Vivian Pieters: „Ili ben nu al verslaafd aan regisseren Nieuw Nederlands talent houdt spanning niet vol CeidóeSommtt \D Speelfilmdebuut gebaseerd op Engelse thriller Henrietta who?" Dick Kaart overleden Eredoctoraat voor prof. Van Eesteren Matt Monro bezweken aan kanker dagpuzzel Juristen nalatig in zorg voor goede rechtspositie vrouwen FILM/LEIDEN VRIJDAG 8 FEBRUARI 1985PAGIN, LIDO 1 „De prooi" (12) met Maayke Bouten, Johan Leysen en Rijk de Gooijer. Muziek: Henny Vrienten. Regie: Vivian Pieters. Debutante Maayke Bouten als het meisje Valerie en Johanm Leysen als inspecteur. Buurvrouw Marlous Fluitsma troost Valerie als ze na de dood van haar moeder alleen achterblijft. Aan het slot van „De prooi" ontkomt Maayke Bouten niet aan de greep van de duistere moordenaar. Met „De prooi" heeft zich een nieuw, vrouwelijk talent ge meld in filmland: Vivian Pie ters. Niet dat haar speelfilmde buut voor honderd procent in de roos is, integendeel, mis schien maar voor twintig. Er zitten te veel feilen aan zowel script als bouw, er is een on derschatting van de eigen logi ca van het publiek ten opzich te van de logica van de filmer, maar Vivian Pieters kén beel dend vertellen en weet span ning op te bouwen. De eerste beelden van „De prooi" zijn internationaal van allure. In luttele seconden is de film getoonzet: Een nachte lijke plattelandsweg met een vrouw die bijna beslopen wordt door een auto zonder lichten en even later wordt overreden. Je kan niet om de thriller heen, en als je zou wil len zou de muziek van Henny Vrienten je daar wel hardhan dig aan herinneren. Maar he laas blijft 't niet de hele film zo. Al krijgen we halverwege nog zo'n sterke scène (een ach tervolging die eindigt in een peep-show) en een sterk slot, de spanningsdraad is dan al verbroken. Na de beginbeelden blijkt de vrouw (Yoka Beretty) niet al leen vermoord - dat weten ui teraard alleen wij - ze blijkt na onderzoek niet eens de moeder van haar dochter. En die dochter wordt de echte hoofd rol, zoekend naar wie dan wél haar moeder is, en wie haar vader, die volgens „moeder" vroeg is overleden. Er zijn nauwelijks aankno pingspunten, tot 't meisje óók bijna wordt overreden door dezelfde auto. Ze vlucht voor de aanslag op haar leven, maar komt niet veel verder, even min als de politie-inspecteur (Johan Leysen). Het wachten is tot ontknoping en moorde naar zichzelf melden. Daar ligt een van de zwaktes in het sce nario: Terwijl je begrijpt dat niemand verder kén, irriteert het je dét men niet verder komt. Er blijft weinig meer van de opgebouwde spanning over en de wat overdadig door de muziek onderstreepte effec ten blijven kleine incidentjes om je wakker te houden. Dat het meisje (achttien jaar) niets, maar dan ook niets weet van de voorgeschiedenis van haar familie, is misschien mo gelijk, maar zó uitzonderlijk dat het niet meer werkt. Je ac cepteert het niet, en dan begin je ook aan andere verhaalele menten te twijfelen. Maayke Bouten is niet onaardig in de hoofdrol, maar valt weg als ze piepkleine, maar ijzersterke rolletjes van mensen als Rijk de Gooijer en Joop Doderer te genover zich krijgt. De ont knoping is, zoals t hoort, ver rassend, dus déar houd ik, zo als 't hoort, m'n mond over. Maar nogmaals: Vivian Pieters kan wel filmen. BERT JANSMA AMSTERDAM Vivian Pie ters, een frêle ogende jongeda me van 31, met een vriende lijk, breed gezichtje en een be scheiden stem met een klein- beetje-zachte g. Maakster van een volwassen speelfilm, „low budget", maar kosten niette min tegen" het miljoen, een thriller. Je moet even moeite doen het je te realiseren wan neer je haar ziet. „De prooi", haar debuutfilm. Maar ze heeft er wel regie-assistent schappen op zitten bij niet minder dan 15 Nederlandse speelfilmprodukties. Haar be langrijkste ontdekking bij haar eerste eigen film: „Regisseren is een vrij eenzaam beroep. Al heb ik er al die keren naast gestaan, ik had dat nooit zo ge merkt. Jij bent toch de per soon die alle onderdeeltjes goed of afkeurt, die daarmee elk detail van zo'n film be paalt. Natuurlijk, ook een voorrecht. En daarom ben ik er na één keer al aan ver slaafd. Ik wil alleen nog maar regisseren". Vivian Pieters over „De Prooi": „Ik heb van begin af aan een film voor een groot publiek willen maken. Geen „arthouse"-film. Ik had alleen nooit kunnen denken dat hij met 37 kopieën in Nederland zou starten. Sinds ik dat weet voel ik me wat trillerig en rook ik als een gek. Een dui delijk voorbeeld van planken koorts". Een thriller, groot pu bliek, woorden die beginnende regisseurs niet zo lang geleden nauwelijks over de lippen kre gen. Vivian Pieters: „Ik wil graag films maken met een grote amusementswaarde, maar tegelijkertijd moeten ze toch een sociaal-maatschappe lijke onderlijn hebben. Voor mij kan het een niet zonder het ander. Tegenwoordig heb je een vrij grote polarisatie: Aan de ene kant films waarin zeg maar tachtig auto's tegen elkaar botsen, die wil ik dus absoluut niet maken. Aan de andere kant films met een boodschap die je met een mo ker wordt toegediend. Ik wil dat middengebied bewandelen. Met het risico dat ik van beide kanten enorme aanvallen krijg te verduren. In eerste instantie wil ik films maken die boeien, amuseren, spannend zijn. Wat ik daarnéést te vertellen heb, moet iedereen er zelf uithalen. 't Hoeft niet, maar ik hoop dat zoveel mogelijk mensen dat doen". Dramatische situatie Met „De prooi" baseerde Vivi an Pieters zich op een thriller van de Britse schrijfster Ca therine Laird, getiteld „Hen rietta who?". „Ik koop vaak boeken van schrijvers die ik niet ken" zegt Vivian Pieters. „Zie ik een nieuwe naam, dan „probeer ik er eentje". Dat zou ik sowieso doen, ook als ik niet met film bezig zou zijn. Maar je ontkomt er niet aan dat je zoiets in filmtermen leest. Het boek bleef me bij. Maar Cathe rine Aird gebruikt in dit boek en een paar andere dezelfde inspecteur als hoofdfiguur. Dat interesseerde me niet. Het ver haal van dat meisje, dat hoort dat haar moeder niet haar moeder was en op zoek gaat naar haar onbekende wortels, wél. Ik ben vanuit haar optiek gaan denken en aan het ver haal gaan sleutelen. Ik wil voor m'n films hoofdpersonen in een dramatische situatie. En een inspecteur is dat niet, die doet gewoon z'n werk. Boven dien moest ik het verhaal van het Engelse platteland, naar het Nederlandse brengen". Discotheek Nadat het scenario klaar was en ze producent Frans Rasker had benaderd, waren er zoals gebruikelijk bij debuten de vele voeten-in-de-aarde voor de financiering rond was. Toen bleek Vivian Pieters van start te gaan met een volko men onbekend meisje in de hoofdrol, Maayke Bouten: „Ik kende haar niet, maar ik had haar wel eens gezien. Ze heeft namelijk ooit een test gedaan voor de film „Sabine" van René van Nie. Zomaar, voor de grap, omdat ze in een disco theek een aanmeldingsformu lier zag hangen. Ik was regie assistente bij „Sabine" en ge lukkig houd ik hele dossiers bij van mensen en dingen die me opvallen. Maayke was 't al lang vergeten. Ik denk dat ze even niet wist hoe ze 't had, toen ik haar vroeg of ze weer Vivian Pieters: „Regisseren in een vrij eenzaam beroep" een test wilde doen". Al spelen er enkele bekende figuren in bijrollen (Vivian Pieters: „Dat wilde ik beslist, en ik ben erg blij dat mensen als Rijk de Gooijer, Joop Doderer en Yoka Beretty dat voor me ge daan hebben"), je kan je voor stellen dat een producent via een „Ster" in de hoofdrol eni ge zekerheid wil inbouwen. „Maar Frans Rasker is dan ook een beetje éndere produ cent. Als jij hem echt kan overtuigen van wat je wil, gaat hij voor honderd procent ach ter je staan. Frans is een heel aardige producent. Die niet be slist in gevestigde normen wil denken" zegt ze. Politiewerk Door de veranderingen aan de structuur van het boek, zit „De prooi" nu met het meisje Vale rie in de hoofdrol, onmachtig om uit te vinden wat er aan haar verleden schort, naast een inspecteur die voor ons ge voel even onmachtig is. Geen actief centrum voor een ver haal. Vivian Pieters: „Dat is inderdaad heel moeilijk, maar tegelijkertijd een utidaging. Daar houd ik van. Maar je loopt het risico dat 't niet over komt. Overigens krijg ik vaak reacties van: „Waarom doet die inspecteur zo weinig?" Maar ik heb uitgebreid re search gepleegd, het script aan vele politiefunctionarissen la ten lezen, en die zeiden óf dat ze het hetzelfde zouden doen als die inspecteur bij mij, óf zelfs minder. Want ik laat 'm een beetje buiten z'n boekje gaan, doordat hij een beetje om dat meisje gaat geven. In Nederland heeft men een beetje verkeerd beeld van po litiewerk. Stijl cowboy-en-in diaantje. Dat zal wel door die Amerikaanse series komen. In werkelijkheid is het heel vaak afwachten, tot er tips komen die nagetrokken kunnen wor den. Wat wij als „machteloos" zien, is voor de poltie normaal, zo gaat het altijd". En over de opvallende rol van de muziek van Henny Vrienten (Ex-Doe Maar): „We vonden elkaar in onze opvattingen over film- muzike. Allebei waren we ge ïrriteerd door filmmuziek met thema's die aan bepaalde ka rakters verbonden zijn. Jantje komt binnen: die muziek. Ik haat muziek die de hele film lang op de achtergrond blijft doordreinen. Wij wilden elke scène die emotionele lading extra geven die we nodig acht ten. Het mag dan nooit zo zijn dat de muziek de overhand krijgt, maar op een gegeven moment kan muziek wel een dialoog hebben met het beeld". Luxe positie „Ik heb al die regie-assisten- ties gedaan met de bedoeling ooit zelf te gaan regisseren. Ik zag mezelf niet meteen na de Filmacademie de filmwereld binnekomen met een: jongens, hier ben ik, ik doe 't wel even. Ik denk dat je een aantal jaren het vak in de praktijk beter moet leren. Technische kennis krijgen, met acteurs leren om gaan. Ik kan 't iedereen aanra den om eerst een paar jaar mee te lopen. Maar 't heeft me verbaasd dat ik die 15 films lang in een vrij luxe positie •zat. Nooit iemand achter me om me er van af te duwen. Ik krijg de indruk dat de meeste mensen die van de Filmacade mie komen met de ambitie re gisseur te worden, het bene den hun waardigheid vinden eerst te gaan assisteren. Ter wijl ik denk dat het een prima basis is om jezelf duidelijk te maken welke films je wil ma ken en op welke manier. Bo vendien leer je alle technische mensen kennen. Ik hoefde bij voorbeeld niet meteen als een potentaat te gaan optreden omdat ik de crew, en die mij, uitermate goed kende. Ze wis ten waar voor ik sta". Vivian Pieters is de jongere zuster van Guido Pieters, re gisseur van o.a. „Dokter Vlim- men" en „Ciske de Rat". Op vallende zaak, broer en zus in de film. „Nog opvallender als je weet dat we uit Maastricht komen" lacht Vivian, „en dat is nauwelijks een filmstad. Maar ik was al gek van film na de eerste keer als klein meisje in de bioscoop. Films van Catherina Valente. Stel je voor, het lijkt een eeuw gele den. En toen m'n broer op de Filmacademie z'n eerste film pjes ging maken, wist ik 't de finitief. Ik was toen dertien. Maar ik heb later toch geaar zeld of ik 't wel moest doen, in de voetsporen van m'n broer treden. Maar Guido heeft me aangemoedigd: "Ben je gék. Als je 't echt wilt, doe je 't toch?" BERT JANSMA Dick Kaar» in zijn actieve periode bij de DSC. HAARLEM De trombonist Dick Kaart uit Haarlem, meer dan 25 jaar lid van de Dutch Swing College Band (DSC), is na een langdurige ziekte gisteren op 54-jarige leeftijd in het Elisabeth Gasthuis in Haar lem overleden. Kaart werd op 10 juni 1930 in Haarlem geboren. Als trombonist speel de hij jaren bij de Skymasters voor hij in 1959 tot de DSC toetrad. Hij was al ziek toen hij vorig jaar zijn 25-jarig jubileum bij de band vierde. Kaart reisde met het ensemble de gehele wereld over. Als lid van de band en als solist was hij een alom gewaardeerd en virtuoos musicus. DEN HAAG Architect prof. C. van Ees teren (87) uit Amsterdam is benoemd tot eredoctor" in de stedebouwkunde van de Universiteit van Venetië in Italië. Hij kreeg de onderscheiding wegens zijn fundamente le bijdragen aan de moderne stedebouw en architectuur, speciaal als lid van De Stijl, als ontwerper van het uitbreidingsplan van Amsterdam en van het stadsplan van Lely stad en als voorvechter van het functionalis me binnen de internationale organisatie voor moderne architectuur. Van Eesteren werkte dertig jaar, tot 1959, bij Publieke Werken in Amsterdam en was twintig jaar, tot 1967, hoogleraar stedebouwkunde aan de Technische Hogeschool in Delft. LONDEN De Britse zanger Matt Monro is gisteren in Lon den aan kanker overleden. Hij was 54 jaar oud. Monro werd geboren als Terry Parsons en was buschauffeur in Londen toen hij, meer dan 20 jaar gele den, werd ontdekt. Hij veran derde zijn naam in Matt Mon ro en werd een populaire zan ger op het gebied van de lichte muziek. Bekend werd hij met vertolkingen van From Russia with Love en Born Free. Cees Bantzinger overleden AMSTELVEEN De tekenaar en illustrator Cees Bantzinger is woensdag in zijn woonplaats Amstelveen verdronken. Hij was 70 jaar, aldus gisteren de Am- stelveense politie. Bantzinger was nationaal bekend door een groot aantal illustraties in ro mans, dichtenbundels, kranten en tijdschriften. Bij zijn zeven tigste verjaardag is vorig jaar een grote overzichtsexpositie van Bantzingers werk gehouden in onder andere het Singermuseum in Laren. Er verscheen boven dien het boek „De wereld van Cees Bantzinger". iel 1 1 2 3 2 |§B wm, 3 FIGUURPUZZEL MAGISCH FIGUUR Horizontaal: 1 opschepper: 2 muziekstuk met een vrolijk karak ter; 3 randschrift v.e. munt. Verticaal: 1 komedie; 2 fijne bijzonderheid; 3 oproer, muiterij. OPLOSSING eiioA -oj e z :i®ds||iq epueö -«) e tozjegos z Uejjniq i :|t»uoz|JOH DIRECTEUR COÖRDINATIE EMANCIPATIE BELEID DRS. E.J. MULOCK—HOUWER: LEIDEN De rechtsweten schap heeft met gewetenloos opportunisme de zorg voor een goede rechtspositie van vrou wen verwaarloosd. In een pe riode dat de politiek een beleid ontwikkelde voor meer gelijk heid tussen mannen en vrou wen. kwamen er nauwelijks bijdragen, laat staan initiatie ven uit de rechtswetenschap. Het feit dat vrouwenemanci patie vooral te maken heeft gelijke rechten en kansen, zou juristen juist moeten aanspo ren zich meer met deze pro blematiek bezig te houden. Dat zei mevr. drs. E. J. Mulock Houwer, directeur coördinatie emancipatiebeleid van het mi nisterie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid bij de ope ning van de studiebijeenkomst „Vrouw en Recht", dat giste ren ook in het kader van het 410-jarig bestaan van de Leid- se universiteit in het LAK- -theater werd gehouden. Op deze bijeenkomst werden de nieuwe ontwikkelingen ge presenteerd op het gebied van vrouw en reent. Dit gezien in het licht van de wetenschap pelijke vernieuwing en met net oog op een nieuw beleid. Aan bod kwamen onder meer: in hoeverre gelijkheidsbegin selen in wetten en verdragen vrouwen voldoende bescher ming bieden, het ongelijke recht van de sociale zekerheid alsmede welke rechtsgevolgen mogen worden gegeven aan relatievormen. Mevr. Mulock Houwer, die ook voorzitter is van de com missie die interdepartementaal het emancipatiebeleid coördi neert, ging vooral in op maat schappelijke invloeden op de positie van de vrouw, de emancipatiebeweging en de mogelijke bijdragen van de rechtswetenschap op het emancipatiebeleid. De strijd om gelijke rechten, noemde mevrouw Mulock- Houwer één van de kernpun ten van de emancipatiestrijd. Het bevreemdt haar dan ook dat de rechtswetenschap zich niet met dit onderwerp heeft bezig gehouden. Ze vroeg zich af of deze nalatigheid is ont staan doordat men het recht als heilig en onaantastbaar en als buiten de maatschappij staand, is gaan beschouwen. Nietemin achtte zij de ontwik kelingen van de laatste tijd hoopgevend. De invloed van recht en wet op veranderingen in de maatschappelijke ver houdingen mogen evenwel niet worden overtrokken. Wetten veranderen geen ge drag of gewoonte. Wel kan wetgeving een symbool zijn en nieuwe normen bevestigen. Juridische overwegingen en regels kunnen helpen overtui gen, ook waar weerstanden te gen vrouwenemancipatie diep geworteld zijn, aldus mevr. Mulock Houwer. Auto schept fietser LEIDERDORP Op het En- gelendaal werd gistermiddag een 65-jarige man op de fiets door een auto, bestuurd door een 20-jarige man uit Hazers- woude, aangereden. De man wilde het Engelendaal bij een oversteekplaats oversteken. Hij raakte bij de aanrijding licht gewond. De juiste toe dracht van het ongeluk is niet bekend. Getuigen worden ver zocht zich bij de politie in Lei derdorp te melden, tel. 411421. Antiek zilver gestolen LEIDERDORP Bij een in braak in een woning aan de Grotiuslaan in Leiderdorp is vannacht voor 15.000 gulden aan antiek zilver gestolen. De inbrekers kwamen binnen door een ruit aan de achterzij de van de woning in te slaan. De bewoners waren op het moment van de inbraak niet thuis. Dronken bestuurder ramt verkeerspaal LEIDEN Een 26-jarige Lei- denaar is vannacht aangehou den. Volgens de politie was hij met zijn auto in de Leeghwa- terstraat tegen een verkeer spaal aangereden. De politie trof de auto onbeheerd aan, maar enkele tientallen meters verderop werd Leidenaar aan getroffen. Volgens de politie was hij stomdronken, had een bloedende hand en was een been uit de kom. De auto stond op zijn naam. De man is in het AZL behandeld vervol- fens aangehouden. Hij ontken- e dat hij met de auto tegen de paal was gereden. De auto werd geheel vernield. LEIDEN Twee vrouwen zijn gistermorgen door de gladheid gewond geraakt. Een 25-jarige Leidse kwam op de Huigbrug ten val en werd met een gebroken stuitbeen naar het AZL overgebracht. Een 52-jarige Leidse viel op de Ma- resingel. Zij werd met een her senschudding naar het AZL overgebracht. SAUL De grijsgebaarde Saul Za^' is een van de opmerkelifn producers in Amerika. 'tin^ werkt buiten HollyyfP J maakt nauwelijks gebruik~e j studio-faciliteiten, filmt or?n ca tie en is veran t woordrfin voor o.a. „One flew over^?" cuckoo's nest" en AmadrllJ van Milos Forman. Keien 'atm' films dus. Zijn opvallt^J? keus van onderwerpen 4° misschien te maken met15 c feit dat hij na een succes\amI carrière in de m uziekin duiva 1 pas op middelbare leeftijd jJze iets anders te proberen" de film koos. Hij acteerde^?0 nog onder Milos Forft Pe Daarover in het blad AnT~ can Film: „Ik heb gespeelr Cuckoo's nest". Ik was def pitein die aan de wal staaf l die boot terugkomt, maar»-* rat van een Milos heeft t van m'n kinderen die ooi die scène zaten er uit gekker Dat gaat dan nog, maaL\e „Amadeus" heeft hij hond, Gina, bij de montage jes ise 4»>v.da %Df SJ hem gezegd dat hij een veyg( re carrière in de film wel i w vergeten RUTGER ARE&li Het duurt nog lang, maariu 12 september i.s. kunnen zien wat er vaa Rutger Ha geworden is ir, Paul Verh m vens „Flesh ard blood"-ep vi Dan gaat de fJm in wereier première in ons land. 7'v|n I weken later volgt de p rem iter in Amerika ea Canada ks daarna in nog z)'n twin tg line den. De film is driekwart njon joen dollar over het oorspren, kelijke budget heengegaan (aai 7,5 miljoen), waarvan volguzi Tuschinski Film Distribution miljoen gulden ii Nederlanc g( ..vlees en bloed. besteed. Rutge: Hauer kortgeleden even in Nei land. Voor eertrieste zaj Zijn vader, Arend overleed. Een man die v neraties toneels(hoolleerlin\ heeft opgeleid net mentaire toneelessen". Arch' Hauer, een letrling en 6 groot vereerder van Eduop Verkade, bracht in zijn tont0 lessen acteren terug tot 5 verwerken var kleine, fle1 mentaire ervaringen: Het 2licl van licht, het je gedragend- het donker, het ontdekt het voelen van dingen. Hij £1 een grote blonde, blauwogD vriendelijke man. die ook zer veel voor het Nederlands arat teurtoneel heeft betekend, IC die ik me herinner als een 0 nemende theateridealist, er wie je bijna versteld stonde^. hij kwaad werd Maar dat e beurde alleen bij niet-geiib resseerdheid van z'n IeerJn< gen. Nee, kwaadheid was lp niet Dan was hij gekwetstp\ BERT JAN^r Steun voor Boterbloem LISSE De gemeente Li;3 wil de Stichting BejaardendJ' roep De Boterbloem extra®1 nanciële steun verlenen. SiP een aantal jaren verzorgt dP{ Stichting (met vrijwilligers)® radioprogramma's voor bej£: dentehuizen in Hillegom, LP6 en Sassenheim. Aan de stiD ting wordt reeds een jaarlij?r subsidie van 500 gulden d-f Lisse betaald, maar men k^1 voor vrij hoge kosten wegtë het aanpassen van de stuiM ruimte in gebouw Welkom P1 de Bondsstraat ih Lisse. 'a r< Voor het dekken van dat,£ kort heeft de Stichting zichBl de drie gemeenten geweP Men vraagt 1500 gulden P gemeente. Bovendien zijn*! vaste kosten van de StiehP behoorlijk hoog en verzd6 men de drie gemeenten f1 ook in dat verband de st£ ting te ondersteunen met I? financiële bijdrage. Men v! zocht daartoe aan de drie r meentebesturen om het j/( lijkse subsidiebedrag vast® stellen op minimaal 1000 den, hetgeen dus voor Lf een verhoging met 500 gulP inhoudt. Het Lissese colF kan zich heel goed in dit v£ stel vinden en stelt de r' voor om zich er eveneens ter te scharen, zodat de St!f ting wat Lisse betreft kan'r kenen op een eenmalige ui(l ring van 1500 gulden en jaarlijkse subsidie van f( gulden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 10