Dansgroep Krisztina de Chatel staat bevochten plaats niet af IN EN OM DE KAS Wel boterbergen, geen bloemenbergen Wassenaar wijst bezwaren tegen golfbaan af MORGEN IN THEATER AAN DE HAVEN Drie weken celstraf geëist tegen bezetters Surinaamse ambassade KUNST CfiidócSowant VRIJDAG 1 FEBRUARI 1985 PAGINA 10 Kunst uit nalatenschap Sandberg op veiling AMSTERDAM Het Amsterdamse veilinghuis Sotheby Mak van Waay gsat kunst uit de nalatenschap van Willem Sandberg. oud-directeur van het Stedelijk Museum, te koop aanbieden. Op 18 maart wordt geveild „De Stier" van de beeldhouwer Alexan der Calder, die dit beeld vermoede lijk aan het eind van de jaren vijftig gemaakt heeft. Voorts is er een ont werp, dat Karei Appel in 1950 maakte voor de koffiebar van het Stedelijk Museum. Daar hangt nu overigens een ander werk van Ap pel. Op 25 maart worden geveild duizenden boeken uit de bibliotheek van Sandberg, veelal voorzien van tekeningen en opdrachten van kunstenaars, onder wie Appel, Cal der, Miro en Tinguely. In de loop der jaren zijn veel dingen die Sand berg ten geschenke kreeg van kuns tenaars naar het Stedelijk Museum gegaan. In overleg met de erfgena men wordt nu bekeken welke din gen van zeer persoonlijke aard zijn en niet verkocht zullen worden, maar eventueel wel over zullen gaan naar het Stedelijk Museum, al dus een woordvoerder van het vei linghuis. Vervolgens komt er nog op een nader te bepalen datum een veiling uit de nalatenschap van Sandberg met vermoedelijk nog een enkel schilderij, tekeningen en mo gelijk ook nieuwjaarskaarten en dergelijke die kunstenaars voor Sandberg maakten. Finale van „Toneeliade 84-85' UTRECHT Van 22 tot en met 26 april vindt in de Utrechtse Stadsschouwburg de finale plaats van „Toneeliade 84-85", een landelijk opgezet festival voor amateurtoneel verenigingen. Het is een initia tief van de Utrechtse Reder ii- kerskamer „Nicolaas Beets', in samenwerking met de AVRO en de Utrechtse Stads schouwburg. In de voorronden hebben zich vijf finalisten ge plaatst. De winnaar krijgt een trofee en een geldprijs, terwijl de AVRO van de winnende voorstelling een tv-opname zal maken. RPhO in de problemen na uitspraak rechter AMSTERDAM Het Rotterdams Phil- harmonisch Orkest krijgt geen mede werking van het Groot Omroepkoor van de NOS voor drie concerten die dit najaar in Lyon en Rotterdam gehouden worden. Dit heeft de president van de Amsterdamse rechtbank, mr. B.J. As- scher gisteren besloten in het kort ge ding dat door het orkest was aangespan nen tegen de NOS. Volgens het orkest had de NOS de me dewerking van het koor toegezegd aan het oratorium Christus van Liszt. Er werden door het orkest dure solisten ge contracteerd en het Bratislava-koor, dat aanvankelijk zou meedoen aan het op treden, werd afgezegd. Nu is het ook voor dit koor te laat om met het orkest mee te doen. De NOS bestreed de toezegging dat het koor zou meedoen. Men had in juni vo rig jaar slechts een schema doorgegeven aan het orkest' op basis waarvan het koor het oratorium kon uitvoeren. Mochten die data voor het orkest niet bruikbaar zijn, dan was medewerking van het koor bij voorbaat uigesloten. Het orkest echter zag in de brief een de finitieve toezegging. Deze brief was, volgens Asscher, echter geen onvoorwaardelijke toezegging van de NOS. Bovendien had het orkest dit kunnen weten, aldus de rechter, want in het verleden had het orkest al eerder met het koor gewerkt. Kleine dansgroepen spelen vlot in op de jongste ontwik- „Midare" op muziek van Keiko Nosaka, met Marijke kelingen binnen de internationale danswereld en hebben Huybregts, „Tracé 77" op muziek van Warner van Es en in ons land hun_ vaste plaats veroverd. Een gesprek met gedanst door Jerry Boeye en „Suite" uit Op. 14 van Béla dansleidster Krisztina de Chatel, die zaterdag met haar Bartók, gedanst door Lilian Vos. dansgroep in het Theater aan de Haven drie solo's danst: „Ritornel" in de choreografie van Yoka van Brummelen. Met v.l.n.r Robert Salden, Gerry Boeye en Juliette van Ingen. AMSTERDAM Het gezicht van de moderne danskunst in Nederland wordt binnen en buiten onze landsgrenzen goeddeels bepaald door het Nationale Ballet en het Neder lands Dans Theater. De naoor logse danskunst werd door deze gezelschappen ontwik keld en gevestigd, daarin ge steund door de voortreffelijke educatieve activiteiten van het Scapino Ballet. Hun huischore ografen: Hans van Manen, Rudi van Dantzig, Toer van Schayk en Jiri Kylian, staan al sinds jaar en dag garant voor een grote verscheidenheid aan boeiende balletten. Zo lang al, dat echte dansverrassingen hunnerzijds langzamerhand moeten worden uitgesloten. Jonge choreografen komen bij het Nationale Ballet en het Nederlands Dans Theater maar moeilijk of in het geheel niet aan bod. De grootte van, en de strenge hiërarchie bin nen deze gezelschappen, ma ken een snelle reactie en in speling op belangrijke dan sontwikkelingen in het buiten land bovendien vrijwel onmo gelijk. Die ontwikkelingen worden wel opgepakt door de kleine dansgroepen in ons land, waaronder de Dansgroep Krisztina de ChStel, een naam die in het vaderlandse dansle- ven niet meer is weg te den ken. Minimal dans De Hongaarse Krisztina de Marijke Hubrechts, Lilian Vos, Chatel leidt sinds 1978 een naar haar genoemde dans groep in Amsterdam. Na haar dansopleiding in Duitsland vervolgde zij haar dansstudie bij onder andere Kurt Stuyf in Nederland, van wie zij de Gra- ham-techniek leerde. Vervol gens maakte zij een aantal ja ren deel uit van het Bewegin gstheater BEWTH. In 1978 be sloot zij voor zichzelf te begin nen, nadat ze gefascineerd was geraakt door de minimal mu sic van de Amerikaanse com ponist Philip Glass. Met haar dansgroep is zij zich gaan toe leggen op de minimalistische danskunst: het creëren van een maximale spanning met een minimum aan dans- en bewegingsmiddelen. Tevens was het van meet af aan haar streven om tot een integratie van dans, muziek en beelden de kunst te komen. In de minimal music gaat het doorgaans om de ritmische herhaling van een akkoord of melodisch motief, waarvan sa menstelling, ligging en volgor de bijna onmerkbaar verschui ven. Het zijn eindeloze muzi kale herhalingsrituelen, die hun variaties, toevoegingen en reducties slechts prijsgeven door er uiterst geconcentreerd naar te luisteren. Niet zelden brengt de minimal music, die hier en daar herinneringen oproept aan de riten van na tuurvolken, de toehoorder in trance. Op dit muzikale uit gangspunt heeft Krisztina de Chatel overeenkomstige dans en bewegingspatronen ontwik keld, die al tot opmerkelijke choreografieën hebben geleid. Expressief De minimalistische dans, die al evenmin losgezien kan wor den van de minimal music als van de minimal art, staat de laatste jaren onder druk van krachtige expressionistische tendenzen in de moderne dans zowel als in de beeldende kunst. Voor het nieuwe sei zoen schreef Krisztina de Cha tel een nieuwe, korte choreo grafie op muziek van haar landgenoot Béla Bartók, die in vergelijking met haar minima listische balletten opmerkelijk expressief mag worden ge noemd. Betekent dat een definitieve doorbraak naar een meer ex pressieve kant van de moder ne dans? Zijn haar mogelijkhe den in de minimale dans uit geput? Krisztina: „Nee, uitge put zeker niet, je gaat het inte gendeel steeds verder ontwik kelen. We hadden gewoon zin om eens iets anders te doen, zin in een tussendoortje, zeg WASSENAAR De gemeen te Wassenaar ziet geen aanlei ding terug te komen op haar besluit aan de Dr. Mansveltka- de een openbare golfbaan aan maar. De minimale dans vraagt enorm veel van je dan sers, het is een van de meest intensieve vormen van dans. Je kunt daar niet in een reeks van jaren uitsluitend mee be zig zijn. We wilden dus eens iets uitgesproken expressiefs doen, waarbij wat meer ge bruikelijke danstechnieken kunnen worden aangesproken. Oorspronkelijk ging mijn wens uit naar een muziekstuk van Strawinsky, maar ik kon geen geschikt werk van hem vin den. Maar Bartók trok me toch ook wel erg aan. De folkloris tische elementen in zijn mu ziek kon ik in een abstracte zin heel goed gebruiken. En hij komt natuurlijk uit mijn geboorteland en dat heeft ook duidelijk meegesproken in mijn uiteindelijke keuze. Het is heel energieke en dynami sche muziek waar ik jaren mee ben opgetrokken. Dat ga je niet begraven in jezelf". GODERT VAN COLMJON te leggen. Het gemeentebe stuur stelt dit in een schrijven aan de commissie ruimtelijke ordening en openbare werken. Tegen de aanleg van de golf baan waren bezwaren inge diend door de agrarische com missie van Wassenaar en de gewestelijke raad voor Zuid- Holland van het landbouw schap. De beide landbouwersorgani saties vinden dat de aanleg van een golfbaan van 30 ha te veel ten koste gaat van het be schikbare landbouwareaal. Ze wijzen erop dat ze eerder ak koord gingen met een bestem ming sportterrein voor dit ge bied van 10 ha., omdat het daarbij ging om een uitbrei ding van de aangrenzende sportvoorzieningen. Tegen de bestemming van 30 ha. als golfterrein maken ze wel be zwaar, omdat een dergelijke lap grond bij uitstek geschikt is voor bollenteeltbedrijven die in waterwingebieden lig gen en daaruit moeten ver dwijnen. Het Landbouwschap wijst er daarnaast nog op dat het naast gelegen sportcom plex nu elders naar uitbrei ding moet zoeken, wat ver moedelijk eveneens leidt tot verlies van landbouwgronden. De bezwaren richten zich ver der op de late inschakeling van de landbouwersorganisa ties, die het nieuws over de golfbvaan uit de krant mosten vernemen. Ook zou de golf baan niet passen in de provin ciale richtlijnen die bij beoor deling van lokaties voor golf banen worden gehanteerd. De gemeente Wassenaar stelt daar tegenover dat er, zuiver op planologische gronden, geen bezwaren bestaan tegen de aanleg van een golfterrein. Uit ambtelijk vooroverleg met de provincie is niet gebleken dat daar bezwaren bestaan te gen de gekozen lokatie. Overi gens wijst Wassemaar erop, dat bij de provincie nog in be roep kan worden gegaan. Dat de landbouwersorganisaties zo laat op de hoogte zijn gesteld heeft verder geen gevolgen ge had voor de inspraak, zo stelt Wassenaar, omdat de gemeen teraad indertijd bij haar besluit akkoord te gaan met de aanleg volledig op de hoogte was van de bezwaren. Selderij en komkommers verdringen Guernseytomaat Selderij en komkommers zijn de belangrijkste alternatieven voor de steeds maar afnemende teelt van tomaten op het be kende Engelse tomateneiland Guernsey. In de Markt- en Prijsberichten van het Produktschap voor Groenten en Fruit wordt melding gemaakt van een toeneming van de export van selderij van dit kanaaleiland van 10.800 in 1983 naar maar liefst 33.600 dozen vorig jaar. De export van komkom mers er wordt op Guernsey vooral gemikt op teelt in de herfst zag men er groeien van 125.600 tot 180.300 dozen. Deze op zich grote groei viel toch in het niet bij de achteruit gang van de tomatenexport van 4,1 miljoen in 1983 naar 3,1 miljoen vorig jaar. De tuinders op Guernsey gaan zich dit jaar nog meer toeleggen op selderij en komkommers, maar wel wordt verwacht, dat het tomatenaanbod, in tegenstelling tot eerdere berichten, toch maar weinig verandert. Weer vorstschade aan citrusfruit Florida Voor de vierde keer in vijf jaar hebben de citrustelers in Flo rida te kampen met vorstschade. Men spreekt zelfs van de strengste vorst van deze eeuw. Er werden temperaturen ge meten van -13 graden Celsius. En dat terwijl een temperatuur van twee graden onder nul (die acht tot tien uur voortduurt) al tot schade leidt. Naar schatting hing op het moment van de vorstinval nog ruim tachtig procent van de citrusproduktie aan de bomen. Aan het begin van dit seizoen hield men in Florida al rekening met een kleine produktie (4,9 miljoen ton sinaasappelen). De bevroren vruchten, die al rijp zijn, kunnen nog worden gebruikt voor de sap-industrie. Maar dan moeten ze voor het verdwijnen van de kou worden geplukt. Zo gauw het warmer wordt gaan de vruchten rotten. Geconcentreerd sap wordt zodoende duur betaald, hetgeen ook voor de Neder landse consument tot gevolg heeft dat het sinaasappelsap de komende tijd duur blijft. Andijvie goed ingeburgerde groente in Nederland Andijvie is een goed ingeburgerde groente in Nederland. Over het hele jaar gerekend werd door zeven van de tien huisvrouwen andijvie gekocht. In de laatste week van de voorbije vorstperiode was de consumentenprijs van een kilo andijvie (niet voorbewerkt en niet voorverpakt) gemiddeld 2,98 gulden. Vorig jaar, om dezelfde tijd, was dat 2,85 gulden. Verse andijvie wordt in de zomer meer gekocht dan in de winter. Dat komt vooral omdat de prijs in de zomer een stuk lager ligt dan in de winter. Hieruit volgt al dat de andijvie het hele jaar door verkrijgbaar is. 's Winters uit de kas, in het zomerseizoen van de vollegrond. Ook wordt in de winter an dijvie geïmporteerd, veelal uit de zuidelijke landen. Gebleken is, dat de Nederlander toch de voorkeur geeft aan het kaspro- dukt van eigen boden, omdat dat kwalitatief beter is. Men is bereid daar meer voor te betalen. LANDEN TUINBOUW DEN HAAG De 46 bezet ters van de Surinaamse am bassade, die verklaren dat zij het volste recht hadden actie tegen het regime Bouterse te ondernemen, hebben gisteren gevangenisstraffen van acht weken, waarvan vijf weken voorwaardelijk tegen zich ho ren eisen. De Surinaamse ambassade aan de Alexander Gogelweg werd in de nacht van 12 op 13 janu ari 1984 door 49 mensen bezet. De demonstranten wilden daarmee hun onvrede met „het schrikbewind Bouterse" kenbaar maken. Ook had het wegvallen van de telefoonver binding met Suriname de de monstranten vrees ingeboe zemd. Zij dachten dat Bouterse wederom terreur aan het toe passen was. De demonstranten wilden bij de ambassade om inlichtingen vragen. Zij for ceerden het toegangshek van het ambassadecomplex. Even later ondergingen deuren en ramen hetzelfde lot. Binnen werden archiefkasten omge gooid, waarin de actievoerders een zogenaamde dodenlijst ge vonden zouden hebben. Enke len verklaarden dat zij hun ei gen naam op de lijst zagen staan. Muren werden beschil derd met leuzen. Een deel van de betogers had zich tegoed gedaan aan de drankvoorraad van de ambassade. Op 4 april werden 36 verdach ten door de Haagse politie rechter veroordeeld tot boetes van 500 gulden en voorwaar delijke gevangenisstraffen van twee weken. Drie verdachten werden vrijgesproken. De 36 anderen, evenals de officier van justitie, gingen tegen het vonnis in hoger beroep. De zaak diende gisteren voor het Haagse gerechtshof. „Een boete van 500 gulden is jammer, maar dat de namen van de verdachten zijn door gegeven aan de Surinaamse autoriteiten is veel erger. Dat kan fataal zijn voor mijn fami lieleden die nog in Suriname zitten", aldus de kritiek van één van de verdachten. Tij dens de ondervraging door het hof liet een andere verdachte weten, dat hij aan nagenoeg alle „ideëele demonstraties" deelnam. Met de opmerking Ja, u hebt geen werk, dan kun je dat soort dingen doen" wekte mr. P. Vreede, vice-pre sident bij het gerechtshof in Den Haag, onnodig irritatie. Procureur-generaal mr. P.G. Feber achtte het plegen van huisvredebreuk bewezen. „Het waardige karakter van de de monstratie is aangetast door de vele vernielingen. De schade bedroeg ruim een ton. De ver dachten hebben een deel van de drankvoorraad opgedron ken. Ik zou geen slok door mijn keel kunnen krijgen van een regime dat mij niet welge vallig is. Een van de garanties van de Nederlandse rechts staat is tiat alle ambassades de zelfde bescherming moeten ge nieten. Ongeacht het regime in dat land. Maar als ik straks gevangenisstraffen vraag, doe ik dat bepaald niet uit respect voor het regime Bouterse", al dus de procureur-generaal. Te gen een van de verdachten, een uit Den Haag afkomstige vrouw, vorderde mr. Feber bevestiging van het vonnis van de politierechter. Dit ge zien „de zuiverheid van haar motieven" en omdat zij zich niet zou hebben schuldig ge maakt aan vernielingen. De advocaten van de bezetters zijn van mening, dat het open baar ministerie hun cliënten niet had mogen vervolgen. Dit omdat de noodsituatie op 12 ja nuari de actie zou rechtvaardi gen. De kritieke situatie zou bestaan uit het wegvallen van de telefoonverbinding met Su riname. Daarnaast zijn de raadsmannen van mening, dat hun cliënten zich niet weder rechtelijk in de ambassade be vonden. Diplomatieke verte genwoordigers van de Suri naamse machthebbers zouden geen bevoegdheden hebben, omdat zij niet door het volk gekozen zijn. Het gerechtshof wijst arrest op 14 februari. In de zuivelsector wordt boos met melkemmers gesmeten en dat is te be grijpen. De boerenbedrij ven werden door allerlei voordeeltjes aangelokt om grootschalig te produ ceren en nu worden daar voor straffen uitgedeeld. Boterbergen en melk plassen zijn het gevolg van te grote produktie. Maar er zijn natuurlijk meer oorzaken voor deze oneconomische over schotten. Die moeten on getwijfeld te zoeken zijn in het achterlopen van de afzet. Frau Antje heeft bij onze buren een achtens waardige naam maar of de Nederlandse Zuivel wel concurrerend genoeg in de Europese markt ligt dat is de vraag. Iri elk geval moeten de boe ren de oorzaken ook in die richting zoeken. Als er van produkten in West-Europa een overschot is kan alleen de prijsconcurrentie nog voor af- zetvergroting zorgen. En een dergelijke expansie zal de veehouders geld kosten. Daar kunnen ze op rekenen, even als de gedwongen sanering nu geld kost. In een andere zij straat van ons landbouw-eco- nomisch vaderland zitten de bloemenkwekers. Zij hebben nooit vaste prijzen gekend voor hun produkten. De vei- lingklokken Zijn zeer gevoelig voor vraag en aanbod en voor het huishoudbudget, en ook voor klimatologische omstan digheden. Wat zien we? Een groeiende export van bloe men door een reclame die als een pneumatische boor in verre landen de markt open breekt door een kwaliteit saanbod voor wisselende prij zen. Wanneer het goedkoop is op de bloemenveilingen dan stroopt de straathandel de mouwen op en kan ook elke smalle beurs bloemen kopen. Er is dus een markt met een veelsoortig aanbod en soms zeer redelijke prijzen. Wanneer de gewone man of vrouw een boeket bloemen kan kopen dan verdient de bloemenkweker niet veel. Maar hij weet dat zijn pro dukten in die periode meer potentiële klanten krijgen. Zelfs de supermarkten smij ten dan met boeketten in de aanbieding. Er zijn dus vrij wel nooit overschotten op de bloemen of plantenmarkt. Ondanks het door alle kwe kers opgebouwde vlotte afzet- systeem, krijgen ook zij van de overheid weinig kans om even lucht te happen. Het is allemaal een beetje vreemd. Aan de ene kant melkplassen en boterbergen en toch altijd Bouvardia, kassnijbloem hoge prijzen voor de produk ten. Daar ga je als producent wel aan wennen. Aan de an- .dere kant zeer wisselende bloemen- en plantenprijzen, maar geen overschotten en toch een snel uitbreidende ex portmarkt. Wie het weet mag het zeggen. Wanneer wij de klanten gretig naar de zoge naamde kerstboter zien grij pen, zijn er nog veel mogelijk heden. Maar dan moet er eerst een hek van de dam op de wereldmarkt. Net als bij de bloemen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 10