Nog geen goed oordeel over pasontdekte Bach DEKRANT BRENGT DE WERELD BIJU THUIS. Personages behept met bewustzijn in „Wachten op Godot" QeidtaQowiarit Karin Lechner kan de toekomst aan Het Orgelbüchlein fraai weergegeven Verstekte romantiek bij Youri Egorov KUNST' MAANDAG 14IANUARI198S PA DEN BOSCH TOONT KOSTBAAR ZILVER DEN BOSCH Het Noordbrabants Museum in Den Bosch houdt van 8 maart tot 2 juni een overzichtstentoonstelling van Bosch zilver. Bij na driehonderd voorwerpen die leden van het Bossche gilde der goud- en zilversmeden in de loop van meer dan drie eeuwen maakten, kun nen er worden bewonderd. „Zilver uit 's-Herto- genbosch. van Bourgondisch tot Biedermeier" omvat vele kostbaarheden. Het museum noemt vooral de in 1509 door een onbekende Bossche meester vervaardigde kokosnootbokaal uit het Metropolitan Museum in New York. Een ander pronkstuk is de uit 1562 daterende verguld zil veren pyxis uit het Victoria en Albert Museum in Londen. De expositie heeft veel raakvlakken met de stadsgeschiedenis. Ze draagt bij aan de viering van het 800-jarig bestaan van Den Bosch. Justitie sluit huis van Pablo Neruda SANTIAGO De Chileense jus titie heeft de sluiting gelast van het huis dat de dichter Pablo Ne ruda, winnaar van de Nobelprijs voor letterkunde van 1971, be woonde op het strand van het Zwarte Eiland aan de Stille Oceaan. Het besluit is genomen op verzoek van de advocaten van de stichting na de dood op 5 januari van de derde echtgenote en wedu we van Neruda, Matilde Urrutia, op 68-jarige leeftijd aan de gevol gen van kanker. Men verwachtte een soortgelijk besluit voor het huis dat Neruda bewoonde in Santiago bij de San Cristóbal-heu- vel. George Tor overleden HILVERSUM Als gevolg van een slui pende ziekte overleed eind vorige week op 40-jarige leeftijd George Tor, in leven producer van radioprogramma's. George Tor genoot in Hilversum naam als manus van alles. Achter elke reporter staat een man die technisch de zaak vlekkeloos moet laten verlopen. Van een soms moei lijk verkrijgbare verbinding tot op het juiste moment het juiste stukje muziek. George Tor draaide er zijn hand niet voor om. Bij de KRO hebben ze hem leren waarderen om wat hij voor het program ma „Goal" deed, bij de NOS voor wat hij voor de Tour de France betekende en bij internationale schaatswedstrijden regelde hij de interviews met de winnaars die op tijd voor de microfoon moesten verschij nen. In zijn vrije tijd runde hij een restau rant in Amsterdam. Rockconcert in Zuid-Afrika tegen de honger JOHANNESBURG Onge veer 120.000 mensen, zwarten, blanken en kleurlingen door elkaar, hebben zaterdag in Jo hannesburg het grootste rock concert bijgewoond dat ooit in Afrika is gehouden. De op brengsten van het concert ko men ten goede van de strijd te gen de honger. Tien uur lang werd het Ellis Park in Johannesburg over spoeld door het ritme van de jazz uit de zwarte woonge meenschappen, van de funky soul en de traditionele rock. De toeschouwers onthaalden hun groepen en favoriete zan gers op langdurige ovaties: Ju- luka, zweet in de Zoeloe-taal en zijn uitbundig tempo. Hotli ne met als soliste Blanche P.J. Powers, de „Afro-new-wave- "groep E Void, Steve Kanaka, een blinde zanger, enz. De kaartjes voor het concert kostten 5 rand (ongeveer 1 gulden). De opbrengst, geschat op zeker 610.000 rand met de verkoop van programma's er bij, is bestemd voor „operatie hongersnood", een organisatie die actie voert tegen de hon ger. Volgens de directrice Ina Perlman heeft „operatie hon gersnood" maandelijks 350.000 rand nodig om de 750.000 zwarten te helpen die aan on dervoeding lijden. De kinder sterfte is met name zeer hoog in de Zuidafrikaanse thuislan den als gevolg van de droogte die er al drie jaar heerst en van de massale werkloosheid. De liefdadigheidsinstellingen leveren ook kritiek op het be leid van de Zuidafrikaanse re gering die de zwarten in 10 ge bieden wil hergroeperen. Alain Delon neemt het op voor Le Pen PARIJS De Franse filmac teur en parfumfabrikant Alain Delon heeft de lof gezongen van oud-premier Raymond Barre en Jean-Marie Le Pen, de leider van extreem-rechts in Frankrijk. Hij deed het in het televisieprogramma „Jeu de la Verité", waarin kijkers telefonisch vragen kunnen stellen. Alain Delon noemde Le Pen een „echte Fransman, gezond van geest en lichaam, die van bovenaf zegt wat velen van onderop denken". Le Pen is volgens Delon de enige politicus in Frankrijk die oprecht is in zijn uitlatin gen en die denkt aan het be lang van Frankrijk, veeleer dan aan zijn eigen belang. Volgens de acteur is het niet Jean-Marie Le Pen voor wie men beducht moet zijn, maar de „extremen van het socialis me", onder wie hij noemde Pierre Joxe. minister van bin nenlandse zaken. Michel Ro- card, minister van landbouw en Roland Dumas, minister van buitenlandse zaken. Barre, premier onder presi dent Valéry Giscard d'Estaing, stelde' zich volgens Alair. De lon op „boven de partijen" en hij is zijns inziens de man die Frankrijk nodig heeft. NDT danst zich naar hogere omzet DEN HAAG De voorstellin gen van het Nederlands Dans Theater in Scheveningen, Am sterdam, Rotterdam en Utrecht hebben in het afgelo pen jaar een omzetstijging te- zien gegeven van gemiddeld 12 procent. De grootste stijging toont Scheveningen (Circus theater) met ruim 15 procent, gevolgd door Utrecht met 14,5, Amsterdam met 9,5 en Rotter dam met ruim 8 procent. Dit resultaat is het gevolg van een intensieve publiekscampagne en het „bussenplan". Om nog meer publiek te trekken mo gen Hagenaars zeven voorstel lingen per seizoen voor 1,50 elk bijwonen. Voor bestudering onvoldoende tijd UTRECHT Wie vrijdag en zaterdag in de Jacobi- kerk in Utrecht de on langs ontdekte koraal- voorspelen van Bach niet kon horen en dacht dit eind januari, begin febru ari via Tros-uitzendingen te kunnen inhalen, zal nog langer geduld moeten hebben. De moeilijkheden tussen de Westduitse orga nist Wilhelm Krumbach die de Arnstadter koraal bewerkingen het eerst ontdekte en de Ameri kaanse Yale-University die zonder het te weten het materiaal beschikbaar stelde, zijn opgelost door een compromis. Toen puntje bij paaltje kwam, wilden geen van beide partijen de zaak terwille van een paar weken voorsprong op de spits drijven en er juridische haar kloverij van maken. Het liet zich trouwens aanzien dat Krumbach hier naar Euro pese regels het sterkst stond. Hij heeft uit respect voor zijn vroegere landgenoot Christoph Wolff, de betrokken musico loog van de Harvard Universi ty en voor Harold Samuel, de bibliothecaris van Yale, zonder daartoe verplicht te zijn inge stemd met een schikking. Af gesproken werd dat Krum bach na de Utrechtse concer ten de composities niet meer in het openbaar zou spelen en ook zijn vertolkingen niet zou laten uitzenden vóór 21 maart aanstaande. Dan! op de drie honderdste geboortedag van Bach, zal Wolff de vondst pre senteren op een wetenschap pelijk congres in de Oostduitse Bach-stad Leipzig. In de Vere nigde Staten zal Yale zich op die dag ook niet onbetuigd la ten. Eer Afgewacht moet worden hoe Krumbach er bij deze manifes taties af zal komen en of hij daarbij de eer zal krijgen die hem als eerste vinder toekomt. Als uitvoerend musicus en als zelfstandig speurder naar nieuw repertoir lijkt zijn posi tie zwakker dan die van de academische musicologen met het gewicht van hun hoogle raarschap. Daardoor echter mag de rechtvaardigheid niet in het gedrang komen. Want het Amerikaanse Communi qué van 19 december jl. dat zegt dat Wolff de stukken in andermans handschrift „zon der aarzeling" als compositie van de grote Thomas Cantor herkende, is natuurlijk klink klare nonsens en wekt alleen maar wantrouwen. Als Wolff zoiets „bij wijze van spreken" heeft gezegd, moet hem dat als „spontane reactie" niet „we tenschappelijk" worden aange rekend. Hoewel onze NCRV, AVRO en KRO voor de eer van de wereldprimeur meenden te moeten bedanken, valt het te waarderen dat de vernieuwde Nederlandse Bach-vereniging, die alleen maar de gedachte wisseling over de grote compo nist gaande wil houden, op voorstel van de Trouw-journa- Bedoeling Overeenkomstig de bedoeling gaf de Duitse organist een aan tal lezingen in het Utrechts Conservatorium en verder twee zogeheten presentatie concerten. Dit laatste woord is het enig juiste voor wat er is geschied. Het argument van een van de omroepen dat het niet ging om de „echtheid" van de stukken maar om het „spel" van Krumbach, trekt de verhoudingen scheef. Het eni ge wat er te spelen viel was de uitwerking van Krumbach zelf naar een micro-film. En het spreekt vanzelf dat in dit geval de vakkundige Krum bach de uitwerking ook zelf wilde voorspelen. Bovendien ging het om een eerste kennis making met wat waarschijn lijk jeugdwerken van een ge nie zijn. Die kunnen best geni aal genoemd moeten worden maar dat blijkt niet a la mi nuut, zeker niet zonder con trole van het uitgewerkte ma teriaal, zonder grondige bestu dering van Neumeisters verza melbundel, wie die ook mag hebben uitgeschreven en hoe dat precies mag zijn gebeurd. Geen twijfel Na de concerten van vrijdag en zaterdag, die in beide ge vallen een stampvolle kerk trokken, is er geen twijfel aan dat het om goede tot zeer goe de muziek gaat, die mogelijk in een andere vertolking mooier, aansprekender of ex pressiever had kunnen klin ken, maar waar in alle geval len „wetenschappelijk" nog het nodige mee moet gebeu ren. Afgezien daarvan moet er in de subjectieve uitvoerings praktijk nog mee gewerkt worden aleer een enigszins ge fundeerd en meer of minder definitief oordeel op zijn plaats is. Zelfs met het nodige voorbe houd kan men niet verder gaan dan te zeggen dat er tot nu toe weinig is geopenbaard dat tegen het auteursschap van de jonge Bach zou pleiten. Aangenomen dat de datering juist is, dan moeten de stukken tussen zijn achttiende en zijn tweeëntwintigste jaar zijn ont staan. Dat hoeft geenszins uit te sluiten dat ze in kwaliteit boven de gemiddelde koraal voorspelen van zijn tijd uitko men. Nochtans moet een oor deel worden opgeschort, ook over de echtheid. Krumbach wees er in een van zijn lezin gen heel terecht op dat de ko raalfantasie „Wie schön leuch- tet der Morgenstern" (BWV 739) die aanvankelijk ook als een vroeg werk van de grote Bach werd beschouwd, daarna helemaal terzijde werd gescho ven omdat het stuk stilistisch onmogelijk van Bach had kun nen zijn totdat op een goed ogenblik werd vastgesteld dat dit werk nu juist is overgele verd in het oudste manuscript dat door Bach zelf werd ge schreven. Laten wij het oor deel over de nieuwe stukken dus maar even opschorten tot het beter gefundeerd kan wor den. JOHN KASANDER Scène uil „Wachten op Godot". De Appel speelt „Wachten op Go- dot" van Samuel Beckett. Vertaling: Jacoba van Velde. Regie: Hugo Maerten. Toneelbeeld: Niels Hamel. Met Henk Votel, Robert Prager, Aus Greidanus en Henk Batenburgh. Studio Appeltheater, vrijdag 11 ja nuari, herhalingen t/m 17 februari te Den Haag, daarna elders. Samuel Becketts „Wach ten op Godot" is een mo derne klassieker. Vier ac teurs van de Appel doen Becketts existentialisme herleven in Hugo Maer- tens regie. In „Wachten op Godot" gebeurt niets en toch heel veel. Estragon en Vladi mir staan bij een boom te wachten op Godot. Ze kennen hem niet. Meester Pozzo en knecht Lucky komen langs. Dit herhaalt zich de volgende dag. Stellen dat „Wachten op Go- dot" het wachten op de dood uitbeeldt en de futiliteit van leven en handelen blootlegt, zou niet eens zo'n gek idee zijn, als je deze voorstelling van De Appel ziet. Estragon en Vladimir zijn hier in tegen stelling tot wat gebruikelijk is geen zwervers, maar manne tjes in nette, te ruime pakken. Het zijn de professor en de stoute student uit het cabaret van laatstgenoemde en ze heb ben een haat-liefde verhou ding. Pozzo en Lucky ziin een patser en zijn butle^ de laatste is de werkelijke baas, al lijkt hij dat nauwelijks te beseffen. Wat deze „Wachten op Godot" zo aardig maakt, is niet het koddige entertainment dat de komedianten Prager en Votel bieden. De interactie tussen hun personages is teder, maar op een kneuterige manier. Ze zijn dan ook al vijftig jaar sa men en zullen tot de dood ver enigd blijven. Nee, daarmee geeft Maerten het gebruikelij ke onnutte aan van dat wach ten op die onbekende. Opval lender is dat De Appel hier niet het jongetje opvoert, dat gewoonlijk aankondigt dat meneer Godot nog wel zal ko men en dat Vladimir en Estra gon een reden geeft weer een dag te komen wachten. Aan het einde van de eerste dag speelt Votel als Estragon het jongetje. De tweede dag wordt beëindigd met de berusting van Vladimir (Prager), die in een dialoog met zichzelf beves tigt dat Godot misschien wel morgen komt. De beide hoofdpersonages in dit „Wachten op Godot" weten dus dat zij zomaar wachten, op het einde, op de dood. Tevre den kunnen zij dus constate ren dat zij zich niet morgen maar pas de dag daarna hoe ven opknopen. Het doet er im mers niet toe PETER SNEL Pianorecital door Karin Lechner met werken van Bach, Beethoven, Brahma en Liszt. Diligentia, Den Haag, zondag. Het wonderkind Karin Lechner is uitgegroeid tot een mooie jonge vrouw van twintig lentes die voortreffelijk piano speelt. Als 13-jarige maakte zij haar Nederlandse debuut in het Holland Festival 1978 en sedertdien is zij de lieveling van het publiek gebleven. Weer of geen weer, Diligentia was gis terochtend uitstekend be zet en niemand kan er spijt van gehad hebben. Karin Lechner heeft de perio de wonderkind uitstekend overleefd, haar spel doorstaat royaal de toets der kritiek om zich nu te scharen in de rijen van jonge talenten. Met recht mag zij in die rijen een voor aanstaande plaats innemen, met de weergave van werken van Bach, Beethoven. Brahms en Liszt heeft zij dat overtui gend bewezen. De vertolking van de Mephisto-wals van Liszt deed de wens geboren doen worden haar volgend jaar (Liszt overleed in 1886) in een Lisztrecital te horen. Zij heeft daar het temperament, de techniek en de muzikaliteit voor in huis. Karin Lechner moet haar hart verpand heb ben aan walsen. Hoe kan je anders met zoveel Schwung, geestdrift, uitbundigheid en meeslepende zeggingskracht de 16 walsen op. 39 van Brahms vertolken. De compo nist zegt „zwei Hefte kleiner unschuldiger Walzer in Schu- bertscher Form" geschreven te hebben, een meesterlijke ode aan Wenen. De jeugdige musi cienne beheerste deze Brahms zo volkomen dat de walsen stuk voor stuk inderdaad on schuldig leken, maar dan wel een absoluut ontwapenende onschuld. Heerlijke muziek. Ook dit recital ontkwam niet aan Bach. Karin Lechner koos het Italienisches Konzert en toonde daarin een parelende techniek en een schitterend transparant toucher. Beetho- vens op. 10 nr. 2 miste slechts één aspect nl. ontspanning, de glimlach die na het slotapplaus doorbrak had deze Beethoven niet misstaan. Maar als geheel blijft de herinnering aan een uitstekend recital door een rijk 1 talent. ADR. HAGER Uitvoering van het eerste deel van Bachs „Orgelbüchlein" door de or ganist Jan Kleinbussink en het Col legium Musora te Deventer in de Lu therse Kerk, Den Haag. Het tweede gedeelte wordt uitgevoerd in de Kloosterkerk op 3 februari door Ber nard Winsemius en de Cappella Amsterdam o.l.v. Jan Boeke. Met het organiseren van een integrale uitvoering - verdeeld over twee concerten - van de 45 koraalvoorspelen van Bachs „Orgelbüchlein" heeft het Haagse Orgel Kontakt een muzikale daad van hoge artis tieke waarde gesteld. Zelden is het publiek in de gelegenheid de koraal voorspelen, afgewis seld met gezongen koraalzet tingen, te beluisteren. In een superieure verklanking zoals gistermiddag in de Lutherse kerk wordt de toehoorder doordrongen van de muzikale schoonheid en de indringende geestelijke kracht - en dat in alle beknoptheid - van deze zeldzame verzameling. Het eerste deel uit Orgelbüch lein kwam gistermiddag tot le ven door de organist Jan Kleinbussink en het Collegium Musora uit Deventer. Klein bussink heeft bekendheid ver worven als winnaar van het Orgelimprovisatieconcours te Bolsward en als initiatiefne mer van het jaarlijkse Albert Schweitzer Órgelfestival te Deventer. Zijn visie op Orgel büchlein ademde overtuigings kracht steunend op klank schoonheid, eenvoud, even wichtigheid en teks'tbeleven. Afwisselend zijn het orgel en het koor aan het woord, de in leiding tot het gemeentelied of om te dienen als variatie op de gemeentezang. Bach deelde het Orgelbüchlein in voor 164 koralen waarvan hij de titels invulde doch er slechts 45 uit werkte. Het verhaal wil, dat hij het opus begon tijdens zijn gevangenschap in Weimar en dat bij zijn vrijlating 45 waren voltooid. Maar ja, het Bachjaar 1985 heeft inmiddels al onbe kende koraalvoorspelen opge leverd, wie weet komt de rest van Orgelbüchlein ook plots klaps uit één of andere kast. Hoe dan ook, het eerste deel werd zo voortreffelijk vertolkt dat een ieder deze weergave onderging als een verademing, als een ontdekking zelfs. Niet voor niets wordt Bach het be gin en het einde genoemd, op zijn werk kom je nooit uitge- luisterd. ADR. HAGER Voor (fl agenda, ook voor T mende dagen, raat men „UIT", de gral kelijkse bijlage va| krant niet :3jebr vaj IMG li .EIDEN ALPHEN AAN DEN Rllc, Walr; ROCINEMA I (Van Ba. n.. p straat 6. tel. 01720-208" chelor party (12); l8.3|oor rest; EUROCINEMA II: G&ngs blee ters (al); 18.45, 21.15.,en. Ome 13.45. EUROCINEL.f jaar Gremlins (al); 18.45, 2U1 ook 13 30 EUROCIMp Purple rain (al); 18.3(feld' Dat wo. ook 13.30. (ragen v KINDERVOORSTELLINfedeelte EUROCINEMA I; SneLu„ is V( en de zeven dwergen 14.00 fP'Se i*1 K heeft i LEIDEN LUXOR (Stat lQ-,fi 19. tel. 071-121239): Gr ters (al); 14 30, i9.00pntrolee LIDO I (Steenstraat 124130): Gremlins (al) 19 00, 21.15. LIDO k:pn,tfj deus (al); 20.00. i/ien&Ul Broadway Danny Rot 14.30, 19.00, 21.15. l Purple rain (al); 14.30,EIDEN 21.15. STUDIO (071-fe Leidt 1984 (12); 14.30, l9.0<Lenstfiet TRIANON (Breestraar115 123875); The never endPerl,ul& ry (al); 14.30. i9.00.estolen. REX (Haarlemmerstreg een NOORDWIJK LIDO T|)e briga (Pr. Bernhardstraat ijk in er 01719-12800) Blade j' ble( (12); ma. 19.00. Deadt 20.15. Pruimenbloesei('eiaena1c ma. 21.15. naar h KINDERVOORSTELLINQebracht LIDO THEATER: Heidij 14.30. KATWIJK CITY THEi (Badstraat 30. tel. 01718lUtO Police Academy (12); wc 19.00, 21.15. ma. di.irTT-jpTu 21.15. CITY THEATEflT'1, Secret (al);"tijden zieParkt g CITY THEATER III: Tei(e nacht de hel (16); tijden zie Ciap doo CITY THEATER IV: Ent*. pp IV (16); tijden zie City I. F™ 14.45. lom val KINDERVOORSTELLINGiaar De CITY THEATER IV Deerkant ziet ze vliegen (al); wo. VOORSCHOTENGREL 7 Na de repetitie (16); 20 Iv t*0 KINDERVOORSTELLING L Tom en Jerry tekenfilr. 14.3° ben WASSENAAR ASTRi natural (af); ma. di. 20.0) OEM HAAG. ASTA 2 (PP tel. 463500): Ghostbust 14.00, 19.00, 21.30. i „T„_ Gremlins (al); 14.00,LEIDE 19.00, 21,30. BABYyrouw (naast Centraal Statii. t 471656): Amadeus (al)Pe, 20.00. babylon gulden Chostbusters (al); 14 Oljegde 1 21.30. BABYLON 3: Lan ee on the Hudson (al); 18.4.' ma. di. ook 14.00. Cf ef (Buitenhof 20. tel. 6306Jvilde -J -- een itond e lat mc 3: The woman in red (aflet bi. 18.45, 21.30. EURO 3jng e (Leyweg 910, tel 66706 never ending story (al° 19.00, 21.30. METROlets e (Carnegielaan. tel. AOOS. Gremlins (al); 14.00, i 21.30. METROPOLE neverending story (al)j 18.45, 21.30. METROil/f J Broadway Danny Ro/ r 14.00, 18.45, 21.30. i POLE 4: Once upon a America (12); 13.30, 191 alleen 19.30. METROP. Paris, Texas (16); 14.00 ODEON 1 (Herengra tel. 462400): C.H.U.DA 13.45, 18.45, 21.30. OC/ Police academy (al); 18.45, 21.30. ODE' Chostbusters (al); 13.45 21.30. ODEON 4: „19» 13.45, 18.45, 21.30. IA J i 1 (Kettingstraat 12t 656402): Schoolmeisjes1 tieme wensen (16); 12 22.30. LE PARIS 2: WL parties (18); 12.15 tolLklL). LE PARIS 3: Kathariwas h naakte Tsarina (18); 12perati 23.00. PASSAGE (Pasfinp i tel. 460977): Bachelor (12); 14.00. 18.45, 2l.P'e 20 13.15, 16.00, 21.30. fcwaau FILMHUIS: Voor onbepaaan gesloten. „Nee. KINDERVOORSTELLINGliebed BABYLON 3: The Afclom a take Manhattan; wo. kiezet CINEAC 1: SneeuwwC de zeven dwergen; wore,b EUROCINEMA: The Ngen. i ding Story 14.00, 19.00dat". METROPOLE 4: SnedVliet. en de zeven dwergen; w<\,oor J3 r o k e Voorz het e ^ens i iog t zitten jemai )e o *roer Vaag -Was, Mvoor Zbierl laan SUSKE EN WISKE AMORIS VAN AMORAS Pianist Youri Egorov speelt in Dili gentia Schumann en Debussy; zon dagmiddag. Youri Egorov, een kleine 30 jaar geleden in Kazan in Rus land geboren, is een van die over de hele wereld bekende artiesten die Amsterdam als zijn woonplaats heeft verko zen. Hij gaf zondagmiddag een recital in Diligentia, waarvoor hij een programma bood, dat het karakter van een potpour ri had, in die zin dat het uit een waaier van meest gebun delde, korte stukjes was opge bouwd. Van Schumann speel de hij een van diens Fantasies- tücke, de luchtige Arabeske in C Op. 18, gevolgd door de veertien „Bunte Blatter Op. 99". Deze veertien albumbla den zijn allerhande korte jeugdwerkjes, die Schumann her en der in zijn schrijftafel later terugvond en als een bont geheel bundelde. Van een geheel ander karakter, maar evenmin een bewust opge bouwde cyclus, zijn de beide bundels die Debussy in 1910 en 1913 componeerde onder de naam Boek 1 en 2, ieder met twaalf preludes. Naar de vorm wijst dit terug naar Chopin en nog verder terug naar Bachs Wohltemperierte Klavier. Deze bundels met stukken met geheel verschillend karakter en oorsprong vormen een hoogtepunt in Debussy's pia- no-oeuvre, waarbij wel kan worden aangetekend dat de componist zelf niet erg veel voelde voor een integrale uit voering per gehele bundel, zo als de gewoonte is geworden. Bij een vergelijking legt de eenvoudige, wat salonmatige muziek van Schumann het duidelijk af tegen de inventi viteit en rijkdom van Debussy. Egorov speelde Schumann zonder veel opsmuk en over goot het geheel vrij royaal met een vloeiend pedaalgebruik. Het romantische aspect werd daardoor versterkt, terwijl de structuur niet verloren ging. Bij Debussy zette hij deze lijn door. Over de Franse esprit en helderheid kwam een wat weemoediger Russisch waas te hangen, waar puristen mis schien wel bezwaar tegen heb ben, maar wat mij op deze koude namiddag aangenaam verwarmde en wat in ieder ge val als authentieke artistieke interpretatie een eigen be staansrecht heeft, omdat de structuur van de muziek door alles heen overeind bleef. BESIER KRUISWOORDRAADSEL Hen Horizontaal: 1 vloeibare spiL.i worst; 7 specerij; 8 voor voorzetsel; 10 redeloze dierPe drukking van ontkenning; ptoni deksel; 16 lengtemaat (afiveili weten (afk.); 18 springloop; hg 22 streling met de hand; 2L, slee; 25 karaat (afk.); 26 flUK beproeving; 28 laddersport.v^nc Verticaal: 1 woning met dkflede: trale voorzieningen; 2 leerVoo' dendicht; 3 schrijfgerei; 4 'kree sel, 5 godin van de vrede; I. jesflguur; 11 voorzetsel; l4Plr\a naam; 15 verbeterd Esp^ndi uitstraling; 19 muzieknoot; Jden lijke; 24 gewerenpiramide; lelie De t OPLOSSING Lat Iwou ui si 'i»i"e!' 02 '®l 61 :sue|8 si :opi gi r^sti 11 :e(i!MMneeus 9 :euej| g *goe< C :>ie|de z UsijeoiAjes 1 Miji

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 6