Di,gf Vaccin als zwarte piet ZATERDAG 5 JANUARI 1965 In welke la is het Rode Boekje, dat hier nog parmantig wordt getoond, plotsklaps verdwenen? ;J LEIDEN Hoge ogen heeft de AVRO-televisie gegooid h<?h?3' met z^n Prachtserie over Mar- co Polo, de koopman-avontu- "°n9en rier uit Venetië die in de 13e eeuw als eerste westerling kennis maakte met de verbijs- S terende wereld van China. Ogen op steeltjes voor de buis. .Maar mag de verbazing ook Üeens een keertje worden om gedraaid? Waarom luidt dan de vraag ploeterde Marco Polo zich een weg naar het Hemelse Rijk en kwam er helemaal nooit een Chinese evenknie van hem Venetië binnenstrompelen? Het antwoord is uiterst actueel. Naar de moderne historie vertaald immers: waarom voelden hele scharen westerse progressieven zich als lemmingen gedreven tot de lange mars in de armen van Mao n> en staan ze nu met lege handen? IR „Het is onzin te denken dat je soci- al isme kunt bereiken door mensen te verhinderen rijk te worden", ringeloort de nieuwe grote roer ganger Deng Xiaoping het legioen der maoïsten. In welke la is het Rode Boekje plotsklaps verdwe nen? „Marx stierf 101 jaar geleden; wij kunnen geen marxistische wer ken gebruiken bij de oplossing van onze eigentijdse vraagstukken", kettert het Volksdagblad uit Pe king. Was de Grote Sprong Voor waarts dan een sprong in het duis ter, de Culturele Revolutie een doodstuip? Bij Hongkong, Shandou en Xiamen aanlokkelijke economische zones voor buitenlandse ondernemingen, liefst Amerikaanse, die gepaaid worden met belastingvoordelen. De legendarische muurkranten afge plakt met reclame vol aanprijzin gen van westerse, liefst Ameri kaanse, consumptiegoederen en ge notmiddelen. Modeshows van wes terse kleding in de parken. De kuststrook die uitziet op het afvalli ge Taiwan, van militaire bases ge zuiverd en gerenoveerd tot villa park met tennisbanen en golflinks. Vandaa lim naa legen q len, dal rpjes be lartenjf [gen e vlecl len, van all Westerse bril toevoi de treij netropo kaar ge ing. H4 n om t! ïent d; antisch :je Zei Glaci Westerse diplomaten in Peking moeten hun ministers van buiten landse zaken bedremmeld melden dat ze de witte tornado van veran deringen amper bij kunnen hou den. Hoe is zo'n reuzenzwaai van honderdtachtig graden mogelijk ge weest? Maar ook: waarom is hij in Rood-China wel mogelijk en in de Sovjet-Unie niet? Dergelijke vragen spruiten voort uit onze slechte gewoonte om door een westerse bril naar China te kij ken, denkt dr. Eduard B. Vermeer. De Chinezen zouden verbaasd zijn over onze verbazing. Wij verkijken ons op het Chinese zelfbewustzijn. „Laat ik alleen al de communisti sche top nemen. De huidige leiders in de Sovjet-Unie zijn groot gewor den door niet op de tenen van een nicht van Stalin te gaan staan. Maar de Chinese voormannen kun nen met recht en reden zeggen: wij hebben de revolutie gemaakt, dus wij kunnen hem ook veranderen; wij zijn niet de kinderen van de re volutie, maar de vaders. De Chine se leiders zijn zelfstandig aan de macht gekomen, via de jeugdbewe ging, met het geweer in de hand, vechtend tegen de corrupte heer sende orde van de Kwomintang en tegen het Japanse imperialisme. Ze vormen om een christelijk be grip te gebruiken een Gideons bende. Ze hebben een geest van saamhorigheid en zelfverzekerd heid die je bij de zetbazen van Mos kou niet aantreft. Logisch, want die zetbazen hebben de revolutie door het Rode Leger opgedrongen ge kregen." Dat maakt een enorm ver schil". Dr. Vermeer is wetenschappelijk hoofdmedewerker aan het Sinolo gisch Instituut van de Rijksuniver siteit te Leiden. Hij heeft zich ge specialiseerd in de economische en sociale ontwikkeling van China. Hij is er verschillende keren ge weest. Vanuit die ervaring komt hij bijvoorbeeld tot de opmerkelijke uitspraak: „Het zoeken naar het ware geldt bepaald niet als een deugd in China". Zo'n vaststelling moet de zwaaiers met het Rode Boekje die er nog steeds zijn. als een gruwel in de oren klinken. Had Mao soms de waarheid niet in pacht? Dr. Vermeer echter onder bouwt zijn these die tevens in zicht verschaft in het. gemak van de ideologische reuzenzwaai be daard als volgt: „China kent' van oudsher wat antropologen noemen een schaamtecultuur. In zo'n cul tuur gaat het er niet om wie ie mand is of wat iemand denkt, maar om wat iemand doel, om de manier waarop hij zich presenteert. Iets verkeerd doen is het ergste wat er bestaat. In China speelt iedereen een rol. Laat ik een voorbeeld ge ven. Tijdens dit gesprek bent u ge woon een journalist die iets wil we ten en ik een wetenschapper die bepaalde vragen denkt te kunnen beantwoorden. Zo treden we elkaar tegemoet. In China zou dat on denkbaar zijn. Daar zou u de jour nalist moeten spelen die alles al weet, maar zich verwaardigt nog even een wetenschappertje te con sulteren. Ik daarentegen zou de grote geleerde moeten spelen die eigenlijk neerkijkt op zo'n inktkoe lie, maar alia. Pas dan zou ons ge sprek in China mogelijk zijn. Het rollenspel behoedt je voor uitglij ders". Sociaal gedrag Chinezen en dat zijn er in de Volksrepubliek China bijna een miljard worden vooral opgevoed in sociaal gedrag. Dr. Vermeer: „Ze zijn niet gewend een zaak op zijn merites te beoordelen; ze kijken meer naar de persoon die het zegt en naar zijn plaats in de sociale rangorde. Er bestaan in China een heleboel lagen van beleefdheden, een soort luchtkussens die ervoor zorgen dat men niet tegen elkaar opbotst. De verhoudingen op elk niveau zijn, hoe zal ik zeggen, terug te brengen tot de relatie tussen goe roe en gezel. En als je dan maar lang genoeg wacht, word je mis schien zelf ook nog eens goeroe. Daarom wekte de Bende van Vier in 1980 zo'n verontwaardiging. Die vier waren gewoon te jong; er was er nota bene één bij van onder de vijftig. Ze gingen voor hun beurt. Ook in de enorme waarde die ge hecht wordt aan het sociale rollen spel waarbij niet de boodschap telt, maar de boodschapper, onder scheidt Rood-China zich dus we zenlijk van de Sovjet-Unie. De Russen zijn in wezen toch westers". En het Westen is, misschien onder invloed van het christendom, Mes siaans. Nog zo'n verschil. Moskou wil de heilsleer van het marxis- tisch-leninisme uitdragen over heel de wereld. „China daarentegen heeft absoluut geen boodschap aan de wereld", zegt dr. Vermeer. „Nooit gehad". Alweer zullen de rode vendelzwaaiers van Mao on der ons opveren. Hét Boekje geen boodschap? Vermeer echter, koel tjes: „Welnee. China is altijd een zeer gesloten, homogene, op zich zelf gerichte cultuur geweest. Een eigenheid. Sinds tweehonderd jaar vóór Christus al toen de keizerlijke Han-dynastie China omsmeedde tot een politieke en culturele eenheid. Tot op de dag van vandaag noemen de Chinezen zich trots het Volk van Han, terwijl in Europa het ver gelijkbare Romeinse Rijk weer jammerlijk uiteenviel, bloeide de Chinese beschaving vrijwel onafge broken voort. Ik wil maar zeggen: China is een verschrikkelijk groot land. Het beschikt over alle hulp bronnen en meer dan genoeg men sen. Het kan bogen op een hoog cultureel peil. China heeft, kortom, voldoende aan zichzelf". Hetgeen en passant de vraag beant woordt waarom er nooit een Chi- Marco Polo in Venetië is ko- aanstrompelen. De vraag ook om Deng Xiaoping zich bij zonder weinig gelegen zal laten lig gen aan mogelijk gesputter in be paalde Mao-minnende kringen over het feit, dat hij het Rode Boekje verwijst naar de diepste la. „Armoede is geen doelstelling van het socialisme", leest Deng Xiao ping af op zijn eigengereide kom pas. „Quasi-religieuze systemen als het marxisme of het maoïsme met hun pasklare antwoorden werken niet. De waarheid moet je zoeken op basis van feiten. Dit feit bijvoor beeld: hoe opener onze markt, des te groter het nuttig effect dat de buitenlandse handel op de moder nisering van China's economie zal hebben. En daarmee uit". Deng Xiaoping, de nieuwe roerganger, wil gewoon dat China in het jaar 2000 een economische wereldgigant is. Dat zal ook wel moeten, want rond dat tijdstip zal de Volksrepu bliek met zijn voorlopig onstuitbare bevolkingsaanwas nog eens een half miljard Chinese buiken méér te vullen hebben dan nu al het ge val is. Verviervoudiging van de agrarische en industriële produk- tie dat wordt de nieuwe grote sprong voorwaarts en aangezien de armlastige Sovjet-Unie weinig te bieden heeft, moet Amerika de polsstok leveren. Dr. Vermeer: „Het zoeken naar het ware geldt in China bepaald niet als een deugd". „Door allerlei internationale ver wikkelingen is China in de jaren zestig even volkomen geïsoleerd geraakt, ook van Rusland", recapi tuleert dr. Vermeer. „Op een gege ven moment had het land maar één ambassadeur meer; in het on betekenende Kairo. De Chinese lei ders hebben toen ingezien dat zo iets geen normaal gedrag was voor een staat. Ze beseften dat de een heid en eigenheid van het Volk van Han gevaar liep door een groeiende militaire, economische en culturele achterstand. Ze begre pen dat China opengegooid moest worden om verder mee te kunnen in de wereld. En wat zagen ze, toen het venster eenmaal open was? De Verenigde Staten. Voor het gevoel van de Chinezen is er maar één mooi land op aarde en dat is Ame rika. Het machtigste land, met de grootste technologie, de sterkste economie en de onuitputtelijkste rijkdom ter wereld. Allemaal zaken die in China zeer bewonderd wor den. Vergeleken daarbij, vinden de Chinezen, is Rusland maar behept met een verouderde economie en een sleetse technologie. Waarbij komt dat het Westen nu eenmaal erg gemakkelijk economische hulp afscheidt zonder er meteen politie ke verplichtingen tegenover te stel len. De Sovjets zouden met politie ke eisen komen en daar voelt Chi na niets voor. Wij hebben onze ei gen vrijheid bevochten, zeggen de Chinezen en wij zijn mans genoeg om onze eigen boontjes te doppen". Maar toch. Het gemak van de reu zenzwaai. De flexibiliteit van zo'n aardrijkskundige, demografische en culturele kolos. Dr. Vermeer probeert nog een andere verkla ring. „Kijk. de Russen vinden dat hun samenleving, hun economie, hun staatsapparaat een weten schappelijke basis hebben. Alles wordt er gepland en op een weten schappelijk verantwoorde wijze ge stuurd, denken ze. Het is een beetje alsof je hier tegen een of andere vakgroep van een universiteit zou zeggen: jullie gaan voortaan de eco nomie van Nederland leiden. Het komt mede, geloof ik, omdat de Sovjet-Unie en trouwens heel West-Europa altijd een heel sterke plan-economie hebben gekend van wege de vele grote oorlogen die er zijn uitgevochten. Om dergelijke oorlogen te kunnen voeren, moest de economie worden uitgeperst. Die traditie is zeer sterk in Euro pa". China kent zo'n traditie niet. Daar geen eeuwige botsing tussen groot machten, want er bestonden geen grootmachten binnen het keizer rijk. Dr. Vermeer: „Er waren hoog stens oorlogen tussen de zogenaam de warlords, een soort krijgsheren, satrapen. Die planden hun econo mie niet. maar buitten de economie uit om zichzelf een zo sterk moge lijke positie te verwerven. Het was eigenlijk plunder. Toen de commu nisten dus in China aan de macht kwamen, bestond er lang niet die traditie van planning waardoor Eu ropa altijd gekenmerkt was ge weest. Men was veel meer gewend aan een zelfvoorzienende econo mie. Tegenover de regelzucht van de Sovjets stelden de Chinese com munistische leiders het zogenaam de voluntarisme, dat wil zeggen: groep die zich hierdoor laat leiden, is tot alles in staat; om iets te berei ken, moet je de groep mobiliseren Zo'n systeem is natuurlijk veel flexibeler dan een stelsel waarin alle specialistische functies en met name de politieke macht zijn voor behouden aan de staat". Hoeksteen De toekomst? Want zonder slag of stoot gaat het niet helemaal, getui ge het feit, dat het Volksdagblad al de volgende dag zijn verwerping van het marxisme moest matigen, duidelijk op last van hogerhand Het topkader staat vierkant achter Deng Xiaoping, heeft immers zijn positie aan de nieuwe roerganger te danken. Het middenkader echter wordt in zijn bureaucratische be staan bedreigd, wanneer de huidige ontwikkeling doorzet. Daar zetelen nog de functionarissen uit de tijd van Mao, geselecteerd op hun zui verheid in de marxistische leer. eerder dan op hun bekwaamheid meer de voorspelling aan: „Ik denk dat openingen naar het buitenland toe de hoeksteen zullen gaan vor men van de Chinese politiek. Ope ningen naar Amerika toe met name, want China heeft de Ameri kanen nodig voor de vervulling van zijn ene grote verlangen: here niging met Taiwan, alle Chinezen onverdeeld terug onder het eigen dak. Dat ze Hongkong herkregen nese leiders al een pluim op de hoed. Maar Taiwan zou een nog veel grotere pluim zijn. En Taiwan is iets wat Rusland de Chinezen nooit kan geven. Voorts lijkt het kustsector, verbonden met de poli tieke top van Peking in het noor delijke binnenland, gebruikt zal worden om het land niet alleen economisch, maar ook psycholo gisch om te vormen PIET SNOEREN tie doof. T" T houdi Het serlan boekeéi /instcijf. kt. H4 mogei De goede oude tijd is een pro- dukt van ons slecht geheugen. Wie is er nog bang voor difterie, kinkhoest, tetanus of polio? Nie mand. Toch stierven nog geen veertig jaar geleden 13.000 kin deren aan difterie, liet de polio- epidemie van 1956 een kleine duizend rolstoelen rollen en weten oma's nu nog te vertellen wat voor ellende kinkhoest of tetanus teweeg kan brengen. We zijn het, dank zij de DKTP-prik, bijna helemaal ver geten. J. Paalman We kennen die ernstige infectie ziekten niet meer. Sterker nog: komt zo'n ziekte voor dan stelt doorgaans oma de diagnose, want de gemiddelde jonge dokter weet niet wat hij ziet. Waarom zou je je laten inenten tegen ziekten die praktisch niet meer voorkomen? Goede vraag. In het buitenland daalt de vaccinatiegraad orfrustba- rend. Niet in Nederland. Wij laten ons in overgrote meerderheid ge- hoor7aam. met de oink on de naad van de broek, 1 cinatiegraad ligt hier boven de ne gentig procent. De Nederlandse gezondheidsgene- raals zijn daar heel blij mee. En te recht. Geen wonder dat men de laatste ambitieuze vaccinatieplan- ncn zeer behoedzaam wil invoeren. Wat is men per 1 januari 1986 van plan? Drie dingen. Alle kinderen zullen dan tegen bof worden inge ënt. Twee: ook jongetjes krijgen dan een prik tegen rubella of rode hond. En drie: samen met het ma- zeleu-vaccin wordt de nieuwe BMR-prik (bof, mazelen, rode hond) twee keer gegeven: als het kind één en negen jaar is. De nieu we prik wordt zo ingepast in het vaccinatie-schema dat het totale aantal prikken niet wordt uitge breid. Men wil van het kinder armpje vooral geen speldenkussen maken. Uit de circulatie BMR is een laatste loodje. Neem nu het rode-hondvaccin. Rode hond is een onschuldige kinderziekte, be halve als je het de eerste drie maanden in de baarmoeder op loopt. Je loopt dan de kans met een verkeerd aangelegd hart of oog ge boren te worden. Vaak gebeurt dat niet; ongeveer tien tot honderd keer per jaar, maar niemand die het zeker weet. Om dat te voorko men ent men sinds 1974 alle meis jes op elfjarige leeftijd tegen rode hond in. Nu wil men niet alleen meisjes twee keer inenten tegen rode hond maar jongetjes ook. Waarom? Inenting op elfjarige leeftijd maakt alleen die meisjes rode hond die het nog niet zijn. Het merendeel van de kinderen heeft die ziekte dan al doorgemaakt en is al immuun. Kinderen onder de elf zijn dus een broedplaats voor het rode-hondvirus. Om aan die circu latie een halt toe te roepen, wil ook op eenjarige leeftijd want die vaccinatie mislukt in vijf procent van de gevallen wordt die inenting op negenjarige leeftijd herhaald. Aldus hoopt men het rode-hondvirus binnen vijf tot tien jaar helemaal uit de circulatie te nalen. Voor bof en mazelen geldt onge veer dezelfde redenering. Vroegtij dig inenten en dat na een paar jaar herhalen kan die virussen uit de circulatie halen. Voor mensen die zich willen laten inenten is dat een goed bericht. En voor diegenen die dit weigeren? Naar mijn smaak is het te weinig bekend dat niet-in- geënten door de vaccinatie-pro gramma's extra gevaar lopen. Hoe Bescherming die ziektekiem niet meer goed cir culeren. Als iemand, pak-weg, po lio krijgt dan kan hij zijn buurman niet aansteken, want die is door de vaccinatie immuun. Omgekeerd wordt iemand die niet is ingeënt beschermd door zijn buren die wel ingeënt zijn. De ziektekiem kan nieLcirculeren, dus de kans dat een niet-ingeënt iemand tegen een ziektekiem aanloopt, is heel erg klein. Dit geldt zeker voor de „alternatie ven" die her en der verspreid le ven. Voor kleine gemeenschappen die principieel elke inenting weige ren, gaat dat niet op. De kans dat zo'n ziektekiem een dergelijke hechte gemeenschap binnendringt is klein. Maar gebeurt dat, dan kan die zich als een strovuurtje ver spreiden. Omdat de kiem in die gemeenschap zelden op bezoek komt, hebben ook ouderen er geen natuurlijke weer stand tegen opgebouwd Kinder ziekten als rode hond, polio en ma zelen zijn daar niet langer kinder ziekten. ook ouderen kunnen het krijgen. Polio en mazelen eisen bij ouderen meer slachtoffers: de kans dat zwangere vrouwen en dus hun ongeboren kinderen in die gemeen schappen rode hond krijgen wordt door het nieuwe vaccinatiepro gramma vergroot. Met andere woorden, de prijs voor de vaccina tie-programma's wordt in die ge meenschappen betaald. Kwetsbaarder Microbioloog prof. J. van der Veen. lid van de Gezondheidsraad, zegt dat in een artikel in het Neder lands Tijdschrift voor Geneeskun de met evenzovele woorden. Als die BMR-prik doorgaat, schrijft Van der Veen. dan moet je er reke ning mee houden dat het aantal ge vallen van aangeboren rode hond in die gemeenschappen aanmerke lijk zal stijgen. „De commissie vindt dat geen reden om van de voorge stelde strategie af te zien" Waarom niet7 Omdat dan het totale aantal gevallen van aangeboren rode hond in Nederland niet zal toene men. Met andere woorden: doordat de ingeënten zich beschermen wor den de niet-ingeënten in besloten gemeenschappen des te kwetsbaar der. Mag dat zomaar7 Ik denk eerlijk gezegd van wel. Toch moet het mij van net hart dat ik het verbazing wekkend vind dat er over deze ethische kanten van het vaccinatie beleid tot nu toe nauwelijks een discussie is gevoerd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1985 | | pagina 17