Kinderen Êeren overleven ER Meer muziek theater nodig SLEUTELS DIE OP ELK KARWEITJE PASSEN I I I I 8* £cidae (SoiwcMit UNST Ccidóc Gomant ZATERDAG 5 JANUARI 196S PAGINA 9 3» 3ZE BEZOEKERS LOPEN EG BIJ OPTREDEN SAVESTIET RUSSELL of Show Business" van de bekende sliet Craig Russell in De Kleine Komedie Amsterdam heeft dcfriderdagavond woe- nd de zaal verlaten omdat zijn optreden be den peil was. De artiest was dronken, aldus h woordvoerder van het theater gisteren, in de 500 plaatsen waren er donderdag 320 zet. Tachtig bezoekers eisten en kregen n entreegeld terug. ..Russell krijgt vrijdag herkansing" aldus de woordvoerder. „Als weer mis gaat worden de andere voorstel en afgelast". Voor vrijdag waren 400 arten verkocht. Russell zou tot en met 12 optreden. De laatste opera De beroemde Ameri kaanse sopraan Le- ontyne Price heeft donderdagavond haar carrière als ope razangeres afgeslo ten met de vertolking van Aida van Verdi. Zij was duidelijk ge roerd toen het pu bliek haar na haar aria aan het beginvan de derde akte een staande ovatie gaf. De 57-jarige sopraan zal nog wel concerten blijven geven. KRO HERHAALT HOORSPEL OVER RUIMTEVAART HILVERSUM - De KRO gaat het ruimtevaart-hoor spel „Het Marsmysterie" herhalen. Het hoorspel vormde het vervolg op „Sprong in het heelal" dat in 1955 nog voor de eerste Spoetnik werd gelanceerd voor het eerst werd uitgezonden. De zeer dichtbeluisterde serie werd uitgezonden in een tijd dat de schaarse zwart-wit televisietoestellen maar zo'n tien uur per week gebruikt konden wor den. De KRO verwacht dan ook dat het hoorspel niet opnieuw de straten leeg zal trekken. Maar ge zien de fantasie van schrijver Charles Chilton heeft het tweede deel van de serie, de reis van een eskader ruimteschepen van de maan naar de planeet Mars, nog een zekere actualiteit. Het eerste deel handelde over de reis naar de maan, een gebeurtenis die in middels door de werkelijkheid is achterhaald. .EIDER VAN THEATER PSSSTT25 JAAR ACTEUR GratisjjEN HAAG Op 6 janu- 1960 trad in een Rot- damse huiskamer een •ngeman voor het voet- |cht (of was het toch tus- :n de schuifdeuren?), die ir gelegenheid van Drie- iningen een verhaal •ordroeg. Het verhaal !an de Vierde Koning, dat ij uit een boek gedistil- erd. had. Hij kreeg er jfentwintig gulden voor. a 80x5ofet eerste officiële hono- mpi. 5©rium dat hij met theater Verdiende, al had hij daar- metTEstloor onbezoldigd z'n nek S88. jl eens binnen het vak ^raagd vjitgestoken. Morgen, 6 ja- ooHJtejuari 1985 staat hij cen- erdag oraal in het HOT-theater sav0Vi zal hij na de voorstel- rse selng van z*3n Theater zuiver,Issstt toegesproken wor- 2'Tijden door minister Brink- Kan van WVC en de dlaagse wethouder Hal len van onderwijs en cul- liiir. 25 jaar acteur. „Ik g'JJj'Jveet niet hoe ik die dag rijs 3oióór moet komen" zucht Herman Frank bij voor- i Frank heeft voor he- iren gestaan, mag je en. Sinds 1968 speelt 'jij met Theater Psstt toneel kinderen en hun ouders. J/ant dat laatste moet er wél hem. Theater op een :el eigen manier. Net zoals ^ij op die Driekoningen vijf- mtwintig jaar geleden juist die gierde koning aan het woord heeft hij in dat kinder- r altijd nét die dingen jjedaan die je niet zou ver brachten. Kinderen geconfron- ierd met vrijheid en onvrij- |eid, goed en kwaad, macht en nmacht. recht en onrecht. En tiet theater, want dat stond op plaats. „Op een gege ten ogenblik" herinnert hij s vormingstoneel het ote woord. We kregen ver- lijten van groepen die zich i op gestort hadden, jat Pssstt niet politiek genoeg is. „Dan zijn jullie ar onze voorstelling want als dat geen po- jtiek is.." riep ik dan. Maar tij stellen de theatervorm orop. En nu zie je dat al die van hun ideeën zijn [gestapt. Ze spelen allemaal irookjes. De moeilijkheid van tijd is de vervlakking, jjholen zeggen tegen je als je nt spelen: „Alweer een pro- ;m?Ze willen probleem- i toneel, als het maar om te [chen is. Dan zeg ik: „Mensen we mee bezig? Schaf fcn het toneel maar af. Want goed theater is vormend". erslaafde Roosje Ejn laatste produktie mag je t dat betreft zeker gewaagd want onder de titel poosje van Doornen" stopt hij spel over verslaving, in het dochtertje van om roosje, nieuwsgierig r de spoel waaraan moeder ^h prikte, zelf verslaafd aan prik met die „spoel" raakt. Frank: „Theater ma- [sn is jezelf voortdurend ter stellen. Je steeds af jagen: „Hoe ver kan ik te ver Dit stuk heeft een open Ind. Roosje heft haar arm op i de spoel weg te gooien en lan zeggen de clowns: „En verder?" Het is aan de nderen om het af te maken, i ik reik ouders een gegeven waarover ze verder kun- praten als ze dat willen, functie van theater voor finderen is, dat heb ik pas mezelf ontdekt, ze te le- overleven. Het leuke is dat ^.kinderen situaties voor kunt lie ze nooit hebben jeegemaakt. Die ze later in andere vorm tegen ko- Herman Frank, 25 jaar acteur, over Pssstt: „We zijn voortrekkers geweest. Die medaille kan ik mezelf wel opspelden". men. Maar dan hebben ze al een keer een keuze gemaakt. Er wordt wel eens gezegd: „Kinderen zijn het meest kri tische publiek dat er bestaat". Dat is onzin. Kinderen zijn niet krtiisch, anders hadden we die verhalen niet nodig voor ze. Kinderen weten het verschil niet tussen goed of slecht. Ze houden van een goo chelaar of niet, maar ze weten het verschil niet tussen goed en kwaad". Vandaar dat Her man Frank ze, in de stukken die hij zelf schrijft voor de mensen van Pssstt, ze steeds in een keuze-situatie brengt. In zijn laatste stuk, „Televieze- rik" brengt hij zijn acteurs sa men in een theatertreffen met een beroemde tv-presentator Bennie Buisman die hun werk maar niks vindt. En als hij eenmaal iets van ze opgesto ken heeft, slaat hij ze met hun eigen theatermiddelen om de oren. De acteurs worden vast gebonden op hun stoelen en met een pleister wordt hun de mond gesnoerd. Herman Frank: „Daar eindigt dat stuk. En had 't weer te maken met oversteken in het verkeer, dan weer met een politieagent. Dat die echt geen boeman is, maar dat ie er moet zijn. Dan weer met hoe je dingen koopt. Want die Kareltje Hupsakee kocht wel, maar betaalde niet. En dat gaat niet. Je geeft je pu bliek iets om beet te pakken. Zo heb ik altijd onbewust na afloop van de voorstelling de bezoekers een handje gegeven. Eigenlijk omdat ik dat als kind in 't circus ook zo leuk vond, die clown z'n hand schudden. Nu weet ik wat de functie is. Je kijkt je publiek, kinderen en ouders, in de ogen, en je weet of 't goed was. Of niet goed was, en dan ga je praten. Daarom blijven wij nog altijd bij die deur staan". In z'n laatste voorstelling ko men we Herman Frank zelf niet meer tegen. Hij is de schrijver, de regisseur. De ac teurs staan op hun eigen be nen. „Er wordt wel gevraagd waarom ik er niet bij ben" zegt hij, „maar ik vind dat dat zo langzamerhand niet meer hoeft. Ik heb een ploeg fantas tische mensen die 't goed doen en met zo'n drie produkties pert jaar, heb je werk genoeg. Ik wil het om en om doen. Wanneer je langs de kant zit, in plaats van op de het toneel, zie je veel beter waar je mee bezig bent. Ik kan stukken op het lijf en op de geest van de acteurs schrijven. Bovendien, dit stuk is niet zo voor mij. Ik moet geen stuk hebben waar alles van te voren vast staat. Ik ben liever de clown Sju, trek m'n geruite pak aan en ga voor de allerkleinsten verha len vertellen. Ik heb 't al hele maal in m'n hoofd: Een oude man met een plaid over z'n be nen, die een koffer vol verha len opendoet, stramienen waar kinderen in kunnen komen. En die dan een paar poppetjes onder die plaid vandaan haalt en gaat spelen. Een soort oer- verteller, zoals je die overal op de wereld, in alle culturen vindt. Bij het volk van Bali, in de Wajang Topeng, in de Suri naamse verhalen van de Spin Anansi. Dat zijn dingen die ik graag zou adopteren". Havenarbeider Wanneer je Herman Frank vraagt naar dat 25 jaar acteur zijn, mompelt hij een beetje vaag van dat dat al zo vaak verteld is. Hoe hij in het begin liedjeszanger, declamator was, en dat om redenen van geld combineerde met baantjes als havenarbeider, politie-agent, lift- en kantoorbediende. Hij kijkt liever terug op het werk van Pssstt. „Wij hebben hier in Den Haag de Speelparaplu opgericht. We speelden wel op verschillende scholen, maar de kinderen daar gingen nooit naar een vrije voorstelling in het theater. We hebben toen vijf plaatsen in Den Haag ge vonden. en binnenkort komt daar een zesde bij, waar iedere week kindertheater wordt be dreven. Als de ouders niet met hun kinderen naar 't HOT toe komen, komen wij wel naar die kinderen en hun clubhui zen toe. En dat werkt, er komt een wisselwerking op gang. In de vakantie blijken die club huizen ook naar het HOT- theater te komen. Naar dat model hebben we in Zuid-Hol land de Speelparasol opge richt. In diverse provincie plaatsen wordt nu kinderthea ter gebracht. Eens in de maand, maar 't wordt gedaan. En dan kan je ook zeggen dat wij het klimaat voor school voorstellingen verbeterd heb ben. Door ontzettend lastig te zijn. We willen een goede ver duistering, we willen dat de kinderen goed zitten. Er wa ren scholen die zeiden: „Die jongens van Pssstt, die moeten we niet meer hebben. Dat is een lastig volkje". Maar wij vinden dat kinderen recht hebben op een optimale voor stelling. Er zijn scholen waar ie voor één voorstelling vijf honderd kinderen krijgt. Daar zijn dan ook nog anderstalige kinderen bij. Dat wordt niks. Dan spelen we liever twee voorstellingen, al betaalt Kunstzinnige Vorming ons er maar één. En dan is er het feit dat een aantal groepen onze manier van in-de-eerste- plaats-theater-maken duidelijk hebben overgenomen. Makkus speelt nu een voorstelling over een zoontje van een NSB'er, en dat is zó goed vormgege ven. Een ontroerend mooie voorstelling. Kijk, die medaille wil ik mezelf wel opspelden". Oudere jeu^d Meer medaille s hoeft Herman Frank voorlopig niet. Hij heeft liever dat WVC zijn groep pro jectsubsidie geeft om het werk voor oudere kinderen voort te zetten. Hij heeft diverse ideeën in petto om thema's uit het klassieke en modern-absurd toneel voor de jeugd te bewer ken, zoals hij indertijd al deed met „Wachten op Godot" van Becket, een schrijver die hem lief is. Hij hoopt dat er in zijn voornamelijk jonge groep nog een oudere acteur aangeno men kan komen. „Communi ceren met elkaar, leven met elkaar" zegt hij, „dat wil ik kinderen bijbrengen". Zijn feest als acteur is dan ook een stiekeme schijnwerper op de groep. Aan minister Brinkman en wethouder Halleen heeft hij dan de goede gasten. Her man Frank zal de feestelijkhe den maar over zich heen moe ten laten komen. Hij is niet de man om op z'n lauweren te rusten. Maar mocht hij na zondag tóch eventjes rustig willen uitbla zen, dan heeft hij daarvoor van z'n acteur een echte Hol- lywoodse regisseursstoel ge kregen. Met achterop: „Sir Herman, director". BERT JANSMA n, al is het ee kinderen i kwa lang zit- r, tot ko- bevrijden". Kareltje Hupsakee „We geven ouders een hand reiking. Hier heb je een ver haal en daar kan je op door borduren. Ouders hebben toch de grootste strijd thuis over dat pokkeding dat de hele dag aanstaat. Ook als er huiswerk gemaakt moet worden. Ik wil met Pssstt verhalen vertellen, zoals ik ook m'n eigen dochter heb opgevoed. Door haar iede re avond een verhaal van Ka reltje Hupsakee te vertellen. Elke avond een vervolg. Dan land Raad voor de Kunsl: DEN HAAG Wellicht valt er op de lange termijn niet aan te ontkomen, dat er naast de Nederlandse Opera en het OP- hO/Forum een derde groot of middelgroot muziektheaterge zelschap moet worden opge richt. Tot deze slotsom komt de Raad voor de Kunst in zijn advies aan minister Brinkman van welzijn, volksgezondheid en cultuur. Muziektheater kan thans niet overal in het land voldoende worden geboden. Dat komt doordat de provincie onvol doende goed uitgeruste podia telt. Is dit knelpunt opgehe ven, dan zal blijken dat de be staande gezelschappen die grootschalig muziektheater brengen, te weinig voorstellin gen kunnen verzorgen, aldus het advies waar theatersituatie ir geïnventariseerd De rijksoverheid moet haar beleid met betrekking tot dit theater bijstellen, vindt de raad. Hij verstaat onder mu ziektheater: opera, operette, musicals en alle theaterpro- dukties waarin muziek een es sentiële functie vervult. De vraag naar grootschalig mu ziektheater inclusief ballet is zo groot, dat de bestaande ge zelschappen er niet aan kun nen voldoen. Verder is er veel meer geld nodig voor kleine gezelschappen en groepjes die een goed plan willen uitwer ken, dan beschikbaar is. Voor al kleinschalige produkties met een vernieuwend karak ter komen in gevaar door ge meentelijke bezuinigingen op de zalen waarin voorstellingen kunnen worden gegeven. De Raad voor de Kunst houdt mi nister Brinkman voor, dat bij het opstellen van een prognose over de bespeling van het in aanbouw zijnde Muziektheater in Amsterdam, geen rekening is gehouden met de vergelijk bare podia die in Den Haag en Rotterdam worden gebouwd. Uit gesprekken met de Opera en de twee grote balletgezel schappen is duidelijk gewor den. dat ze de komende seizoe nen van de 370 voorgenomen voorstellingen er ongeveer ze ventig geven buiten de drie grote steden. Een betere sprei ding wordt ook geremd door dat er onvoldoende goed geou tilleerde podia in de provincie zijn. Om de spreiding van mu ziektheater ook in de toekomst te waarborgen moet er een aantal centrumgemeenten worden aangewezen. Zij die nen hun theateraccommoda ties te kunnen aanpassen op dat er ook grote produkties kunnen worden uitgevoerd. De Raad voor de Kunst komt ook tot de bevinding, dat de podiumkunstvakopleidingen onvoldoende zijn toegesneden op de specifieke eisen die het werken in de sector muziek theater stelt. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de komende da gen, raadplege men „UIT", de gratis wekelijkse bijlage van deze krant. Zaterdag 5 januari Genet: regie Rufus Collins Henk Tjon; met o - •- Diligent ia (Lange Voorhout 5 tel 464308) 20 15: 'Een vos met Marlous Fluitsma. Geert de Jong en Lucas Vandervost. Congresgebouw (Churchtllplein 10 tel. 548000) 20 15: Residentie- Ork. olv Hans Vonk mmv Ruud van der Meer (bariton); werken van Mozart. Cimarosa. Salnt- Saéns en Bizet. HOT (Oranje Buitensingel 20. tel 857800) 14.00: Theater Pssstt 'Roos|e 'van Doornen 20 30: Haagse Comedie met 'Montserrat' van Emmanuel Robles; regie Jo Dua; met o a Filip Bolluyt. Reirnef Heidemann. Jules Royaards. Wim Heuvel. Agnes Veger en Carl van der Plas; met o a. Anne- Wil Blanker. Kees Gooien. Lies Franken. Anne-Marie HeyUgers, i Landré. Guido 'Roosie van Doornen'. Vrij Theater (Noordwal 73. Den Haag) 14 00 Toneel Werkplaats. i Lier. Deth Poppentheater Guido v (Nassau Dillenburgstri tel.280208) 14.30: poppenspel voor de jeugd Beertje Bas Kijkhuis (Noordeinde 140) 20 00 videotapes 'Van punk tot new Zondag 6 januari i Liszt, Schumann Anne van Beek (sopraan), Frans Huiits (bas-banton) an Frans van Ruth (piano). Oude Kerk (Herenstraat. Rijswijk). 15.00 To:ienensemble o l.v. Coen van der Heide mmv Joile de WH (fluit) werken van Boyce. Bach. Baird en Bartok Circustheater (Gevers Deynoot- plein 50 tel. 558800) 12 00: Folkl. nuziek- en dansgr. Kollasuyu-Nan 469450) 14.00: 'Trilogie ri Botho Strauss, regie verhaal'. bioscopen 13.30. 16 00. 19 00. 21 30 ma. t/m wo 14 00. 19 00. 21.30. ASTA 3 Gramlins (al); do t/m zo. 13.15. 15.45. 18 45. 21.15. ma. t/m wo. 13.45. 18.45, 21.15 BA BYLON 1 (naast Centraal Station, tel. 471656): Amadeus (al); 16.00, 19.00, 21.30. ma. t/m wo. 14.00, 19.00. 21.30. BABYLON lira (16): 18.45. 21.15. 14.00, 18.45. 21.30. CINEAC 3: The woman in red (al); do t/m zo. 13.15. 1600. 18.45. 21.30. ma. t/m wo. 14.00. 18.45. 21.30. e EURO CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The ne ver ending story (al); 14.00, 19 00. 21.30. zo. 14.00. 16.15. 19.00, 21.30. e METROPOLE 1 gielaan, tel. 456756): (al); 14.00. 18.45. 21.30 KINDERVOORSTELLINGEN BABYLON 3: The Muppets take Manhattan; do. t/n 15 45 ma. t/m wo 1 AC 1 Sneeuwwitje CINE ïza. 13.15. 16.00 EUROCINE MA Annie; do vr 11 00. e ODE- ON 1 Sneeuwwitje en de zeven dwergen, do t/m zo 13 00. 15.00, 4 30. 19.00. 21.15. 14.15. 16 30. 19 00. 21.15 LIDO I (Steenstraat 39. tel 124130): Gremlins (al); 14 30. 19.00. 21.15. 13.15, 16 00. 18.45. 21.30 METROPO LE 3: Broadway Danny Rosa (al); 14.00. 18 45. 21.30. zo 13.15. <aJ); 14.30, 19.00. 21.15. 1645 STUDIO (071-133210): Broadway Danny Rosa (al); 14.30. 21.15. 21.15. 20.30. ODEON 1 (Herengracht 52. tel. 071-125414): Lady 13. tel. 462400): 1984 (12); 18 45. 16) 14.30. 19 00. 21.15. 21.30. ODEON 2: Police acade my (al); do. t/m zo. 13.15. 16.00. 18.45. 21.30. ma. t/m wo 13 45. 18.45. 21 30 ODEON 3 Chost- bustera (al); do t/m zo 13.15, 16 00. 18 45, 21.30. ma t/m wo PARIS 1 (Kettingstraat 12b. tel. (18); 12.30 tot 23.00. 14.00. vr. za 23.00 PASSAGE (Passage 63. tel. 460977): Bache lor party (12); 14.00. 18 45. 21 30. zo. 13.15. 16 00. 21.30. e HAAGS do. vr. 21.15. za. 21.00 of flr# (12); do. t/m zo. 20 00 Ta*l driver (16); ma. t/m wo. 20.00. KINDERVOORSTELLING Tom an Jerry; za. zo 14.00. Wanneer u een nieuwe abonnee aanbrengt hebt u als dank daarvoor de keus uit drie handige mini-gereedschapsets: A) 5 dopsleutels, B) 5 steeksleutels, of C) 6 schroevedraaiere. Heel handig voor het Hjne werk. Kunt u meerdere mensen enthousiast maken voor deze hjne avondkrant, dan kunt u evenzovele gereedschapsets uitkiezen. De nieuwe abonnee wordt ook hartelijk door ons onthaald: deze krijgt de krant de eerste twee weken gratis. V I tl: Noteer als nieuwe abonnee per: I NAAM: ADRES: 1 POSTCODE/PLAATS: TELEFOON: Deze ontvangt de eerste twee weken de krant gratis. Daarna wordt het abonnement betaald per: kwartaal automatisch per maand jaar III a< Stuur als dank gereedschapset AQ BQ C POSTCODEPLAATS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 9