Seth Gaaikema ontleedt Lubbers bioscopen Schitterend solo toneel van Lou Landré Klinische benadering door James Conlon Kathedraal York krijgt wellicht modern tintje Concerten RPhO met koor onzeker i*§*£eidde(2owurnt Russische glorie kleinschalig gedanst HALF JAAR NA BRAND jCUNST CcidoeSou/iwit ZATERDAG 2 FEBRUARI 198S PAGINA 9 Haagse Jazz Club ^ntvangt DL\ Six )EN HAAG In de Haagse azz Club aan de Papestraat 32 reedt zondagmiddag om drie uur p de Dix Six uit Engeland. Deze >and bestaat Das vier jaar. maar leeft inmiddels driehonderd jaar rvaring. wanneer men die van verschillende leden bijelkaar pielt. De groep speelt vele stijlen •innen het dixieland-ideoom. ca armee zij in Londen erg popu- air zijn geworden. De groep be- taat uit Richard Williams cornet, eremy French trombone. Derek Else klarinet en saxen. Ray ►mith piano. Jeff Green gitaar, .lartvn Axon basguitaar. Brian ®'l ?hadwick drums en Paulina, ang. CeesSmal in Pepijn DEN HAAG - In Theater Pe pijn in de Nieu we Schoolstraat in Den Haag is vanaf drie uur 's middags op 10 februari het jazz Quintet Cees Smal met zange res Letty de Jong te zien en te horen. Het op treden wordt verzorgd door de stichting Jazz in Den Haag. ROTTERDAM Het is nog onze ker of de concerten die het Rotter dams Philharmonisch Orkest met een koor zou geven door gaan. De kosten van het contracteren, zoeken en vervoeren van een ander koor zouden in de buurt van 100.00Ö gul den kunnen komen. „En dat geld hebben we niet", aldus een woord voerder van het orkest gisteren. De president van de Amsterdamse recht bank besliste donderdag in een kort ge ding dat het Rotterdams Philharmonisch Orkest tegen de NOS had aangespannen dat de afspraak tussen de NOS en het or kest niet waterdicht was en dat het Groot Omroepkoor van de NÓS niet verplicht was mee te werken aan de concerten. Het orkest moet nu een buitenlands koor vinden want de professionele Nederlandse koren zijn in september, het begin van het seizoen, allemaal bezig. Voor een ama teurkoor is het oratorium „Christus" van Liszt te zwaar, aldus de woordvoerder. Als het orkes; geen koor kan vinden gaat de voorstelling in Lyon niet door „en dat zou jammer zijn", meent de woordvoer der. „Voor de opening van het Rotterdam se seizoen spelen we dan gewoon orkest stukken". Het orkest had voor het oratorium al een aantal solisten gehuurd. „Zonder koor kunnen die ook niet zingen, want er zijn weinig stukken voor alleen solisten en or kest". aldus de woordvoerder. „Die kun nen dan schadeclaims indienen voor bij voorbeeld de helft van hun honorarium". Demonstranten onderbreken nieuwe film Godard met traangas LYON Religieuze liederen zingend hebben de monstranten in Lyon donderdagavond de voor stelling van Jean-Luc Godards nieuwe en contro- veriéle film „Je vous salue Marie" onderbroken en traangasgranaten in de zaal gegooid. Vijftien betogers schreeuwden leuzen waarin zij „godslas- ter en vrije moraal" veroordeelden. Zij wisten na hun actie te ontkomen. Ook in Parijs en Nantes was op deze manier fel tegen de film geprotes teerd. In „Je vous salue Marie" wordt Maria voor gesteld als een eigentijdse basketbal spelende tie ner. Vijf dagen geleden oordeelde een rechtbank in Parijs dat de film niet gecensureerd of verbo den hoeft te worden, zoals twee katholieke orga nisaties hadden geeist. De organisaties voerden als argument, aan de beelden van een naakte Maria met haar vriend Jozef, een taxi-chauffeur, zeer beledigend te vinden. >eth Gaaikema keert terug op le politieke toer. In zijn Ora- cel I-programma in het vorige seizoen hield hij zich overwe gend onledig met lijfelijke iveeën en psychische trauma's, erf van de eigen ziel, in ervaren pijn ook, waar jiiemand zich aan onttrekken tan, soms gevolg van een be luste levenskeus, soms van de nysterieus bestierende hand. Je had het maar te ondergaan, tullen het de dwarse kinderen /an de voorheen alternatieve na wezen of de afschuw van Haagse dametjes van hondepo- P Daar is hij nu in zijn Orakel II X)k nog niet over uitgepraat, aat staan uitgegleden, maar ilij beziet de zaken nu wel meer in een breder verband, met name in zijn satirische stellingname, nog lang geen mgagement, in wat wij recent aan politiek en derzelver fnui kende misslagen over het iioofd kregen uitgestort. Na Sonja als de opspraak van de Jag en de aan den Uyl gewijde ^OW-ballade. komt hij er al inel toe de tv-serie RSV aan ;en persiflage te helpen. Een peperdure série, maar er ston- ilen stevig betaalde jongens in Je hoofdrollen en dat hakt er n. Daar zat dan op zeker mo ment Molkenboer weer, die monkelend en manipulerend met papieren zich opnieuw houding zocht, ditmaal in Voorstelling: Orakel II. Teksten: Seth Gaaikema. Zaal: Diligentia. Mu ziek: Jan Blok en Bob Zimmerman. Herhaling: vanavond en komende twee weekeinden. de persoon van Seth, die imi terend steeds karakteriseren- der kanten gaat vertonen. Het scherpst viel dit in het oog bij Edje, de groot-ogige VVD-er, die een heldere kijk verpakt in een wollige woordkeus. Toen moesten van Aardenne- boom en de aan verstikkings verschijnselen lijdende Stikker nog op komen draven, ook al in de figuur van Gaaikema, evenals de voortdurend enger wordende Engwirda en de ABP-croupiers op de speelta fels van het burgerlijk pensi oenfonds. Ruim tevoren had Seth we reldwijd en kamerbreed laten weten, dat hij het geheim van Lubbers' onsloopbare redelijk heid had achterhaald en dat hij dit in zijn voorstelling zou onthullen. Nu lijkt dit niet de plaats om daar het laatste woord over te zeggen, zeker niet omdat de premier gister avond opnieuw schitterde, zij het in dit geval door afwezig heid. Maar wat niet is, hij kan nog komen. In tegenstelling tot de andere figuren, die-hij' tot doelwit maakte van zijn koudvuurpij- len, kroop Seth niet in de huid van de premier, ofwel omdat deze zich moeilijk laat naboot sen in zijn beheerste bewegin gen dan wel omdat Gaaikema priemender effecten beoogde door hem op de ontleedtafel van zijn komische kritiek te leggen. Zeg maar psycholoog Seth, die de karakterstructuur van de eerste man van het land als een staalmeester ont rafelt. Waar Seth mee zit is dat Ruud voortdurend redelijk overkomt, altijd vriendelijk, nooit uit zijn rol vallend, nim mer zich laat zien en bekijken als de mens die het allemaal teveel wordt. Op die ene keer na dan dat hij sprak over „de kots" en daarbij zich nog in acht nam door niet te zeggen „ik kots". Die man moet er gens een uitlaatklep hebben. Seth heeft die ontdekt en legt die open en doorzichtig in de zaal neer. De overstap van de mens- Ruud naar het Ru-ding, die geen centje pijn beleeft aan een bezuinigingetje, is voor Seth slechts een fluitje van een miljard. Die man is weer heel anders gebouwd, ook daarvan legt Seth wat kabinetsgehei men open. Niettemin laat Gaaikema zijn bespotte perso nages zelden of nooit psy chisch naakt staan. De oorzaak daarvan moet wel gezocht worden in zijn meest ontwik kelde eigenschap, het spel met Seth steeds sterker in imitaties. het woord, soms associatief, soms bij wijze van begripsver warringen. daarbij suggere rend dat hoge bomen zich ook maar hebben te buigen naar waar de winden waaien. niet gemakkelijk van ophou den. Hij ziet het politieke spel formeert naar de hebbelijkhe den van het publiek op de voorste rij en gebruikt de daaruit te voorschijn gekomen persoonlijke gegevens als ter- persoonliiking van de mispoes de kandidaten de kwelling voorzet van wat ze niet gekre gen hebben. Jan Blok (gitaar) en Bob Zimmerman (piano) zetten dit alles op haren en TON OLIEMULLER Het unieke Surfgame is voor u wanneer u een nieuwe abonnee opgeeft. 1 speelmeer, 6 surfboards, 2 eilanden, 3 boeien, 1 windpijl, 1 start/finish, ISsurfcards, 1 dobbelsteen en wedstrijdreglement. Alles waterproof en verpakt in een handige koker. De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk door ons onthaald: deze'krijgt de krant de eerste twee weken gratis. I Noteer als nieuwe abonnee per: NAAM; POSTCODE/PLAATS: TELEFOON: Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis. Daarna wordt het abonnement betaald per: f~l kwartaal 8 automatisch per maand jaar Stuur het Surfgame naai: NAAM: POSTCODE:PLAATS: Shiur de bon ingevuld aan de Leidse Courant, Antwoordnummer 998, 2500 VD Den Haag (postzegel niet nodig) Code j NZ Haagse Comedie, Lou Landré speelt „Krapp's laatste band" van Samuel Beckett. Vertaling: Jacoba van Vel den. Produktleleiding: Georges Lambrecht. In de catacomben van da Koninklijke Schouwburg, vrijdag 1 februari, herhalingen t/m 11 De acteur Lou Landré toont in de catacomben van de Ko ninklijke Schouwburg hoe een solovoorstelling van de eerste tot de laatste minuut kan fasci neren. „Krapp's laatste band" is weliswaar een goed stuk van de schrijver Beckett, maar zonder de kwaliteit van Land- ré's acteren zou het niet zo'n belevenis zijn geworden. In „Krapp's laatste band" wordt teruggezien op het ver leden. Krapp heeft het zijne vastgelegd op de band. elk jaar weer. Hij is oud geworden en het moment om een volgende band in te spreken is aange broken. Hij luistert eerst naar een oude band, die hij maakte toen hij negenendertig was. Uit zijn reactie blijkt dat hij niet „sadder, but wiser" is ge worden. Hij gromt, moet la chen om de hoogdravende taal uit zijn jonge jaren en blikt met spijt terug. Met het inspre ken van de nieuwe band wordt hem het zinloze van deze documentatie duidelijk. Lou Landré. Hij draait de oude band nog maals om zichzelf te horen zeggen dat hij de kans geluk kig te worden heeft opgege ven. Landré beeldt zonder veel schmink de oude Krapp uit. Hij sloft in de aanvankelijk duistere ruimte, mompelt wat in zichzelf en eet een paar ba nanen. Zijn subtiele gebaren, trillende handen en een beetje bibberend hoofd, tonen dat Krapp verzwakt is Buiten beeld trekt de acteur flessen Diaghilev-programma door Natio naal Ballet: Lee Bichee. Apollon Mu- sagète, Petroesjka. Gieteravond In Circuetheater Den Haag. Wie, zoals ondergetekende, het geluk heeft gehad de vroegere glorie van de Diaghilev-ballet- ten in de jaren dertig scènisch nog goeddeels onaangelengd te hebben mogen zien, moet bij herinstuderingen, zoals thans door het Nationaal Ballet, toch wel constateren, dat de klas sieke techniek, eens de zin- en oogverrukkende basis van zo'n podiumfeest. er niet op vooruit is gegaan. Nu is die techniek uiteraard geen doel op zich zelf. maar zij is wel een onmis baar onderdeel van de sfeer van die Diaghilev-balletten. waarin veel meer werd geac teerd dan thans in een balleto pleiding wordt geleerd. En dan zwijgen wij nog maar over de hier eveneens noodzakelijke pantomime. Zet men, zoals nu gebeurt, jong en zeker enthou siast danstalent in historische rollen, zoals bijvoorbeeld in „Les Biches" van de zo in vloedrijke choreografe Nijins- ka, in de pure, abstracte lyriek van Balanchine's „Apollon Musagète" of in het opvallend ste schoolvoorbeeld van een karakterballet, zoals „Petroesj ka" van Fokine. dan is dat be grijpelijkerwijs meer scènische ervaringsmogeliikheid voor de uitvoerenden dan stilistische en danstechnische genieting voor de toeschouwer. Bij zo'n grote podiumbevolking als in dit Diaghilev-programma is het noemen van namen onbe gonnen werk. Geconstateerd moet worden, dat het Jugend- stil-ballet „Les Biches" op de sprankelende muziek van Poulenc bijna tot parodie op de oorspronkelijke choreografie werd. Van de bizarre, luxe le vensstijl van de jaren twintig aan de Céte d'Azur was prak tisch niets overgebleven In „Petroesjka" bleek Toer van Schayk de oorspronkelijke choreografie te heboen „gemo derniseerd", compleet met een teringachtig straatdanseresje en een balalaika-spelende jon geling. Maar ondanks de dui delijke symfonische intentie in de orkestbak, waarin Adam Gatehouse het Ned. Balletor kest overigens voortreffelijk leidde, sjokte de Beer in zijn eigen tempo over het podium. En wat zou de fameus opge schilderde danseres die de Pop vertolkt, feitelijk hebben be grepen van de tragedie van de „eeuwige ballerina", die de grens naar het menselijke nooit mag overschrijden0 FRANK DELBOY open om te laten horen waar dat door komt. De ingehouden woede en het gebrek aan vre de maakt Landré door middel van een grom in zijn stem dui delijk. En gaandeweg dringt zo het uitzichtloze van de situatie tot je door. Een van de meest fraaie mo menten in deze voorstelling biedt zich aan als Krapp naar zijn eigen stem op de band luistert. De stem lacht en Krapp lacht mee. Het verschil is treffend: de lach op de band is jong en arrogant en wordt begeleid door verbitterd, spot tend commentaar, een hoon lach. Het is een van de sterke momenten die Landré creèert en waardoor je merkt dat hij met liefde aan de voorstelling heeft gewerkt. De gebaren en de mimiek zijn doordacht, het in zichzelf mompelen is le vensecht en de aanwezigheid van het personage is dermate levensecht dat je je adem in houdt om hem niet te storen in zijn herinneringen. Het is een voorstelling om niet te missen. PETER SNEL ALPHEN AAN DEN RIJN EURO CINEMA I (Van Boetzelaerstraat 6. tel. 01720-20800): Top ««ere» (all: 18.45. 21.15. za. zo. wo cok 13.30 EUROCINEMA II: Ghostbusters (al): 18.45 21.15. za zo wo ook 13.45. EUROCINEMA III: Broad way Danny Rose (ai): 18 45. 21.00 za. zo. wo. ook 14 00. EUROCl- NEMA IV Purple rain tal); 18.30. 21.00. za. zo. wo ook 13 30. NACHTVOORSTELLING EUROCINEMA i Top secret i6n za. 24.00. EUROCINEMA li De erotische kijkdoos (18). za 24 00. EUROCINEMA ill: Broadway Danny Rose (16): za. 24.00. EU ROCINEMA IV: Night life (18); za. 24.00. KINDERVOORSTELLING f EUROCINEMA l: Sneeuwwitje en de zeven dwergen, za. zo wo. 13.45. LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239): Body double (16): 14.30. 19.00. 21.15. ZO. 14.15. 16.30. 19.00. 21.15. LIOO I (Steenstraal 39. tel 124130): Grem lins (al); 14.30. 19.00. 21.15. zo. ook 16.45. LIOO li Amadeus tal): 20.00. zo. ook 14 30. LIOO Uk 1984 (12): 14.30. 19 00 21.15. zo ook 16 45. LIOO IV Under the vulcano (16); 14.30. 19 00. 21.15. ZO. ook 16.45. STUDIO (071- 133210); De ijssalon (16): 14 30. 19 00. 21.15. zo ook 16 45 TRIA NON (Breestraat 31. tel 123875): Onze eerste wip (16); 14.30, 19.00. 21.15. zo. 14.15. 1630, 19.00. 21.15. REX (Haarlemmerstraat 52. tel. 071-125414) Schoolmeisjes met Intieme wensen (16); 14.30. 19.00, 21.15. NOORDWIJK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56. tel. 01719- 12800): The Natural (al); zo. 15.00. dl. 19.00. wo 14 30. Pirahne (al); zo. 20.15. ma. di. 21.15. Rabbi Jacob (al); ma. 19.00. KATWIJK CITY THEATER I (Bad- straat 30. tel. 01718-74075): Grey Stone (12); do. vr. za. zo. wo. 14.45, 19.00. 2115 ma. di. 19.00. 21.15. CITY THEATER II: Ten to Mid night (16); tijden zie City I CITY THEATER lil Superstar tijden zie City I. CITY THEATER IV: Vier vuisten hebben tropenkolder (al): tijden zie City I beh. za. wo. 14.45. KINDERVOORSTELLING CITY THEATER IV Dick Trom en het circus (al): do. vr za. wo 14 45 VOORSCHOTEN GREENWAY: Police academy (al); vr. 19.00. za. 15.45, 19.00. zo* 15.45. 19 00 wo "-do. KINDERVOORSTELLING Pietje Bell, de Rotterdamse straat jongen: za zo. wo 14 00 WASSENAAR e ASTRA: Strang# infadar». i2i. do. t'm zo 20 00 The hit (16): ma t/m wo 20 00. KINDERVOORSTELLING Lucky Luck; De ballade van de Oaitons za. zo 14.00 DEN HAAG* ASTA 2 (Spul 27. tel 463500): Gremlin# (al); 14 00. 19 00. 21 30 zo 13 30. 16 00. 19.00. 21 30. ASTA 3 Ghostbus- ters (al): 14.00, 19 00. 21.30 zo. 13 30, 16 00. 19 00. 21 30 BABY LON 1 (naast Centraal Station tel. 471656). Amadeus (al); 14 00. 20.00. BABYLON 2 (12); Chost- busters (al): 14.00, 19 00. 21.30 zo. 13.30. 16.00. 19 00, 21.30. e BABY- LON 3 A star is born (al); 14 00. 20 CINEAC 1 (Buitenhof 20. tel 630637) Body double (16); 14 00. 18.45, 21 30 zo 13 15. 18 00. 18.45. 21.30. e CINEAC 2 The na ked face (12). 18.45. 21 30. do. vr ma. dl. ook 14 00 CINEAC 3 The happy hooker goes Hollywood 116> 14 00. 18.45. 21.30. zo 13 15. 16 00. 18 45. 21 30 EURO CINE MA (Leyweg 910. lel. 6670661 The never ending story (alk 14.00. 19 00. 21 30 zo 14 00. 16 15. 19.00. 21 30 (Cocktail) Film mara thon. vr. 15 tebr. 24.00 t m za 16 febr 12 00 METROPCLE 1 <Car- negtelaan. tel 456756): Paris. Texas (16); 14.00. 20.30 METRO- POLE 2: Gremlins (al): 14 00. 18 45. 21.30. zo 13 15. 16 00. 18.45. 21.30. e METROPOLS 3: Over the 21.30 METROPOLE 4 Begirt met liefde (al); 14 00. 18.45. 21.30. zo 13 15. 16.00. 18.45. 21 30. METROPOLE 5 Los santos inno cente# (16); 14 00. 18.45. 21.30. zo. 13.15. 16.00. 18.45, 21 30. ODE- ON 1 (Herengracht 13. tel. 462400): Commendol (12); 13 45. 18.45. 21.30. zo 13.15, 1600, 18 45, 21.30. e OOEON 2 The Ninja mis sion (16); 13.45. 18 45, 21.30 zo 13.15, 16.00, 18.45. 21.30 ODE- ON 3: Bachelor party (12); 13 45. 18.45. 21.30. zo. 13 15. 16 00. 18 45. 21.30 ODEON 4 De ijssa- lon (12); 13.45. 18.45. 21 30 zo. 13.15. 1600. 18.45. 21 30 LE PARIS 1 (Kettingstraat 12b. tel. 656402): Ladies night (18): 12 00 tot 22.30. zo. v a. 13.30 e LE PA RIS 2 Marilyn (18); 12 15 tol 22.45 zo v.a. 13-45 vr za. 22 45 LE PARIS 3 Katharina. de naakte Tsarina (18). 12 30 tot 23 00 zo v a 14 00 vr za 23.00 PASSA GE (Passage 63. t«t. 460977). Mis sing in action 16); 14 00. 18 45. 21.30 zo. 13.15. 16 00. 21 30 LEIDEN James Conlon toonde zich gisteren in de Stadsge hoorzaal tijdens het concert door het Rotterdams Philharmo nisch Orkest, in veel opzichten een dirigent, die mijlenver bo ven het gemiddelde uitsteekt en de dirigerende groten der aarde indrukwekkend dicht nadert. Het heeft echt iets sensationeels om te zien hoe hij met een ontspannen gebaar het orkest in elke samenstelling en in zeer afwisselende stijlen moeiteloos zijn wil weet op te leggen, een haarscherpe technische precisie weet af te dwingen en een duidelijke uitgesproken, herkenbare visie op te leggen, of dit nu in de begeleiding van Mozarts vierde hoorncon cert gold, de begeleiding van Ravels pianoconcert voor de lin kerhand. 'La mer' van Debussy of de ouverture 'Groot Russisch Paasfeest' van Rimsky Korsakov. Hij staat overtuigend boven de materie en heeft die zo gezegd in zijn broekzak zitten Dat wil niet zeggen dat gisteravond alles koek en ei was met het R.Ph.O Juist die broekzakbeheersing namelijk wekte de indruk dat Conlon het programma nogal vanuit de hoogte, afstandelijk en vaktechnisch benaderde. Technische perfectie was de formu le. waarmee hij onveranderlijk werkte. In Mozart pakte dit mu zikaal nog erg spiritueel uit. maar in 'La mer' ontbrak duidelijk wat in de Franse literatuur het 'parfum van de klank wordt genoemd: een zinnenbedwelmende roes. die uit de muziek op stijgt en die bij de luisteraar een stroom van fantasieën over zon- bespeuren iJü gave, die te exact geleed was en bovendien met te dikke lijner van met name de koperblazers was opgetrokken De verwachting dat Conlon in Ravel, die immers sterk naar het exacte expressionisme toewerkt, muzikaal overtuigender zou opereren, kwam zeker niet bedrogen uit, hoewel me ook hier een hartverwarmender uitvoering had kunnen voorstellen Te bereiken was dit geweest door de fortes minder breed uit te me ten Pas in Rimski Korsakows' ouverture werd de indruk ge wekt dat met hart en ziel gemusiceerd werd. De geladen Russi sche pathetiek doorbrak Conlons superieure afstandelijkheid blijkbaar, met als opvallend gevolg dat hij de klank relatief be scheiden hield, een verdienste, die nij weer losliet in de ouvertu re Candide van Leonard Bernstein, inderhaast als toegift aan het programma vastgeplakt, want het publiek zat weer als een waanzinnige te klappen. Met de eerste solist van de avond, de hoornist Pieter Gouderjaar in Mozart, was het ongeveer hetzelfde gesteld. Technisch ir hoge mate perfect - alle nootjes klonken keurig op tijd - maa: muzikaal ontbrak er wat. Geen spoor van solistische uitstraling toonde zijn spel. dat zodoende vreselijk slaapverwekkend wa De tweede solist, de Koreaanse pianist vormde daarentegen he muzikale hoogtepunt van de avond. Ook hier was sprake van een moeiteloze techniek, maar dan gecombineerd met een ver fijnde en gevoelige toon, die slechts waar nodig uitgebouwd werd tot een imposante, dominerende klank en Ravels muziek tot in de kern wist te raken. DIRK VOOREN YORK „Ik ben al elf jaar aartsdiaken in de anglicaanse kerk. dus maak ik me niet meer zo druk over problemen met kerkdaken aldus John Southgate. de nieuwe de ken van York, terwijl hij ogenschijnlijk onverstoor baar toekijkt hoe de repa ratiewerkzaamheden geschatte kosten: twaalf miljoen, gulden aan de grootste gothische kathe draal in Noord-Europa vorderen Het is nu zes maanden geleden dat een brand een gedeelte van het dak van de kathedraal in York verwoestte. Volgens Bob Littlewood, die al veertien jaar lang toezicht houdt op de restauratiewerkzaamheden aan de kathedraal van York is al veel van de schade hersteld, hoewel het nog jaren zal duren voordat de kathedraal in al haar glorie herrezen zal zijn. De Littlewoods zijn al vier ge neraties lang aan het werk in de kathedraal/ Bob begon veertig jaar geleden onder de hoede van zijn grootvader, een timmerman. tegenwoordig heeft hij 35 mensen in dienst allemaal gespecialiseerde handwerklieden Drie weken na de brand had de beschadig de zuidelijke zijbeuk al weer een nooddak gekregen Het beroemde rozenvenster. dat bestaat uit ongeveer achtdui zend stukjes glas. werd stukje voor stukje verwijderd, net als de stenen er omheen, die door het vuur aangetast waren. Dertig meter boven het hoofd van deken Southgate zijn twee metselaars bezig de tachtig vervangende stenen op hun plaats aan te brengen. „Op een gegeven ogenblik doet het je niets meer. die hoogte", zegt een van hen „Er komt een moment dat je hier als een aap rondslingert" Men is ook begonnen met een •whoonmaakoperatie om de kathedraal te ontdoen van de laag roet die zich op de muren heeft vastgezet. Een takelin- stallatie moet de schoonma kers zesenvijftig meter om- hoog hijsen in de centrale to- ren van de kathedraal. Op plaatsen waar de takel niet bij kan komen zullen hoogtewer kers vanaf het dak worden neergelaten In d< Wi ik plaats, waar het ge luid van de pneumatische ha mers de arbeidsvitaminen overstemt en een pin-up foto zusterlijk naast een poster hangt, die tot biechten op roept. zijn acht steenhouwers en '..vee beeldhouwers druk bezig met het uithouwen en graveren van de vervangende stenen Geoff Butler werkt al twintig jaar als beeldhouwer voor de kathedraal. Elke steen kost hem een maand werk. Bin nenkort gaat hij beginnen aan de versieringen voor het pla fond van de zijbeuk, waarvan motieven 2oals phoenixen of blusapparatuur zullen mis schien in de plaats komen van de oorspronkelijke vijftiende- eeuwsc bladmotieven- Het heeft maanden geduurd Romeinse afvoer °S ■■^^■Jvoerpijpcr. mder de fundering van de b thedraa) hebben vermoedelijk veel van het bluswater af kun nen voeren. Nog steeds komen er bij de aartsdiaken giften uit alle de len van de wereld binnen De verzekering dekt het grootste gedeelte van de rcapratickos- ten. maar de extra bijdragen zullen gebruikt worden voor het brandvrij maken van het dak MARTYN HALSALL Copvruight The Guardian

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9