Nieuwe decoupeerzaag vliegt door vrijwel alle materialen Jenny Zacharieva soliste in romantisch pianoconcert van Grieg' Tmüuuiiü-i Subtiele foto's in het LAK Speelse cursus kleurvergroten Januari '85 Workshop Afrikaanse dans Het herkennen van een kleur- zweem is eigenlijk het moeilijk ste bij het zelf kleurvergroten. Dat is gebleken bij een markt- onde'rzoek dat vergroterfabri- kant Durst het i ■■■■■■□OU. Daarom is men met een soort 'spel' gekomen om amateurs te leren goed kleurenzwemen bij het vergroten te herkennen. In feite is het geen echt spel maar een geprogrammeerde kleuren- cursus waarmee het toch spe lenderwijs mogelijk is te leren beoordelen of je nu 5 blauw of 5 cyaan moet uitfilteren, of 10 magenta of 10 rood. Ook de winter is een herinnering Sneeuw en ijs zijn tekenend voor de winter Leg die winter se momenten vast want wie fo tografeert of filmt bewaart z'n leven lang alle momenten, die het onthouden waard zijn ■■■■■■□DU- Extra problemen zijn er eigen lijk niet Is het heel erg koud dan leveren de batterijen in uw toestel minder energie, zodat er bijvoorbeeld behchtingsfouten kunnen ontstaan. Maar in de praktijk zal dat maar zelden ge beuren en bovendien alleen als het toestel langdurig sterk is al ge kot-ld En wie een toestel heeft zonder batterijen of een moderne 'disc'-camera met lit- hiumhattcrijen (die blijven zelfs bij 20 graden vorst werken) heeft al helemaal geen moeilijk heden te vrezen. Bezit u een toestel dat niet ge heel automatisch werkt en Stap voor stap leer je hoe je moet handelen om de kleuren zwemen weg te filteren met de kleurenvergroter. Het doet er daarbij niet toe of je een Durst kleurenvergroter bezit of een ander merk, want het gaat om het principe van de filtering. Afw ijkingen in de filternumme ring van andere vergroters zijn eenvoudig te corrigeren. De Durst Colortrainer werd op de laatste Photokina in Keulen geïntroduceerd, maar het hulp middel is nu al te koop in veel goedgesorteerde fotowinkels. De adviesprijs is /55. Durst-produkten worden geïm porteerd door Inca - Prof im in Haarlem (tel. 023-249181). len dan kunt u bepaalde correc ties uitvoeren. Ligt er namelijk sneeuw dan 'ziet' uw ingebouwde belich tingsmeter zoveel wit dat hij een te kleine lensopening of een te korte sluitertijd of allebei zal kiezen. De foto's worden dan vaak een beetje grauw. Kies dan als correctie daarop een 'één stop' grotere lensope ning Dus een lager diafragma- getal Geeft de automaat aan I 11 zet het toestel dan op f/8 enzovoort. Of kies een langza mer sluitertijd dan de meter aangeeft. Bijvoorbeeld 1/125 se- konde inplaals van de door de belichtingsautomaat aangegeven 1 250 sekonde Kies voor uw winterse opna men een film van 400 27 ISO want dan kunt u dezelfde film ook voor uw binnenopnamen bij de kerstboom gebruiken. Zorg bij sneeuwopnamen er in elk geval voor dat uw toestel ontdaan wordt van sneeuw vlokjes Maak het toestel dus grondig droog voordat het appa raat wordt weggelegd. Niets is zo slecht voor een camera als vocht en zand. maar voor dat laatse zitten we dan weer in een 1 januari is de stilste dag van 't jaar, de duivels zijn verjaagd, in de tuin ligt alleen nog een verdwaalde vuurpijl. Maar 't le ven neemt zijn gewone gang en 't eerste wat je ziet zijn de vlie zen van de judaspenning die blikkeren in de winterzon. 's Morgens is 't nog donker, maar 's middags is 't langer licht en je hangt weer een pindaslin ger tussen de berijpte takken De muivn leren van de mezen de pindaslingeracrobatiek snel, i.u t moeta De zon is na de 21ste december per dag enkele seconden langer gaan schijnen, maar desondanks ts haar licht nog bleek en krachteloos en warmer wordt 't ook niet. eer der kouder naarmate januari vordert a Dan plotseling die lang ver wachte sneeuwbui, vervelend voor het verkeer, leuk voor de kinderen en gezond voor de longen, na to n sneeuwbui is er namelijk absoluut zuivere lucht om ons heen Lucht om cent kristalheldere sneeuwkristallen. ■■■■■■DGDD □□□□□QUEÜD Heeft een eend koude voelen en is dat zielig'* Onze inheemse winterharde vogels hebben zel den last van bevroren poten Vogels kunnen gemakkelijk 20* vorst doorstaan door hun abso luut ivdrrend verenpak (mits ze goed te eten hebbrn natuur lijk') Al» ze morgens wakker worden zitten ze namelijk met een probleem doordat hun stof wisseling 's nachts geïntensi veerd wordt komt er extra warmte vrij en dat is dan wel wat veel van 't goede. Ze kun nen echter, zoals wij. geen kle dingstuk uitdoen, maar geen nood de overtollige warmte wordt via de poten afgevoerd, vandaar Op de weilanden voorspellen vluchtende kieviten vorst, dat ook. dicht b«j huis. is 'af te le zen' aan de topdrukte op de voederplank 't Winterkoninkje scharrelt stilletjes om 't huis en er verschijnt een sperwer boven de stadstuin Deze jaagt op de. getonde voedzame 't Sneeuwt weer. m der en ondanks de schijndood van de natuur is de lente al begonnen!! De embryo's in zaden, knollen en bollen lig gen stil. echter wel aandachtig, te wachten, nee niet op vocht en warmte, maar in de eerste plaats op de juiste daglengte. AL er nu sneeuw valt voor de vorst intreedt kan men al eind janua ri (vanwege 't broeieffekt dat dan ontstaat) de eerste sneeuw klokjes verwachten. Onder de sneeuw is de aktiviteit groot, spitsmuizen, die kleine carnivo ren. zijn evenah de razend hon gerige mollen op zoek naar wormen die zelf ook iets hoger zijn gaan zitten. Overal zie je nu van die verse zwarte molshopen in 't lakenwitte landschap en dat is weer een hoopvolle toe komst voor de reigers, die 't morgens nog bedrukt stonden te filosoferen bij de gladgevro- ren sloten Onder die vette, rul le brokken zit niet alleen dat mollige voedsel voor 'Blauwe Jaap' maar nog een smakelijk h.p)e. In dit geval voor de we tende en daardoor genietende debloem smaakt ie zowel kookt heerlijk 't Is gek eigen lijk dat zo'n bij uitstek vegetari sche hap teweeg wordt gebracht door zo n verstokte vleeseter aL de mol. Nu nog iets wat geheel bui ten gezichtsbereik gebeurt, deze wintermaanden zijn voor de wortelharen van de bomen een uiterst drukke tijd De dodelijke rust na 't vallen van de blade ren blukt uiterlijke schijn te zijn. 't Wortelgestel maakt van deze periode gebruik om zich uit te breiden. En die keihard bevroren grond dan. komen ze daar doorheen'* Ja best. ze zijn zelfs in staat in gesteente bin- dringena Bovengronds met wat afwijkende specifica ties blijven gewoon leverbaar voor een wat lagere prijs. Nieuw in deze bijna vakmatige machines is bijvoorbeeld een pendel-decoupeerzaag. Het zaagje wipt daarbij niet alleen op en neer. maar bij de op waartse slag wordt het zaagblad naar voren gedrukt en bij de neerwaartse naar achteren. Op deze manier wordt zoveel mo gelijk wrijving tussen het te za gen materiaal en het zaagblad voorkomen. Een permanente luchtstroom houdt de zaagsnede voortdurend vrij. Die pendelbe- weging ontstaat overigens via een geleiderol. Een voorziening die na lange tijd weer terug is bij BAD Alle decoupeerzagen van dit merk worden met zo'n rol uitgevoerd. Het voordeel van zo'n rol is dat er stabieler en sekuurder mee gewerkt kan worden dan met machines zon der zo'n rollend steuntje Nog een pluspunt van de nieu we machine is dat de verstelba re zool naar twee zijden 45° kan kantelen om verstek te zagen. En door de zool naar achteren te schuiven kan nu ook worden doorgezaagd tot aan opstaande kanten. Dat is bijzonder gemak kelijk. Een elektronische regeling zorgt ervoor dat bij wisselende belasting van de machine de zaagsnelheid constant blijft, waardoor het maximale vermo gen steeds optimaal wordt be nut. Door het pendelmechanis me uit te schakelen is de machi ne door haar grote kracht uit stekend geschikt voor het zagen van staalplaat (tot 6 mm), rub ber. keramiek en bijvoorbeeld aluminium (tot 16 mm). Het aansluitsnoer is 5 meter lang, dus een verlengsnoer L ge woonlijk overbodig De advie sprijs van de machine L 249. Hier en daar wordt het apparaat rond een tientje goedkoper aan geboden. Trimagenda: mZATERDAG 12 JANUARI mock van holland Rotterdams Nieuwsblad-loop over 5 en 8 km. PAC Inlichtingen: M van Driel. tel: 010- 148 434. Rotterdam Nieuwjaarsloop PTT over 2. 4. 8 en 16 km Aanvang van af 13 15. Organisatie Rotterdamse sver PTT 010 - 505 364 den maag Drieluikmarathon over 14.06 km en prestatielopen over 2.6. 5.2 en 10.4 km. Aanvang vanaf 1330 Organisatie AV Sparta. In lichtingen F Weverling. tel 01749 I' I. 3 5. 10 en 15 km Start vanaf 10 40 Inschrijven: Ontmoetingscen trum Vlietzigt, Jaagpad 7 a Rijswijk. Organisatie Olympia'48 en V en LTC Inlichtingen J Teljeur. tel: 070 940 405 noornwtjk Strandioop over 5 en 10 km Start om 1100 Organisa tie A V De Bataven Inlichtingen M van Leeuwen, tel 01717 6689 i.ixae 16e Keukenhof Bos loop over ilgen inaken witfluwelen tjes en 't hegge musje preludeert tussen de takken van 't gerief- bosje op 't nabije weiland En de kalender maar stug blijven m paardekiwper. tel 02521 volhouden dat 't winter ia. Ook Black Decker is nu in amateur welhaast professionele geheten 'plus lijn' de kleur van toenemende mate bezig het eigenschappen mee te geven, blauw naar zwart veranderd, elektrisch gereedschap voor de AL onderscheid is voor deze zo- De blauwe gekleurde machines dod Stadsgehoorzaal (Leiden): Concert door het Amsterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Thomas Sanderling. Soliste is de Bulgaarse pianiste Jenny Zacharieva. Op 11 januari (20.15 uur). De Bulgaarse pianiste Jenny Zacharieva is in de afgelopen jaren een bekende podiumfi guur geworden. Zij trad in een aantal landen meermalen op en werd ook door K O Leiden regelmatig voor recitals en solo optredens gecontracteerd. Zon dag 6 januari gaf Jenny Zacha rieva een koffieconcert in de Stadsgehoorzaal en aanstaande vrijdag treedt zij in het kader van de Meestcrserie met het Amsterdams Philharmonisch Orkest op. Zacharieva studeerde aanvan kelijk in Sofia, maar ontving het voornaamste gedeelte van haar opleiding aan het toonaan gevende Tsjaikowsky'-conser- vatorium in Moskou. Gelegen heid om de Impressionistische muziek nader te leren kennen kreeg Zacharieva door bij Pier re Sancan in Nice een zomer cursus te volgen. Mede onder invloed van haar lessen in Moskou bij Tatiana Ni- kolaéva heeft Zacharieva een sterke voorkeur voor de muziek van Beethoven. Diens exacte benadering, die een grote preci sie vereist in de weergave van de muzikale nuancering en die uitdrukking geeft aan een grote geestelijke discipline, spreken haar in het bijzonder aan. Niet voor niets zette Zacharieva een tweetal werken van Beethoven op het programma van het afge lopen koffieconcert: variaties op een Russisch thema, daarmee een onverwacht 'Slavisch' tintje aan het programma gevend, en de bekende 'Mondschein'sonate op 27. Exactheid in uitdrukking en een sterk vormgevoel zijn even eens bepalend voor Zacharie- va's vroegere en latere muzika le voorkeuren Bij het noemen van haar moderner repertoire wekt het geen verbazing, wan neer Zacharieva al gauw de naam Sergei Prokofjev, een neo-classicistisch formalist bij uitstek, noemt. Overigens kan zij geen specia liste van een stijl of componist genoemd worden. Zacharieva's repertoire is uiterst veelzijdig. Eind '83 bracht zij een cyclus van concerten, gewijd aan de late pianomuziek van Brahms, een half jaar later oogstte zij veel succes met de uitvoering van afgelopen zondag had zij een aantal van Debussy's Prélu des gekozen, iets, waaraan de invloed van Pierre Sancan stel lig niet vreemd is. Op het concert van de Meester- serie zal zij het bij uitstek ro mantische pianoconcert van Grieg ten gehore brengen. Het verzoek hiertoe kwam van het Amsterdams Philharmonisch Orkest, dat haar o.l.v. Thomas Sanderling begeleidt en haar in een echt 'publieksstuk' wilde presenteren. De souplesse, waarmee Zacharieva hieraan voldeed, kenmerkt andermaal haar breed muzikaal 'bereik'. OOST EN WEST charieva door Oost- én West- Europa. Concerten in Rusland, Tsjechoslowakije en Belgie, Frankrijk en West-Bcrlijn wis- Parijs (het Marguerite Longcon cours). Een merkbaar verschil tussen het concertpubliek van met name haar geboorteland Bulgarije en Nederland, waar zij behalve concerten ook radio-op namen maakte, ligt volgens Ier. r haar in het temperament van luistere het publiek. Men luistert hier Haar verblijf in Nederland c LAK—Theater (Leiden): De Kongolese dansleraar Rifi Kythouka geeft een workshop Afrikaanse dans. Op 12 en 13 januari. weer voor twee dagen r den te halen om een workshop Afrikaanse dans te verzorgen Kythouka gaat in deze twee daagse cursus in op basisritmes en -patronen van de Afrikaanse dans. De lessen zijn bestemd voor the ateracteurs en dansers die eens willen kennis maken met deze bewegingscultuur. Maar ook de genen die al eerder aan deze 60 gulden kostende cursus hebben r daardoor ook globaler de muziekkritiek, terwijl het Orkest. Na een vleugje van de Bulgaars publiek veel emotione- door haar bewonderde Holland se schilderkunst opgesnoven te hebben, keert Zacharieva terug naar Sofia, waar zij een gezins leven combineert met een func tie aan het Conservatorium en een druk bestaan als uitvoerend kamermuziekspeelster. meegedaan zijn welki Inlichtingen zijn te krijgen bii het Tóch Theater (071-131129 of Verwacht: MLEIDEN dentie-Ork olv Emm.mud^Krcvmc met pianist Nelson Frcire Bc-etho ven 8ste symfonie. De Falla Nach ten in de tuinen van Spanje, Franck Variations symphoniques en Roussel 2de suite Bacchus ct Ariane (26/1) MAMSTERDAM carré (020-22s22s1 Leen Jongewaard. Gcrrie van der Klei. Ferd Hugas met 'Pingping' van Annie Schmidt (t/m 13/1) Hoofdstad Operette met 'Die lustige Witwe' van Léhar (16 t/m 31/1 beh ma Robert Long Solo (28/1). concertgebouw (020 7IKMSI Concert- gebouwork. olv Bernard Haitink met Beaux Arts Trio: Schat 2de symfonie en Beethoven Tripelcon- Operasticht. met Residentie-Ork. olv Hans Vonk: 'Werther' van Mas senet (12.15/1); met Utrechts Symf s'Pe- t Ra dio Kamerork. olv Nicholas Krae- mer: 'Orlando' van Handel (5.10.12,15,20/2) en met Ned Kame rork. olv Edo de Waart: Stravinsky's The rake's progress' Beethoven op 74 (14/2). Gaaikema (5/2). Tineke Schouten (27/2). MDEN HAAG congresgebouw (070-m#ooo( Residcn- tie-Ork. olv Emmanuel Krevine met pianist Nelson Freirc Beetho ven 8ste symfonie. De Falla Nach- Spanje, Franck 2de s uite Bacchi v Dimitri Dcmetriades n LAKgalerie, Clcveringaplaats, Leiden: Hedendaagse fotografie va februari eén tentoonstelling van hedendaagse fotografie. Het gaat om werk van 5 fotografen, heel gevarieerd, niet zozeer wat de onderwerpen als wat de toe gepaste technieken betreft Het zijn met name deze technieken die de expositie interessant ma ken. De term die men hiervoor gebruikt is 'edele procédés'. Het is nodig hier iets over te zeggen: wat zijn dat? Om te beginnen L de techni sche werkwijze heel belangrijk. Toen de fotografie haar intrede deed. moest ze natuurlijk, want al het nieuwe moet eerst op het oude lijken overeen komsten vertonen met de schil derkunst. Het verschil was. af gezien van de kleurloosheid, dat fotografie de werkelijkheid on- verbiddelijk realistisch weergaf. Kunst baseert zich altijd op de werkelijkheid Dit kan een ui terlijke. maar evengoed een in nerlijke realiteit zijn. Maar ze L nooit een precieze, een fotogra fische weergave daarvan. Kunst onttrekt de dingen aan hun na tuurlijk verband, om ze zó te herschikken, dat een nieuwe werkelijkheid ontstaat, die de toeschouwer verrast, althans in trigeert Kunst manipuleert dus. Ook letterlijk het is een tech nisch kunnen, dat begint met gedachten en gevoelens naar de hand te leiden isoleert een deel van wal hij zag, om dat vervolgens te pre senteren als een nieuwe, geheel op zichzelf staande eenheid. Sinds de opkomst van de foto- door jacqueline kle1sen grafie, na 1839, zijn fotografen op zoek geweest naar technie ken. die de 'letterlijke' weerga ve van de realiteit konden te rugdringen en die een duidelij ke persoonlijke signatuur moge lijk maakten. Ook zocht men naar middelen die de houdbaar heid van de foto's konden ga randeren. omdat zilverzouten, waaruit het beeld van de gewo ne iwart/wit-foto is opgebouwd, aangetast werden door zwavel en stikstofverbindingen uit de atmosfeer. In de zogenaamde 'edele procé dés' nu, neeft men hiervoor op lossingen gevonden. Het beeld bestaat niet meer uit zilver, maar uit onvergankelijke pig menten. Ook voor de visuele ei genschappen van de foto had dit grote gevolgen. Het geeft een Korrelig effect en verleent de afbeelding diepte, warmte en genuanceerdheid Het produkt L, zoaL bij alle kunst, meer dan de zichtbare werkelijkheid. Toepavsing van deze technieken geeft de fotograaf mogelijkhe den tot het aanbrengen van persoonlijke toetsen, expressie van eigen gevoelens. Hij doet meer dan fotograferen: hij hanteert de kwast, 'fotogra— veert' door de graveerbcitel te gebruiken en is zo op allerlei manieren bezig zijn werkstuk te vormen naar zijn artistieke vi sie. De tentoonstelling is dus vooral ook interessant voor wie zich in zulke technieken interesseert. Aan de onderwerpen is weinig nieuws te beleven. Ze zijn tradi tioneel landschappen, portret ten, naakten. Door de toegepas te technieken evenwel kunnen er vage, schemerachtige vor men ontstaan, subtiele grijstin ten, volle zwarten en tintelende kleurgradaties; want sommige zijn twee- of meerkleurtg. An dere foto's vertonen een con trast door deze zachte, wollige tinten te combineren met harde etsachtige lijnen. Wie oog heeft voor deze details, kan aan de expositie veel plezier beleven. De namen van de kunstenaars: Harm Botman. Bert Creyghton, Jan van Dijk, Gerretje G. de Haan. Johan de Zoete. Bij de balie van het LAK kan men voor 10.- een voortreffe lijk boekje kopen, waarin de edele procédés tot in de kleinste finesses worden uitgelegd. Concertgebouwork olv Lucas Vi» met violist Theo Olof Schat Serena de voor strijkers op 31. Keuris viool concert en Lutoslawski 3de symfo nie (19/1). DiLiCENTtA loro «eooti Marline Bijl (18.19.25.26/1) Lindsay Strijkkwar tet Mozart K 465. T.ppctt nr.2 en Dvorak op 106 (29/1) Pianist Bruno Leonardo Gclbcr Schumann sonate op22. Liszt Au bord d'u du i Mcfisi en Schumann Etudes symfoniques OjXTüSll cht en Radio Kamerork ■o ivwooi Ned Ope- rasticht met Ned Kamerork. olv Edo de Waart met Stravinsky's The rake's progress" (16/2). MROTTERDAM de doelen ioio ij2m» Rotterdams Ph.lh Ork olv James Conlon met pianist Kun Woo Pa.k en hoornist CouderjAiin: Dvorak o de linkerhand Rimski-Korsakow ouverture Groot Russisch Paasfeest (2,3/2) Borodin Strijkkwartet Tsjaikofski op22/2. Strawinsky Three pieces en Beetho ven op 59/1 (5/2)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 15