"Xon Ramaker en dochters echt wintercircus als clowns Iten minuten gij een LIEFSTE WENS-ACTIE SLOOT MET EEN GEDROOMDE FAMILIE-AFFAIRE IDEN/REGIOEaidócQowuwtVRIJDAG 28 DECEMBER 1984 PAGINA 9 bef hebben ,j^dden Femke en haar overlegd Sandra Ramaker Jvocaatr geschreven: „Wij vin- ;anctiesh onze papa een hele elkaarfeie clown!"? Nou, ze Öden helemaal gelijk '1* h rr' '^on Ramaker (42) roepbed als hiJ 6een clown is. altijd tejt brood voor zijn gezin s voor-rdient als beheersfunc- t jaar "maris bij de afdeling tvaa^biigheelkunde van het r®? lademisch Ziekenhuis ietzelf-|iden' beeft afgelopen en varierdagmiddag zichzelf alistiek de planken waarge- "oepenjakt. Eigenlijk was het imma eigen idee niet, maar itliinerf dochters Femke (10) gelijk"? Sandra (8) hadden pa in hun fuik gevan- einemah. Ze stuurden een Jerzoe-jefje naar de Liefste kers eriens_actje die was uitge- ^an breven ter gelegenheid Brinkt bet 75-jarig bestaan ike eet de Leidse Courant: 'ij zouden het erg leuk iden om in de Leidse '^^louwburg in het Win- 3ejjcircus op te treden, sa- pn met papa". En papa Imaker, de Amsterdam- jongen die sinds vijf ir aan de Leidse Mossel- nk woont, werd, met itemming van de actie- •y, de hekkesluiter van it een serie machtig aar- ge evenementen is ge- irden. hoorde het heel duidelijk, terdagmiddag na afloop van matineevoorstelling: Anto- k Pico en Bello kregen bij t Grand Finale, temidden n» hun gelegenheidscollegae, fn het publiek een extra, ilverdiend applaus... Een g later al liet Ton Ramaker s schriftelijk weten: „Wij dden niet verwacht dat deze gerealiseerd zou worden, je ziet toch maar dat mmige wensen toch werke- kheid kunnen worden. Het treden in het Wintercircus onvergetelij- gebeurtenis. Vooral direc- ur Martin Hanson en Wilma bben ons heel gastvrij ont- ngen". Ook de beide arties- Femke en Sandra, alias en Bello, betuigden nog- I7.55ials hun vreugde. Maar het lua is dan ook picobello... n Ramaker heeft dat clow- ske, die serieuze benadering mor- n het clownschap („Voor je )2.02gens om kunt lachen ben je up. 5.02fken bezig om na te denken, inspanningen in te stop- 16.30 n") niet van vreemden. Als ingen.iaapje van 9 trad hij in Am- gen var irdam al op in het jeugdcir- Over s Ramaker dat in de Nieuwe ®g^|| irkstraat voorstellingen gaf. 'AÓA.fan moederskant zat het ar- stenbloed er dik in. Mijn a en oma stonden op de ker- en^va! is met een poffertjeskraam hadden een dansnummer et cabaret". Trouwens, opa ttnd op de kermis ook als an- hai de,nceur bij de „steile wand", "üe Vir n s overgrootvader maakte 23.3CF dwolde VARA Puccini helemaal bont. Die had i oudheid van de nu vergeel- fotoportretten een eigen rij- jentikit ncj bioscooptentje. En hij be- ook spierenbundels die hij i laten opzwellen om als CDA eienkoning de blitz te kun- 18 5< n maken. Hij was een echte s"?êmi e>enkoning, zo'n type a la ludini, met sierlijke krulsnor strak zittend streepjespak gesnoerd in dikke kettin- n die hij, na zich opgeblazen hebben, moeiteloos van zich schudde. Jitdagingen Din'qgl ee. Ton Ramaker bezit bloed Histiscl t kruipt waar het niet gaan VARA) in. Hij mag dan nu zich or- intelijk gedragen op het ".L, maar veel eerder vlogen vonken bij hem al over. Hij 9.30 rkende de wereld reizend i zwervend. Ramaker was rtender in de nachtclub van D oom en tante die in Am- |0( erdam de befaamde „Blue »te" op de been hielden, hij teelde hofmeester op de grote 8 lart, runde een Italiaanse i Kul Press°bar, liet z'n baard VOo tón. diende bij de marine op onderzeebootjager (waar zich liet inbedden in „disci- me en verdraagzaamheid"), kippenbrader bij een zeer ote landelijke kruidenier, •kocht wijnen, vleeswaren delicatessen, fungeerde als ^^Jctóso-correspondent wat took moge wezen en be erde een innemende sector jeen opleidingscentrum voor Spleegkundigen. Toen rook 4 aan zijn tegenwoordige J tan, maar vandaag sluit hij It uit dat hij ooit nog eens Been nieuwe uitdaging ge- r zal geven. Nu kun je wel {en: Ton, niet doen man; je t nu vastigheid, pensioen Co; maar een Ramaker laat niet inkapselen, laat zich te hof** strikken. Die breekt vroeg nkel" ^at toch weer uit om het x buwe en rozerode leven om ch heen te voelen. Van zijn vrouw (die manlief bij zijn hobby overigens geen duimbreed in de weg legt) „hoeft het allemaal niet zo", maar Femke en Sandra, de twee rechterhanden van va dertje, hebben datzelfde bloed in hun aderen. Ze assisteren bij gelegenheidsoptredens in buurthuizen, scholen, winkel centra, op straatfestijnen en in verpleegtehuizen in de buurt Dat clownspak staat Antonio minstens eens in de maand als zwabberig gegoten Dan kruipt Ton Ramaker, die zich voor andermans en eigen plezier van de domme houdt, in de huid van August, maar hij komt er triomferend weer uit. Een clown Wie wil er nu een clown zijn9 Wel. Ramaker wil dat. Van ganserharte. Het zou mij een onbestemd gevoel be zorgen. maar Ton Ramaker geeft zich met lichaam, hart en ziel aan dat tijdverdrijf over. Twee weken geleden maakten Antonio, Pico en Bello een au ditie in de Vikingenzaal van hotel „Nieuw Mfnerva". Daar was aanwpzig mededirecteur Martin Hanson, die samen met vrind Charly Ross aan de touwtjes van het Wintercircus trekt. Als je heer Hanson met z'n verzorgdé baardje wat dat betreft kunnen hij en An tonio elkaar een hand geven ziet, denk je eerder aan een dagsluiter, een buitengewoon hoogleraar, een bibliothecaris met de rang van referendaris, eventueel een zielzorger op progressieve basis, maar dan net nog onder bisschoppelijke verantwoordelijkheid. Maar je denkt niet aan variété. Een vals beeld echter: Martin Han son leeft zich uit in wintervas- te circussen, organiseert inter nationaal theater en amuse- mentsprodukties. Zo zie je maar weer, dat schijn kan be driegen. Zalige schouwburg Antonio en Pico vermaken het hooggeëerd publiek. Roswing, Les Delphins. Bij de spreekstalmeesteres Wilma verwachtte je alles, maar ze ker niet de familienaam Teu- teberg. In haar kleedmakertje mochten Antonio, Pico en Bel lo zichzelf optutten en schmin ken. terwijl in de piste Leo pold Vidlak, een Oostenrijker met het uiterlijk van Buffalo Bill, met zijn St.Bernhards- honden en leeuwen het pu bliek de eerste rillingen van sensatie bezorgde. Eén leeuw zat me gemeen aan te kijken, maar hij bleef toch lief op z'n kruktafeltje zitten als hij niet aan de beurt was. Als er weer gechangeerd moest worden was er een „komisch intermez zo". Dat bestond uit het heen en weer lopen van een Enge Vrouw en een Eng Mannetje die dolle pret hadden moeten veroorzaken maar dat niet voor elkaar kregen. Superjon gleur Sorin Munteanu uit Roe menië („Eindelijk in Neder land!", waar men op hem had zitten wachten nadat hij het Circusfestival van Monte Car lo had gewonnen) deed het met zijn grote klasse heel wat beter „Wereldklasse", zei Ton na afloop van de voorstelling. Twee Mullens-telgen dirigeer den hun „komische chimpan sees", een stel wat nukxige oudjes die daarom ook geke tend hun werk moesten doen voor wat suikerklontjes. Maar toen was het tijd voor de Ra makers om op te komen! Het grote moment was daar. De clownerie kon beginnen. Het ging prachtig en zonder man keren Een act vol misverstan den, anders ben je geen echte clown. Ze hadden een „Kon- trakt om in het Splintercircus te Rijen op treden Maar hier was het Wintercircus in Leien. U kunt zich dat wel voorstel len. Maar ze mochten van Wil ma blijven en Antonio, door dochter Pico aangeprezen als „zie hier deze spierbundel", viel meteen bij het hooggeeerd Kubliek in de smaak. Ook toen ij een telefoonboek doormid den moest scheuren, wat niet ging. Dan maar blaadje voor blaadje. Een gewicht van 100 kilo optillen met de landen. Dat was ook zoiets moois Het kostte Antonio een enorm aan tal „tanden en kiezen" die als witte boontjes werden uitge spuugd. Pico en Bello toonden zich heuse jongleurs met borden ah gekheid op een stokje. Toen werd Antonio opeens een fakir die zijn assistente Pico hiep- notiseerde en vervolgens, on der het uitstoten van rauwe kreten, haar hoofdje doorboor de met vier stalen pennen. Het hoofdie bleek, na onthulling, gelukkig een groenekool te zijn. Fanfare-muziek voor het geslaagde trio, applaus en bloemen van hun Leidse fans in de zaal. „Moet je weten", zei Ton Ramaker later, „we wa ren vergeten het laken mee te nemen waaronder Pico met haar groenekool moest zitten. Ik heb toen maar m'n jas ge bruikt. Die is wel mooi naar de knoppen door die pennen. Je moet improviseren hè. We hadden moeilijk de jurk van Wilma kunnen nemen..." Steengoeie tekst „Het ging goed hè? We hebben er weken op geoefend. Met z'n drieën hebben we de teksten gemaakt". Een omstander zei: „Steengoeie tekst hoor, had den ze. die meisjes". Ton weer „Plankenkoorts was er niet bij. Alleen gisteravond waren de kinderen wat nerveus, liepen ze met vlinders in hun buik. We hebben ze maar met war me melk naar bed gestuurd Ik ben ontzettend blij, dat we dit hebben mogen doen. Ik hou van circus hè. Het liefst voor een gevulde zaal, maar met wat minder gaat het ook best We hebben hier naar toe ge leefd. Opeens is die spanning weg en dan speel je. De meis jes moesten leren met stem verheffing te praten" Wel. het ging ze uitstekend af: Pico en Bello waren echte clowns, op al dat zaagsel en houtwol. Toen was net afachminken Voor Antonio, Pico en Bello was de circuskoek op. Drie wensdromen waren zomaar uitgekomen. Het doek kon zakken En ook voor L.Ca' Liefste Wens-actie was het in pakken en wegwezen, na drie maanden van vaak verrassend reilen en zeilen We gaan oo de krant weer over tot de orde van de dag. Met altijd weer nieuws voor de boeg. Én als je dan omkijkt zie je het kolken de kielzog van wat geweest is. TON PIETERS Foto"*: TEJO RINGERS Het „Kontrakt" deugde niet, maar het trio Ramaker kreeg groen licht van spreekstal-meeateres Wilma (rechts). Pico en Bello tutten zich op in als clown beter thuisblijven. het kleedkamertje van Wilma Teuteberg. Zonder schmink kun je juist het bijzondere van een wintercircus: buiten is het kil, bijna koud. maar binnen zit je warm en knus onder de pan nen. Kopergeschal van het or kest. Schetterend, zoals dat hoort. Maar gaaf, bij het natio naal Wintercircus; niet tien toontjes ernaast, maar hooguit En wie was daar ook? Sytske Bruinsma, L.C.'s allereerste Liefste Wens-gangster. de een- dagsstewardess. die onlangs, bij de reünie in Rijswijk tussen al die bevredigde wensers Ton Ramaker had ontmoet. En ze zei: „Ik kom naar je optreden kijken!" Tenslotte begon dan het Wintercircus. en de mede werkenden uit „tal van Euro pese landen" stonden volgens net programma te dringen. Het leek wel op het Pinkster- wonder: iedereen kon elkaar verstaan in z'n eigen taal; in gebrekkig Duits, Engels en Nederlands. Dat heb je met een circus, dat zichzelf wenst te respecteren. Er zijn altijd wel twee acrobaten die zes keer terugkomen onder een steeds wisselende naam. En wèt voor namen! Trio Car- benis. Los Maderas. Troupe Terwijl Antonio. Pico en Bello zich in hun vermommingen hulden „für eine Probe", ver telde heer directeur die zo wel het aroom van een goed glas wijn als de muskusgeur van getemd wild als gemeen goed in de neusgaten opvangt dat het Nationaal Neder lands Wintercircus al zes jaar rondreist. „En al zes jaar ge wend aan heel goede kritie ken". Voor de derde keer in Leiden, „in een zalige schouw burg". die overigens al gerui me tijd gedirigeerd wordt door bedrijfsleider Kees Hoogeveen, geen lolbroek van de eerste orde, maar een harde werker en de technisch doorgewinter de plaatsvervanger van „Krachtpatserij" op de auditie; een voorproefje van wat in het echte circus ging komen, schouwburgdirecteur Hans van Dam, die nog steeds niet ren maar het niet te horen officieel afgeschreven is hoe- doch zichtbaar geroffel met z'n wel hij niet meer zal terugke- vingers op tafel deed me het ren. Kees Hoogeveen dus als ergste voor Antonio Ramaker betaalde gastheer van het vermoeden. Hem, Hanson Wintercircus, dat zich, bij („Het circus is niet dood, het monde van ingewijde Martin leeft; we hebben in Nederland Hanson „geplukt amusement" nog tien circussen, grotere en laat noemen. Hanson: „Niet- kleinere, die al jaren be waar, het circus hoeft in Ne- staan"), baarden, in het ach- derland op geen enkele finan- terhoofd, het stro en het ciële steun te rekenen. In te- krachtvoer voor z'n roofdieren genstelling met de ons omrin- duidelijk zorgen. En dan nam gende landen. Het cultuurbe- je maar weer een slok van je leid is in ons land altijd vrij glas met prik. Zenuwachtig, en opvallend geweest, in negatie- met een beetje gêne en een ve zin". lichte blos op de wangen. Zo'n Toen kon Antonio Ramaker privé-auditie heeft iets weg die met z'n dochters zich en van de bezigheid van een par- plein public in de Vikingen- ticuliere voyeur, zaal had omgekleed, terwijl de Maar wie schetste ons aller rest (circusdirecteur en een verbazing, toen we zaterdag paar krantenlui) deden alsof het trio zagen optreden in de ze het niet zagen het gevaar Leidse schouwburg? Niemand gaan lopen dat eens Toon Her- schetste dit dus. Daarom zal ik mans zo onnavolgbaar uit- het zelf maar weer doen. Mar- beeldde met de „act met de tin Hanson had, in arren moe- doif"; „dank u wel alstublief". de ja gezegd en hij was bereid Dit lot bleef Antonio c.s. be- de zondvloed gedurende ten- spaard, ofschoon het kortston- minste acht minuten over zich dig voorspelen niet vlekkeloos heen te laten komen. Eerst was. Aan het gezicht van supe- nog daalden we af in de cata- rintendant Martin Hanson kon comben van het gemeentelijk je niets aflezen hij had zó theater, waar de kleedkamer- uit de psalmen kunnen recite- tjes in een helse temperatuur lagen te blakeren. Daar be reidden Antonio, Pico en Bel lo, onder de moederlijke zor gen van spreekstalmeesteres Wilma Teuteberg, (uiteraard nog steeds gehuwd met Coty Teuteberg, orkestleider; teza men twee Teutebergen), zich schminkend voor op het optre den. Antonio en twee consorten van eigen bloed kwamen op na het nummer van de chim pansees; vanuit het smoorhete kleedkamertje, waar een ge zellige drukte heerste. Met Wilma, de spreekstalmeesteres in 't blauw en goud. En in de zaal zat toen al een mevrouw van de NCRV-teevee, van de serie „Bokkesprongen". Die zou gaan zitten te kijken of Antonio met z'n huppeldepup act misschien zou kunnen meedoen aan een circusmani festatie in het Osdorpse Meer vaart, later in het jaar '85. Niet ver van de kleedkamer „Di rectie Wilma" liep een be waakte gepantserde loopgang van ijzeren vlechtwerk, waar door de vijf leeuwen en een leeuwin hun aangeleerde op wachting bij het hooggeëerd publiek Konden maken. Maar als waarnemer mocht je niet bij die loopgang (vanuit een in de achterliggende steeg) ko men. Het was, dacht ik, wel de gewone weg waarover de schouwburgbespelers binnen komen en aldus voldoen aan het contract dat hun is opge legd. Kopergeschal Hokken en hekken in de duis ternis; „loopgangen voor de poezen", bewaakt door stafle den van het circus of door mensen die in dienst liggen bij de schouwburg. Maar je moest er niet vlak bij zien te komen, want dan viel je niet onder de door de verzekeringsmaat schappij gestelde voorwaar den. Bij de glazen ingang kwa men de bezoekers, ouder en veel jonger, binnen. Het was tenslotte een familiefeest met vogels van verschillende plui mage. „Waar is het circus?", vroeg een klant in een rol stoel. „Is er een circus hier?", hoorde ie van een ander, die kennelijk zijn kaartje niet zelf had gekocht. Men vond het maar vreemd: een circus in een schouwburg. Maar dat is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9