen vermoord - dat weten ui
teraard alleen wij - ze blijkt na
onderzoek niet eens de moeder
van haar dochter. En die
dochter wordt de echte hoofd
rol, zoekend naar wie dan wél
haar moeder is, en wie haar
vader, die volgens „moeder"
vroeg is overleden.
Er zijn nauwelijks aankno
pingspunten, tot 't meisje óók
bijna wordt overreden door
dezelfde auto. Ze vlucht voor
de aanslag op haar leven, maar
komt niet veel verder, even
min als de politie-inspecteur
(Johan Leysen). Het wachten
is tot ontknoping en moorde
naar zichzelf melden. Daar ligt
een van de zwaktes in het sce
nario: Terwijl je begrijpt dat
niemand verder kén, irriteert
het je dét men niet verder
komt. Er blijft weinig meer
van de opgebouwde spanning
over en de wat overdadig door
de muziek onderstreepte effec
ten blijven kleine incidentjes
om je wakker te houden.
Dat het meisje (achttien jaar)
niets, maar dan ook niets weet
van de voorgeschiedenis van
haar familie, is misschien mo
gelijk, maar zó uitzonderlijk
dat het niet meer werkt. Je ac
cepteert het niet, en dan begin
je ook aan andere verhaalele
menten te twijfelen. Maayke
Bouten is niet onaardig in de
hoofdrol, maar valt weg als ze
piepkleine, maar ijzersterke
rolletjes van mensen als Rijk
de Gooijer en Joop Doderer te
genover zich krijgt. De ont
knoping is, zoals t hoort, ver
rassend, dus déar houd ik, zo
als 't hoort, m'n mond over.
Maar nogmaals: Vivian Pieters
kan wel filmen.
BERT JANSMA
AMSTERDAM Vivian Pie
ters, een frêle ogende jongeda
me van 31, met een vriende
lijk, breed gezichtje en een be
scheiden stem met een klein-
beetje-zachte g. Maakster van
een volwassen speelfilm, „low
budget", maar kosten niette
min tegen" het miljoen, een
thriller. Je moet even moeite
doen het je te realiseren wan
neer je haar ziet. „De prooi",
haar debuutfilm. Maar ze
heeft er wel regie-assistent
schappen op zitten bij niet
minder dan 15 Nederlandse
speelfilmprodukties. Haar be
langrijkste ontdekking bij haar
eerste eigen film: „Regisseren
is een vrij eenzaam beroep. Al
heb ik er al die keren naast
gestaan, ik had dat nooit zo ge
merkt. Jij bent toch de per
soon die alle onderdeeltjes
goed of afkeurt, die daarmee
elk detail van zo'n film be
paalt. Natuurlijk, ook een
voorrecht. En daarom ben ik
er na één keer al aan ver
slaafd. Ik wil alleen nog maar
regisseren".
Vivian Pieters over „De
Prooi": „Ik heb van begin af
aan een film voor een groot
publiek willen maken. Geen
„arthouse"-film. Ik had alleen
nooit kunnen denken dat hij
met 37 kopieën in Nederland
zou starten. Sinds ik dat weet
voel ik me wat trillerig en
rook ik als een gek. Een dui
delijk voorbeeld van planken
koorts". Een thriller, groot pu
bliek, woorden die beginnende
regisseurs niet zo lang geleden
nauwelijks over de lippen kre
gen. Vivian Pieters: „Ik wil
graag films maken met een
grote amusementswaarde,
maar tegelijkertijd moeten ze
toch een sociaal-maatschappe
lijke onderlijn hebben. Voor
mij kan het een niet zonder
het ander. Tegenwoordig heb
je een vrij grote polarisatie:
Aan de ene kant films waarin
zeg maar tachtig auto's tegen
elkaar botsen, die wil ik dus
absoluut niet maken. Aan de
andere kant films met een
boodschap die je met een mo
ker wordt toegediend. Ik wil
dat middengebied bewandelen.
Met het risico dat ik van beide
kanten enorme aanvallen krijg
te verduren. In eerste instantie
wil ik films maken die boeien,
amuseren, spannend zijn. Wat
ik daarnéést te vertellen heb,
moet iedereen er zelf uithalen.
't Hoeft niet, maar ik hoop dat
zoveel mogelijk mensen dat
doen".
Dramatische situatie
Met „De prooi" baseerde Vivi
an Pieters zich op een thriller
van de Britse schrijfster Ca
therine Laird, getiteld „Hen
rietta who?". „Ik koop vaak
boeken van schrijvers die ik
niet ken" zegt Vivian Pieters.
„Zie ik een nieuwe naam, dan
„probeer ik er eentje". Dat zou
ik sowieso doen, ook als ik niet
met film bezig zou zijn. Maar
je ontkomt er niet aan dat je
zoiets in filmtermen leest. Het
boek bleef me bij. Maar Cathe
rine Aird gebruikt in dit boek
en een paar andere dezelfde
inspecteur als hoofdfiguur. Dat
interesseerde me niet. Het ver
haal van dat meisje, dat hoort
dat haar moeder niet haar
moeder was en op zoek gaat
naar haar onbekende wortels,
wél. Ik ben vanuit haar optiek
gaan denken en aan het ver
haal gaan sleutelen. Ik wil
voor m'n films hoofdpersonen
in een dramatische situatie. En
een inspecteur is dat niet, die
doet gewoon z'n werk. Boven
dien moest ik het verhaal van
het Engelse platteland, naar
het Nederlandse brengen".
Discotheek
Nadat het scenario klaar was
en ze producent Frans Rasker
had benaderd, waren er zoals
gebruikelijk bij debuten de
vele voeten-in-de-aarde voor
de financiering rond was.
Toen bleek Vivian Pieters van
start te gaan met een volko
men onbekend meisje in de
hoofdrol, Maayke Bouten: „Ik
kende haar niet, maar ik had
haar wel eens gezien. Ze heeft
namelijk ooit een test gedaan
voor de film „Sabine" van
René van Nie. Zomaar, voor
de grap, omdat ze in een disco
theek een aanmeldingsformu
lier zag hangen. Ik was regie
assistente bij „Sabine" en ge
lukkig houd ik hele dossiers
bij van mensen en dingen die
me opvallen. Maayke was 't al
lang vergeten. Ik denk dat ze
even niet wist hoe ze 't had,
toen ik haar vroeg of ze weer
Vivian Pieters:
„Regisseren in
een vrij
eenzaam
beroep"
een test wilde doen". Al spelen
er enkele bekende figuren in
bijrollen (Vivian Pieters: „Dat
wilde ik beslist, en ik ben erg
blij dat mensen als Rijk de
Gooijer, Joop Doderer en
Yoka Beretty dat voor me ge
daan hebben"), je kan je voor
stellen dat een producent via
een „Ster" in de hoofdrol eni
ge zekerheid wil inbouwen.
„Maar Frans Rasker is dan
ook een beetje éndere produ
cent. Als jij hem echt kan
overtuigen van wat je wil, gaat
hij voor honderd procent ach
ter je staan. Frans is een heel
aardige producent. Die niet be
slist in gevestigde normen wil
denken" zegt ze.
Politiewerk
Door de veranderingen aan de
structuur van het boek, zit „De
prooi" nu met het meisje Vale
rie in de hoofdrol, onmachtig
om uit te vinden wat er aan
haar verleden schort, naast
een inspecteur die voor ons ge
voel even onmachtig is. Geen
actief centrum voor een ver
haal. Vivian Pieters: „Dat is
inderdaad heel moeilijk, maar
tegelijkertijd een utidaging.
Daar houd ik van. Maar je
loopt het risico dat 't niet over
komt. Overigens krijg ik vaak
reacties van: „Waarom doet
die inspecteur zo weinig?"
Maar ik heb uitgebreid re
search gepleegd, het script aan
vele politiefunctionarissen la
ten lezen, en die zeiden óf dat
ze het hetzelfde zouden doen
als die inspecteur bij mij, óf
zelfs minder. Want ik laat 'm
een beetje buiten z'n boekje
gaan, doordat hij een beetje
om dat meisje gaat geven. In
Nederland heeft men een
beetje verkeerd beeld van po
litiewerk. Stijl cowboy-en-in
diaantje. Dat zal wel door die
Amerikaanse series komen. In
werkelijkheid is het heel vaak
afwachten, tot er tips komen
die nagetrokken kunnen wor
den. Wat wij als „machteloos"
zien, is voor de poltie normaal,
zo gaat het altijd". En over de
opvallende rol van de muziek
van Henny Vrienten (Ex-Doe
Maar): „We vonden elkaar in
onze opvattingen over film-
muzike. Allebei waren we ge
ïrriteerd door filmmuziek met
thema's die aan bepaalde ka
rakters verbonden zijn. Jantje
komt binnen: die muziek. Ik
haat muziek die de hele film
lang op de achtergrond blijft
doordreinen. Wij wilden elke
scène die emotionele lading
extra geven die we nodig acht
ten. Het mag dan nooit zo zijn
dat de muziek de overhand
krijgt, maar op een gegeven
moment kan muziek wel een
dialoog hebben met het beeld".
Luxe positie
„Ik heb al die regie-assisten-
ties gedaan met de bedoeling
ooit zelf te gaan regisseren. Ik
zag mezelf niet meteen na de
Filmacademie de filmwereld
binnekomen met een: jongens,
hier ben ik, ik doe 't wel even.
Ik denk dat je een aantal jaren
het vak in de praktijk beter
moet leren. Technische kennis
krijgen, met acteurs leren om
gaan. Ik kan 't iedereen aanra
den om eerst een paar jaar
mee te lopen. Maar 't heeft me
verbaasd dat ik die 15 films
lang in een vrij luxe positie
•zat. Nooit iemand achter me
om me er van af te duwen. Ik
krijg de indruk dat de meeste
mensen die van de Filmacade
mie komen met de ambitie re
gisseur te worden, het bene
den hun waardigheid vinden
eerst te gaan assisteren. Ter
wijl ik denk dat het een prima
basis is om jezelf duidelijk te
maken welke films je wil ma
ken en op welke manier. Bo
vendien leer je alle technische
mensen kennen. Ik hoefde bij
voorbeeld niet meteen als een
potentaat te gaan optreden
omdat ik de crew, en die mij,
uitermate goed kende. Ze wis
ten waar voor ik sta".
Vivian Pieters is de jongere
zuster van Guido Pieters, re
gisseur van o.a. „Dokter Vlim-
men" en „Ciske de Rat". Op
vallende zaak, broer en zus in
de film. „Nog opvallender als
je weet dat we uit Maastricht
komen" lacht Vivian, „en dat
is nauwelijks een filmstad.
Maar ik was al gek van film
na de eerste keer als klein
meisje in de bioscoop. Films
van Catherina Valente. Stel je
voor, het lijkt een eeuw gele
den. En toen m'n broer op de
Filmacademie z'n eerste film
pjes ging maken, wist ik 't de
finitief. Ik was toen dertien.
Maar ik heb later toch geaar
zeld of ik 't wel moest doen, in
de voetsporen van m'n broer
treden. Maar Guido heeft me
aangemoedigd: "Ben je gék.
Als je 't echt wilt, doe je 't
toch?"
BERT JANSMA
Dick Kaar» in zijn actieve periode
bij de DSC.
HAARLEM De trombonist Dick Kaart
uit Haarlem, meer dan 25 jaar lid van de
Dutch Swing College Band (DSC), is na
een langdurige ziekte gisteren op 54-jarige
leeftijd in het Elisabeth Gasthuis in Haar
lem overleden. Kaart werd op 10 juni 1930
in Haarlem geboren. Als trombonist speel
de hij jaren bij de Skymasters voor hij in
1959 tot de DSC toetrad. Hij was al ziek
toen hij vorig jaar zijn 25-jarig jubileum
bij de band vierde. Kaart reisde met het
ensemble de gehele wereld over. Als lid
van de band en als solist was hij een alom
gewaardeerd en virtuoos musicus.
DEN HAAG Architect prof. C. van Ees
teren (87) uit Amsterdam is benoemd tot
eredoctor" in de stedebouwkunde van de
Universiteit van Venetië in Italië. Hij kreeg
de onderscheiding wegens zijn fundamente
le bijdragen aan de moderne stedebouw en
architectuur, speciaal als lid van De Stijl, als
ontwerper van het uitbreidingsplan van
Amsterdam en van het stadsplan van Lely
stad en als voorvechter van het functionalis
me binnen de internationale organisatie
voor moderne architectuur. Van Eesteren
werkte dertig jaar, tot 1959, bij Publieke
Werken in Amsterdam en was twintig jaar,
tot 1967, hoogleraar stedebouwkunde aan de
Technische Hogeschool in Delft.
LONDEN De Britse zanger
Matt Monro is gisteren in Lon
den aan kanker overleden. Hij
was 54 jaar oud. Monro werd
geboren als Terry Parsons en
was buschauffeur in Londen
toen hij, meer dan 20 jaar gele
den, werd ontdekt. Hij veran
derde zijn naam in Matt Mon
ro en werd een populaire zan
ger op het gebied van de lichte
muziek. Bekend werd hij met
vertolkingen van From Russia
with Love en Born Free.
Cees Bantzinger
overleden
AMSTELVEEN De tekenaar
en illustrator Cees Bantzinger is
woensdag in zijn woonplaats
Amstelveen verdronken. Hij was
70 jaar, aldus gisteren de Am-
stelveense politie. Bantzinger
was nationaal bekend door een
groot aantal illustraties in ro
mans, dichtenbundels, kranten
en tijdschriften. Bij zijn zeven
tigste verjaardag is vorig jaar
een grote overzichtsexpositie van
Bantzingers werk gehouden in
onder andere het Singermuseum
in Laren. Er verscheen boven
dien het boek „De wereld van
Cees Bantzinger".
iel
1
1
2
3
2
|§B
wm,
3
FIGUURPUZZEL
MAGISCH FIGUUR
Horizontaal:
1 opschepper:
2 muziekstuk met een vrolijk karak
ter;
3 randschrift v.e. munt.
Verticaal:
1 komedie;
2 fijne bijzonderheid;
3 oproer, muiterij.
OPLOSSING
eiioA
-oj e z :i®ds||iq
epueö
-«) e tozjegos z Uejjniq i :|t»uoz|JOH
DIRECTEUR COÖRDINATIE EMANCIPATIE
BELEID DRS. E.J. MULOCK—HOUWER:
LEIDEN De rechtsweten
schap heeft met gewetenloos
opportunisme de zorg voor een
goede rechtspositie van vrou
wen verwaarloosd. In een pe
riode dat de politiek een beleid
ontwikkelde voor meer gelijk
heid tussen mannen en vrou
wen. kwamen er nauwelijks
bijdragen, laat staan initiatie
ven uit de rechtswetenschap.
Het feit dat vrouwenemanci
patie vooral te maken heeft
gelijke rechten en kansen, zou
juristen juist moeten aanspo
ren zich meer met deze pro
blematiek bezig te houden. Dat
zei mevr. drs. E. J. Mulock
Houwer, directeur coördinatie
emancipatiebeleid van het mi
nisterie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid bij de ope
ning van de studiebijeenkomst
„Vrouw en Recht", dat giste
ren ook in het kader van het
410-jarig bestaan van de Leid-
se universiteit in het LAK-
-theater werd gehouden.
Op deze bijeenkomst werden
de nieuwe ontwikkelingen ge
presenteerd op het gebied van
vrouw en reent. Dit gezien in
het licht van de wetenschap
pelijke vernieuwing en met
net oog op een nieuw beleid.
Aan bod kwamen onder meer:
in hoeverre gelijkheidsbegin
selen in wetten en verdragen
vrouwen voldoende bescher
ming bieden, het ongelijke
recht van de sociale zekerheid
alsmede welke rechtsgevolgen
mogen worden gegeven aan
relatievormen.
Mevr. Mulock Houwer, die
ook voorzitter is van de com
missie die interdepartementaal
het emancipatiebeleid coördi
neert, ging vooral in op maat
schappelijke invloeden op de
positie van de vrouw, de
emancipatiebeweging en de
mogelijke bijdragen van de
rechtswetenschap op het
emancipatiebeleid.
De strijd om gelijke rechten,
noemde mevrouw Mulock-
Houwer één van de kernpun
ten van de emancipatiestrijd.
Het bevreemdt haar dan ook
dat de rechtswetenschap zich
niet met dit onderwerp heeft
bezig gehouden. Ze vroeg zich
af of deze nalatigheid is ont
staan doordat men het recht
als heilig en onaantastbaar en
als buiten de maatschappij
staand, is gaan beschouwen.
Nietemin achtte zij de ontwik
kelingen van de laatste tijd
hoopgevend. De invloed van
recht en wet op veranderingen
in de maatschappelijke ver
houdingen mogen evenwel
niet worden overtrokken.
Wetten veranderen geen ge
drag of gewoonte. Wel kan
wetgeving een symbool zijn en
nieuwe normen bevestigen.
Juridische overwegingen en
regels kunnen helpen overtui
gen, ook waar weerstanden te
gen vrouwenemancipatie diep
geworteld zijn, aldus mevr.
Mulock Houwer.
Auto schept
fietser
LEIDERDORP Op het En-
gelendaal werd gistermiddag
een 65-jarige man op de fiets
door een auto, bestuurd door
een 20-jarige man uit Hazers-
woude, aangereden. De man
wilde het Engelendaal bij een
oversteekplaats oversteken.
Hij raakte bij de aanrijding
licht gewond. De juiste toe
dracht van het ongeluk is niet
bekend. Getuigen worden ver
zocht zich bij de politie in Lei
derdorp te melden, tel. 411421.
Antiek zilver
gestolen
LEIDERDORP Bij een in
braak in een woning aan de
Grotiuslaan in Leiderdorp is
vannacht voor 15.000 gulden
aan antiek zilver gestolen. De
inbrekers kwamen binnen
door een ruit aan de achterzij
de van de woning in te slaan.
De bewoners waren op het
moment van de inbraak niet
thuis.
Dronken bestuurder
ramt verkeerspaal
LEIDEN Een 26-jarige Lei-
denaar is vannacht aangehou
den. Volgens de politie was hij
met zijn auto in de Leeghwa-
terstraat tegen een verkeer
spaal aangereden. De politie
trof de auto onbeheerd aan,
maar enkele tientallen meters
verderop werd Leidenaar aan
getroffen. Volgens de politie
was hij stomdronken, had een
bloedende hand en was een
been uit de kom. De auto
stond op zijn naam. De man is
in het AZL behandeld vervol-
fens aangehouden. Hij ontken-
e dat hij met de auto tegen de
paal was gereden. De auto
werd geheel vernield.
LEIDEN Twee vrouwen
zijn gistermorgen door de
gladheid gewond geraakt. Een
25-jarige Leidse kwam op de
Huigbrug ten val en werd met
een gebroken stuitbeen naar
het AZL overgebracht. Een
52-jarige Leidse viel op de Ma-
resingel. Zij werd met een her
senschudding naar het AZL
overgebracht.
SAUL
De grijsgebaarde Saul Za^'
is een van de opmerkelifn
producers in Amerika. 'tin^
werkt buiten HollyyfP J
maakt nauwelijks gebruik~e j
studio-faciliteiten, filmt or?n
ca tie en is veran t woordrfin
voor o.a. „One flew over^?"
cuckoo's nest" en AmadrllJ
van Milos Forman. Keien 'atm'
films dus. Zijn opvallt^J?
keus van onderwerpen 4°
misschien te maken met15 c
feit dat hij na een succes\amI
carrière in de m uziekin duiva 1
pas op middelbare leeftijd jJze
iets anders te proberen"
de film koos. Hij acteerde^?0
nog onder Milos Forft Pe
Daarover in het blad AnT~
can Film: „Ik heb gespeelr
Cuckoo's nest". Ik was def
pitein die aan de wal staaf l
die boot terugkomt, maar»-*
rat van een Milos heeft t
van m'n kinderen die ooi
die scène zaten er uit gekker
Dat gaat dan nog, maaL\e
„Amadeus" heeft hij
hond, Gina, bij de montage
jes
ise
4»>v.da
%Df
SJ
hem gezegd dat hij een veyg(
re carrière in de film wel i w
vergeten
RUTGER ARE&li
Het duurt nog lang, maariu
12 september i.s. kunnen
zien wat er vaa Rutger Ha
geworden is ir, Paul Verh m
vens „Flesh ard blood"-ep vi
Dan gaat de fJm in wereier
première in ons land. 7'v|n I
weken later volgt de p rem iter
in Amerika ea Canada ks
daarna in nog z)'n twin tg line
den. De film is driekwart njon
joen dollar over het oorspren,
kelijke budget heengegaan (aai
7,5 miljoen), waarvan volguzi
Tuschinski Film Distribution
miljoen gulden ii Nederlanc g(
..vlees en bloed.
besteed. Rutge: Hauer
kortgeleden even in Nei
land. Voor eertrieste zaj
Zijn vader, Arend
overleed. Een man die v
neraties toneels(hoolleerlin\
heeft opgeleid net
mentaire toneelessen". Arch'
Hauer, een letrling en 6
groot vereerder van Eduop
Verkade, bracht in zijn tont0
lessen acteren terug tot 5
verwerken var kleine, fle1
mentaire ervaringen: Het 2licl
van licht, het je gedragend-
het donker, het ontdekt
het voelen van dingen. Hij £1
een grote blonde, blauwogD
vriendelijke man. die ook zer
veel voor het Nederlands arat
teurtoneel heeft betekend, IC
die ik me herinner als een 0
nemende theateridealist, er
wie je bijna versteld stonde^.
hij kwaad werd Maar dat e
beurde alleen bij niet-geiib
resseerdheid van z'n IeerJn<
gen. Nee, kwaadheid was lp
niet Dan was hij gekwetstp\
BERT JAN^r
Steun voor
Boterbloem
LISSE De gemeente Li;3
wil de Stichting BejaardendJ'
roep De Boterbloem extra®1
nanciële steun verlenen. SiP
een aantal jaren verzorgt dP{
Stichting (met vrijwilligers)®
radioprogramma's voor bej£:
dentehuizen in Hillegom, LP6
en Sassenheim. Aan de stiD
ting wordt reeds een jaarlij?r
subsidie van 500 gulden d-f
Lisse betaald, maar men k^1
voor vrij hoge kosten wegtë
het aanpassen van de stuiM
ruimte in gebouw Welkom P1
de Bondsstraat ih Lisse. 'a
r<
Voor het dekken van dat,£
kort heeft de Stichting zichBl
de drie gemeenten geweP
Men vraagt 1500 gulden P
gemeente. Bovendien zijn*!
vaste kosten van de StiehP
behoorlijk hoog en verzd6
men de drie gemeenten f1
ook in dat verband de st£
ting te ondersteunen met I?
financiële bijdrage. Men v!
zocht daartoe aan de drie r
meentebesturen om het j/(
lijkse subsidiebedrag vast®
stellen op minimaal 1000
den, hetgeen dus voor Lf
een verhoging met 500 gulP
inhoudt. Het Lissese colF
kan zich heel goed in dit v£
stel vinden en stelt de r'
voor om zich er eveneens
ter te scharen, zodat de St!f
ting wat Lisse betreft kan'r
kenen op een eenmalige ui(l
ring van 1500 gulden en
jaarlijkse subsidie van f(
gulden.