MAMMA. KAN JE DE WAS OPHANGEN AAN DE NULLIÏN? HET ANTWOORD STAAT IN DE KRANT. Stedelijk minder populair maar voor de kunst behouden )8: )diamet Hooi- ;oorts dagpuzzel „Montserrat" overtuigt niet door slechte timing Gaga eerste in Grote Prijs van Nederland Residentie Orkest excelleert in Ravel NST EaidaeGomont MAANDAG 17 DECEMBER 1964 PAGINA 9" ELDHOUWERTOT IVERLEDEN iME De in Hongarije geboren jierikaanse beeldhouwer bekend als wiens werk in het Vatieaan hem jernationaal aanzien bezorgde, is vrij- fe op 75-jarige leeftijd in Rome over- fen. Tot vestigde zich kort na de eede wereldoorlog in de Italiaanse ofdstad, waar hij een atelier inrichtte j de kunstenaarsstraat Via Margutta. i het ogenblik van zijn dood woonde er alleen. Tot ontwierp de ramen in enorme, moderne auditorium van lus de Zesde in het Vatieaan, waar Johannes Paulus II zijn algemene liënties houdt. Tot was de Italianen I best bekend door zijn decoratieve •k aan Stazione Termini, het cen- il station van Rome. VPRO zendt „De Hoeksteen" niet uit HILVERSUM VPRO-tv heeft besloten de serie „De Hoeksteen" niet uit te zenden. Er stonden vier afleveringen op het programma (30 decem ber en 6, 13 en 20 januari). De serie is geschreven door Ge- rardjan Rijnders en geprodu ceerd door Mij. Discordia en zou direct vanuit theater De Brakke Grond in Amsterdam worden uitgezonden. Aan het besluit ligt volgens de VPRO ten grondslag „de combinatie van onervarenheid met het maken van live-televisie en de moeilijke - en daarmee ver keerd interpreteerbare - in houd van het stuk". „Michael Jackson maakt tv-kijkers gewelddadig" WASHINGTON De video- clips van Michael Jackson en de groep ABC maken jonge te levisiekijkers gewelddadiger dan welke andere zanger of groep ook, aldus een rapport van de Amerikaanse Nationale Raad tegen Geweld op de Te levisie. Donna Summers en ex-Beatle John Lennon maken de jongeren het minst geweld dadig en a-sociaal. Op één lijn met Jackson zitten daarente gen de Rolling Stones, Billy Idol, Kiss, Devo, The Kinks, Joan Jet, Duran Duran, Iron Maiden en Cindy Lauper. Muziekmanifestatie duizenden scholieren AMERSFOORT Duizenden leerlingen van lagere scholen ontmoeten elkaar op 22 en 23 april in meer dan twintig plaatsen in ons land om er in klassever- band afzonderlijk en gezamenlijk liederen te zingen, waarbij de kinderen zichzelf kunnen begeleiden. Deze muziekmanifestatie „Musica '85" is georgani seerd door een werkcomité. Het initiatief ertoe is ge nomen door de Maatschappij ter bevordering der Toonkunst, de oudste organisatie die zich inzet voor het muziekonderwijs in Nederland. Alle lagere scholen zijn deze maand op de hoogte gebracht van de plannen. Zoals de zaken thans voor staan, wor den op genoemde dagen 's morgens en 's middag bij eenkomsten gehouden. De inschrijving sluit half ja nuari. Het aantal plaatsen voor de ontmoetingen van de klassen wordt nog uitgebreid als dat nodig blijkt te zijn. I in Ned. Congresgebouw Den g:„Hay Fever" van Noël Coward, ia: Peter van Leeuwen en Hilda den Ing. Zaterdag 15 december de toneelzaal van het Ned. ngresgebouw speelde de Bgse toneelvereniging flia" het overbekende blij- 1 „Hay Fever" (Hooi- irts) van Noël Coward. Op i amusante manier ver ste Hanna Smits de rol Judith Bliss. Het geraffi- jrde patroon in haar per- mlijkheid kwam goed tot jng. De gevleugelde uit- aken toonden een duide- individu en mede daar- >r bracht zij de bedoelde mor, tijdens het gehele tl, op een juiste wijze. Op- lend humoristisch was na Hollander. Als onzeke- Jacky Coryton bewoog zij id doordacht over het to ri en de onverwachte naï- t opmerkingen kwamen Btekend over. De afwisse lde grappige teksten door »n en dochter Simon en ^el werden niet altijd op juiste moment naar vo- h gebracht. De tekstver- ■king ging soms iets te le\ waardoor de bedoelde por verloren ging. Dank- Ide enthousiaste inzet van andere spelers, Ad Hu ls, Hilda van den Ing, Jim ulemans, Theo van de Pas Corry de Roo, was Hay ver een aangename voor ging. I kostuums pasten uitste- id bij de verschillende ponages en de genuan- frde regie zorgde voor een Jdig geheel. !EN VAN DER MAATEN EDY DE WILDE BIJ AFSCHEID: AMSTERDAM „De Wilde overspant de periode van de vroege Andy Warhol tot en met de Jonge Wilde, van Kennedy tot Reagan". Aldus Amsterdams burgemeester Ed van Thijn zaterdagmiddag in zijn toespraak tot de scheiden de direkteur van het Stedelijk Museum Edy de Wilde. De Wilde ontving wegens zijn grote verdiensten voor het Amsterdamse beeldende kunstleven uit handen van Van Thijn de Gouden Mu seum Medaille van de stad Amsterdam, die hiermee voor de eerste maal is toegekend. Tevens opende Van Thijn de tentoonstelling „La Grande Parade", de Wilde's afscheid- sexpositie met 250 topstukken uit de moderne schilderkunst na 1940. Dezelfde dag nog maakte minister Brinkman van Cultuur De Wilde's be noeming bekend tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De bewindsman deed dat in de hal van het Rijksmuseum Van Gogh, waar hij de exposi tie „De Nederlandse Identi teit", die parallel met en als aanvulling op de tentoonstel ling „La Grande Parade" is ingericht. In zijn afscheidstoespraak in de Zandberg-vleugel van het Stedelijk Museum zei Edy de Wilde onder meer, de „inte griteit, de vrijheid en waar digheid van de kunst" in be scherming genomen te heb ben, in een periode van grote verwarring. - „Het museum heeft in die ja ren wellicht aan populariteit ingeboet", aldus De Wilde, „maar wel is het daardoor voor de kunst behouden ge bleven". Ook nam de schei dende museumdirekteur de gelegenheid te baat, nog eens te wijzen op de noodzaak het Stedelijk uit te breiden, wil het zijn vooraanstaande posi tie in de internationale mu seumwereld behouden. De meest aangewezen ruimte Handdruk en een ere-penning van burgemeester Van Thijn voor de scheidende, maar blije Edy de Wilde. daarvoor moet volgens De zou moeten zijn, een ruimte Wilde worden gezocht op het met duidelijke verhoudingen. Museumplein, „die grote lege met duidelijke plastische ele- plek". Zo'n uitbreiding zou menten en met een duidelijke volgens De Wilde deel moe- richting", ten uitmaken van de „al om- De honderden genodigden op vattende vormgeving, waar- de afscheids- en openings van het resultaat een plein bijeenkomst, onder wie de Meteen al grote belangstelling voor „La grande parade" in het Stedelijk. commissaris van de koningin, minister Brinkman van Cul tuur en vele vertegenwoordi gers van de Nederlandse en internationale museumwe reld, moesten een bezoek aan „La Grande Parade" tot laat in de middag uitstellen. De tentoonstelling, die zaterdag middag vanaf drie uur voor het publiek was opengesteld, trok al zoveel belangstelling, dat het museum de bezoekers stroom nauwelijks kon ver werken. Om 16.00 uur had zich een lange rij bezoekers gevormd, die buiten in de stromende regen geduldig wachtte om tot de meester werken van o.a. Picasso, Ma tisse, Braque, Beekman, Wé- ger en Bacon te worden toe gelaten. Ook zondag was de belangstelling overstelpend en moest lang worden gewacht, alvorens het museum kon worden binnen gegaan. „La Grande Parade" en de paral lelle tentoonstelling „De Ne derlandse Identiteit" duren tot april 1985. GODERT VAN COLMJON Haagae Comadia speelt „Montserrat" van Emmanuel Robles. Vertaling: Loek Schaareman. Regie: Jo Dua. Decor en kostuums: Andrei Ivaneanu. Met Filip Bolluyt als Montserrat, Reinier Heidemann als Izquierdo en vele ande ren. HOT, zaterdagavond 15 december, herhalingen op 18, 20, 21 en 22 de cember en tot 9 februari. In „Montserrat" brengt de schrijver Roblès het sterven om wille van principes aan de orde. De Haagse Comedie speelt het stuk in de regie van Jo Dua. Er valt nogal wat op aan te merken. „Montserrat" speelt zich af in Zuid-Amerika ten tijde van de Spaanse overheersing. De verzetsstrijder Simon Bolivar ontsnapt aan een valstrik, omdat de officier Montserrat hem heeft ge waarschuwd. Deze vindt dat Bolivar het gelijk aan zijn kant heeft. Montserrats kolonel Izquierdo wil de schuilplaats van Bo livar weten. Hij laat daartoe zes onschuldige mensen oppakken die na een uur gefusilleerd zullen worden als Montserrat niet praat. De kale ruimte van het toneel is gevuld met stevig houten meu bilair: een kazerne of een rechtzaal. Daarin worden de zes on- schuldigen bij Montserrat achtergelaten. Deze acteur, koopman, pottenbakker, jongen, meisje en moeder beseffen getuige hun zwijgzaamheid niet onmiddellijk waar het om gaat. Pas als Iz quierdo terugkomt en het doodschieten begint, komen de emo ties los. Het is jammer maar begrijpelijk, dat Roblès niet zes filosofen heeft laten oppakken. Nu zeuren vier van de zes opgepakten om hun leven en komt de vraag of sterven voor de goede zaak zin vol is nauwelijks aan de orde. Hoop en geloof krijgen ruim schoots de aandacht. Izquierdo en de aanwezige pater mogen hun wrede rationalisaties op de slachtoffers loslaten. Angst be heerst de aanwezigen die als de tien kleine negertjes van het toneel verdwijnen. Regisseur Jo Dua heeft nogal wat te schaften gehad met het ne gentien acteurs tellende ensemble Dat blijkt vooral uit de groepstonelen, die er veelal rommelig uitzien en statisch wor den. omdat de timing nog niet helemaal je dat is. Het lijkt alsof de potentiële slachtoffers steeds tot tien tellen alvorens het tot ze doordringt dat ze nu wel eens moeten schreeuwen of huilen. Dan sist Wim van den Heuvel weer eens door zijn snor of galmt Roos Blaauboer met haar geknepen stem dat zij moeten blijven leven. Filip Bolluyt doet het niet slecht in de zwijgende vertwij feling die Montserrat kenmerkt. Reinier Heidemann mag temid den van een weinig overtuigende groep uitblinken als Izquierdo. Zijn creatie houdt het midden tussen een minachtende quizmas ter die over leven en dood kan beschikken en een Mephisto die in naam van God de smeekbeden van de zes als argumenten ontkracht. Negen kwartier „Montserrat" laat de gedachte achter dat wie in een dergelijke situatie terechtkomt in geen geval zo moet hande len als de aanwezige personages. Als je nog maar een uur te le ven hebt, is helder optreden, een goede timing en collectiviteit een noodzaak. Die drie ontbreken aan deze voorstelling van de Haagse Comedie. PETER SNEL Scène uit Montserrat. met op de voorgrond Filip Bolluyt als Montserrat; achter hem v.l.n.r. Kees van Lier, Roos Blaauboer, Alfred van den Heuvel, Agnes Veger en Wim van den Heuvel. Voor een uitgebreide agenda, ook voor de ko mende dagen, raadplege men „UIT", de gratis we kelijkse bijlage van deze krant. bioscopen ALPHEN AAN OEN RUN EU ROCINEMA I en II (Van Boetze- laerstraat 6. tel. 01720-20800): Gramlint (al); 18.30. 21.00. wo ook 13.45 aEUROClNEMA III: Once upon a time in America (12Y. 19.00. aEUROClNEMA IV: The karate kid (16): 18.30. 21.15. wo. ook 13.30 LEIDEN LUXOR (Stationsweg 19. tel. 071-121239) Ghoatbut- tere (at); 14.30. 19.00. 21.15. a LIDO I (Sleenstraat 39. tel 124130): Gremlina (al); 14.30. 19.00. 21.15 LIDO II: Ame- deua (al); 20.00 a LIOO III. Top secret (al). 14 30, 19.00. 21.15. a LIOO IV Woman in Red (al); 14.30. 19 00. 21.15. a STUDIO (071-133210): Broadway Denny Rote (16); 19.00. 21.15 ma. dl ook 14.30 a TRIANON (Bree- straat 31. lei 123875): The ne wer ending story (al); 14.30, 19 00. 21.15. e REX (Haarlem merstraat 52. tel. 071-126414); Heter dan vuur (16); 14.30. 19.00. 21.15. KINDERVOORSTELLING STUDIO Alice in Wonderland (al). wo. 14.30. zo ook 16.45. NOORDWMK LIDO THEATER (Pr Bernhardstraat 56. tel 01719-12800): The return o« the Jedi (al); ma. 19.00 Josephine Mutzenbecher (167. ma. 21.15. di 20.15. KATWUK CITY THEATER I (Badstraat 30. tel. 01718-740757 Bolero (16); wo. 14 45 ma. <Jl 19.00. 21.15. a CITY THEATER II Blama it on Rio (al7 tifden zie City I a CITY THEATER lit Taiidrhrer (167 lijden zie City L CITY THEATER IV: The dres ser (al); ma. 19.00. VOORSCHOTEN GREENWAY Return ol the Jedi (al): -wo. 15.45. Les uns et les tubes (alt ma. di. wo. 19.00. WASSENAAR e ASTRA: Uit naam van al de mijnen <167 <n*- t/m wo. 20.00. DEN HAAG* ASTA 2 (Spui 27. tel. 463500) GHOSTBUSTERS (al); 14.00. 19.00. 21.30 a ASTA 3: Gremlina (al); 13.45, 18.45. 21.15. a BABYLON 1 (naast Centraal Station, tel 4716567 Amadeua (al); 14 00. 20 00. BABYLON 2 (12), Choatbue- ters (al); 14.00. 19 00. 21.30. a BABYLON 3 Under the cano (16); 14.00. 18 45. 21.15. CINEAC 1 (Buitenhof 20. lel 630C37): The women in red M 14.00. 18.45. 21.30. CINEAC 2: Under fire (16); 14.00. 1645, 21.30 a CINEAC 3: Katharine, de naakta tsarina (187 14.00. 18.45, 21.30 wo 18.45, 21.30. a EURO CINEMA (Leyweg 910, tel. 667066): The never ending story (al); 14.00. 19.00, 2130. a METROPOLE 1 (Carnegielaan. tel. 456756):Gremllne (alt 14.00, 18 45. 21.30 a METROPOLE 2: The neverendir 14.00, 18.45. 21 POLE 3: Broedway Denny ho** (al) 14.00. 18.45. 2130. ME TROPOLE 4: Once «pon a time in America (127 133a 19-30. METROPOLE 5 Paria, Tens (16); 14 00. 20 00. OOEON 1 (Herengracht 13. tel 4624007 „1964" (127 13.45, 18.45. 2130l ODEON 2 Police academy (al). 13 45. 18 45. 21.30 OOE ON 3: Cho*tbusters (al7 13.45. 18.45. 21.30 OOEON 4: De gouden zeehond (all 1345. 18 45 Betrayal (167 21-30. e L£ PARIS 1 (Kettingstraat 12b. Vartangens van sen tiener (187 12.15 tot 22.45. LE PARIS 3: Vurige maisjeeorgieén (187 12.30 tot 23.00. PASSAGE (Passage 63. tel 4609777 Rhi nestone (al); 14 00. 18.45, 213a HAAGS FILMHUIS: Voot oa- U!d («17 METRO- UlSWOORDRAADSEL Zontaal: 1. listig (ongunstig); 4. dijkheid; 8. klopje; 10. lang en persoon (scherts); 11. rund; 12. bs; 14. rivier in Italië; 15. eenvou- _17. insekt; 19. familielid; 21. iden- jsbewijs; 22. vogel; 23. voertuig; koort schop; 27. veelal rond ge- 30. winters voertuig; 32. blad- Jnte; 33. lidwoord; 34. wolvlokje; liaatwerk; 37. hinderpaal (fig.); 38. idigde. zeer harde wind; 2. moe- lant; 3. klein kind; 5. ofschoon; 6. drlnkkom; 7. lange brede I; 9. blaasinstrument; 12. op deze B; 13. voorzetsel; 15. vertrek bij hardloopwedstrijd; 16. plante- 18. familielid; 20. anekdote; Itoon; 24. binnenvlakte van de 26. politiefunctionaris; 28. ver- 'ingsrest; 29. dwarshout aan een 31. manier van zingen v.e. ka il 33. halsdoek; 35. wiskundig ge- ralkant. LOSSING '®X '96 ep C€ :IOJ ie tej '62 :se '82 \Z :uj|Bd -pz iNueiN zz tdoui '81 :iseoj 91 lueis gi '.ej Zl :oqoq 6 :B|ojs :deu g 8 !sm z iwjois 'i :|eeoiiJSA jse6 '88 :d(M }ue>i ge :dou >e :®p 8£ ;B|S ZZ t)8 ipeej LZ ;Bds S2 Ijb>| '82 loeq fsed 'iz 'euio '61 Uoui LI :jaq ?Sl :od n Uoz zi :so u Ubi <n *g :sub: Flipje in Tiel wil zestig banen kwijt TIEL De directie van de Koninklijke Maatschappij De Betuwe in Tiel („Flipje") wil 60 van de 180 arbeidsplaatsen kwijt. De reorganisatie is no dig om kosten te drukken, waardoor het bedrijf zich beter kan handhaven op de afzet markt. Op het gebied van jams en vruchtensappen is sprake van een scherpe concurrentie, aldus de directie van Flipje. In 1977 werkte er nog ruim 500 mensen bij Flipje. In het ver leden vonden meerdere reor ganisaties plaats bij deze Uni- lever-dochter om de scherpe concurrentie het hoofd te kun nen blijven bieden. Amerikaanse militairen vochten in Nicaragua DETROIT Volgens familie- caragua. De regering in Was- in het bezit van duizenden leden van enkele gesneuvelde hington heeft de beschuldigin- dollars waarmee ze mensen Amerikaanse militairen zijn in gen tegengesproken. Volgens moesten omkopen. Het bestaan 1982 en 1983 Amerikaanse de gisteren gepubliceerde ver- van de speciale eenheid, zo eenheden ingezet bij gevecht- klaringen droegen de militai- werd gezegd, moest geheim sactiviteiten van anti-sandinis- ren tijdens hun acties in Nica- blijven, tische guerrillastrijders in Ni- ragua burgerkleren. Zij waren SUSKE EN WISKE AMORIS VAN AMORAS ■HH GRATIS ELKE WOENSDAG DE BIJLAGE BIJ UW KRANT MET «FORMATIE OVER FILMS.MUZIEK HEATER, RECREATIE.EX POSITIES EN EEN COMPLETE AGENDA Nederlandse popgroepen een duwtje in de rug geven bij hun streven naar grotere bekendheid, dat is, beknopt geformu leerd, de doelstelling van de Grote Prijs van Nederland, een soort talentenjacht voor Nederlandse popgroepen, georgani seerd door een samenwerkingsverband van de VARA-radio, Muziekkrant Oor en CEC 7000. De afgelopen maanden hebben 160 popgroepen, via tien voorronden en twee halve finales, slag geleverd om een van de zes finaleplaatsen. Afgelopen zaterdagavond was het zo ver en werd tijdens de finale in het hoofdstedelijke Paradiso de laatste striid gestreden tussen een zestal groepen van di verse muzikale snit. De inzet; een afzichtelijke, één meter hoge wisselbeker en een geldbedrag van ƒ5.000,-. In een rap tempo twintig minuten speeltijd per groep en slechts tien minuten om te wisselen kon een stampvol Pa- radiso de zes finalisten aan zich voorbij zien trekken. Echte verrassingen, afgezien van het optreden van de Wassenaarse groep Bad Bob, bleken daarbij uitgesloten. Verfrissend was de muziek van het Amsterdamse Gaga: een swingende combinatie van Afrikaanse ritmes, new wave in vloeden en Nederlandse teksten, waarbij een opvallende rol was weggelegd voor saxofoniste Barbara de Klein. Hekkesluiter en, wat het Amsterdamse publiek betreft, klap stuk van deze finale was het eerder genoemde Bad Bob, een kwartet muzikanten dat zich absoluut niet stoorde aan de on geschreven regels van de popmuziek, hetgeen de zeggings kracht van hun muziek ter de kwam: een mengeling van agressieve en melodie !i n. een gestoorde zanger en een uitstekende gitarist, u j u'oliek tot groot enthou siasme wist te brengen. Het duurde ruim een uur voordat de jury, bestaande uit popjournalisten en radiomensen, tot een uitspraak kwam. Fluitconcerten en applaus vielen juryvoor zitter Huub de Graaf ten deel toen hij, na de bekende inlei dende praatjes die juryvoorzitters eigen zijn, meedeelde dat Gaga de eerste prijs in de wacht had gesleept, gevolgd door Bad Bob en Rebel op een tweede en derde plaats. FRITS BRUINS Raaldantia Orkest o.I.v. Nana Vonk. soliaten: Marieke Blankeatijn, viool en Vladimir Mendelssohn, altviool. PW A-zaal N«d. Congresgebouw Don Haag, zondagmiddag. Het blijft nog altiid een van de geniaalste werken, die er in onze eeuw zijn geschre ven: Ravel's Daphnis et Chloé, waarvan de 2de Suite op het zondagmiddagconcert van het RO in de volle PW A-zaal werd gespeeld. Het is ook een van de groot ste orkestbezettingen, die er gebruikt zijn, en nergens, zo als bij menig hedendaags werk in uitzonderlijke bezet ting, is er van enige overbo digheid sprake. Ravel roept de wonderbaarlijkste, fijn- trillende kleurschakeringen op in zijn Lever du jour, waaruit zich de stijgende me lodielijn ontwikkelt. En het slot van deze suite met de fa meuze schetterende trompet ten geeft altijd weer een on gelooflijk effect. Hans Vonk ligt de muziek van Ravel, waarin achter de rationele, hel l'ijd een stuk- n „duivel" nljke ver schil met Debussy), bijzonder goed en op deze matinée kreeg de suite dan ook een weergave, die in het geheu gen naklonk Dat was eerlijk gezegd, niet het geval met Mendelssohn's vriendelijke Ouverture Meeresstille und Glückliche Fahrt ondanks het mooie rustige begin. En ook Martinu's Rhapsody- Concerto voor altviool en or kest moest wel verbleken bij het erna volgende meester stuk van Ravel: goed ge schreven, vervuld van een melancholiek verlangen naar Bohemen en bovendien ronduit prachtig gespeeld door soloaltist Vladimir Men delssohn. Maar Mozart's Vioolconcert in A (KV 219) kan het tegen alles opnemen in zijn klaar heid en zo moeilijk te realise ren eenvoud. De jonge soliste Marieke Blankestijn speelde het met grote muzikaliteit, wat ingetogen misschien maar met innemende expres sie. Ze komt er wet deze be gaafde leerlinge van Kreb- bers Het deed ons overigens goed dat Hans Vonk weer vooi zijn orkest stond NOES KOKEE Het Nederlands Kamerorkest (NKO) gaat dne kerstconcerten geven Met de solisten Elly Ameling (sopraan) en Istvèn Parki- nyi (viool) wordt onder meer het Brandenburgsconcert van Bach uitgevoerd. De uitvoeringen zijn op 18 december in Den Haag (Congresgebouw). 23 december Utrecht (Vredenburg) en 26 december Amsterdam (Concertgebouw7

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 9