JAN VAN VEEN eenzamen vriend der Stalin keert voorzichtig terug als oorlogsheld MENS van de ruimte in deze owe - en WASHINGTON De dierenti van Miami heeft gedurende e/ia weken een exemplaar van de /io| urbanus, de stadsmens, in een de verblijven te gast gehad. was een mannetje. Hij was middelbare leeftijd, ging geklet een driedelig pak en wane meestal met een diplomatenkof\ tje rond. De stadsmens trok veel bekijf Aan het hek, waarachter hij i liet bewonderen, had de din van de zoo een bordje met ,,H<\ urbanus" bevestigd. Interessait dan het levende exemplaar i waren wellicht de bezwaren j een aantal Amerikaanse we/j schappers heeft ingebracht tel die soortnaam op het bordje. bedenkingen komen er op neer j de aanduiding „Homo urbanl veel te algemeen is. Bij een staat ook niet alleen maar „ai maar „baviaan" of „orang-c of zo. Stadsmens slaat kortom een hele biologische familie, oni te verdelen in tal van subsoon die allemaal een afzonderlfy/lSl naam hebben. We hebben hier te maken met uiterst boeiende tak van de an$B SI pologie. In de gedragspatronen^ 10 het handhavingsvermogen van\ - menselijke subspecies voltrekwföï zich immers zulke snelle veran,oofd ringen, dat zij de evolutieleer.Ljntj hoog tempo verrijken met niejmK wetmatigheden en theorieën ü$K hi ke natuurlijke selectie en mutatL* Jj Een van de ondersoorten die f' voorbeeld de menskundige prof F John Leo bij de homo urbani&mgfól derscheidt is de jogmens, de /jqLn j urbanus currens. Sedert enige jan is een enorme toename van dit tjEO 1 vastgesteld. De homo currens (al vankelijk ook wel als trimmènst vaniiciijn uua wt-j etiü uiiiiiuensv. - trotmens aangeduid) is voorzovWÏ bekend de eerste menselijke va/fcn t tie die rent terwijl hij niet m achternagezeten. Vooral op V Noordamerikaanse con tinen t jeld hier en daar sprake van e*ce5aWek populaties. De jogmens vertoa,- meestal een solitair gedrag. M16 soms rept hij zich door de urhjjoodf omgeving in kleine formaties, in uitzonderlijke gevallen kunm aanzwellen tot reusachtige kud&ïïl j Zo heeft enkele weken geleden een zondag een ware plaag"1 naar schatting 18.000 jogmeiI een spoor van ruim 41 kilomi door de stad New York getroka Ook een ras dat sterk in omvl, toeneemt is de ambitiemensjK^"\ homo erectus ambitiosus. Dit isL rusteloos wezen, dat met nooit a ghW tende ijver op geld en positie jaap!|£P Het type werd reeds in de vroesr^ie historie beschreven. Maar recejr°8'ar lijk hebben zich opmerkelijke A-us anderingen in gedrag en geslat lijke samenstelling van deze species voorgedaan. Vrat hij ger vaak zijn soortgenoten c dert korte tijd is het doejgeric'hl treden van de homo ambitiosus sublimeerd in een grote soei vaardigheid (egomania pset sympathica). Een andere opmei lijke mutatie doet zich voor in name Noord-Amerika en Noordwestelijke streken van pa. Was daar, zoals overal ei de ambitiemens traditioneel altijd van het mannelijk geslx plotseling tekent zich een enoi RPS groei van het aantal vrouwtjes Op zakenlunches en profession ikai cocktails in luxe AmerikaanseWKM tels strijken soms zwermen n waarin de masculiene exempla j.^n tero lumn volgen hieronder, kort °,raL schreven, enkele van de ovèi subspecies die in de Amerikaa ia.^ ,Zl literatuur kunnen worden aan|^iri troffen. - De zielmens (homo sapiens chotherapeutopathicus). De mensen-stand loopt sterk tei Wetenschappers achten dit g11 verontrustend verschijnsel, m veeleer een bevestiging van zelfcorrigerend vermogen var natuur. Extreme sociologische standigheden hadden in de j zeventig een teveel aan zielmen doen ontstaan, waardoor and rassen ernstig werden bedreigd, homo psychotherapeutopathi heeft vermoedelijk een zeer IQ en is mogelijk het meest ini ciënte van alle humane onden ten. In de gehele natuur is schepsel bekend wiens uitsluitel belangstelling niet verder reikt i de eigen gevoelens en voor wie eigen gemoed tot overmaat ramp altijd een probleem voi Het ellendige creatuur laat daarom hardnekkig misbruiJ door zielkundigen, die voorwei structuur te kunnen aanbrengei het psychische moeras van de mens. - De protestmens (homo intelli alis protestans). Eveneens steri ruglopend, maar volgens deskui gen nooit uitstervend. De prol mens is in Noord-Amerika ti nog schaarser dan in West-Eui Een enkele dwaalgast wordt wel eens waargenomen bij het i van het Witte Huis te Washing - De lichte mens (homo ludens perficialis). Gaat uitsluitend lil conversaties aan, gebruikt lil maaltijden, gaat licht, soepel modieus gekleed en luistert i\ lichte muziek. Hij is a-politiek leeft in vrede met zijn rustige zijn plezierige buren en zijn ai name zelf. De conventionele tenschap dicht de homo superl lis in verband met diens volhai in oppervlakkigheid een be\ verstandelijk vermogen toe, een nieuwe antropologische zegt, dat de lichte mens wellici schranderste aller schepselen ii die snel opgang makende these* deze subspecies doelbewust vc 1 oppervlakte kiezen vanuit de sa tie dat het zich verdiepen in diepere per definitie zinloos ei elk geval onbegonnen werk is. MARC DE KONII GORI Buiten het kantoor van de communistische partij in de Georgische plaats Gori staat een negen meter hoog standbeeld zonder opschrift. Een opschrift is ook niet no dig. Iedereen weet wie de somber ogende man is die over het plein uitkijkt, on danks de pogingen die de offi ciële instanties de laatste tien tallen jaren in het werk heb ben gesteld om hem uit de ge schiedenisboekjes te schrijven. In de Sovjet-Unie zijn alleen nog dit stenen beeld en een nabij gele gen museum officieel aan de nage dachtenis van Josef V. Stalin ge wijd. Elders in het land hebben de regering en de partij, na de zoge naamde „geheime rede" van zijn opvolger Nikita Kroestjev in 1956, vrijwel alle sporen uitgewist van de alleenheerser die eens over leven en dood van honderden miljoenen mensen beschikte. Functionarissen hebben zijn naam niet geheel uit de geschiedenis kunnen schrappen, al was het alleen al om ziin belangrij ke rol in de Tweede Wereldoorlog, die door de Soviets „de grote pa triottische oorlog wordt genoemd. Aan de grote massa wordt Stalin alleen nog gepresenteerd als de op perbevelhebber in de Tweede We reldoorlog. Deze beschrijving duikt de laatste tijd steeds meer in de media op, omdat de Sovjet-Unie zich opmaakt voor de viering volgend jaar van de 40e veijaardag van de overwinning op nazi-Duitsland. De verwachting is, dat Stalins naam en beeltenis steeds vaker gezien zullen worden naarmate de verjaardag, die een groots festijn belooft te worden, na derbij komt. Gemengde gevoelens Stalin blijkt door het Russische volk niet vergeten, en de gemeng de gevoelens die worden opgeroe pen door de herinnering aan een man die een symbool van angst is maar tegelijkertijd nostalgie en be wondering afdwingt, komen ner gens beter tot uiting dan in Gori, waar hij in 1879 werd geboren als Iosif Visarionovitsj Dzjoegasvili. Bij het beeld op het Stalinplein bij de Stalinstraat liggen bloemen. Aan de overkant van de straat staat een warenhuis dat voor 24 roebel (90 gulden) op houten paneeltjes ge schilderde portretten verkoopt van een goedmoedige Stalin die een pijp opsteekt. Buiten het tot mu seum ingerichte geboortehuis van Stalin staat een oude man die wazi ge foto's van Stalin aan voorbijgan gers verkoopt. Wanneer er een bui tenlander aankomt, stopt hij ze snel in zijn koffertje. De voorwerpen in het museum zijn zorgvuldig gese lecteerd om Stalins rol in de revo lutie en de Tweede Wereldoorlog te benadrukken. De bezoeker zoekt vergeefs naar verwijzingen naar de zuiveringen, de bloedige collectivisering en an dere „excessen" die aan tientallen miljoenen mensen het leven heb ben gekost. Ook de persoonsvere ring die eens ongeschreven wet was, lijkt nooit te hebben bestaan. „We weten dat hij fouten heeft ge maakt", zei een ongeveer 50-jarige vrouw, die met dit eufemisme op Stalins zuiveringen doelde. „Maar het werk dat hij voor ons land heeft gedaan, wordt nog steeds ge respecteerd". Vaak kan men op een ruit van een vrachtwagen of een taxi een vergeelde foto van Stalin zien. Kleine aandenkens als een knop op de versnellingspook met een portretje van Stalin zijn zeer in trek. Nationale held Wellicht omdat Stalin als een held van de oorlog wordt afgeschilderd, proberen de Sovjets de officieel goedgekeurde aandenkens zo posi tief mogelijk in ere te houden. Het museum in Gori lijkt veel op een heiligdom. Het heeft een donker vertrek met een verlicht dodemas- ker van Stalin. Het zal duidelijk zijn dat in elk geval de inwoners van Gori altijd met weemoed op Stalins periode terug zullen kijken. „Zoals u ziet hebben wij nog steeds het enige standbeeld van Stalin", zei een museumbezoeker. „Voor ons is hij nog altijd een nationale held". Josef Stalin Zeven jaar geleden werd Jan van Veen hoofd amusement bij de AVRO. Het proefjaar kreeg geen vervolg („Je verambtelijkte te veel. Je moest vaker vergaderen dan echt wat doen"). Dat ene jaar on derbrak een reeks van inmiddels twaalf jaar directeurschap van de te.xtielgroothandel Universum in Nijkerk, een bedrijf dat aanvanke lijk werd gerund door zijn schoon vader. Jan van Veen bleef nadien door gaan met Candlelight en ook met enkele dagprogramma 's, zoals Vol gas" en met het nachtprogramma „In the still of the night". Nu is er alleen nog Candlelight. „O ja, ik heb ook nog een kroeg ge had in Hilversum. Inderdaad: Candlelight. Dat heeft drie jaar ge duurd. Even proberen of het leuk was. Nou, dat was het dus niet. Ik stond niet achter de bar hoor, maar je kunt veel beter ergens anders een pilsje drinken dan in je eigen kroeg". Wie de pennevruchten van Candle- light-fans rustig op zich wil laten inwerken, kan terecht in het boek Candlelight. Jan van Veen heeft inmiddels al drie bundels met ge dichten van luisteraars samenge steld. Uitgeverij Mingers B.V., Baarn. NIJKERK „Die sokken die je aan hebt komen zo te zien bij ons vandaan. Waar heb je ze gekocht? In Zwolle? Dan zijn ze vast van ons". Grote grijns op het gezicht van de 40-jarige zakenman Jan van Veen: „Ik moet af en toe even peilen hoe groot m'n markt is De bijna twee meter lange man op de directeursstoel van textielgroot- handel Universum in Nijkerk is dezelfde, die elke maandagavond van tien tot elf uur via Hilver sum 3 bij talloze hondstrouwe luis teraars mooie romantische of in trieste gevoelens oproept in zijn programma Candlelight. Dan wordt er niet aan sokken gedacht. Op zolderkamertjes gaat het licht uit, kaarsen worden aangestoken, de fles wijn komt op tafel en Jan van Veen zorgt er met zijn begrip volle, sonore stem voor, dat tien duizenden eenzame zielen zich een beetje minder troosteloos voelen. Gedeelde smart is halve smart Candlelight is Jan van Veen. Al ze ventien jaar. De tune is nog steeds dezelfde: „Can I get there bij cand lelight?" van David McWilliams. En ook de formule is nauwelijks veranderd: romantische sfeermu ziek, afgewisseld met gedichten vol treurnis, hopeloze liefdes, sterfge vallen, maar ook hoop, geloof, lief de en vriendschap. Jan van Veen, de vriend van de eenzamen? Je zou het wel zeggen als je hoort dat er zo'n driehonderd gedichten per week naar de AVRO worden gestuurd. Vaak geschreven door een kern van „vaste brief schrijvers" (Herman van Dijk uit Wageningen heeft er al meer dan 750 gedichten laten bezorgen, ver gezeld van brieven over zijn huise lijke omstandigheden) en beluisterd door een al even harde kern van meer dan zevenhonderdduizend fans. „Ik ken mensen die op maandag avond na tien uur niet open doen en geen telefoon oppakken. Die zit ten echt in hun uppie op de zolder kamer met het idee van: de rest van de wereld is toch maar een zootje. Alleen in dat ene uur mer ken ze dat ze niet de enige zijn die met ellende wordt geconfronteerd. Dat moet toch een steun in de rug Zijn". Hobbyisme Voor Jan van Veen zelf is Candle light een vorm van hobbyisme: „De een spaart postzegels of houdt post duiven en ik doe dit. Ik kies de pla ten uit, tien per uur, en ik zoek er vijf gedichten bij. De muziek is in grote lijnen mijn eigen smaak, al volg ik soms wel eens suggesties van luisteraars. Het is in elk geval fijnere muziek dan je meestal op Hilversum 3 hoort, want dat is puur behang". „De gedichten die ik uitkies moe ten mezelf een beetje aanspreken. Niet dat ik ze allemaal ingelijst bo ven mijn bed wil hangen, maar ik moet me er een beetje in kunnen verplaatsen. De gedichten die ik voorlees moeten de intonatie krij gen alsof ik ze zelf gemaakt heb". Wordt hij er zelf wel eens door ont roerd? „Het lukt me wel altijd om ze voor te lezen, al zijn er soms hele droevige gedichten bij. Ik her inner me er een van mensen, die schreven over een kind van een Jan van Veen (40) begon zijn car rière in 1964 bij Veronica. Samen met collega's als Harmen Siezen. Willen van Kooten, Tineke, Rob Out, Eddy Becker en Chiel Mon- tagne. In 1967 of 1968 (hij weet het zelf niet meer) kwam de eerste Candlelight. In 1971 volgde de overstap naar de andere piraten zender, Radio Noordzee, en in 1975 was de AVRO aan de beurt om Candlelight te koesteren. Per week ontvangt Candlelight zo'n driehonderd gedichten, vol treurnis, hopeloze liefdes, sterfgevallen, maar ook getuigend van geloof, hoop, liefde en vriendschap. Jan van Veen heeft inmiddels de derde bundel uitgegeven. apart. Je had ook tussen je 20e en 30e op een kantoor kunnen wer ken". Weinig glamour „Nu is Candlelight nog de enige re latie met dat wereldje, hoewel die band eigenlijk minimaal is. Het programma wordt elke week live uitgezonden. Dat betekent dat ik er maandagavond om kwart voor tien ben en om kwart over elf wegga. De enige mensen die ik dan zie, zijn de portier en de man die voor me in de uitzending zit: Ad Visser. Weinig glamour dus. Eigenlijk he lemaal nul. Je ziet daar precies de zelfde TL-buis als hier in mijn kan toor". Nog geen last van verveling na al die jaren? „Hoe routinematig het op den duur ook wordt, het blijft toch het leggen van een ei. Je bent er de hele dag mee bezig. Je bouwt de spanning op en zo hoort het ook. Ik vind het nog steeds leuk om te doen, zolang het scoort. En met zes honderd tot zevenhonderdduizend luisteraars scoor je ontzettend goed in vergelijking met andere avond programma's, want die worden in het algemeen niet erg goed beluis terd. Het is echt zeer hoog voor dit tijdstip. Van tien tot elf is ook de beste tijd. Want voor Candlelight moet het donker zijn GERRIT WOLTERS Jan van Veen als piraat begonnen jaar of zes dat plotseling dood was gegaan. Maar het mag niet al te persoonlijk worden. Aan een ge dicht van Marietje of Pietje heb je niks, tenzij je Marietje en Pietje kunt vervangen door duizenden anderen. Dan wordt het weer inte ressant. Meestal zijn het mooie ge dachten, door iemand vertolkt in regeltjes. Het hoeft niet eens te rij men". Sommige mensen vinden Candle light komisch. Niet Van Veen. „Komisch is het zeker niet. Mag het ook niet zijn want dan wordt het huichelarij. De mensen zouden voelen dat ze belazerd werden. Het enige komische van Candlelight vind ik, dat het programma er nog steeds is. We zitten nu al in de buurt van de zevenhonderd uitzen dingen. Wil ik de duizend halen dan moet ik nog zes jaar doorgaan. Er zullen echt niet veel radiopro gramma's zijn die ouder zijn. Ar beidsvitaminen natuurlijk, maar dat wordt niet gepresenteerd". „De gedichten zijn in de loop der jaren wel van inhoud veranderd. Vroeger waren het puur liefdesge dichten, nu kom je vaker wereld leed tegen. Honger, oorlog, bewape ning. Die dingen sluit ik niet bij voorbaat af. Zeker niet". Oorsprong Over het verleden van Candlelight moet je niet bij Jan van Veen zijn. „Ik zou het echt niet meer weten", klinkt het als er wordt gevraagd naar de oorsprong van Candlelight. „Ik denk dat we er in 1967 of 1968 mee zijn begonnen. Bij Veronica. Daarna kwamen Radio Noordzee en de AVRO. Ja, dat is heel plezie rig dat het programma aan één per soon is gebonden. Dat houd je nog een beetje overeind". „Wie heeft het bedacht? Ikzelf. Dat denk ik tenminste. Ik weet het al lemaal niet precies meer. Misschien hebben we het ook wel in een team bedacht. In die begintijd van Vero nica waren er zoveel mensen met goede ideeën. Noem maar op: Krijn Torringa, Harmen Siezen, Wil Lui- kinga, Eddy Becker, allemaal jon gens van de piratenzenders. Ferry Maat, Peter Holland, Chiel Montag- ne, Tom Mulder, Cees van Zijtveld, Tineke, Rob Out". „Heimwee naar die tijd? Dat heb je natuurlijk altijd wel. Toch zou ik morgen geen piraatje meer willen spelen. Voor een weekje, ja, maar niet langer. Het is natuurlijk een fantastische tijd geweest. Heel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidse Courant | 1984 | | pagina 14