'Jazz-dans als volwaardige
theaterkunst presenteren'
'Op de nieuwe elpee
staat minder franje'
Mfn3UU3^I 'Sui^apiuo a^nai
16 JANUARI 1985
1 1) Do they know it's Christmas
2 3) I should have known better
3 2) Last Christmas/Everything she wants
4 9) I would die for you
5 5) Like a virgin
6 (15) Easy lover
7 4) When the rain begins to fall
8 6) The wild boys
9 (11) The power of love
10 (10) Sexcrime
11 7) Ik verscheurde je foto
12 (16) Gimme all your lovin'
13 (23) One night in Bangkok
14 (17) I want to know what love is
15 (21) We all stand together
16 (26) Solid
17 (18) Rode rozen
18 (28) We where the young
19 (25) I'm so exited -
20 (14) Too late for goodbyes
21 (12) The wanderer
22 8) Waarom ben ik met kerstmis -
23 (36) Shout
24 (19) Gisteren heeft zij mij verlaten -
25 (22) The Riddle
S 26 (13) Eeuwige kerst
S 27 (40) Loverboy
curt smith (links) en roland orzabal: ...nieuwe muzikale richting
CURT SMITH VAN TEARS FOR FEARS:
128 (20) Purple Rain
129 Do what you do
30 (33) Everything must change
131 (31) Rattlesnakes
132 (37) Sea of love
133 (24) We belong
134 (38) Say yeah
135 The touch
136 (39) Respect yourself
137 Jungle love
138 Hang on to your love
139 Don't drive drunk
140 Preaching
Samenstelling:
Stichting Nederlandse Top 40.
Band Aid
Jim Diamond
Wham
Prince/The Revolution
Madonna
Philip Bailey/Phil Collins
J.Jackson/P.Zadora
Duran Duran
Frankie goes to Hollywood
The Eurythmics
Koos Alberts
ZZ top
Murray Head
Foreigner
P. McCartney/Frog Chorus
Ashford/Simpson
Jantje Koopmans en band
Dan Hartman
Pointer Sisters
Julian Lennon
Status Quo
Koos Alberts
Tears for Fears
Koos Alberts
Nik Kershaw
Annie Schilder
Billy Ocean
Prince
Jermaine Jackson
Paul Young
Lloyd Cole en Commotions
The Honeydrippers
Pat Benater
The Limit
Kim Wilde
The Kane Gang
The Time
Sade
Stevie Wonder
Roberto Jacketti en The scooter
De stilte rond het uit het Engel
se Bath afkomstige duo Tears
For Fears werd een paar weken
geleden doorbroken met het
uitkomen van de indrukwek
kende single 'Shout'. Voor zan
ger/gitarist Curt Smith en bas
sist/zanger Roland Orzabal
stond het succes van de plaat al
vast voor het nummer was op
genomen. Curt: „Iedereen rea
geerde heel enthousiast als we
het refrein lieten horen, ook de
platenmaatschappij. Het was
wel het enige dat we hadden.
Nadat ze aandrongen er een
single van te maken, hebben we
bij het refrein een aantal cou
pletten geschreven".
Ook in deze single klinkt de
The primal Scream' weer door.
Curt en Roland willen deze oer-
sehreeuw in hun songs laten
doorklinken sinds ze het gelijk
namige psychologieboek van
Arthur Janov hebben gelezen.
De groepsnaam Tears For Fears
wat zoveel betekent als tra
nen in plaats van angsten is
ook uit dat boek afkomstig. De
psycholoog gaat er van uit dat
kinderen minder angst zouden
hebben als ze hun emoties zou
den kunnen uiten. In deze
maatschappij kan dat eigenlijk
niet, vooral niet huilen en
schreeuwen (Shout), hoewel dat
dé manier is je frustraties kwijt
te raken. In het pakkende re
frein van 'Shout' nodigen Curt
en Roland uit tot schreeuwen
om zo te worden verlost van
frustraties.
door hans piet
De single, die dient als voorlo
per voor de tweede elpee, wordt
door Curt Smith omschreven
als een stap in de goede rich
ting. Voor Tears For Fears is
1984 namelijk niet zo'n succes
vol jaar geweest. Als de zanger-
/gitarist terugkijkt moet hij con
stateren dat 1984 het jaar van de
veranderingen is geworden.
„Het is het jaar waarin ik za
kenman werd en waarin Tears
For Fears voor een wat andere
muzikale aanpak koos. De sing
les die uitkwamen, zijn geen
echte grote hits geweest".
GEDESILLUSIONEERD
Dieptepunt noemt Curt het uit
brengen van de single 'The way
you are'. Curt: „Dat is de slecht
ste plaat, die we ooit opnamen,
hoewel we er zes maanden aan
hebben gewerkt. Na die single
wisten we niet meer welke
richting we muzikaal opgingen.
We waren gedesillusioneerd en
voelden ons gevangenen van
een soort hitfabriek. Het idee
dat als we maar een bepaalde
formule gebruikten er wel een
hit uit zou komen, ging ons
steeds meer tegenstaan. Ik denk
dat we een aantal heel goede
synthesizer-popplaten hebben
gemaakt, maar het werd tijd
voor iets nieuws".
Die beslissing over de muzikale
koers, die Tears For Fears wil
de varen, nam maanden in be
slag, maar ze kwamen er ten
slotte toch uit. De resultaten
daarvan zijn te horen op de
tweede elpee, die dit voorjaar
uitkomt, bijna twee jaar na 'The
Hurting'. Hoewel Curt tijdens
een eerder interview liet .weten
de produktie zelf te willen doen
(„Dan hoeven we geen ruzie te
maken met de producer, maar
alleen met elkaar waardoor er
veel sneller kan worden ge
werkt") ging het tweetal toch
opnieuw met producer Chris
Hughes de studio in. Curt: „Tij
dens een gesprek bleek dat hij
met dezelfde frustraties leefde
als wij. Ook hij wilde de zaken
weer eens op een andere ma
nier aanpakken. Onze ideeen
bleken niet zo ver van elkaar te
liggen. Aangezien het gebruik
maken van een producer toch
wel makkelijk is, gingen we op
nieuw met Hugh in zee"
Curt Smith, die in augustus vo
rig jaar een auto-ongeluk kreeg,
waarbij hij zeker om het leven
zou zijn gekomen als hij geen
veiligheidsgordel om had gehad,
omschrijft de langspeler als een
interessante mix van muziek
stijlen. „Er staan veel heel goe
de nummers op, die minder van
franje zijn voorzien dan de com
posities op de debuut-elpee. Ik
geloof ook niet dat op de langs
peler een concept is terug te
vinden. Het is meer een verza
meling songs".
Het duo, dat in 1981 voor het
eerst kennis maakte met de mu
ziekindustrie, heeft inmiddels
geleerd dat je behalve over ar
tisticiteit ook over een zakelijk
instinct moet beschikken om je
hoofd boven water te houden.
Curt „Als je iets te vertellen
wilt hebben, zal je je ook voor
de zakelijk kant van de indus
trie moeten interesseren, anders
wordt er over je heen gelopen".
DRUK
Hoewel hij heeft leren leven
met de druk, die de industrie op
popartiesten uitoefent, denkt
Curt nog wel eens terug aan de
tijd. dat hij in alle rust met Ro
land aan nieuwe nummers kon
werken. Curt: „Door succes
moet je je leven anders gaan in
delen. Het is gewoon heel hard
werken en weinig thuis ziin.
Mijn vrouw (met wie hij in de
cember 1982 trouwde) heeft het
er in het begin moeilijk mee ge
had. maar als je succesvol wilt
zijn betekent het dat je dingen
zal moeten doen zoals reizen
concerten geven en voor de ca
mera staan Gelukkig heeft zc
een baan, dus mist ze mij wat
minder, maar ik hoop dat wc
over een paar jaar onze naam
gevestigd hebben. Niet om ovei
twintig jaar voor te komen in
de popgeschiedenisboeken,
maar om het uitbrengen van
een elpee te kunnen afdoen met
een paar televisie-optredens. Op
die manier zou ik dan wat meer
bij mijn vrouw en poezen kun-
Popagenda:
18 JANUARI
Pop! Pop! met Pant Pant en Pu-
tain Pu tain leids vrijetijds cen
trum (Breestraat, Leiden). 21.00.
M19 JANUARI
Lee Perry and the Upsetters and
the Mad Professor leids vrijetijds
centrum (Breestraat, Leiden), 21.00
(/10. LVC ƒ8,50).
*25 JANUARI
Swingavond leids vrijetijds cen
trum (Breestraat, Leiden), 21.00
(/2.50. LVC /1,50).
Roberto Jacketti and his Scooters
lidotheater (Noordwijk). 20.00
(ƒ12,50, SKAN/CJP ƒ10 bij VVV-
Noordwijk).
*26 JANUARI
La Peste leids vrijetijds centrum
(Breestraat. Leiden), 21.00. Pop
Show (ƒ4. LVC ƒ2.50).
Verwacht:
*28 JANUARI
Spandau Ballet ahoy. Rotter-
*29 JANUARI
Spandau Ballet ahoy Rotter
dam (extra concert).
31 JANUARI
Romeo Void paradiso. Amster
dam Red Skins melkweg. Am
sterdam.
*1 FEBRUARI
Romeo Void paard van troje
Den Haag Billy MacKenzie pa
radiso. Amsterdam.
■6 FEBRUARI
Cocteau Twins paard van tro
je Den Haag Mahavishnu Orches
tra de doelen. Rotterdam.
*8 FEBRUARI
Klaus Schulze arena, Rotter
dam
■9 FEBRUARI
Higsons melkweg Amsterdam.
Klaus Schulze paradiso, Am
sterdam.
*10 FEBRUARI
Lords Of The New Church pa
radiso Amsterdam.
11 FEBRUARI
Leonard Cohen de doelen. Rot-
[>15 FEBRUARI
Chaka Khan de doelen. Rotter
dam
*17 FEBRUARI
Tracie The Soul Squad
melkweg Amsterdam.
19 FEBRUARI
Nik Kershaw i
vredenrurg. Utrecht. Spear Of
Destiny paradiso Amsterdam.
22 FEBRUARI
Pretty Things parkzicht. Rot
terdam (nachtconcert).
*23 FEBRUARI
Pretty Things paradiso, Am
sterdam
*27 FEBRUARI
Phil Collins and his Hot Tub
Club ahoy Rotterdam. Bruce
Cockburn paradiso, Amsterdam.
*29 MAART
Joan Armatrading ahoy', Rot-
i a i
BEN BERGMANS EN FRANK MONTOYA ALS GASTEN BIJ DJAZZEX:
Circustheater, Scheveningen:
Djazzex, Modern Jazz Dance
Company. Op 20 januari
<20.15 uur).
Ben Bergmans, Belgisch gast-
choreograaf bij de Haagse jazz-
dansgroep Djazzex, barst in la
chen uit als zijn werk in Ant
werpen ter sprake komt „Daar
doe ik niets. Al mijn werk zit in
Nederland".
Met subsidie van de Rotterdam
se Kunststichting heeft Ben
Bergmans voor Djazzex het bal
let 'Decoy' gemaakt. Zondag 20
januari is in het Scheveningse
Circustheater de première. De
band met de Maasstad bestaat
voor de Vlaming uit zijn leraar
schap van enkele dagen per
week aan de Rotterdamse Balle-
taeademie. „Ik was wel verrast
toen ik dit aanbod kreeg", zegt
hij.
„Ik zou nooit dezelfde kans krij
gen in België, want er bestaat
daar geen systeem om jonge ar
tiesten te subsidiëren en ze de
gelegenheid te geven met een
professionele groep te werken
In dat opzicht is België een
geen-geld-land. Dat is de reden
waarom ik hier zit. Niet omdat
ik zo van windmolens houd.
Maar hier k.rijg. ik de mogelijk
heid om te werken. Mensen
vragen me les te geven op de
academie, ze geven me de mo-
gelijheid met Djazzex te wer
ken. Ik heb hier ook de bewe
ging gedaan voor de produktie
'Balmasqué' van Flairck. Alle
aanbiedingen komen uit Neder
land. Aan de andere kant ik
bliif in Antwerpen wonen, want
wil ik het contact met België
niet verliezen. Ik denk dat er
ooit op een dag iets van start
moet gaan in België".
haagse djazzex-studio
DECOY' in de
van nieuwe muziek. Maar ook
in de jazz heb je een hele beïn
vloeding vanuit andere muziek
vormen. En iets wat in de jazz
muziek gebeurt, moet ook kun
nen in de jazz-dans. Maar dan is
het vreemde dat iets wat in de
jazzmuziek wordt aanvaard, nog
niet wordt aanvaard in de jazz-
dans".
ABSTRACT
„Deeoy betekent valstrik en 't
oogt als een heel abstract ballet.
Er zit geen echt verhalende
structuur in. Maar het basisidee
is dat een aantal wezens, het
zijn geen dierlijke of menselijke
wezens, maar gewoon wezens,
gevangen zit in een bepaalde
structuur van doeken. Het hele
decor bestaat uit vier giganti
sche doeken. In het eerste deel
maken die wezens zich los uit
die doeken. Ze bevrijden zich
daaruit en gaan op zoek naar
alle mogelijke bewegingsruim
ten. De toneelruimte wordt door
verandering van die doeken en
met belichting voortdurend in
andere ruimten herschapen".
„Die wezens gaan alle ruimtelij
ke mogelijkheden uitproberen.
Onbewust sluiten ze zich op
nieuw in en worden gevangen
in een gigantische kubus. Dan
krijg je een derde sectie, waarin
de wezens zich gevangen weten,
maar er heerst nog geen revolte
tegen Je hebt dat ook als een
insect in een web terecht komt.
De eerste minuten is dat een
heel onwezenlijk gevoel. De be
wegingsvrijheid wordt beperkt,
maar er is nog geen reactie te
gen. De vierde sectie is een
agressief ageren daartegen. Het
proberen uitbreken. Het ballet
eindigt met het beeld dat ieder
weer verstrengeld is geraakt en
dus terug bij het beginpunt
Voor mij is het hele ballet geba
seerd op mentale limieten. Het
idee van Decoy gaat niet om fy
sieke beperking, maar om het
idee dat je vastgeroest zit".
STIJLEN
Na de première is het voor Ben
Bergmans afgelopen bij Djazzex.
Ben: „Ik heb de hele choreogra
fie gemaakt, maar ik kan hier
niet permanent zijn. En Frank
kent het hele ballet". Frank, die
werkervaring heeft opgedaan in
New York. Californie. Montreal
en België, zal de komende tijd
proberen zijn eigen jazz-dans-
achtergrond op Djazzex over te
brengen.
„Dat is de voornaamste reden
waarom ik hier ben. Ze ver
trouwen mij toe om de jazz in ze
nog meer naar boven te halen.
Ze werken nu met zoveel ver
schillende stijlen en bewegingen
en daarom heeft iedere danser
een eigen stijl. Wat belangrijk is
voor Djazzex, voor elk gezel
schap. is dat ze als groep iets te
zeggen hebben. Het vocabulair
is zo uitgebreid Het gaat mij
erom. dat wanneer Djazzex een
ballet van Ben Bergmans danst,
je kunt zien dat het van Ben
Bergmans is" Lachend: „Kort
om, ik moet zorgen dat allés er
goed uitziet"
Ben Bergmans heeft inmiddels
een dertiental balletten op zijn
naam staan, waarvan een aantal
door kleine gezelschappen in
New York is uitgevoerd. „Maar
'Decoy' is een heel nieuwe stap
voor me Het is de eerste keer
dat ik met een professionele
groep werk. Ik ben destijds naar
New York gegaan om te proe
ven van technieken en stijlen
die in Europa nog niet bekend
zijn. Wat ik nu doe blijft voor
mij puur jazz, maar het heeft
een heel erg moderne inslag
Technisch gezien. Het is een
jazz-stijl die niet gelieerd is aan
de klassieke vormen en ook
niet met de meer primitieve
iazz. Qua bewegingstechnieken
ligt het erg dicht bij dat van
mensen als Twyla Tharp. Ik
heb nooit met haar gewerkt,
maar ik ben wel beïnvloed door
wat ik van haar heb gezien.
Vooral het gebruik maken van
verschillende technieken en dat
herkneden tot een heel dynami
sche manier van werken".
„Een grote motivatie voor mij is
om te proberen jazz-dans duide
lijk naar een theaterdansvorm
te laten evalueren. Daarom
vind ik het ook zo prettig met
een groep als Djazzex te werken
omdat de leden hetzelfde wil
len. Het is geen veroordeling
;van de meer commerciële ma
nier van dans. want die heeft
een hele duidelijke functie en
plaats in het gebeuren. Maar
wat Djazzex nu probeert is jazz-
dans als volwaardige theater
kunst te presenteren".
INJECTIES GEVEN
Een van de mensen die daar de
komende tijd bij Djazzex hard
aan wil werken is de Ameri
kaan Frank Montoya. Wolly
Meriën van Djazzex zag de
dansgroep van Montoya in
Brussel aan het werk en was zó
enthousiast dat hij vroeg of de
Amerikaan Djazzex kon helpen.
Frank: „Mijn voornaamste be
zigheid is het repeteren van bal
letten, lesgeven en de mensen
in vorm te krijgen. Het is een
leuke baan, want alles begint
samen te komen. Dat mensen
veranderingen, lijnen en ritmes
begrijpen. Het is mijn verant
woordelijkheid om ze de injec
ties te geven waardoor ze in een
ballet groeien. Het is moeilijk
werk, want je kunt niet dicte
ren Ik wil niet alleen dingen
opleggen, ik wil response krij
gen".
Frank danst trouwens zelf mee
twee balletten die deel uitma
ken van het nieuwe program
ma. Allereerst in een al eerder
door hemzelf geschreven luchti
ge pas de deux 'So long girl' op
muziek van Al Jarreau en
voorts in een ballet dat werd
gemaakt door Wolly Meriën.
Frank. „Ik ben hier als ballet-
meester, maar van het een
kwam het ander. Wally zag me
in een les bezig en vroeg of ik
in zijn ballet wilde dansen".
Evenals Ben Bergmans doceert
Frank Montoya aan de Rotter
damse dansacademie, een school
waar diverse Djazzex-leden hun
balletopleiding kregen en waar
ook de artistiek leider van de
groep Glenn van den Hoff les
geeft.
GEEN TRADITIE
De sterk op Amerikaanse jazz-
dans georiënteerde Ben Berg
mans en Frank Montoya zullen
het Djazzex-publiek wellicht
wat verwarren. De verlegging
van jazz naar modern jazz is in
de Verenigde Staten langzaam
gegroeid, maar in Nederland
waar geen traditie op het gebied
van jazz-dans bestaat wordt
als het ware een fase overgesla
gen en is de zaak nog uiterst on
duidelijk Hoewel de belangstel
ling voor Djazzex duidelijk toe
neemt, kampt het gezelschap
met het probleem dat het reper
toire voor het publiek wat on
duidelijk is. Men herkent er
vaak weinig jazz in en de ver-
legging naar modern jazz wordt
nog niet helemaal geaccepteerd.
Ben Bergmans: „Voor mij is
'Decoy' puur jazz-choreografie.
Omwille van de heel specifieke
dynamiek en kleur die ook in
de jazzmuziek zit. Die je niet
vindt in de avant-garde muziek.
De meest vreemde vormen van
jazz hebben nog een heel eigen
karakter. Jazz heeft een heel ei
gen puls, ook gevoelsmatig.
Gaat nooit naar het abstracte