Fuchs welkom in Italië
als de man die veel kan
Geslaagde cursus Elly
C
g*
n,
CcidócSoutmit
&DI
Verloren Inca-stad in Andes herontdekt
Wim Lamans Wagner-trip bij Residentie-Orkest
KUNSTENBOND MAAKT WETSONTWERP
Beurs uan Amsterdam
bioscopen
L 2\
dagpuzzel
KUNST
MAANDAG 4 FEBRUARI 1985 PAGIN.
Eredoctoraat voor
auteur Umberto Eco
en theoloog Jon
Sobrino
LEUVEN De bevrijdingstheoloog
Jon Sobrino uit El Salvador heeft za
terdag een eredoctoraat onrtvangen
van de Katholieke Universiteit van
Leuven (België). Eenzelfde onderschei
ding werd uitgereikt aan de Franse na
tuurkundige Pierre-Gilles de Gennes
en de Italiaanse auteur Umberto Eco
(..De naam van de roos")- De plechtig
heid vond plaats ter gelegenheid van
Onze Lieve Vrouwe Lichtmis, de pa
troonheilige van de Leuvense Univer
siteit. Tijdens de eucharistieviering
sprak Sobrino de homilie uit.
Filmprijs voor
Raul Ruiz
ROTTERDAM De persprijs
van het veertiende Filmfestival
Rotterdam is dit jaar toegekend
aan de Chileense regisseur Raul
Ruiz voor zijn film ..Manuel na il-
has das maravilhas" (Manuel op
het wondereiland), een Fran-
s-Portugese co-produktie. De per
sprijs is de enige onderscheiding
van dit niet-competitieve festival.
Hij wordt toegekend door leden
van de Kring van Nederlandse
Filmjournalisten (KNF) en heeft
tot doel een film die aan het slot
van het festival nog geen Neder
landse distribiteur kent alsnog
voor ons land te behouden.
Drie extra
voorstellingen
Haagse Comedie
DEN HAAG - De Haagse
Comedie geeft drie extra
voorstellingen van Shakes-
peareé Romeo en Julia. De
eerste van de drie achtereen
volgende voorstellingen
vindt plaats op 15 februari in
de Koninklijke Schouwburg
van Den Haag.
Ook van het stuk Emily zal
het gezelschap in dezelfde
schouwburg drie extra voor
stellingen geven. Eerste
avond op 20 februari.
BOULDER Hoog in de Peruaanse Andes hebben Ame
rikaanse archeologen de overblijfselen bekeken van een
legendarische „verloren stad" die het bewijs lijkt te zijn
van een mysterieuze cultuur voor het Inca-tijdperk. De
ruïnes zouden volgens kenners de spectaculaire Inca-stad
Machu Picchu nog kunnen overtreffen.
Volgens de archeologen die verbonden zijn aan de uni
versiteit van Colorado, zijn in een onherbergzaam, onbe
woond gebied in het noorden van Peru de zeer goed ge
conserveerde overblijfselen gevonden van een cultuur
tussen de jaren 500 en 1500. De ruïnes van grote muren
en terrassen, gebouwen en graven boven een rivier op de
steile, regenachtige en mistige oostelijke helling van de
Andes waren vermoedelijk een belangrijk centrum van
een vroeg, vindingrijk en mysterieus volk wier bescha
ving lang voor de Inca's tot grote bloei kwam.
Gran Paiatan
De plaats die bekendstaat als Gran Pajatan en ligt op on-
geveér 2600 meter in de provincie San Martin, was in
1963 ontdekt door boeren uit de omgeving. Peruaanse ar
cheologen hebben er korte tijd onderzoek verricht waar
na het geheel opnieuw in de vergetelheid raakte.
Een Amerikaanse expeditie onder leiding van de archeo
loog Dr Tom Lennon, is vorig jaar gaan kijken. Een eer
ste voorlopige inspectie leidde tot de ontdekking van 18
stenen gebouwen van twee etages versierd met stenen
sculpturen, de ruïnes van muren, terrassen en geplaveide
wegen, evenals graftombes en aardewerk, die getuigen
van een actieve beschaving.
Volgen de Amerikaanse archeologen was deze „verloren
stad" waarschijnlijk één van de belangrijkste steden van
een mysterieus volk voor het Inca-tijdperk. Zij geloven
dat deze beschaving zou kunnen zijn opgegaan in het In
ca-rijk en daarmee verloren zou zijn gegaan. Dr Lennon
gelooft dat de archeologische ruines die in Gran Pajatan
zijn gevonden, de resten lijken te zijn van een belangrijke
beschaving die beschikte over een architectuur en waar
schijnlijk ook over geavanceerde landbouwtechnieken.
ROME Rudi Fuchs de
finitief naar Italië? Hij
heeft dat de laatste maan
den wel laten doorsche
meren, voor het geval
Amsterdam hem het di
recteurschap van het „Ste
delijk" zal onthouden.
Fuchs lijkt welkom in Ita
lië, waar hij al met een
half been staat. Sinds juni
vorig jaar is hij directeur
van een combinatie van
museum, tentoonstellings
ruimte en kunstcentrum,
in het kasteel van Rivoli,
een steenworp westwaarts
van Turijn.
Het is een baan die hem
slechts enkele malen per
maand van Eindhoven naar
Noord-Italië doet snellen.
Maar wat nu nog part-time is
kan best full-time worden. Dat
hangt van enkele factoren af,
politieke factoren.
Rudi Fuchs doet in Italië iets
unieks. In het zeventiende
eeuwse slot van de Turijnse
voorstad Rivoli heeft hij „het
eerste Italiaanse museum voor
internationale hedendaagse
kunst" ingericht. Voor Italië is
dat heel wat. Want na aanbid
ding van nationale kunstgoden
als Michelangelo, Raffaelo en
Caravaggio blijft er nooit geld
over voor de „eigentijdsen".
Het nationale Italiaanse presti
ge (een van de drijfveren van
dit land) is niet gediend met
de belichting van enkele ob
scure modernen, zeker als Ti-
tiaen en Fra Angelico om res
tauratie schreeuwen.
stalling genoemd, en dat duidt
er op dat hij nog meer in zijn
mars heeft. „Overture" begon
in december en duurt een jaar.
De collectie die Fuchs uit de
hele wereld bijeen geharkt
heeft is zo nieuw dat sommige
kunstenaars nu nog bezig zijn
met de werken die in de loop
van het jaar in het kasteel zul
len wordën tentoongesteld.
Fuchs heeft die kunst dus be
steld.
Waarover Fuchs de scepter
zwaait, daar in Rivoli, wordt
gemeenlijk aangeduid met mu
seum. Maar zo simpel is het
niet. Een museum bezit kunst,
heeft een eigen collectie. Rivo
li is zo ver nog niet. Het is ook
niet zeker of het zover zal ko
men. Wellicht kunnen de wer
ken die nu deel uitmaken van
„Overture" deel uitmaken tot
de collectie van morgen. Fuchs
is zich er dan ook van bewust
dat hij in Rivoli als kunstma
nager met iets heel bijzonders
bezig is. Toch zei hij tegen het
Italiaanse kunsttijdschrift
Giornale dell'Arte in novem
ber: „Ik ben geen manager
van kunst en ook geen intel
lectueel: ik vind het gewoon
fijn een beeldhouwwerk in
een zaal te zetten, dat is mijn
interesse".
Part-time
Fuchs is part-timewerknemer
van de regio Piemonte. Voor
dit verhaal is een geringe uit
wijding over het fenomeen re
gio noodzakelijk. Nederland
heeft drie bestuurslagen: ge
meente, provincie en rijk. Ita
lië heeft er vier: gemeente,
provincie, regio en nationale
staat. De reden waarom er
Modernen
Fuchs ziet dat anders. In het
oude slot van Rivoli heeft hij
een zestigtal hyper-modernen
bij elkaar gezet, bij wie nota
bene de Italianen in de min
derheid zijn. De critici hadden
er geen woorden meer voor.
..Overture" heeft Fuchs de uit
wens werk te verschaffen aan
politici.
Politiek is hier immers in de
eerste plaats een kwestie van
werkgelegenheid voor diege
nen die zich er mee bezighou
den. Al die bestuurders („Ono-
revoli" heten ze) zijn uit op het
prestige van zichzelf, van hun
partij en van hun bestuurslaag.
Herverkiezing is anders moei
lijk. Fuchs' benoeming zit 'm
ook daarin. De regio Piemon
te, die overigens hevig geteis
terd wordt door corruptie
schandalen, had een prestige-
-object nodig, en wat kun je
dan beter doen dan iets opzet
ten wat de gemeente, de pro
vincie en het rijk (de eeuwige
concurrenten) nog niet heb
ben? Liefst met inschakeling
van een internationaal ver
maarde kunstexpert als Rudi
Fuchs uit Holland.
Constructie
De regio Piemonte hanteert
voor Fuchs' kunstcentrum de
in Italië gebruikelijke con
structie. Er is een instelling of
„ente" gecreëerd, waarin de
regio een meerderheidsbelang
heeft. Particuliere geldschie
ters of leden (de minimum do
natie is 6000 per jaar) zijn no
dig om leuke dingen te doen,
om kunstwerken aan te kopen
bij voorbeeld. Het gebouw, het
nu al voor 16 miljoen geres
taureerde kasteel, is en blijft
eigendom van de regio. Fuchs'
werkgever is dus een vergade
ring, waarin de politici in de
meerderheid zijn. Een onvaste
werkgever dus, want politicus
ben je slechts bij gratie van de
volkskunst, en op 12 mei aan
staande zijn er weer verkiezin
gen in Piemonte...
De assessore voor cultuur van
Piemonte (een soort gedepu
teerde) heeft Fuchs' werkgele
genheid verzekerd, in elk ge
val „voor een paar jaar", zoals
hij tegen het bovengemelde
kunsttijdschrift zei. Maar na
de verkiezingen kunnen de
prioriteiten best anders liggen,
beter of slechter voor Fuchs'
drieste kunstplannen, en voor
Fuchs zelf. Fuchs zelf zit daar
kennelijk niet mee. Tegen het
zelfde kunsttijdschrift vertelde
hij vorig jaar juni: „Na een
tijdje zien we wel weer, ik kan
blijven of weggaan. Een ander
kan komen. Maar intussen is
het eerste werk het museum
van Rivoli een bepaalde naam
te bezorgen". En even later
stelt hij dat er wel vijf tot tien
jaar nodig zijn om een beetje
museum van de grond te krij
gen.
Antwoord
Op de vraag waarom nu juist
Rudi Fuchs uit Eindhoven
naar Turijn is geroepen om
een museum voor internatio
nale moderne kunst uit de
grond te stampen heeft de
heer Offerhaus uit Rome een
duidelijk antwoord. Offerhaus
is directeur van het Neder
lands Cultureel Instituut te
Rome, en hij gaat door voor de
kunstambassadeur van Neder
land in Italië. „Ze hebben
Fuchs genomen omdat hij in
Italiaanse kunstkringen al gro
te bekendheid genoot. Rudi
Fuchs zit veel in Italië. Hij zit
in de directie van het avant-
gardistische kunstgezelschap
„Zattere di Babele". Daarvoor
treedt hij ook op met voor
drachten en dergelijke. En wat
hij op de laatste „Documenta",
die grote zomertentoonstelling
van moderne kunst in Kassei,
heeft gedaan, dat weten ze in
Italië ook. Fuchs heeft gewoon
een grote internationale naam.
Hij heeft ook veel geschreven,
en heel erg goede dingen zelfs.
Offerhaus vindt het niet uit
zonderlijk dat hier op culture
le posten buitenlanders belan
den. „Italianen gaan naar het
buitenland, en buitenladers
komen hier. Van een museum
in Bologna is een Rus direc
teur, en van een museum in
Florence een Duitser. In Italië
gebeurt dat ook wel om niet te
hoeven kiezen uit eigen lokale
kandidaten, die vaak door ver
schillende politieke partijen
naar voren worden gescho-
Problemen
Een andere reden van Fuchs'
benoeming zit volgens Offer-
Rudi Fuchs: „Niet naar Amsterdam? Dan naar Italië".
haus in de politieke gesteld
heid van Turijn en meer in
het algemeen van Piemonte.
„Turijn heeft geen museum
voor moderne kunst. Het mu
seum dat ze hadden is al tien
jaar dicht. Dat is een gevolg
van de politieke problemen
waarmee ze daar worstelen,
politieke moeilijkheden waar
van ook de kunst te lijden
heeft. Toen heeft de regio-Pie-
monte gezegd: als zij niets
doen met de moderne kunst,
dan doen wij het. Het is dus
een kwestie van bestuurlijke
rivaliteit. Dat kasteel was er
en de regio wilde er al een cul
turele bestemming aan geven.
Daar hebben ze dus nu een
museum voor moderne kunst
van gemaakt. Het is fraai ge
restaureerd, waarbij alles gela
ten is zoals het was. Om meer
prestige aan dit hele project te
geven hebben ze toen Rudi
Fuchs benoemd. En die heeft
deze oude omgeving geheel ge
vuld met moderne kunst. Het
is een erg goede tentoonstel
ling geworden".
Volgens Offerhaus zit er best
meer in voor Fuchs dan de bij
baan die hij daar nu heeft.
„Als hij zelf zou willen zou hij
daar best een volledige baan
kunnen krijgen. De regio-Pie-
monte heeft er het geld voor.
En vergeet niet dat het niet al
leen om een tentoonstelling
gaat, maar om een heel kunst
centrum, waar ook actief
kunst zal worden bedreven.
Fuchs is daar de man voor. Hij
is iemand die veel kan".
CEES MANDERS
BURGERLIJKE
/STAND
LEIDEN Geboren: Mirte Marga-
retha Tanneke Heieen, d.v. W. Wcs-
terkamp en W. M. G Trommelen;
Marline:» Cornells, z.v. L. Oldenhage
en C W van der Plas, Simon Petrus,
z.v. J B Zomerdijk en M. P Lute;
Patricia Elisabeth Josina. d.v R.
Krapels en Y. van Rotterdam; Linsey
Helena Thérèse. d.v. R, Krapels en
Y van Rotterdam; Bianca Sophia,
d.v. D Stapper en M H. S. Verbij;
Hendrika Jacoba. d.v. C van Delft
en J. T Kromhout; Mirella. d.v G
W van Tricht en S. L. Houwer; An
gela Henderika. d.v. D. Noppen en J.
J. C. A Guijl; David Daniël, z.v. H.
B. van Zuuren en W J van Dijk;
René Abraham, z.v. G A. Lindhout
en M H. Francken; Michael Hendrik
William, z.v H Smit en C. J. Verdel.
Timothous Afranius Petrus, z.v. I.
van Starkcnburg en P M M. Kaak;
Jeffrey, z.v. R Gle.jm en M E. Calla-
gon; Robert, z.v P. H A Wensveen
en M M. Zonderop; Arer\dje Gerda
Marielle. d.v. A Remmclzwaai en C.
Guijt; Ismail, z.v. A. El-Bouayadi en
M Tanouti; Sebastiaan Roeland, z.v
H A Dubbelaar en C W M. van der
Werff; Hugo, z.v H C. J de Reus en
W G Zeijler. Joan, d v A. Tegelaar
en S. J de Raad. Yvonne, d.v. J. R.
Buitendijk en G. M C Pijnacker;
Björn Benjamin, z.v. P. S. Zaadnoor-
dijk en J A. J van Helden.
Overleden: A E. Dudock. geb. 3-2-
1896. vrl geh. gew met J Develing;
R Wolfs, geb 13-8-1900. vrl. echtg.
van F van Nieuwt-nhuijzen; C. van
den Oever, geb. 7-11-1908, man; M.
van der Boon. geb. 7-10-1921, vrl.
echtg, van J. van Duijn; E. T. Her
mans. geb. 23-10-1921, vrlM C van
der Steen, geb 3-4-1895. vrl goh.
gew met P. J Dieben; A. Smit. geb.
14-5-1898, vrl geh. gew met J A
van der Stok; P. van der Meij, geb.
22-11-1901. vrl.; C. Beij. geb. 5-6-1899.
vrl. geh gew met J Kukler; A M.
van der Lecq. geb. 23-7-1905. vrl
Gehuwd: R J M Voskuil en M Ca-
sahuga Penina, E. Roseboom en E J
A. Maas; L J F Fielemon en S. J
Voorzaat; S de Wolf en E. Koore
man; V J Aalbers en A van der
Beek; A. Sital en M. Pahladsingh.
LEIDEN Noteringen groente- en
fruitveiling, 4 februari: aardappelen
19-20; andijvie 4,55-5,00; stoolslu 91;
spruiten a 2.85-2.90; spruiten b 2.75-
2,80; spruiten d 1.45-2.P uien 6-51;
winterpeen 31; witlof 2 3,30; sla
48-1,00; raapstelen 53 4; selderil
1.45-2,00.
Serie K -concert door Residentie Or
kest, dirigent: Uwe Mund, soliste:
Joanna Madroskiewicz, viool.
Schönbergzaal Kon. Conservatori
um, Oen Haag.
Er ontstond zaterdagavond op
het 5de Serie K-concert van
het Residentie Orkest in de
Schönbergzaal enige commo
tie. toen na afloop van Wim
Lamans Wahnfried iemand
met boe-roepen zijn veront
waardiging uitte. Eerlijk ge
zegd, een verheugend teken,
omdat het publiek, dat anders
zoet pleegt te luisteren, nu
eens eindelijk reageerde. Dat
moest meer gebeuren.
Enfin - Wim Laman kan ken
nelijk zich niet losmaken uit
de magische aantrekkings
kracht van Richard Wagner.
Zijn „Wahnfried oder die
Wagnerdammerung" noemt
hij zelf een „commentaar-in
muziek", waarin thema's uit
de Tetralogie en de Tristan
hardnekkig opduiken, ver
werkt worden in soms enorm
veel geluid en tenslotte ver
waaien. Maar geplaatst tussen
wagners eigen muziek, de
Treurmars uit de Götterdëm-
merung en het slot van de
Walküre, verbleekt Lamans
muziek tot een soort ego-trip.
Dirigent Uwe Mund, rustig en
bekwaam het RO leidend, had
er alle zorg aan besteed, maar
meer indruk maakte hij - be
grijpelijk - met de beide origi
nele Wagner-muzieken, waar
mee hij zeer vertrouwd was.
Het opvallendste fenomeen
van deze avond werd evenwel
de jonge Poolse Joanna Ma
droskiewicz in het Vioolcon
cert van Egon Wellesz, met
name door haar prachtige toon
en haar grote virtuositeit. Het
werk zelf kon zij niet redden.
Daarvoor is het te zwak in zijn
voegen (zij zelf zakte door de
cadens heen), te lang om te
blijven boeien en te weinig
zelfstandig van taal, die zich
rond de 2de Weense school be
weegt. Uwe Mund en het RO
stonden haar trouw terzijde in
de zware opgave. Alle respect.
Met „Iris" van de Hongaar
Sandor Balassa werd de avond
geopend: een goed geschreven,
vriendelijke en schilderende
muziek vol met typische Hon
gaarse accenten. Een blijvende
herinnering liet ze niet achter,
ondanks de goede uitvoering.
NOES KOKEE
AMSTERDAM De Kunstenbond FNV zal binnen twee we
ken de Tweede Kamer een kant en klaar Wetsontwerp Kunst
sturen. Dit ontwerp, gemaakt door de bond in samenwerking
met prof. Van Maarseveen uit Rotterdam is een kort raamwerk
(acht artikelen) die de wettelijke hoofdregels geeft voor over
heid en kunstenaar. Dit is zaterdag op het congres van de Kun
stenbond FNV in Amsterdam bekend gemaakt.
Belangrijkste punt in het wetsontwerp is de zorgplicht die de
overheid daarmee krijgt ten aanzien van de kunst, zowel de pro
fessionele als die van amateurs en de kunstzinnige vorming.
Voor de kunstenaar zelf is er een sociaal-economisch wetsartikel
opgenomen, dat financiële ondersteuning mogelijk maakt voor
diegenen die niet in eigen levensonderhoud kunnen voorzien.
Die kunstenaars krijgen volgens het ontwerp niet alleen geld om
te leven, maar ook om hun werk als kunstenaar verder te kun
nen doen, aldus Willem Wanrooy, algemeen coördinator van de
bond.
Het wetsontwerp is kort en voorziet niet in uitvoerige aanvul
lingen. Die invullingen zouden volgens de bond later in algeme
ne maatregelen van bestuur en ministeriële beschikkingen uit
gewerkt kunnen worden.
Dieven aangehouden in Voorhout
VOORHOUT De politie be"de te stoppen De eigenaar
van Voorhout hield afgelopen v'an raak kwam tussenbet-
zaterdagmiddag vier Zoeter- °e Daarop ontstond een hand-
meerders in de leeftijd van 18 gemeen waarbij de Voorhouter
en 19 jaar aan die in twee win- klappen opliep. De gealar-
kels hadden gestolen. Eerst meerde poltie kon alle vier de
deed het viertal een sportzaak jongens oppakken na een lan-
aan. Daar werd kleding gesto- &e achtervolging door sport-
len, zonder dat de verkopers Par^ en grasvelden. Tegen hen
het merkten. Bij een radio en jf. wegens mishandeling en
televisiezaak ging het mis toen .diefstal proces verbaal opge-
één van de vier een radio-cas- maakt,
setterecorder in een tas pro-
Eerst* moostercursus voor vocalis
ten en pianisten door de sopraan
Elly Ameling en de pianist Rudolf
Jansen, zaterdag, Diligentia, Den
Haag.
Het Diligentia-podium bood op
de zaterdagmorgen een onge
wone aanblik: aan een tafeltje
zaten de sopraan Elly Ameling
en de pianist Rudolf Jansen
gewapend met microfoon („dat
ding gebruik ik liever niet",
zei Elly) om voor de eerste
keer in ons land gezamenlijk
un kennis en ervaring over te
brengen op vocalisten én pia
nisten die hun studie reeds af
gerond hebben. Mevrouw
ameling hield in Amerika
meerdere malen een „master
class" en ook aan het Utrecht
se conservatorium gaf zij aan
wijzingen aan muziekstuden
ten, doch het gebeuren in Dili
gentia was uniek. De belang
stelling was overweldigend.
De aanmeldingen bij organisa
trice Thea Ekker-van der Pas
stroomden binnen, selecties
moesten plaatsvinden enop 14
september is een tweede mees-
tercursus noodzakelijk gewor
den. Ook van de zijde van het
publiek veel interesse, Dili
gentia was uitstekend bezet.
't Werd zeker geen saaie be
doening, de professionele tips
werden doorspekt met humor
volle opmerklingen. Verba
zingwekkend was te constate
ren, dat een enkele aanwijzing
over een frasering, over de
lengte van een noot soms al
voldoende was om de vertol
king meer allure te verlenen.
Niet op alle slakken werd zout
gelegd („alleen de pers hoort
alles", zei mevrouw Ameling
wat cynisch) en aan bijv. ver
keerde ademtechniek werd
niets gedaan ,,'t Is bijna heel
mooi" kreeg bijvoorbeeld Bep
Pierik te horen en dat wil zeg
gen, dat alleen de finishing
touch ontbrak. Ook Rudolf
Jansen, die zichtbaar popelde
om af en toe zelf achter de
vleugel te kruipen, wist met
een enkel woord de begelei
ding de juiste waarde te verle
nen. Hanneke Kaasschieter
liet een prachtige Mahler ho
ren en ook kwaliteit van Joke
de Vin. Anne van Beek en Le-
onie Korff. Opvallend bij dit
alles was dat de „slachtoffers"
wel onder spanning stonden,
doch dat iedereen betrokken
was bij dit intensief bezig zijn
met het lied
ADR HAGER
Zoeterwoudenaren
kampioen short-track
ZOETERWOUDE De Zoe-
terwoudse jeugd heeft zic#i uit
stekend gemanifesteerd tijdens
het Zuidhollands kampioen
schap short-track dat zaterdag
werd verreden op de Uithof te
Den Haag. Met twee provinci
ale titels Patrick den Eisen
bij de pupillen en Lard Koe
ken bij de junioren C keer
den de jeugdige „pistiers"
huiswaarts. Daarnaast was er
nog een eervolle tweede plaats
voor Ellen van der Geest bij
de meisjes junioren-C. In die
zelfde klasse werd Carole
Vink vierde. Buiten de ere
plaatsen vielen Edwin van
Goozen, Guno Onderwater.
Edwin Veldhuizen en Fred
van der Meer. Diverse leden
van de „IJsclub Zoeterwoude",
die vandaag precies 90 jaar be
staat, hebben inmiddels een
uitnodiging ontvangen voor
het Nederlands kampioen
schap short-track dat oVer
twee weken in Leeuwarden
wordt verreden.
GRATIS ELKE WOENSDAG DE
BIJLAGE BIJ UW KRANT MET
INFORMATIE OVER FILMS,MUZIEK
THEATER, RECREATIE.EXPOSITIES
EN EEN COMPLETE AGENDA
Zazofsky en
Weiss
hard werkend
duo
Zondagmifddagrecital door de vio
list Peter Zazofsky en de pianist
Alan Weiss met composities, van
Badings, Mozart, Schubert, Saint-
Saëns en Wieniawski. Diligentia,
Den Haag.
Het winnen van de tweede
prijs op het Koningin Elisa-'
beth Concours in 1980 bete
kende voor de Amerikaanse
violist Peter Zazofsky een de
finitieve doorbraak, de weg
naar het grote podium stond
ook in ons land voor
hem open. Komende zaterdag
debuteert hij bij het Concert
gebouworkest in de PWA-zaal
met het vioolconcert van Sibe
lius, gistermiddag was hij in
Diligentia te beluisteren in een
recital met de pianist Alan
Weiss, een hecht duo.
Bij de introverte benadering
van Mozarts sonate KV 304
viel niet te verwachten, dat
Zazofsky zich tijdens dit reci
tal ook zou manifesteren als
een virtuoos. Doch de drie
overige werken van het pro
gramma bestaan bij de gratie
van de virtuositeit: Schubert
in de Fantasie „Sei mir ge-
grüsst", Saint-Saëns in de Ha-
vanaise en Wieniawski in de
Polonaise de concert, zij heb
ben voor de violist zo één en
ander in petto. Toch schudt
Zazofsky de virtuositeit niet
uit de mouw, hij werkt zicht
baar met veel inspanning en
steunt nadrukkelijk op zijn be
geleider. Ook is hij niet de
vbirtuoos die het publiek zand
in de ogen strooit met veel
vertoon van kunnen, het blijft
alles van een stijl en een fijn
zinnigheid die treffen en die
verbazen, kwaliteiten die juist
het handelsmerk van deze vio
list zijn.
De Kunstkring Diligentia
maakte een ghebaar naar de
componist Henk Badings, hij
mocht op deze middag de pre
mière beleven van zijn vijfde
vioolsonate, een vorig jaar ge
componeerd werk. Het is niet
te geloven dat Badings inmid
dels 78 jaar is geworden, zijn
sonate tintelt, gloeit, bruist en
weet te overrompelen, kenne
lijk een componist met een
jong hart. Het publiek was op
vallend enthousiast, niet in de
laatste plaats omdat Zazofsky
en Alan Weiss de Badings-
compositie met veel allure
vertolkten. ADR. HAGER
Geweer gestolen
ALPHEN AAN DEN RIJN
Uit een kantoor van een bloe
misterij aan de Oostkanaalweg
zijn een dubbelloopsgeweer,
ongeveer veertig hagelpatro-
nen en een kofferschrijfma
chine gestolen. Het kantoortje,
dat aan een woning grenst,
was niet afgesloten.
Schade aan
nieuwbouw
ALPHEN AAN DEN RIJN
Voor enige duizenden guldens
schade is het afgelopen week
einde toegebracht aan in aan
bouw zijnde woningen aan de
Marketentster. Vandalen heb
ben hier 23 grote dubbelbe-
glaasde ruiten ingegooid.
Geld en
sieraden
gestolen
ALPHEN AAN DEN RIJN
Uit een woning aan de Boter-
bloemweg zijn in de nacht van
vrijdag op zaterdag 2500 gul
den en gouden sieraden ter
waarde van ongeveer 2500
gulden gestolen. De dieven
zijn vermoedelijk met een val
se sleutel binnengekomen.
VOORBEURS HOOFDFONDSEN 10.30 UUR
DordlscheP
Dordlsche Pr
Etsevier-NDU
HeinekenH.
Hol Bet Gr.
Hoogovens
159.00 159,50
215.00 214,50
103,60 104.00
396.001 396,00
221,20 222.00
75.20 74,70
166,00 167,10
114,50 114,00
112,00
53,80 53,80
177,50 177.20
154.20 154.20
134.50 134,00
122,50
61,00 61,00
Ommeren Van
Pakhoed Hold
Voor een uitgebreide
agenda, ook voor de ko
mende dagen, raadplege,
men „UIT", de gratis we
kelijkse bijlage van dezeW
krant. A
ALPHEN AAN DEN RIJN
ROCINEMA I (Van Boetzelaer-
straat 6. tel. 01720-20800): Top
secret (al); 18.45, 21.15. wo. ook
13.30. EUROCINEMA IL
Ghostbusters (al); 18 45. 21.15.
wo. ook 13.45. EUROCINEMA
III: Broadway Danny Rose (al);
18.45, 21.00. wo. ook 14.00.
EUROCINEMA IV: Purple rain
(al); 18.30, 21.00. wo ook 13.30.
KINDERVOORSTELLING
EUROCINEMA I: Sneeuwwitje
en de zeven dwergen: wo.
13.45.
LEIDEN LUXOR (Stationsweg Over
19, tel. 071-121239): Body dou-jaar h
ble (16); 14.30, 19.00. 21.15. naar
LIDO I (Steenstraat 39, tel. Upn p
124130): Gremlins (al); 14.30,,
19.00. 21.15. LIDO II; AmadeusKele
(al); 20.00. LIDO III: 1984 (l2);Compi
14.30. 19.00. 21.15. LIDO IV: scheri
Under the vulcano (16): 14.30, voor
19 00. 21 15 .STUDIO (071-
133210): De ijssalon (16); 14.30. nduer
19.00. 21.15. TRIANON (Bree- en zei
straat 31. tel. 123875): Onze ven t(
eerste wip (16); 14.30. 19.00, manit
21.15. REX (Haarlemmerstraat fïprwi
52, tel. 071-125414): School-7*^'
meisjes met intieme wensen °are
(16); 14.30. 19.00, 21.15. Het z
NOORDWIJK LIDO THEATER je na
(Pr. Bernhardstraal 56, tel.'v
01719-12800): The Natural (al): X. r
di. 19.00. wo 14.30. Pirahna (al); ainge
ma. di. 21.15. Rabbi Jacob (al); spijke
ma. 19.00. ste d
KATWIJK e CITY THEATER I
(Badstraat 30. lel. 01718-74075): Kenni
Grey Slone (12); wo. 14.45, cent.
19.00, 21.15. ma. dl. 19.00. perso
21.15. CITY THEATER II: Ten per
to Midnight (16); tijden zie City I. nprqn
CITY THEATER III: Superstar t'
tijden zie City I. CITY THEA- (l001,1
TER IV: Vier vuisten hebben De le
tropenkolder (al); tijden zie City letter
I beh. wo. 14.45. even
KINDERVOORSTELLING nmH_
CITY THEATER IV: Dick Trom "mud
en het circus (al); wo. 14.45.
maar
beeld
het
VOORSCHOTEN GREENWAY: de kl
Police academy (al); wo. 15.45. maar
Gebroken spiegels (16); m
20.00.
KINDERVOORSTELLING m hl
Pietje Bell, de Rotterdamse maar
straatjongen; wo. 14.00. beeld
mani
de e
van l
DEN HAAG* ASTA 2 (Spul 27, laten
tel. 463500): Gremlins (al); ren
14.00, 19.00. 21.30. ASTA 3:
Ghostbusters (al); 14.00, 19.00, Wat
21.30. BABYLON 1 (naast te w
Centraal Station, tel. 471656): -
Amadeus (al); 14.00. 20.00. 'n ae
BABYLON 2: (12); Chostbus- dlO-V
ters (al); 14.00, 19.00, 21.30.! door
BABYLON 3: A star is born van
(at). 14.00. 20. CINEAC 1 (Bui- Krili
tenhol 20, tel. 630637): Body T,
double (16); 14.00, 18.45, 21.30. in °e
CINEAC 2: The naked face tltel
(12); 18.45. 21.30. ma. di. ook putei
14.00. CINEAC 3: The happy zjen
hooker goes Hollywood (16);rfh t
14.00, 18.45, 21.30. EURO
NEMA (Leyweg 910, tel. 667066)1
The never ending story (al)"
14.00, 1900. 21.30. (CocktailL
Film marathon; vr. 15 febr.
24.00 t/m za. 16 febr. 12.00.
METROPOLE 1 (Carneglelaan.I
tel. 456756): Paris, Texas (16);f
14.00, 20.30. METROPOLE 2{
Gremlins (al); 14.00, 1
21 30. METROPOLE 3:
the Brooklyn bridge (al); 14.00
18.45. 21.30 METROPOLE 4;®sgs
't Begint met liefde (al); 14.00j alM
18.45, 21.30. METROPOLE 5* ||i
Los santos innocentes (16); fp|
14.00. 18.45, 21.30. ODEON
(Herengracht 13, tel. 462400):
Commando! (12): 13.45. 18.45,
21.30. ODEON 2 The Ninja
mission (16); 13.45. 18.45 j U
21.30. ODEON 3: Bachelors'^
parly (12); 13.45, 18.45. 21.30.: >ri.
zo. 13.15. 16.00, 18.45, 21.30 ,.p
ODEON 4: De ijssalon (12);
13.45. 18.45. 21.30. LE PARISf;
1 (Kettingstraat 12b, tel
656402): Ladies night (18);
12.00 tot 22.30. LE PARIS 2:
Marilyn (18); 12.15 tot 22.45.
LE PARIS 3: Katharina, de
naakte Tsarina (18); 12.30 tot
23.00. PASSAGE (Passage 63. i -
tel. 460977): Missing in action
(16); 14.00, 18.45, 21.30
HAAGS FILMHUIS (DenneweqflgB
56, tel. 459900); Zaal 1: Les fa- BK
voris de la lune; 19.45, 21.45
Zaal 2: Secret honor; ma. 19.30.BB8I
Health; ma. 21.30. Melvin andgBjg]
Howard; di. 19.30. Citizen's^^-
band; di. 21.30. Como era gos-
foso o meu Frances; wo. 19.30.1
(alle films 16 jr. EDE
6)lj^
.45
-AVR
|30 F
Schi
nus 1
140 C
opbc
r-gfa,T
.50 K
~sproi
-en hi
.20 V
"toon
-op h
en d
155
ma,
recht
Pres
-den.
NOS
".30
-AVR
,44
Jtop-i
Ad V
Horizontaal: 1 vloeibare spijs; TELI
ploegsnede; 7 corpulent; 9 eerstk^«
mende (afk 11 vistuig; 12 muzlëAV_
noot; 13 teken van de dierenriem,
rivier in Engeland; 16 broodsoort; lOO U
vlerk, vleugel; 19 getijdenboek tjSimc
priesters; 20 telwoord; 21 rivier -jq -j
Duitsland; 23 opstootje; 25 meta'NOg
26 vizierlijn v.e. verrekijker; 27 strai**"3
steen; 29 voorzetsel; 30 vrucht; 'OU «J
zangorgaan; 33 vogel. AVR
Verticaal: 1 krachtig; 2 landboi(28 Hl
werktuig; 3 kleverige stof; 4 blad
pier; 5 bijbeldeel (afk.); 6 leer v.h. h
dendicht; 8 hemellichaam; 10 sol®'®
handtas; 12 in zee wonend wezen; 1985
soort kers; 15 eetvoorschrift; j.l,
schrijfgerei, 18 vragend vnw 20 totMori
nomgang; 22 guit; 24 plechtige vlaan
klaring; 27 deel v.e. viool; 28 Eurof...
aan; 30 lidwoord; 31 lichamelijke JVVOH
voeding (afk tie:
OPLOSSING >2° 1
o i ie :»p oc 82 J
LZ tpaa t»2 :*eeus zz tsuej» 02 ;ai« IAnni
:uod i\. ueeip si tri 'uiw-Hdos
ZV tsaiqJBH oi :"°z 8 ^aida 9 "l'Qrinn
:|9A tr :*ad E '6a Z I
*eoj GE twajs 2E lapep 0E '«u ivoor
:>aH LZ tse 92 :uu S2 ;|3J E2 tsmag kast
:ueq 02 'JaiAOjq 61 "taiM 81 'doJMIZe i:
•aao si 'wej gi 21 '104 11 4 q
Ueze6 l :a«>A P ;daos i :|bb|uoz|J|^ g